Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - McJones

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 25
1
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 14.08.19 - klo: 09.22 »
03.08.2019 Tilanne

GT-8 2020

Alustavasti mukana:
•   Jouni Riuttanen
Myin auton juuri pois, joten minut voi poistaa listalta. Tallista löytyy kyllä vielä remmivetoinen vaihteeton GT8 ja patterikasi löytyisi myös, mutta eivät taida istua ihan vallitsevaan GT rata-autoiluideologiaan.

2
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 22.07.19 - klo: 10.40 »
Olen ollut pari vuotta sivuraiteilla rc hommista mutta yhtä äkkiä alkoi tulla kyselyjä vanhoista honkkarin gt autoista ja se vähän herätti epäilyjä että jotain on meneillään.

Olis toimiva honkkari hyllyssä ja uuttahan saa kaupasta, tämä on laji missä sydän on syvällä, oltiinhan tätä laittamassa pystyyn Mikan ja monen muun kanssa joskus 10 vuotta sitten. Yksi mestaruuskin lipsahti taskuun siinä sivussa.

Olisin alustavasti kiinnostunut asiasta, mulle säännöt on yks ja sama kunhan ne on samat kaikille.
Sama homma kuin peitsamolla.

Kaapista löydetty DM-1 Pro, DM-1 Spec, TeamC GT8LE, Schepis Model MZ2 Pro hihnavetoinen rallygame, hieman keskeneräinen Traxxas-pohjainen sähkövetoinen rallygame-aihio sekä Hyper One Seven...

Isoin tuska nitrovehkeellä ajamisessa oli vakiomekkarin puute. Hieman ahdistavaa oli tulla kisapaikoille ilman mekkaria ja toivoa, että saa ylipuhuttua jonkun LS5-kuskin nostajaksi finaaliin.

Ihan mielenkiinnosta, olisikohan tuolla Schepiksella saumaa tulla mukaan ajoihin, vaikka tuloslistan ulkopuolella? Tai GT8LE:llä? Ajoin Ratakasin kakkosdivaria myös jokusen kisan tuolla Team C:lla foumeilla ja sekin oli varsin myönteinen kokemus säävarauksin.

3
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.04.14 - klo: 13.28 »
Mitä isompi virran kesto, sen parempi. Mielummin ottaa aina muutenkin lievästi turhan järeää elektroniikkaa kun pystyy, ihan varmuuden vuoksi. Kilpailu hommissa tietysti eri asia, sääntöjen mukaan pitää valita komponentit. Mutta ihan normi takapiha ajelussa ja hiekkamonttu revittelyissä valitsen mielummin järeämpää tavaraa, vaikka hinta vähän kirpaisisi. Pari kertaa on tullut alimitoitettua noparin virran kesto, saman tien alkoi ilmestyä lämpö ongelmia vaikka välitykset ja speksit oli yleisesti kunnossa.
"Turhan järeästä" luopuminen voi olla kyllä pihasuttailussakin ihan hyvä idea. Omakohtainen esimerkki, minulla oli 1/12-kokoisessa Mini Hyper STe:ssä patterikasin sähköt. Kyllähän se 4s-lipoilla perkasi tauluun nopeutta reilusti toiselle sadalle, mutta ajo-omituisuudet alkoivat jo kärsiä. Keventelin sitten hieman ja parani aina sitä mukaa mitä enempi keventeli. Kasisähköillä ajaessa nopariin saattoi saada kummastikin lämpöjä, kun taas pienemmällä noparilla homma toimi paremmin.

Aika paljon lähti painoa, kun vaihtoi yli 70mm kannusta 56-milliseen 4-pole myllyyn hieman kireämmällä kv-luvulla, jolloin myös 2s ja 3s akut antaa aika kivasti vauhtia. Ko. auto on (IMO) paljon mielekkäämpi ajaa montullakin, kun auto on kevyt ja ketterja ja huiput on luokkaa 60 eikä 140 ja ajo-omituisuudet pilattu överisähköillä.

4
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.02.14 - klo: 21.48 »
Onhan niillä eroja, Summitilla ja E-Revolla muutakin. Voimansiirron puolesta Summitissa vaihteisto (saa jälkikäteen E-Revoonkin), eri vetarit, eri diffit... Summitissa on servolukolliset, melko pienet diffit. Vieterit...

Revoon sopivin SC-kori taitaa olla Slayer Pro:n kori, mutta jos haluaa, että se istuu kunnolla, pitäisi mielellään vaihtaa tukivarret, vetarit ja työntötangot lyhyempiin ja ajojen puolesta myös jouset löysempiin.

