Future-RC

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - jesi

Sivuja: [1] 2
1
Bensa-autot / Hpi Savage, gasser
« : 11.12.12 - klo: 19.17 »
Kännykällä en äkkiä löytänyt aihetta, kekä pistää ekan?

http://www.hpiracing.com/news/2012121101/

Julkaisu aika reilusti myöhässä...

2
Bensa-autot / Nutech 1:5 autot
« : 03.11.09 - klo: 17.19 »
(Tässä viestissä on Paljon kuvia, voi hetken lataantua!)


Tuossa aloin spekuloimaan notta millä sitä talven sudittelisi, ja koska likimain ns kaikki vehkeet on jo nähty, niin lähdin merta edemmäksi kalaan.

Haaviin tarttui minulle (varmasti muillekkin?) täysin vieras merkki ja malli.
Rehellisyyden nimissä, vietin ns unettomia öitä aihetta miettiessä, kun nämä ei ihan ilmaisia ole että ei viitsi moneen kertaa ostaa.


Autosta oli tarjolla RTR mallia joka on ns muovinen, sitten on täys-alu rullaava pr0 malli.
Päädyin RTRään, johon klikkasin parit optiot tehtaalta, eli "hiilari"-korin, 29cc koneen ja 2.4ghz radiot.

Kuvat kertokoon:

































Ensimmäisenä itseäni kauhistutti ristipääruuvit, mutta niiden kanssa on hyvin pärjännyt kun käyttää asianmukaista kärkeä vääntimessä (PH2).

Auto on minulla jo tovin ollut, olen vain pitänyt "piilossa".
Käytännössä olen purkanut koko auton uteliaisuuttani, huomioita:
- ruuvit kireenä.
- lukkoliimaa käytetty reippaasti.
- perien rattaat rasvattu kunnolla.
- diffit täytetty vaseliinilla.


Modauksia:
- 3-4 shimmiä sinne sun tänne.
- koria reijitetty käyttömukavuuden / ilmanvaihdon kannalta.
- hpi bajan ilmanputsari + pippercrossin lisäsuodattimet
- kaasu/jarru servo vaihdettu vahvemmaksi.
- vaihdoin tankin sisällä olleen bensafiltterin tankin ulkopuolelle.
- starttiboksin outwearssi.


Mielipiteitä:
- vakiona hieman kankea kääntymään.
- renkaissa aivan järkyttävä pito.
- fg hexit, joten hyvä rengas/vanne valikoima (valmistajalla on Halvat fg -> hpi adapterit).
- vakiona keskidiffi.
- "järkyttävän" iso tankki, ajaa ikuisuuden.
- diffeissä sisäänrakennettu jousi, joka pitää vetarit "tiukkana".
- autossa valmius kallistuksenvakaajille.
- tukevat iskarit, eikä edes vuoda =)
- diffit on täysin o-rengastettu, siten mahdollista käyttää öljyjä.
- teknisesti hyvin lähellä 1:8 buggya.



Kommentteja?


edit: näitähän myydään: www.smoosmoo.com  :cool:

3
Radiolaitteet / Markan gigaradiot?
« : 02.09.09 - klo: 19.38 »
Pikaisesti en osannut haulla löytää, joten pannaan tämmönen ketju pystyyn.


Näin "sunnuntaisin" kun ajelen, niin millää raaskis investoida satasta tai satasia taas radioihin ja varsinkin kun kerhon sisäradalla on ollut gigasilla merkistä/mallista/hinnasta riippumatta jonkin sortin ongelmia, niin ajattelin lähestyä hinnaston toisesta päästä asiaa.


Gigasia halpoja tikkuradioita on ollut jo ties kuinka kauvan tarjolla, mutta poitsu ei osaa tikuilla autoa ajaa.


Haaviin tarttui seuraavat:


En tiedä mikä alkuperäinen merkki/malli on, joku fm40 malli koska manuaalissakin on siitä viitteitä ja tx-moduuli on irtonainen.
Rumahan tuo on kuin mikä, mutta käteen varsin mukava, jopa näiden +-500eur radioidenkin jälkeen.


Vastari, tai sen koko oli yllätys:




Myyntipakkaus:
kamppeet oli pakattu Pelkkään styroksilootaan, jossa oli lappu johon teipattu kauppaan 10usd alekuponki ja linkki netissä olevaan manuskaan.


Menyyt:
Radiossa on kaikki mitä normaali kuolevainen tarvii.
Joko en osannut (en ole lukenut manuskaa), tai sitten muistipaikkojen kopiointia ei ole.
Löytyy epat, dualratet, reverset, subtrimmit, abs jne jne.
Valikot ovat kraaffisia ja selkeitä.

Ohjekirja:
http://www.r2hobbies.com/manuals/rcps61208.pdf


Olen nyt tuola häiriöisellä sisäradalla jauhanut noilla ja toimii!


Hauskintahan on toki tuotteen hinta:
Lähetin+vastari= 30eur.
Lisävastari= 6eur.
(rahdittaverotta)

Itse tilasin lähettimen kahdella vastarilla ja maksoin liikkeeseen posteineen koko nipusta noin 50eur.


http://r2hobbies.com/proddetail.php?prod=rcps61208
http://r2hobbies.com/proddetail.php?prod=rcps61413


Googlen perusteella tuotetta myydään monessa eri mestassa monella eri hinnalla.


