Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Tuukka

Sivuja: [1] 2
1
Polttisautot / Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 30.05.13 - klo: 16.15 »
Kovin on hiljaista polttispalstalla. Toivottavasti ääntä on enemmän radalla.

Ainakin olme uutuus tuotetta on tullut markkinoille. On mielenkiintoista nähdä kuinka pitkäikäisiksi ne muodostuvat. Uutuuksia tulee, mutta kovin harva niistä jää loppujen lopuksi eloon.

Buku on tehnyt moottorin etulaakerin suojan.  http://www.bukupower.com/CrankCaseCaps.aspx  "Tupperware" kytkimen ja moottorin väliin, johon laitetaan rasvaa p****a nappaamaan. Itse uskon sen verran, että ajattelin kokeilla. Kallis muovilärpäke, joka on halpa jos toimii.

Toinen uutuus on RB:n ohivirtausiskarit. http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Recherche&requete=02013-004&AR_Stat04=RB%20CONCEPT&go=go Itsekin olen vastaavia mielessäni pyöritellyt. Tuli omissa mielikuvissa siihen tulokseen, että ei kannata kokeilla ilman hyviä suhteita valmistavaan konepajaan. Epäilen, että on vaikea saada toimimaan ilman todella suurta panostusta kokeiluun. Ja epäilen siltikin, että johtuen krossiradan pinnasta sekä profiilista, niin ylivertaista kombinaatiota ei löydy, että on must juttu. En aio ko iskareita hankkia ellei toisten kokemus mielipidettä muuksi muuta.

Kolmas ja kokeiltava asia on moottorin kurkun muoto vastaamaan paremmin luistin ja sen vastakappaleen muotoa. http://www.clockworkracingengines.com/content/cre-nitro-mizer-carb-inserts-3-sizespkg-cre-nm1000 Sillä väitetään saavutettavan parempi alasäätö ja sitä kautta parempi tyhjäkäynti sekä polttoainetalous. Tein jo oman about vastaavan halpisversion eli dremelöity kurkku.

Kohta saadaan omakin kausi käyntiin. Vieläkös se rata on Lavangossa?

2
Polttisautot / Huume nimeltä nitrometaani
« : 23.05.13 - klo: 12.11 »
http://vimeo.com/user7817857/rcracersteaser

Video on sen verran hyvä, että päätin linkata. Jotain videosarjaa saattaa pukata. Toivottavasti ovat saman tasoisia. Hyvä video myös ei rc-ihmisille ihmeteltäväksi. Yhdestä videossa esitetystä väitteestä voin tosin olla eri mieltä.

Otsikosta huolimatta ko aine ei ole sellaisenaan nautintoaine!

3
Tulokset / M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« : 30.11.12 - klo: 14.52 »
Perustetaanpas tämmöinen topici kisan aattona.

Näyttää siltä, että osa porukkaa tippuu jo ennen matkallelähtöä, kun visat viipyvät indonesialaisille. Saas nähdä tippuuko toinen puoli porukkaa/materiaalia tullissa niin kuin lämppäreissä. Lisäksi kun tiedetään talousuutiset viimepäiviltä, että koko Argentiinan rahajärjestelmä sakkaa (taas), niin johan on soppaan mausteet kasassa.

Varmaan hyvä kisat saadaan aikaan, mutta sen lisäksi spekulaatioille luodaan rehevä maaperä.

4
Polttisautot / Hubipainot, miksi
« : 14.11.12 - klo: 10.50 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

5
Kilpailijoiden kanava / M-8 yksityyppirenkaat?
« : 08.10.12 - klo: 20.11 »
Kokouksessa päätetään. Aika surkeeta efralta ettei seuraavan vuoden em-kisakalenteri ole aiemmin päätetty.

