Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Stonde

Sivuja: [1]
1
Kilpailijoiden kanava / LS-5 EM ja MM kisapaikat 2015
« : 08.09.14 - klo: 19.38 »
Sitovat ilmoittautumiset 2015 EM ja MM-kilpailuihin. Ilmoittautumalla sitoutuu maksamaan ilmoittautumismaksun tullessaan valituksi joukkueeseen.

Tarkka päivämäärä, ilmoittautumismaksu ja tekniset säännöt vahvistetaan EFRA-kokouksessa marraskuun alussa. Välittömästi kokouksen jälkeen voi ilmoittautumisensa vielä perua, mutta joukkueen vahvistamisen jälkeen on velvollinen maksamaan ilmoittautumismaksun, mikäli ei löydä itselleen sijaista.

EM-kilpailut 2015 EC TC/F1. Sollenau, Itävalta (luultavasti heinäkuussa, päivämäärää selviää vasta EFRA kokouksessa.)

MM-kilpailut 2015 FEMCA alueella eli kaukoidässä. muuta tietoa ei valitettavasti ole.

Ilmoita yhteystietosi. Lähetä ilmoittautumisesi viimeistään ma 27.10. osoitteeseen
toni.pernu <ät> gmail.com
 

2
Tulokset / Lopputulokset LS-5 SM 2014
« : 02.06.14 - klo: 21.12 »


Seniori Femmat 2014.
1. Jukka Paavilainen
2. Ilpo Koivisto
3. Veikko Jalas
4. Kari Ikävalko
5. Jari Virtanen
6. Kauko Pernu

*edit. korjattu pisteitä.

4
Kilpailijoiden kanava / LS-5 SM säännöt 2015
« : 17.03.14 - klo: 19.55 »
FIN LS-5 säännöt 2015 liitteenä.

Epäviralliseen SM Seniori Femmat sarjaan saa osallistua +50v. tai kuluvana vuonna 50v. täyttävä henkilö. Sarjaan osallistuva ilmoittautuu meilitse luokkayhteyshenkilölle.

Pyydän ystävällisesti ilmoittamaan numerotoiveet sähköpostitse (säännöissä)! Syitä tähän mm. saada teidät sähköpostituslistalle kun luokkayhteyshenkilöllä on infottavaa, Kiitos.

Kilpailijanumerolista 2015. Päivitetty 25.5.2015

1. Tai 72. Toni Pernu.                 HyUA
2. Tai 13. Vesa Rousku               PKSRCA
3. Tai 9. Tuomo Otsavaara          PKSRCA

5. Antti Laurinkoski                  PKSRCA
6. Juha Rousku                         RiiUa
7. Marco Käyhkö                      PKSRCA
8. Marko Nurmi                         PKSRCA
10. Pekka Kuronen                   PKSRCA
11. Pekko Iivonen                    KyPak
12. Tommi Turku                       PKSRCA
17. Veikko Jalas                       PKSRCA
20. Matias Vikstedt                   RiiUa
23. Jarkko Leskinen                  PKSRCA
24. Pasi Kovanen                      PKSRCA
31. Kauko Pernu                      HyUA
32. Samuel Hermans                SMK Trollhättan
46. Jyri Konoila                         PKSRCA
54. Pasi Nevalainen                   PKSRCA
55. Ilpo Koivisto                       PKSRCA
57. Jari Virtanen                       PKSRCA
64. Kari Ikävalko                       PKSRCA
66. Sami Haapsaari                   PKSRCA
78. Thomas Sojakka                 PKSRCA
79. Jukka Paavilainen                PKSRCA
88. Jethro Lehtojärvi                  TUA
99. Jaakko Hietaoja                    TUA

Senior Femmat:

31. Kauko Pernu
79. Jukka Paavilainen
55. Ilpo Koivisto
57. Jari Virtanen
17. Veikko Jalas
64. Kari Ikävalko
46. Jyri Konoila

5
Tulokset / LS-5 SM-lopputulokset 2013
« : 09.07.13 - klo: 08.02 »

6
Kilpailukutsut / LS-5 PM 14-16.6 Ruotsi, Göteborg
« : 24.05.13 - klo: 12.18 »
Large Scale PM kinkerit järjestetään jälleen legendaarisella Väst-8 radalla. Seuran sivuilta löytyy linkki ilmoittautumiseen ja kisakutsuun.

http://www.vast-8.se/

7
Kilpailijoiden kanava / FIN LS-5 SM-ohjeisto 2013
« : 20.05.13 - klo: 00.28 »
FIN LS-5 2013 säännöt liitteenä.

Tänä vuonna sarjaamme sponsoroi Racers Group Finland numerotarrojen muodossa, Kiitos!
Jokaiselle kilpailijalle jaetaan kolme (3) tarraa hänen osallistuessan ensimmäiseen kilpailuun.

