19
« : 20.06.05 - klo: 12.19 »
Vaikkuttaisi lupaavasti siltä, että Suomessakin kiinnostus monsterien kilpailuihin alkaa kasvaa. Ulvilassa oli kuulemma hienot kisat, jotka huomioitiin myös maamme ulkopuolella, onnittelut siitä! Vaasassa on tulossa sähkömonsuille kisat, ja Oulussa sähkö- ja polttis monsuille.
Säännöt on vain kirjavat, johtuen tietysti siitä, että kisoja ei ole ollut ja säännöt hakee oikeaa muotoaan. Siksi halusin avata keskustelun, jonka toivoisin pysyvän asiallisena, kaikki huomioon ottavana ja rakentavana. pysytään aiheessa, eikä aleta väittelemään eri autojen paremmuudesta.
Perusasiat, mitä säännöissä pitäisi olla, olisi mielestäni luokkajako, kilpailuformaatti sekä tekniset säännöt/rajoitukset.
Ensiksikin pitäisi pystyä määrittelemään, mitkä on monstereita ja mitkä muita RC-autoja. Jotta kisat olisivat monsteri kilpailuita, niin autojen tulisi olla monstereita. Siksi ehdotan, että autoilta vaadittaisiin luokitus, joka määrittelee sallitut autot pohjautuen auton valmistajan omaan ilmoitukseen. Valmistajat luokittelee kuitenkin itse, mikä on monsteri ja mikä esim. stadium truck tai crossari. Luokitusta pitäisi pystyä tarkistamaan joustavasti, uusien automallien tullessa markkinoille, ei vain vuosittain. Riittävä olisi varmaan kaksi kertaa vuodessa ja tarvittaessa niiden välilläkin, jos juku ilmoittaa uuden mallin mukaan, mitä ei ole vielä luokiteltu.
Kilpailulajit voisi mukailla ulvilan lajeja, eli rata-ajo M8-radalla, trial ja vetokilpailu. Vetokilpailua pitäisi kehittää, jotta se olisi tasapuolinen kaikille. Esim. vetovastuksena voisi toimia liidokkien kuminauha, jota vedettäisiin asfalttipinnalla hitaasti vetäen, ei nykäisten. Rata-ajossa ja trialissa ei mitään ihmeellistä, niiden pitäisi olla selvät asiat.
Teknisissä säännöissä pitäsi olla mahdollinen minimipaino, esim 4 kg. Tarkoituksena olisi estää kustannusten nousu hiilikuituosien yms. vuoksi. Lisäksi niissä määriteltäisiin, mitä muutoksia lajien välillä autoihin saisi tehdä. Mutokset pitäisi mielestäni rajata minimiin, eli ainoastaan maavaran säätöön. Renkaat, välitykset yms. asiat eriarvostaisivat kilpailijoita, koska kaikilla ei ole rahaa hankkia monia eri välityksiä, rengaskertoja yms. asioita. Maavaran säätö taas ei maksa mitään, jos sen saa tehdä auton vakiovarustukseen kuuluvilla osilla. Maavaran säätö vain vähentäisi turhaa kohellusta rata-ajossa, kun autot olisivat paremmin hallittavissa ja toisaalta trial radasta saataisiin näyttävämmän näköinen.
Luokkajako voisi mielestäni mukailla Oulun formaattia, näin saataisiin myös sähköautot mukaan, eikä rajattaisi Cenin autoja tai kaksimoottorisia pois kilpailusta, en usko niiden saavan mitään etua isoista ( lue yläpainoisista ) moottoreistaan radalla.
Toivoisin asiallisia kommentteja ja ehdotuksia näistä ja muista mieleen juolahtavista asioista.