Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - TeroP

Sivuja: [1]
1
Eli otsikon mukaisesti olisi tarvetta kolville, jolla voisi juottaa liittimiä akkuihin awg10-12 johdoille. Yritin searchilla katsella ensin threadia asiasta, mutta löysin lähinnä yksittäisiä vastauksia, enkä niistä ihan hirveästi kostunut.

Minulla on joku 20mk kuparikärkinen 40w(?) halppiskolvi 80-luvulta, jossa ei oikein tehot tuntuisi aina riittävän. Välillä tuntuu, että terää pitää pitää juotoskohdassa todella kauan, jotta tina sulaa ja senpä takia liittimet kuumenevat paljon ja esim. deansien muovit tuppaavat lähestulkoon sulamaan jo awg12 johtoa juottaessa. Tinani on jotain 80-luvun ihmettä, joka sulaessaan kyllä hurahtaa ja leviää juotoskohtaan todella hyvin, kunhan sen saa tarpeeksi lämpimäksi.

Kolveista mitä katselin, Wellerin 60W magnastat kiinnostaisi, mutta hinta on vähän korkeanpuoleinen käyttömäärään verrattuna; tarvetta juottamiselle ei ihan hirveän monesti vuodessa tule. Welleriltä saa myös merkittävästi halvemmalla 75W ja 80W kolveja ilman termostaattia, mutta niiden terät näyttävät aika isoilta ja onkohan noissa liikaa lämpöä/tehoa?

Tulevaisuuden suunnitelmissa olisi päästä eroon deanseista, eli varmaankin XT-60 tai mieluummin XT-90 liittimet olisi tarkoitus hommata. Tämä tarkoittaa sitä, että kolme akkuparia olisi juotettavana awg10 johtoineen (6kpl) ja sitten pitäisi kahteen nopariin vaihtaa myös nuo liittimet (awg10 ja awg12) ja myös sarjakytkentäkaapeliadapteriin pitäisi vaihtaa liittimet (awg10, 3kpl). Viimeisenä myös latauskaapelien liittimet olisi tarkoitus vaihtaa (2kpl). Myös tulevaisuuden akkuihin/nopareihin joutuisi tällöin vaihtamaan tai kolvaamaan liittimet.

Kokemukset ja mielipiteet kiinnostaisivat hyvänoloisista kolveista, tuskin kuitenkaan mitään motonetin 9e kolvia haluan, jos järkihintaan saa pätevää vehjettä, joka toimisi vaikka seuraavat 20 vuotta.

2
Eli olin kirjoitellut tämän tuonne toiseen threadiin, mutta näen järkevämmäksi tehdä tästä ihan oman threadin, niin saa helpommin asiasta tietoa sekä kommentoitua tätä päivitystä paremmin.

Eli Hobbywingiltä on tullut firmware päivitys / usb link software v3.4 jossa päivitykset ovat seuraavat:

Lainaus käyttäjältä: firmware upgrade notes
Version 3.4_131202
The Version 3.4 is suitable for the following ESC:
XERUN Series Car ESC (Version 2.0/2.1/3.0/3.1 and later)
EZRUN Series  Car ESC (Version 2.0 and later)
PLATINUM Series helicopter/airplane ESC


