Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - insjuip

Sivuja: [1] 2
1
Mä haen MM paikkaa.
Juha Sallmén

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: 2024 M8 fiilikset
« : 31.03.24 - klo: 21.11 »
Juuri tilasin yhden rungon ja täytettä varaosapakkiin. Kyllä heti on tarkoitus siirtyä nitrokasia ajamaan kun se on mahdollista. Tattiksen rata pitäisi tietenkin talkoilla kuntoon heti vain kuin mahdollista. Tarkoitushan tais olla myös järjestää kesällä tattiksella joku RC-klubi ja/tai joku kesä-Fors tai vastaava. Kyllä se kesäkausi starttaa. Autoja saa tilaamalla, vaikka niitä ei olisi saldoilla.

Kisat vain kalentereihin ja treeniä eri radoilla...

Juha S.

3
Pitää varmasti paikkansa edellinen kommentti. Mutta asia aukeaisi hyvin, jos näkisi esimerkkiaikataulun, jossa päivä olisi jaettu kahteen osaan. Siinä ei ehkä tulisi erien välit kovin pitkäksi, jos näin monta luokka ajettaisiin peräjälkeen, tai siis kahdessa setissä.

Kahden minuutin ajojen vaihtoväli oli erittäin tiukka. Käytännössä niin tiukka, että se vaati kyllä kaikilta kilpailijoilta myös hereillä oloa. Korokkeelle meno ja paluu kun tapahtuu yksien portiaden kautta ja odotustila on siinä portaiden edessä, niin kyllä siinä oli jatkuvaa ruuhkaa. Mutta se oli pieni haitta siihen nähden, miten kaikki muut meni. Olen avoin uusille ajatuksille ja ideoille, mutta tämä nyt ollut järjestys ja tapahtuma oli erittäin hyvä. Minun mielestä.

Juha Sallmén

4
Ihan sama mitkä RC kisat on kyseessä, aina menee koko päivä, ainakin melkein. Mielummin mahdollisimman paljon ajoa samalle päivälle ja hyvä tahti, kuten nyt oli. Jos osallistujia on jatkossakin näin paljon, ehtii hienosti ajaa paria luokkaa ja jää aikaa istua pöydän ääressä ja syödä ja jutella. Oikein hyvä. Jos on vähemmän osallistujia, niin useamman luokan ajaminen saattaa muodostua suorittamiseksi.

Ei ole poikkeus, että RC kisoja kiertäessä pitää (kannattaa) yöpyä jossain lähellä kisapaikkaa joko ennen tai jälkeen kisan, tai molemmissa tapauksissa. Riippuu tietty missä kisat on ja mistä kisoihin tulee.

Oli hyvät karkelot. Toivottavasti saadaan vähintään yhtä hyvä tapahtuma myös seuraavilla kerroilla.

Juha Sallmén

5
Perjantain treenit on ohjattuja niin kuin aikaisemminkin PM kisoissa. Syy minkä takia treenit alkavat vasta klo 15 on yksinkertaisesti se, että ulkomaalaiset kerkeävät paikanpäälle ketkä lautalla tulevat. Myöhäisempi aloitusaika mahdollistaa myös sen, että paikanpäälle voi ajaa perjantain aikana mikäli niin haluaa.

Renkaista sen verran, että renkaat ostetaan kilpailun järjestäjältä. Tavoitteena on ollut muodostaa käytäntö joka jatkuisi PM kisoissa yleisesti ja joskus jopa vaikuttaisi esim EM kisoihin hyvänä esimerkkinä. Asiasta on keskusteltu Ruotsin, Tanskan ja Norjan järjestöjen kanssa. Tämä on nyt eka kerta kun PM kisoissa otetaan ykstyyppijärjestelmä käyttöön.

Ei kait kisa-aikataukuja tarttis julkisen liikenteen mukaan aikatauluttaa. Eikö laivoja ja lentokoneita tulisi Suomeen myös torstaina. Kaiken lisäksi näyttää nyt siltä, että juuri iltapäivällä ja koko ilta sataa vettä ennusteen mukaan (Foreca). Treenit voi olla edelleen aikataulutettu ja valvottu, vaikka ne alkaisi aamulla kello 9. Ne ajaa jotka on paikalla ja ne matkustaa jotka matkustaa ja ne tekee töitä jotka ei onnistu hoitaa duuneja niin että ajaminen olisi mahdollista. Eihän kait muitakaan kansainvälisiä kilpailuja aikatauluteta sen mukaan, miten joku liikenneväline sattuu liikkumaan.

