Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mop

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13
1
Jes, kiitokset vaan täältäkin! Pienen ajotauon jälkeen en muistanutkaan, kuinka hauskaa touhua tää kisaaminen on. Keli ja hyvä rata tuskin teki hallaa fiilikselle. Odotuksia ei juuri ollut, mutta vähän yllättäenkin pääsin taistelemaan ihan kärkisijoista. Voittokin oli tarjolla, mutta ei sitten kelvannut. Kippailuista voi lukea tosta yläpuolelta...

Durango oli muistaakseni ohjekirjasetupissa ja kisapaikalla tuli autoon vaihdettua vain oranssit jouset sekä täytettyä iskarit 50/65 UR öljyillä. Hyvin kulki. Renkaina oli melkein koko kisan justiinsa liimatut caliberit, mutta radan liukastuttua loppupäivästä vaihdoin pariin vikaan finaalin ihan ok piikissä olleet vuosikertaminipinnit. 

Muttamutta, mihis kaikki tuupit on kadonnut? Edellisissä kisoissani taisi olla valtasuhteet vielä toisin päin...

2
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.04.14 - klo: 15.02 »
Käytä kunnollista tinaa missä on juoksutetta, sekä kunnon kolvia millä teet juotokset. Muista myös käyttää kolvin kanssa kosteaa sientä mihin pyyhkäiset kolvin kärjen jokaisen juotoksen jälkeen, näin pidennät kolvin kärjen käyttöikää merkittävästi. Nykyään tinassa ei saa EU:n määräyksestä olla lyijyä mikä hankaloittaa tarttumista.
Jos haluaa helpommalla päästä, niin kannattaa nimenomaan käyttää kunnon lyijyllistä tinaa. Sitä saa kaupasta siinä missä ennenkin. Sen käyttöä rajoittava RoHS-direktiivi koskee kulutuselektroniikan valmistusta, ei yksityistä askartelua. Jos haasteista tykkää, niin saa sitä lyijytöntäkin toki käyttää.

3
Vapaa keskustelu / Vs: Maastopyörä keskustelua.
« : 26.04.13 - klo: 11.42 »
Mistä saa halpoja/hyviä pyöriä?

Halpoja saa (ostaa) esim. biltemasta, halpahalleista, marketeista, jne. Hyviä taas asiansa tuntevista pyöräliikkeistä.

4
Xray / Vs: Xrayltä 1/10 nelivetokrossiauto?
« : 02.11.12 - klo: 13.57 »
Ainakin turistiradalla näyttää kulkevan.

6
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« : 09.08.12 - klo: 23.11 »
Rengasasiassa ikävä fakta on se että jos haluaa mennä lujaa niin pitää olla Minipinnit alla. Muilla renkailla ei ainakaan tuupissa mielestäni tehnyt mitään Nokialla, ja Turussa ratamuutosten jälkeen. Ja jos joku nyt alkaa väittää muuta, niin miettii miksi melkein kaikki kärkikuskit ajoi MiniPinnillä ja kovaa.  Ja ikävä asia tässä on se että nehän maksaa hunajaa ja se ei oikein ole linjassa tuon aloittelijaystävällisyyden suhteen. Ratavillitys kun tuppaa olemaan se että matot heivataan pois ja radat ovat liukkaita. Itseänikään ei kiinnostaisi joka ajokerralla heittää uusia renkaita alle, kun mattoradalla ajeli Losin Strikellä melkein koko talven... No okei. puol talvea. Kössöjäkin pitäisi kuluttaa liian kauan  että toimivat, ei mulla ainakaan riittänyt kärsivällisyys liukastella niin kauaa:) Ei viitsi ostaa renkaita sitä varten että hieroo niistä puolet hiekkapaperilla pois.

 Jos ainut rengas talvella mikä toimii on minipin, niin menee kyllä vähän fiilarit koko sarjasta.

Häh? Itse ostin Nokian ekoista kisoista minipinnisarjan ja ajelin samalla setillä kevääseen asti treenit, kisat ja Tiksin endurancenkin. Loppukeväästä takanakit oli aika sliksit ja jouduin ottamaan jopa kolmannen rengasparin ajoon. Enemmän kesäkumeihin rahaa on mennyt, vaikka ajot on jäänyt murto-osaan talvesta.

7
jos jenkeistä tilaat niin jää varmasti tulliin, koska ko. maan firmat joutuvat US&A:n tullille laittamaan pennilleen oikein kauppasumman -> näkyy siis suoraan paketin kyljessä olevassa USA:n tullintarrassa.

