Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Catiska

Sivuja: [1] 2
1
Polttisautot / Osia HotBodies Lightning GT10 autoon??
« : 27.08.08 - klo: 16.36 »
Tutulla on uusi HotBodies lightning GT10 auto joka tietysti hajosi heti eka ajolla. Ei sen kummoisempaa kuin C-pala. Ongelmaksi vain muodostui se, että siihen ei tunnu löytyvän mistään varaosia, HL myy ei oota... Mistä ihmeestä tuollaisen osan saisi nopeasti, google ei juuri apua tarjonnut. Käykö jostain muusta autosta vastaava osa siihen?

2
Polttisautot / Uusia (parempia?) laakereita moottoreihin
« : 03.04.08 - klo: 23.31 »
Sain tämmöisen tiedotteen, ehkä kiinnostaa jota kuta...

New RC Engine Racing Bearings Introduced by Boca Bearings
The Boca Bearing Company is pleased to announce the launch of their new MX
Engine bearings for radio controlled engines. For the past 20 years Boca Bearing has
been one of the most innovative leaders in the RC engine bearing field and among
the first to offer ceramic bearings to the hobby world. With the introduction of their
new MX Engine Bearings, Boca Bearing is raising the bar even further for particularly
problematic RC engines.
As radio controlled engines have evolved they have become more powerful, use
more nitro fuel and come under greater thrust loads, than in the past. The nitro
content can dry the thin, stock bearing retainer very quickly which makes the whole
bearing susceptible to premature failure when subjected to high radial and thrust
loads. Boca Bearing is introducing the MX Bearing line to solve these specific issues.
MX bearings have a unique, new internal design to increase load capabilities. This
allows the bearings to work under harsher operations where shafts come under
excessive side and radial load. These bearings are available in both a standard highspeed
version with either chrome steel balls or races or as a ceramic hybrid, with
ceramic balls and chrome races. Chrome steel is used because it is harder than
stainless steel but the races are also cryogenically processed to attain an even
harder surface. A stronger, thicker retainer material has been used to allow the MX
Bearings to hold up under high nitro content fuel and Grade 10 balls are used to give
a closer tolerance to enhance performance.
The MX Bearing line is currently available in a limited size range aimed at those
engines with known stock bearing issues. Boca Bearing's MX Engine Bearings are
made to give increased speed and extended life. For a limited time Boca Bearing will
be offering an additional $10 discount on all MX bearing kits. Full bearing kits are
available for engines such as Nova Rossi 12/15/21/28 size engines, OS
15/18/21/25/30 size engines, Picco 15/21/27 sized engines, Collari, Sirio and more.
Visit our website or call to get a full list of sizes and engine bearing

3
Onko täällä kaikki vain Windows-käyttäjiä, vai sopiiko muita kuten Mac ja Linux yms. käyttäjiä mukaan? Itselläni on muutama Windows-kone, ja vasta hankin ensimmäisen Applen koneen. Näin lyhyen kokemuksen perusteella jatkossakin meille tulee vain Mac-koneita.

4
Radiolaitteet / Sanwa M8 vs M11
« : 17.05.06 - klo: 15.59 »
Ajattelin hommata toisen ohjaimen autoilleni kakkos-ohjeimeksi. Sanwa M8-mallista olen kuullut hyvää ja se on uutenakin (vielä saa) aika halpa, mutta uusi malli ei sekään ole hinnalla pilattu. Eli M8 mallia näin uutena myytävän n. 240 Eur ja M11 mallia saa 299,- Saksasta, Nikolla ei ollut ainakaan sivuilla ilman servoja myytävää mallia. Käytetystä M8-ohjaimesta pyydetään vastarin ja kiteiden kanssa n. 180,- Eli, mikä noista antaisi parhaiten rahoilleen vastinetta, onko M11 oikeasti parempi ajossa, vai onko vain ns. "turhia" ominaisuuksia lisää?

5
Polttisautot / Kolmineulainen kaasutin
« : 06.03.06 - klo: 05.54 »
Mistähän saisi ostettu toimivan, kohtuuhintaisen kolmineulaisen kaasuttimen .21 kokoluokan koneeseen. Losini kaipaisi sellaista ahtamisen jälkeen. Nykyisellä kaasuttimella en saa säädettyä keskialuetta sopivaksi, vaiko mistä ongelma voisi johtua. Tyhjäkäynnillä käy ihan hyvin samoin korkeammilla kierroksilla, mutta siitä välialueesta koneen on vaikeaa päästä yli, siinä seokset ei ole kohdallaan, kone vain booa kuinkävisi liian laihalla tms.

