Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Maxxi

Sivuja: [1]
1
Perustetaanpa näille autoille oma ketju kun ovat päivitettyjen versioiden myötä nostaneet suosiotaan Suomessa.

Yleisesti Arrma merkistä löytyy keskustelua täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=94645.0. Tehdään kuitenkin näille autoille oma ketju niin pysyy autokohtaiset keskustelut omissa aiheissa.

Facebook ryhmä ARRMAn autoille, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/

Arrma Kraton, Talion, Typhon, Senton ja Outcast ovat Arrman kohtuuhintaset nelivetoiset Bashausautot jotka sopivat myös mainiosti radalle.


Nämä autot perustuvat kaikki Team Durango:n kisaautoihin, kyseessähän on sama firma, Arrma Durango ltd joka toimii briteissä ja jonka omistaa Hobbico. Talion ja Kraton perustuvat Team Durango DEX8t autoon, Typhon perustuu DEX8 autoon ja Senton perustuu DESC10 autoon. Outcast on sekoitus Kratonia ja Typhonia.  Muoviosat ja geometria ovat suurimmaksi osaa samat, ja lähes kaikki muoviosat ovat yheensopivat. Durangon koneistettuja metalliosia voi monessa kohdassa käyttää viriosina Arrmoissa. Näissä kaikissa autoissa(Kraton, Typhon, Talion, Senton, Outcast, DEX8, DEX8t, DESC10) on paljon yhteisiä osia ja ne muistuttavat paljon toisiaan.

Sähköt ovat kaikissa autoissa samat. Noparina ja moottorina toimii Hobbywingin valmistamat BLX185 nopari sekä 2050kv moottori jotka kestävät 6S akkuja. Radio on Tactic:in TTX300 jossa on kaikki tärkeät säädöt, mukaan lukien EPA. Radiossa ja vastarissa on sisäänrakennettu antenni, joten hajonneita antennejä ei enää tarvitse pelätä. Servo on metallirattainen 15kg vääntävä. Liittiminä on autossa vakiona XT90 jotka kestävät paremmin isoja virtoja kun esim Deans jota ennen nähtiin Arrman 1/8 autoissa. Paketissa tulee mukaan myös kaksi naaras liitintä jotka voi juottaa omiin akkuihin.



Ennen ekaa ajoa kaikki ruuvit kannattaa käydä läpi ja kiristellä tarvittaessa. Renkaiden liimauksia kannattaa katsella ajojen jälkeen, näin tehokkaissa autoissa rengasliimaukset ovat todella kovilla. Myös laakerit on hyvä öljytä paremman keston ja toimivuuden kannalta. Ruuveihin jotka tulee kiinni metalliin kannattaa käyttää ruuvilukitetta.

Autossa tulee mukaan kaksi eri pinionia. Vakio on Kratonissa 12 hampainen mutta siihen kannattaa vaihtaa mukana tuleva 14 hampainen jolla saa selkeesti enemmän vauhtia.

Tukivarsiin on fiksua laittaa metalliset prikat jotka lisäävät kestävyyttä merkittävästi. Diffitöljyt kannattaa vaihtaa jäykemmäksi, hyvä lähtökohta on esim 10.000-100.000 etudiffiin, 500.000 keskidiffiin ja 5.000-20.000 taakse.

Autot ovat jo 4S akuilla todella tehokkaita ja kulkee noin 65-70km/h mukana tulevalla isommalla pinionilla. 6S akuilla päästään sitten jo noin 100 kilometrin tuntivauhtiin ja pinjonin vaihdolla pääse jo yli 100km/h

Autot maksavat Suomessa 500-600€ ja ajoon tarvitsee vielä akun ja laturin.

Autojen kotisivut:

Arrma Kraton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/kraton/blx

Arrma Typhon:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/typhon/blx

Arrma Talion:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/talion/blx

Arrma Senton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/senton/blx

Pari vinkkiä:

Tukivarsien kestävyyttä voi parantaa laittamalla metalliprikat muovisten sijaan tukivarsiin. Tämä on yleinen kikka kaikissa pivottiautoissa ja pitäisi lisätä kestävyyttä. On myös hyvä pitää huoli siitä että pivottiruuvi on aina kireällä





Renkaisiin tein myös reijät ja teippasin vanteiden reijät. Suosittelen ehdottomasti. Diffit teen jäykemmäksi kunhan ehdin, vakiodiffit ovat aika löysillä öljyillä. Tämä vaikuttaa varmasti myös siihen että renkaat irtoa liimauksista kun monesti sisempi rengas pyörii tyhjää



Jos tulee mieleen jotain vinkkejä/kommenttejä näihin autoihin niin voin lisäillä niitä tänne jotta saadaan kattava infopaketti tänne ekaan viestiin.  :wink:

2
Lisätään näillekin autoille oma ketju kun niiden suosio näyttäisi olevan nousussa.



Kaikki Arrman takavetoautothan perustuvat samaan konseptiin ja kaikissa on paljon samoja osia. Takavetoautoja löytyy nykyään kolmessa eri varustetasossa, halvin Mega josta löytyy harjalliset sähköt, harjattomilla sähköillä varustettu BLS sekä tehokkaammilla harjattomilla sähköillä varustettu BLX.