HUOM. Meiliosoite on muuttunut joten pyydän että haette numeron uudestaan jos ette ole listalla.

Kilpailijanumerolista 2013:

 1. Pekka Heikkilä          MäntsMK
 2. Toni Pernu                KyPak
 3. Juha Rousku             TapUA
 4. Thomas Sojakka       PKSRCA
 5. Sami Haapsaari        TUA
 6. Juha Menna              TUA
 7. Jiri Jokinen                PKSRCA
 8. Antti Laurinkoski      JärvSRK
 9. Tuomo Otsavaara    PKSRCA
10. Jukka Paavilainen   PKSRC
11. Vesa Rousku         PKSRCA
12. Jyri Konoila           PKSRCA
13. Tommi Turku        PKSRCA
14. Pekko Iivonen        KyPak
15. Matti Iivonen        KyPak
16. Jari Virtanen        PKSRCA
17. Veikko Jalas         PKSRCA
18. Kauko Pernu         KyPak
19. Markus Pekkanen    KyPak
20. Antti Savolainen    UAU
21. Marco Käyhkö         PKSRCA
22. Kari Ikävalko          PKSRCA
23. Jarkko Leskinen      PKSRCA
24. Pasi Kovanen          ??
25. Jukka-Pekka Huhtala   EPUA

Uudet kuljettajat punaisella.

8
Tulokset / SM-lopputulokset - Fin LS-5 2012
« : 24.07.12 - klo: 13.17 »

9
Tänään avattu kilpailukutsu ja ilmoittautuminen osoitteessa: http://www.vast-8.se/
Kaikki joukolla Mestaruus jahtiin!!

10
Kilpailijoiden kanava / FIN LS-5 2012 SM Ohjeisto
« : 01.05.12 - klo: 22.49 »
Sarjasäännöt ohessa liitteenä.

Ohessa suurimmat muutokset kaudelle 2012:

- Numerotarroja ei jaeta tänä vuonna (No sponsor) vaan tehdään tai teetetään ohjeiden mukaisesti.
Numeroita tekee mm. täälläkin tunnettu teippimies, kysy tarjousta!
- Numerot määräytyy edelliseen kauden tulosten perusteella ja uusien kilpailijoiden ilmoittautumisjärjestyksessä.
- Nostaja toiminta.
- Finaalilähtötapa.
- Useamman korin käyttö kilpailun aikana (poiketen EFRA säännöstä)
- Etupuskurisääntö.
- Sadekelin koneen käyttö.
- Renkaiden pidotus sallittu.

Kilpailijanumerolista 2012.

 1.Thomas Sojakka       PKSRCA     
 2.Pekka Heikkilä         MäntsMK   
 3.Jiri Jokinen              PKSRCA     
 4.Juha Menna            TUA       
 5.Toni Pernu             KyPak     
 6.Aake Kutvonen       PKSRCA     
 7.Teemu Savolainen  SaiKart   
 8.Juha Rousku          TapUA     
 9.Tõnu Toomin          EAMK       
10.Tuomo Otsavaara  PKSRCA     
11.Jyri Konoila           PKSRCA     
12.Vesa Rousku         PKSRCA     
13.Antti Laurinkoski   JärvSRK   
14.Tommi Turku        PKSRCA     
15.Antti Savolainen    UAU       
16.Ilpo Koivisto         PKSRCA     
17.Jari Virtanen        PKSRCA     
18.Pasi Nevalainen    PKSRCA     
19.Jukka Paavilainen PKSRCA     
20.Veikko Jalas         PKSRCA     
21.Matti Iivonen        KyPak     
22.George Gustafsson PKSRCA     
23.Kalervo Meriläinen  PKSRCA     
24.Kai Jansson          KyPak     
25.Kauko Pernu         KyPak     
26.Seppo Koskenmäki HyUA       
27.Pekko Iivonen        KyPak     
28.Juho Hattunen        PKSRCA     
29.Mikko Päivärinta     HyUA       
30.Kari Oikkonen        LohUA     
31.Jans Mõtshärg        EST       
32.Markku Honkanen  PKSRCA     
33.Kari Ikävalko        PKSRCA
34.Markus Pekkanen    KyPak
35. Sami Haapsaari    TUA


11
Tulokset / LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« : 06.07.11 - klo: 11.50 »
Suomen joukkue osallistuu kilpailuun hieman vajavaisena, sain kunnian olla historian ensimmäinen joka osallistuu LS-5 luokan EM-kilpailuun 2011. Yritetään pitää mekkari Ekin kanssa Suomenlippu korkeella. Toivottavasti "Donald Duck" tsägä on käytetty loppuun tältä kaudelta.

