Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - TimoK

Sivuja: [1]
1
Kilpailijoiden kanava / FTTRaceManager ohjelmisto
« : 26.01.09 - klo: 11.40 »
Moikka,

Kuusankosken FTT-kisoissa oli muutamilla kilpailijoilla sunnuntaina koekäytössä tekemäni FTTRaceManager-ohjelma. Ohjelma on suurimmaksi osaksi ajastin joka näyttää jäljellä olevaa aikaa seuraavaan omaan ajoerään ja siihen koska pitää akku laittaa lataukseen ja renkaat pidottaa. Toki siihen oltiin lisätty näppärät laskimet touringauton ja ovikiilan välistysten laskemiseen jne.

Ohjelmaa tullaan jakamaan ihan vapaasti kilpailijoiden käyttöön. Se on edelleen pienen kehitystyönalla. Ennen seuraavaa FTT-kisaa julkaisen siitä täällä foorumilla paremmin toimivan version. Ennen julkaisua kaipaan siihen hieman grafiikkaa. Koska olen itse niin surkea piirtään, niin ajattelinkin kysyä, että onko FTT-kisaajien joukossa piirtotaitoista porukkaa? Mikäli on, niin ottakaa yhteyttä YV mikäli kiinnostaa piirrellä muutamat kuvat tuohon ohjelmaan.

--
Timo Keränen

2
Sähköautot / Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 13.11.07 - klo: 13.37 »
Moro,

Tälle aiheelle on hyvä tehdä om säie, joten päätin sen tänne nyt värkätä.

Esitin jo aiemmin melko tiukkaa sääntöä viriosien osalta, siitä syntyneen keskustelun tiimoilta esitän nyt vähän löysempää linjaa.

a) Kuuladfiffi on sallittu kunhan se on säädetty riittävän herkäksi. Sekä ratas ja kuuladiffin pitää toimia niin herkästi, että eturenkaiden ollessa ilmassa toista rengasta pyörittämällä diffin pitää toimia, eli vastakkaisen renkaan tulee pyöriä eri suuntaan moottorin ankkurin pyörimättä. Tällöin ei diffeistä juurikaan tulisi eroja, tai niitä eroja voitaisiin minimoida ja näin kuitenkin kuuladiffin omaavat kilpailijat välttyisivät auton halkaisemiselta diffin vaihdon vuoksi.

b) Öljyiskarit sallittaisiin, minimi maavara olisi kuitenkin 10mm jolloin öljyiskareiden tuoma mahdollisuus maavaran laskemiseen menetetään. Näin iskareiden tuoma etu olisi myös pienempi, mutta iskareita ei tarvitsisi alkaa erikseen vaihtamaan tai hankkimaan mikäli R-mallissa ei niitä vakio-iskareita tule mukana.

c) jousien tulee olla minin vakio jouset.

d) kuulalaakerit sallitaan.

e) alumiiniosat sallitaan mikäli ne eivät muuta auton geometriaa, eli rengaskulmat ja accerman on samat kuin minin vakio osilla. Tällöin ainoa alumiiniosien tuoma etu olisi parempi kestävyys ja sekin lähinnä ohjauspaloissa.

f) Vakiomoottori on ainoa sallittu ja vakiovälityksellä.

g) Kaikki pyörän kulmiin vaikuttavat säädöt on kieletty, eli tukivarsien linkkit eivät saa olla säädettäviä, vaan ainoastaan Minin kiinteämittaiset osat ovat sallittuja.

h) Rengas-asiaa pitää vielä miettiä ja kokeilla, minusta pitoaineiden salliminen on ihan ok juttu jos sillä saadaan renkaat toimimaan kaikilla tasaisemmin. Tällöin rengassarjoista ei tulisi niin suurta eroa tai siitä jos torpan pito on pyyhitty niihin renkaiden pintoihin.

