Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vato

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 21
1
Onkos näillä muuten ne kaavaillut kisat missäpäin ajateltu järjestää?

2
Juur tätä puoli rengas pidotusta tuli aikoinaan tehtyä FWD ja VTR kisoissa kun oli kova pito.

Toi on aika selkeesti perusteltu juttu ja hyvä pointti estämään rengaskikkailua.Hyvin ajateltu.

Itse aikoinaan Mini Comp hommassa inhosin sitä eturengas liimaus ruljanssia,jos pari milliä liikaa niin puski ja liina vähän tai et uusinut ajoissa niin alkas kippi yritykset.


3
atarauskis kun lukee tuon Tamiyan tekstin niin nimenomaan keskustelua/väittelyä on syntynyt että mikä on kulutuspintaa?

Vaikka renkaan reunalla on kuviota,sen luokittelu kulutuspinnaksi on eri.Jos puhutaan pinnasta mikä osuu rataan niin jos kylki osuu radanpintaan,onko se kulutuspintaa?Silloin sitä ei saisi liimata?
Mineissähän sallittiin ekan nappularivin verran.

Mun mielestä sallittais ekan nappulariviin asti liimaaminen MIKÄLI niin haluaa tehdä.
Mutta mä en olekkaan sääntöporukassa päättämässä.

En halua aloittaa mitään JUUPAS-EIPÄS keskustelua,vaan ihan selkeyden vuoksi kysyn.
Tämä liimaaminen ja sen sallimismäärä on tärkeä juttu.

Ja tärkeintä on saada ISO joukko rekkoja liikkeelle.Miettikööt säännöistä vastaavat sitten vasta tommosia pikkujuttuja:D

Eka rekka koeponnistettu,koppa maalattu ja teippejä menee kiinni.

5
Täysin samaa mieltä.
Lisää huomattavasti mielenkiintoa kun "mestaruudet" ei ratkea ennen viimeistä starttia.
Kuskit toivottavasti pysyy paremmin mukana kisoissa ja saa isoja lähtölistoja.

Sen verran mitä viime talvena tuollaista kokeilin(insertti-vapaat iskarit) versiota niin vaikka se olikin Tamiyan ämpärimuovi auto niin sillä oli helppo ja hauska ajaa tarkasti.
Vaikka olikin suhteellisen hidas mutta kisaamisen kannalta hauska.

Toihan helpottaa mukaantuloa kun ei tartte olla 50-70e iskareita ja ostaa oikeita inserttejä ja useampaa rengas-settiä joissa eri insertit :D

Nyt pääsee mukaan niillä mitä paketissa tulee.

Oman rekan sähköt ja kopan maalaus työvaiheet enään jäljellä...

6
Vaikka sääntömuutokset hiukan ampuivat polveen,täytyy olla iloinen etten ollut kerinnyt koko rekkaa aloittamaan yhtään...siis omaa ja pojan rekkaa.
Tai sitten mulla on 2 rekkaa :evil:

Koska monia ajatuksia oli diffien suhteen ja inserttejä hommattu leikeltäväksi mutta yhtään rengas-vanne pakettia ei tullut liimattua valmiiksi :grin:

Iskareitakin oli valmiina odottamassa läpikäyntiä mutta siirretään ne siis odottamaan muita juttuja.

Saako diffeihin kuitenkin laittaa rasvaa rattaisiin vai luetaanko se "öljyt ja vastaavat" osastolle ja kiellettyihin?

7
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 29.09.20 - klo: 21.20 »
No aloitetaas nimenhuuto....Eikä tulekkaan montaa nimeä jos niitä pommitetaan jo säännöillä pois?

En kyllä oikeen tiedä mitä sanoa kun säännöt luki...

Jos etuvetoja EI haluta mukaan niin helpompaa se sanoa kuin torpata säännöillä.

Etuvetoon tehoa alas motilla,kevyempi runko mutta raskaammat ja painopisteeltään korkeammat korit?Oonko mä ainoa joka tämän epäkohdan näkee??

Jos se Vaasan kisan tulos "pelästytti" niin kerrotaan uudelleen,mitenkään kehumatta ketään sen enempää mutta siellä oli paikalla vanhan FWD luokan kärkinimiä ajamassa.Ne eniten testanneet.

Nekään ei vallannut helpolla GT-luokan A-finaalipaikkoja.Eikä vallannut nytkään itseasiassa.Eka ja vipa ruutu...ja kaikki tietää kuinka kova luu se 1 ruudun ajanut siinä sakissa oli?