Hobbywing USB Link V3.4
Database for car is updated to the latest Version "130814", Here we release the new firmware V103_130806-Beta for XERUN-150A, XERUN-SCT-PRO, EZRUN-150A, EZRUN-WP-SC8 ESCs, and following improvements have been made on the former version:
  • Excellent startup performance at low RPM greatly improved the linearity
  • The acceleration is much quicker than before. The new firmware eliminates the discontinuous speed jump in the old firmware, now its control feeling in sensorless mode is very near to the control feeling of sensored brushless system.
  • Compatibility with Tenshock sensored motor has been observably improved
  • Supports motors with higher KV. The new firmware solves the trembling problem occurs to some high RPM multi-poles (>=4 poles) motors at part throttle
  • The new firmware is “SAFER” than the old one:
    a) It doesn’t allow the neutral throttle point coinciding with the full throttle point, while the old firmware allows user to set them to a same point. Therefore, the new firmware eliminates the possibility of unexpected full-speed running when the ESC is switched on. Undoubtedly, it makes the whole system safer for users and crowd nearby.
    b) When the ESC is switched on, the motor can be started ONLY if the ESC detects the throttle signal is correctly in the neutral range. If the throttle signal is out of the neutral range, then the motor cannot be started. This also makes the entire system more secure for RC car drivers and people close by.
  • Bug Fix for USB Link Software (BUG: when updating the LCD firemware program, the progress bar often gets lost)
Leiskasin uudet datat sekä multifunction ohjelmointikorttiin että HW Xerun SD-150A nopariin. Tämä tietysti hävittää asetukset, joten ne tarvitsee asettaa uudelleen. Kalibroin myös noparin säätimelle uudestaan, en tiedä olisiko ollut pakko, mutta tein sen ilman testaamista suorilta.

Testeissä tietenkin käytössä tuo jo mainittu Xerun 150A säädin, jolla huomasin välittömästi ainakin sen, että uusi firmis sallii moottorin käydä todella alhaisilla kierroksilla, eli auton saa halutessaan etenemään 10cm sekunnissa, eli noin metrin kymmenessä sekunnissa. Ajelin jäisellä tiellä, jossa oli kuitekin yllättävän paljon pitoa (melkein voisi verrata soratiellä ajamiseen), mutta äkkiseltään siinä ei sen ihmeempiä tuntumia saanut siihen olisiko truggy käyttäytynyt muutoin eritavalla jo totuttuun menoon.

Lisäksi testasin tänään buggyani hommaamallani SCT Pro nopeudensäätimellä tuossa pihalla. Pito oli aivan uskomaton kiskopito, eli jäähän uponnut sepeli(?) aiheutti sen, että auto meni kuin kiskoilla (tai sitten asfaltilla :tongue:). Buggyn "TeamC" rebrandatty 1900KV 6-pole moottori on sensoriton, joten pääsin testaamaan myös tuota toista päivitystä, joka HW sanojen mukaan parantaa kiihdytystä sekä tekee sensoroimattomasta setupista enemmän sensorillisemman tuntuisen. Tämän huomasi välittömästi ainakin siinä, että jälleen kerran auton sai ryömimään todella hitaasti, tämä oli täysin mahdotonta 80A "rtr" noparin kanssa, eli vehje liikkui tuolla noparilla aina nopeammin kuin normaali kävelyvauhti. Lisäksi "kuminauhaefekti" oli poissaoleva kiihdytyksessä, mutta tämä on varmasti ihan jo senkin syytä, että HW SCT Prossa on punch säätö ja asetus vakiona sekä käytössäni arvossa 5. Punch arvolla 1 sekä 150A että tämä SCT Pro käyttäytyvät enemmän kuin tuo 80A "rtr" nopari.

Eli alustavasti mielipide on jotenkin näin: Vähäinen muutos 150A Xerunille, moottorin saa pyörimään hitaammin joten alapään kaasuttelu tuntuu hieman erilaiselta. SCT Pron kanssa sensoroimattomassa tilassa ero on varmaan suurempi, mutta minulla ei ole kokemusta tuosta SCT Pron aikaisemmasta firmiksestä, oli näköjään tehtaalla (tehdaskorjattu halppis tämä) leiskattu uusin firmis sisään, joten näillä mennään. Ero 80A "rtr" nopariin oli kyllä merkittävä, joten ehkä tuossa jotain eroa voisi olla noiden firmisten välillä.