Toki hifistin/muuten vaan täydellisen ihmisen/MM-kuskin kannattaa valita jotkut muut radiot..

4
Keskustelua kaupankäynnistä / Hinnat taas kohdillaan?
« : 10.08.09 - klo: 15.15 »
Kusen taas jonku muroihin, mutta ei oikee ny mee nappiin:

http://rc10.fi/index.php?topic=38686.0


Lainaus
TowerPro MG995 (25kpl) UUSIA

Hinnat:
1kpl..................................22€
2kpl..................................40€
5kpl..................................95€



Ja täällä:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12832

Tsipaleelle jää hintaa postikuluineen 7.74eur.
Yli kymmenen kappaleen erissä 9.46usd/kpl, eli päivän kurssilla 6.66eur/kpl. (postikuluineen!)



En tiedä olenko minä ainut, jonka mielestä siviilikaupassa alkaa oleen kantteet tontillaan, varsinkin perävalotakuulla.

5
Sähköautot / Ofna/jammin/hn Short Course autot?
« : 09.08.09 - klo: 16.20 »
Tämä pistää silmään:



Kyseistä vessaahan tullaan tarjoamaan patteri ja nitro versiona.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WEyG2kj6uW4[/youtube]


Itse en ole ehkä kova puhaltamaan tähän SC-lajiin, mutta kiinnostusta herättää 1:10 koossa oleva kolmidiffinen vehke, joka on tehty kestämään normaalin kuolevaisen käyttöä.
Ja pääsee mukavasti välimallin sähköillä, ei tarvi olla tonnin kilowattiwehkeitä.

Tuohon kylkeen Mamba Max Pro jajaja joku sopiva sensorikone...


Saatavuus: http://rc10.fi/index.php?topic=38535.0

6
Polttisautot / Hong Nor "kuvakisa", voittajalle banneri!
« : 27.06.09 - klo: 16.19 »
Pistetääs tämmöne leikkimielinen kuvakisa.

Se kuka postaa kuvan tähän ketjuun likaisimmasta Hong Nor autostaan (omastaan!), voittaa HN bannerin itselleen.
Sääntöjä on yksi, eli auton pitää olla HN.

Palkinto:

(mittasuhteena 1:8 grossin rengas)


Kyseessä n. 200x75cm kankainen banneri, joka voidaan ripustaa makkarin kattoon/seinälle/aitaan/ajokorokkeeseen/tms.
Banneri ei ole ollut ulkona, siten puti puhdas.



Tuomareina toimii allekirjoittanut ja lapset :)
Kilpailu päättyy 01.07.2009, jos osaa ottavia ei löydy tai tarjolla on vain puunattuja vessoja, niin pitää keksiä jotai :)

7
Sähköautot / Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« : 16.04.09 - klo: 19.44 »
edit: 15.02.2011, pakollinen disclaimeri: jos ideoit tästä ja kokeilet, niin teet kaiken omalla vastuulla! (ts, jos poltat noparis, autos, talos, jne, niin sanon "So what.")




(tämä koostuu osittain omista kirjoitelmista ja niiden copypastettelusta, joten siksi hieman jaoettelen asioita)



Jeesp, mulla on tämä aihe omalta osaltani käsiteltynä tuola toisaalla, mutta ajattelin jos tästä muutkin jotain kostuisi niin laitan hieman helpommin löydettäväksi.


Eli tarinahan alkaa siitä, kun hommasin pojalle Traxxas Summit, joka on vakiosähköillä ns vesitiivis.
Muutenhan tuo on hyvä, mutta orgis-koneet eivät oletettavasti kovin pitkään elä, ovat suhteellisen kalliita ja korvaavaa moottoria ei tahdo olla.
Luonnollisesti nopari ohjaa vain harjallisia koneita.

---------

Tuossa 4wdkanootin kanssa (kaljoissamme) tuumailtiin ja päät kolisi kuin keilaradalla.
Tästä keilailusta johtuen seurasi:

Kaadoin kippoon silikooniöljyä, tökkäsin fluken johdot sekaan ja en saanut minkäänmoisia vastuksia mitattua.
Siitä rohkastuneena 1:1 auton akun johdot kippoon, ei lyönyt liekkiä.
Sitten flukella mittaamaan jännitettä, mittari näytti nollaa kunnes oli fyysinen kontakti olemassa.

---------


---------
Seuraava vaihe oli:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sM3-CCXp7Dw[/youtube]

Tuo muhi tuola aikansa, silloin tällöin koittelin että toimii.

Sitten kvg sanoi: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_oil , jossa simmuihin pistää:
Lainaus
They are excellent electrical insulators and, unlike their carbon analogues, are non flammable. Their temperature-stability and good heat-transfer characteristics make them widely used in laboratories for heating baths.

---------


---------
Näppäilin testailun vuoksi kiina 2800kv xl pannun kiinni Summit:tiin.
Kaveriksi Mamba Max ja CC-Bec 6.1v, akkuina kiina hardcase 2s 4000mah, toki sarjaan kytkettynä.