6
Polttisautot / Mikä kytkin ja mistä?
« : 31.01.06 - klo: 22.10 »
Virittelin tuota Losini moottori ja se aiheutti ongelman kytkimen kanssa. Alkuperäinen kolmikäpäläinen kytkin ei pidä, luistaa ja kuumenee. Ensin jouduin kiristämään slipperin tiukalle, kun se alkoi luistaa ja kun se ei luistanut, niin varsinainen kytkin alkoi luistaa. Kytkimen käpälät on jotain komposiittimateriaalia tms. Olisiko alu-käpälistä apua tuohon luisto-ongelmaan vai joutuuko vaihtamaan koko kytkimen. Mahtaako nuo kytkin käpälät olla kuinka vaihtokelpoisia, eli kävisikö siihen jotkut crossarin käpälät?

Viritys ilmeisesti onnistui, kun kytkin ei kestä enään tehoja... :D

7
Sähköautot / Mihin turistissa minikamera?
« : 14.11.05 - klo: 14.53 »
Onko kenelläkään kokemusta, minne turistissa kannattaisi laittaa minikokoinen videokamera. Tarkoitus olisi ottaa ajokuvaa kerhoillassa, kun sattuu olemaan minikokoinen, langaton videokamera. Ajattelin, että laittaisin sen korin sisäpuolelle, katosta roikkumaan niin, että se kuvaisi tuulilasista eteenpäin. Sitä paikkaa puoltaisi suojaisa paikka ja tunnelma ( suht alhaalla ja "konepelti" näkyy), mutta ongelmia voi tulla "lasista" tulevat heijastukset. Konepellille tai katolle laitettaessa vaarana on kaatumiset, mutta kuva olisi varmaan parempilaatuista. Onko kenelläkään kokemusta moisesta touhusta? Losiin laitoin katolle, ulkopuolelle. Kamera säästyi onneksi ehjänä, vaikka vetäsin pari volttia kerien autolla, kamera ei osunut missään vaiheessa maahan ja auto tuli takaisin renkailleen. Oli muuten videolta katsottuna aikas vauhdikkaan näköinen volttisarja  :D

Onko kukaan kokeillut ajaa kameran kanssa ikään kuin in-car kamerasta katsottuna, kuin videopeliä ajaen...

8
Vapaa keskustelu / Moottorikelkkailijoita??
« : 28.10.05 - klo: 12.24 »
Moikka!

Onko täällä muita moottorikelkkailijoita? Itse harrastan kyseistä "rauhallista" talviharrastusta, löytyy pari kelkkaa, toinen on vain vielä rauhallisemman miehen kelkka. ( Arctic Cat F6 EFI -05 ja BearCat 550WT -99)  Missäpäin ajelette? Itse ajan pääasiassa Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa.

9
Sähköautot / BK-elektr. Warrior säätimen ohjelmointi??
« : 11.08.05 - klo: 22.55 »
Edelleen tuskailen kyseisen harjattoman ohjaimen ohjelmoinnin kanssa. En saa sitä keskustelemaan tietokoneen kanssa, yrittää lukea tietoja, mutta epäonnistuu. Olen kokeillut vaikka mitä LPT-porttiasetuksia, ei vaikutusta. Mikä voisi olla avuksi, vai onko niin tyhmä ohjelmisto, ettei toimi XP:ssä...

10
Sähköautot / Auto hyytyy mystisesti
« : 06.08.05 - klo: 20.53 »
Fat Boy:n Assossa (TC3) on jokin mystinen sähkö ongelma. Hän luuli ensin, että häneltä on akut loppu, kun auto ei kestä ajoa kuin 1- 1,5 min ja auto hyytyy. Jos odottelee jonkin aikaa, niin taas kulkee hetken. Kokeiltiin sitten minun Asson LiPo akkuja, ja tulos oli sama. Missä vika voisi olla? Nopari on mtroniks Tempo4 T11 ja moottori GM Purple Tiger 12x2, pinion 20 hampainen... Moottori on uusi.

11
Eli, kuka myy Suomessa titaanisia vanttiruuveja, esim Lunsford? Tänään napsahti kaksi semmoista poikki, toinen etu ja toinen taka ohjausvarsi. Hakusessa olisi koko M4-92mm

12
Yleinen keskustelu / Orbit MICROLADER V6.3 USB ongelma
« : 22.07.05 - klo: 00.27 »
Moikka!

Onko kukaan törmännyt tämmöiseen ongelmaan kyseisen laturin USB-johdon kanssa. Kun kytken johdon tietokoneeseeni, niin kone ei tunnista sitä miksikään laitteeksi, pitää sitä vain tuntemattomana USB-laitteena, jolle ei ole ajureita... Eli, en saa tietoa siirrettyä laturilta tietokoneeseen.

