Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Hermanni

Sivuja: [1]
1
Traxxas / TRX-4 Scale and Trail Crawler
« : 22.05.17 - klo: 08.40 »
Traxxasilta tullut uutuus, TRX-4 Scale and Trail Crawler https://traxxas.com/products/landing/trx-4/








2
Radiolaitteet / Nomadio React 2.4Ghz
« : 20.03.07 - klo: 00.57 »
Tuli siinä testattua Espoossa Matinkylän liikuntasalissa (Kiitokset vain jerzille ja kumppaneille hienosta tilaisuudesta) uutta Nomadio React 2.4Ghz ohjainta.
Ohjain oli miellyttävä ainakin omaan käteen, todella kevyt ja säädettävän kokoinen liipaisin josta varsinkin itse pidin.
Häiriöitä ei lainkaan ja radion oma vakio-akku kesti hienosti noin kolmen tunnin ajosession, virtaakin vielä jopa jäi.  :o
Plussaa oli vastarin/ajo-akun volttien näyttö ja radion vibra joka herättää hälytyksistä jos ei huomaa seurata näyttöä.
Eikä huonoa ole USB liitäntä (Josta voi myös ladata lähetimen akut vaikka läppärillä) jonka kautta saa tehtyä autokohtaiset säädöt, päivitettyä lähettimen että vastaanottimen ohjelmiston.
Myöskin plussan puolelle menee lähettimen täysin anteniton rakenne, miinusta tulee suuresta vastarista (Mutta siinä tosin on telemetriaa varten liitännät) ja sen pitkähköstä antennista.
Jos kantama vielä minua ulkotiloissa tyydyttää, saa radiot minulta arvosanaksi 9+

3
Radiolaitteet / FUTABA MEGATECH 3PM 2.4GHZ
« : 28.01.07 - klo: 16.22 »
Nyt se on tullut myös Futabalta, nimittäin MEGATECH 3PM 2.4GHZ, tätä kiteetöntä 2.4Ghz kohtuuhintaista onkin jo odoteltu.
Näyttäisi olevan ranskan maalla jo myynnissä hintaan 313€ http://www.aviotiger.com/ficheart.php?menu=4&idART=12541


4
Sorry että tein uuden topicin ko autoille, kyseessähän on sama auto (Tai liki sama, niin kuin LRP Shark 18 Race Monster) jota myydään useammalla merkillä, siksi katsoin että olisi parempi tehdä näille yksi oma topic (Kun ripotella useampaan omaansa).
Tuli itsekkin sitten hommattua tuo LRP Shark 18 Race Monster, jos nyt monsterista voitaisiin puhuakkaan (Auto on ennemminkin truggy).
Autolla on ajettu nyt vakiosähköillä pari akullista (1700mAh LiPo) ja ainakin kivituhkapihalla auto on käsittämättömän helppo viedä, ainoastaan suorilla perän hakeminen (Heittelee puolelta toiselle rajustikkin) joskus kiusaa.
Muutoin mutkaan sisääntulo ja mutkat menee sladissa hienosti (helposti), mutta mutkaan tultaessa tarvitsee pikkuisen jarruttaa tai keventää kaasua (Yleensähän mutkaa ennen näin tehdäänkin ;)).
Kääntyvyyden parantamiseksi Caster kulman tosin suurensin heti maksimiin (Siirtämällä sen ylätukivarressa sisäpäässä olevan säätöprikan eteen), vakiona en kerinnyt kokeillakkaan.
Pikku kivet tosin haittaa satunnaisesti etupyörän väliin joutuessaan ja jumittaa koko pyörän välillä, huomaa kyllä kuin auto pyörähtää vain paikallaan, taakse ei ole kiviä lumiutunutkaan (tosin kerran jo meni myös ohjauksen väliin kivi).
RTR radioita tuossa hämmästelinkin, aivan Futaban kopio, ohjaus-servokin oli aito Futaban 3003 vakioservo!
Sitten oliskin kysymys, mistä saa adapteria jolla "turistin" vanteita voisi käyttää tuossa, eli tarkoitan sitä prikkaa pyörän ruuvin alle (Alla kuva, ei tosin omasta. ;)).