Rengas homma on ihan jees. Ainakin näin perusharrastajien kantilta. Ei vain tullut huomattua tätä ajoissa ja nyt on sit kassillinen vääriä renkaita... Itse asiassa kun nyt tarkistin, niin virallisessa kisakutsussa olikin juuri se rengas mainittu, jota mulla on kassillinen, eli tämä rengastyyppi on muutettu tässä nyt ihan hiljattain. Voiko nyt näin tehdä yleisaääntöjen puitteissa, että muuttaa kutsussa olevia määrityksiä. Oliko siinä joku aika mihin mennessä sääntöjä voi muuttaa ja mitä sääntöjä. Viittaan Salon kisakutsuun ja siitä käytyyn lyhyeen keskusteluun ohjaajakokouksessa (Teuronen). Se tais mennä just sääntöjen vastaisesti, mutta tietty silti oikein hyvin, kun kukaan ei puutu oikeesti (virallisesti).

Hyvä ja selkeä kisainfo. Toivotaan hyviä kelejä, että pääsee ylipäätään ajamaan. Ettei reissu muutu pelkästään piknik-reissuksi. Perjantaina ei tämän hetken ennusteen mukaan ajeta illalla, toivotaan että ennuste ei toteudu ja laiva on ajoissa satamassa.

6
Siis kait tämän vuoden virallisella SM-kisarenkaalla voi kans ajaa? Olisi nimittäin varastossa ko renkaita melko paljon. Ei varmasti ole isoa merkitystä, mitään eroa, lukeeko pussissa 202 vai 402. Ne taitaa olla todella lähellä toisiaan.

Ja eikö treenipäivänä (pe) vois treenaa ihan vaikka puolesta päivästä alkaen? Pitää kuitenkin tulla torstaina Vaasaan, niin vois ajella ja säädellä radalla perjantaina vähän leppoisammin, mutta pidemmän ajan puitteissa.

Juha Sallmén

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: Salon crossirata
« : 28.05.23 - klo: 19.19 »
Voisiko saada tuoreet tiedot, että milloin radalla saa ajaa ja miten olisi saatavissa portti auki ja paineilma käyttöön, jos ja kun on tulossa treenaamaan (täältä Fullspeedin vaikutusalueella).

Löysin radan aukiolotiedot vuodelta 2017. Mutta onkohan tieto edelleen sama.

Juha Sallmén

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: 2023 arvokisapaikkojen haku
« : 14.05.23 - klo: 13.30 »
Ei ole ihan selkeämmät sivut/systeemi, mutta asia onnistui.

Juha S.

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: 2023 arvokisapaikkojen haku
« : 09.05.23 - klo: 23.56 »
Tarttis kyl nyt vinkkiä että mistä se ilmoittaitumiskohta nyt löytyikään EFRA:n sivuilta. Viime vuonna jostain löysin, nyt en vain millään löytänyt paikkaa minkä alasivun kautta pääsee ilmoittautumaan.

Juha Sallmén

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: 2023 arvokisapaikkojen haku
« : 05.11.22 - klo: 14.10 »
EFRAN sivuilla olevassa kokouksen esityslistassa M8 kisa Redovanissa olisi syyskuussa. Vai tulkitsinkohan hätäisesti jotenkin väärin.

Juha Sallmén

11
Hei

Muutoksia toki näyttää tulevan, mutta asioilla ei ole missään tapauksessa vain huonoja puolia, tai että kerhon tilanne olisi jotenkin epäterve tai sairas. Päin vaistoin. Ainakin taloudellisen tilanteen osalta näkyy jo vähän valoa tunnelin päässä synkkien koronavuosien jälkeen ja isojen erinaisten kertakustannuksien jälkeen. Harrastus Hakkilassa näyttää voivan ihan hyvin, ja radoilla näyttää olevan käyttäjiä. Lisääkin mukaan mahtuisi vaikka kuinka paljon.

Savirata:
Ei ole saatu savea, sellaista joka soveltuisi saviradan rakentamiseen. Edelleenkään. Tältä osin näyttää toki hivenen huonolta. Toki toivoa en ainakaan minä ole menettänyt. Pyytäisinkin tässä nyt julkisesti, että mikäli tiedät kontaktin, jonka kautta voisi saada PUHDASTA savea, niin nosta asia esiin laittamalla viestiä osoitteeseen pksrca@gmail.com. Jos tiedät mistä kysyä, niin ota ensin itse yhteyttä kyseiseen tahoon ja mikäli savea olisi tarjolla, niin kerro kontaktillesi, että jatkosta asiassa on yhteydessä joku Fullspeedin hallituksen jäsen. Eli emme tarvitse maansiirtourakoitsijoiden nimiä tai puhelinnumeroita ihan vain että voi soitella ja kysellä. Sitä on nyt tehty jo todella paljon. Testikuormiakin on viety Tattaruolle, mutta kuten voitte käydä itse havaitsemassa, ei maansiirtourakoitsijatkaan tiedä mikä on savi ja mikä on hiekkaa. Korostan myös, että Tattarisuolle ei viedä enää yhtään kuormaa maa-aineksia testiksi, vaan maa-aines pitää käydä katsomassa paikanpäällä ja kertoa itse työmiehille / työnjohtajille, että millä edellytyksillä ja mitä maa-ainesta Tattarisuon radan rakentamiseksi voidaan ottaa vastaan. Tämä tehdään edelleen hallituksen siunaamana, mutta apuja saa tarjota.

