Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Makeclick

Sivuja: [1] 2 3
1
Bensa-autot / Vs: Hpin uusi bensapeli, Baja 5SC
« : 04.11.13 - klo: 09.56 »
Moikka!

Tuli tossa ostettua itselle tämä 5sc ss ja eilen ekat savut sain otettua. Koko sisäänajoa en kyllä vonut suorittaa, koska tuo tune putki on aivän jäätävän kovaääninen :D (klo 9->). Tässä kuuluukin kysymys: Auttaisiko pieni matka silikoniputkea vaimentamaan korkeat äänet? Onko orkkis vaimennin yhtään huonompi tehojen suhteen? Hiljaisempi ainakin pitäisi olla.

2
HPI / Vs: Hpi vorza Flux HP
« : 05.09.10 - klo: 23.55 »
Ongelmana eilen huomasin, että servo safer on aivan liian jäykkä ja palikat menevät rypylle todella nopeasti eikä enään liu. Tarkkailkaa että safer liikkuu hyvin. Itsellä meni servo ja ohjaustangon päitä paukkui jatkuvasti.. Tässä se syy taisi olla. En vain saa sitä millään hyvin liikkumaan. Tuntuu, että saferin jousi olisi aivan liian jäykkä tähän autoon?

Sääditkö sitä servosaveria? mistä oli silloin taannoin lauantaina radalla puhetta.

Jos servo menee, on syynä melkein aina liian kireällä oleva servosaver. Tuossa autossahan on melko pitkälle D8:n osat, niin ei siellä mitään liian kireää jousta silloin ole. Kannattaa myös aina välillä tarkistaa ettei servosaverin "kiila"palat ole jumittaneet kiinni. Varsinkin jos huoltovälit pitevät, niin tuo on sellainen kohta joka jossain automaleissa saattaa ruveta jumittamaan. Säännöllisellä tarkistamisella ja asianomaisella auton huollolla noista pääsee eroon.

 - Hount

Siis ongelmahan on, ettei tuota servosaveria saa tarpeeksi löysälle kun säätövara loppuu kesken.

Muo kiilat eivät tunnu liikkuvan sitten millään, vaikka olen hienut ne jo kertaalleen tasaiseksi (kiveet tehneet naarmuja kiilojen väliin). Nyt sain jotenkin saferin tekemään "työnsä" kun modasin saferin päälle tulevaa muovia, jotta säätöruuvia pääsee sääntämään vielä vähän löysemmälle (ylös päin). Siltikin AIVAN liian tiukka tuo saferi. Ei nuo pyrät nyt 4kg paina!

Ei siis huoltojen venymisestä ole kyse, jos elän siinä toivossa, että safer on löysimmällä mitä saa ja täten toimii kuin muissa autoissa yleensä. Ennemminkin säätöjen suunnittelussa, jos valittavina vaihtoehtoina ovat: "hemmetin jäykkä" tai "hitsattu kiinni".

Melkopitkälle, mutta osanumeroiden mukaan ohjaukset ovat erillaiset esim. jo tuota foamia ei HB:n autossa ole. Taitaa olla Vorzassa "päivitetty" osa kun hpi ilmoittaa tuon V8:n setin punaisella (poistuneella). Mahtaako siis jousen jäykkyys myös vaihtua?

3
HPI / Vs: Hpi vorza Flux HP
« : 05.09.10 - klo: 15.54 »
Täytyy nyt itsekkin tänne kommentoida kokemuksia.

Tuli Vorza tuossa noin 3-4 viikkoa sitten hommattua ja en voi kuin suositella! Kestävä peli ja menee kun raketti. Varsinkin kun laittaa 6S -akun. Itsellä 19 pinioni ratas ja tuntuu toimivan sillä omasta mielestä parhaiten (4s -akullakin kulkee huomattavasti paremmin). Itse laitoin vielä pari tuuletinta koneeseen varmuuden vuoksi pitämään lämmöt kurissa ja eivät ne 50 asteesta ylimenekkään, joten kaikki hyvin.