3
Team C / Team C T8TE / Absima TR8TE truggy
« : 29.09.13 - klo: 13.16 »
EDIT: Lisätty informaatiota autosta tähän ensimmäiseen viestiin (19.2.2014)

Kyseessä siis nämä autot:

http://www.absima.com/en/products/cars-trucks/race-18/electric/torch-e.html
Saa kasattavana kittinä noin 215e hintaan tai RTR-versiona reiluun 365e hintaan. Kyseessä on siis enemmänkin tuommoinen harrastelijatason auto, jolla pääsee halvalla testaamaan trugyn kokoista vehjettä.

http://www.absima.com/en/products/cars-trucks/competition-18/t8te.html
Kasattavan kitin pro-versio, tarkoitettu kisaradoille, saa reilulla 400 eurolla. Enemmän alumiinisia osia sekä CVD:t joka paikassa ja enemmän säätömahdollisuuksia.

Hommasin itselleni tuommoisen Absiman TR8Te kitin, jotta pääsisin testaamaan hieman isompaa 1:8 kokoluokan vehjettä. Maksoin autosta 210 euroa, joka on mielestäni aika halpa täydelliseen rullaavaan vehkeeseen. Ostin kitin sen takia, että halusin itse kasata tuon rungon alusta loppuun asti, koska omistamani TeamC TR8e RTR auton kanssa oli heti alusta asti vähän kaikenlaista säätämistä, joka oli hieman tarpeetonta (ruuveja löysällä, uupui ruuvilukitetta tietyistä paikoista, ynnä muuta kivaa). Itse huolellisesti kasaamalla kitin mitään ylläriä ei tule, sekä auton oppii tuntemaan ennenkuin sen pistää ensimmäisen kerran hiekalle ajokunnossa.

Itse kasaamiseen meni pari päivää, aloittelin perjantai iltana homman ja sunnuntaina auto oli viimeisiä silauksia myöten valmis. Kit oli erittäin helppo kasata, joskin jotkut triviaaliset asennukset kestivät liian kauan (pallonivelet, grrr). Myöskään keskidiffin etupuolen laakeri ei uponnut kunnolla moottoripukkiin, joten sieltä joutui hieman avartelemaan laakerin paikkaa. Paketissa oli myös mukana ilmeisesti ylimääräisiä ruuveja ja minulle jäi käyttämättä 2kpl M2,5x8 sekä 2kpl M4x4 ja pari pienempää samanlaista. Yhdessä M3x16 kupukantaruuvissa oli kierteet jostain syystä väärin päin(?). Tarkistelin nuo ruuvit uudestaan ohjekirjasta, mutta eipä noille ylijääneille ruuveille löytynyt paikkaa mistään.

Auto on iso verrattuna TeamC TR8e buggyyn, kokoero näkyy noista alempana olevista kuvista Painoa on myös jonkin verran enemmän, suurin osa erosta tulee kuitenkin renkaista, jotka ovat varsin painavat.

Olen ajan myötä säätänyt TR8Te:n seuraavanlaiseksi:
  • Hobbywing Xerun 150A
  • Hobbywing Xerun 4274 1800kv
  • Savöx 1256Tg 20kg
  • Diffit: F:7000 C:10000 R:3000
  • Iskarit: Ansmann 500cps F/R (hard jouset)
  • Välitys: FDR 15,8 (13T/48T pinion/spur)
  • Akut: 2x Gens Ace 3s 5000mAh 40C
  • 0-ennakko
Vaihtoehtoisesti 4s setupille 2200kv moottorille sopiva pinjoni on se vakiona mukana tuleva 14-piikkinen. 1800kv moottorilla 6s setupilla voisi periaatteessa pinjoni olla myös 12-piikkinen, 4s setupille voisi sopiva ehkä olla 16-17-piikkinen (en ole testannut, mutta arviolta).

