Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - rcoss

Sivuja: [1] 2
1
Yleinen keskustelu / Transponderi
« : 26.04.10 - klo: 19.40 »
Toimiiko tämä transponderi

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/4578/n/AMBrc-Personal-Direct-Powered-Transponder

meidän radoilla kisoissa ?

Tuossa mainitaan, että ei toimi vanhan AMB 2.0:n mukaisissa systeemeissä.


2
Onko kukaan yrittänyt verrata infrapunamittarilla mitattua lämpötilaa johonkin melko tarkasti tiedettyyn lämpötilaan ?

Itse koitin mitata kiehuvan veden lämpötilaa, joka pitäisi olla aika tarkkaan 100 C. Annoin veden kiehua reippaasti ja mittailin monta kertaa hieman eri kohdista ja etäisyyksiltä lämpötilaa. Maksimit mitä sain oli n. 88 C. Tuntui tosin siltä, että höyryn suuri määrä alkoi häiritä mittausta. Kun kiehuminen ei ollut vielä kovin voimakasta, olivat mittaustulokset lähempänä toisiaan. Kun höyryä alkoi kehittyä reilusti, mittaustuloksissa oli myös enemmän hajontaa. En testannut vaikuttaisiko kattilan sisäpuolen väri tai materiaali tuloksiin. Nyt käytössä oli kiiltävä teräskattila. Mittarina "sininen Duratrax".

Tausta tähän on ehkä sellainen, että radalla olen huomannut jopa 10C eron eri mittareiden välillä (vaikka mittaus on yritetty tehdä mahdollisimman samanoloisesti).

Mutta tulos 88 C tuntuu olevan hieman alakanttiin vaikka tulokset eivät ehkä olekaan kovin luotettavia. Pitäisi mitata myös jollain toisella mittarilla että saisi edes jotain tolkkua onko tulos oikeasti alakanttiin vai aiheuttaako vesihöyry suurta virhettä mittaustulokseen. Sinänsä itse vesihöyrykin pitäisi kaiken järjen mukaan olla lähellä 100 C, että vaikka mittari mittaisi vain höyryn lämpötilaa, tulisi sen ymmärtääkseni olla lähellä 100 C.

Onko kellään omia kokemuksia aiheeseen liittyen ?

3
Sähköautot / Takasiiven koko kilpailukäytössä
« : 08.03.09 - klo: 19.52 »
Hankin juuri Protoformin Mazda 6 korin, light versiona. Tuossa on takasiivessä valmiina "leikkausviivat" niin, että korkeus on 25mm ja kokonaissyvyys n. 50mm (ylhäältä ja alhaalta erikseen mitattaessa on syvyys hieman lyhyempi -> sivusta katsottaessa muoto on hienan suunnikasmainen). Kokematon kysyy, saako noilla mitoilla ajaa kisaa ? (olettaen, että siiven ylin osa on enintään katon korkeudella)

Jo etukäteen kommentti sen varalla, että noilla mitoille ei saa ajaa kisaa, että käsittääkseni tuo kori on lähes ainoastaan kisakäyttöön tarkoitettu... joten, miksihän "leikkausviivat" on sitten väärässä paikassa...vai onko jossainpäin maailmaa eri mitat siivelle.

Vielä, tuossa siivessä näyttää olevan merkitty paikat pienille aukoille (4 kpl, syvyys n. 5mm ja leveys n. 20 -40mm) kohtaan mistä siipi alkaa nousta ylöspäin. Saako tai kannattaako nuo aukot leikata auki ?


4
Sähköautot / Sähkömittari
« : 27.02.09 - klo: 16.51 »
Ne kellä on sähkömittareita, onko väliä ostaako ns. halvimman mahdollisen (tyyliin 8€) vai sitten kalliimman esim. n. 50€ mittarin ?

Ei ole mitään kokemuksia mittareista. Käyttö olisi lähinnä akkujen jännitteen mittailua. Tarkkuus on tietenkin hyvä asia.


5
Mielipiteitä, kuinka kannattava hankinta on jonkinsortin säätötyökalu 1/10 sähkö- tai polttituristille, esim tyyliin

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY/109305-Universal-Exclusive-Set-up-System-for-110-Touring-Cars-101018

tai

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY/108255-Hudy-All-In-One-Set-up-Solution-for-110-Touring-Cars-101017

Merkki ei siis tarvitse olla tuo esimerkkinä ollut, mutta tarvitaanko tuollaista ?