Mamba veti vartin tms ajon jälkeen temp-cutoffin, joka ei sinällään ollut yllätys.
(tästä vartista oli varmaan puolet ykkkösellä ajelua, loput oli sekunnin kahden mittaisia kaasun painalluksia yms hyvin kevyttä kaahailua kakkosella)
---------


---------
Nyt kun saatiin kontrollidata, niin päästiin asiassa eteenpäin:










Purkki on niin nafti, että noparista piti purkaa kuoretkin pois.
Tämä myös kostaantui johtojen vedossa, sekä varmastikkin myös lämmön siirrossa, koska öljyä ei mahottomasti mahtunut. Plus että mahdollisesti vaadittavaa siiltä ei saa.

Ja nyt tietty castle linkin käyttö on "hieman" hankalaa, mutta sen kanssa on protoiltaessa kestettävä näin alkuunsa.

Syy naftiin purkkiin on se että nuo purnukat olivat kevymiinisenä kalliihkoja, tuosta numeroa suurempi olisi maksanut heti 20 vai 30eur enemmän....
---------



---------
Koeajo:

Äsken kipasin läheisen tehtaan parkkipaikalle, sielä päästin käytännössä koko ajan lämä lattiassa eessun taas kakkosella, paikaltaan kiihdytellen ja jarrutellen.


Akut kesti tuota rääkkiä kokolailla tasan 15min.
Nopari oli em eläinrääkkäyksen jälkeen kokolailla tasan kädenlämpöinen, max 40c.

Auto meni kattokerhoon volttien saattelemana useamman kerran, boksista oli läpivienneistä tihkunut sen verran öljyä että näki jotain tihkuneen, mutta vuotamalla ei vuotanut.
Pitää hieman trimmailla läpivientien tiivistystä sekä hieman lisätä öljyä, kun nyt täytin purkin öljyllä, nopari sisään ja kansi äkkiä kii.
Tarvii apoteekistä käydä parit neulat ja ruiskut ostamassa, tekee yhden tulpan kanteen, niin saa siitä vedettyä neulalla purkin piripintaan.


Enivei, äkkiä näyttäis siltä että olisi syntynyt vesitiivis harjaton Summit  :police:


---------


Koitan saada romut viimeisteltyä vlopun aikana, joten saa lisää tunteja mittariin testausta.
Mutta tällä hetkellä ei ole kohdattu mitään ongelmia asian tiimoilta.

Seuraava evoluutio on varmastikkin hieman suurempi boxi, jotta mahtuu enemmän öljyä sisään ja saa läpiviennit fiksummin tehtyä.


Enivei, päivittelen aihetta tähän ketjuun aina kun tulee jotain sanottavaa.
Kysyäkkin saa, vastaillaan jos osataan.

8
Sähköautot / Mamba Max Pro ?
« : 07.03.09 - klo: 06.22 »
Wanhaa, mutta tehdään nyt silti uusi topic:

Näemmä kolahti postia että hakivat beta-testaajia uusille nopareille, toinen oli heko/leko ja sitten otsikon mukainen kampe.

Siinä uutta sensoriportti, parempi BEC, tuuletin ja 6S kesto.



Myydään: 2* Mamba Monster
edit: myyty

9
Yleinen keskustelu / LRP Soldering Station
« : 31.01.09 - klo: 10.23 »
Kirjoittelin tämän alumperin tuonne toisaalle, mutta pastetaan nyt tännekkin:


Olen onnellisena bilteman 9.9eur kolvilla akkujani väsäillyt, mutta sitten sattui kiikariin moinen keksintö:

















Laitteen hauskin ja kärkeä säästävin ominaisuus on se, että kärki lämpiää käytännössä ns heti (0-480c 5-10sec), tämä säästää kärkeä (ei hapetu), ei turhia palovaurioita (käteen, pöytään, johtoihin) ja tietty sähköäkin säästyy :)

Taustavalaistun näytön ja kolmen namiskan kautta hoidetaan mm seuraavia toimintoja / näkymiä:
- pyydetty lämpötila
- tavoitettu lämpötila
- AutoSleep: kärki menee kylmäksi määritetyn ajan jälkeen
- AutoShutdown: kolvi sammuu tietyn ajan jälkeen


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qsohANvXqsk[/youtube]


Mukana tuli jämäkkä tellinki kolville, siinä on magneetti jonka perusteella keskusyksikkö tietää onko kolvi telineessä vai ei.
Hifistelijää oli muistettu mm maadoittimella :)

Kärkiä tuli mukana kaksi, ns nysväykseen (1.2mm) ja sitten deanssien/kennojen/jne tinaukseen (5mm).
Kärjet on vaihdettavissa ilman työkaluja.


Nippelitietoa:
Syöttöjännitte: 100 - 240VAC
Teho: 90W
Käyttöjännite:  48V
Lämpö: 80°C - 480°C
Tarkkuus:  ±2°C (ilman tuulta ja kuormaa)
Lämmityselementti:  Electromagneettinen
Kolvin johdon pituus: 1.4m
Mitat: 155 x 78 x 120mm
Paino: 1Kg

http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_11201_la00104-soldering-station-080530-e.pdf



10
Team Associated / Team Associated SC10
« : 28.01.09 - klo: 17.18 »



Saasnähä mitä tulloopi...