Ja siellähän on sitten kanssa tyyppirengasta ehdotettu em-kisoihin. Sillalailla. 3 settiä per kilpailija koko kisas. Toisihan tuo uuden mausteen, kun rinkuloita pitäisi säästellä. Kaukomatkailijat ja normikuskit kiittää. 2 rinkulaa saisi vioittuneita korvata. Sellaista soppaa sitten... Ei varmaan keneltäkään mene renkaita rikki?

6
Jos on kiinnostusta ja ajokykyä lähteä Argentiinaan joulukuussa niin heti yhteydenotto allekirjoittaneeseen.

t. Tuukka Lintula
0503323009

7
Hei M-8 kilpailijat!

2013 kaudella on B-EM kilpailut ja A-EM kilpailut M-8 luokassa. Ajopaikan saa maakohtaisten kiintiöiden kautta. Syksyllä on EFRAn kokous, jossa nämä paikkamäärät alustavasti päätetään ja usein myös alustava on lopullinen. Lokakuun loppuun mennessä Sinun on ilmoitettava sitova halukkuus lähteä arvokilpailuun. Ilmoittautuminen luokan yhteyshenkilölle, Tuukka Lintula, osoitteella tuukka.lintula(ät)kolumbus.fi Laita kohdan 4 menestystiedot sähköpostiin.

Jotta saadaan kaikille mahdollisuuksien mukaan kisapaikka ja toisaalta ei jouduta maksamaan tyhjästä, siksi tämä sitova ilmoittautumismenettely. Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan HELMIKUUUSSA kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Huom! PM-kilpailuun ei tarvitse hakea paikkaa. Se kilpailu on avoin kaikille halukkaille pelkällä ”suomi”-lisenssillä.

Paikat jaetaan luokkayhteyshenkilön esityksen mukaan lajiryhmän päättämänä, kun paikkamäärä on selvillä.

Valinta tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
1. Viimeksiajetuissa MM/EM kilpailussa sijoittuminen A/B/semi-finaaliin.
2. Viimeksiajetussa PM tai Ruotsi-Suomi maaottelussa voittaja.
3. Viimeksiajetussa SM sarjassa voittaja.
4. Suurimman tuloksen omaavat seuraavasta kaavasta:
-kahden edellisen vuoden, sarjan loppusijoitus, SM, PM, EM sijoitus
-paremmasta vuodesta lasketaan kolmen parhaan pisteet yhteen
-pisteet sääntökirjan mukaan "pistelasku sarjakilpailuissa".
5. 20% paikoista voidaan ratkaista muilla kuin em. perusteilla (esim. ulkomailla vaihto-oppilaana oleva ajaja tai muun autoluokan kyvykäs kuljettaja voidaan ottaa mukaan).

Kilpailujen alustavat tarkat ajankohdat ja paikat tiedon lisään, kun ne löydän. Toisaalta vasta tulevassa EFRA-kokouksessa ne vahvistetaan. B-kisat on yleensä kesäkuun toinen viikonloppu (Portugali?) ja A-kisat nykytiedon mukaan 8-13.7 Reims Ranska

Päivämäärä korjattu!

8
Kilpailijoiden kanava / M8 sarjasäännöt 2012
« : 06.03.12 - klo: 12.06 »
Hei

Tässä linkki sääntöihin: http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-03-05T13-42-3712.pdf   Säännöt on nyt 10.5.2012 päivitetty. Päiväys pahus puuttuu liitetiedostosta. Lisätään jos vielä tulee muokattavaa.

Muutokset edelliseen vuoteen ovat marginaaliset. Tässä muutokset:

- Renkaiden pitoaineet on kiellettyjä. (Muutos 2.5.2012)
- Kilpailukutsussa on oltava maininta  radan aukiolosta ennen kilpailua.
- Muutama uusi pilli LISÄÄ hyväksyttyjen listalle, vanhoja ei ole poistunut.
- Alimpien nousufinaalien A- ja B-haarojen yhdistäminen sallitaan ettei tarvitse ajaa kahta finaalia peräkkäin, jossa "kaikki liiikkuvat autot nousevat". (Muutos 8.5.2012)
(- Gomez viittasi kirjeessään uuteen puskurisääntöön tai sen tulkintaan, en tiedä sisältöä, mutta jos jotain uutta tulee niin se löytyy EFRAn sääntökirjasta. Se julkaistaan lähiaikoina. Ja on luonnollisesti käytössä meillä. )

Sääntöjen lopuksi on lähinnä aloittelijalle tarkoitettu vapaamuotoinen tarina tämän luokan kilpailemisesta Tutustu, tule ja rakastu lajiin!