Viriosista siis sallittaisiin periaatteessa kaikki sellaiset joilla ei saavuteta nopeusetua minin vakio-osiin nähden. Minulle toki sopii ihan vakio auto pelkillä kuulalaakereilla höystettynä mutta kaikille se ei sovi ja siksi noissa joissainkin osissa voisi tulla vastaan kunhan niiden tuomia etuja sitten heikennetään kuten se minimi maavara pidettäisiin 10mm ja diffien herkkyys testattaisiin katsastuksessa.

--
Timo Keränen

3
Tulokset / RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 20.12 »
Moro,

Mitään psyykeongelmia minulla ei pitäisi olla. Siitä huolimatta tuli mieleen rc-jokkis sarja kun katselin Racing Factoryn sivuilta Tamiyan kuplaa. Eli jokamiesautoilua radio-ohjattavilla.

Ajattelin vähän esittää näitä ideoitani täällä ja katsoa saako tämä yleisön kannatusta lainkaan ja jos saa, niin millaisin ehdoin. Alla vähän alustavia sääntöehdotuksiani.

a) Auto olisi yksityyppi auto Tamiyan beetle. Jokin toinenkin auto voitaisiin sallia tämän rillanne esim mini tms. Auto ei saisi maksaa uutena enempää kuin 120 euroa.

b) Kilpailun jälkeen auto tulisi vaihtaa kenen tahansa toisen kilpailijan kanssa mikäli kilpailija haluaa auton kanssasi vaihtaa. Autojen tulee olla vaihtohetkellä ehjiä ja kaikin puolin toimivia.

c) Autossa olisi vakio nopari ja vakio vastari. Kilpailussa saisi käyttää omaa vastaanotinta, mutta kilpailun jälkeisessä autojen vaihdossa alkuperäinen vastaanotin tulisi olla toimintakunnossa vaihtoa varten.

d) Autossa saisi käyttää omaa servoa. Moottorin saa päivittää johonkin ennalta sovittuun malliin mutta se tulee kilpailun jälkeen antaa pois vaihdon yhteydessä. Näin ei kukaan panosta omaan moottoriin järjettömästi.

e) Ajoakku olisi vapaa 7.2 volttinen akku NiCd NiMh tai LiPo akku.

f) Auton minimipaino olisi 1500g tai jokin sitä lähellä oleva riippuen kuplan omasta painosta.

g) Alkuerässä parhaiten ajaneiden autoihin lisättäisiin lisäpainoja jotta kisat olisivat tasaväkisempiä. Esimerkiksi finaalin kuskeista hitaimmalle ei tulisi painoja ja sitten sitä nopeammille tulisi 10g per sekunti lisää, kuitenkin siten, että suurin mahdollinen lisäpaino olisi 100 grammaa autossa.

h) Ratana käytettäisiin rallicross tyyppistä rataa joka olisi joko asfaltille tai hiekkakentälle rakennettu. Touringradalla ei kisoja järjestettäisiin.

i) Alkuerät ja finaalit nykyisten sähkötouring sääntöjen mukaan.

j) Renkaatkin ovat melko vapaat kunhan ne sopivat esikuvan autoon, renkaat tulee myös luovuttaa uudelle omistajalle vaihdon yhteydessä.

Tälläistä tällä kertaa, pelottaa jo mitä seuraavalla kerralla keksin...

--
Timo

4
Sähköautot / Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 27.02.07 - klo: 14.44 »
Moro,

Foorumilaisilla tuntuu olevan osalla vähän puuttelliset tiedot LiPo akuista ja niiden käsittelystä. Lennokkipuolella niiden kanssa on harrastettu jo vuosia ja sieltä löytyy melko hyvää tietoa asiasta. Harvempi täältä kuitenkaan jaksaa lennokit.net foorumia lähteä selailemaan joten laitan nyt tähän lyhyen yhteenvedon joka jokaisen uuden LiPo käyttäjän olisi syytä lukea.

1. LiPo akkua ei koskaan saa ladata laturin millään automaattiohjelmalla. Vaan aina pitää valita oikea LiPo ohjelma johon asetetaan oikea kennomäärä ja latausvirta. Latausvirraksi suositellaan normaalisti 1C eli esim 4800mAh akkua voi ladata 4,8 ampeerin virralla.