Matkaan lähdemme 15.7 ja tarinaa laitetaan mahdollisimman paljon sivustolle: http://www.trt-team.com/
Ja heitellään tännekkin jotain.

Kisaa pääsee seuraamaan myös livenä EM- kotisivuilta: http://www.euro-leipzig.de/

12
Tulokset / SARJAN LOPPUTULOKSET - LS-5 2011
« : 17.06.11 - klo: 20.38 »

13
Kilpailijoiden kanava / LS-5 kilpailijanumerot 2011
« : 01.06.11 - klo: 08.21 »
Kauden 2011 kilpailijanumerot määräytyvät kymmenelle ensimmäiselle edelliskauden menestyksen mukaan ja siitä eteenpäin numerot jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

1. Pekka Heikkilä MäntsMK
2. Teemu Savolainen SaiKart
3. Thomas Sojakka PKSRCA
4. Toni Pernu KyPak
5. Kari Tamminen PKSRCA
6. Pasi Nevalainen PKSRCA
7. George Gustafsson PKSRCA
8. Jyri Konoila PKSRCA
9. Kari Ikävalko PKSRCA
10. Ilpo Koivisto PKSRCA

11. Juha Rousku TapUa
12. Tommi Turku PKSRCA
13. Jari Virtanen PKSRCA
14. Seppo Koskenmäki PKSRCA
15. Juha Menna TUA
16. Tuomo Otsavaara PKSRCA
17. Aleksi Otsavaara PKSRCA
18. Aake Kutvonen PKSRCA
19. Jukka Paavilainen PKSRCA
20. Antti Laurinkoski JärvSrk
21. Antti Savolainen UAU
22. Vesa Rousku ???
23. Pekko Iivonen Kypak
24. Matti Iivonen Kypak
25. Kalervo Meriläinen PKSRCA
26. Jiri Jokinen PKSRCA
27. Kari Oikkonen LohUa
28. Tonu Tooming EAMK
29. Veikko Jalas PKSRCA
30. Kari Ikävalko PKSRCA

14
Kilpailijoiden kanava / FIN LS-5 SM-sarjasäännöt 2011
« : 10.05.11 - klo: 22.56 »
Ohessa kauden 2011 LS-5 & GT-5 SM-sarjasäännöt.

Muutoksia kaudella 2011:

- Osallistumismaksu (yleiskorotus jokaluokassa)
- Kilpailijanumerot, edellis kauden SM-pisteiden perusteella VAIN 10 saa automaattisesti numeron. Muut anoo vain ja ainoastaan SÄHKÖPOSTILLA! 
- Alkuerien viidelle nopeimmalle sarjapisteitä.
- Palkintojenjako
- Vain yksi vapaaharjoitus mutta minimissään 4 alkuerää.
- Alkuerän automäärä, maksimi 8
- Nousufinaaleista viisi (5) nousee seuraavaan.
- Finaalien automäärä, maksimi 10.
- Takasiipi ei saa tulla etunäkymän ulkopuolelle.
- GT-5 luokan säännöt.

Hyvää kautta jokaiselle tasapuolisesti  :wink:

15
Kilpailijoiden kanava / LS-5 MM & EM- kisapaikat 2011
« : 09.09.10 - klo: 22.47 »
Sitovat ilmoittautumiset 2011 EM ja MM-kilpailuihin. Ilmoittautumalla sitoutuu maksamaan ilmoittautumismaksun tullessaan valituksi joukkueeseen.

Tarkka päivämäärä, ilmoittautumismaksu ja tekniset säännöt vahvistetaan EFRA-kokouksessa loka-marraskuun vaihteessa. Välittömästi kokouksen jälkeen voi ilmoittautumisensa vielä perua, mutta joukkueen vahvistamisen jälkeen on velvollinen maksamaan ilmoittautumismaksun, mikäli ei löydä itselleen sijaista.

