edit: 15.02.2011, pakollinen disclaimeri: jos ideoit tästä ja kokeilet, niin teet kaiken omalla vastuulla! (ts, jos poltat noparis, autos, talos, jne, niin sanon "So what.")
(tämä koostuu osittain omista kirjoitelmista ja niiden copypastettelusta, joten siksi hieman jaoettelen asioita)
Jeesp, mulla on tämä aihe omalta osaltani käsiteltynä tuola toisaalla, mutta ajattelin jos tästä muutkin jotain kostuisi niin laitan hieman helpommin löydettäväksi.
Eli tarinahan alkaa siitä, kun hommasin pojalle Traxxas Summit, joka on vakiosähköillä ns vesitiivis.
Muutenhan tuo on hyvä, mutta orgis-koneet eivät oletettavasti kovin pitkään elä, ovat suhteellisen kalliita ja korvaavaa moottoria ei tahdo olla.
Luonnollisesti nopari ohjaa vain harjallisia koneita.
---------
Tuossa 4wdkanootin kanssa (kaljoissamme) tuumailtiin ja päät kolisi kuin keilaradalla.
Tästä keilailusta johtuen seurasi:
Kaadoin kippoon silikooniöljyä, tökkäsin fluken johdot sekaan ja en saanut minkäänmoisia vastuksia mitattua.
Siitä rohkastuneena 1:1 auton akun johdot kippoon, ei lyönyt liekkiä.
Sitten flukella mittaamaan jännitettä, mittari näytti nollaa kunnes oli fyysinen kontakti olemassa.
---------
---------
Seuraava vaihe oli:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sM3-CCXp7Dw[/youtube]
Tuo muhi tuola aikansa, silloin tällöin koittelin että toimii.
Sitten kvg sanoi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_oil , jossa simmuihin pistää:
They are excellent electrical insulators and, unlike their carbon analogues, are non flammable. Their temperature-stability and good heat-transfer characteristics make them widely used in laboratories for heating baths.
---------
---------
Näppäilin testailun vuoksi kiina 2800kv xl pannun kiinni Summit:tiin.
Kaveriksi Mamba Max ja CC-Bec 6.1v, akkuina kiina hardcase 2s 4000mah, toki sarjaan kytkettynä.
Mamba veti vartin tms ajon jälkeen temp-cutoffin, joka ei sinällään ollut yllätys.
(tästä vartista oli varmaan puolet ykkkösellä ajelua, loput oli sekunnin kahden mittaisia kaasun painalluksia yms hyvin kevyttä kaahailua kakkosella)
---------
---------
Nyt kun saatiin kontrollidata, niin päästiin asiassa eteenpäin:




Purkki on niin nafti, että noparista piti purkaa kuoretkin pois.
Tämä myös kostaantui johtojen vedossa, sekä varmastikkin myös lämmön siirrossa, koska öljyä ei mahottomasti mahtunut. Plus että mahdollisesti vaadittavaa siiltä ei saa.
Ja nyt tietty castle linkin käyttö on "hieman" hankalaa, mutta sen kanssa on protoiltaessa kestettävä näin alkuunsa.
Syy naftiin purkkiin on se että nuo purnukat olivat kevymiinisenä kalliihkoja, tuosta numeroa suurempi olisi maksanut heti 20 vai 30eur enemmän....
---------
---------
Koeajo:
Äsken kipasin läheisen tehtaan parkkipaikalle, sielä päästin käytännössä koko ajan lämä lattiassa eessun taas kakkosella, paikaltaan kiihdytellen ja jarrutellen.
Akut kesti tuota rääkkiä kokolailla tasan 15min.
Nopari oli em eläinrääkkäyksen jälkeen kokolailla tasan kädenlämpöinen, max 40c.
Auto meni kattokerhoon volttien saattelemana useamman kerran, boksista oli läpivienneistä tihkunut sen verran öljyä että näki jotain tihkuneen, mutta vuotamalla ei vuotanut.
Pitää hieman trimmailla läpivientien tiivistystä sekä hieman lisätä öljyä, kun nyt täytin purkin öljyllä, nopari sisään ja kansi äkkiä kii.
Tarvii apoteekistä käydä parit neulat ja ruiskut ostamassa, tekee yhden tulpan kanteen, niin saa siitä vedettyä neulalla purkin piripintaan.
Enivei, äkkiä näyttäis siltä että olisi syntynyt vesitiivis harjaton Summit

---------
Koitan saada romut viimeisteltyä vlopun aikana, joten saa lisää tunteja mittariin testausta.
Mutta tällä hetkellä ei ole kohdattu mitään ongelmia asian tiimoilta.
Seuraava evoluutio on varmastikkin hieman suurempi boxi, jotta mahtuu enemmän öljyä sisään ja saa läpiviennit fiksummin tehtyä.
Enivei, päivittelen aihetta tähän ketjuun aina kun tulee jotain sanottavaa.
Kysyäkkin saa, vastaillaan jos osataan.