Miksi ei voitu vaan mennä sillä formalla eteenpäin?
Tällä "samakone" jutulla en usko että ne FWD autot tule juurikaan mukaan.
Vapaammalla painolla mutta 17.5 moottorilla ne oli täysin samaa kisavauhtia kierroksen AVG-listalla.
Älkääkä edelleen katsoko jotain pääsuoran vauhtieroa,siellä mutkaosuudella ne sai pataan ja lujaa.Vaikka oli sen 100-200g kevyempiä ja 17.5 kone...HOXHOX

Ja jos niille tulee koreihin "omalista fwd:lle" niin samaan suuntaan sitten gt-korilistakin.
Pannukakut ja tossun pohjat pois ja auton näköiset,samanlaisella painopisteellä sinnekkin.tai sitten jotain realismia jos sitä haluaa hakea...
Mulle käy tuo FWD-lista jos 4wd osasto saa samanlaisen tyyliset?

Ottakaa alkuun nuon vaikka säännöt ja mennään Talvi,katsoo tilanteen sen jälkeen.
Ja pisteille oikeus noilla Vaasassa ajetuilla säännöillä.
Eli:
FWD vapaa paino
17.5 vapaa
0-ennakko säädin
Renkaat samat kuin 4wd
Korilista edellä mainittu


Ja jos vieläkin pelottaa 4wd kuskeja niin jos alkuerissä FWD-rules ja vie nallekarkit niin ajakoot omat finbaalit,omana luokkana.

Tähän sarjaan tarvitaan voluumia,enemmän kuskeja ja sinne stanujen suuntaan huhuilu ja petaaminen ei toimi.Se on nähty ennemminkin.Sieltä voi pari hassua tulla silloin tällöin mutta thats it ja sille marginaalisakille ei kannata sääntöjä pedata.

Harmittaa jos tällä torjutaan ne mahdolliset GT-luokaan tulijat fwd-autoilla vaan sillä että moottori tuodaan alas.
Vaasan kisassa tais jopa 2 innostua ja meinasivat että tälläisellä Vaasassa ajetulla formaatilla saattais tulla muutama muukin..

Ei sen puoleen,jos ja kun pääsee vaan matolle taas ajamaan niin jos joku lähettää mulle tommosen 21.5t koneen niin voin testata.Ja sanoa ihan rehellisen mielipiteen 21.5 vs 17.5
Kyllä,jos oon ollut väärässä tehoeron suhteen niin uskallan sanoa sen julki.
Mahdollisuuksien mukaan voin lähteä vaikka teidän radalle ajamaan testiä?Katsotaan se tilanne.

Myöhäistähän on aloittaa sääntöjen rukaaminen talvikaudelle tässä vaiheessa,kaikilla meillä on omat tosielämän esteet,ymmärrän täysin ja tässäkin kohdassa nostan ekana käden ylös.

8
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 28.06.20 - klo: 22.12 »
Moro...

Mikä siis tämän hetken tilanne FWD-autojen kanssa GT2000 luokassa?
Lähinnä sitä edelleen petaan että ne hyllyjen kätkössä olevat FWD autot saatais kaivettua takaisin radalle?

Mutta jos FWD autoille haaveillaan samaa 21.5t konetta kuin 4wd autoille niin ammutaan kyllä ehkä tietoisesti nilkkaan FWD autoja?Ei ne nyt niiin ylivoimaisia ollut Vaasassa?

Ymmärrän sen että GT2000 luokka on alkuun suunniteltu 4wd autoille mutta jos suoraan katsoo realiteettejä,ei niitä kuskeja nytkään liikaa ole niin olisko aika katsoa 1-2 kautta asiaa,saadaanko sinne lisää kuskeja sillä että FWD ajaa 17,5t ja 1220g ja 4wd 1330g ja 21.5t?

Mitenkä se uus mallinen rengas käyttäytyi Macman?

9
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 03.03.20 - klo: 20.24 »
Hyvin kirjoitettu.
Sanotaan vielä että vipassa Finaalissa oli KAIKKI finalistit (5kpl) 8min medium timellä 0,4sek sisällä toisistaan,niin kertoo kisaamisen tiukkuudesta jotain.

Kyllä,Vaasan rata oli aika tiukkakurvinen mutta siltikin jouhea profiili.
Avoimella radalla tapahtuvaan tehoeroon vaikea sanoa,mutta jos taasen 21,5t koneet molempiin niin veikkaan että saavutettu hyöty FWD osalta voi olla menetetty?Voi olla...