Ongelmana eilen huomasin, että servo safer on aivan liian jäykkä ja palikat menevät rypylle todella nopeasti eikä enään liu. Tarkkailkaa että safer liikkuu hyvin. Itsellä meni servo ja ohjaustangon päitä paukkui jatkuvasti.. Tässä se syy taisi olla. En vain saa sitä millään hyvin liikkumaan. Tuntuu, että saferin jousi olisi aivan liian jäykkä tähän autoon?

4
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 16.08.10 - klo: 22.38 »
Petelle:

Kysyin täältä siksi, koska vorza on niin uusi ja teikäläisillä on hyvinkin sama tekniikka. Toivottavasti joku keksii syyn tai sitten ei auta kun vaihtaa osia yksitellen.

5
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 16.08.10 - klo: 22.15 »
Montakos mahia? Jos on esim. 3000-4000mah niin voi olla siitä kiinni.

5000 mAh..  :undecided:

Ja ylenmään niin ei akut kamalan kuumaksi tule. Sopivan lämpimäksi. Hyvin pystyy kädessä pitämään. Tää on kyllä aika outo, kun lähellä tosiaan auto ei pätki..

6
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 16.08.10 - klo: 13.56 »
Moro!

Laitetaan tännekkin tämä kysymys, jos fluxin tietäjät osaisivat vastata. Aika pitkälti samat setit kyseessä kuitenkin.

Ostin tuollaisen hpi Vorza sähkö buggyn ja auto kulkee kun hullu, mutta kauempana ajettaessa auto pätkyttää kun käyttää raskasta kaasua.. Olen jo vaihtanut gigaseen radioon, mutta ongelma ei paljon parantunut.. ehkä vähän kuitenkin. Käytän S4:än akkuja jossa 20c arvo ja hpi suosittelisi minimissään 25c:tä.. Voiko tämä aiheuttaa ongelman vai missä vika on? Muilla tullut vastaan?

7
Moro!

Nyt sähköalottelija tarvisi viisaammilta neuvoa...

Ostin tuollaisen hpi Vorza sähkö buggyn ja auto kulkee kun hullu, mutta kauempana ajettaessa auto pätkyttää kun käyttää raskasta kaasua.. Olen jo vaihtanut gigaseen radioon, mutta ongelma ei paljon parantunut.. ehkä vähän kuitenkin. Käytän S4:än akkuja jossa 20c arvo ja hpi suosittelisi minimissään 25c:tä.. Voiko tämä aiheuttaa ongelman vai missä vika on?

8
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 02.04.10 - klo: 04.56 »
Peace out, HOKE, sinä kuitenkin paremmin tiedät. Ei vedetä mitään hengityselimiin, vaan ajetaan koneet sisään.

En ole mitään palkokasvia hengitystiehen imassutkaan.
Mutta älä vänkää tuosta sisäänajon tarpeellisuudesta niin mulla ei ole mitään tarvetta oikaista asiaa.

Varmasti ymmärrät itsekin miten voi kiukuttaa ja harmittaa jos olet jossain asiassa aloittelija, kysyt apua ja joku neuvoo sinut hakoteille...
Pahimmillaan vehkeet hajoo ja saattaa koko harrastus jäädä siihen.

Ei kiva...

Siks mielummin pyrkii vastaamaan mikäli asiasta tietää ja olemaan hiljaa jos ei ole mitään oikeaa faktaperäistä kokemusta asiasta.
Aina kuitenkin joku asian tietävä tulee kertomaan miten homma hoidetaan.

Njoop.. Tähänkin voisi sanoa taas... Ottakaa se ohjekirja kätöseen kaikki ja tehkää sisäänajo ihan sen perusteella. Eiköhän se riittä. Koneen kuuluu sen jälkee kestää. Takuuseen menee, jos ei. Kyllä se siinä ajassa pitäisi asettua jo kohdilleen ja ylimääräisten työstöjätösten lähteä mäkeen. Itselläni ei ole ohjekirjan opetuksien jälkeen tehtyjen sisäänajojen jälkeen levinnyt koneet, vaikka leipää on saanut niin paljon kuin osat kestää.