13
Sähköautot / Touring-renkaita ja neuvoja??
« : 20.07.05 - klo: 23.49 »
Mistä ostatte touring-autoihinne renkaita? Itse olen käyttänyt kuvioituja kumirenkaita, koska ajelen vain huvikseni asfalttikentillä, vasta talvella sitten mattoradalle. Katselin Suomen hintoja, ja ne vaikutti aikas kovilta. Etenkin, kun noita renkaita menee niin sika paljon, kuluvat mokomat hetkessä sileiksi. Tai, kait niillä toista tuntia ajaa, mutta kuitenkin. Foam-renkaat tuolla odottaa myös vanteilla, mutta niitä en ole viitinyt vielä kokeilla, eivät taida toimia kovin hyvin likaisella asfaltilla?

14
Yleinen keskustelu / Digiservon ohjelmointi
« : 20.07.05 - klo: 09.52 »
Hommasin Assooni Hitec HS6965HB digiservon, kun halvalla sain. Se olisi näköjään ohjelmoitava, mutta onko ohjelmoinnista mitään käytännön hyötyä??

15
Sähköautot / Halvimmat tehokkaat akut ja laturit
« : 18.07.05 - klo: 21.22 »
Eli, voitaisiin kerätä vähän listaa, mistä saisi edullisimmin tehokkaita akkuja ja latureita. Itselläni olisi lähiaikoina tarve hankkia akkuja, joko 3700mAh 8,4 vperinteinen paketti tai 3 kennon LiPo paketti. Virtaa pitäisi saada ulos reilut 100A, siinä syy miksi akkuja pitäisi päivittää. Nykyiset GP3300 kennot kyykistyy turhan helposti. Jos Lipot tulee hankintalistalle, niin silloin olisi tarvetta uudelle laturille.

Kannattaako lipopaketit kasata itse vai ostaa valmis paketti? Ainakaan perinteisissä akuissa valmispaketit on aivan onnettomia, niistä ei saa kunnon virtamääriä ulos.

16
Sähköautot / Pinioni apua, mistä alu tai 5mm pinioni???
« : 15.07.05 - klo: 20.35 »
Mistä löydän 48P 18 - 26 hampaisen pinioni rattaan, jossa olisi 5mm reikä, tai alumiiniratas, jotta voisin porata sen suuremmaksi?? Toimittivat väärällä akselikoolla moottorin minulle, ja pitäisi päästä testaamaan autoa. Moottorissa oli 5mm akseli, vaikka olisi pitänyt olla se normaali 3,17mm[/b]

17
Polttisautot / Kuka myy Suomessa Novarossin moottoreita?
« : 27.06.05 - klo: 21.16 »
Kuka myy Suomessa Novarossin moottoreita? Hobbypeople myi ennen, mutta ei saa enään...

18
Sähköautot / Aloittelijalle sopiva Touring-auto??
« : 24.06.05 - klo: 16.53 »
Mikä olisi hyvä touring-auto aloittelijalle? Mieluusti sellainen, että sillä pärjäisi vielä seuraavanakin vuonna, ettei tarvitsisi heti olla vaihtamassa. Itse olen katsellut käytettyjä, Team Losin XXX-S ja Asson TC3 malleja. Tietty muitakin hyviä merkkejä varmasti löytyy. Mites, mitä eroa on käytännössä hihna- ja keppivedolla? Minkälainen moottori ja säädin kannattaa näin aluksi ostaa?

19
Vaikkuttaisi lupaavasti siltä, että Suomessakin kiinnostus monsterien kilpailuihin alkaa kasvaa. Ulvilassa oli kuulemma hienot kisat, jotka huomioitiin myös maamme ulkopuolella, onnittelut siitä! Vaasassa on tulossa sähkömonsuille kisat, ja Oulussa sähkö- ja polttis monsuille.

Säännöt on vain kirjavat, johtuen tietysti siitä, että kisoja ei ole ollut ja säännöt hakee oikeaa muotoaan. Siksi halusin avata keskustelun, jonka toivoisin pysyvän asiallisena, kaikki huomioon ottavana ja rakentavana. pysytään aiheessa, eikä aleta väittelemään eri autojen paremmuudesta.

Perusasiat, mitä säännöissä pitäisi olla, olisi mielestäni luokkajako, kilpailuformaatti sekä tekniset säännöt/rajoitukset.

