EuroRC

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Luigi54/vielä vanhempi

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 30
1
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 13.07.18 - klo: 08.15 »
Hola Hola !!!!
Ministerit ovat lisääntyneet (eikös se Pääministeri Sipilä peräänkuuluttanut "synnytystalkoita" .... tätäköhän se tarkoitti.......) yhdellä uudella kuskilla:

Toivotamme Jukka Ruuskasen tervetulleeksi joukkoon.

 :cool: BarbieThePink :cool:


2
Mielestäni edelleen kuten ennen eli "HandOut".
Ja siirtymäaika toistaiseksi määrittelemätön , tapahtuisi kauden aikana mahdollisesti , kun saadaan kokemuksia asiasta......

 :cool: Barbie :cool:

3
Kommentteja ei ole hirveästi tullut .... ainakaan monesta suunnasta.....
Onkos tämä nyt sitten ymmärrettävissä > tulevana kautena wanhan Classic-koneen rinnalle hyväksytään mainittu harjaton combo ........


Onkos ?????


 :cool: Barbie :cool:

4
No ok nyt alkaa avautumaan kun rautakangesta väännetään :) ja alkaa mielikin leppymään. Muuten en nuista kustannuksista ole huolissani , muuta kuin heidän nuorten jotka itse rahoittavat harrastuksen puolesta. Onhan se totta , että harjaton on varmasti toimintavarmempi ja huoleton. Ja kyllä stanuturisti on vaikeampi, tarkoitin vaan sitä että toivoisin , ettei minin kustannukset nouse niin korkealle että samalla hinnalla ajaisi jo turistia. Pitää kuitenkin muistaa että Minit ovat leluja laatu turistiin verrattuna :)

Juu kyllä ... juurikin niin. Mini vs TSS , ei voi verrata ... ovat niiiiiiiiiiiiiiiin kaukana toisistaan teknisesti.

 :cool: Barbie :cool:

5
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena

Perustelut harjattomalle löytyy tuolta muutaman kommentin päästä......
Ja tuo "rahaa joutuu laittamaan lähes toisen Minin verran" on höpö , höpöä. Kisakuntoinen Classic (uusi) on arvoltaan väh.n.200e sis. kuulalaakerit , kunnon iskarit , vetarit , kiristyssetin yms. .... Kirjoittaessa tulisi pysyä ainakin realismissa.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

Nimeomaan realismissa. Eli jos kisakuntoinen auto on sen kaksisataa, niin vielä pitäisi jostain kaivaa lähes satanen uusiin sähköihin. Niin kuin sanoin , ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä mutta classic mielestäni kärsii siitä. Onhan siinä olemassa comppiluokka.Classicissa on ollut tähän asti mielestäni todella selkeät ja toimivat säännöt ja compissa myös. Tietenkin jos vakiokoneella ja säätimellä saa harrastaa , niin sehän on mukava juttu. Mutta miten kauan ,? Jos huomataan että vauhdit eivät olekaan ihan samat. Tulee vaan olo , että letkeästä classic-ministä yritetään leipoa joidenkin mieleinen luokka. Toisaalta , ei siinä mitään , kunhan ei liian isoa kakkua haukata. Classikin kustannukset alkavat vaan pian nousta niin korkeaksi, että vasta-alkaja voi ajaa stanua

Niin , Classic on nimenomaan sisääntuloluokka , joka perustuu helppouteen , tarkoittaa siis alustan säätöjä ja ilman sen kummempia hiporipo-osia. Kyllä väitän , ettei voi rinnastaa aloittelijaa Classic vs. turisti-stanu. Stanussa pitää tietää todella paljon alustan säädöistä, mikä ei aukea vasta , kunnes on paneutunut asiaan (ja aikaa vaatii.....) + täytyy olla myös asiaan kuuluvat välineet , on säädöissä sen verran mahdollisuuksia .....
Classic on siinä kohtaa juuri helppo , kun säätökohtia on todella vähän. Aloittelija tarvitsee ajoaikaa ennen kaikkea , ja helpolla toimivan kaluston, jotta ajotaito karttuu.....
Ei tässä tehdä luokkaa "joillekin mieleiseksi" vaan pyritään tasoittamaan eroja ja järkevin kohtuu kustannuksin. Elikkäs tässä on tarkoitus optimoida suorituskyky ja kestävyys , joka kuitenkin on pitemmällä tähtäimellä kustannustehokkaampi ratkaisu.
Mutta hyvä ratkaisu tähän kohtaan olisi tuo rinnakkais-moottoreiden käyttö  !!!!