Poikkeuksiakin on. Ainakin Liquidin kuorissa on lukenut mitä sattuu ja tietenkin alakanttiin.

8
Tulokset / Vs: Short Cource Summer Cup 2012 SARJATILANNE
« : 06.08.12 - klo: 15.01 »
Kiitokset viihdyttävästä sarjasta.

Tuloksissa taitaa olla nelkun 7. ja 8. sijat nurinperin..?

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« : 06.08.12 - klo: 14.57 »
Eikös jo pari talvea takaperin ajeltua Nirkin sc-cupissa 7 min finaaleja? Hyvin toimi. 5 min on joku muinaisjäänne aikakaudelta ennen lipoja ja hiilettömiä koneita. 5 min sopii kyllä alkueriin hyvin, mutta finaalit voisi minusta ajella vaikka 3 x 8 min ja laskea lopputuloksiin 2/3 kesäsarjan 2/4 sijasta.

10
Kyllä norskit tietää.

Parikyt milliä vettä yöllä ja sitten lauantaina mahdollisesti jotain tippoja.

11
Meenaakos joku hurja yöpyä teltassa radan liepeillä? jos meenaa niin laitetaan varmuuden vuoksi noi meidän teltat pystyyn jonka alle voi laittaa oman teltan. Voi meenaan yöllä ripauttaa vettä ;D

Teltassa tai autossa olis suunnitelma.

12
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 07.07.12 - klo: 23.36 »
Niillä ontoilla putkisokilla ei tee mitään. Kiinteetä kamaa tilalle. Jossei halua kalliita ft-pinnejä ostaa, niin sopivista nauloista tai vaikka turhista L-mallin 1,5 mm kuusiokoloista saa pätkittyä toimivia.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 07.07.12 - klo: 17.17 »
Tässä pari pätkää Slashistä kuvattuna suurnopeuskameralla 1000 kuvaa/sekunti nopeudella:
..
Kamera on vain turhan vaativa valaistukselle, aukolle ja valotusajalle, kun mitään automatiikkaa ei ole. Pitää vielä harjoitella :)

- J

Mikäs kamera sulla on käytössä?

Ainakin viihdekäyttöön tuo 1000 fps lienee rc-autojen kanssa liikaa. Puoletkin ehkä riittäisi ja jää vähän enempi pelivaraa valotusajoille. Sekin on kuitenkin moninkertainen normi "lätkähidastuksiin" verrattuna.

14
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 06.07.12 - klo: 20.12 »
Kokeiltu on mipit, asson cvd:t, cva:t ja koiranluut. Kaikki saa poikki aika tasapuolisesti. Parhaiten kestää, kun pitää diffin ulostulot kunnossa. Koloille kuluneet kannattaa vaihtaa uusiin. Joskus kestää pitkään, mutta joskus menee yllättävän nopeasti poikki ja yleensä vielä samojen hyppyreiden alastuloissa.

CVA:t oon todennut parhaiten toimiviksi akselin pinnin kohdalta, kun pistää sen ympärille tulevan metalliklipsin ruuvilukitteella paikoilleen. Koiranluut on halvin vaihtoehto ja nopein vaihtaa.

15
Team C / Vs: Team-C Racing TS4 Short course 4x4
« : 28.06.12 - klo: 21.28 »
Mites on kyseinen värkki toiminut? Onko osat kestäviä yms?

Eipä ainakaan toistaiseksi mitään valittamista. Omasta mennyt yksi etutukivarren saranatappi poikki, kun auto napsahti etukulma edellä alastulon puiseen reunaan. Oli näköjään ripustuksen heikoin osa. Tukivarret on tosiaan sitkeää muovia. Tammisaaren kisoissa meni hyvästä yrityksestä huolimatta vain etupuskurin poikkipuu katki. Tuli kyllä ländättyä 90 asteen kulmassa nokalleen useampi kerta.

Kun nyt lomat alkaa, niin tulee varmaan paiskottua enemmänkin..   :cool:

16
Team Associated / Vs: Asso SC10?
« : 28.06.12 - klo: 11.34 »
Eikä niissä Kyoshonkaan kunnon iskareissa mitään tutteja ole.