EM-kilpailut 17-23.7 2011. EC TC/F1. Germany,Leipzig
www.modellsportzentrum.de

MM-kilpailut 22-28.8 2011. WC LSTC. France, Brest
www.amco29.fr

Ilmoita yhteystietosi. Lähetä ilmoittautumisesi viimeistään ma 25.10. osoitteeseen
stonde >ät< trt-team.com
 

16
Tulokset / SARJAN LOPPUTULOKSET- Fin LS-5 2010
« : 18.06.10 - klo: 21.12 »


Epävirallinen! AKK laskee viralliset tulokset.

18
Kilpailijoiden kanava / FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« : 20.04.10 - klo: 12.57 »
Fin LS-5 2010

Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2010 SM-sarjan säännöt



-Yhteyshenkilö
-Osakilpailut
-Ilmoittautuminen
-Lisenssi
-Osanottomaksut
-Kilpailijanumerot
-Sarjapisteet
-Palkinnot
-Kilpailuformaatti
-Lähetystapa
-Nostovuorot
-Ajajakokous
-Auton tekniset säännöt
-Katsastus
-Turvallisuusohjeet
-Dopingsäännöt
-Mainostussäännöt

Fin LS-5 2010 SM-sarja järjestetään AKK-Motorsport Ry:n luvalla.

Fin LS-5 2010

Fin LS-5 2010 SM-sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla Autourheilun Sääntökirja 2010:n ja näiden sääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä säännöt ovat määräävät.

Sarjassa ajetaan LS-5 luokan touringautoilla.

Yhteyshenkilö

LS-5 luokan yhteyshenkilö on:

Toni Pernu
Puhelin: 0400 366330
Email: stonde(at)trt-team.com

Osakilpailut 2010
1.   6.6     UAU (Helsinki)
2.   3.7     EPUA (Ylistaro)
3.   4.7     EPUA (Ylistaro
4.  29.8.   KyPak (Tykkimäki)

Ilmoittautuminen

Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi  osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy edellisen viikon torstaina ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-kilpailijanumero
-vähintään 4 lähettimen taajuutta tai, että käyttää 2,4 GHz:n taajuusaluetta.
27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz.
40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz. 
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Lisenssi

Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassa oleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi.

Osanottomaksut

Osanottomaksu kussakin osakilpailussa on 25 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 €. Jokaisen osakilpailun järjestäjä tilittää 1 €/osallistuja sarjan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille sarjan yhteispalkintoja varten.  Kunkin osakilpailun osanottomaksu peritään kilpailupäivän aamuna ilmoittautumisen yhteydessä.   

Kilpailijanumerot

Kilpailijanumerot määritellään aina edellisen kauden sarjatulosten perusteella. Sarjan voittaja saa numeron 1., kakkonen numeron 2. jne. Uudet kuljettajat saavat ilmoittautumisjärjestyksessä aina seuraavan vapaan numeron. Kilpailijanumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä. Luetteloa kilpailijanumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa luettelon kilpailijanumeroista kilpailujen järjestäjälle.

Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.
Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 10 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteesta www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat.

Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessaan ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti.
 
Sarjapisteet

Sarjassa ajetaan  4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.

Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan sarjapalkinnot, mikäli vähintään sarjan 3 osakilpailua täyttää kyseisen minimi osallistujamäärän. 

Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:


1. Pisteet osakilpailustaTaulukko


Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.

Palkinnot

Jokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin kaikki kuljettajat muisto- tai esinepalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä hankkii osakilpailun palkinnot.

Viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta vähintään muistopalkinnoilla. Sarjan yhteyshenkilö hankkii palkinnot.

Kauden päätyttyä AKK-Motorsport palkitsee mitaligaalassaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta SM-mitaleilla.
     
Kilpailuformaatti
                         
Kilpailu aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:

        - 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a’ 10 minuuttia                           
        - 3- 4 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia.
        - C-, D- …finaalit 15 minuuttia
        - 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
        - B- finaali 15 minuuttia
        - A- finaali 30 minuuttia


Kaksi päiväinen kilpailu
Lauantain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
 
        - 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a’ 10 minuuttia.
        - 4-5  kpl alkueriä a’ 10 minuuttia.

Sunnuntain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:

        - klo 8-9.00 vapaa harjoitus
        - 1 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia
        - C-, D- …finaalit 15 minuuttia
        - 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
        - B- finaali 15 minuuttia
        - A- finaali 30 minuuttia
   

Vähintään jälkimmäinen ohjatuista vapaista harjoituksista tulee ajaa transponderilla. Vapaat harjoitukset ovat pakolliset. Niissä tarkistetaan mahdolliset radiohäiriöt ja auton kunto. Alkuerien ja finaalien alussa on 3 minuutin lämmittely. Alkuerissä lämmittelyn aikana tavoitteena on, että autot jakautuvat mahdollisimman tasavälein radalle. Kukin kuljettaja voi silloin ajaa mahdollisimman puhtaan ja oman ajon. Alkuerissä on käytössä lentävälähtö ja finaaleissa formulalähtö.

Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin Fin LS-5 Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Fin LS-5 -ranking löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.


Taulukko 2.  Kilpailijoiden jako alkueriin osanottajamäärän mukaan.


Alkuerissä ei ajeta kilpaa toisten kanssa vaan kelloa vastaan. Kukin kuljettaja pyrkii saamaan parhaan tuloksen.
Kuljettajan tulokseksi lasketaan kunkin paras alkuerätulos. Alkuerien tulosten perusteella jaotellaan kuljettajat finaaleihin. A-finaaliin paikan ansaitsee alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa. Finaaleista nousevat 3 parasta aina ylöspäin seuraaviin finaaleihin. Alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa saavat ajaa ennen
B-finaalia 10 minuutin harjoittelun.

Finaalien välissä tulee olla vähintään 30 minuutin tauko, jotta nousijoilla on aikaa huoltaa autonsa seuraavaa finaalia varten.

Taulukko 3.  Kuljettajien jaottelu finaaleihin alkuerätulosten mukaan.



Nostovuorot

Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 18 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Vapaat harjoitukset: ei käytetä nostajia.
Alkuerät: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat.
5 nopeimman harjoittelu: ei käytetä nostajia.
Nousufinaalit: nousufinaalista pudonneet kuljettajat nostavat seuraavassa nousufinaalissa. Ensimmäisessä nousufinaalissa nostavat A- finaaliin suoraan sijoitetut kuljettajat.


Lähetystapa

Alkuerissä käytetään lentävää lähtöä.
-Kuulutetaan ”3 minuuttia lähtöön”, jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan ”1 minuutti lähtöön”, ”30 sekuntia lähtöön”, ”10 sekuntia lähtöön” ja ”Aika käy”, jolloin kello käynnistyy erikseen jokaiselle autolle, kun se ensimmäisen kerran ylittää lähtölinjan.
Kuljettaja ajaa niin kauan, kunnes kuulutetaan ”Kaikki maalissa” tai ”Auto numero NN maalissa”.

Finaaleissa käytetään formulalähtöä.
-Kuulutetaan ”3 minuuttia lähtöön”, jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan ”1 minuutti lähtöön”, jolloin kukin kuljettaja ajaa autonsa lähtöruutuunsa. Lähettäjä varmistaa, että kukin auto on oikealla paikallaan.
-Kuulutetaan ”30 sekuntia” lähettäjä nostaa lipun ylös. Lähettäjä laskee lipun vaakasuoraan, lähtöön aikaa 15 sekuntia. Lippu laskee maahan ja lähtökäsky äänimerkillä. Lippu jää maahan. Mikäli ei käytetä äänimerkkiä, lähtö tapahtuu, kun lippu laskee maahan ja nousee välittömästi ylös.
Lähtö tapahtuu ajallaan aikataulun mukaan. Jos auto ei ole paikalla, kun lähtöön on aikaa 15 sekuntia ja lippu on vaakasuorassa, lähtee ko. auto varikolta muiden perään.
   
Ohjaajakokous
Kaikkien osakilpailujen alussa on aina pakollinen ohjaajakokous. Ohjaajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava. Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa, ajanottolinja, radalle nosto, tulostaulu, radiosäilö, virallinen kisakello, tuomaristo, rangaistukset oikaisusta, varaslähtö, lisämääräykset, yleiset järjestysasiat ym.

LS-5 touringluokan auton tekniset säännöt

Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.



Kilpailuluokat

LS-5    Asfalttirata-auto/polttomoottori. Touring Saloon kori, mittakaava 1/5, takavetoinen, bensiinimoottori 23 cm3 max. Auton paino polttoainetankki tyhjänä:

 -Minimi paino     10.000 g transponderilla
 -Maksimi paino    12.000 g transponderilla   
 

Kori

FIA:n Super Touring Car, WTCC, BTCC, ETCC, Group N, Super 2000 1/1 rataluokkien esikuvan mukainen EFRA:n luokittelema kori. Efra julkaisee keväällä tulevan kauden korilistan nettisivuillaan osoitteesta www.efra.se. Kansallinen poikkeusMyös ne korit, joiden Efra- luokitus on jo loppunut, ovat sallittuja.