11
Polttisautot / Project TrugBug
« : 12.10.08 - klo: 12.55 »
Ihastuin truggy renkaiden tuomasta "maastokyvystä" jne, niin ajattelin pojan BaoBao Hyper7 sovittaa isot fillarit alle, on muhkeemman näköinen jne, noin pihasuttailuun.
Normi buggy rengas taitaa olla noin 110mm, X2 rengas tais olla 145mm, joka tietty tuo "pienen" dilemman välityksien suhteen.
Truggy (62t tms) spurria EN ole laittamassa, kun torsenia taitaa olla vain 46t ja 48t spurrilla.


Laskeskelin tuossa hieman nopeuksia:

- vakio H7: 66kmh
- vakio X2-crt: 64kmh
- H7 truggy renkain: 87kmh

- H7 X2 diffeillä, buggy renkailla: 47kmh
- H7 X2 diffeillä, truggy renkailla: 64kmh


Kohta kuvia tms.

12
Yleinen keskustelu / Nivelten suojaus?
« : 05.10.08 - klo: 14.45 »
Ehkä hieman semiturha juttu, mutta eipä näin pyhänä ollut muutakaan tekemistä, niin askartelinp*skartelin hieman.

Auto näytti ajon jälkeen tämmöiseltä:



Iskarin suojakumi vetarin varressa:



Vaseliinia niveleen (huomaa taustalla "puhdas" vetari):



Kumi tontillaan:



Vetari navassa, navan päähän liimasin kumin kiinni, akselin varteen surrasin siimalla ja rullaus päälle, siten ns tiivis:




Valamis:







Kaapissa sattui olemaan sopivaa haitaria:




Nysväsin kumit ulostulojen päälle, ns roiskesuojaksi:



Edit: laitoin toiseen outputtiin iskarikumin, niin näkee kumpi purkaantuu ensin tossa kohtaa:






Nytten sitten seurataan montako minuuttia/tuntia/viikkoa/kuukautta/vuotta/tms kestää/pysyy paikoillaan, raportoidaan seuraavalta ajokerralta ensituntumia.

13
Polttisautot / Torsen tasauspyörästö
« : 31.08.08 - klo: 09.48 »
Tätä aihetta on käsitelty siellä sun täällä, mutuiltu suuntaan tai toiseen. Nopealla silmäyksellä ei tullut mitään fiksua vastaan joten pastean kirjoitelmiani (hieman sekavaa aivomyrskyä, mutta kai siitä selvän saa?) tuolta Toiselta foorumilta:


******

Torsen tasauspyörästö keskidiffinä:

Auto lähtee paikaltaan, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani pyörii nopeammin, torsen ottaa sen voiman joka on menossa etukardaaniin ja kertoo sen neljällä, ja sitten siirtää sen takakardaaniin joka pyörii hitaammin. tätä kautta saadaan taakse 80% vetovoimasta ilman että keuliminen on ongelmana kuten lukkodiffillä.

Perinteisellä diffillä auton lähtiessä liikkeelle, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani alkaa pyörimään keskidiffin sisäisen välityksen johdosta kaksinkertaista nopeutta diffin runkoon nähden, siitä johtuen eturenkaat palloontuu ja takarenkaat lähinnä raahautuu perässä, saa mutuna vetovoimasta sen 20%.

Torsenilla tämä voimanjakoprosentti on täysin portaaton, noin 20-80% vetovoimasta voidaan siirtää akselista toiseen (riippuen myös TBR-arvosta), riippuen siitä kumpi akseli omaa isomman pidon.

Ja tuosta kertotaulukosta johtuen jos etudiffin kuorma on nolla (etupää vaikka ilmassa), niin silloin kerroin on myös, ja kun kertotaulua miettii nii nollalla on aika huono kertoa mitään, tässä kohtaa taakse ei mene vääntömomenttia ollenkaan. käytännössä: kun keula kevenee liikaa, niin takaa katoaa automaattisesti veto. torsen pyrkii automaattisesti pyrkimään siihen tilanteeseen että taakse siirretään niin paljon voimaa kun on mahdollista ILMAN että auto keulisi.



Tuosta kertoimesta johtuen torsen typ-1 tasaspyörästön käyttö crawlingissa ei tuo voittoa, ellei sielä ole "esijännitettynä" kuormaa, kuten typ-3r torsenissa on.
Tämän keinotekoisen esijännityksen voi tehdä esim siten että mekaaniset jarrut laahaa hieman.

Suosittelen 200% HI-PO autoon, joissa ongelmana etupään turpoilu tai liimalukolla keuliminen.
Torsen toimii myös akselissa.
Varsinkin keskelle asennettuna vaatii täysin uuden ajotavan verrattuna perinteiseen tasauspyörästöön.

