Vertical Hobby

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - HiTec

Sivuja: [1]
1
Morjes vaan. Aikoinaan tuli harrasteltua RC-vehkeitä enemmänkin, pääasiassa Kyoshon laitoksilla. Pitkän hiljaiselon jälkeen arvelin ruveta harjottelemaan tota Fusion 360:n käyttöä ja mikäpä sen parempi prokkis kuin vanhan liiton Kyosho.

Elikkä projektin lähtökohtana Kyoshon Ultima ST GP. 2000-luvun alusta. Jäi aikoinaan seisomaan kun pääratas kulahti sileeks moottorin kiinnitysruuvien antaessa periksi, eikä suoraan käypäistä enää löytyny mistään (järkihintaan), kun varaosien valmistus oli lopetettu.

Alottelin prokkiksen vakiomallin rattaan suunnittelulla (ja tajusin sitten myöhemmin että voin ihan hyvin ostaa vaikka jonkun muun 53 piikkisen rattaan ja suunnitella kitkakytkinmekanismin uusiks kyseiselle rattaalle):



Proto tulostettuna, ja todettu että sinnehhän se sopii:



Kitkakytkimen osat oli hukkunu vuosien varastointien aikana, joten ne seuraavaks piirtelyn alle:





No sittenhän homma lähti luonnollisesti lapasesta ja piti ruveta piirtelemään paranneltuja osia ohjausakselistoon. Eli laakeroidut ohjausvivustot (korjasin samalla myös pienen mokan alkuperäistä osista, eli sen että vasen/oikea ääriasento on vakio-osilla eri. Näillä meikäläisen osilla renkaat kääntyy saman verran lukosta lukkoon):







Ja tulostettuna:









Custom -R mallin takahubi, joka menee vakioon ST-mallin takatukivarteen:





Ohjausservon jäykempi kiinnitys:





Takatukivarsien sisemmät kiinnikkeet:



Nämä piirtelin myös laakeroituina. Ei ole kokemusta toimiiko, mut testataan.

Etutukivarsien osia:





-R mallin kaasuservon/vastarin kiinnitysroippeet + polttoaineen roiskesuoja, jotka menee vakioon ST-mallin pohjalevyyn (tätä toisiks viimeisintä versiota ei oo vielä tulostettu):



Mallina käytin tätä kuvaa:



Eka proto, vieressä vakio:



Viimeisimpään versioon korjasin vielä ainakin omasta mielestäni vähän riskaabelin homman joka tuostakin Kyoshon alkuperäisestä -R mallin versiosta löytyy. Eli sen että kytkinkello on suoralla linjalla vastarin virtakytkimen ja kaasuservon johtojen kanssa. Viimeisimmässä versiossa on suojalevy, jonka taakse nuo kyseiset johdot jää.

Ja lootan rattaat ihan mielenkiinnosta lajiin mallinnettuna ja protot tulostettuna (PETG:stä). Kokeilen tulostaa lopulliset hiilikuituvahvistetusta nylonista, jos eivät kestä, niin sitten lyön nuo tilatut metalliroippeet paikoilleen. Näiden hampaat on piirrelty vakiota huomattavasti leveimmiks, eli oikeestaan niin leveeks kun vaihdelaatikon vakiokuoret antaa myöten.





Esimerkkikuva rattaiden leveyden maksimoinnista:



-R mallin vaihteiston kuoret (kesken vielä, viimesin proto just tulostumassa):



Hommat jatkuu osa osalta, pitää päivitellä tänne lisää jos porukalta löytyy mielenkiintoa tällaista prokkista kohtaan.

Edit: Pistetääs loppuun yks kuva vuosien takaa viimeisiltä ajoilta:



Projektiin on tilattu koko kuulalaakerisetti, eri valmistajien metallirattaita, Inferno MP9 tankki, pallonivelsettejä ja muuta mahdollisesti tarvittavaa roipetta.

Edit 2: Tulostimen Prusa i3 MK3S ja protojen lankana 3DJaken PETG, tulostettu 0,30mm kerroksilla.

Sivuja: [1]