5
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 31.01.14 - klo: 12.50 »
Ohisektorista terveisiä ajoaika-asioihin, että ratakasi-autot meni toissakesänä 3...6 minsaa yhdellä satsilla akkuja, painoa vajaa 4 kg. Jos ei loppunut ajo 3 minsaan (lämmöistä), niin akut viimeistään loppu 6 minsan kohdalla. 2x3s ~5000 mAh akut. Ratakasissa vehkeistä otettiin toki kaikki irti, mutta niinhän se kai lajin henkeen kuuluukin  :smiley:

6
Traxxas Summit ollut ehkä toimivin pikkuisten kanssa. Vaihteet auttaa nopeuden säätämisessä ja härveli jaksaa vetää muksuja perässäkin... (pulkassa tai 3-pyöräisen kyydissä). Siinä kohtaa kun muksu haluaa ajaa enempi itse, olisi tosin hyvä jos auto on sen verran pieni, että muksu jaksaa sitä itse kantaa.

7
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 14.12.13 - klo: 18.27 »
Jos tuosta vaihteesta haluaa jotain hyvää sanoa, niin se on ihan kiva kun pystyy möyrimään todella hitaasti ja sitten taas tarvittaessa pääsee kovaakin. Aika höpöhöpö juttu sähkiksessä kuitenkin. :smiley:
Sensorillinen kone+nopari on parempi ratkaisu möyrimiseen kuin vaihteisto. Manjuaalisesti valittava vaihde (kuten esim. Traxxas Summit) toimii vielä, mutta polttiksen automaagiaski ei ole ainakaan 6S-lipojen kanssa katuautossa (Honkkarin DM-One) ole täysin vakuuttanut. Radalla se laskee lämpöjä ja ehkä voisi näkyä suorituskyvyssäkin, mutta aski lämpenee herkästi eikä toimivuus tunnu yhtä varmalta kuin polttiskäytössä.

8
Eikös kaikissa Traxun 1/16 autoissa ole samat iskarit vain jouset vaihtelee eri autoissa ?
Rallyssä ulosjoustonrajoittimet iskarinvarsissa...

9
Itsellä tuo Mustang koppainen 1/16 auto, niin miten tuosta pystyisi rakentamaan korkeamman?
Mietin pystyisikö tuon kuinka helposti korottaan pikku revon osilla, täällä maalla ei tuppaa autolle asfaltti alustaa löytymään.
Autot on läheistä sukua, eli lyhyet tukivarret löytyy Slashistä ja Rallystä, Revossa ja Summitissa pidempää. Tahtoo vaan maksaa päivitellä korimallista toiseen, jos kaikki osat ostaa varaosana. Iskareita säätämällä saat hieman lisää maavaroja, mutta ei silläkään vielä kuuhun mennä. Reilusti isompaan maavaraan tarvitsee lähteä katsomaan noita Revon osia.

Slässiin muistan joskus laittaneeni myös reilulla offsetillä olevat HoBaon Extra Wide Offset 2.2" trukkivanteet, jotka muistikuvan mukaan olisi mahtuneet kääntymäänkin jos olisi hankkinut kapeamman korin.

10
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
« : 11.11.13 - klo: 12.36 »
Tossa nyt johdotuksetkin laitettuna. Aika kivati meni pieneen tilaan ja ylimääräiset sai piiloon. Nyt siis jatko on kyllä ton rasian sisällä mutta katsotaan jos se sieltä siirtyy vielä ulos Castlen Field Linkin takia mutta näkee sitten  :smiley:
Summitissa itselläni jatko nopan ja vastarin välissä ohjelmointia ajatellen ja jos laskee kerrat, mitä liitäntää on käyttänyt ohjelmointiin ja vähentää siitä kerrat, jolloin liitäntä on tuottanut jotain häröä tai ongelmaa, on lopputulos mututuntumalla negatiivisen puolella.

Räimimisautoon kuitenkin AinoaOikea(TM) asetus noparista on ns. aina täysillä, joten mitäpä sitä siitä säätämään  :afro:

11
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 01.10.13 - klo: 18.13 »
Lankomiehellä Summitissa Xerun 150A + Leopard 4065-1800kV, toimii kyllä, mutta enempi taitaa ko. kuskilla mennä tyyliin 6S ja Kovaa Ajoa. Sensorillinen kone tuohon pariksi olisi toki vielä parempi, jos painopiste on ryömimisen puolella.

12
Traxxas / Vs: Traxxas konversiot
« : 30.09.13 - klo: 21.21 »
En ihan tiedä mitä kokemuksilla haetaan, mutta muutama kiinankone on tärvelty kyllä kavennetulla E-Revolla (lue: E-Revossa Slayerin tukivarret) 6s-lipottimien kanssa. Muilta osin kyllä pysyi nipussa.

13
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 28.09.13 - klo: 07.22 »
Kyllä se paperilla ihan toimivalta näyttää, sensorillinen voisi toki olla vielä mukavampi.