2. Jos LiPo akussa on useampia kennoja sarjassa kuten esimerkiksi ajoakuissa on kaksi kennoa 2s akku, ja lähettimen akuissa 3s kennoissa on. Aina, ihan aina syytä latauksen yhteydessä käyttää tasaajaa. Tämä siitä syystä, että jos kennot ovat epätasapainossa ja akkupakettia ladataan yhden kennon tullessa täyteen, yliladataan sitä täyteen tullutta kennoa ja se useinmiten räjäyttää tai särkee kennon. Tasauslaite purkaa täyteen tullutta kennoa sitä mukaan kun laturi ylilataa sitä, joten se pysyy täytenä kunnes muutkin kennot ovat täynnä ja lataus loppuu.

3. LiPo akkua ei koskaan saa purkaa NiMh ja NiCd akkujen tapaan. Jos LiPo akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi, sen kapasiteetti taisi pudota 25%, joten se heikkenee todella merkittävästi. Sama juttu koskee kännyköiden ja läppäreiden akkuja. Jos ne menee ihan tyhjäksi, niin akut heikkenee radikaalisti.

4. LiPo akkuja saa ladata vaikka se olisi melkein täynnä. LiPo akkuja ei myöskään tarvitse ladata täyteen. Niissä ei ole mitään muistia ominaisuutta kuten NiMh akuissa on.

5. LiPo akut tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa. Eli jos LiPo akkuja säilyttää pidempään ilman käyttöä, kannattaa ne ladata täyteen ennen säilytystä.

6. Osa ainakin kännykkäkauppijaista ohjeistaa edelleen kännykän ostajaa pitämään kännykkää yön yli laturissa ensimmäisellä latauskerralla. Siis joku hidaslataus ajatuksena. Ennen aikaan NiCd akuille tehtiin moinen hidaslataus jolla varmistettiin se, että kaikki akkupakan kennot tulevat täyteen. Latausvirran ollessa pieni, ei kyseiset NiCd kennot vaurioituneet vaikka niitä ylilatasi pienellä virralla. Tämä akun tasauslataus selkeästi paransi akun toimintaa. RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen. Kennoissa on aina eroja ja siksi nuo uudet laturit jotka lataavat joka kennon erikseen pitävät akusta vielä parempaa huolta. LiPo akuilla ei moista akun hidaslatausta "yön yli" tarvi eikä voi suorittaa. LiPo laturit lopettaa akun lataamisen heti kun akku on täynnä. Koska LiPo akku vaurioituu jos se tyhjenee, niin ei sitä saa tasauspurkaakaan. Akkupaketin kennojen tasapainosta huolehditaan sillä balanserilla jota suosittelen käytettäväksi aina, ihan aina kun LiPo akkua lataa.

--
Timo Keränen

5
Kilpailijoiden kanava / Stanu-luokkaan hiiletön?
« : 05.12.06 - klo: 13.47 »
Moro,

On tässä jokusenkin kerran käynyt mielessä, että miksi stanu-luokkaa pidetään kaluston osalta niin vaativana jos meinaa kärkikahinoissa ajaa. Moottorit pidetään liukulaakeroituina johon en oikein näe hyvää syytä. Käsitykseni mukaan stanussa pitää olla viimeisen päälle akut ja moottorit jos meinaa kärjen vauhtia ajaa, kollektoria sorvataan melkein kesken erän, no vähintään joka erän välissä jotta moottorista saisi mehuja irti. Hiilien suhteen kulutus lienee myös melkoinen. Tämä on siis se ymmärrys mikä minulla asiasta on.

Näin ollen olen miettinyt, että miksi stanussa ei voisi sallia hiilettömiä moottoreita. Eikö tuo nyt olisi se kaikkein järkevin ratkaisu aloittelija luokkaan, tehdään ajaminen helpoksi. En tiedä miten paljon stanumoottoreiden vauhtia kulkevia hiilettömiä maailmalla on. Tuo Novakin SS4300 nyt tuli ainakin mieleen joka kiertää 6-kennolla sen about 11000 rpm vähemmän mitä poroon valittu SS5800 malli.