9
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 28.03.10 - klo: 23.27 »
Oliskohan kellää tietoa, mistä sais halvalla savagen ohjaustangon päädyssä olevat muovitapperoiset (85050) alumiinisena? Nuo vakiot eivät oikee enää kestä kun autoon on tulut painoa :(.
Ei muuten kannata sitten ostaa titaniumista tehtyjä tankoja.. Niissä on muoviset nuo päät. Eli ei kestä sen enempää kuin vakiotkaan.

Nuo osat 85050 ovat iskareiden päässä olevat palokupit, http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=85050

Juu. Mutta tuossa sarjassa on myös nuo tankojen päädyt. Tilainkin jo ne alumiinisena USA:sta tuli maksamaan 25€ vain :)

10
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 27.03.10 - klo: 23.43 »
Oliskohan kellää tietoa, mistä sais halvalla savagen ohjaustangon päädyssä olevat muovitapperoiset (85050) alumiinisena? Nuo vakiot eivät oikee enää kestä kun autoon on tulut painoa :(.
Ei muuten kannata sitten ostaa titaniumista tehtyjä tankoja.. Niissä on muoviset nuo päät. Eli ei kestä sen enempää kuin vakiotkaan.

11
HPI / Vs: Savage xl
« : 27.03.10 - klo: 23.24 »
Ai siitä on äänet lähteny..  :undecided: höh. Juu ei oikee tahdo pitää kiinni  :cheesy: taka diffin lukkokin autossa on. Kannattaa hankkia kun honkkarista saa muutamalla eurolla. Pystyy hienoja sladeja vetelemään sillä lukolla.

12
HPI / Vs: Savage xl
« : 27.03.10 - klo: 09.11 »
Sain ton virityksen jälkeen kuvattua tuollaisen videopätkänkin. Ei voi oikein täyttä kasua käyttää kun alkaa vetää vimpuraa :D. http://www.youtube.com/watch?v=9JBBw7oGnlo

13
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 26.03.10 - klo: 08.11 »
82juha:
Joskus jollekki täällä kirjotinkin, että ainakin vanhoissa pystyi avaamaan vastarin ja vaihtamaan tuon johdon. Kannattaa tarkastaa. Rc-liikkeissä varmasti myydään tuota johtoa. Kirjottele tänne miten meni ja onko mahdollista. Kolvia voi joutua vähän vilauttamaan, mutta ei mikään kumma homma.

14
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 25.03.10 - klo: 07.40 »
Annanpa vinkiks kaikille tuosta lukitus tapista Vetareitten päädyssä kannattaa aina laittaa ruuvilukitetta reilusti koska savagella ne irtoaa jos on katollaan ja painaa kaasun hetkeksi pohjaan...
Itsellä lensi kankkulan kaivoon kun en muistanut lukitetta laittaa

Toi on totta! Miksiköhän muutenkin takakardaanin vaihdelaatikonpuoleinen tappi on takadiffin puoleista tappia huomattavasti pienempi?? Itellä xl:stä mennyt tuo pieni nysätappi 2x poikki. Pitäisi moda varmaan siihen tuo sama mikä taaemmassa on.

Tosta koneen virittämisestä, kun tuonne http://rc10.fi/index.php?topic=41863.30 olen laittanut. Se todella toimii ja voisin sanoa, että ärhäkkäämmin menee ja ehkä jopa polttoainetta kuluttaisi vähemmän. Vielä ku slipperi jaksaisi pitää kiinni :/. Meinaa vain lähteä lipsumaan, vaikka kuinka tiukassa olisi.