Perinteinen typ-1 purettuna:





******



******
Eli jos on TÄYSIN nollakitka toisella akselilla niin sillon toiseen akseliin ei siirry voima. Tämän johdosta crawlingissa mahasta roikkuminen / toisen akselin ilmassa olo tai ristiriipunta ilman akselilukkoja tuottaa jumituksen.
Mutta jos molemmille ulostuloille luodaan teennäinen hyvin pieni kuorma, esim levyjarrut laahaa kardaaneilla niin tätä ongelmaa ei ole.
1:1 autoihin löytyy "Race" mallin torsenia jossa on tämä esijännitys tuotettu sisäisesti.


http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466

Tässä BMW liikkeen vertailuesimerkki, audin kohdalla tuo esittää ihan täysin sitä mitä torsen on.
Videolla on ajonhallintalaitteen sulake otettu pois käytöstä, koska se tarjoaisi automaattisesti taakse ripauksen jarrua niin auto hyppäisi rullilta pois, mutta sitä irroitettua sulaketta ei tietty kerrottu koska sehän olisi huonoa mainosta bmweelle =)
******


******
Ja tosiaan, tuo torsenin bugi että veto lakkaa kokonaan jos toisessa päässä on nollakuorma on sama tilanne minkä tavallinen tasauspyörästö tekee Ensimmäisenä. Tavallinen diffi ajaa aina oletuksena voiman sinne minne helpoiten pääsee, tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi diffiöljyn jäykkyydellä. Mutta missään tilanteessa tavallinen diffi Ei ohjaa voimaa sinne missä on isoin kuorma, kuten torsen tekee.
******



Ainiin, "Thorsen" nimikkeellä en löytänyt äkkiä mitään LSD-diffiä, tämä lienee jonkun saksalaisen aivovammatypo.
Torsen tietty toimii yhtälailla sähkö/polttis rc-autoissa, siinä kuin 1:1

14
Polttisautot / Hong Nor X2-CRT PRO
« : 25.06.08 - klo: 19.25 »
Jooh, tuossa meinasin juovuspäissään jos alkais pihassa suttailemaan nitroautolla, kun noilla patterivetoisilla tullu taas jokunen vuosi mentyä..

Tutkailin että milläköhän olisi hyvä pihassa ruopia kukkapenkkiä uuteen uskoon, päädyin tähän vaihtoehtoon.
Pitkästä hakumatkasta (Tampere – Tuusula) johtuen en saanut maailman ensimmäistä myytyä X2 trukkia (Kyllä, luit oikein, tuo piiskuinen nimeltä mainitsematon autotalli-kioski sai maailman ensimmäisenä myyntiin ko. autot =), mutta sentään pakettini oli numerolla #2.


Sen verran kiireellä olivat autot tehtaalta lähteneet, että virallinen myyntipakkaus uupui ja auto toimitettiin Pr0-maisesti ruskeassa bulkki laatikossa  :afro:  :







Pitää pikkuhiljaa nysväillä kasaan ja heitellä kommentteja siitäkin.

15
Sähköautot / Project WK 8x8
« : 13.10.07 - klo: 15.09 »
Laitan nyt tännekkin, niin on ihmisillä pällisteltävää.

Mutkan kautta aloin Wheelykingiä nysväilemään, tarvii ostaa vielä toinenkin wk.

Purkasin akkutelineen autosta pois, samoin muita ylimääräsiä osia.
Pitää hieman runkoa tukea m3 kierretangolla+jarruputkella. Toki runko vaihtuu ajallaan joksi aivan muuksi..

http://jesi.5cyl.net/RC/wk/061007-wk_akselit/
Kuvien alla kommentteja...

Ehkä tärkein kuvista:



Tuosta kuvasta voi tehdä jonkinlaisia spekulaatioita, jos hyllyssä notkuu neljä wkoon akselia ja e-maxxin vaihdelaatikko......

Tosiaannin, tuon läpivetävyyden tekee nopsasti.
Akselinpuolikkaita joissa on ulostulo parikipaletta, sit kokonaiset sisuskalut, plus extra pinjoni / ulostulot yms, pikkasen veistelee puoliskoista huulia pois ja lätkii romut kasaan.
Se toki kannattaapi ottaa huamioon että ulos tuleva kartaani pyärii toiseen suuntaan...

16
Yleinen keskustelu / Hi-Power RC -aiheinen foorumi?
« : 18.09.07 - klo: 21.39 »
Itsellä on jonkin sortin fetissi yliampuvan tehokkaisiin rc-laitoksiin, tämän johdosta ajattelin jos laittaisi niille pyhitetyn oman puulaakin pystyyn (viitaten esim www.rc-offi.net ).
Samaa fetissiä on havaittavissa muillakin ihmisillä, ei toki sadoilla, mutta kymmenillä.


Sisältöön huolisin kaikki radioohjattavat jotka omaavat normaalista poiketen hyvin paljon VOIMAA.
Eli autot, lekot, hekot, veneet, yms. Käyttövoimana sähkö, nitrofuili, bensa, yms.

