Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LaaLaa

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 09.06.12 - klo: 16.44 »
1: Näyttäs ainakin pikaisen googletuksen jälkeisellä kuvien selaamisella että ohjekirjan kuvasa johtojärjestys väärä. Eli moottorin perästä katsottuna liitinjärjestys on ABC kun liittimet ovat moottorin yläpuolella. Ohjekirjassa jus päinvastoin...

1. Paljon kiitoksia, pitää yrittää jostain selvittää tuo moottorin liittimien järjestys varmuudella. Melko paha moka, jos ohjekirjassa on väärä järjestys! Tuo kyllä selittäisi sensorin toimimattomuuden.

Kyllähän se niin oli, että Hobbywingin ohjeessa on VIRHE :angry
Nopari-moottori johdotuksen kuvaa kun kokemattomana apinoi orjallisesti, niin piuhat A sininen ja C oranssi menevät väärin päin.
Ja ongelma pääsee tapahtumaan XERUN-3672SD moottorin kanssa, jossa ei ole napojen abc merkintöjä ollenkaan.

Mutta nyt siis sensori toimii ja kulkee jopa vieläkin smoothimmin.

2
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 06.06.12 - klo: 13.23 »
1: Näyttäs ainakin pikaisen googletuksen jälkeisellä kuvien selaamisella että ohjekirjan kuvasa johtojärjestys väärä. Eli moottorin perästä katsottuna liitinjärjestys on ABC kun liittimet ovat moottorin yläpuolella. Ohjekirjassa jus päinvastoin...

2. Itellä ollut jonkun verran ongelmaa bullet-liittimien kans joissa se irrallinen jousi liittimen ympärillä. Tämä saattaa aiheuttaa huonon kontaktin jolloin nopari menee cut-off tilaan.

1. Paljon kiitoksia, pitää yrittää jostain selvittää tuo moottorin liittimien järjestys varmuudella. Melko paha moka, jos ohjekirjassa on väärä järjestys! Tuo kyllä selittäisi sensorin toimimattomuuden.

2. Akku on hard case eli siellä päässä tietysti on 4mm bulletit. Käytin kyllä 2 eri akkupiuhoja ja molemmat tuntui melko napakoilta.

3
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 06.06.12 - klo: 12.55 »
1. Ongelma. Onko ollut aina noin vai vika tullut ajan myötä? Jos aina ollut sama vika niin tarkista että moottorin johtojärjestys on oikea. A-A B-B ja C-C

2. Ongelma. Mitkä liittimet akun ja noparin välillä? Vaikuttais siltä että liittimet lämpenee ja alkaa kosketus heikentyyn jolloin menee cut-off päälle...

1. Aina ollut noin. Ostin Combon uutena. Olen todellakin tarkastanut varmaan 5 kertaa, että johdotus on ohjekirjan kuvan mukainen. Moottorissa ei kuitenkaan ole napoja merkitty A-B-C kirjaimilla tai muutenkaan. Ainakaan en mitään merkintöjä löytänyt, kun moottoria tutkin ennen asentamista ja juottamista.

2. Akun ja noparin välissä on XT60, melko tiukka. Moottorin ja noparin välissä suorat orggis johdot. Noparin napoihin oli melko hankala saada piuhat juotettua, 40w wellerin juotosasemalla joutui n. 10sek pitämään, että tina suli kunnolla.