Kiinnostuksen vuoksi voisin nyt kysellä, että mitä mieltä stanukuskit ja heidän huoltajansa moisesta olisivat?  Jos jollain stanukuskilla on tuo Novakin SS4300 moottori, niin pystyttekö kertomaan mitään vertailua stanukoneeseen nähden?

--
Timo

6
Sähköautot / One-way vs. diffi edessä?
« : 31.10.05 - klo: 09.57 »
Moikka,

1/10 tounring autoihin on tarjolla eteen joko one-way tai normaali diffi vetoa. Nyt kuitenkin minulle on hiukan epäselvää noiden edut. Se on tullut jo selväksi, että one-wayllä ei voi käyttää jarrua juuri lainkaan koska eturenkaat eivät jarruta. Samasta syystä kaikki mutkat pitää ajaa reippaalla kaasulla jotta auto menisi niissä hyvin, mikäli takarenkaat alkaa jarruttamaan niin huono juttu. Näin ollen tuntuisi selvältä, että diffi edessäkin olisi parempi kuin one-way. Kuitenkin sitä one-waytä käytetään, joten jotain etua sillä pitää olla verratuna diffiin, mitä etua?  Kääntyykö auto kenties paremmin one-wayllä?

--
Timo Keränen

7
Yleinen keskustelu / Laadukkaita korimaaleja?
« : 20.10.05 - klo: 23.15 »
Moro,

Pitäisi muutama kori maalailla ja nyt olisikin haussa laadukkaat, siis kestävä ja hyvät maalausominaisuudet omaavat korimaalit. Ei olisi kiva jos maalit rapisee pois kovin herkästi. Maalit saavat olla sekä spraypurkki tavaraa tai sitten ihan kynäruiskulle sopivia.

--
Timo

8
Moido,

Olen tässä aloittelemassa hiukan tätä sähköautoilua ja pitäisi saada otsikon mukainen auto nippuun. Siinä on 90 hampainen isoratas. Kokemus on vain niin vähäistä lajista etten oikein tiedä minkä kokoisella pinioinilla kannattaisi lähteä liikkeelle. Rata on LahdenUA:n sisärata joka on käsittääkseni aika pieni, siis hidas. Ei keuheasti pitkiä suoria. Moottori on 17x2 hiilellinen ja isoratas on tosiaan se 90 hampainen. Laittakaahan joitain suosituksia.

--
Timo

9
Polttisautot / M-8 vs. TP-10
« : 30.09.05 - klo: 14.39 »
Moido,

Menee tämä autoharrastuksen aloittaminenkin kohdallani pikkuhiljaa eteen päin. Pitää vielä vähän selvitellä asioita lisää. Visioni on ollut, että kopteriharrastuksen sivussa ajelisin autoilla kilpaa, en ihan tosissani mutten ihan leikillänikään. Kopterit nyt kuitenkin on se päälaji edelleen. Vaihtelu virkistää sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki. Selväähän on se, että jollen kilpaile jollain tasolla, niin autot ei jaksa kiinnostaa kuten ei kiinnostaisi kopteritkaan. Mikään pihasudittelu ei yksinään siis tule oikein kysymykseen. Nyt vaan pitäisi saada vähän faktoja noista eri tyyppiluokista jotta osaisi vähän alkaa suuntautumaan johonkin suuntaan, kopteriharrastus kun vie kaudessa varoja niin paljon ettei voi jokaista autoluokkaa itse heti kokeilla.

Lahdesta olen, joten Nastolaan tulossa oleva crossirata puoltaisi M-8 luokassa ajamista. Tällöin ajo / treenikavereita saisi helpommin. Toisaalta taas olen mieltynyt hiukan crossiautoja enempi rata-autoihin. Kuusankosken rata lienee minua lähinnä oleva rata näille TP-10 ja C8 autoille. C8:lla ei näytä olevan edes SM-kisoja ensi vuoden kalenterissa joten sen hylkäsin sitten siltä seisomalta.