En tavoittele / halua mitään "kilpailua" (case: lennokit.net vs kopterit.net) millekkään foorumille, vaan paikka jossa ruuvipäät voi kokoontua, pitää projektipäiväkirjoja yms yms.
1:1 autopuolella vastaavanlaisia foorumeita ja porukoita on, ne on hyvässä solussa "normaaleiden" foorumeiden ja kerhojen kanssa.

Domaini yms ei paljoa maksa, ne kulut voisi järjestää tutusti kolehdilla tai pienimuotoisilla sponsseilla yrityksiltä....


Ideoita/kommentteja?
Jos mielipiteesi ei kestä päivänvaloa, yhteystietoni: www.rc-offi.net/jesi/

17
Sähköautot / Project Hong Nor X1-CRT Pro Brushless
« : 16.09.07 - klo: 21.16 »
Jepjep.

Vloppuna päätin että nopari vaihtuu mamba maxista MGM:äksi, kohta tämän jälkeen aloin miettimään että jos tulee nopari joka kestää kunnolla volttia ja virtaa, että sama kai laittaa sit isompi autokin.

Tuumasta toimeen, crt.5 äkkiä uuteen hyvään kotiin, poimin isomman kyytiin.
Auto oli ihan hyvin putsattu, mutta laitoin silti purkaen, lotrasin suihkussa hammasharjan ja myrkkyjen kanssa aikani, pääsin fuilin kärystä ja tahmasta eroon :)

Eli spekseinä on mgmän nopari, malli vielä avoinna.
Koneena on 20XL08.
Akkuina tule luultavasti olemaan 4S lipot, kapasiteettia 8000-12000mah.

http://jesi.5cyl.net/RC/E-X1-CRT-Pro/160907-x1-crt_pro/
Kuvien alla jotai näseviä kommentteja...

18
Sähköautot / Project Hong Nor crt.5
« : 10.09.07 - klo: 21.58 »
Jep jep.

Päivä crossi/truggykisoissa sekoitti pienen pääni.


http://jesi.5cyl.net/RC/crt5/100907-hong_nor-kotiin/

Luonnollisesti nakkelen puolet osista mäjelle, mukaanlukien vauhtipyörän, tankin ja pillin.

Luonnollisesti #2 auto liikkuu pattereilla :)
Alkuunsa http://jesi.5cyl.net/RC/rustler/050907-rusty_kotiin/slides/IMG_6359.html




19
Sähköautot / Project Crawler...
« : 24.04.07 - klo: 15.26 »
Panokset kovenee pikkuhiljaa...

Projektille en ole vielä virallista nimeä keksinyt, se hahmottuu samalla kuin autokin =)


Kuten olemme toisaalla tuumanneet, sopivien akseleiden saanti tuntuu olevan hankalaa.
Tästä syystä minulle on saksasta tulossa kokonainen uusi auto josta nappasen akselit käyttöön, loput menee myyntiin / koristeeksi hyllylle.
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58321

Moottoreiksi alustavasti tulee pari Integy Lathe 55T, tosin niiden saatavuus on nolla tällähetkellä =(
Jos niitä ei ala jostain löytymään, laitan 900kv harjattomat, outrunnerit.
Nopareita tarvin jokatapauksessa pari kappaletta...

Autoon tulee nelipyöräohjaus ja myös etu/takaakselin voimanjako, eli ajaessa voi määritellä pyöriikö akselit samaa vauhtia, eri vauhtia tai vaikka eri suuntiin =)
Tästä syystä johtuen ajattelin autoa komentaa seuraavilla radioilla:
http://jesi.5cyl.net/RC/crawler/240407_spektrum/


Ohjaukseen himmeleitä en jaksa alkaa väkertään, tilasin jenkeistä:
http://tracgear.com/product/rc4wd/clod/steeringKit/metal/g1/1.jpg


Runkona tulee olemaan jotain eksoottista..
Suuntana: http://www.thecrawlerstore.com/images/DSCN5145.jpg
Alustavasti toteutan itse vastaavan setupin, ehkä:
http://i75.photobucket.com/albums/i301/Fishmaxx/Fish%20Labs%20Raptor%20Project/DSC03569.jpg
Tai jotain muuta vastaavaa.



Lopputuloksena kiikarissa esim:


20
Sähköautot / Project M18MT...
« : 11.03.07 - klo: 22.37 »
Emännän kanssa tuumattiin jotta poitsulla on ns liikaa virtaa, piti jotain fiksua puuhaa sille keksiä.

Tallissa pojalla oli stampede 2006, mutta näin talvella sillä vetotavan ja sään puitteissa jäi ajot ajamatta.

Sitten tulikin mieleen omasta historiasta laatuauto joka on kittinä, semmoinen siis kipinkapin läheisestä alan liikkeestä.


Mekaanikolla on ikää nelisen vuotta, yllättävän hyvin jaksoi keskittyäkin aiheeseen.
Hän valikoitsi manuskan kuvien perusteella oikeat osapussit, keräili osat, mittaili mallikuvista oikeat ruuvit jne jne.
Sitten harjoteltiin ruuvarin käyttöä ja muita käden taitoja.
Toki oli paikkoja jotka jouduin itse näpertämään, jo tarvittavan tarkkuuden tai voimankäytön suhteen.