15
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 25.03.10 - klo: 07.32 »
Siitä vastarinantennista vielä vähän....
Eli vaikka tuossa ylempänä käsittääkseni vihjaillaan etten osaisi radioita käyttää oikeaoppisesti, niin kyllä tuo neuvomani antennipiuhan asennus on oikein.  :wink:

Piti oikein tarkistaa että olenko elänyt vuosia "harhoissa"(silloin olisi kyllä varmaan myös suurin osa foorumilaisista, monet "kisajampat" mukaanlukien) ja tuo alla oleva linkki kyllä tukee minun mielipidettä, mutta kukin voi toki asentaa miten haluaa...
http://rc10.fi/index.php?topic=12216.msg421889#msg421889
..eli kyllä ainakin minä taidan käyttää radioitani oikeaoppisesti.  :wink:

Ei ollut tarkoitus kenenkään varpaille astua ;), mutta radiolaitteita käytetään vain muuallakin kuin rc-autoissa ja näin mulle on koulussa opetettu. Näin sanoo Hpi:n ohjekirja...



Saatte toki asentaa miten parhaaksi näätte :).

16
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 14.03.10 - klo: 13.35 »
Laita linkkiä et millasen tilasit. Vois itekki joskus ehkä vaihtaa tollaseen. Jos tulis vähän turvallisemmaks tuo kantomatka. Ei kyl vanhallakaan oo kertaakaan loppunu, mutta aina sellanen pieni pelko on.

17
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 14.03.10 - klo: 13.03 »
Mun takuu lapussa (savage xl) on kyl eritelty ihan, että kaikki kuluvat osat ja voimansiirrot jn. ei kuulu takuun piiriin, mutta muuten autolla on 2 vuoden takuu. En usko että gallonoilla on tässä merkitystä. Kyllä sitä kannattaa kysyä jos sinulla kuitti on tallella ja kaksi vuotta ei ole vielä täyteen mennyt. Kyllä tollasen radiolaitten nyt luulis 2v kestää :O.

18
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 14.03.10 - klo: 00.06 »
Aika varmasti ja se voi olla jostain muualtakin poikki. Rc liikkeistä saa varmasti ostettua pelkkää vastarin johtoakin (enkä usko että olisi kallista) ja ehkä vaihtokin onnistuu. Ainakin joihinkin vanhempiin sai muistaakseni johdon vaihdettua. Ehkä piti vähän kolvia käyttää, mutta sen jälkeen on hyvä johto taas tilalla.

Itellä meni tuo johto myös rikki kun kerran menin ajamaan ilman putken päähän tulevaa suojaa. Johto hiertyi poikki muutaman katonkautta voltin jälkeen :).

19
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 13.03.10 - klo: 22.27 »
Ohjekirjan ja oikeaoppisesti radiota käsittelevä tietää, että ylimääräinen johto pitää vetää lähestulkoon kaikki ulos radiosuojasta ja putkesta. Kierittää se rullalle antennin ympärille (ylhäältä alaspäin). Tällöin kierteellä oleva johto ottaa mahdollisimman paljon singnaalista talteeen. kannattaa siis teipata sen johdon loppu antennin putkeen kiini ja ehkä ihan antennin kärkiösa suojata, ettei johto katkea. Mukana yleensä tulee kumituppi tuohon antennin päähän.

20
HPI / Vs: Hpi Savage 4.0
« : 13.03.10 - klo: 22.16 »
Joo mun piti hommata gigaset kun meni nyt 8gallonan jälkeen vihdoin normit rikki:)


Kannattaa kuitenki muistaa, et HPI:llä on 2-vuoden takuu.. tuohon siis kuuluu tuo radio. Normi kuluma-osat ei.

21
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.02.10 - klo: 17.44 »
Laita auton asetukset kaikki vakioksi ja lähe siitä säätämään ohjeiden mukaisesti. Kyllä se siitä. Ohjeet löytyvät siitä ohjekirjasta tai täältä foorumilta. Nopea kertaus kuitenkin... Ensin pääruuvi kohdilleen (High speed needle), sitten vasta matalakierrosruuvi (Low speed needle). Kuva vähän selittämään tarkemmin.