TR8Te plussat:
  • todella hyvä ajettavuus, kääntyy loistavasti kovastakin vauhdista
  • iskarit tuntuvat todella hyviltä
  • vakiorenkaat ovat ihan ok
  • simppeli rakenne, helppo korjata, halvat osat
  • kitin mukana tulee shock bootit
Ja ne miinukset:
  • kori menee säpäleiksi hipasusta
  • etu- ja takadiffien outdrivet kuluvat todella nopeasti
  • etudiffin connecting cup kuluu vieläkin nopeammin
  • osa kuusiokoloruuveista on aivan liian pehmeitä
Omat parannusehdotukset TR8Te:lle ovatkin CVD-vetarit joka paikkaan (takarenkaille, etu- ja takakardaaneille), iskareihin vakioöljyjä (450cps) hieman jäykemmät öljyt (500-550cps) sekä lexan body. Lisäksi kannattaa ostaa pro-mallin outdrivet etu- ja takadiffeille, ne menevät vaihtokuntoon aika nopeasti. Jos autoa saa nurin useasti, myös takaspoileri on suuressa vaarassa hajota, joten varaspoileri kannattaa hommata jossain vaiheessa.

Kuvia (TR8e vs TR8Te)




4
Elikkä joo, vanha vitsi. RTR-auton kolme kuusiokoloruuvia (2kpl 2mm, etudiffissä yksi, takadiffin suojassa yksi, diff connecting cupin päässä yksi 3,5mm) eivät suostu irtoamaan, eli olivat tehtaan jäljiltä jo valmiiksi ylilöysiä, eikä työkaluni noihin mene. Kävin katselemassa motonetissä olisiko hätävaralle mitään avainta joka tuohon kävisi (oli diffi mukana) eikä löytynyt tarpeeksi tiukkaa.

Olisiko Joensuussa, mielellään utran läheisyydessä ketään sellaista, jolla olisi sopivia työkaluja noiden irroittamiseen ja halua auttaa? Diffirattaan ruuvi saa tuhoutua toimessa, kunhan sen saa irti (varalle on 4 ruuvia) ja myös connecting cupin ruuvi (itseasiassa koko connecting cup) saa mennä (varaosat löytyy) mutta käytännössä nuo itse osat eivät mielellään saisi.

5
Team C / Team C TR8E (T8E RTR)
« : 31.08.12 - klo: 19.24 »
En löytänyt searchilla kuin yksittäisiä viestejä tästä autosta, joten ajattelin avata ihan oman ketjun tälle autolle. Ilmeisesti samaa autoa myydään myös Ansmannin X8E nimellä ja taisipa vielä olla kolmannellakin valmistajalla samaan pohjaan perustuva auto.

Olen siis kyseisen auton (onnellinen?) omistaja, olisiko täällä muita henkilöitä joilla kyseistä autoa olisi?

Olen vasta-alkaja tässä lajissa, joten kyseessä on minulle ensimmäinen auto (jos niitä lelu-nikkoja ei lasketa, yksi sellainen minulla oli noin 20 vuotta sitten), joten hommasin RTR-mallisena tämän. Jos joku on foorumia seurannut, niin jonkinverran minulla on ihmettelyä auton kanssa ollut, mutta nyt olen käynyt läpi noin puolet auton osista omin käsin ja ajelua on takana jonkin verran, joten kokemuspisteitä on hieman jo ropissut.

Aloitetaan vakiokamoilla, jotka auton kanssa tulevat. Eli korina on siis T8E kitti Team C:ltä ja kokoluokka on tässä vehkeessä 1:8 ja kyseessä on siis nelivetoinen sähkövehje.

Moottori on Team C:n "oma" harjaton 1900kv, josta ei tietenkään löydy mitään speksejä mistään, mutta kyselin sitä Team C:n foorumilta ja sain tällaisen vastauksen:
Koodia: [Valitse]
6 Pole
Max Voltage 28A
Max Power 3000W
Support 2S
Weight 360g
Tainnut mennä puurot (V) ja vellit (A) sekaisin vastaajalta, mutta kyllähän tuosta jotain voi päätellä. Minulla ei ole vertailukohtaa tietenkään kuin 1:10 takavetoisten 8,5T moottoreihin, mutten osaa kyllä verrata noita mitenkään, tuskin se olisi edes järkevää kun on kyseessä eri kokoluokan moottori. Voimakkaalta vehkeeltä tuo ajellessa tuntuu, liikahtaa yli 3kg auto ihan kiitettävästi ja hiekalla pidon menettää täysin jos haluaa sen tehdä. Moottori lämpeää revitellessä aika reippaasti, tuntuu jopa kuumalta sormiin, mutta jos ajaa tasaisella kaasulla ja/tai vähän rauhallisemmin (eli ei kiihdytä täysillä kokoajan) niin sitten se on vain lämmin.