M-8 luokassa on 4 SM-osakilpailua ja mahdollisesti vielä 5 HobaoCupin kisaa + kerhokisat jne. Siinä siis saisin kilpailli lähes riittävästi tyydyttääkseni kilpailuviettiäni ;). Vaan eipä tuolle TP-10 luokalle taida muita kisoja juuri olla suomessa kuin nuo 4 SM-osakilpailua?

Toinen kysymys koskee sitä, että kumpaan luokkaan pääsee helpommin, lue nopeammin sisään. M-8 luokassa lienee paljon enempi kilpailijoita, joten tasonkin luulisi kisoissa olevan laajempi. Näin ollen sinne sopisi helpommin mukaan. Näin ollen ilmeisesti TP-10 luokassa pärjääminen vaatisi enempi harjoittelua kuin M-8 luokassa. Mikäli siis ei halua ihan viimeiseksi aina jäädä. Toisaalta taas luulisi, että M-8:ssa hyppyreiden ajaminen hyvin jne. vaatii oppimista jonkin verran enempi kuin tasaisen radan ajaminen. Olenko nyt ihan metsässä näiden ajatusteni kanssa?

Kolmas kysymys sitten koskee kustannuksia. Mikäli meinaa kilpailla vaikkapa nyt kaikkissa neljässä SM-osakilpailussa ja ajaa tarvittavan määrän treeniä jonkin sortin menestymisen takaamiseksi. Niin onko TP-10 ja M-8 luokissa miten suuret kustannuserot? Käsittääkseni nuo TP-10 luokan rangaskustannukset ovat paljon suuremmat kuin M-8 luokassa. M-8 luokassa on kaiketi suurempi riski saada romua aikaiseksi mutta osat eivät lienen tolkuttoman kalliita. Mikäli siis auto ja kalusto on olemassa niin kummassa luokassa kilpaa-ajaminen tulee kalliimmaksi? TP-10 luokassa lienee auton nopeudella lienee niin merkittävä vaikutus pärjäämiseen, että se taitaa väkisinkin olevan enempi kilpailua kaluston paremmuudesta, kun taas M-8:ssa ilmeisestikin ajovarmuus ja luotettavuus näyttelee suurempaa roolia eikä auton nopeus taida olla niin ratkaiseva tekijä. Näin ollen luulisi kilpailukykyisen M-8 auton olevan edullisempi kuin kilpailukykyisen TP-10 auton.

--
Timo

10
Polttisautot / Metalli vai muovirattaiset servot?
« : 30.09.05 - klo: 11.48 »
Moro,

Polttisautot on vähän uutta aluetta allekirjoittaneelle ja kiinnostaisi tietää, että suositaanko 1/8 - 1/10 crossi, monsteri ja rata-autoissa metalli vai muovirattailla olevia servoja? Vähän kun itse järkeilin niin ajattelin, että metallirattaat voi olla fiksummat ohjaukseen jottei rattaat pauku servoseiveristä huolimatta. Kaasulla ja jarrulla taas muovirattaiset voisikin toimia ihan hyvin koska niihin ei kulu välyksiä niin nopeasti kuin metallirattaisiin.

Onkos nämä järkeilyni nyt alkuunkaan oikeilla jäljillä vai ei?

--
Timo

11
Yleinen keskustelu / Lähetin akut?
« : 28.09.05 - klo: 14.13 »
Moro,

Tuli mieleen sellainen juttu, että mites tuollainen 9 kennon NiMh paketti toimisi lähettimessä. Tavallisestihan ne on tehty kahdeksälle kennolle. Kuitenkin jännite ero kahdesan alkalipatterin ja 9 NiMh kennon välillä ei ole ihan mahdoton.

8 x 1,2V = 9,6V
8 x 1,5V = 12V
9 x 1,2V = 10,8V

Todellisuudessa ihan täynnä oleva yhdeksän kennon paketti antaa alkuun ulos noin 12,7V joka kyllä ylittää tuon jännitemäärän jonka patterit antavat.