Kaikissa autoissa on "TVP" runkosysteemi ja kaikki näyttävät hyvin samanlaisilta ilman koria. Erikoisuutena kaikissa takaveto Arrmoissa akut irroitetaan auton alapuolelta eikä koria tarvitse irroittaa akunvaihdon yhteydessä. Kaikissa uusissa autoissa on uusi Tactic TTX300 radio josta löytyy kaikki tarvittavat säädöt mukaanlukien yleensä RTR radioissa puuttuvaa EPA (End Point Adjustment) säätöä sekä  kaasussa että ohjauksessa. Tämä on erittäin kätevä koska kaasu EPA:lla voi tehoa säätää helposti portaattomasti. Myös ohjauksen EPA:a kannattaa säätää koska se säästää servoa hajoamiselta



Ohjauksessa on vesitiivis servo, halvemmissa versioissa 5kg vääntävä ja kalliimmissa versioissa 7kg vääntävä.

Halvin Mega sarja on erittäin edullisesti hinnoiteltu, alle kahdellasadalla saa auton joka vastaa muiden valmistajien noin 300 euron autoja. Arrman kovin kilpailija on Traxxaksen takavetoautot mutta ne ovat kaikki noin 100€ kalliimmat vastaavilla spexeillä.

Minulla on ollut käytössä Fury Mega 2013 spec ja Fury BLX 2013 spec jo pari vuotta ja ne on ollut käytössä lähinnä lapsileireillä missä olen itse työskennellyt. Näillä autoilla on siis ajanut satoja ensikertalaista eli kovassa testissä ovat olleet. Kestävyydessä ei ole ollut isompia ongelmia. Yksi idleri on hajonnut, yhdestä iskunvaimentimen korkista meni kierteet ja yhdestä tasauspyörästöstä meni isoratas ja toisesta autosta hajosi servon rattaat. Nämä siis hajonneet osat yhteensä molemmista autoista. Uusissa autoissa sekä iskarikorkit ja diffit ovat muuttuneet. Autolla olen myös ajanut yhden kisan tekonurmella missä auto toimi ihan kivasti. Tässä video miten Fury Mega toimii Vaasan radalla. Mielestäni toimii loistavasti alle kahden sadan euron autoksi:
! No longer available

Facebook ryhmä ARRMAn autoille, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/

3
Team Durango / Team Durango DESC210R Info ja vinkit
« : 03.03.14 - klo: 23.10 »
Team Durango DESC210R Info ja vinkit

Huom. Keskustelua autosta täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=64434.0

Auto tuli markkinoille syksyllä 2012. Desc210R perustuu Dex210 autoon ja autossa on paljon samoja osia ja samanlaisia ratkaisuja. Autosta on julkaistu myös RTR versio joka tuli markkinoille suunnilleen samaan aikaan.

Kestävyys: Kestävyys on vakiona ihan hyvä. Vakioautossa on kaksi heikkoa kohtaa, muoviset taka hingepinniholderi sekä v1 runko. Rungosta on julkastu päivitetty TypeB malli joka on kestävä sekä vakiopohjaa voi vankistaa SumoRacing skidplateillä. Taka hingepinniholderit voi päivittää metallisiksi joita löytyy ainakin Durangolta, exotekiltä ja revolution designiltä. Näillä auto on kestävä. Takatukivarret voivat joskus hajota ja takapuskurin voi saada hajalle. Takapuskurin voi itse modata kestävämmiksi linkeillä.

Viriosat: Autossa löytyy säätöjä varmasti kaikille tarpeeksi. Hyviä viriosia ovat valkoiset jouset ja erillaisia lisäpainoja löytyy kattavasti. Auton voi rakentaa etu tai takamoottoriseksi kolmella tai neljällä rattaalla. Erittäin yksinkertaistettuna auto kääntyy parhaiten MM3 konfiguratiolla ja huonointen RM4. RM4 konfiguriaatiolla saa parhaan takapidon. Keski moottoria käytetään yleensä kovapitoisilla radoilla ja takamoottoria käytetään yleensä liukaalla radalla. Lisätietoja: http://www.team-durango.com/blog/2011/12/06/dex210-motor-configurations/

Nostamalla etukoritolppaa iskarin alimpaan reikään saa eturenkaille enemmän liikkumisvaraa.