 :cool: Barbie :cool: 

6
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:

No miksi tuota ei ole testattu? Mielestäni olisi järkevää käyttää moottoria joka on todettu hyväksi ja niiden saatavuus on taattu ja käytettyjäkin alkaa löytymään markkinoilta, jos sellaisen haluaa ostaa.

Tervetuloa vaan testiryhmään (omalla kustannuksella, tietysti , kuten olen asian tehnyt) ..... vaan eipä ole kiinnostusta riittänyt tähänkään asti , paitsi näppisralliin. Niinpä niin.
"No miksi"-kommentit voi jättää kirjoittamatta , jos/kun ei asialle ole itse tehnyt mitään.

 :evil: Barbie :evil:
 

7
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:

8
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 02.07.18 - klo: 06.50 »
Alkuerien pituus on nyt sit kuitenkin saatu haluttuun eli 10min. ja A-finaali 30 min.
Elikkäs kuten LS5-luokassa.

Hyvä , hyvä !!!!
Ja huomaattehan , että 21.7. Tattiksen kisa on vaihtunut 11.8. Hyvinkäälle !!!!


 :cool: Barbie :cool:

9
Classicia ajeltu muutamia kausia. Vain kerran kone pettänyt..konkka irronnut ja häiriöitä siitä johtuen.
Salkusta löytyy 2-uutta konetta ja 3-vähän ajettua. Nopareita 4kpl , joita ei toivoisi joutuvan hyllyttämään.
En vastusta harjattomia, koska sellainen löytyy comppiin. Onko tarkoitus kieltää hiilellisten käyttö, jos
Harjattomat tulee? Vai sallitaanko molemmat nopeuden pysyessä suht samoina?
Mikäli harjallisia ei sallita, niin en ole uudituksen peukuttaja.

Oliskos sitten , jos/kun hiilikoneet ja harjattomat sallittaisiin rinnakkain, ja pidetään finaalien pituudet ennallaan eli 8 min. , näin mentäisiin nyt mattokausi ..... jos asiassa ilmenee negatiivisia seikkoja, pohditaan sitten uusiksi.
Eli ne, jotka haluavat ottaa tämän "riskin" ottavat sen vapaasta tahdostaan .....
Riski ei mielestäni ole suuri , koska säädin ainakin on hyvin kelvollinen Comppiin ....

 :cool: Barbie :cool:

10
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena

Perustelut harjattomalle löytyy tuolta muutaman kommentin päästä......
Ja tuo "rahaa joutuu laittamaan lähes toisen Minin verran" on höpö , höpöä. Kisakuntoinen Classic (uusi) on arvoltaan väh.n.200e sis. kuulalaakerit , kunnon iskarit , vetarit , kiristyssetin yms. .... Kirjoittaessa tulisi pysyä ainakin realismissa.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

11
Elikkäs nykyisen koneen rinnalle eli kumpikin sallittaisiin.
Ja ensi mattokausi tuo sitten esiin "ns.todellista dataa" niin koneista kuin kuskien päästäkin ...

 :cool: Barbie :cool:

12
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.06.18 - klo: 20.50 »
Kyllä , kyllä , nimenomaan kaikille !

 :cool: Barbie :cool:

13
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.06.18 - klo: 12.23 »
Sunnuntaina 1.7. menemme ajamaan Tykkimäkeen , rata on auki kaikille halukkaille !!!!
Aamusta about klo 9 paikalla  kaluston rikkoutumiseen/kyllästymiseen asti ...... Eli ainakin klo 15 asti ....
Rata puhalletaan puhtaaksi ennen ajoa ja ratamaksulla (10e) pääsee ajamaan.....

Tervetuloa !!!!


 :cool: Barbie :cool:

 

14
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.06.18 - klo: 10.55 »
Niin , jos jotenkin kantaani perustelen:
1.Johtopäätöksiä ei voi eikä kannata vetää yhden eikä kahdenkaan kisan perusteella ....
2.Olosuhde kysymys; radat ja sää vaihtelee ......