Taulukko 4. Kansallinen korilista  5.4.2010

Tuulilasia ei saa leikata pois. Sivu- ja takaikkunat saa leikata kokonaan pois moottorin jäähdytystä varten. Kuitenkaan etu-, sivu- eikä takaikkunoihin ei saa tehdä pelkkiä aukkoja.

Sivuikkunoita ei saa muotoilla jäähdytysilman ohjaamista varten. Kori tulee olla maalattu ja ikkunat läpinäkyvät. Korin tulee peittää kaikki auton osat. Ainoastaan antenni saa tulla ulos korista. 
Koria ei saa leikata eikä muotoilla lämmittämällä. Kaikki koriin tehdyt ilmanottoaukot tulee olla kuten esikuvan mukaisessa autossa.

Alustan etupää tulee varustaa joustavasta materiaalista valmistetulla puskurilla, jonka minimi korkeus on 40 mm.
Joustavan materiaalin minimi syvyys ennen muovista kiinnike puskuria on 35 mm. Korin minimi etäisyys
radasta on 6 mm.


Kaikkia kilpailuihin hyväksyttyjä koreja koskevat seuraavat yleiset takaspoilerisäännöt.
Vain yksittäisellä takasiivellä varustettu spoileri on sallittu
Takaspoileri ei saa ulottua korin kattolinjan yläpuolelle eikä korin takalinjan takapuolelle. Spoileri tulee mahtua  laatikkoon kiinitysosineen, jonka mitat ovat 60x60 mm ja pituus korin maksimi leveys.

Moottori

Moottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit eivätkä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3. Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.

Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu.  Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.

Akku/paristokäyttöinen sytytysjärjestelmä on kielletty.
Sytytysennakon tulee olla mekaanisesti kiinteä. Vain manuaalinen säätö on sallittua.
Ainoastaan passiivinen sytytysjärjestelmä, jonka ainoa parametri on kierrosnopeus, on sallittu.

Sammutuskytkimen paikka tulee merkitä koriin halkaisijaltaan 20 mm:n puna/valkoisella E-merkillä siten, että kytkin on vaivattomasti havaittavissa.

Kilpailuissa sallitaan vain yksi merkattu moottori. Vaurioituneen moottorin saa korjata tai korvata samanlaisella moottorilla. Vaurioitunut moottori tulee esittää ennen korjausta kilpailun johdolle. Kilpailun johto antaa luvan moottorin korjaukselle tai vaihdolle. Korvattu moottori tulee jättää kilpailun johdolle kilpailun loppuun asti. Kuljettaja joka on saanut luvan vaihtaa moottorin tullaan sijoittamaan lähtöruudukon viimeiseksi hänen ensimmäisessä finaalissaan. Jokainen kuljettaja saa käyttää vain kahta moottoria kilpailun aikana.

Polttoaine ja polttoainejärjestelmä

Polttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten ”racing fuel” on kielletty.

Polttoainejärjestelmän eli polttoainetankin, letkujen ja suodattimien yhteinen maksimi tilavuus on 700 ml.

Mikäli kilpailujen järjestäjä varaa polttoaineet, on kaikkien kilpailijoiden käytettävä sitä.
Polttoaineen hinta saa olla tällöin enintään normaali hankintahinta + 5 %.

Välitankkaus ei ole sallittua kilpailuissa. Autoa ei saa uudelleen tankata radalla eikä varikkosuoralla kilpailun alettua.

Renkaat ja vanteet

Vanteiden halkaisija 107 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan halkaisija on 136 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan leveys on edessä 75 mm max., takana 80 mm max.

Renkaiden tulee olla mustia kumirenkaita. Rengasprofiili on vapaa. Renkaiden käsittely pito-, puhdistus- tai muilla kemikaaleilla on kielletty kilpailupäivän aikana.Rengaslämmittimien käyttö on sallittu. Solukumirenkaat on kielletty.

Äänenvaimennus

Maksimi melutaso on 81 dB(A) mitattuna 10 metrin etäisyydeltä ja metrin korkeudelta. Pakoputken tulee olla vähintään 3-kammioinen. Kansallinen poikkeus: Autosarjan mukana toimitettava ”sikarilaatikko” äänenvaimennin on sallittu. Korin tule peittää pakoputki poikkeuksena pakoputken pää. Pakoputken pää saa tulla ulos korista 10 mm max.
Koriin saa tehdä pakoputken päätä varten reiän, jonka halkaisija saa olla 20 mm suurempi kuin pakoputken pään ulkohalkaisija. Pakoputken pään sisähalkaisija on 13 mm max. Moottorin ilmansuodattimen rakenne on vapaa.