22
HPI / Vs: Savage xl
« : 27.02.10 - klo: 17.37 »
onko sulla mikä jousisarja tuossa autossa..? jos saa udella..  :evil:

Mulla on nämä: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=a712

Kuvassa kännykän salama muuttaa niiden väriä vähäsen :). En voi kuin moisia jousia suositella. Hyvät ja helpot säätää. Iskarin tangoilla kumisuojat vakiona, joten kestää pölyä ja likaakin hyvin. 30w silikoni öljyt ja ei ku menoo (miks ei 10w tai 20:kin riippuu tykkääkö löysemmästä).

Tuosta virittelystä ja säätämisestä. Toimii :D ja ei todellakaan ainakaan huonompaan suuntaan! Ärhäkkäästi nostaa kierroksia ja kummallisinta vielä. Säädöt ovat hyvinkin lähelle samaa, mitä ne ennen virittämistä oli. Valitettavasti en kerennyt kun vähä vajanaisen tankin ajamaan kun rotosta loppui virta seuraavalla tankkaus/starttaus kerralla :angry: .

23
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.02.10 - klo: 09.54 »
Kummat näistä jousista on paremmat savageen jos autolla bashaillaan paljon? En oikein saanut kuvista selvää kummat olisivat kestävemmät.... Voitteko te vastata?
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=a712
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=a720

Moro
Ite suosittelisin noita:
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=a712

Itselläni ainakin toiminut hyvin ja niissä tulee iskareiden tankoa suojaava kumikin mukana, joten säilyy hyvä kuntoisena pidempään. Ovat myös paremmin säädettävissä kuin nuo isommat (korkeus ja jäykkyys).

Ja tietty on hienon näköset  :cool:

24
HPI / Vs: Savage xl
« : 25.02.10 - klo: 19.44 »
Toimii taas. Kuvien jako paikka oli vähän muuttunut

25
HPI / Vs: Savage xl
« : 25.02.10 - klo: 19.36 »
Dodii..

Taas on tullu tehtyy ja tapahduttuu :D.

Nyt sitten aattelin kokeilla virittää xl moottoria. Laskin kantta ja muuttelin vähän portteja.

Tässä vähän alotuskuvia alkuperäisestä:
"boost portti" ilman sylinteriä:

Vakio "boost portti":

Vakio sivuportit:



Boost portti oli jaettu kahteen kummasti ja keskelle pystyi kätevästi lisäämään vaon. Sivu porteille lisäsin yhdet vaot ja tulos oli tämä:

Boost portti muuttui aikalailla

ja uudet sivut: (vaot pitää olla suhteessa boost porttiin kohti kallellaan ja osoittaa kohti kantta.)



Eli näin :). Uskokaa ja älkää.. lähti käymään erittäin hyvin ja tuntui toimivan. Molempia neuloja avoin ½ kierrosta, jotta ei mene liian laihalle. Katsotaanpa vaikuttiko tämä kun saan auton säätöihin ja pitoa renkaisiin. Viimeistelyksi uudet silikoonitiivisteet pakoputkeen ja autosta on nyt tälläinen.  :cool:



HUOM! En halua ketään yllyttää tekemään samaa! Eli omalla vastuulla teette, jos teette. Kisa koneita ei muutenkaan välttämättä kannata virittää, kun kaikki melkeen saatava on saavutettu. Toivottaan, että tehot eivät vähentyneet 10% enempää niin viritys onnistui.   :lol:

Muokattu... Kuvat eivät oikeen meinanneet pelittää.

26
Polttisautot / Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« : 08.01.10 - klo: 17.04 »
En koskaan sanonut niin että mun tapa on ainoa.

Jos katsot keskustelun läpi alusta asti, niin en ole yhdessäkään kohtaa sanonut että hoken tai jonku muun tapa olisi väärä. En juurikaan niihin ottanut kantaa, paitsi sanomalla jos joku oli kanssani periaatetasolla samaa mieltä.