Kaikki mukaan kilpailemaan!

9
Hei

Carlos Gomezilta on kirje, joka kannattaa kisaajien lukea. http://news.efra.ws/fileadmin/news/2012/02/efraletter%20buggy01-2012.pdf 

Tässä ehkä suurin juttu:

At September we are going to taste a new European Championship, the 1st +40 European Championship at
France, venue has been changed from Lyon to Dijon due to unforeseen reasons beyond the club control, so the organizer of this Open Entry +40 EC will be the Longvic Club, an excellent facility which has been the home of Euro A some years ago.
Website of the club is http://site.mrcl.free.fr/ . Keep in mind that entries for this kind of event are not done trough allocations but directly with the organizer like in an EFRA GP.

Eli yli 40 V saa ilmeisesti jatkossa omat kisansa. Ilmoittautuminen suoraan kisajärjestäjille. Ei ole maakohtaisia kiintiöitä! En tiedä poistuuko varsinaisen kisan yhteydessä ajettu pappafinaali vai ei. Ilmeisesti näin tapahtuu.

10
Kilpailijoiden kanava / M8 luokan katsastussetti
« : 10.01.12 - klo: 10.57 »
Tästä on ollut puhetta, mutta yritetäänpä nyt saada aikaiseksi katsastuksen avuksi setti, joka kiertää SM-kisasta toiseen. Rahoitus lajiryhmän kautta. Säilytys ja kisoihin tuonti? Luokkayhteyshenkilöllä?

Setin sisältö:
 - vaaka max 5 kg ( tai 4kg)
 - kalibrointipunnus 3200 g löytyy
 - 25% nitropitoisuuskelluke löytyy
 - polttoaineen määrän mittaamiseen mittalasi(t), 150 ml
 - pieni kompressori polttoaineen mittaamisen jouduttamiseksi
 - mittauslaatikko, ainakin leveys. Tarvitaanko korkeus ja pituus? Miten leveys käytännössä mitataan.
 - säännöt
 - ohjeet laitteiden käyttämiseen ja säilytykseen.
 - kuljetuslaatikko (jollei mittauslaatikko toimi sellaisena)
 - muuta?

Setin pitäisi olla kohtuu kokoinen ja painoinen.

Kertokaapa mistä koko välineistöä saisi ja/tai kuka pystyy laatikon tekemään?

Tavoite ensi kesäksi tämä saada kuntoon!

11
Hei M-8 kilpailijat!

Ensi kaudella on B-EM kilpailut, A-EM kilpailut sekä MM-kilpailut M-8 luokassa. Ajopaikan saa maakohtaisten kiintiöiden kautta. Syksyllä on EFRAn kokous, jossa nämä paikkamäärät päätetään alustavasti ja usein myös alustava on lopullinen. Lokakuun loppuun mennessä Sinun on ilmoitettava sitova halukkuus lähteä arvokilpailuun. Ilmoittautuminen luokan yhteyshenkilölle, Tuukka Lintula, osoitteella tuukka.lintula(ät)kolumbus.fi

Jotta saadaan kaikille mahdollisuuksien mukaan kisapaikka ja toisaalta ei jouduta maksamaan tyhjästä, niin siksi tämä sitova ilmoittautumismenettely. Ilmoittautumalla nyt sitoutuu maksamaan kisamaksun, mikäli jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy. Kisamaksun lisäksi tarvitset EFRA-lisenssin. Molemmat maksut maksetaan n. kuukautta ennen kilpailua.