17
Tuplat tuplana ja triplat triplana: http://www.youtu.be/fPpUy5IaMQM#t=5m57s Sijoitukset ja kierrosajat on ihan toissijaisia tavoitteita. :grin:

18
Tulokset / Vs: Short Cource Summer Cup 2012 SARJATILANNE
« : 19.06.12 - klo: 12.23 »
Heh, en oo kovin tarkkaan perehtynyt noihin pisteytysperusteisiin, mutta kaippa siihen joku pätevä syy on, että Miro saa kakkossijasta 2 pinnaa enemmän kuin muut.  :cool:

19
Jos saa äänestää, niin 14.7. on hyvä päivä. Jos ei, niin mainitsenpa muuten vaan, että heinäkuinen sade on huomattavasti syyskuista lämpimämpi.  :wink:

20
Sähköautot / Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« : 11.06.12 - klo: 16.29 »
että oisko jollain kokemuksia kiitos?
Tähän mennessä hyvältä vaikuttaa Losissa, noparia erikseen en sen tarkemmin osaa arvioida mutta kokonaisuutena toi Hobbywingin kombo vaikuttaa hyvältä.

Sama homma tosin Losia kevyemmässä kärryssä. Kombokoneen kanssa menee täysii ja voi huoletta ajella akullisia peräjälkeen ilman kummempia jäähdyttelytaukoja.

21
Team C / Vs: Team-C Racing TS4 Short course 4x4
« : 05.06.12 - klo: 15.44 »
Harmi kun luin tämän vasta nyt. Täytyy purkaa tuota autoa ja tarkistaa noiden palikoiden järjestys, koska oman autonikaan takapuskuri ei istu. Mikä on helpoin tapa todeta noiden palikoiden oikeus? Siis mitä eroa niillä on keskenään? Muistan tutkineeni niitä hetken aikaa autoa kasatessani, mutten huomannut niiden välistä eroa. Oletin kyllä että ne olisivat identtiset, koska tulivat samasta bägistä...

Jep, vähän sama juttu. Ei niissä isoa eroa ole, mutta tosiaan linkin varaosakuvasta erot näkee, kun tarkkaan katsoo palikoita ylhäältä.

Eli takaiskarituki kuulu olla pystysuorassa ylöspäin ja etutorni hieman taaksepäin kallellaan. Etuiskaritkin asettuu sillain vähän paremmin. Toinen ero on noissa ulokkeissa, johon linkkien pallot ruuvataan. Etupalikassa ovat hivenen paksummat juuresta.

22
Team C / Vs: Team-C Racing TS4 Short course 4x4
« : 03.06.12 - klo: 23.22 »
Kiinan pojat saanu ensimmäiset setupsheetit nettiin:
Näyttäs olevan suunnilleen sama kuin kitin pakettisetuppi. Tommoset diffiöljytkin näytti laatikossa olevan mukana.

Nyt on omaakin auto laiteltu läjään ja ensifiilis on kyllä ihan positiivinen. Proton ongelmakohtiin on selkeästi haettu parannusta. Diffit on neljällä rattaalla, mutta kuori on tosiaan sama, että aika pieneen tilaan on saatu hammaspyörät sopimaan. Etupuskurissa on nyt kunnon materiaalista joustopala ja siitä ja alatukivarsissa käytetystä muovista tuli mieleen RPM:n osat. Voiskohan kesto olla edes lähelle samaa luokkaa? Flexaa ainakin ihan riittävästi.

Itse kasaus meni aika kivuttomasti ohjekirjaa seuraten. Sekä osat että ruuvit on pussitettu kasausvaiheittain ja jopa kaikki eri mittaiset ruuvit on omissa merkityissä pusseissaan. Ruuveja on kahta eri laatua, mutta heikommalla kannalla olevat on selkeästi pakattu pehmeiden muoviosien kiinnitystä varten ja muuhun käyttöön on kunnolliset ja laadukkaan oloiset ruuvit. Onneksi.

Yleisesti osat sopii nätisti ongelmitta yhteen, enkä löytänyt kasausohjeestakaan virheitä. Parissa kohtaa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Etudiffin kotelon pohjassa olevaan "ruuvipesää" jouduin hieman hiomaan jotta etudiffi mahtui pyörimään vapaasti myös sen jälkeen kun diffikotelon kannen kiristi kunnolla paikalleen. Kannattaa tarkastaa, että voimansiirto toimii aina herkästi. Toinen paikka, jota jouduin vähän veistelemään oli servon kiinnike. Savöxin johto ei muuten sopinut nätisti kuorestaan ulos. Muuten en sitten viilaa tarvinnutkaan.