Ensiksikin pitäisi pystyä määrittelemään, mitkä on monstereita ja mitkä muita RC-autoja. Jotta kisat olisivat monsteri kilpailuita, niin autojen tulisi olla monstereita. Siksi ehdotan, että autoilta vaadittaisiin luokitus, joka määrittelee sallitut autot pohjautuen auton valmistajan omaan ilmoitukseen. Valmistajat luokittelee kuitenkin itse, mikä on monsteri ja mikä esim. stadium truck tai crossari. Luokitusta pitäisi pystyä tarkistamaan joustavasti, uusien automallien tullessa markkinoille, ei vain vuosittain. Riittävä olisi varmaan kaksi kertaa vuodessa ja tarvittaessa niiden välilläkin, jos juku ilmoittaa uuden mallin mukaan, mitä ei ole vielä luokiteltu.

Kilpailulajit voisi mukailla ulvilan lajeja, eli rata-ajo M8-radalla, trial ja vetokilpailu. Vetokilpailua pitäisi kehittää, jotta se olisi tasapuolinen kaikille. Esim. vetovastuksena voisi toimia liidokkien kuminauha, jota vedettäisiin asfalttipinnalla hitaasti vetäen, ei nykäisten. Rata-ajossa ja trialissa ei mitään ihmeellistä, niiden pitäisi olla selvät asiat.

Teknisissä säännöissä pitäsi olla mahdollinen minimipaino, esim 4 kg. Tarkoituksena olisi estää kustannusten nousu hiilikuituosien yms. vuoksi. Lisäksi niissä määriteltäisiin, mitä muutoksia lajien välillä autoihin saisi tehdä. Mutokset pitäisi mielestäni rajata minimiin, eli ainoastaan maavaran säätöön. Renkaat, välitykset yms. asiat eriarvostaisivat kilpailijoita, koska kaikilla ei ole rahaa hankkia monia eri välityksiä, rengaskertoja yms. asioita. Maavaran säätö taas ei maksa mitään, jos sen saa tehdä auton vakiovarustukseen kuuluvilla osilla. Maavaran säätö vain vähentäisi turhaa kohellusta rata-ajossa, kun autot olisivat paremmin hallittavissa ja toisaalta trial radasta saataisiin näyttävämmän näköinen.

Luokkajako voisi mielestäni mukailla Oulun formaattia, näin saataisiin myös sähköautot mukaan, eikä rajattaisi Cenin autoja tai kaksimoottorisia pois kilpailusta, en usko niiden saavan mitään etua isoista ( lue yläpainoisista ) moottoreistaan radalla.

Toivoisin asiallisia kommentteja ja ehdotuksia näistä ja muista mieleen juolahtavista asioista.

20
Polttisautot / Kytkinjousien yhteensopivuus...
« : 24.04.05 - klo: 17.25 »
Onko kenelläkään tietoa, onko eri valmistajien kytkinjousien yhteensopivuus minkälainen? Losini kolmipalainen kytkin kaipaisi vähän löysempiä jousia, kun käpälät ovat kuluneet jo sen verran, että kytkentäkierrokset on nousseet aika selvästi. Uudet palat ja jouset löytyy kyllä laatikosta, mutta noissakin olisi vielä pintaa. Jouset ja palat näyttää kyllä aika samanlaisilta kuin muissakin vastaavissa, eli vaikka esim. Kyoshossa.

21
Polttisautot / Mistä ProLine BowTie renkaita
« : 16.04.05 - klo: 10.19 »
Kenellä on Suomessa monsterikokoista BowTie renkaita? Tarvitsisin yhden setin vanteineen Losiin, jos tuo rata kohta kuivuisi. En viitsisi tilata Jenkeistä tai keskieuroopasta...

Sabelta en löytänyt, hobbylinnasta en löytänyt renkaita ollenkaan jne...

22
Yleinen keskustelu / Onko Imatran rata jo ajokunnossa?
« : 12.04.05 - klo: 09.18 »
Niin, kun en asu Imatralla, niin ajattelin tiedustella kyseisen radan kuntoa ja märkyysastetta  :D

23
Yleinen keskustelu / RC-Harrastus sivut on suljettu!!
« : 08.04.05 - klo: 09.07 »
:twisted:

Mokoma, tuo toinen palsta on suljettu :twisted:

Ei ole vaikea arvata, mikä liike heitä on uhkaillut. Älkää kuitenkaan mainitko tällä palstalla sitä liikettä, koska haluan, että edes tämä palsta jatkuu. Toivottavasti joku ottaa jatkaakseen sen toisen palstan!!