Täydellistä tilannettahan ei saada aikaan ikinä,mutta itse tykkäsin siitä että FWD kilpailukyky tässä kohdassa oli parantunut siihen mitä ajateltiin.

Kuitenkin paalupaikan ottanut oli FWD ja kuskina Kentsu,kertoo että siellä FWD autossa pitää olla aika kova rattisankari että pärjää.
Mun taidot riitti 5 ruutuun Finaalissa.
Ottaen huomioon erot ja että kyseessä oli 5-6v tauon jälkeen eka kisa,olin enemmän kuin tyytyväinen.
Parempaan olisin pystynyt mutta kisapaineet,kisapaineet...

Mitä tulee testaamiseen niin meillä sisärata purettu tältä osin.
Mutta mikäli pääsen Kuusaalle ja Äänekoskelle niin voin ajaa ilman lisäpuntteja ja toisessa kisassa ajaa ehkä jopa sillä 21.5t koneella jos joku semmoisen tuo varikolle.Tai molemmissa jos paketti onnistunut.
Joutuu välitys vaan esilaskentaan mutta tehtävissä se voisi olla.

Ajoin jo Vaasassa pisteistä ulkona niin eipä se haittaa jos saa noihin kahteen kisaan järkättyä vapaat niin ajaa noita testejä?


10
Käy mulle.
Nro#44

11
 :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:


Mikä sen takavanteen hajottaa?


Viime kädessä SINÄ !!!!  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

 :cool: BarbieIlkimö :cool:

12
Joo rekka kotiutui alkuviikosta,vielä en ole sitä aloittanut kasaamaan,lähinnä tutkaillut pintapuolisesti ja leikkasin kopan valmiiksi.
Inserttejä tarvii katsella,en haluaisi laittaa 2 per rengas.Ei varmaankaan vaikutusta mutta silti.
Periaatteessa pitäisi olla yhdet TRF-short tolpat mutta on myös Xrayn tolpat kanssa.
Ja 3Racing iskareita on mutta Xray+3r on normi mittasia.

Metallista moottorilevyä ei myöskään ole vielä.

Mikä sen takavanteen hajottaa?

13
Lähinnä ajan takaa sitä harjattomalle että kun tästä tulee suositumpi niin alkaa se koneiden ropaaminen ja niiden pelko varsinkin,jos ei ole hand-out koneet.

Siksi esim koneiden saatavuus mahdollisissa hajoamisissa olisi helpompaa kun Suomalaisilla maahantuojilla olisi varastossa edes muutama kone?

Toki luokka vielä niiiin lapsen kengissä että harjaton ei mitenkään tarpeellinen.
Toinen asia on noparit,jos koneet ovat oikeasti tasalaatuisia niin olisiko nopari vapaa?
Ei taida hirveesti olla nopareita hiilikoneeseen mitkä olisivat selkeesti nopeampia?
Viisaammat korjaa jos olen ihan hakoteillä :grin:
Ymmärrän että kuluja haetaan alas ja sisäänkynnys helpompaa tällä "paketista kone"asialla.

Joo Rekka on nyt ostettu ja tulossa Postin pakettihävittäjällä.

Riksuun ja muuallekkin olisi kiva lähteä,pitää asiaa katsoa kun saa auton nippuun ja pääsee testaamaan.
Taitaa täällä mattorata olla purettuna ennenkuin se tapahtuu ja en tiedä mitenkä kesällä tulee tapahtumaan.

Vauhti oli todellakin vakiosähköillä mun mielestä enemmän kuin sopiva,helppoa ajaa tarkasti kisaamisesta tulee oikeasti tiukempaa ja verisempää.


14
Mikä harjaton olisi mielestänne lähimpänä tätä vakio konetta?
21.5t?
Rekkaa kovasti tekisi mieli,pääsin yhtä stokki-rekkaa kokeilemaan ja kipinäähän siitä perinteisesti tuli.
Tua säännöt mielestäni ok,mutta 2 luokkaa on aika raakaa mielestäni koska vakiollakin ainakin sisäradalla vauhti oli hyvä ja tekee kisaamisesta tarkempaa.