Hakkilan tilanne:
Olemma Mixor Oy:n alivuokralaisia ja toimimme voimassa olevan sopimuksen puitteissa. Vuokra on meille erittäin iso kustannus ja säästöt tilakustannuksissa ja sähkökustannuksissa ovat erittäin tervetulleita. Käytännössä mekkaustila tulee tilamuutoksien seurauksena pienenemään. Turhaa käytävätilaa otetaan hyötykäyttöön. Kaappimäärä säilyy ja ratojen määrä ei muutu, mutta krossiradan ja turistiradan koko muuttuu aavistuksen pienemmäksi, ei kuitenkaan merkittävästi tai siten, että sillä olisi oleellista merkitystä rataan tai rataprofiilin suunnitteluun. Näkemyksemme mukaan meillä säilyy edelleen erittäin hyvät harrastusmahdollisuudet. Varikko käytännössä tulee tiivistymään nykyiselle läpikulkualueelle. Tämä tiivistää hivenen tunnelmaa, todennäköisesti ihan positiivisessa mielessä. Tämä muutos on eduksi myös siivoukselle, jota edelleen hoidetaan talkootyönä. Jos vaikka harrastusporukasta löytyisi se joku siivoojakin. Kaikki vapaaehtoiset siivoojat voisi ilmoittautua osoitteeseen pksrca@gmail.com.

Ihan esimerkkinä tähän tilamuutokseen liittyvä erittäin positiivinen seikka on sähkö. Olemme maksaneet Hakkilan sähköistä tähän mennessä noin 1300 €/kk sis alv, kaikilta kuukausilta vuodessa (yli 15 000 €/vuosi). Nyt kun tiloja muutetaan ja vuokrasopimusta uudistetaan päävuokralaisen kanssa, olemme neuvottelemassa myös sähköjen veloitukseen tarkennusta ja kohtuullistamista. Sähkön hinnan muutokset tietää kaikki. Jos esimerkiksi sähkön hinta nousisi nyt tulevana talvena kolmekertaiseksi, olisi nykyisellä sopimuksella ja tilalla sähkökustannukset noin 4000 €/kk = 48000 €/vuosi. Tällainen kustannusnousu tarkoittaisi välittömästi tiloista luopumista. Tässä kohtaa on siis tapahtumassa paljon hyvää ja sellaisia asioita. jotka mahdollistavat tai parantavat harrastuspaikkamme säilymisen. Tavoittelemme tässä samalla myös energiankulutuksen vähentämistä vaihtamalla mahdollisesti kaikki valaistuksen lamput LED-lampuiksi. Kunhan energiankäytön vähennys vain saadaan huomioitua tulevassa vuokrasopimuksessa.

PayPal ja maksut:
Samalla tässä yhteydessä tuon esiin toiveen kaikille. Pyydämme kaikkia siirtymään jatkuvan kuukausilaskutuksen piiriin sekä kaappimaksujen osalta että ratamaksujen osalta. Tämä parantaisi huomattavasti tulojen ennakoitavuutta ja saamme luottamusta siihen, että selviydymme kiinteistä kuluista. Pyydämme siis ottamaan PayPal laskutuksen käyttöön, jotka harrastatte kausi- tai kuukausimaksuilla. Toki Zettle pääte säilyy ja kaikki maksut voi edelleen hoitaa myös sitä kautta, jos ei PayPal tule kyseeseen. PauPalin käyttö on hallituksen harras toive teille kaikille.

Jokaisen harrastajan maksu ajallaan on erittäin tärkeä, jotta selviydymme laskuista. Muistakaa siis maksaa jäsenmaksut, ratamaksut, kaappimaksut ja tietenkin kaikki buffaostokset ja ilmoittautukaa mukaan kaikkiin kisoihin.

Syystalven ja kevät talven tapahtumat:
Syksyn ja kevään kilpailukalenteria ollaan nyt mietitty ja ensimmäisistä tapahtumista on kutsut jo laitettu. Seuraavien tapahtumien aikataulutusta mietitään varmaan tällä viikolla pidettävässä hallituksen kokouksessa. Toivotaan että saadaan hyvin osallistujia kaikkiin kisoihin. Kisat ovat myös iso tulonlähde ja mukava kaikille meille että niitä ylipäätään on ja jotkut harvat jaksaa niitä järjestää ja tehdä meidän kaikkien eteen ison työn. Kiitos siitä jo tässä vaiheessa kaikille talkoolaisille ja järjestäjille.