PS Jos modet katsoo että ko topicci on/oli turha, tämän voi siirtää vaikka LRP Shark crossari topicciin?

5
Polttisautot / Monster ja Arena Truck luokan autot
« : 20.10.05 - klo: 22.39 »
Niin tein tämän topicin siksi koska ollaan puuhaamassa näille autoille virallista luokkaa, niin olisi mielestäni hyvä laittaa varsinkin uudet autot tämän topicin alle.
Huomasin näitä uusia Arena ja Monster Truck etsiskellessäni juuri tuon ongelman, eli ne hukkuvat jossain vaiheessa ja niiden etsiminen on turhan työlästä.
Ja jos jostain autosta riittää juttua enemmän niin ainahan voi tehdä sille oman topicin.

Tällä hetkellä Monster Truck luokan kalusto näyttää koostuvan seuraavista autoista.
Traxxas Revo ja T-Maxx http://www.traxxas.com/
Tamiya TNX http://www.tamiya.com/
HPI Savage http://www.hpiracing.com/
Team Losi LST http://www.teamlosi.com/
Kyosho Mad Force http://www.kyosho.co.jp/web/top-e.html



Ja Arena Truckit...
GS SUT ja XUT http://www.gsracing.com/
Mugen Seiki MB X5T http://www.mugenseiki.com/
Kyosho Inferno ST http://www.kyosho.co.jp/web/top-e.html
Hobao Hyper ST http://www.hobao.com.tw
Hot Bodies Lightning http://www.hotbodiesonline.net/
CEN Matrix ja Fun Factor MT/MT2 http://www.cenracing.com/
Thunder Tiger ST-1 http://www.thundertiger-europe.com/
HPI HellFire http://www.hpiracing.com/
HongNor X1CRT http://www.hongnor.com.tw/
OFNA Mutilator http://www.ofna.com/
Xray XB8 http://www.teamxray.com (Arena Truck Conversion) http://www.teamhelotes.com/~main/id32.html
Team Losi Muggy ja 8IGHT-T http://www.teamlosi.com/
Robitronics Mantis RTR http://www.robitronic-usa.com/
Caster Racing K8-T http://www.casterracing.com/
Team VTX, VTX-ST1http://www.teamvtx.com/




Sitten kyseisten autojen topicit tällä foorumilla
Traxxas Revo http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6548
Traxxas T-Maxx http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6615
HPI Savage http://rc10.fi/viewtopic.php?t=9408
Team Losi LST http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7764
Hot Bodies Lightning http://rc10.fi/viewtopic.php?t=9630
Kyosho Mad Force http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7120
Tamiya TNX http://rc10.fi/viewtopic.php?t=10166
GS SUT http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7701
CEN FunFactor MT/MT2 (Lisään linkin jos topicci löytyy)

Thunder Tiger ST-1 http://rc10.fi/viewtopic.php?t=10724
HPI HellFire http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13038
Kyosho Inferno ST http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13278&start=0
GS Shadow ST1 (Lisään linkin jos topicci löytyy)


Lista päivitetty....

6
Sähköautot / E-Revo
« : 04.09.05 - klo: 10.39 »
No niin, löytyikin Traxxasin sivulta "kunnolla" rakennettu sähkörevo...
Muutamat kuvat....




Toivottavasti "rakennus sarja" tulee myyntiinkin.  :wink:

7
Eli tällaista "jenkkilässä", mitenkäs "meidän" säännökset harjattomien kohdalla on edenneet?
Mielenkiintoinen kohta on modified brushless motor kohta, se saa maksaa retailina maksimissaan 129$!
Eli "jenkit" ovat päättäneet rajoittaa moottoreita myös hinnalla, minusta hieno idea joka pitää kustannuksia kurissa!
Alla ROAR 2005 säännöt. http://www.roarracing.com/rules.php


8.7.5.1 GENERAL DEFINITION OF A BRUSHLESS MOTOR

8.7.5.1 Sensored or sensorless motors are allowed.

8.7.5.2 The motor has to be rebuildable. Ball bearings are allowed.

8.7.5.3 If the motor is sensored:
It must use a six position JST ZH connector model number ZHR-6 or equivalent connector with 6 JST part number SZH-002T-PO.5 26-28 awg contacts or equivalent.
Wire sequence must be as follows:
Pin #1- Black wire-ground potential
Pin #2- Orange wire-phase C
Pin #3- White wire-phase B
Pin #4- Green wire-phase A
Pin #5- Blue wire-temp control, 10 k Thermistor referenced to ground potential
Pin #6- Red wire-+ 5.0 volts =/- 10%
For clarification pin #1 is on the left hand side of the above connector with the wires exiting the top of the connector and the plastic tangs that hold the contacts in the housing are facing forward. See drawing below.