Puolustin vain omaa näkökantaani, joka tuomittiin heti alkuun.

Se on helppoa hyökätä yhdessä muiden kanssa. Odota Make sitä päivää kun joskus haluat tuoda oman näkökantasi esille ja joudut sitä puolustamaan. Tietenkään ei ole pakko ja voit alistua ikäänkuin yleisön painostuksesta ("Mika R on terveestä, kirjoittaa mitä tahansa")

Hieno homma jos asia on sinulle helppo ja yksinkertainen.

Ei siis millään pahalla ollut ja jopa puolustin sinua tuossa säätila vaihtelussa. Mutta ei tuo ole oikea tyyli säätää tyhjäkäyntiä.
Kaikesta oppii ja ihmisuhreilta vältyttiin, joten kaikki on okei :). Tuo sinun ohje toimii kyllä jos auto käy "tukkoisen oloisesti" (eli rikkaalla), mutta siltikin.. Kun alaruuvi on kohdillaan se tyhjäkäynti hienosäädetään tyhjäkäyntiruuvista. Ei siihen koskemista kannata suoranaisesti mennä kieltämään, koska se ei autolle mitään pahaa voi tehdä. Liian laiha alaruuvi toisinaan voi.

27
Polttisautot / Vs: Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« : 08.01.10 - klo: 11.23 »
Mopon kaasarilla, johon joku vertasi, on vähän tekemistä nitromoottorin kanssa.

Kaasarit on kaikissa ottomoottoreissa toimintaperiaatteiltaan samanlaisia, oli käyttövoimana bensa tai metanoli.

Kaasuttimien perussäädöt katsotaan ensin ohjekirjasta, sen jälkeen säädetään seokset (ylä/ala) kohdalleen ja sitten tyhjäkäynti kohdalleen tyhjäkäyntiruuvista. Jos tyhjäkäyntiruuvilla ei saada peliä pysymään käynnissä niin sitten uudestaan seosruuvien kimppuun että saadaan alapään seos kohdalleen. Ei ole sen vaikeempaa, sitten kun on aikansa niitä säätänyt niin korvakuulolta kuulee mikä on pielessä. Ne ketkä on ollut tekemisissä moottorisahojen kanssa, tietää mistä puhun.

Ja loppuun kyllä, olen vuosien aikana säätänyt muutakin kuin näppisrallia foorumilla :cool:



Näinhän se menee :). Mikan nyt pitää vaa todeta et polttoaineella toimiva kaasutin toimii aina perus periaatteella, vaikka katsoisi mistä..

Mika, sinun tyylisi toimii AINOASTAAN säävaihteluihin. Yleensä silloin ei tarvitse säätää tyhjäkäyntiä.... yleensä... Vaan ylä ja ala ruuvia vähän säätämällä. Ilma kun on ohuempaa ja paksumpaa lämmöstä riippuen.

Tuo tyhjäkäynnin säätö muutenkaan mitään haasteellista ole.. En taju miksi teet siitä niin "vaikean" käänntelee vain ruuvia hitaasti tyhjäkäynnillä.. Välillä antaa pinen kaasun, että tietää mihin kohtaa luistin stoppaa.

28
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 07.01.10 - klo: 19.37 »
Palataan sitten asiaan kun olet ajanut kisaa.

Nyt odottelen hoken kommentteja ekkulin videon perusteella. Omat kommenttini siihen:



Juu.. Kyl F1 kuljettajatkin ajaa formuloita, mutta ei ne tekniikasta mitään tajua. Monsuilla ei ole kisoja paljon järjestetty, joten en voi ajaa kilpaa kuin kavereiden kanssa. Se ei silti tarkota ettenkö polttomoottoritekniikasta mitään tajuaisi. Säädä se auto ja sitten vasta mene ajamaan kisaa. Odotan itsekkin HOKE:n palua :)

29
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 07.01.10 - klo: 19.10 »
No onhan se yksikertaistettu jos vertaat neulojen nimiä ja selityksiä.