15
Onkos noita Pro-luokan rekkoja näkynyt kisoissa vai pelkästään/enimmäkseen Stock-sännön alla meneviä?

16
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.02.20 - klo: 17.12 »
Nonnii!!!
Nyt on Vaasan kisassa mahdollisuus päästä FWD-kuskien vaikuttamaan sääntöihin tuleville kausille.
Kisaan sallitaan FWD autot minimipainolla 1250g(sama kuin ulkomailla),ja tällä halutaan nähdä kilpailuvauhti 4wd autojen kanssa ja mahdollisesti hieroa niiden eroa lähemmäs!
Ainakin 2-3 kuskia ajaa nyt tällä minimipainolla ja jos väh 5 tulee niin nämä ajavat omassa alkuerissä ja Finaalissa mahdollisesti.
Saadaan selkeetä ja puolueetonta testitulosta!
Rengas ja moottorisääntö edelleen voimassa nykyisin rajoituksin,helpotus kokeilu VAIN painoon!

Ja kaikki jotka ajavat FWD autolla,1250g minipainolla,eivät osallistu KerhoCup pisteisiin tällä kaudella.


17
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 01.02.20 - klo: 20.45 »


Vanhoja stanukoneita siis saattaa hyvinkin olla saatavilla edulliseen hintaan - tosin kaupasta saatavuus on heikkoa.

Hyvin kiteytit sen mitä ajoin aiemmin takaa.

Joo ehkä hiukan kärjistetty oli kommenttini vaihtotiuhuudesta,mutta siitä olemme siis samaa mieltä,vaikkakin eri teitä maaliin päästynä että uusien mukaan tulo on oltava helppoa?
Ymmärrän tuon mitä macman sanoi että suuntaus enemmänkin kerhokisasta FTT mutta kannattaa myös muistaa että niitä pitää jäädä kerhokisaankin.
Ei voida toimia vain semmoisena treeni-harjoittelu alustana?Vaan homman jatkuvuuden takia pitää olla mukana iso määrä aktiivi kuskeja.

Aikoinaan tapahtui jokin välipoisto,itsellä se oli perhe ja 1:1 kisakuviot.
Ja sen jälkeen lähti tauolle muutama muukin.
Sääli.
Mutta uskon täysin siihen että nykyinen "johtis" saa asiat hoidettua.Koska ei tuo nyky formaatti huono ole.Se vaatii vaan hiukan viidakkorumpua :grin:

18
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 01.02.20 - klo: 08.08 »
Totta ja hyviä pointteja,varsinkin 4wd pystyy tehoa eroa hyödyntämään.Kuten huomaatte,vuosien poissaolo on tehnyt musta teknisesti vajaan näissä asioissa :grin:

Kuten luit niin etuveolla se tehon käyttö vaikeampaa.Toki kukaan ei käske sellaisella ajamaan  :grin:.

Jos rataprofiilit ovat,niinkuin talviradoilla yleensä,tiukkoja niin sen koneen voiman valjastus on vaikeampaa.Jos taas avoimempi niinkuin kesäisin niin kyllä,teholla osaava kuski tekee eroa.Muuallakin kuin pääsuoralla.
Olen tätä testannut satoja kierroksia,eri koneilla,molemmilla ratatyypeillä.

Taloudellisuuden helppous mukaan tulossa ON tärkeä tekijä,siinä olen sun kanssa 100% samaa mieltä.
Ja mainitsemasi tehoerojen vertailu kyllä jäisi pois,jos olisi 1-tyyppi kone.


Tilanne voi olle eri nykyään,mutta VTR-FWD aikakautena se että vedottiin "stanukuskien mukaantuloon" niin niille sääntöjen pohjaaminen oli ihan puppua.Sieltä ei montaa tullut ja väitän että enemmän Kerhokisoista meni sinne ajamaan kuin toisinpäin.
Edelleen,tilanne voi olla nykyään eri.
Joten toivon että jos 1-tyyppikoneeseen päädytään vaikka vain 4wd autoille,niin silmissä kone jota mahdollisesti saa kaueman kuin 2v.Ei kannata stanua seurata koska siellä ne voi vaihtua joka vuosi?

Ja mainitsen tähän väliin itse,ennenkuin joku muu sen sanoo,että kyllä.....mulla on montakin eri 17.5 konetta vieläkin hyllyssä FWD ajoilta.
Se ei vaikuta tässä,vaan olen aina luvannut ja teen edelleenkin niin että ostan koneen jos luokka sitä vaatii/sallii.
Mutta jos nyt ostan koneen ja sitten 6kk päästä päätetään että ei vasikaan,mennään aivan jollain toisella koneella niin siinä vaiheessa on ekat 60-100e palanut kankkulan kaivoon...

Se että 4wd olis vain 1-tyyppi koneella on taas sitten eri juttu.Joten jos 1-tyyppi kone on vain 4wd alustoille niin asia saa uudet mittasuhteet.
Kannatan ajatusta että FWD nykyinen vapaa ja 4WD 1-tyyppi.