Myös näiden iskaritukien asennuspalojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Niissä on pieni ero, koska etuiskaritornin kuuluu tulla hieman takaviistoon. Jos ne laittaa väärin päihin niin keula kasautuu silti nätisti, mutta takapuskurin asennuksessa voipi joutua käyttämään enempi voimaa, jotta saa kaikki ruuvit kohilleen. Voi veikata, mistä tiedän...

Etutukivarret on hienosti merkattu L- ja R-kirjaimin, mikä on tavallaan aika jännä juttu, koska se merkintä on ainoa ero, mitä etutukivarsilla keskenään on. Takatukivarret puolestaan ovat keskenään erilaiset. CVA-malliset kardaanit ja vetarit oli Team C -tyylin valmiiksi kasatut. Hexit metallia ja tulevat tapin lisäksi pidätinruuvilla pyöränakseliin kiinni. Pyörän kiinnitystä varten oli yllätykseksi serratut nylocit, eipä tarttekaan käyttää traxun muttereita tällä kertaa. Vanteet oli paketissa, mutta oman maun mukaiset kumit on hankittava erikseen.

Kitin mukana tuli kallistuksenvakaajat eteen ja taakse ja iskareiden jouset vaikuttavat proton mukana tulleita hyppykeppejä järkevämmiltä. Saas nähä tarviiko Asson jousia enää käyttää. Tietysti noi bigboret vois kanssa olla harkinnan arvoinen päivitys. No, katsotaan, kun pääsee eka radalle koittamaan. Koppaankin pitäisi ensin vähän vihreetä suihkia.


23
Akkuja tulee satunnaisen tuntuisesti, välillä tavaraa on hyllyssä pitkiäkin aikoja.
Tuotteen tiedoissa on kohta, josta saat sähköposti-ilmoituksen päälle saapuvalle kuormalle. Sitten pitääkin olla nopea jos kuorma oli pieni...

Kannattaa huomioida, että toimittavat ensin ennakkotilatut, ja jos ennakkotilauksia on jonossa enemmän kuin tuotteita saapuvassa kuormassa, ei tuota sähköposti-ilmoitusta taida edes tulla. Oon käsittänyt, että joidenkin suosittujen tuotteiden kohdalla backorder on ainoa tapa saada tuote edes jotenkin järkevässä ajassa.

24

Nelkuissa kymppikärki:
1. Losi
2. Losi
3. Losi
4. Asso
5. Losi
6. ?     <- Team C     
7. Durango
8. Losi
9. Hong Nor
10. Losi
Täydentäköön tai korjatkoon joku, jos olen väärässä...  :azn:

Käskystä täydennetty.

Hienot kisat oli, isot kiitokset järjestäjäporukalle, sarjan puuhamiehille ja Föhrin Juhalle.

Omat kisat meni ihan ok, mutta skarpattavaa jäi rutkasti. Kun yrittää ajaa kahta luokkaa kisoissa, missä on yhteensä suhteellisen vähän eriä (6 erää, joista 4 lauteilla tai nostamassa), ei ylimääräistä aikaa mihinkään extratouhuamiseen juuri jää ja valmistautumisen pitäisi olla kunnossa. No, kävinhän mä radalla ajamassa edellisenä iltana ehkä 5 minuuttia nelkulla todeten touhun vakiorenkailla turhaksi. Tuupilla tuli treenattua jokunen akku enemmän.

Aamulla ei sitten huvittanut sotkea autoja kostealla radalla, niin jätin ekan harjoituskierroksen väliin. Tuupilla jä tokakin eräharjoitus lyhyeksi, kun poikkasin heti alkuun Assosta vetarin. No ei siinä muuta kuin kiireessä vanha kunnon koiranluu cva:n tilalle ja äkkiä ajamaan nelkkua. Tuupin alkuerät meni ihan jees, jossei jatkuvia kaatoja lasketa miinukseksi. No onneksi muutkin osas sen touhun ja finaaleihin pääsin starttaamaan kakkosruudusta.

Rikun vauhtiin ei ollut alkuerissä vastaamista. Tai ehkä olisi ollut, jos olisi saanut omat linjat sovitettua sinne putkien väliin. No Riku meni menojaan myös finaaleissa. Paitsi ekassa, jossa romutti autonsa ja pääsin kuittamaan ykköseks. Ei sekään helpolla tullut ja oli kyllä hyvää vääntöä kärkisijasta koko erä. Myös toinen ja kolmas finaali oli tiukkaa taistelua sijoista 2-5. Tilanne vaihteli tiuhaan ja hauskaa oli. Kolmannen finaalin jälkeen aloin jo melkein pakkailemaan kamoja, kunnes sivukorvalla kuulin ja tajusin, että finaaleita ajetaankin neljä. No, olisi voinut ihan hyvin pakatakin. Vikan finaalin ekalla kierroksella idler-ratas teki perinteiset assot ja koko erä meni muiden menoa ihaillessa.