Talkootyö:
Kaikki tämä pyörii talkoovoimalla. Myös tämä kerhon johtaminen. Lähitulevaisuudessa tuleva tilamuutos ja siihen liittyvät tapahtumat vaativat talkoovoimaa. On selvää, että muutoksen aikana kilparadat ovat hetken pois käytöstä, mutta mitä aktiivisemmin harrastajat osallistuvat aikaan talkoisiin, sen paremmin asia tulee luistamaan. Talkoon ajankohdasta tiedotetaan erikseen. Tämän järjestelyn vastuuhenkilö ei ole vielä tiedossa, mutta kun se selviää, niin hän tiedottaa ja listaa tehtävät ja kutusuu talkoisiin.

Kaappien päällisten tyhjentäminen:
Tilamuutoksen valmistelevana toimena pyydän kaikkia harrastajia siivoamaan tavarat pois kaappien päältä. Jotta kaappien siirtäminen on paremmin mahdollista. Tähän teillä kaikilla on aikaa tämän kuun loppuun. Takoissa kaikki kaappien päällä olevat tavarat heitetään talkoolaisien toimesta roskikseen. Ja jatkossa kaappien päälle ei laitella yhtään mitään.


Fullpseed RC:n puolesta
Juha Sallmén

12
Laitoin ilmoittautumisen sisään. Toivottavasti saadaan hyvä suomiporukka mukaan näihin kisoihin. Muutama sähkökuski Suomesta vois ottaa asiakseen tulla mukaan, että täytyy vaadittu osallistujamäärä myös sähköluokkaan. 

Juha Sallmén

13
Olisin myös halukas ajaa PM polttiskisat, mutta ennen kuin ilmoittaudun ja varailen lauttoja, niin tarvitsisin jonkun varmuuden, että jos löytyisi esim joku sähkökuski, joka lähtis myös kisoihin ja joka vois jeesaa tankauksissa. Löytyisikö apu tätä kautta tai tiedätkö keneltä vois kysyä ennakkoon jeesiä?

Syttyi pieni kisakipinä EM-kisoista, jäi asioita hampaankoloon.

Minu suora puhelinnumero: 0neljä4 2981846

Terveisin
Juha Sallmén

14
Erittäin hieno homma että pääsee vetämään muutaman tankin ennen kisapäivää myös tällä radalla. Kelit on ollut todella huonot koko kevään ja treenit on jäänyt sen takia ihan olemattomiin. Myös tulevan viikonlopun sääennusteet ovat huonot, joten ei kannata lähteä viiden tunnin päähän kokeilemaan pääsisikö ajamaan. Tulee kunnon kisaviikonloppu.

15
Mahdollisuus maksaa 4kk kausimaksu paypalilla puuttuu. Sitä varten pitää vissiin jaa Hakkilan kautta?

Kyllä, pitää paikkansa, Hakkilan kautta tällaisessa tapauksessa, ainakin toistaiseksi.

Juha Sallmén

16
Ei tullut kuvattua tätä tilaisuutta.

Ohessa liitteenä kuitenkin infotilaisuudessa esillä olleet kalvot. Toivottavasti osasin laittaa liitteen viestin mukaan.

Puhetta tilaisuudessa tuli myös siitä, että miten satunnaisesti Tattarisuolla ajavat (vierailevat) voisivat maksaa kertalipun (ratamaksun), kun tilisiirrosta yritetään päästä eroon. Tämä on ratkaistu siten, että kertalipun voi ostaa nyt Fullspeedin nettisivuilta PayPalin ominaisuuksien avulla. Maksamisen napit/linkit löytyvät sivulta, jossa on esitelty Tattarisuon rataa. Voi maksaa joko PayPal tilin kautta, mutta taitaa onnistua ihan suoraan pankki- tai luottokortilla ilman PayPal tiliäkin. Tämä lisäyksenä kalvolla oleviin tietoihin.

Kausimaksut ja kuukausimaksut maksetaan Hakkilassa maksupäätteellä (Zettle kassajärjestelmällä). Fullspeedin
nettisivuille on tulossa PayPal maksumahdollisuudet myös kuukausilipuille. Eli sitten voi syöttää korttitiedot ja maksu lähtee automaattisesti aina kuukauden välein. Se on erittäin näppärä, ja kun se tulee käyttöön ja saadaan testattua että toimii, niin se on erittäin suositeltava tapa, normaalin maksupäätemaksamisen rinnalla.