Muut määräykset

Auto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla, joilla tulee voida pitää auto paikallaan moottorin käydessä.
Kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuttimen ja kaasuservon välisten vipujen vaurioituessa.
Ajosuorituksen aikana vaihteiston välityssuhde tulee olla kiinteä.
Vain takaveto on sallittu.
Autossa saa olla vain kaksi kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus ja kaasu/jarru.
Litiumpolymeeri vastaanotin akkuja ladattaessa rata-alueella on akut ladattava erikseen niille tarkoitetetussa lataus pussissa.

Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen ei saa olla paitsi auton pysäyttävä ”Failsafe” toiminto ja hydrauliset jarrut.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto.



Katsastus

Kilpailussa tulee olla nimetty katsastuspäällikkö. Hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi.
Auto ja radiolaitteet tulevat aina olla sääntöjen mukaiset.
Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkistuttaa autonsa laillisuus ennen erää.
Ennen ensimmäistä kilpailuerää suoritetaan alkukatsastus.
Erien jälkeen voidaan autoja ottaa katsastukseen pistokoeluontoisesti.
Jokaisesta finaalista kolme (3) ensimmäistä katsastetaan erän jälkeen, muut autot pistokoeluontoisesti.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, kori, takasiiven mitat ja sijainti, jarrut, polttoaine, moottori, äänenvaimennus.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjen vastainen tai kilpailja läiminlyö katsastuksen, tulee kyseinen alkuerä/finaalitulos hylätä kilpailijalta.

Katsastuksessa tulee olla tarvittavat välineet polttoainetankin tyhjennystä ja tilavuuden mittausta varten, auton painon mittausta varten ja siiven sääntöjen mukaisuuden toteamista varten sekä korin mittausta varten.



Turvallisuusohjeet

Yleisön turvallisuus on ensiarvoisen tärkeä asia. Rata-alue on oltava suljettu yleisöltä. Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Tarvittaessa yleisö tulee ohjata heille varatuille paikoille. Autojen radalta poispääsy on estettävä kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.   

Dopingsäännöt

Pienoisautoillussa on promilleraja 0.

Mainostussäännöt

Kaikki tupakka ja alkoholimainokset autossa, kilpailijan ajopuvussa ja muissa varusteissa ovat kielletty.

* 10.6 Sääntöjä muutettu, alkueräjako Rankinglistan mukaan.

19
Koska sarjasäännöt odottavat vielä hyväksyntää lajiryhmältä niin ennakkotietoa tulevista säännöistä.
Säännöt eivät tule muuttumaan edellisvuoden säännöistä vaan niitä on hieman tarkennettu. 2009 säännöt löytyvät vielä AKK:n sivuilta

Muutokset:
-Spoilerin mittaustapa, tulee mahtua 60x60mm laatikkoon kiinnitysosineen. Eli mitataan takontista spoilerin korkeimpaan kohtaan eikä korkeus saa ylittyä tuota 60mm.

-Lipoja ladattaessa on ehdottomasti käytettävä latauspussia.

EFRA julkaisi korilistansa 9.1.2010 joka ei tuo muutoksia meidän korilistaamme.

Eli tässä suurimmat ja ainoat muutokset sääntöihin. Olen pahoillani koska virallisia sääntöjä ei vielä ole julkaistu, mutta itse en voi sitä tehdä!

Hyvää kevättä kaikille ja nähdään radalla!
     

20
Kilpailijoiden kanava / LS-5 EM-paikat 2010
« : 13.10.09 - klo: 15.37 »
Terve,

Sitovat ilmoittautumiset 2010 EM-kilpailuun. Ilmoittautumalla sitoutuu maksamaan ilmoittautumismaksun tullessaan valituksi joukkueeseen.

Tarkka päivämäärä, ilmoittautumismaksu ja tekniset säännöt vahvistetaan EFRA-kokouksessa loka-marraskuun vaihteessa. Välittömästi kokouksen jälkeen voi ilmoittautumisensa vielä perua, mutta joukkueen vahvistamisen jälkeen on velvollinen maksamaan ilmoittautumismaksun, mikäli ei löydä itselleen sijaista.

EM-kilpailut heinäkuussa Tsekin tasavallassa, Slavkovissa:  http://www.arcslavkov.cz

Ilmoita yhteystietosi. Lähetä ilmoittautumisesi viimeistään to 29.10. osoitteeseen
stonde >ät< trt-team.com

21
Tulokset / FIN LS-5 lopputulokset 2009
« : 02.06.09 - klo: 11.22 »
FIN LS-5 SM-sarjan lopputulokset 2009

22
Tulokset / LS-5 Nordic Championship 2009, Norja
« : 14.05.09 - klo: 14.32 »
http://www.kodalrc.no/2009/

Ilmoittautuminen avattu.