Sain Comp minin(pinkin) lainaan tämän päivän Vaasan C-12 kisaan,jos päästävät mua testaamaan sitä kuulutus yms hommien välissä.
Katselin etuvedon osia/puutteita eilisen illan,ja käytin puntarilla.
Comeback on alkanut,toivottavasti.
Tarkoitus ajaa Vaasan Kerhokisassa GT2000 ja Comp kevyenä tuntuman hakemisena.

Harmittaa kun se F1 katosi,oli hemmetin hauska luokka.

All The Respect Aavalle ja muille sääntöpäättäjille,toivotan voimia päänraavintaan.




19
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 31.01.20 - klo: 19.39 »
Ei se siitä koneesta taida vieläkään olla kiinni.
Vuonna miekka ja kivi noita testattiin moniakin eri koneita ja kyllä esim VTR kisaakin välillä vietiin ihan eri koneella kuin sen ajan kovin LRP motti,jonka sanotiin oelvat MUST varuste pärjäämiselle.

Hymy oli herkässä kun Sp ja Vampiren koneilla ajettiin kärkeä kiinni ja joskus jopa ohikin.

Ainakin silloin(kin) tuntui olevan yleisin selitys pärjäämiselle se kone tai sen puute.

Ajotaidoissa oli enemmänkin.Muistan kun eräs kuski,FWD luokassa sanoi että pitäis saada kovemmat koneet,silloinen 17,5t oli muutamien mukaan liian lussu siinä ja VTR luokassa.
Yksi näistä kuskeista ajoi sitten eräässä osakilpailussa B-finaaliin ja kisan jälkeen soiti että oli vahingossa jäänyt 13,5t kone kiinni kun oli sillä kotoradallaan ajellut.Ja pääsi B-finaaliin...

Se että rajaa sitä liikaa antaa taas pahalla mahdollisuuden että tilanne tulee eteen että esim konetta ei saakkaan.Näin on käynyt ennenkin.

Liikaa mielestäni edelleen tuijotetaan siihen moottoriin,kun kierrosajat keskiarvoltaan heittelee 5min ajalta 1-5sek parhaasta.
Luokka vaatii lisää  nostetta ja se että saa lisää kuskeja mukaan niin saattaa vaatia enemmänkin avoimuutta tekniseen sääntöön,esim painohelpotus etuvedolle GT luokkaan tai 4wd autolle lisää painoa.
Tai etuvedolle eri rengas,joka tapauksessa pientä tasoitusta 4wd vastaan.
En tiedä mutta etuvetoja on kymmeniä tällä hetkellä joutilaana kun niille ei tavallaan ole luokkaa.Joo on GT2000 mutta let's face it,nykyisellään vaikuttaa enemmän siltä että ne halutaan pitää poissa?

Voi olla täysin totta että nykyrenkailla noi on nopeempia kuin mitä aikoinaan ajettiin Sorex ja Muchmore slikseillä.En ole vielä testannut.Aion kyllä.

Joka tapauksessa tälle kaudelle säännöt on naulattu,niihin ei kannata enää koskea.
Hyvää duunia on porukka tehnyt ja vain osallistumalla voi saada lisää kuskeja.Asia mikä vaatii allekirjoittaneelta enemmän ponnistelua.
"Jos haluat kisata,pitää päästä radalle ensin"

Lähdenkin kellariin,laittamaan autoja ja varaosia inventointiin.Näkee montako sataa euroa pitää naulata että saa kaluston taas kasaan...
Eihän se vaadi kuin 1-3 moottoria,saman verran ehkä nopareita,4-6 akkua,ehkä laturin,pari koppaa,pitoaineet,pikaliimaa,renkaita,vanteita.... :grin: :grin: :grin:

20
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.07.19 - klo: 21.11 »
Macman:
Onko tuhoon tuomittua jos FWD saa ajaa GT2000 luokassa esin sorex28:lla,vai onko se naulattu RIDE näillekkin?
Se toisi pientä etua FWD autolle,ehkä palauttaisi niiden kilpailukykyä ja saataisiinko niitä takaisin radalle?
Toki jos tämä on jo kokeiltu,eikä toiminut niin unohdetaan tämä pikkuseikkä :grin:

21
Kärkinelikko Best lapin mukaan:
OSA ..........14,206
RSRCA.......13,723
T.O.N.H......14,111
Pälvik.........14,120


Hauskaa oli,kipinä lajiin palasi ja taitaa kesällä olla vuorossa parit treenitkin,mutta näillä näkymin isompi satsaus on talvikauteen.
Eihän tässä ole välivuosina mennyt vanhaksi kuin akut,aineet...halvaksi tulee tämäkin com-back :laugh: :laugh:
Ja pitihän sitä mielenkiinnon takia yksi autokin jo ostaa :wink:

22
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 18.02.19 - klo: 18.26 »
Macman:
korjaan hiukan aiempaa kommenttiani,koskien korilistaa.