Nelkussa Team C:n TS4 proto toimi yllättävän hyvin ottaen huomioon, että se oli käytännössä ekaa kertaa ulkoradalla ja messukisojen jälkeen olin vaihtanut vain renkaat. Ylimääräistä mekkausaikaa ei akkujen vaihdon ja pakollisen korjausten lisäksi juuri ollut, että olisi kerennyt mitään isompia muutoksia tekemäänkään, niin päätin keskittyä ajamiseen.

Eräharjoituksessa oli vähän hakemista tuupin jälkeen, kun täytyi yrittää pitää kaasusormi kurissa. Tupla meni puolikaasulla pitkäksi, kun Assolla sai antaa hanaa ihan reippaasti. Ensimmäinen alkuerä meni ihan ok ja taisin olla jopa koko eräkierroksen ykkönen. Tiedä sitten, mitä Turun pojat siellä kuumassa hiitissä tötöili. Toka alkuerä menikin sitten koheltaessa ja kolmannessa touhu jatkui ja katkasin iskarin varren radan reunaan. No ensimmäisen kierroksen onnistumisen johdosta pääsin starttaamaan finaaleissa kolmannesta ruudusta.

Nelkkujen finaaleista eka meni ok, vaikkakin tyhmiä ajovirheitä tuli tehtyä taas reippaasti. Vissiin viidentenä kerkesin ruutulipulle. Tokassa finaalissa irtosi iskarin alakiinnitysruuvi. Oli siinä aiemmassa varren katkeamisessa korkannut kierteet tukivarresta, eikä tullut varmistettua kiinnitystä kunnolla. Kolmannessa finaalissa petti jossain kohti etudiffi, mutta kitkuttelin vajaalla voimansiirrolla erän loppuun. Onneksi auton myyntiversioon on tullut kunnon nelirattaiset diffit. Takakontissa olis ollut osat valmiina, mutta eipä ollut aikaa enää korjailla, niin vikan finaalin otin sitten leppoisasti nostovuorossa.
 
Skabat tiivistettynä: Ei yhtään edes lähelle puhdasta vitosta. Hieman teknistä ongelmaa kummankin auton kanssa. Loppusijoitukset 2. ja 6. Kai se on oltava tyytyväinen. Mä taisin olla näitä 2/4 laskutavan hyötyjiä tällä kertaa.

Nyt jos saisi käskettyä kuskia kaatamaan vähemmän ja ajamaan enemmän, niin Tammisaaressa voisi yrittää haastaa tuota Losi-rintamaakin.
 

25
Sähköautot / Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
« : 28.05.12 - klo: 17.20 »
Hobbywing Xerun SCT Pro on myös varmasti ihan harkitsemisen arvoinen laite. Tälläsella kombolla on tullut ajelttua muutamana päivänä useampi akku putkeen treeniä sisällä, yhdet skabat sisällä ja yhdet ulkona. Lämpojen tai minkään muun kanssa ei ole ollut ongelmaa, paitsi että parissa erässä viikonlopun kisoissa tuntui olevan jarrussa vähän yliherkkyyttä. Mitään vikaa en kuitenkaan osannut tuolla perusteella epäillä, mutta akkua vaihtaessa syylliseksi paljastui irronnut sensorikaapeli. Hyvin toimi näkojään ilmankin sensoria.

Säätimen säätöihin en ole tarkemmin perehtynyt. Pakin otin pois, muuten on menty vakioasetuksilla. Team C:n nelkkuSC ottaa vakiopinjonilla näillä asetuksialla ripeesti kuuskymppiä tauluun ja rata-ajoon on potkua riittävästi ja vähän päälle. Muista tämän kokoluokan säätimistä ei ole juuri kokemusta, mutta eipä ole tullut eteen yhtään syytä ostaa kalliimpaakaan. Ainakin hintateholaatusuhde vaikuttaisi olevan passeli.

26
Vapaa keskustelu / Vs: Rc helikopterit.
« : 24.05.12 - klo: 15.48 »
Riippuen toki Quadista, controllerista ja radioista väittäisin, että quadin vaikeustaso nimenomaan lähempänä coaxiaalia kuin "kunnon" kopteria. Laamaan verrattuna tottelee ainakin paremmin (jopa pienessä tuulessa) eikä lyö omat lavat keskenään yhteen, jos vähän kallistaa...