 :cool: AmpiaispesäBarbie :cool:


15
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.06.18 - klo: 06.49 »
Ajatus oli vain yhden kilpailijan kommentti ...... Itse en moista ajatusta kannata ..... mutta kaikki mielipiteet/ehdotukset , joita yhteyshenkilölle saapuu , tuodaan julki ihan vaan tasapuolisuuden nimissä......
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

16
Moottori:
HobbyWing QuicRun 3650 SDG2  13,5T , EuroRC:tuotenr: 30404310      ovh. 54,94
HobbyWing QuicRun 10BL60 sensored   , EuroRC:tuotenr: 30108000      ovh. 41,21

Käyttö ilman sensoria , ja tehdasasetuksilla.

Yhteishinnaksi : 96,15 , josta saa kerhot yleensä -10% , netto siis 86,53e luokkaa ....

Tarkistan vielä illalla ..... kokeilu säädin/moottori kotona ....

Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

17
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 27.06.18 - klo: 11.02 »
Juu ....
Tämähän se on se "KauhuSkenaario" .......
Maltilla mennään .... Ei hötkyillä.

 :cool: Barbie :cool:

18
Talvikausi lähestyy (sehän alkaa heti Juhannuksen jälkeen ) ja heittäisin mietittäväksi sääntöehdotuksia:
1. Compissa BRZ-kori ei olisi enää sallittu, syy: selkeästi ylivoimainen ajettavuudeltaan (tuli todistettua esim. 4H Endurancessa) ja selkeästi "vääränlainen" ulkonäkö (ei sovi brandiin).
2. Classicin testattu harjaton moottori/säädin otettaisiin käyttöön.


Näppisralli alkakoon !!!

 :cool: Barbie :cool:

19
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 27.06.18 - klo: 09.55 »
Tarkistelin hieman Hyvinkään tuloksia ja totesin, että Mineissä ajettiin 5 min alkuerät vaikka sääntökirja sanoo selkeästi 8min/alkuerä ........ Asiaan ei oikein kiinnitetty huomiota paikan päällä ....... vasta ku jälkikäteen.
Näitä sattuu ..... Näillä mentiin nyt.
Elikkäs oppia ikä kaikki .....
Minun , luokan yhteyshenkilönä , olisi pitänyt asiaan puuttua .... Siinä oman ajamisen ohella ei aina pysty ...... ja vielä ku painaa iän myötä tullut  "osa-aika dementia" ..... P..keles !!!!

Ilpo K viestitteli ja herätteli ajatusta yxtyyppi renkaasta luokassa , "kun lähes kaikki ajoivat Hyvinkäällä PMT H05:silla .." No , tuo nyt ei ihan riitä mielestäni kriteeriksi , mutta ajatuksena yxtyyppirengastus voisi olla kustannuksia säästävä ja luokkaan pääsyä helpottava seikka ...... Elikkäs pistetään miettien .....

No näillä mennään.

 :cool: Barbie :cool:   

20
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 26.06.18 - klo: 09.38 »
Keskusteltu LS5-luokkayhteyshenkilön(Vesku) kanssa alkuerien ja finaalien pituudesta , kilpailijoiden ehdotuksen mukaan........
Asia täytyy kuulemma alistaa "virallisen tahon" päätettäväksi , joka tarkoittaisi lyhyesti , ettei toteudu kesken kauden ....
No , takaporttina voisi olla , jos kisajärjestäjä sallii ...... eli ei ole mitään sitä vastaan ja että kaikki kisailijat ovat asian takana ...... eli kaikille käy , myös LS5-kisailijoille.
Byrokratia on siis laskeutunut tämän(kin) luokan pariin ......
Mutta koitetaan vaikuttaa kisajärjestäjiin .... KyPakin puolesta kyl käy ..... Mites Fullspeed?

 :cool: Barbie :cool:

21
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 19.06.18 - klo: 08.59 »
Käytyjen keskusteluiden perusteella vedin yhteen ajatuksia ... ei siis ajatuskia .....
Sääntömuutoksista ....
Ohessa kommentoitavaksi.
Näppisralli alkakoon !!!