Olin jostain saanut päähäni että vanha FWD-luokka on muokattu GT2000 luokaksi.
En ymmärtänyt hetikään että GT2000 on ihan UUSI eri luokka jossa saa FWD autot ajaa mukana.

Pahoittelen sekaantumistani ja mahdollista mielipahaa kommenttini johdosta.Sillä ei ollut todellakaan tarkoitus olla moittiva,vaan ihan ääneen ajattelua.

Kalusto huoltopäivityksen alla,hienoa että Bluebeetle:kin tekee kompäkkiä.Saan siis vihdoinkin ajaa häntä vastaan,toivottavasti.

23
Paljonko eroa vauhdissa Classic 16 pinion ja Comp 20?
Jos molemmissa samat pikkurenkaat?
Ajettiinko testi niillä Tamiyan pikkuslikseillä?Antaako Comppiin esimerkiksi etulyöntiä jos ajaa silla Eurorc preglued?

24
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 04.02.19 - klo: 22.14 »
Selittänee 2 vetävää rengasta enemmän,mutta kilpailullisesti kuinka lähellä,onkin se kysymyksen pointti

25
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 04.02.19 - klo: 21.34 »
Noniin...Koetan olla rakentavan postiivinen ja kriittinen samalla.
En suuntaa mitään mielipidettäni kehenkään suoraan.
Jos niin haluan tapahtuvan,nimesi/nimimerkki kyllä mainitaan selkeästi.Ja siinä vaiheessa laitan ennemmin yv kuin julkisen viestin.Voin vaikka soittaa jos asia vaatii enemmän keskustelua eikä päästä naamatusten.

Tämä luokkahan näytti ihan ok,kehitykseltään,pääpiirteittäin.HyväHyvä

Mukava oli huomata että FWD:llä on mahdiollisuus antaa vastusta,ehkä jopa palkinnosta ajamaan kun vaan jaksaa harjoitella.
Tästä johtuen olisi kiva tietää,montako FWD-autoa sarjaa ajaa?
Ja onko niillä pärjätty 4wd vastaan?


Testasin jopa luokan renkaita ja ihan hyvän oloinen valinta tuntuu olevan.

Se mikä mua häiritsee,on korilista.
Kysynkin nyt seuraavia:
1/  Kuinka moni ajaa 200mm korilla?
2/  Voisiko listaa hiukan realistittaa?


   -Siellä oli aika monta epärealismin rajamailla heiluvaa koppaa,jotka mielestäni ovat ihan rajamailla Realistisen ja Touring korien kanssa.

  -Vaikka sen FWD korilistan aikoinaan loin ja ylläpidin,niin siltikin 2-paikkaset,matalakattoiset,erikoisSuper-autot ei mielestäni tähän luokkaan kuulu.Kaikki kunnia nykyiselle vetäjälle,kyllä luokka on GT2000 ei vanha FWD,enkä mollaa sua mitenkään.Varmasti näille muutoksille on jokin näkemys.Ja toi on sun lista.
Vaasassa kerittiin tästä hiukan pintapuolisesti puhua,kiitos siitä.

Mutta aikoinaan FWD luokan(ja muutkin kerhokisaluokat) sokeri ja suola oli se että autot näytti autoilta.

GT2000 luokka näytti ainakin Vaasassa viittaavan enemmän lätysköihin kuin TCC-luokkiin,mutta Vaasassa ollut Venom oli kyllä ihan oikeasti räikeä epäkohta.

Korilistassa ei tarvitse olla 150kpl erillaista koppaa,esim 15-20 erillaista riittää ihan hyvin.Aikoinaan tuo FWD listakin pääsi osaltaan käsistä hiukan,mutta senkin siivoaminen oli työlistalla ennen taukoa kisahommista,jolloin sen luovutin eteenpäin.
Kaikilla meillä on näkemyksensä.

Muutoin luokka idea 4wd vs FWD on aika hyvi "sulautunut",varsinkin kun katsoi että FWD autolla oltiin jopa kärjessä välillä..

Toki myönnän sen että Vaasan kisan osallistujalista oli pieni,vain ehkä 1/3 osa sarjaa kiertävistä,joten on hyvinkin mahdollista että näkemykseni on hiukan kapea-alainen.