Paikat jaetaan luokkayhteyshenkilön esityksen mukaan lajiryhmän päättämänä, kun paikkamäärä on selvillä.

Valinta tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
1. Viimeksiajetussa MM/EM kilpailussa sijoittuminen A/B/semi-finaaliin.
2. Viimeksiajetussa PM tai Ruotsi-Suomi maaottelussa voittaja.
3. Viimeksiajetussa SM sarjassa voittaja.
4. Suurimman tuloksen omaavat seuraavasta kaavasta:
-kahden edellisen vuoden, sarjan loppusijoitus, SM, PM, EM sijoitus
-paremmasta vuodesta lasketaan kolmen parhaan pisteet yhteen
-pisteet sääntökirjan mukaan "pistelasku sarjakilpailuissa".
5. 20% paikoista voidaan ratkaista muilla kuin em. perusteilla (esim. ulkomailla vaihto-oppilaana oleva ajaja tai muun autoluokan kyvykäs kuljettaja voidaan ottaa mukaan).

Kilpailujen tarkat ajankohdat ja paikat lisään, kun ne EFRAn sivuilta löydän. Kisakalenterista ne ei löydy, mutta jossain pöytäkirjassa ne on. Muistini mukaan A kisat on Itävallassa ja B-kisat Sveitsissä. MM-kisat jossain Etelä-Ameriikassa.

12
Kilpailijoiden kanava / M8 sarjasäännöt 2011
« : 06.07.11 - klo: 13.47 »
Laitetaan tänne vielä omaksi aiheeksi.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-59-4112.pdf

Muutokset viime kauteen ovat:
- Nitroraja on 25%
- Osallistumismaksu on 30 euroa
- Uusia hyväksyttyjä pakoputkia
- Life /LiPo akuilla on latauksessa sisätiloissa suojapussipakko.
- Erikoisfinaalimahdollisuus

t. Tuukka Lintula
M-8 luokkayhteyshenkilö

13
Polttisautot / Nürnbergin lelumessujen M8 uutuuksia
« : 03.02.11 - klo: 14.27 »
Novarossin koneisiin keksineet tuuletuskannen, jossa rivat valuu ikään kuin alaspäin liitospinnasta. On sitten vissiin eri asia kuin moottorilohkon tuuletusripojen kasvattaminen. Koneen takakannen materiaali on muuttunut alumiinista teräkseksi vähemmän kitkan takia.

Xray on hionut krossariaan paremmaksi. Pinjonin laakerit menneet uusiksi. Tämä parannus ei taida tulla yllätyksenä. Yllätys sen sijaan, että alatukivarret eivät ole lyhentyneet.

NVisioni on patentoinut uuden kampiakselin. Muutenkin uusi moottori nimimiehillä tiimitettynä.

RB tuonut krossarin markkinoille. Eivät taida ihan luokan huipulle pyrkiä.

14
http://news.efra.ws/fileadmin/news/2010/10/IFMAR%20AGM%20proposals%20rules%20gas.pdf

Kolme ehdotusta on tehty sääntömuutoksiksi, jotka ei peruskisajamppaa paljon hetkauta:
- auton puskurit oltava muovia (jossain laitettu metallisia)
- takasiiven sivulevyille maksimikoko (jossain on tehty isoooja)
- 25% nitromaksimi (säästyy rahaa+ teknisiä syitä)

Näitä siis ehdotetaan uusiksi säännöiksi. Tämä tiedoksi.

15
Hei M8-kisaajat

On taas aika ilmoittautua, jotta haetaan oikea määrä paikkoja ensi kauden EM-kilpailuihin. Kesäkuussa on Ranskan Lyonissa B EM-kisat ja heinäkuussa Saksan Sandissa varsinaiset EM-kisat. Katsokaa efran sivuilta jos löytyy tarkempaa infoa www.efra.ws

Paikkoja haetaan halukkuuden mukaan. Ne jaetaan ansioiden mukaan mikäli lähtijöitä on enemmän kuin paikkoja. Ilmoittautumalla nyt sitoutuu maksamaan kuitenkin mahdollisen kisamaksun, mikäli jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy.