 :cool: Barbie :cool:

22
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 11.06.18 - klo: 14.28 »
Hola Hola Ministerit !!!
Kausi avattu Hyvinkäällä ..... Rentoa ja sosiaalista toimintaa ..... Tämä se on kuitenkin parasta luokassa !!!
Sääkin suosi !!!!
Nyt vaan kehiin kaikki Ministerit , ja uusille Ministereille >Tervetuloa joukkoon !!!
Kisa oli hyvää ja tiukkaa vääntöä alkueristä alkaen .... Mucho Bueno !!!!

Puskurit näytti olevan asianmukaisia , joten niihin tuskin tarvitsee puuttua sen enempää ......
Osanottajia oli sen verran vähän , että järjestäjä oli laittanut kaikki yhteen erään (täysin ymmärrettävää tällä kertaa) ..... No , hieman se sotii alkuerien alkuperäistä tarkoitusta vastaan eli alkueränhän pitäisi olla aika-ajo , jolloin ajetaan kelloa vastaan , mutta nyt se ei oikein toteutunut , kun ajettiin ikäänkuin finaalia , mutta lyhyemmän aikaa .... Josta päästäänkin alkuerän kestoon , joka on miun mielestä liian lyhyt ...... Sopiva olisi noudattaa samaa kaavaa kuin LS5:ssä eli 10min.
Katsotaan asiaa sitten seuraavassa kisassa , josko sille olisi jotain tehtävissä.......

 :cool: Barbie :cool:

23
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 01.06.18 - klo: 13.02 »
Hola Hola !!!!
Ei ole puskurisääntö täsmentymässä ennen kisoja ...... Keskustellaan asiasta paikan päällä ja päätetään sitten linjasta siitä eteenpäin.
Edelleen siis mieltä , että merkkiluokan vakiopuskuri käy sellaisenaan , mutta voidaan täsmentää asiaa sitten.
Näillä mennään ja Hyvinkäällä lisää.

PS. uusi ministerikin (Petri Sievänen,Lahti) on , muttei pääse vielä Hyvinkään kisaan......

 :cool: Barbie :cool:

24
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 19.04.18 - klo: 11.14 »
Käyn huomenna leikkaamassa kisanumerot ja nimitarrat kaikille halukkaille minikuskeille. Ei tarvitse erikseen ilmoittaa halukkuudesta vaan teen kaikille tämänhetkisen listan mukaan.

Numerot saa kisapaikoilta kisapäivinä tai viikonlopun Hupicon messujen aikana Fullspeedin ständiltä.
Muoto on sama kuin edellisinä vuosina, eli valkoiset 75x70mm pohjat pyöristetyin kulmin, joiden päälle kiinnitetään 60mm korkuiset numerot.


HJUVA , HJUVA .... OIKKEEN HJUVA !!!!

 :cool: Barbie :cool:

25
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 16.04.18 - klo: 07.48 »
Varmaankin teillä on sitten mekkarit ketkä nostaa.
Itse en mene radalle jos ei autoissa ole foamipuskuria. Se että onko siellä pelkkä alamuovi
Tai jokin lasikuituviritys on todellakin nilkan poikki leikkaava!!

Viimekaudella oli ihan tarpeeksi läheltä piti tilanteita kun ajettiin useamman kerran nostajan päälle.
Laittakaa niihin autoihin ne puskurit ja pitäkää ne kunnossa.

Juu ... ei varmaan kukaan mene , jos ei autoissa foami tai vastaavaa puskuria .....
Turvallisuus ennenkaikkea !!! TIETENKIN !!!!

 :cool: Barbie :cool:

26
Kiitos omasta ja KyPakin puolesta kaikille osanottajille.
Rentoa meininkiä ja yhdessä kisaamista eli myös hyvin pitkälle sosiaalinen tapahtuma ..... Ja mukawa päätös sisäkaudelle.
Pistäkäähän kuvia ja videonpätkiä , jos sellaisia löytyy ....
Ens vuonna sit uudestaan ... jossain ....joskus samoihin aikoihin .....

Äänekoski heitti jo ilmaan ajatusta 24hours Endurancesta ...... No huh , huh .... siin sit oliskin myös joukkueen fyysisellä kunnolla merkitystä ..... Hmmmm ..... Pitänee aloittaa jo korkean paikan leiritys ...... ja mikä kamalinta , terveet elämäntawat !!!!!