Mä olen vaan niin romantikko noiden korien puolesta,nautin siitä visuaalisesta kuin kilvan ajosta myös.
Ja aikoinaan siitä luokkien linjauksesta saatiin aikapaljon kiitosta kisaajilta ja katsojilta.

Tiedän että sopivia koreja on Suomesta tällä hetkellä ehkä jopa vaikeakin saada,ja FWD:ssä yksi ongelma oli se että useimmat joutui tilamaan tai olivat jo poistuneita.

Muutoin luokka vaikutti äkkiseltään olevan ihan mielenkiintoinen..
Ja ei,en aja tällä hetkellä,mutta on mulla sekä FWD että TRF joilla toisella tähän luokkaan näillä näkymin palaan jollain aikavälillä.

Nämä olivat nyt ihan tämmöisiä pohdintoja ja vanhan pierun ajatuksia.Pidetään asiat asiallisena.

Ja vaikka tämä ajatusten julkituominen ei mitään muutosta saisi,on mulla tähän luokkaan seka FWD että 4WD :wink: jolla aion tulla mukaan.

Alkaa tuntumaan että taukoa ehkä pidetty jo liikaakin.

Pääasia oli että varikolla oli hauska fiilis,ja oli pitkästä aikaa kiva höpistä!

Vatanen

26
Moro,

Nyt kun alkoi taas autoilu kiinnostaa,ja koska olen "moniluokkahuora",niin rupesin katsomaan compille päivitystä.
Vaan homma tyssäsi koneeseen ekana.On mulla se vanha SP kone,mutta sillä on satoja lähtöjä takana niin ehkä sen on pian aika päästä laitumelle..
Eli näitä koneita ei sitten olekkaan oikeen saatavana mitkä Compissa sallittuna?

Ilmeisesti näitä aika monella tietysti on,mutta asiasta hiukan keskusteltuani,pompahti pöydälle seuraavanlaisia ajatuksia,mitkä tietysti toivon että otettaisiin pohdintaan seuraavalle sisäkaudelle.Pihakisat vissiin olleet aika hiljaisia..

-Matalat renkaat(esim EuroRc pre-glued) tai samat renkaat irrallisina jos haluaa omat vanteet laittaa.
saattavat olla aika kestävät?
Pääsisi siitä liimaus-sonnasta eroon,jos et osaa liimata etukummin reunaa,et ajaa kärkeen.Tämä piti paikkaansa silloin 5v sitten kun ajoin ja taitaa olla vieläkin renkaiden kanssa?

-Maavara samalla vaikka 4mm lukemaan minimi?Tämä sen takia että JOS olisi matalat renkaat,saadaan pidettyä etua Classikiin?

-Matalalle renkaalle esim 20/21 pinion

-Moottori+nopari sama kuin Classic.Classikissa pikkurengas,se Tamiya edelleen,pienempi pinion niin vauhti eroa luulisi olevan?
Olisiko testattavissa olevia asioita?

Vatanen
pian taas mukana...

27
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 01.02.19 - klo: 20.38 »
Tyhjentävää vastausta ei pysty antamaan. Välitys on täysin riippuvainen koneesta ja ennakon määrästä. Meillä esim. välitykset ovat olleet 3.5-5 riippuen koneesta, ennakosta ja profiilista. Eli mikä kone? Jos sattuu olemaan tuttu moottori mitä löytyy meiltä seurasta niin voin antaa osviitta...

Moi,
Vanha,joskus FWD(ja paria muuta)luokkaa kerhokisoissa ajanut tiedustelee nyt että jos puhutaan 0-ennakko säätimestä,niin mitä tarkoitetaan tässä "ennakon määrällä"?
Miten ennakko vaikuttaa jos 0-ennakko säädin?
Vaikka olen ollut monta vuotta poissa,ajatuksena/haaveena palata kahinoihin.Siksi vähän kyselen kun on jotain päässyt unohtum,aan..
Kalusto on tallella VTR-FWD-Comp-Classic-F1(joka vissiin annettu toiseen sarjaan).


28
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 24.03.15 - klo: 16.17 »
Lisäänpä omaan listaani saman kuin jos edellä

-ei yhtään hipo-alu-bling osaa.Vain ne muoviosat mitä auton rakennussarjassa on tullut mukana,pois lukien servosaveri.
Joka on mallia Large.