Nopeudensäätimenä toimii mikä-lie-80A vehje, jossa on tuuletin päällä. Noparia ei voi mitenkään kalibroida, ainakaan ulkoisesti siitä ei löydy mitään painikkeita, joten kyseessä lienee itsestäänsäätyvä malli. En ole huomannut noparin kuumenevan juuri lainkaan, eli aika haalealta se tuntuu revittelysessioidenkin jäljestä. Voidaanko todeta, että kaippa se jollain tapaa toimii?

Servona toimii 6kg hobbypro 0,18s nopeuksinen metallirattailla oleva servo, joka on kyllä laiskan tuntuinen ajellessa, eikä ajotuntuma ole ihan hirveän tarkka. Tämä meni itselläni aika nopeasti vaihtoon, tosin posti lagasi enkä saanut pakettia tänään, vaikka sen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tulla.

Radiona Ansmannin W5/R5 combo, josta minulla ei sen kummempia valittamasia ole, tuntuisi toimivan niinkuin pitääkin ja kantamakin on sellainen, etten edes näe autoa mihin se on menossa, jolloin on pakko itse yrittää kääntää auto takaisinpäin.


Siirrytään sitten ihan ajokokemuksiin ja muihin huomioihin:

Ajaminen tuolla vehkeellä on "helppoa" ja hauskaa, neliveto yrittää kompensoida parhaansa mukaan kuskin kädettömyyttä. Auto menee nurmikollakin, joten jos ajaa hiekalta pöpelikköön, on todennäköistä että auton saa sieltä pois pakilla tai muutoin. Koska tämä vehje on 1:8 kokoluokkaa, tuntuu sillä ajaminen myös siltä, että "iso auto" on alla. Siinä ei paljon nelivedot auta, kun auto alkaa puskea eteenpäin, eli pakko sitä kaasua on höllätä, jos jotain hallintaa autolle haluaa kovasta vauhdista tullessa.

Verrokkina olen ajellut 1:10 kokoluokan takaveto durangolla ja schumacherilla, jotka tuntuvat vihaisilta ja kevyiltä ampiaisilta, jotka lähtevät kokoajan käsistä jos tekee pienimmänkään ajovirheen. Noihin verrattuna TR8E on läski herhiläinen, joka ei turhasta pyöri ja hypi. Auton massa ja iskarit tekevät sen, että autolla kivisellä tiellä ajo (semmoista peukalonpään kokoista kiveä) on aika suoraviivaista, eli auto menee suoraan eikä juurikaan hidastele/hypi matkalla.

Semmoisen olen kanssa noteerannut, että jos menee hieman reilulla puolikaasulla suoraan ja sitten painaltaa kaasun pohjaan, alustasta riippuen auto vielä kehtaa revittää metrin tai pari ja menettää hetkeksi pidon rataan. Hieman kovemmaksi tampatulla pohjalla, missä hiekkaa/soraa ei nimeksikään ole, samaisessa tilanteessa tuntuu hieman siltä, että auto lähtee käsistä (ihankuin se leijaisi reitillä hetken) vaikka sen saa pidettyä kyllä lopulta aika suorassa.

Noh, tässä vasta opetellaan pikkuhiljaa hallitsemaan autoa, joten kaikkihan nämä on testattava. Yleisestiottaen autolla on kuitenkin tosikiva ja helppo ajella, kuten jo mainitsinkin. Huiput vakio-osilla on ilmeisesti noin 50km/h tietämillä, spurri on 44T ja pinion 15T ja olen harkinnut pinionin tilalle 18T kokoa, mutta saas nähdä. Pitäisi käydä testaamassa tämä radalla savipohjalla, niin tietäisi sitten ihmetellä enemmän.