Eli ilmoittautumiset minulle tuukka.lintula(miau)kolumbus.fi

Lisään viimeisen ilmoittautumispäivämäärän, kun sen itse tiedän.

16
Kilpailijoiden kanava / M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« : 08.09.10 - klo: 12.48 »
Kun kausi on kisojen osalta pulkassa ja parannuskohteet tuoreessa muistissa, niin avasin tämmöisen topicin ensi kauden sääntöjen muokkaamisen osalta.

Itse en ainkaan tämän vuoden säännöistä suurta vikaa kokenut, mutta olkaa toki eri mieltä jos näin oli.

Autojen numerointiin moni kaipaa kiinteää numeroa. Jyväskylän kokemusta rikkaampana ehkä se voisi toimia vaikka siten, että siivessä olisi valkoinen tarra, johon kilpailija laittaa eräkohtaisen numeronsa. Korissa ja / tai siiven sivussa sitten se kilpailijanumero. Numerot viime kauden tulosten perusteella ja loput ilmoittautumisjärjestyksessä. Poistetaanko nro 13?! Ja onko JQ:n tarratarjous voimassa? Vai tuleeko kilpailevia tarjouksia? Sarjajohtajalle punaiset numerot vai punainen ajopaita (pyöräilystä pilke silmässä kopioituna)? Nousufinaalin startissa harhaileva mekaanikko menee lähtöruutuun 13, jos ei siivestä löydy eränumeroa.

Itse ainakin tyytyväisena katsoin tämän vuoden lähtöjä, jotka onnistuivat hyvin niin mekkareiden starttipaikan löytymisen suhteen kuin myös riittävien lähtövälien toimivuuden osalta. Ensimmäisen mutkan lotto oli pienemällä porukalla. Sietäisi efrakin kopioida tämän osan säännöistä.

SM-kisa vai sarja? Tuossa topicissa ei kukaan kaipaa M8 osalta yhtä kilpailua, joten sikäli ollaan kaiketi yhtä mieltä.

Sarjasäännöt muuten kirjoitetaan kevättalvella, joten kiirettä ei ole.

Voi tähän laitta myös muita lajin kehitystä palvelevia asioita.

17
Vapaa keskustelu / Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 26.08.10 - klo: 10.33 »
Maailman lopun ennustajia on ollut varmaan niin kauan kuin on ollut ihmisen kaltaisia olioita.

Tässä tämän päiväinen uhka http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/188401.shtml

Se on siten aurinkomyrskyn vuoro ja kaikki elektroniset härvelit hajoavat.

Ehdotan, että kauden 2013 M8-kisat pidetäänkin siten, että servot korvataan narulinkeillä; vasuriin ohjaus ja oikealla sitten kaasu. Ohjaaja juoksee auton perässä. Tankkaus suoritetaan edelleenkin varikolla, mutta nostovelvollisuus poistuu! Ei enää kitinää hitaista nostoista. Pakollinen eräharjoittelu pidetään, silloin tarkistetaan, että kaikilla on narut tallella ja kunnossa. Ambit korvataan taululla, johon jokainen vetää viivan kierroksen täytyttyä. Eniten viivoja kerännyt voittaa! Tervetuloa! Tarkemmat uudet sarjasäännöt julkaisen myrskyn jälkeen Lavangon ilmoitustaululla, jos fillaristani ei ole kumi puhjennut.

Vielä on mahdollisuus vaikuttaa uusiin sääntöihin!

18
Kilpailijoiden kanava / M8 kauden 2010 sarjasäännöt
« : 03.03.10 - klo: 11.16 »
Hei!

Ensivedos laadittu. Vielä voi vaikuttaa!