29
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 24.03.15 - klo: 14.17 »
Ylistarossa oli todella hienosti tuuppeja paikalla ja hyvin sijoittuivat lähtöruutuihin.Ei vain oltu takaruuduissa vaan Paalupaikka+toinen ruutu meni tuupeille!

Eli teoreettisesti sanottuna,tällä hetkellä Compissa ihan sama kummalla ajat,kunha opettelet ajamaan sillä,voit voittaa.HIENOA!!!

Olen erittäin tyytyväinen että kisaamisesta tuli näin tiukkaa.Ilma tuuppien mukaantuloa olisin jäänyt Compista pois kokonaan.

Kierrosajat Ylistarossa monelta kohdalta epäilyttäviä,väitän että ponderi-linja sai jtn väärää lukutietoa koska muutamilla kuskeilla oli aivan mielettömiä läppeja,ja sitä edeltävä ja seuraava melkein 1.2-2sek hitaampia.
Ja en usko että ne johtuivat ohittamisesta.Yhden kerran mua takaa-ajaneelle ilmoitettiin tälläinen huippukierros ja ei se mua ottanut kiinni vaikka eroa piti tulla pual sekkaa..saman vahvisti tämän takana ajanut,ei kuulemma karkuun juurikaan pinkonut edellä menevä.

Mutta ekat tuntumat tuli siis toisella harjoitus kierroksella ja alkuongelmien jälkeen alkoi vauhtia olemaan tarpeeksi.
Mutta hemmetin hauska laitos ja mukavan erillainen ajaa!

-Diffistä semmoinen havainto että toiset ajoivat aika löyhällä,mulla ehkä (taas) porukan nihkein..
Liian tiukalla diffillä ajo oli toivotanta mutta takapuntti tasoitti asiaa.

-Ajolinjat ihan eri kuin etuvedolla,kurviin tulo ihan eri tyylistä mutta suoralle lähtö ja liikkeelle lähtö taas voitokkaampaa.
Ja aika tärkeämpää tuntui olevan se että auto on suorassa kurvan jälkeen kun kaasun tällää,nopeutti menoa radalla.Tuo päti aikoinaan kun ajettiin mineillä vakio diffeilla kilpaa.

-Etufillareiden liimaus+hionta yhtä tarkkaa kuin muillakin mineillä.

Mun M04:ssa nyt siis vanha SP:n kone+vanha säädin(siirryn joko HW comboon tai hiilipannuun koska on parit hyvät hiilisäätimet jäänyt pakkiin)
-Tamiya M-iskarit TRF jousilla
-Öljyt UR25-35 3mm reboundilla
Aloitin Sinisillä jousilla ympäriinsä mutta siirryin keltaisiin Jokelan kokemusten mukaan ja oli hiukan parempi ajaa niillä.

Diffiä kokeilin säädellä molempiin suuntiin mutta ainoa kerta kun se oli huono oli kun oli puoli kierrosta tiukempi "hyvästä"

 DragBrakea kokeilin muutella mutta siinä tuntui olevan lievä aika passeli(rata ei ollut mikaan tappopito)
Liipasinjarru oli samalla tavalla löyhällä,eli aika mitätön jarru.Voisi kokeilla Expoa jarrussa jolloin max voima kova mutta pienellä painamisella ei tarraa niin lujaa.

-maavara oli 6-7mm

-Lisäpainoa oli vakiorunkoon n.40-50g

Kuplan kori ei varmaankaan paras mahdollinen mutta hemmetin hieno radalla!
Jos noi korihommat tuosta aukee "only Tamiya"-kuviosta niin Joku ABC:n koppa tai vastaava vois olla listalla.

Sunnutaina kisan jälkeen kokeili F1 luokassa ajava kerhokaveri ajaa mun kuplalla ja meinas jopa innostua  :wink:

Tälläistä tällä kertaa,jos jotakin jäi kysyttävää tuosta mun setupista niin saa kysyä.

vato


30
Ihan turhaa hommaa.Mulla F1:ssä 3 sisäkautta ja 2 ulko takana ja vieläkin kulkee hyvin  :grin:

Kisat oli hienot ja mahtavia taisteluja sai käydä joka luokassa.

Erityisesti Hilpin kans F1:llä 2x 8min kissa hiiri jossa ei metriä enempää tainnu tulla eroa.

Takatuuppi mini oli haastavan hauska ja tasasi kisaamista huomattavasti kun siirtyi semmoiseen.Plus hommaan tuli uutta haastetta.

Ja Kuplan kori on jotenkin vaan hieno sielä kaikkien seassa.

Vato #44


Sivuja: [1] 2 3 4 ... 21