Compatible speed control must use the six position JST header part number X-6B-ZR-SMX-TK (where the X denotes the style of the header), or equivalent.
The power connector has to be clearly marked A, B, C. on both speed control and motor.
A for phase A
B for phase B
C for phase C

8.7.5.4 . 05. size dimensions.
Can:
Overall maximum diameter is 36.02mm measured at whatever point yields the maximum dimension, excluding solder tabs or lead wires. Overall minimum diameter is 34.00mm measured at whatever point yields the minimum dimension, excluding solder tabs or lead wires. Maximum length is 53.00mm measured from the mounting face of the motor to the furthest most point of the end bell, not including solder tabs, lead wires or original manufacturer.s logo or name. Minimum length is 50.00mm measured from the mounting face of the motor to the furthest most point of the end bell, not including solder tabs, lead wires or original manufacturer.s logo or name. Motor mounting holes must be on 1.00- inch (25.40mm) centers.
Stack/Stator:
Stack minimum length 19.30mm, maximum 21.00mm. Stack inside diameter minimum 12.50mm, maximum 16.00mm. If a stack is used then it must be continuous. The laminations have to be one after the other without anything in between. The thickness of the stack plates is 0.35 +/- 0.05mm. All laminations must be of the same material.
Winding:
Only three slot (phase) .Y. wound stators are permitted. No delta wound stators allowed. Only circular (round) pure copper wire permitted. No turn limit.
Rotor:
Shaft diameter must be 0.125 inches (3.175mm). Only one piece, two pole bonded Neodymium or Ferrite magnetic rotors are permitted. Magnet minimum length 23.00mm, maximum 27.00mm. Magnet minimum diameter 12.00mm, maximum 15.50mm.

8.7.5.5 All motors must have the original manufacturer.s logo or name moulded into the end bell.

8.7.5.6 A minimum of two thousand (2000) brushless motors must be available at the time of approval. A minimum of three hundred (300) brushless motors must have been sold to at least three (3) distributors or hobby shops or OEM.s at the time of submittal. The manufacturer has to provide an address of a hobby shop or the like, that any driver who wishes to obtain these motors at the time of the approval can do so. No hybrid (mixing of parts from approved brushless motors) allowed.

8.7.5.7 The maximum retail price of a modified brushless motor shall be $129.00

EDIT. EFRA:n säännökset harjattomien ostalta ovatkin liki samat, kuin ROAR:in säännökset.

8
Sähköautot / LiPo akut autokäytössä.
« : 28.07.05 - klo: 21.26 »
Niin, ajattelin avata tämänkin aiheen koska monet käyttävät jo pienemmissä (1/18) autoissa (Niin kuin isommissakin) LiPo akkuja.
Kerron ensin pari perusasiaa LiPoista ja niiden käytöstä.

Turvallisuus!
Lataa LiPo akkuja vain LiPo ohjelmalla varustetulla laturilla (Tai yksinkertaisesti LiPo laturilla, LiIon laturi käy myös).
Älä koskaan jätä akkuja vahtimatta lataukseen, ylilataat tai oikosuljet on todennäköisenä seurauksena kennojen turpoaminen ja palaminen (Yleensä valtavana tulipallona).
Muista että kennokohtainen jännite ei saa nousta yli 4,2v arvon!
Älä lataa liian suurilla virroilla (Yleensä suositus on 1C).