Juha Sallmén

17
Asioita on vielä auki: missä ajetaan ja milloin. Kun Ry:n hallitukselle selviää mikä on mahdollista ja milloin, niin tiedotetaan asiasta.

Alustavasti on juteltu, että pidetään mahdollisesti keskustelu- ja tiedotustilaisuus tästä aiheesta Hakkilan radoilla. Samalla tulisi tutuksi Fullspeedin uuden hallituksen naamat ja käydään yhdessä läpi muitakin tarvittavia asioita.

Se on kuitenkin selvää, että savirata yritetään saada aikaiseksi. Ainakin sen eteen on tehty töitä ja näyttää siltä, että tehtävää ja suunniteltavaa vielä riittää.


Juha Sallmén

18
Hei,

Olemme saaneet AVI:lta tiedot millä tavoin voimme pitää tiloja auki.
Kerho tekee AVI:n vaatiman toiminta suunnitelman ja sen jälkeen saamme pitää tiloja auki.
Seuraavat kaksi pykälää koskee meitä 58D ja 58H.

Ystävällisin terveisin
Fullspeed Ry hallitus

Varmistan vielä, että olette tällä hetkellä kiinni ja avaatte kun saatte Avilta luvan kun suunnitelma on tehty? Oli vain huomenna tarkotus tulla lapsien kanssa ajelemaan niin tiedän järjestää sen tilalle sitten muuta tekemistä  :azn:

Suunnitelma on nyt laadittu, sitä ei toimiteta erikseen AVI:lle, mutta se pitää olla olemassa ja sen mukaan tulee toimia. Huomenna voi tulla harrastamaan normaalisti, paitsi että pitää lukea paikanpäällä oleva suunnitelma, joka on tulostettu nyt moneen paikkaan.

Homma jatkuu onneksi aika hyvin tämän harrastuksen osalta, ainakin vielä.

Juha Sallmén

19
Kaikki kisat on hyvästä ja kivoja. SM-arvo houkuttelee ainakin minua osallistumaan.

On kisa sitten ns. arvokilpailu tai vapaampi kerhokisa, niin markkinoinnilla ja houkuttelulla on varmasti vaikutusta.

Nyt tässä kahden vuoden koronakurjimuksen aikana ei ehkä kannata vetää kovin radikaaleja johtopäätöksiä lajin kuolemasta tai mistään muustakaan. Kun kaikki kynnelle kykenevät tekee oman osuutensa lajin esillä pitämiseksi, niin se auttaa varmasti asiaa.

Käsitykseni mukaan molemmille kilpailutyypeille on kysyntää, kerhokisoille ja SM-kisoille. Tukevat varmasti toisiaan.

Juha Sallmén

20
Vai olisiko hyvä jos pidetään kisaprofiilia muutama viikko ja ehtisi kaikki halukkaat käydä treenaamassa mahdollisimman joustavasti ja paljon. Osa kerhon omasta väestä treenaa ehkä enemmän kuin jonkun toisen kerhon jäsen, mutta ei välttämättä. Näkisin että lajille ja harrastajille on ihan hyväksi jos treenimäärä kasvaa. Eihän niitä asfalttiradoillakaan vaihdella profiilia kisasta toiseen, että olisi tasaväkistä. He pärjävät niillä radoilla joilla treenaa eniten ja on altavastaajana sitten ehkä toisella radalla. Minulle sopii uusi profiili tai pidempään ollut profiili kisoissa. Mutta profiilin pitäminen hivenen pidempään vois olla joillekin motiivi vierailla radalla ja treenata muutamia kertoja ennen kisaa. Se lienee ihan hyvä kerhon kantilta ja hyvä myös osalle kuskeista, jotka ylipäätään treenaa.
Juha Sallmén

21
Turffirata pitäisi imuroida. Löytyykö vapaaehtoisia?

Sallmén ilmoittautuu kokeilemaan imurointia jossain vaiheessa. Sitten kun sopii aikatauluun. Yritän tulevan viikon aikana jonain päivänä ehtiä.

Mitä vaikutuksia imuroinnilla tai imurointi unohtamalla on? Pölyä varmaan pyörii ilmassa jos imurointiväli on pitkä, mutta onko itse ajamisessa havaittu isompia muutoksia imuroinnin seurauksena?

Jussi imuroinut baanaan tänään jo. Mutta jos 2-3 viikon kulttua viitsisit niin ois hyvä!!

No perskules kun en huomannut katsoa tätä keskustelua. Kävin tänään iltapäivällä nimittäin imuroimassa radan. Eli nyt on tosi puhdasta.

Kyllä mä voin joku toinenkin kerta sutia suulaketta rataa pitkin. Mut ens kerralla pitänee tarkastella että ei joku ole ehtinyt just edellisenä päivänä. 😊

22
Turffirata pitäisi imuroida. Löytyykö vapaaehtoisia?

Sallmén ilmoittautuu kokeilemaan imurointia jossain vaiheessa. Sitten kun sopii aikatauluun. Yritän tulevan viikon aikana jonain päivänä ehtiä.