Mainitaan itse autosta vielä pari asiaa:

2kpl gens ace 7,4V 5000mAh 50C lipoja kestää ajelua 25-45min riippuen siitä, miten niitä rääkkää. Välillä tuntuu että akut loppuvat kättelyssä, kun taas välillä tuntuu etteivät ne koskaan väsähdä.

Servon varsi (servohorn) on autossa jotain muovikomposiittia, joka on ihan höpöhöpö juttu. Onnistuin hyppyyttämään pari kertaa servon metallihammasta, niin servohornin hampaat menivät piloille. Tämän jälkeen auto kääntyi ohjauksen vastakkaiseen suuntaan, kun ohjauksesta päästi irti. Sen lisäksi jos autolla ajoi suunnilleen kävyn päältä, niin hyppäsivät renkaat täysin linkkuun kun muovihampaat eivät enää pitäneet. Väliaikainen ratkaisu (joka toimii jollain tavalla) tähän oli teollisuusliima hampaiden väliin, jolla sain auton menemään taas suoraan ja sillä voi ajaa sinne asti, kun saan postista jo aikaisemmin mainitseman paketin.

Auton vastaanottimeen joutui lisäämään 2200µF 10V kondensaattorin VCC-porttiin, tai nopeudensäädin katkaisi vedon heti paketista avattuna. Kiinapoikien QA ei ilmeisesti ollut hereillä autoa testattaessa. Onneksi takuukorjaus toimi ja auto toimii.

Vakiorenkaat kuluivat slickseiksi parissa päivässä (soralla) joka korpeaa toki hieman. Olivat kyllä aika pienellä kuvioinnilla olevat kiinaihmeet, joten en ihmettele tuota kulumista ollenkaan. Vaihtorenkaat on hommattu, mutta nuukana poikana säästelen niitä parempia päiviä varten :grin:


Olisiko tuossa kaikki tärkeimmät? Aikamoinen romaanihan tuosta tuli, mutta jos herää kysymyksiä autosta tai jotain neuvoja mitä minun kannattaisi autolle tehdä, niin antaa tulla vaan. Vastailen minkä pystyn ja otan neuvoja vastaan sitäkin enemmän.


Kuvia:




6
Eli ostin tuommoisen Team C TR8E auton, joka pitäisi olla paketista ajovalmis. Kyllähän sillä ajaakin voi, mutta muutaman sekunnin päästä auto "pysähtyy" täysin, eli moottori ei enää tottele kaasua. Pyörät kyllä kääntyvät, mutta siinäpä se sitten onkin. Samalla kun moottori sanoo yhteistyösopimuksen irti, sammuu nopeuden säätimestä kaksi lediä. Kun kääntelen ohjaimesta pyöriä, eivät ne aina käänny ihan kunnolla, vaan renkaat "nykivät" kääntyessä, joten tuntuisi siltä kuin signaalin lähetyksessä/vastaanotossa olisi jotain häikkää.

Olen täysin alottelija näissä hommissa, joten en osaa a) yhtään b) mitään tehdä itse, joten olisi kiva jos joku osaava ja juuri tuosta autosta kokenut henkilö voisi käydä hieman kyläilemässä ja katsomassa autoa. Toinen vaihtoehto on yrittää selittää kädestä pitäen mitä minun tulisi tehdä (ja miten), jos sitten itse osaisin hoitaa homman. Mitään ylimääräisiä osia minulla ei ole, käytännössä vain tuo auto, ansmannin lähetin (w5) ja ruuvareita/meisseleitä/kuusiokoloavaimia ja rengaspulttien avaaja, eli sähköpuolelle ei ole edes ylimääräisiä johtoja tms joita voisi käyttää.

EDIT: Auto korjattu ja toimii, vastaanottimelle lisätty VCC-porttiin 2200µF kondensaattori.

Sivuja: [1]