Isoja muutoksia ei ole aikomus tehdä.

t. Tuukka

050-3323009 tai yv tai tuukka.lintula(miukumauku)kolumbus.fi

19
Kilpailijoiden kanava / M8 kauden 2010 EM ja MM kisailijat
« : 10.09.09 - klo: 12.42 »
Hei

Opiksi kuluvan kauden arvokisaosallistujien suhteen on päätetty, että muutetaan tapaa hakea näitä paikkoja. Ensinnäkin selvitetään jo ennen myöhäissyksyn Efra palavereita halukkuus lähteä arvokisoihin ja toiseksi nyt tehtävä ilmoittautuminen on maksullisesti sitova. Näin toimien voidaan hakea neuvottelutaktisesti oikea määrä kisapaikkoja sekä emme maksa tyhjistä paikoista.

Haluan, että ne M8 kilpailijat, jotka haluatte alla mainituissa kisoissa ajaa, ilmoittuisivat minulle 18.10.2009 mennessä. Osoite on tuukka.lintula(miau)kolumbus.fi

- B-EM kisat kesäkuun alussa Espanjassa "Circuito de Terradillos(Terradillos Track)Valladolid www.atvracing.net"
- A-EM kisat heinäkuun alussa Portugalissa "Maçaínhas Track - Guarda"
- MM kilpailut Thaimaassa Bangkokissa

Tähän hätään ei ollut parempia tietoja/ linkkejä antaa, mutta parannetaan tätä topicia kun ne löytyvät.

Arvokisapaikat, jotka saadaan, myönnetään samoin perustein kuin aiemminkin. Nyt ilmoitettu halukkuus ei siis takaa vielä paikkaa, mutta parantaa toki mahdollisuuksia. Mikäli saa paikan, mutta ei lähdekäään kilpailuun mutta löytyy uusi suomalainen lähtijä, niin silloin luonnollisesti ilmoittautumismaksu kuuluu sille lähtijälle.

20
Tulokset / M8 PM kisat Tanskassa 4-6.9. 2009
« : 27.07.09 - klo: 12.47 »
http://www.nordicoffroad.dk/

Nyt keskiviikkona aukeaa ilmoittautuminen!

Suomen lisenssi riittää.

21
Tulokset / M8 EM 2009 Itävalta
« : 02.07.09 - klo: 09.08 »
Pistetäänpä tälläisen kisan seurantatopikki käyntiin.

Suomen joukkue on JQ, Heinoset, Salonen, Leino ja Lintula. Lisäksi lisapaikkaa paikanpäältä janoaa Valkola. Mekkareina ainakin Wimmu, Salosen iskä ja allekirjoittanut.

http://www.euro2009.msv-woelbling.at/         Siinä järkkäreiden viralliset sivut.

Ja tässä paikasta joukkueen pakki täyteen http://www.centimeter.at/


23
Vapaa keskustelu / Ärsyttääkö itikan ääni?
« : 21.04.09 - klo: 14.16 »
http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=17959

Hämmästyttävän tutun oloinen. Veikkauksia mikä värkki oikeasti?

24
Jos 4 veto krossarin pohjalevyä pidennetään x mm perästä tai vastaavasti akseliväliä pidennetään samat x mm takahubien paikkaa alatukivarsien päässä siirtämällä, onko vaikutus sama vai jotenkin erilainen?

25
Hakemukset uuteen osoitteeseen tuukka.lintula(ät)kolumbus.fi

Kisathan ovat:
12.6-14.6.09     EC-B Switzerland Gland http://www.bclc.ch
7.7-11.7.09      EC-A Austria Woebling http://www.msv-woebling.at

Hakemukset on jätettävä helmikuun loppuun mennessä.

Hakemukseen ainakin:
Nimi, osoite, puh, e-mail
Kilpailumenestys kahdelta viime kaudelta

Huomatkaa, että jokainen maksaa itse kilpailun osallistumismaksun näissä kisoissa. Maksetaan AKK:lle, joka hoitaa maksut eteenpäin.
Hakemukset ovat myös sitovia, jos valitaan on mentävä. Kv-lisenssi on oltava.