Mitä vaikutuksia imuroinnilla tai imurointi unohtamalla on? Pölyä varmaan pyörii ilmassa jos imurointiväli on pitkä, mutta onko itse ajamisessa havaittu isompia muutoksia imuroinnin seurauksena?

23
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 21.09.21 - klo: 19.41 »
En kyllä löytänyt hetikään krossisäännöistä tai autourheilun lajikohtaisista säännöistä treenehin liittyvää kohtaa. Eli sen takia käytäntö varmaan onkin vaihteleva. Hyvä näin jos säännöissä ei tätä olekaan. Jää siis järjestäjälle valinnanvaraa. Hyvä näin.

24
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 21.09.21 - klo: 18.25 »
Järjestäjien ja aktiivien vähyyden vuoksi voisi olla syytä juurikin miettiä, että mikä sääntö teettää työtä ja mikä olisi helpotus työn tekemiseen. Ei tarvitse tuntea kehityskaarta huomatakseen, että kehitettävää näyttää olevan edelleen.

Miten usein esim Vaasan kymppisavirata on muutettu totaalisesti sellaiseksi, että sitä ei ole kukaan ennen kisoja ajanut? Itse en ole havainnut muutoksia kun Vaasassa olen käynyt treenaamassa. Saattaa toki hyvin olla mahdollista, että en vain ole huomannut että se olisi muuttunut kisojen ja treenien välissä. Näin vanhemmalla iällä mukaan uudelleen tullessa ei ehkä enää näe kaikkia pieniä yksityiskohtia. Vaasa paikkana vain yhtenä esimerkkinä. Muitakin on. Eli olisiko mahdollisesti käynyt niin, että käytäntö ei ole kuitenkan ihan sama kuin teoria.

Säännöt on ok ja niitä luonnollisesti kilpalajeisss tarvitaan, mutta ne pitää olla mielekkäitä lajin harrastajien kantilta, järjestäjien resurssit ja tavoitteet huomioiden ja sellaisia, että niitä tulee noudatettua. Myös harkittu väljyys vois olla viisasta.

25
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 21.09.21 - klo: 14.03 »
25 vuoden kisakokemuksella Suomessa ja Euroopassa viimeiset 15v top 10:ssä ajaneena voin kertoa,että on hyvin eri asia, onko rata uusi kaikille vai ennestään tuttu. Kärjessä erot on pienet ja onihan eri asia oletko ajanut radalla sen 2-4 akkua vai 400 akkua. Kaikki rataluokan kotimaiset sekä arvokisat sisäradoilla ajetaan uudella ajamattomalla profiililla, jolloin tilanne on kaikille tasan sama. Toki krossissa on melkoisen vaikea tehdä ratamuutoksia kisaviikolla, toki onnistuu sekin koska turffiradat pääosassa nykyään.

Ymmärrän näkökulmasi, mutta en pysty samaistumaan ajatukseen, jossa kilpailusta saisi mielenkiintoisemman sillä, että rata on auki kilpailijoille koko ajan ilman rajoituksia. Eikä varsinkaan edullisempaa, päinvastoin.

Sama käytäntö on muussakin moottoriurheilussa, etukäteistreenaaminen ja testaaminen on hyvin rajattua tai kiellettyä jopa. Ulkoaoppiminen ja paikallisetu on krossissa isommassa osassa kuin muissa luokissa, mutta en sano että se on huono asia koska lajin luonne on melkoisesti rataluokista poikkeava muutenkin. Ja paikallisten duunit pitää myös palkita, näinhän se menee kaikessa.


Akunjännite on se 4.20V/kenno, sille en näe mitään tarvetta nostaa, mutta siitä olen samaa mieltä että liikatehosta ei ole mitään iloa krossissa, päinvastoin.

Puhutaan nyt kuitenkin tästä krossiluokasta, ettei eksytä Touring-luokkaan.

Jos ajattelee kerhojen, ratojen yllläpitäjien kantilta, ei ratasulut ole järkeviä. Ratasulut eivät ole myöskään mielekkäitä lajiin ja kilpailuun mukaan tuleville. Voi olla ok juurikin sille kärkikymmenikölle ja myös niille, jotka eivät treenaa ollenkaan, vaan ajavat vain kilpailut.