Tuotekoodeja:

TD Dimec X pallokupit: TD330591

Lisätietoja autosta:
http://www.team-durango.com/race-cars/desc210r/
http://www.team-durango.com/race-cars/desc210rtr/


http://www.team-durango.com/in-the-pits.php?car_id=6

Sähköt:
Kisailussa käytetään tässä yleensä 10.5t-8.5t moottoria. Nopariksi riittää yleensä joku n. 60A nopari mutta 120a tai vastaava on tietysti varmempi. Servoksi kannattaa laittaa minimissään n. 10Kg vääntävän metalliservon.
RTR Sähköt: Vakioservo on aika huono ja muovirattaat hajoaa helposti. Moottorina on SP 13.t sensorillinen kone ja SP Cirtix sensori nopari. Säätöjä löytyy vähän noparista ja pakkia ei löydy.

Keskustelua autosta: http://rc10.fi/index.php?topic=64434.0

Jos infossa on jotain parannettavaa/lisättävää ole yhteydessä minuun tai kirjoita auton omaan topicciin niin muokkaan viestiä.

Autoa myy suomessa: EA-import, Hobbyfactory, Racersrcshop sekä Power racing.

4
Team Durango / Team Durango DESC410 Info ja vinkit
« : 20.02.14 - klo: 23.37 »
Huom. Keskustelua autosta täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=46498.0

Durango toi keväällä 2011 markkinoille neliveto SC auton DESC410R. Auto perustui Dex410 nelkkukrossiin ja samoja ratkaisuja ja osia käytettiin monissa kohdissa. Markkinoille tultuaan auton nopeus vakuutti mutta kestävyydessä oli ongelmia. Etutukivarret eivät tahtoneet kestää ja jonkin verran muitakin osia hajosi. Tämän vuoksi Durango toi syksyllä 2012 markkinoille DESC410 v2 auton. Autossa oli jonkin verran viriosia kuten vakaajat ja keskidiffi vakiona ja kestävyyttä oli parannettu merkittävästi. V2 myydään ilman koria jolloin se mahuu samankokoiseen pakettiin kun krossarikin mikä säästää toimituskuluissa. Autosta on myös julkaistu V2R mikä tulee korilla mutta joillakin halvemmilla osilla.

Kestävyys: Auto (V2) on vakiona kestävä, paitsi pari osaa jotka hajoavat suht helposti. Etutukivarret saa vieläkin katki vaikka ovat paremmat kuin v1 ja samalla vääntyy hingepinni. Rpm myy kestävämpää etutukivartta ja esim Xray hingepinneillä saa vähän kestävämmät pinnit. Taka iskari torni voi hajota isoissa hypyissä, lähinnä ulkoradoilla, mutta sen voi korvata v1 metallisella tornilla. Muuten autossa ei ole kauheasti heikkoja osia, etupuskuri hajoaa joskus(1/kausi?) ja ulkona sen saa kulutettua loppuun. Rpm myy kestävämmän etupuskurin, mutta itse käytän mielummin vakiota koska se on kevyeempi, eikä syö niin paljon maavaraa kun rpm sekä on hienompi kun Rpm  :tongue:. Jos onnistuu irroittamaan linkkejä niin niitä voi korvailla Durango uusilla dimec X linkinpäillä. Rpm myy myös takatukivarsia mutta minulla ainakin vakiot ovat kestäneet ihan hyvin. Muuta osaa ei kauheesti hajoa paitsi 48dp spurri. Jos sen hajoaminen on ongelma niin voi käyttää myös mod1 spurria

Tuotekoodeja:
V1 takatorni: TD330128
TD Dimec X pallokupit: TD330591
Xray hingepinni: 307215 ( sopii eteen jos lyhentää 2mm)
                 301314 ( sopii taakse heittämällä(1mm lyhyeempi), pitää lyhentää dremelillä eteen)
Rpm Etutukivarret: RPM73892
Rpm Etupuskuri: RPM73682
Rpm Takatukivarret: RPM73772

Viriosat: Low roll centre takapala( TD330308) tuo autoon takapitoa. Jouset kannattaa vaihtaa jäykemmiksi valkoisiksi. Jäykkä takavakaaja on hyvä säätökohde. Durangon pehmeemmät O-renkaat iskareihin niin toimivat herkemmin.

Auto käyttää satulaakkuja(saddle pack) ja hexit ovat 15mm. Vanteita löytyy Durangon omat sekä DE racingiltä.