23
Kilpailijoiden kanava / FIN LS-5 Ranking
« : 04.03.09 - klo: 13.36 »
FIN LS-5 Ranking

Viimeisin ajettu kisa: SM 2/ 2013
Viimeinen huomioitava kisa: SM 3/ 2012

FIN LS-5 Ranking-lista muodostuu seuraavasti. Jokaiselta kilpailijalta katsotaan 3 heidän viimeksi ajamaansa LS-5 SM-osakilpailua. Näistä kolmesta kahden parhaan pisteet huomioidaan.
Yli vuoden vanhoja suorituksia ei listalla huomioida.

Lisäksi kilpailujen pisteet kerrotaan kertoimilla siten, että tuoreemmilla tuloksilla on suurempi painoarvo.  Viimeksi ajetun kilpailun pisteet lasketaan täysinä ja tästä taakse päin mentäessä pisteiden painotus putoaa 3 % / kilpailu lukuunottamatta kilpailukauden vaihdosta, missä painotus putoaa 30 % kaudessa.  Alla esitetty esimerkkinä tämän hetkiset kertoimet:


2013   
         SM 3 1.00
         SM 2 0.97
         SM 1 0.94
 2012
        SM 4 0.64
       





Tasapisteissä viimeksi järjestetyn LS-5 SM-osakilpailun pisteet ratkaisee. Jos kukaan tasapisteissä olevista kilpailijoista ei kyseiseen kilpailuun osallistunut, niin tätä edellisen LS-5 SM-osakilpailun pisteet ratkaisee. Tasapistetilanteessa viimeksi LS-5 SM-sarjaan osallistunut kilpailija asetetaan edelle, jos tasapisteissä olevien kilpailijoiden viimeksi ajama LS-5 SM-osakilpailu ei ole sama.

Yleisen fiilistelyn lisäksi FIN LS-5 Ranking -listaa käytetään perusteena jaettaessa kilpailijoita alkueräryhmiin FIN LS-5 SM-osakilpailuissa.
Suluissa sijoitus edellisellä listalla.

24
Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2009 SM-sarjan säännöt löytyvät AKK-Motorsport Ry:n nettisivuilta osoitteesta:

http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/ls5/

Jokaisen SM-sarjaan osallistuvan velvoitetaan omaehtoisesti tutustumaan sarjan sääntöihin ennen kauden alkua.

Säännöissä on julkaistu nyt voimassa oleva kansallinen korilista. Listaan päivitetään uudet Efran hyväksymät korit, kun Efran uusi lista on valmis. Uusi päivitetty julkaistaan näillä nettisivuilla.

Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi ja seura. Yhteystiedot löytyvät FIN LS-5 2009 ohjeistosta.

Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut tai vaihtamassa seuraa.

2009 kilpailijanumerolista

1   Pekka Heikkilä    MäntsMk
2   Toni Pernu        LohUA
3   Erkki Kantanen    UAU
4   Jonni Kotola      UAU
5   Pasi Nevalainen   UAU
6   Mikael Hellbom    EPUA
7   Marco Käyhkö      UAU
8   Teemu Karvanen    SaiKart
9   Kalle Lehto       KyPak
10  Thomas Sojakka    UAU
11  Marko Nurmi       UAU
12  Tonu Tooming      EAMK
13  Jerry Hellström   UAU
14  Kari Tamminen     UAU
15  Ilpo Koivisto     UAU
16  Matti Iivonen     KyPak
17  Aleksi Otsavaara  UAU
18  Veikko Jalas      UAU
19  Kari Ikävalko     UAU
20  Jari Virtanen     UAU
21  Marko Veho        UAU
22  Heikki Helenius   VääUA
23  Kenneth Södergård EPUA
24  Arto Heinonen     UAU
25  Ola Pedersen      UAU
26  Jukka Rahunen     MMRc
27  Janne Hallenberg  UAU
28  Tim Malmsten      UAU
29  Tony Raikas       KyPak
30  Tapani Kurvinen   UAU
31  Jussi Luopajärvi  VUA
32  Mika Mäläskä      LohUa
33  Kari Oikkonen     LohUa
34  Ari Heinonen      UAU
35  George Gustafsson UAU

Uudet kilpailijat merkattu punaisella.



Sivuja: [1]