Käyttö!
Tasalataa kennot säännöllisesti, uutena joka latauksen yhteydessä, myöhemmin tarpeen mukaan jos kennokohtaisissa jännitteissä on eroja.
Älä pura kennoa alle 3v arvon, 2,5v on jo kennon kuolemaksi.
Älä ylitä maksimi C arvoja, tuon huomaat jos akut "kyykähtää" ajossa ja palautuu "hissukseen" ajossa normaalitehoisiksi.
LiPo akuissa ei ole muisti ilmiötä, vaan voit latailla niitä milloin huvittaa eikä niitä tarvitse purkaa tyhjäksi koskaan (Eikä ole suotavaakaan, niinkuin edellä mainitsin).
LiPo akut tyhjenevät kuin "seinään" jotenka lopeta ajaminen heti kuin huomaat auton kulun hiipuvan.
LiPo akut oikein käytettynä kestävät 500 latauskertaa, eli saman kuin NiMh kennotkin.
Varastointi, pidä akut puolitäynnä jottei ne pääsisi tyhjenemään piloille.
LiPo akkujen itseään purku on parin kolmen prosentin luokkaa kuukaudessa jotenka niitä voi säilyttää pitkiäkin aikoja, toisinkuin NiCd / NiMh kennoja.

Miksi sitten käyttää LiPo akkuja autossa.
Parasta LiPo akuissa on niiden kapasiteettipainosuhde, LiPo akun energiatiheys on noin 80% parempi kuin NiMh akuilla.
Nyt harjattomien aikakaudella eivät enään perinteiset akut pysty antamaan riittäviä virtoja kyykähtämättä ulos (Moottori nykii lähdössä esim eikä silloin pysty käyttämään täyskaasua, tuttu ilmiö monillekkin tällä foorumilla), vaan pelastukseksi on tilleet jopa 40C purkuvirrat mahdollistavat LiPo akut (Kokam).
LiPo akut ovat helppohuoltoisemmat kuin perinteiset kennot, onhan vain kaksi kennoa tasattavana (Voi ja jotkut käyttävätkin kolme kennoa, silloin on kaksi tasaladattava kennoa akussa).
LiPo akuilla ja harjattomilla koneilla ei ole mahdottomuus yli 45min ajo-ajat, itselläni olikin Stampede Lehnerin 3100 Basicilla ja yli 7000mAh akulla joka mahdollisti tuon, silti akku ei painanut yhtä perinteistä NiMh  pötköakkua enempää (Huomaa että kaksikennoinen LiPo vastaa 7 kennoista MiMh/Nicd akkua).
Koska LiPoilla ei ole muisti ilmiötä niin jo kahdella akulla on mahdollisuus päästä keskeytymättömään ajoon, LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön.

Parhaat kennot 1/10 autokäyttöön valmistanee tällä hetkellä Kokam, tyypiltään 3200SHD (käyvät myös mittojenkin puolesta suoraan normaaliin akkutilaan).

9
Yleinen keskustelu / IMEXin renkaita suomesta?
« : 01.04.05 - klo: 23.15 »
Niin löytyykö keltään kauppiaalta Suomesta IMEXin renkaita?
Nuo kiinnostaisi sikäli että IMEXillä on kohtalaisen hyvä valikoima 3.2 tuuman renkaita (Vakio vannekoko T/E-Maxxissa ja Savagessa).
http://www.imexrc.com/TEMAXX_TIRES_NEW.htm

Alla muutama esimerkki.....





10
Eksyin tuossa Graupnerin sivustolle ja huomasin nuo 2005 uutuudet http://www.gm-racing.de/graupner_download/graupner_nh05.pdf (Tarvitset acrobat readerin tuon avaamiseen, sen voit ladata täältä http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html).
Silmiin pisti sivulla 3 polttis rc auto joka on varustettu kaasupulloilla, BMW:llä näyttäisi olevan "näppinsä" pelissä kyseisessä autossa.  :wink:
Tuleekohan kyseinen peli myyntii asti?
Mielenkiintoinen katalogi kaiken kaikkiaan, suosittelen katsomaan.....