Valintaperusteet:

Valinta tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
1. Viimeksiajetussa MM/EM kilpailussa sijoittuminen A/B/semi-finaaliin.
2. Viimeksiajetussa PM tai Ruotsi-Suomi maaottelussa voittaja.
3. Viimeksiajetussa SM sarjassa voittaja.
4. Suurimman tuloksen omaavat seuraavasta kaavasta:
-kahden edellisen vuoden, sarjan loppusijoitus, SM, PM, EM sijoitus
-paremmasta vuodesta lasketaan kolmen parhaan pisteet yhteen
-pisteet sääntökirjan mukaan "pistelasku sarjakilpailuissa".
5. 20% paikoista voidaan ratkaista muilla kuin em. perusteilla (esim. ulkomailla vaihto-oppilaana oleva ajaja tai muun autoluokan kyvykäs kuljettaja voidaan ottaa mukaan).

Tavoite on, että EM ja EM-B kisoissa on eri edustajat ja tietysti parhaat mahdolliset. Itse toivon aikaisempi vuosia suurempaa halukkuutta B kisoihin. Se on toteutettu mukavalla 3 päivän PM-kisojen formaatilla. Ne kaksi B kisaa, jotka olen kokenut, olivat mitä parhaimpia kilpailuja.

26
Kilpailukalenteri vuodelle 2009:

10.-11. April IR GB Newport in Shropshire
8-10 May GP Austria Woebling http://www.msv-woebling.at
12.-14.June EC-B Switzerland Gland www.bclc.ch
7.-11. July EC-A Austria Woebling http://www.msv-woebling.at
7.-9. Aug. IR Spain Barcelona www.aecar.org
11.-13. Sept. GP Portugal Maçaínhas Track - Guarda
2.-4. Oct. IR Germany Leipzig fair www.messecup-leipzig.de

Vuoden 2010 kisakalenteriin laitettiin:
July 2010 July EC-A Portugal Maçaínhas Track - Guarda
June 2010 June EC-B Spain Circuito de Terradillos (Terradillos Track) Valladolid www.atvracing.net

Kisapaikkoja myönnettiin suomalaisille 4 kpl EM-B ja 6 kpl EM-A kisoihin.

Sääntötarkennuksia mm:
-auton minimipaino 3200 g
-max renkaan leveys 47 mm ja min halkaisija 109 mm

Muuta:
- T8 luokkaa ei EFRA vielä tue.
- MM2010 kisat on joko Kiinassa, Ausseissa tai Thaimaassa.

Tämmöistä ajattelin kertoilla
Tuukka Lintula
2009 M8 lajiyhteyshenkilö
tuukka.lintula(ät)kolumbus.fi

27
Polttisautot / Paineilman jäähdytin
« : 04.09.08 - klo: 09.26 »
Klippi Neo-buggyn sivulta:

At the end of July we posted about a new product by Novarossi; the Exhaust Gas Cooler. The other day we received an email from a Danish reader, having been inspired by the EGC, he made a few of his own to try out. He reports that his EGC lowered engine temp by 10°C and improved the runtime on is truggy significantly. So much so that the current truggy class champion Jan D Hansen has been testing it with similar results.

Olen hieman skeptinen tämän värkin toimivuudesta. Eikös sinne tankkiin työnnetä vain tankillinen (sitä kuumaa) ilmaa per tankki. Nyt tämä paineilmajäähdytin jäähdyttää tätä ilmaa niin paljon, että se alentaa koneen lämpötilaa kymmenellä asteella?!

Voisiko joku kertoa mihin tämä ihan aikuisten oikeasti perustuu? Paljonko on mukamas paineilman lämpötila, kun se putken päästä tulee esim vapaasti ja paljonko kun on tankin vastapaine mukana? Kuinka alas lämpötila pitäisi saada? Eikö tuo pakari lämmitä tankkia tehokkaammin kuin tämä paineilma? Miksi jäähdytetään paineilmaa miksei polttoainetta? Jne...