24
Polttisautot / Monsujen diffiöljyt
« : 08.04.05 - klo: 08.48 »
Mitä diffiöljyjäykkyyksiä käytätte noissa isopyöräisissä nelikkomonstereissanne? Itselläni on edessä WT35k ja takana WT60k

25
Yleinen keskustelu / Virta ei riitä???
« : 05.04.05 - klo: 15.27 »
Onko muilla esiintynyt moista ongelmaa? Minulla on polttisautossa 6v 900 mAh radioakku, ja aika pian ( 10 min ) ajon aloittamisen jälkeen ei kaasuservo suostu toimimaan yhtäaikaa ohjausservojen kanssa. Katsoin auton jännitemittarista, että levossa akun jännite on se 6 v. mutta kun kääntää pyöriä, niin jännite tipahtaa alle 3 v... Ohjauksessa on kaksi 9,5 kg:n nopeaa servoa, ottavat yhteensä noin 3000 mAh virran maksimissaan. Ilmeisesti akkupaketti ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa? Kolvasin tuon akun rinnalle toisen samanlaisen, niin ongelma hävisi, mutta voinko ladata ne yhtäaikaa, yhdellä laturilla? Laitoin kuitenkin liittimet väliin, että voin tarvittaessa ladata ne myös erikseen, mutta olisi näppärämpää, jos ne voisi ladata myös yhtäaikaa.

26
Tulokset / Kisoja isoille Monsuille
« : 27.03.05 - klo: 10.18 »
Täällä Suomessakin alkaa olla aika paljon näitä joilla on isohkoja nelivetoisia monsteri maastureita R/C-autoina. Miksei kukaan järjestä näille vaikka koekisoja jonkun varsinaisen kisan näytöslajina?

Kilpailut voisi olla monipuoliset, mallia voisi ottaa vaikka moottorikelkkapuolelta, ja tehdä yhdistelmäkisat, eli lajeiksi trial, crossirata ja mäkikisat. Sopivalla pisteytyksellä kisoissa voisi pärjätä yhtä hyvin säkö kuin polttisautolla, sallia voisi eri mittakaavojenkin autot.

Trial pätkän teko olisi helppoa, ei vaatisi mitään erityistä pysyvää rataa, vain vähän suunnittelua ja toteutusta, samoin on laita mäkikisan kanssa. Crossikisaan sopii tietty normaali poltticrossirata...

27
Minulla on Graupner XS-6 Race ohjain, ja siihen pitäisi saada talletettua 10 kpl erillaisia asetus konfiguraatioita, mutta miten? Kun painan Mode+virrat päälle, valitsen uuden muistipaikkanumeron ja nimeän muistipaikan, sitten virrat päältä, niin se löytyy kyllä uudestaan kun kytken virrat päälle, mutta edellinen on kadonnut. Haluaisin tehdä ainakin kolme eri asetusta, mutta kun en saa niitä yhtä aikaa muistiin. Jos aloitan homman alusta, ja olen tallettanut vaikka paikkaan 2 nimen LST ja paikkaan 3 OFR, niin ne löytyy niistä edelleenkin, vaikka normaalitilassa en saa kutsuttua kuin sen viimeiksi talletetun... Miksi näin?

28
Minulle on kuulemma kotiin pätkähtänyt tuollainen Graupnerin kiteetön radio, mutta sen mukana ei tullut laturia. Minulla on ennestään Futaban ja HiTech radiot ja niihin laturit. Kumpi niitä käy tuohon radioon??

Kiitos avusta!!

29
Yleinen keskustelu / graupner XS-6 manuaali
« : 31.01.05 - klo: 21.36 »
Moikka!

Onkohan kenelläkään tietoa, mistä löytäisi kyseisen ohjaimen englannin kielisen manuaalin? Tilasin Losin LST:n Saksasta, kun sitä ei ollut Suomessa saatavilla, ja eiköhän ohjaimen mukana tule Saksan kielinen manuaali... Autoon löysin Manuaaliun valmistajan sivuilta.

30
Polttisautot / Losi LST
« : 01.01.05 - klo: 19.28 »
Olen harkinnut RC-autokantani lisäämistä tuollaisella isopyöräisellä nelikolla, ja tuo Losin LST vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Ainakin radiolaitteet vaikuttaa paremmalta kuin yleensä. Entäs auto muuten, iskarit vaikuttaa lupaavilta, mutta onko ne kelvolliset? Entä voimansiirto? Kun auto maksaa noin 750,- niin sen olettaisi olevan ns. valmis, eli ei tarvitsisi ihan vähällä alkaa päivittämään siihen parempia osia.

Mites iskari tornit, näyttää vähän heppoisilta, mutta onko?

Eli, käyttäjä kokemuksia kaivataan, koska olisi pari muutakin vaihtoehtoa tuohon rahaan...

Sivuja: [1] 2