Vakiopinjoni (15t muistaakseni) on oikein sopiva lähtöpiste 2000kV koneen kanssa 4S lipoilla ja jos tykkää räimistellä kovempaa, voi pinjonia hieman kasvattaakin.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.09.13 - klo: 09.44 »
Moro, onko normaalia kun lataan turnigyn accucel 6  laturilla 6s 3300mah 40c akkua 3.3 amppeerin virroilla niin laturi lataa vain 2.4A virralla? (Tämä tapahtuu siis myös isommilla virroilla) Loppuuko virtalähteestä poweri vai mitä?
Voit laskea montako wattia todellinen latausteho on noilla raameilla, ei taida vain riittää löyly laturissa enempään kuin 2,4 ampeeriin.

Jos laturin latausteho on 50 wattia ja latausvirta 2,4A, tulee tehorajat vastaan kun latausjännite saavuttaa 50 20,83 volttia. 6S-lipolla tarkoittaa, että kennokohtainen jännite on 3,47 volttia. 3,3 ampeerin latausvirta tarvitsisi 6S-lipolle luokkaa 80-wattisen laturin.

15
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 17.09.13 - klo: 20.23 »
Rinnan- tai sarjaankytkennässä on kyllä hyvä olla identtiset akut, eli pauttiarallaa samaan aikaan hankitut samanlaiset akut.

Itse olen tähän asti tehnyt siten, että jos hankin samoja akkuja useamman parin (esim. 6 akkua = 3 paria) ja ajan niitä härvelillä, jossa akkuja menee 2 kpl kerrallaan, merkkaan akut jo uutena pareiksi. Autoissa, joissa akkuja menee 2 kpl, aina samaan aikaan hankitut, samanlaiset akut kiinni.

16
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 13.08.13 - klo: 16.27 »
Kun kisoihin saadaan riittävästi kuskeja ei mekkari puute pitäisi olla ongelma.
En ihan allekirjoita tätä, sillä nytkin kisapaikoilla notkuu mm. LS-5 kuskeja ja silti mekkaria ei ole mitenkään kovin vaivaton saada erityisesti finaaliin. Alkueriin ei ole kovin iso ongelma, mutta finaaliin kyllä. Tosin, saman luokan sisältä on hitusen helpompi saada mekkari kuin toisesta luokasta.

17
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 13.08.13 - klo: 15.51 »
Vertailuna, viime kesänä ajoin ratakasilla sekunnin parempia kierroksia kuin gt-8:lla, eroa siis siinä, että ratakasi oli patteriauto ja foumit alla (Team C GT8LE). 8 min kovaa ajoa on akkuautolle aika pitkä aika.

Ratakasin ajoformaatti oli toimiva ja itse pidän useasta alkueräkierroksesta, vaikka ymmärrän hyvin sen piitkän finaalin hohdokkuuden. Ehkä osa karkeloista voi olla alkueräformaatilla ja osa pitkiä "endurance"-kisoja, eli kisakalenterissa olisi molempia? Ainakin osan kisoista voisi ajella silloin ilman mekkariakin...

18
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 12.08.13 - klo: 16.27 »
Warrioriin saa kivasti myös Gurney Flapin kiinni, rupeaa saamaan peräpitoja.

19
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.08.13 - klo: 13.20 »
Enderin stoori kuulostaa jotenkin niin tutulta :)

Enpä ole kauden avajaiskisan jälkeen tainnut edes juuri koskenut yhteenkään omaan rc-autoon, mutta tässä ehkä ajohalut pikkuhiljaa alkaa elpymään.

20
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 09.07.13 - klo: 23.48 »
Koitas mitata yleismittarilla ihan akun liittimestä. Vikaavikaa voi olla tuossa lipomittarissa, balanserijohdoissa (tai niiden kytkennässä) tai akun kennoissa. Muistanpa itsekin törmänneeni pariin Orionin akkuun, jotka näytti lipotesterillä, että toinen kenno olisi ylitäynnä, mutta todellisuudessa molemmat kennot olivat varsin tyhjiä ja entisiä.