Autoon eksyi hieman järeä vastari ja vielä järeämpi nopari.
Hyllyssäni notkui pränikkä Castlen Mamba Max, tuo pyörittänee 100A harjatonta ja noin 1000W harjallista konetta.

Tämä siksi, että siitä saa tarvittaessa laskettua tehoja jne jne.


Tehtäväksi jää korin maalaus, luultavasti Cars elokuvan teemaa muistaen.
Sitten autoon varustellaan metalliset vetarit, diffit kemppilukkoon, hieman isompaa spurria, 1:10 heksit jne.

http://jesi.5cyl.net/RC/xray/110307-pikkumekaanikko/
Joissakin kuvissa tekstit alla...


Tarina jatkuu...

21
Sähköautot / Project Mini-LST...
« : 11.03.07 - klo: 01.54 »
Meinaa tulla tuutista niin paljon tavaraa pitkin foorumia, jotta jos taas koostaisi tekemisiään yhteen paikkaan.

Keräsin myyntiosiolta talteen hyvässä kodissa olleen mlsteen.
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/070307-losi_kotiin/

Haen autoa olkkarissa suoritettavaan offaukseen, eli diffit lukkoon jne.


Kerkesin sillä 5min olkkarissa surraamaan kun kaljapirun avittamana oli jo rälläkkä kädessä...
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/tmp/purku/IMG_4062.JPG

Vakio servot ja saverit ovat suorastaan p*skaa!, jopa rc18 asson ohjaus on luksus tähän verrattuna.


Mallailin tuohon normikokoista servoa, se siihen istuisi kyllä...

Kävin sabessa poikkeamassa etsien servosaveria ja vantteja.
Tonin kanssa tuli puheeksi jos siltikin koittaisi jotain hieman pienempää servoa, pysyisi painopistekkin parempana.
Taskuuni eksyi siis Blue Birdin BMS-380MG.

Kohtahan sitten tuliki tarve alkaa sitä miettimään autoon.
Tästä suuntasin pajalle.com, lopputulos:
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/100307_runko/slides/IMG_4117.html

Koko tarina kuvina ja kooste videona:
http://jesi.5cyl.net/RC/mini-lst/100307_runko/

Tämän protorungon kanssa tuhraantu reilu viisi tuntia aikaa..
Rungon leikkaaminen itsessään kesti noin 10min, mutta suunnittelu ja mallailu vähän enemmän.....

Ensin tönärin kanssa miljardi eri mittausta ja sitten ne cadiin, siitä leikkurin pceelle ja siitä levylle.

Materiaalina käytettiin 2mm kevymiiniä, leikkausvälineenä oli vesi +3000bar paineella ja jokunen hiekanjyvä.

Lopuksi pinta käsiteltiin kuulapuhaltaen, kai tuohon lakka vielä pitäisi laittaa päälle :)


Kiitokset jo nyt: Mikaelni

22
Sähköautot / Project HoBao Hyper 7 PCR Brushless...
« : 06.09.06 - klo: 21.04 »
Kerta jo mopo keuli käsistä, niin vedetään nyt sitte kunnolla sladissakin:
http://jesi.5cyl.net/RC/e-hyper/060906_Hyper_7_PCR/

Tuohon ruuvaan 1300w harjattoman, säätimen ja lipot kyytiin.

Autoa en vielä kovin tarkasti tutkinut tms, mutta silmään jo pisti tuo spideri keskidiffi, käytännössä en voi poistaa jarruja käytöstä, jos keskellä on yleensäkkään jonkin sortin tasauspyörästö.
Olen ehtinyt tottua jo jäykkään keskidiffiin, mutta kai siihen vois vielä oppiakkin.

Tarina varmasti jatkuu....

23
Sähköautot / Project E-Revo Crawler (ex 3.3 Brushless)
« : 24.07.06 - klo: 22.50 »
Ajattelin tommoseen hommaan alkaa, että revosta tehtäs sähköpirssi.

Onhan noita maailmalla jo tehty, gorillamaxxilta saa valmiin kitinkin.
Mutta ekaksi meinaan koittaa iha ite ja jos ei onnaa, sitte G2R kittiä tilaukseen saksasta.

Nyt mennään tässä:
http://jesi.5cyl.net/RC/e-revo/240706-revo_kotiin/

Sabelle SUURI kiitos siitä, että sain biilin ilman moottoria!
Lyhykäisyydessään:
- nitroon liittyvät vermeet mäkeen. (myynnissä, ajamattomana!)
- e-maxxin vaihdeaski kiinni (ostetaan!).
- 700-1300w harjaton tms kiinni.
- akuille telineet.


Kirjottelen ja kuvailen tänne kun rojekti etenee, mut viikkoon ei tapahdu yhtään mitään, kun lähden matkalle jne.


Edit 07.09.2006:

Laitetaan nyt leikkimielisesti apuna ja tukena olleita "sponsoreita" ja ihmisiä hieman listalle, (ei tärkeysjärjestyksessä =) ilman heitä ei tätäkään olisi tehty. / A spesial thanks to:

- Sabe / VP.
- Medasec / Matti.
- MGM compro / Martin.
- RC-Monster / Mike.
- Komatsu Forest / AJ & Tapsa.
- Posti/Matkahuolto/Tulli :)


- Jankka.
- Hermanni.
- Auvo.
- Plus muut foorumilla/irc/mese/jne kantaa ottaneet.
- Sekä vaimokkeelle ja lapsille kun kestätte.