Tässä olis pikaeditti omasta hexasta alkuviikolta:
http://www.youtube.com/watch?v=kBwLcQZnaik#ws
Vähän on vielä optimivideoformaatti tuubille hakusessa, kun nykii tollain. 

27
Vapaa keskustelu / Vs: Rc helikopterit.
« : 24.05.12 - klo: 12.09 »
Jos se laama pysyy ilmassa, niin tuskin on quadin kanssa isompia ongelmia. Kopun orientaation hahmottaminen voi olla pikkasen erilaista, mutta itse lentäminen aika lailla samaa vaikeustasoa, ellei jopa helpompaa. Ainakin huomattavasti vähemmän murheita kuin laman lento-ominaisuuksista nauttiessa.

28
Vapaa keskustelu / Vs: Rc helikopterit.
« : 03.05.12 - klo: 00.48 »

Tätä usb-ohjelmointimokkulaa ei siis esim. tuon 2.1 piirin kanssa tarvita?

Oletko sitä mieltä että itse parista kuitutangosta tehty runko on parempi kuin nuo hk:n himmelit?

Ohjelmointikorttia ei tarvi, jos lentää sillä vakiosoftalla, mikä ainakin mun kortilla oli +-mallin quadille (yksi propelli eteenpäin). Jos aikoo softaa päivittää tai kokeilla x-konffiksella lentämistä, niin kannattaa ottaa ohjelmointipalikka kylkeen.

Jos haluaa pienemmällä vaivalla päästä, niin noi HK:n alu/kuiturungot on varmaankin hintansa väärtejä. Puinen kehikko ei juuri osumaa kestä. Yhden olen niitä pilkkonut ja toista ei tule.

29
Vapaa keskustelu / Vs: Rc helikopterit.
« : 02.05.12 - klo: 09.42 »
Hmm, sulla on tuo: HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA)

Miten et päätynyt tuohon "Arduino Uno - Atmel Atmega 328-PU (Clone)" siinä olisi olut pc:n kautta ohjelmointi. Ajattelitko että fyysinen ruuvailu kentällä on loogisempaa?

Tuosta kortistasi on nyt myös V.3.0. Olisiko siinä pikkurahalla jotain parempaa?


-Mutta kaikenkaikkiaan, tarvitaan ilmeisesti siis tuo ohjauspiiri, neljä moottoria, neljä noparia, akku/akut, potkurisovitteet ja potkurit, siinä kaikki? Nämä ovat nirsoja tärinälle, varsinkin jos kuvataan. Mistä löysit kunnolliset potkurikiinnitykset? Kiinankama tuppaa olemaan aina täristävän epäkeskeistä.

Pelkkä Arduino ei riitä vielä mihinkään, vaan lisäksi tarvitaan toki muutakin elektroniikkaa, esim. gyrot. Ja tietenkin se softa. Arduinon päälle tehtyjä ratkaisujakin löytyy, esim. Ardupilot, jota myydään esim. täällä.

HK:n kontrolleriakin voi toki säätää PC:llä koodia muokkaamalla, jos haluaa. Kontrollerihan on oikeasti KK multicontroller ja noilta sivuilta saa ladattua softan lähdekoodin sekä valmiiksi käännetyt softaversiot (firmware) erilaisiin konfiguraatioihin (hexa, x-quad, +-quad, tricopter, yms.)

Ruuvarilla onnistuu gyrojen gainien säädöt (joka suunnalle oma potikka) ja alkusetupin teko (esim. noparien kalibrointi). Kerran kun on säätänyt kuntoon, niin ei tarvi sitä ruuvariakaan. 3.0 versiossa ei ole kai muuta eroa, kuin parempi mikropiiri, jonka muistiin mahtuu isompi softa. En tiedä, onko normileijuttajalle mitään iloa. Mun kortin ostoperuste oli rehdisti hinta.

Potkurikiinnityksiä voi tilata useampia kuin moottoreita ja pistää kieroimmat roskiin. Noita mun käyttämiä moottoreita mulla on yhteensä 11, joista yksi oli jotenkin kiero ja meni aiheuttamansa vapinan takia vaihtoon. Olen myös eristänyt tärinää kamerasta erilaisilla kumivirityksillä.

Listaasi kun lisäät vielä rungon ja radion, niin quadin osat on kasassa.

30
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 30.04.12 - klo: 19.09 »
Softia vai super softia?

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13