21
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.07.13 - klo: 22.31 »
Täältä kootut "Ajamattomuusselitukset" ja havainnot tässä:

- Sukujuhlia/häitä/työmatkoja/jne kalenterissa, joten joustavin (eli rc-autoilu) on joustanut.
- Osallistuminen on stressin aihe, että pistää miettimään kannattaako tällä aikataululla yrittääkään ajaa kisaa (ei ole ollut syy olla ajamatta, mutta havainto kisoihin ajaessa)
- Kisoihin valmistautumiseen on heikosti aikaa, joten auto pakataan aamuyöstä ja ajetaan silmät ristissä kisapaikalle, että saa jonkinmoisen mekkauspaikan ja ehtii ajaa myös ensimmäiset harjoitukset
- Mekkarin puute vaivaa (lue: mekkarinkin kalenteriin kisat pitäisi sopia), kisapaikalta on tähän mennessä löytynyt auttavasti.
- Oman vauhdin puute vaivaa, eli jos joku ei riko vehkeitään, on oma sijoitus minkä tahansa alkuerän/finaalin hännillä, eikä sen todistaminen uudelleen ja uudelleen motivoi samoin kuin se, että olisi oikeasti kisaamassa podium-paikoista.
- Tarvittavaan treeniin ei yksinkertaisesti aika riitä (p)erhe-elämän ohella tällä hetkellä.
- Jonkun pitäisi katsoa muksujenkin perään... (enkä nyt tarkoita viranomaisia, jotka työn puolesta tekevät sitä)

Näistä mekkaamiseen tarpeeseen/haastavuuteen voi vaikuttaa säännöillä ja 5 min alkuerä on ihan mielekäs ajaa. Siihen mekkarin saa helpoiten järjestymään kisapaikaltakin. Patteriauto on (IMO) hitusen stressittömämpi (ajoin Ratakasia), mutta se ei oikein toimi alkueriä pidemmissä vedoissa.

Ajankäytöllisestä tulokulmasta ajatellen klo 10 alkava kisapäivä olisi aika jees. Ja lopetus klo 16. Alkuerävetoja voisi olla vähemmän (yhteensä 2 tai 3? Tarviiko erillistä harjoittelua alle?), A-finaali voisi olla 30 min ja B-finaali vaikka 15 min.

Hihna-autolla en ole ajanut kisaa vaikka sellainen onkin, ei ole ollut aikaa lähteä sen kanssa radalle. Ratakasissa foumit ei ole ongelma, paitsi märällä ei ole mitään pitoja (eli pakko ajaa märällä kumirenkaalla, ylipäätään GT-8 rengassääntö on minusta aika hyvä).

Hyvinkään karkelot osuu taas "juhlaviikonlopulle", eli tuskinpa pääsee viivalle.

Oikeastihan näillä härveleillä ajamiseen suurin draiveri alkuperiään oli, että pääsee pistämään työajatukset narikkaan ja voi (täytyy!) keskittyä ajamiseen/säätämiseen. Itse ajamisesta on valitettavasti niin paljon vaivaa, että lienee helpompi myydä vehkeet kohta jo pois. Ja kun luokka ei oikein sovi alle kouluikäisille, ei siitä saa myöskään ihan itsestään perheen yhteistä harrastusta, mikä voisi omalta osaltaan olla aikatauluttamisessa avuksi. Tässä kohtaa ei mikään sääntömuutos auta, paitsi jos se osaltaan lyhentää kisapäivää ja yksinkertaistaa luokan tekniikkaa sekä vähentää treenaamisen tarvetta pienentämällä nopeuseroja.

22
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 02.07.13 - klo: 20.53 »
Harjallisen saa päivitettyä harjattomaksi. Omani hankin aikana, jolloin harjatonta ei vielä ollut saatavissa ja harjattomat sähköt taisi tulla hankittua muutaman kuukauden ajeluiden jälkeen, joten lämpimästi suosittelen harjatonta.

23
Traxxas / Vs: Traxxas Slayer
« : 14.06.13 - klo: 21.20 »
edit: renkaita tosi heikosti.
17mm ja buggyrenkaat on edelleen se miesten ratkaisu.

24
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 07.06.13 - klo: 15.23 »
Mites sulla nopari kuumenee, oliko se(kin) vasemmalla?

25
Traxxas / Vs: Traxxas Slayer
« : 05.06.13 - klo: 12.11 »
Kaverihan myi halvalla pois ku ei pysyny pystyssä nurtsilla.
Osasyyllinen on rengas, jossa ulkoreuna antaa periksi. 17mm heksat ja buggy-renkaat, niin pysyy pystyssä paremmin.

26
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 02.06.13 - klo: 09.58 »
4S lipo ja centerdiff turistirallyssä. Voin päivitellä miten kestää.

27
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 01.06.13 - klo: 19.34 »
Itsellä ollut HPI Geolandarit Minihyperissä, samat voimansiirrothan siinäkin on. Ei ongelmia, hauska ajaa, joskaan ei sitten enää radalle...

28
Täälläkin meni ilmo sisään, eli nro13 (get lucky!)

29
Mulle kelpaisi viimevuotinenkin (19), mutta 13 olis vishiin viime kauden perusteella nyt vaihdettava...

30
Kyosho / Vs: DRX VE
« : 28.05.13 - klo: 23.12 »
Halpoja koreja saa mistä? Oma ei ole vielä kovin hapan, mutta takasiipi alkaa olla jo hitusen rapea.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 25