Tuolla yhdellä lisäkennolla meinaan saisi toiminta-aikaa jonkin verran lisää lähettimeen, vaikka akut ovatkin jo 1900mAh kennoja.

Siis onkos kenelläkään kokemusta kuinka radiot moisen kestävät? Käytetäänkö tuollaisia 9 kennon akkuja Suomessa tai maailmalla juurikaan?

--
Timo

12
Moro,

Olen tässä toteuttamassa yhtä unelmaani ja aloittelemassa kilpailemisen rc-autoilla. Olen mieltynyt noihin touring autoihin ja tuo Prostock luokka on kaiketi nyt minulle se paras sisääntulosarja. Ikää kun on kuitenkin jo 25 vuotta. Aikaisempaa kokemusta rc-autoista ei kauheasti ole, koptereilla olenkin kilpaillut suomessa ja pohjoismaissa neljä vuotta eli sieltä on kokemusta tullut eniten pienoismalleihin. Toki joku autokin on ollut ajan saatossa mutta melkoinen aloittelija tässä hommassa olen.

Kovasti olen lueskellut näitä foorumin juttuja ja vuosien 2003 - 2004 pienoismalleja ja sitä kautta vähän kerätä alkutietämystä. Nimenomaan kilpaileminen on se juttu miksi tähän lähden, talvisin ei kopterilla juuri kisaa ajeta ja kesäisinkin on vain neljä kisaa kalenterissa.

Radio on jo olemassa sekä kopteripuolelle hankittu Simpropin laturi joka varmasti latailee noita auton akkuja siinä missä ilmailupuolenkin.

Autoksi olen ajatellut hankkia tuon uuden Asson TC4:n. Vaikeampi kysymys minulle onkin sitten sellaisen moottorin ja noparin valinta jolla voi kilpailemaan lähteä. En tunne noita sähkömoottoreita kovinkaan paljoa joten vähäinen huoltotarve olisi ainakin alussa suuri plussa. Sen tiedänkin, että sen moottorin pitää olla Prostock luokassa 17 lankainen. Kori rajoitukset ovat vähän auki minulle tuosta luokasta mutta nuo EFRA:n hyväksymät mallit kelpaavat minulle joten siitä ei tule ongelmaa.

Olen antanut itselleni ymmärtää, että ainakaan seuraavan vuoden aikana ei juurikaan ole merkitystä mikä pannu ja mikä nopari siellä autossa on. Eli kunhan nyt opettelisi ajamaan ensikaudella ja tutustuisi kilpailemiseen. Mutta onko joitain moottoreita tai nopareita joita tulisi välttää? Onko jotain erityistä moottoria joka olisi huoltotarpeeltaan pieni kuten joku Orionin V2 moottorit, noista kun ei taida olla kun 14 lankaisia löysimmät moottorit. Vastariksi olen ajatellut tuota GM Racing V4R mallia, siinä on pakkikin jarrun lisäksi ja se voi olla näin alkuvaiheessa joskus ihan hyvä olla olemassa.
 
Sitten se varsinainen kysymys miksi oikein rekisteröidyin ja aloin kirjoittamaan tätä. Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.

Lisäksi olen ajatellut hankkia akkuja varten tuollaisen LRP:n erillispurkulaitteen. Akkujen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin.  Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?

Akkuja olen tottunut kolvaamaan itse kasaan joten se ei ole suurikaan ongelma, kopteria kun en millään pistehitsatuilla akuilla aja.

Tuollaisen säätöalustan olen myöskin ajatellut hankkia. Kopteripuolella kun olen tottunut aivan todella yksityiskohtaiseen ja tarkkaan mekaniikan säätötyöhön.

Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?

Niin ja tietysti kaikki vinkit mitä muuta tavaroita kannattaa hankkia ja miten kannattaa lähteä liikkeelle niin ovat tervetulleita. Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.

Kiitoksia jo nyt kaikille vastaajille. Toivon mukaan tulemme vielä näkemään radalla.

--
Timo Keränen

Sivuja: [1]