 :cool: BarbieIlkimö :cool: 

27
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 13.04.18 - klo: 08.26 »
LS5 auton puskurisääntö: foumin tulee olla 40 mm korkea ja foumin tulee voida painua kasaan vähintään 35.

Ko. foumin kyky sitoa törmäysenergiaa ihmiskontaktissa on olematon.

Niinpä ....
-Barbie-

28
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 12.04.18 - klo: 19.07 »
Sen verran säännöistä , eli lähinnä puskurista ....
Säännöissä on tällä hetkellä maininta tyyliin :" puskurin mitat ja määräykset kuten LS5-luokassa ......."
Tulen puuttumaan asiaan: FGMini on merkki luokka ja silloin on vakiona tuleva puskuri hyväksyttävä sellaisenaan, ja LS5 mukaista puskurisääntöä kokonaisuudessaan ei voi toteuttaa Minissä johtuen lyhyestä etuylityksestä. Voi toki tehdä LS5:n mukaisen , mutta se ei suojaa enää auton etupäätä siinä määrin , että siitä olisi hyötyä törmäyksissä Eikä näin ollen anna tarpeellista suojaa myöskään ihmisille ihmiskontakteissa.
Tähän asiaan palaan keskusteltuani LS5 luokkavastaavan kanssa ........

 :cool: Barbie :cool:
 

29

Porukan eivät tosiaan tajua, että kisatuotot ovat osa koko kerhon toimintaa. Siinä olen samaa mieltä, että jossakin kohtaa hinnoissa on optimi ja jos menee yli niin porukat äänestävät jaloillaan, mutta se jää nähtäväksi.

Ja samaa mieltä myös siitä, että niiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ei ole kovin helppoa, koska lajin näkyvyys on heikko. Ehkä antavat kerran sponssia tukimielessä, mutta sitten loppuu. Siitä vaan soittelemaan 100 firmaa läpi joka kisaa ennen, alkaa varmaan jossakin vaiheessa käymään työstä ja mieleen alkaa hiipimään ajatus, että olenko mä tosiaan näin tyhmä, että teen tätä talkootyötä, josta vaan saa vi....lut niskaan.

Reijo Mattila
pj/Fullspeed RC


Meidän seuran vuosittaisista tuloista noin 2/3 tulee kisatuotosta (~4000eur), 1/3 tulee ratamaksuista. Kisatuotoilla kustannetaan osa ratamaksuista eli tilavuokrasta. Jos näin ei ole, syödään koko ajan kassasta, ja se ei ole järkevää pidemmän päälle ja toiminta tapetaan kyllä varmasti parissa vuodessa. Kisojen järjestäminen on välttämätön paha aktiiviselle seuralle, 1-3 kisaa vuodessa on yleensä tuo SM-kisojen määrä aktiiviseuroissa, osa kompensoi pienillä kisoilla lisätuloja, usein myös huomattavasti helpommin ansaittavaa rahaa huomattavasti vähemmällä työllä ja byrokratialla.

Näillä kisatuotoilla on rakennettu myös hieno krossirata talkoovoimin 2010-luvulla, osin myös sponssina, sekä hankittu kisamatot, jotta toiminta on kilpailukykystä olipa mittapuuna suomi taikka eurooppa yleensä. Jos vastaava raha olisi pitänyt kerätä harrastajilta, kustannus olisi ollut aika huikeita summia per jäsen.

AKK:n tuomat kustannukset eivät ole kuin 95eur kilpailulupa, ja seuralta laskutettavat jäsenmaksut, joista lisenssikuskeilta kertyy kympin verran menoerää seuralle per vuosi AKK:n suuntaan. Tuolla 95eurolla saa vakuutuksen, jollaista en ainakaan itse alkaisi ottaman kisatapahtumaa varten miljoonien eurojen rakennukselle, jossa itse olisit päävastuullisena, jos jotain ikävää sattuu tapahtumaan.