Jos oikein optimoisi tuota Vesan näkemystä, niin radathan kannattaisi olla koko kesän kiinni ettei pääse treenaamaan ja että kaikille tilanne olisi uusi ja sama ja jokaiseen kisaan vaihdetaan profiili. Itsekin ajan pääasiassa ulkona ja käytännössä vain saviradoilla M8 -luokkaa ja peilaan tätä "sääntöä" siinä lajissa oleviin käytöntöihin ja kokemukseen. Harva M8 SM-rata on muuttunut tässä parin kesän aikana. Rata on ollut kiinni kunnostusta varten, ei profiilimuutoksia varten. Ja kisat on olleet ihan hyviä. En ole huomannut, että joku olisi mustasukkainen siitä, että muut on treenannut ja itse ei ole ollut aikaa treenata. Siellä kärjessä ajaa ihan samat jätkät, vaikka saa treenata vaikka koko kevään syksyn kisoja varten yhdellä ja samalla radalla. Aina tietenkin on niitä, jotka ajavat vain oman lähialueen kisat ja menestyvät niissä hyvin ja peittoavat ne, joilla on vähemmän paikallisprofiilista kokemusta, vaikka harrastusvuodet olisivat suunnilleen samat. Jokaisella on mahdollisuus treenata vaikka joka päivä ennen kisoja, riippuu mielenkiinnosta, ajankäytöstä ja rahasta. Kukin panostaa oman mieltymyksensä mukaan ja osa vetää ihan puhtaasti vankalla kokemuksella vain pelkkiä kisoja. Sääntö / käytäntö on palvelee kieltämättä parhaiten juurikin niitä, jotka joka tapauksessa osallistuu kilpailuiin ilman treenaamista. Mutta jokainen ratamaksu on tärkeä jokaiselle kerholle ja kilpailuihin osallistuminen voinee olla se motivaattori treenata, jos tavoittelee parempaa onnistumista.

Turfilla profiilin muuttaminen on toki helpompaa, mutta miksi käytäntö / sääntö on sitten erilainen saviradalla ja turffiradalla?  Eikö käytäntö voisi olla yhtenäinen ja voisi treenata vapaasti. Tilanne olisi edelleen kaikille sama. Tekee kerho turffiradalle muutoksen viikkoa ennen tai vaikka perjantaina illalla, muutoksen aikaa rata toki pitää olla kiinni, mutta se kestää tunteja, ei päivä.

Mielestäni Hakkilan kisat oli ihan onnistuneet. Tai en ainakaan ole nähnyt, että siitä olisi tullut yleistä paheksuntaa, että kaikilla oli mahdollisuus treenata kisaprofiililla koko viikon. Siitä myös ilmoitettiin kaikille. Tämä on se mitä kannattaisi harkita uudeksi käytännöksi. Tai että kilpailunjärjestäjä voi ihan omatoimisesti miettiä omien resurssiensa ja käytössä olevan ajankäytön mukaan, tekeekö profiilimuutoksen ja milloin sen tekee vai onko tekemättä.

Ei sääntö ole huono, vaikka kisaprofiililla ei saisikaan treenata. Mutta harrastuksen kantilta yleisesti se ei ole ainakaan hyvä. Ja jotta Vesan mainitsema tavoite (syy-suraus) toteutuu, tulisi saviradat pitää kiinni koko kauden, jos ei muuta profiilia kisoihin, ei mitään jiitä.

Tästä on varmaan turha jatkaa, mutta pitää vähän haastaa, jos vaikka sääntöjä miettiessä ja kehitettäessä tulisi ajateltua asiaa laajemmin ja tuoreilla silmillä. Hyvä laji tämä 10 krossikin on, vaikka ei saisikaan treenata.

Juha Sallmén

26
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 21.09.21 - klo: 11.52 »
Perustelut vaikuttaa ihan hyviltä, mutta ei ole koko totuus. Aika samat kaverit siellä kärjessä kisaa kuitenkin, saa kisaprofiililla treenata kaksi viikkoa tai yhden päivän. Näin asia näyttää olevan tämän kahden vuoden kisakokemuksella. Ja eikö olisi kerhojen tulojen kantilta ihan mielekästä, että radalla saa ajaa huvikseen tai sitten treenata kisoja varten. Kerhojen tulojen ja toiminnan kannalta olisi näin hyvä.

Saviradan kunnossapidon takia ymmärrän asian soittain, mutta muilla pinnoilla ratasuluilla ei ole kovin isoja hyötyjä, suhteessa haittoihin. Saviratojen profiilimuutos juuri ennen kisaa saavutetaan tasoitusta. Mutta profiilien muutos on niin ikään työllistävää järjestäjille. Ja jos profiilia ei muuteta kuten usein tuppaa olemaan eroavat treenimäärät merkittävästi joka tapauksessa paikallisten ja pidemmältä tulevien välillä. Kotikenttäetu on olemassa ja saattaa joskus jopa merkitäkin jotain, mutta onko se sellainen asia, jota pitää säännöillä yrittää nimen omaan tasoittaa. Kokemuksen mukaan jokaiselle löytyy se kilpakumppani ja/tai saman tasoinen porukka, jonka kanssa ajaa kilpaa. Se saattaa toki vaihdella sen mukaan, onko kotikenttäetu vai ei ja kuinka paljon on ollut aikaa ja myös rahaa käytettävissä treeneihin jne.