Voisikohan olla joku kylmäjuotos noparin sisällä :undecided:

4
Sähköautot / Vs: Axial EXO
« : 06.06.12 - klo: 12.17 »
Ajaako kukaan Exoa Hobbywingin 120A noparilla? Minulla ei meinaa oikein toimia ja laitoinkin jo nopari topikkiin kyselyä http://rc10.fi/index.php?topic=39325.msg609241#new

Mun exo painaa taistelukunnossa 3279g eli melkoinen sotanorsu :shocked:

5
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 06.06.12 - klo: 12.10 »
Osaisikos viisaammat auttaa, sorry hieman pitkä viesti mutta yritän parhaani, että perustietot olisi selvillä :wink:

Autona on vakio Axial Exo. Välitykset on 54 spurri (isoin) ja 16t pinioni (12t vakio)
Akkuina Turnigy nano-tech 6000mAh 65-130C 2S.
Nopari/moottori combo on Hobbywing XERUN SCT-PRO Sensored ESC +3672SD (4000KV) eli tämä paketti http://www.rcmart.com/hobbywing-combosctproa-xerun-sctpro-sensored-367245t-4000kv-p-34566.html?cPath=1548_1301

Autossa on Castlen ccBEC ohjaamassa virtaa vastarille. Radiot on Sanwa MT-4 + Airtronics 92524 fhss-2 vastari. Noparin liittimen punainen piuha vastarin päästä on irti eli noparin vakio bec on eliminoitu pois käytöstä.
Kaikki juotokset ja kytkennät on tehty huolellisesti ja oikeilla välineillä.

Ongelma 1:
Sensoripiuha kytkettynä moottori vain rykii / jurisee paikallaan kun yrittää ajaa eteen tai taakse.
Moottorin ja noparin väliset piuhat on moneen kertaan varmistettu olevan käyttöohjeen kuvan mukaisessa järjestyksessä (A-B-C). Moottorissa ei napoja ole merkitty, mutta tämän manuaalin kuvan mukaisesti olen kytkenyt
http://www.hobbywing.com/uploadfiles/sx/file/manual/HW-09-SCTPRO.pdf

Olen kokeillut 2 uudella sensoripuihalla, molemmilla sama tulos.

Ilman sensoripiuhaa toimii ns. normaalisti ja siten olen nyt ajellutkin n. 10 akullista.

Olen käyttänyt tehdasasetuksia ja jotain pientä säätänyt esim punchia ja jarrua.

Kysymys; pitääkö ajoitus säätää aina nollille sensorin kanssa, tehdasasetus on 15 astetta? En ole koskenut "vielä" ajoitukseen. Käyttöohjeessa ei tälläisestä ole mielestäni mainintaa.

Ongelma 2:
Nopari tiputtaa tehot puoleen ja hetken päästä pysähtyy kokonaan. Muutaman sekunnin pysähdyksen jälkeen toimii taas hetken ok.
Tämä lipo cut-off-tila? menee päälle sitä helpommin, mitä enempi autolla on juuri ajettu. Nopari ei kuitenkaan ole kuuma, sormea voi pitää sen kyljessä useita sekunteja. Infrapunamittarilla mitattuna lämpötila on jossain 65 asteen huitteilla. Moottori lämpiää noparia enemmän. Moottorin päällä on siili ilman puhallinta ja siinä alkaa sormea kuumottaa 3-4 sek jälkeen.

Samalla kun häiriötila on päällä, noparissa vilkkuu mielestäni tasaisesti punainen ledi, ei kahden vilkun sarjoissa, kuten manuaalin mukaan lipo cut-off tilassa pitäisi vilkkua?

Vaikka vaihdan täyden akun, ongelma toistuu jopa alle 30 sek. ajo oli  foffi tyylistä soramontun reunan ylös-alas tykittelyä ja tasaisella kaasupohjassa kiihdyttelyä. Häiriö tulee lähes aina 10sek kaasupohjassa ajon jälkeen.
Lisäksi häiriö tuntuisi menenvän koko ajan helpommin ja helpommin päälle. Ensimmäisillä kerroilla se vaikutti ihan normaalilta lipon tyhjenemiseltä 15min ajon jälkeen, mutta eilen vika toistui melkein heti täyden akun vaihdon jälkeenkin.

Onko jotain säätöjä mitä kannattaisi käyttää vai onkohan noparissa jotain vialla (itse veikkaisin jotain vikaa).

Sivuja: [1]