Kulurakenne  SM-kisojen järjestämiseen esim. FTT-kisoille on meille seuraavanlainen:

-kisalupa 95eur
-palkinnot n 150-200eur
-sarjapalkinnot n 150-200eur
-TPJ:n kulukorvaukset n 100-200eur
-ajanottajan kulukorvaus n 300-400eur/vkl
-salivuokra n 500eur/vkl (minimissään, normitaksalla 1000e)
-buffetin tarvikkeet n 200-300eur
-teipit, suojapaperit, roskapussit, saippuat jne n 200eur

yht n 2000eur ilman ulkopuolisia kisasponsoreita. Hyvin läpivedetystä kisasta jää noin 75 kuskin kisassa kouraan noin 1000-1500eur. Jokainen voi itse miettiä onko se paljon vai vähän, jos vaikkapa tilavuokra maksaa 5000eur vuodessa, tai 2000eur kuukaudessa. Plus kaikki muut ylläpidot radoille.

Jos on yhtään perillä kustannusten noususta 2000-luvulla, niin ymmärtää varmasti että 50 markalla ei enää esim pesetä autoa vahapesussa Shellillä, hinta on lähemmäs 50euroa/laaki. Maitokin taitaa maksaa ainakin 2x enemmän kuin vuosituhannen alussa. Kisamaksut on meillä wanhaa perua, eivätkä vastaa millään tavalla nykyistä kustannustasoa, siksi kisamaksun nosto on perusteltu, jotta tämä laji ja seurat eivät katoa aivan totaalisesti, olipa se kiva asia tai ei.

Itsellä on tullu järkättyä eli oltua päävetovastuussa ehkä noin 25 SM-kisassa + lukuisissa kansallisissa ja kerhokisoissa, joten hommasta on aika hyvä tatsi. Toki kaikki ylimääräinen kustannus on aina ikävää ja ideaali osallistumismaksu olisi varmasti mieluiten vähemmän kuin enemmän, kunhan vain olisi volyymiä.

Yksi asia, mitä kovinkaan moni ei ehkä tule ajatelleeksi, on se, että mitä vähemmän aktiiveja on, ja mitä enemmän työmäärä kohdistuu harvoihin aktiiveihin, sitä vähemmän itse toiminnan kehittämiseen jää resursseja eli aikaa, voimia, mielenkiintoa jne, jos se kaikki kuluu perustoiminnan ylläpitämiseen. Tämä tarkoittaa suoraan myös sitä että kaikki toiminta on usein kädestä suuhun -periaatteella, koska yritetään pitää toiminta pystyssä, muttei ehditä kehittää toimintaa edistäviä asioita, jäsenhankintaa tai varojenhankintaa, koska muutamat aktiivit kuormitetaan aivan tappiin kaikella sellaisella, josta aivan jokainen rivijäsenkin selviää muutaman tunnin vaivalla per kisa.

Suorat seuraukset tästä on nähtävissä myös Suomessa, jossa muun maailman tapaan harrastajamäärät ovat pudonneet, kisoissa vähemmän jengiä, koska seurat eivät saa rekryttyä uutta porukkaa mukaan. Kisoja ei voi syyttää siitä, että harrastajamäärät laskevat, koska kyllä se porukka pitää ensin saada sinne kerholle ja paikalliselle radalle ajamaan, ei kukaan osta suksiakaan ja suuntaa suoraan SM-kisoihin harjoittelemaan.

Tällä kokemuksella sekä kerho- , että kilpailutoiminnasta komppaisin yllä olevaa ......
Kerhot saavat suurimman osan toiminnan ylläpitokustannuksista kilpailujen järjestämisestä , joilla sitten pidetään yllä ja kehitetään toimintaa , joka siis tarkoittaa ratojenkin ylläpitoa ja kehittämistä , jolloin luodaan mahdollisuudet järjestää hyviä kisoja hyvillä radoilla jatkossakin. Ei ne kisaolosuhteet ole kiinni tarjoilusta kisojen aikana eli lyhyesti : ei kyrsän kärventäminen tai lihaspiirakoiden lämmittäminen hyvää kisaa tee ...... vaan toiminta ja toimintaympäristö.
Ja ilmomaksun korotus muutamalla eurolla on pisara valtameressä verrattuna kisan muihin kuluihin ...... muutama prosentti kokonaiskuluista...... kuten mainittu.
Haloo !!! Tervetuloa 2000-luvulle !!!!

 :cool: Barbie :cool:

30
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 11.04.18 - klo: 18.59 »
Koitan myös ajaa ainakin joitain kisoja eli #7 myös viivalla.

Jep.
Hyvä juttu !!!!
Lisäsin alkuperäiseen listaan ......

 :cool: Barbie :cool:

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 30