11
No nyt on LiPolymeerit mennet suuren askeleen eteempäin.
Kokamin uudet LiPolymeerit antaa 20C jatkuvaa ja piikeissä 40C.
Eli 3200mAh kennosta saa jatkuvaa 64A ja piikeinä 128A.
Itse laskeskelin että noita uusia 3200mAh kennoja saa alkuperäiseen tilaan 6kpl jolloin kapasiteetiksi saadaan 9600mAh, ja jatkuvaa virtaa saa 192A ja piikeissä 384A!
Akkupaketin painoksi jää silti alle 500g, jotenka tuo riittänee ruokkimaan moottorin kuin moottorin "ampeerinälän".
Tuolla kapasiteetilla ajeleekin jo hetken aikaa ja akkupaketin painokaan ei liene ongelma suorituskyvyn kannalta.
Tämä ratkaisi ainakin oman ongemani tulevan harjattoman Lehnerin johdosta joka "haukkaa" 60A jakuvaa.....
Lisää infoa lennokit netin myyntipalstalla http://lennokit.net/viewtopic.php?t=7219
Näitähn tulee saamaan Printec Hobbystä syksyn aikana. http://www.printechobby.fi/

12
Niin tarkoitus olisi leventää raideväliä edestä ja nyt etsinkin tukivartta (eteen) joka on noin 90mm-100mm pitkä.
Rungon "haarukan" väli pitäisi olla noin 25mm ja "casterpalan" pään väli 13mm.
Mitat ovat noin mittoja ja pienet "heitot" saa kyllä prikoilla "viriteltyä" pois.
Jos mahdollista niin "kurkatkaapas" varaosapakkiinne löytyiskös sieltä mahdollista "tukivarsikanditaattia".
Kaikesta tiedosta olisn kiitolinen.  :wink:

13
Yleinen keskustelu / Alumiiniosat ja niiden kestävyys?
« : 26.05.04 - klo: 01.21 »
Niin kysymys olisi alumiiniosien kestävyydestä.
Olen ajatellut korvata tukivarsia ym muita kohteita autossani aluminisilla "hop up" osilla, nyt askarruttaa niiden kulutus kestävyys.
Esim tukivarret tuntuvat kuluvan "saranoinnistaan" varsinkin hiekalla ajettaessa, onko alumiini tässä tapauksessa kestävämpää vai heikompaa?
Talvellahan muovi on parempi vaihtoehto jäätymisen kannalta, joskin murtuu helpommin (Traxxasin Stamppedessa ei ole ongelmaa kylläkään, sellaista "rautakankea" ovat tukivarret).

14
Vapaa keskustelu / Radiot, 27Mhz AM vs 40Mhz FM.
« : 14.01.04 - klo: 03.28 »
Niin kysymys olis että onko 27Mhz AM radioilla käytännössä eroa 40Mhz FM radioon häiriöissä ym.
Autoillahan kun ei kovin kauas ajella niin kantaman ei pitäisi olla ainakaan ongelma.
Mutta entäs kun on useampi auto radalla samaan aikaan miten on häiriöiden laita, käytetäänkö "torpattaessa" lennokimiesten lentävää lausetta "se oli radiohäiriö". :D
Tarkotus olisi ostaa keväämmällä syntikkaradio (Futaban AM tai Graupnerin FM) ja olisi hyvä saada muiden kokemuksia hyvissä ajoin ennen päätöstä.
Futabahan mainostaa uutta kaksinkertaista pulssitaajuutta ko radiossaan, mutta toimikko ominaisuus sitten mulla vastareilla kuin vain Futaban?

15
Tämä on kylläkin vanha uutinen jo mutta mielenkiintoinen.
Jenkeissä (Sinsänsä ihme) on saatavilla TZero sähköautoa joka jättää "häpeään" monen perinteisellä moottorilla olevan urheiluauton (No joo kyllä muutama "haastaja" löytyy. :D).
Vai mitä mieltä olette suoritusarvoista, 0 - 60 mph  4.07 sec ja varttimaili 13.24 sec sekä ajomatka (60mph) 100 mailia yhdellä latauksella!
Tehoja ei ole kuitenkaan kuin 200hv, mutta sähkömoottorin hyvät "käyntiominaisuudet" tekevät tästä niin suorituskykyisen.
Laitampa linkit vielä mistä saa enemmän tietoa ko "vempeleestä".
Tietoja autosta http://www.acpropulsion.com/tzero_pages/tzero_home.htm
EV WORLD reportti ko autosta http://www.evworld.com/archives/reports/tzero_race.html
Ja vähän videoita http://www.acpropulsion.com/tzero_pages/tzero_performance.htm

Sivuja: [1]