On hyvin tavanomaista moottoriurheilussa ja muissakin lajeissa, että kilpakentät ovat pysyviä ja niillä voi käydä treenaamassa. harvoin esim kartingradoillakaan tehdään profiilimuutoksia ja varjellaan sitä, että kukaan ei pääse treenaamaan ennen kisoja, jotta kaikki olisivat kilpa-areenan osalta samalla lähtöviivalla. Eroja on paljon muissakin asioissa. Toisilla on toisilla ei ole jotain.

Sisällä Touringissa ja muissa rataluokissa on tapana tehdä jotain (muuttaa esim profiili) ja toisessa luokassa tapa on toisenlainen. Se tässä on haastavaa, kun luokasta toiseen tavat vaihtuvat. Ei ole mitenkään pelkästään Maastosarjan asia, vaan lajin haaste ja ominaisuus yleisesti. Ulkoradoilla profiilit ei juurikaan muutu, ja siellä on paikallisilla kotikenttäetu ja se on ok. Sisällä pitäisi kuitenkin saavuttaa tasainen tilanne profiilin ja treenien suhteen. Ei ole loogista. Vähemmän sääntöjä tämän suhteen voisi olla parempi. Annetaan niille mahdollisuus menestyä, joilla on halua, aikaa ja rahaa treenata. Tässä lyhyellä reilun parin vuoden kilpaharrastusajalla on nähnyt ja tavannut monen moista käytäntöä ja haastaisin sääntöjen laatijoita ajattelemaan sääntöjen todellisia vaikutuksia ja sääntöjen tarkoitusperiä, ovatko oikeasti tarpeen ja onko säännön tuoma tavoite todella tarpeen.

Onkohan mainitsemani akun jännitesääntö myös sellainen että se on nykyaikana ja jatkossa tarpeen?

Juha Sallmén

27
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 20.09.21 - klo: 17.08 »
Niin ja tuli mieleen vielä, että onkohan akkujen jännitteiden mittauksille oikeasti tarvetta, kun ei ole kyse tehorajoitetusta luokasta. Toisin sanoen, miksi ei voisi käyttää hv-jännitteeseen ladattua akkua?

28
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 20.09.21 - klo: 17.02 »
Tämä kirjoittamaton treenaamiseen liittyvä käytäntö ei ole ihan sama kaikkialla. Siksi kyselin.

Onkohan tarkoituksenmukaista pitää rataa kiinni monta päivää etukäteen, varsinkin jos kyseessä ei ole savirata, joka todennäköisesti pitää olla kiinni huoltotoimien takia. Turfi- tai betonirata voinee olla auki ihan normaalisti, ettei tarvitse laittaa ratoja kiinni samalla myös muilta harrastajilta. Kilpailukutsun malliphjassa vois olla paikka ilmoittaa treenistä, toisissa kutsussa on ja toisissa ei ja kun käytäntö ei ole aina sama. Ei sisällyttäisi sääntöihin tätä asiaa, mutta käytännön ilmoittaminen kutsussa olisi hyvä.

29
Kilpailijoiden kanava / Vs: Maastosarja 2022 speksailut
« : 19.09.21 - klo: 12.59 »
Markon idea on hyvä ja perusteltu. Kannatan.

Olis varman hyvä että kutsussa ilmoitetaan saako lauantaina tuuppikisojen jälkeen treenata nelkulla vai ei. Eli jos ei saa treenata, niin sitten ei ajella. Jos saa treenata, niin siitä pitää olla tieto kaikilla etukäteen. Kaikki eivät aja molempia luokkia. Onko siten säänöasia vai yhtenäinen käytäntö kilpailukusuissa, joissa asiaan on otettava kantaa järjestäjän toimesta.

Juha Sallmén

30
Toivottavasti sama henkilökohtainen numero toimii sitten kaikissa luokissa, vai onkohan jokaiseen sähköluokkaan eri numerot. M8 luokassa ei ole ollut mitään tällaista järjestelyä ja siellä on kuitenkin saatu kisat järjestettyä ihan mallikkaasti, omaan kokemusta käytännössä vain sieltä ja vain kahden kauden ajalta. Mutta tässä sitä oppii uutta, kokeilee ja erehtyy. Toivottavasti heimoveljet vain on kärsivällisiä ja joustaa jos/kun uuttaa tulokasta vois olla tulossa.

Sivuja: [1] 2