24
Sain hullun päähänpiston ja nakertelin asson vakiosista seuraavan:

http://jesi.5cyl.net/RC/rc18t/tmp/rc18t_4ws.wmv
~12mb.


Kommentteja?

25
Yleinen keskustelu / Gyro auton ohjauksessa...
« : 22.06.06 - klo: 18.50 »
Tämä ei ole mikään uutuus kaupallisesti eikä kentällä testattuna, mutta en oikeen paikallisista foorumeista löytänyt juttua ja asia tuntui mielenkiintoselta, joten piti alkaa koittamaan.

http://www.hpieurope.com/piw.php?partNo=80588&lang=fi
Tuossa on esimerkki kaupallisesta toteutuksesta, hintaa tuolla on reilu satanen.

Kopterimiehenä melkeen purin jo t-rexistäni gyron, mutta siinä on autokäyttöön liian hyvä gyro, eli oli HH/HL toiminnolla, joka ei taas passaa autoon.

esim:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=21961&grpid=503

Itsellä on tuo GWS käytössä.
Näitä liikkuu käytettynä 20-30e / tms haarukassa.

esim:
normaalisti nelivetoinen auto ratti oikeaan reunaan käännettynä pyörii ?askarinkiä keskiakselinsa ympäri, eli auton keskiosa pyörii paikallaan ja renkaa sen ympärillä. liukkaissa olosuhteissa/sopivasti tehoa auto spinnaa mutkissa helposti.
Gyron kanssa taas jos on ratti linkussa, auto pyörii isoa hallittua rinkiä, ja näyttää siltä että renkaat on suorassa. Samoin mutkat saa vedettyä huomattavan helposti pitkässä kahvassa.

Gyron säätöruuvista voi määrittää sen paljonko se tekee vastaohjausta.
Asennetaan vastarin ja ohjausservon väliin, niinku failsafe asennetaan vastarin ja kaasuservon väliin.

Jos asia herättää tunteita ja kysymyksiä, voin ottaa ehtoolla videot autosta jossa gyro kytkettynä ja ilman gyroa, niin näkee eron.

26
Polttisautot / MT2ss kymysyksiä...
« : 06.06.06 - klo: 19.59 »
kuuluuko ton mteen olla tommonen kuminauhamainen lähtemään paikaltaan liikkeelle? Ihan ku olis moottorin ja spurrin välissä kuminauha =)
Eli ei lähde mitenkään räväkästi liikkeelle, sittenku pääsee vauhtiin alkaa kulkemaan ihan hienosti.
Kytkin ja vauhtipyörä oli aika kuumana.
Auto rullaa vapaana hienosti.

Spurrin yhteydessä oleva kitkakytkin on tiukattu kireäksi, sitä en tiedä onko tuo jo kulunut piloille.

Huhut kertovat että tuo auto on ollu alkujaankin tommonen, onko muilla kokemuksia vastaavasta?, vai tarviiko uusia hiluja.

27
Sähköautot / Asson rc18t diffit kestämään?
« : 28.05.06 - klo: 17.49 »
Mamban 8000kv tuntuu hajottavan diffin rattaat.
shimmaamista en vielä ole koittanut, mutta alu/teräs/titaani tms rattaat olis jokatapauksessa POP.
Onkos kellään moisesta havaintoa?
Kysehän oli näistä rattaista: http://www2.gpmd.com/image/a/ascc0022.jpg


Vai passaisko pikkumodauksella jonkun muun diffit?, epäilen... =(

edit: kemppilukossa oleva diffi, teräsulostulot, vakiorattaat + shimmaus=kestää.

28
Sähköautot / Asso rc18t servojuttuja..
« : 17.05.06 - klo: 09.43 »
Onkos raadilla vinkkejä seuraaviin:
1. metallirattaista servoa?, sopuhintaan? =)
2. servosaveria ei-muovisena?
3. mitä muuta?

http://www.rcmart.com/catalog/images/atomic_as19.jpg
Tuo vasemmanpuoleinen murkula löytyy alumiinisena, mutta kaipailen myös noita ylimpänä olevia nippeleitä samasta matskusta.

29
Topic kertonee jo paljon...
Autossani on siis Nosram Force Micro Reverse nopari, muuten loistava, mutta lienee tuon noparin ominaisuutena se että kun ajaa eteenpäin, vääntää lähettimestä pakin "päälle", kestää sekunnin pari ennenkun auto alkaa peruttamaan.
Kysymys siis kuuluu, 1. onko tuo varmasti feature ja sitä ei saa pois?
2. joku muu micro-koon nopari?, ilman moottorirajoitusta, potilaana siis asso rc18mt.
3. muu, mikä?

30
Sähköautot / Asso RC18MT AA-kennotus...
« : 18.11.05 - klo: 07.43 »
siirretty.

Sivuja: [1] 2