Auto on vakion hyvin ketterä ja kääntyy todella hyvin. Jos setuppi on ihan metsässä on auto luultavasti tosi vaikea ajaa. Hyvillä säädöillä auto kääntyy hyvin ja on ketterä mutta takapitoa on sen verran että on helppo ajaa.

Sähköt: Auto tulee siis rullaavana, eli ilman mitään sähköjä. Servoksi suosittelisin yli 10 kg vääntävää. Nopariksi 120A tai enemmän kestävä. Moottoriksi voi laittaa 2 tai 4 pole 540 kokoinen moottori. 4 polella auton saa kulkemaan ihan mielenvikaisesti koska auto on niin kevyt. 2 pole moottorin kanssa pitää alussa seurailla lämpöjä ja osata jotenkin säätää noparia/ välitystä.

Lisätietoja autosta:
http://www.team-durango.com/race-cars/desc410v2/
http://www.team-durango.com/in-the-pits.php?car_id=3
http://www.team-durango.com/blog/2012/11/05/110th-big-bore-spring-chart/
http://www.team-durango.com/blog/2012/01/06/desc410r-outer-hinge-pin-location/

Setupsheetit:
Minun lähtösetup sisäradalle: https://www.dropbox.com/s/ivlce3wpd4gzkzb/DESC410R%20-%20Basic%20setup.pdf (Huom. LRC pala kiinni, v1 takatorni, RPM etutukivarret)
Lähtösetuppi saviradalle: http://rc10.fi/index.php?topic=46498.msg735689#msg735689

Muut voivat olla yhteydessä minuun jos haluaa oman setupin tänne näytille.

Keskustelua autosta: http://rc10.fi/index.php?topic=46498.0

Jos infossa on jotain parannettavaa/lisättävää ole yhteydessä minuun tai kirjoita auton omaan topicciin niin muokkaan viestiä.

Autoa myy suomessa: Hobbyfactory, EA-import, Racersrcshop sekä Power racing.

5
RC-kerhot ja -radat / Ruotsin RC-radat?
« : 16.01.12 - klo: 15.44 »
Olen menossa ruotsiin viikonloppuna ja tuli mieleen että löytyyköhän Tukholmasta sisärataa kuten esim Tikkurilassa?

Muutenkin olisi kiinnostavaa tietää että miltä tämä harrastus ruotsissa näyttää, eli jos tiedätte kauppoja sekin kiinnostaa.

Onko ruotsissa jotain tämäntyyppistä foorumia mistä löytäisi radat? (ruotsinkieli sujuu)
Löysin yhden: http://rsb.se/arena/index.php mutta siellä en ainakaan löytänyt mitään sopivaa sisärataa...
(Haulla en löytänyt mitään fiksua vastausta aiheeseen)

6
RC-kerhot ja -radat / 1/16 Off-road Rata Espoossa
« : 18.10.10 - klo: 22.20 »
Löytyykö pääkaupunkiseudulla muita 1/16 kokoluokan autoja omaavia kuskeja?

Itse hankin 1/16 revon pari viikkoa sitten ja tällä viikolla kun lipot tulee niin voi ihan kunnolla ajaa radallani. Jos joku haluaa tulla ajelemaan ja kisailemaan :grin: niin tervetuloa.

Jos kiinostusta löyty niin voisin tänne foorumille aina ilmoittaa milloin olen menossa ajelemaan jos muitakin kiinnostaa.

Sähköjä voidaan saadan meidän generaattorilla eli akkuja voi ladata.

Kuten kuvissa näkyy niin rata on hyvin ajettavissa, mutta pieniä parannuksia voi aina tehdä. Ilmoittelkaapa mitä pitäisi parantaa.
Ajajakorokkeelle(noi kuvassa näkyvät tynnyrit) mahtuu tällä hetkellä kaksi kuskia mutta heti jos lisää ihmisiä tulee niin voin hommata lisää.
Radan pituus on noin 150-200m ja leveys minimi 2m. Radalla löyty 3 hyppyriä ja pari pomppua ja useampi kallistettu mutka.

Ajoohje: Laittakaa osoitteeksi Forsbackantie 19, espoo ja ajatte sen ohi noin 200m niin pienen alamäen jälkeen vasemmalle(oikealla meidän naapurin traktori parkki). Voi ajaa perille saakka ja parkkitilaa löytyy. Huom. jos navigaattori johdattaa teidät mutatielle niin laittakkaa siihen että espoon kartanon kautta niin pitäisi löytyä. Tie radalle on siis hiekkatie, mutta siis jos päädyt metsäpolulle olet ajanut väärin :smiley:

Rata on tarkoitettu 1/16 revo/slash autoille mutta vastavat autot ovat myös tervettulleita
Jos olette kiinostuneita niin ilmoitelkaapa tähän ketjuun!



Sivuja: [1]