Sori mutta et nyt muutenkaan ole aivan oikeassa. Oletko koskaan ajanut krossia krossiradalla?
Siellä ei voi tyhjäkäynti olla kovin iso koska hyppäämisestä tulee vaikeaa. Siitäkin kirjoitin edempänä.

Rata-ajossa sillä ei ole aivan niin suuri merkitys mutta PA kulutuksen ja siten tankkivälin kannalta on.

ps. en linkittänyt yhtään videota, vain kuvan

En ole, mutta mitä väliä sillä on? Miksi se tyhjäkäynti pitäis olla suuri!? Siis ajattelin säätöä! Et kai sinä nyt kisassa ala säätämään?? Jos moottori on hyvissä säädöissä tankki myös kestää kauemmin, koska polttoainetta ei mene "hukkaan".

Näyttävästi oli Ekkulin linkki, mutta jokatapauksessa.

30
Polttisautot / Vs: tyhjäkäynti
« : 07.01.10 - klo: 18.39 »
Ei hitto... Mun on pakko mun ohjekirja kaivaa esille!

En tiedä mikä kumma kone sinulla on, mutta savagen ohjekirjassa nimitykset menevät näin:
High Speed Needle - Maksimi kierrosten säätö (tiedätte jo varmaan)
Mid Range Needle - Keskikierrosalueen säätö, johon ei suositella koskevan (eikä ole kaikissa moottoreissa).
Low Speed Needle - Koneen vastaavaisuus alakierroksilla.
Idle Adjustment Screw - Säätää tyhjäkäyntikierrokset.

Kannattaa opetella uudelleen tuo säätäminen ehkäpä ja antaa alottaville oikeita neuvoja. Ohjekirja on tässäkin tilanteessa paras kaveri. Se kannattaa lukea alusta loppuun jokaisen auton kohdalla!


Tämä jenkeille rankasti yksikertaistettu, muutenhan siellä oltais ihan sekaisin.

Tässä kuva omasta nykyisestä moottoristani, 10 vuoden aikana nitromoottoreita mulla on ollut varmaan 50 kpl eri valmistajilta ja vaikka hoke toisin väittää niin autot ovat jopa liikkuneet ja on niillä oltu palkintopalleillakin esim. Turussa viime kesänä truggy luokassa toinen. Aika harvoin mulla on stumppeja kisoissa, jos koskaan. En silti väitä että olisin miten pro säätöhommissa. Yksi kaveri mulla on on joka osaa, se on Kyoshon Sami Virtanen joka sääti ja huolsi M8 A-finaalin pojille myös kilpailevissa talleissa moottoreita että pystyivät ajamaan. Sen kanssa en tästä asiasta ole tosin jutellut.





Yksinkertaistettu??? Samat säädöt näyttää minulla olevan! Siis tottakai low speed sätää tyhjäkäyntiä, koska polttoaineen ja ilman seos muuttuu! Kai olet mopoa säätänyt joskus?? Mutta sillä EI MISSÄÄN NIMESSÄ säädetä tyhjäkäyntiä kohdilleen, vaan koneen paras säätö. Eli kone kiihtyy rivakkaasti, ei tukahtele eikä mitään muutakaan!

Jos auto ei meinaa pysyä käynnissä säädön aikana, kasvatetaan tyhjäkäyntiä tyhjäkäynti ruuvista (Idle Adjustment Screw). Lopuksi kun auto lähtee kuin hauki kaislikossa (kuten linkittämässäni videossa) voi tyhjäkäyntiä säätää tyhjäkäynti ruuvista kohdilleen, koska se ei vaikuta sinun saavuttamiin säätöihisi!

Mikan linkittämästä videossa äijä sääsi low speediä laihemmalle, koska auto oli niin rikkaalla ettei meinannut jaksaa käydä! Tuskin se noin rikkaalla edes tehdasasetuksissa on.

Sivuja: [1] 2 3