28
Polttisautot / Huonoja ajokelejä tiedossa!
« : 02.09.08 - klo: 09.54 »
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2008/06/the-sunspot-mys.html

Se on nimittäin aurinko "kuollu". Ei oo pilkun pilkkua. Tietää kylmää keliä seuraaviksi vuosiksi. Aurinko saanut rytmihäikän ja eivät tiedä mikä on tuleva tahti, mutta huonoa ennustavat.


29
Törmäsin tälläiseen kirjoitukseen http://www.rbmods.net/enginetempering.php   
joka kopsattuna on tässä:

Engine Tempering & Engine Breakin
Reprinted From S-Grid with Stephen Bess's permission

If you are still idling at least a tank through during break-in, you're using the old-school accepted method (still works well for some!) but it's not the method that the top engine guys (Ron Paris, Dennis Richey, Rody Roem, Michael Salven are just a few I've spoken personally with about this) recommend anymore.

From the very 1st time you start your engine, plop the car on the ground & begin running it in a parking lot in 2-3 minute intervals, tuned only *slightly rich* getting the temps up in the 200F range on a normal day. Every 2-3 minutes, shut the engine down & let it cool completely with the piston at BDC, and then fire it back up; continue this cycle until you've run 15 min or so, and then bump up to 3-4 minute intervals. Vary the RPM and don't be afraid to get the temps in the 200's. What you want is heat cycling of the components without the incredible stress that comes with breaking an engine in when it's overly rich & cold. After cycling the engine in this manner for about 20-25 total minutes, it'll be ready for the track and race tuning. I realize this method goes against the old-school "idle on the box" routine, but you'll be amazed once you've completed this break-in routine, your engine will still have amazing pinch w/out sticking at the top AND your engine's compression will last far longer than it will with the "old school" method.

You say you run the engine at "factory settings" for the first FIVE tanks? That alone causes lots of stress, as the factory engine settings are very rich on every engine I've ever owned or tuned. The piston & sleeve haven't expanded to operating temps, and every time the engine turns over, the piston slams into the pinch zone at TDC. The not-so-surprising result can be a cracked con-rod at the crank pin--that's where the majority of the stresses occur as the engine turns over. I've only heard of about 6-8 engines breaking con-rods, and they're ALWAYS during the first gallon...and almost every time it's because the guys have performed the break-in procedure you described. Doesn't seem like a mystery as to why it's happening. Drawing out the break-in routine really stresses the engine & actually wears away compression along the way. This method I've outlined will feel weird at every step, but after you try it once, you'll notice a big difference in your engine's performance & lifespan.

Rick Brake RB Mods
Hope this helps; give this break-in method a shot--you have nothing to gain except longer life & more power

____________________________________

Omia koneita on ajettu sisään molemmilla tyyleillä ilman mitään selkeitä syyseurauksia, mutta vanhan tyyliin sisäänajetut koneet ovat kieltämättä olleet kiertokankiongelmaisia nopeammin kuin uudella tavalla tehden. Koneista on mennyt lähes aina kiertokangen alalenkki+tappi väljäksi sekä/tai päälaakeri sököksi ennen mäntäsylinterisarjan loppumista.

Oma johtopäätökseni on vaihtaa sisäänajotyyli enemmän kiertokankea hellivämpään tyyliin eli keskittyä nopeisiin lämpöjen nostoon normaalille kierrosluvuilla, toki yläkierroksia vältellen, kuin koneen hitaaseen kiduttamiseen. Siis mäntäsylinteri ei ole koneen heikoin lenkki vaan kiertokangen alalenkki, jota pitää enemmän miettiä sisäänajossa.

Näin kevättä odotellessa.

30
Yleinen keskustelu / Pienoisporasarja?
« : 05.02.08 - klo: 13.58 »
Kukas myy iskarien reikien poraamiseksi sarjaa, jolla saapi reikiä n. 1,2 - 1,8 mm   0,05 mm välein?


Sivuja: [1] 2