Hyviä vaihtoehtomerkkejä saa esittää... tai jos on sitä mieltä, että ei tarvita ollenkaan niin hieman perustelua mikä on sitten se tapa tai väline jolla auto säädetään.



6
Sähköautot / Akku liian tyhjä
« : 06.10.08 - klo: 08.42 »
No niin en löytänyt sitä oikeaa jo olemassaolevaa kohtaa tälle joten tähän sitten...

Meni akku liian tyhjäksi purkulevyllä (oli siinä ehkä tunnin). Laturi sanoo "Battery error" kun yrittää ladata.

Mitä voi tehdä jotta saisi akun vielä toimimaan ?


7
Yleinen keskustelu / Lap Counter
« : 12.09.08 - klo: 09.20 »
Sanokaas hyviä Lap Countereita (millä saa siis kierrosajat talteen).

8
Polttisautot / Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« : 19.08.08 - klo: 11.00 »
Askarruttanut moottorin säätäminen todella kohdilleen, varsinkin alaneulan säätäminen. Hommaa vaikeuttaa se, että pääneulan säätö vaikuttaa alaneulaan mutta varsinkin jos alaneula on aika lailla pielessä, vaikuttaa myös alaneulan säätö pääneulaan. Yhtälöstä alkaa tulla liian vaikea toteuttaa...

Ns. perusohjehan menee, että säädä ensin pääneula (vaikka lämpömittarin avulla) ja sitten alaneula. Joo, toimii, paitsi että kun alaneula tuntuu olevan paljon pielessä niinkuin yllä totesin sen säätö muuttaa myös pääneulan oikeaa säätöä. Moottorina on LRP:n .12 spec2.

Toiset osaa kuulemma säätää koko koneen pelkällä korvalla...olisi hauska oppia tekemään se niin.

Alaneulan säätöä on kuulemma hyvä tehdä lämpimällä koneella auto kädessä. Kun huudattaa konetta ja lopettaa kaasun antamisen, tulisi kierrokset laskea aika nopeasti tyhjäkäynnille. Jos jää korkeille kierroksille pidemmäksi aikaa, on alaneula liian rikkaalla (kaasariin jää liikaa polttoainetta "huudatuksesta" ja se pitää kierroksia yllä kun lopettaa kaasun antamisen). Toisaalta, ilmeisesti jos kierrokset laskee hyvin tyhjäkäynnille mutta alkaa sitten uudestaan nousta, on alaneula liian kireällä.

Kaikki tämä kuulostaa periaatteessa ok:lta mutta on käytännössä sitten kuitenkin aika hankalasti toteutettavissa niin, että moottori olisi todella huippusäädöissä.

Kenelläkään hyviä ideoita ja kommetteja ?

9
Polttisautot / LRP:n kiertokangen alapää rikki
« : 06.06.08 - klo: 23.14 »
Meni juuri LRP:n Spec 2:n kiertokangen alapään laakeri rikki (siis liukulaakeri). Kone jumittui kokonaan. Oli jumittunut niin, että alapään laakeri oli kasaantunut kangen reiän sisään ja pullistui ulos niin, että jäi koko höskä kiinni koneen runkoon. Sain kuitenkin irti sen naputtelemalla mäntään (oli jumahtanut sopivaan kohtaan että kampiakseli pääsi pyörimään alaspäin kun mäntää koputti ylhäältä).

Olen koittanut olla tarkka lämmöistä. Mutta sen huomasin, että alaruuvi on ollut liian kireällä. Tyhjäkäynti jäi liian korkealla kun pysähtyi. Lämmöt ovat olleet siinä 100-110C. Auto on muuten FW-05RR (eli se keppivetoinen...). Motilla ajettu vajaa 3 gallonaa.

Mäntä ja sylinteri näyttää hyviltä. Männän ylälaidassa, topin ja helman liitoskohdassa, ihan pieniä rupuja, muutama (todella pieniä). Sylinteri näyttää aika täydelliseltä.

Kysymys 1: Syy hajoamiseen ? A) kiertokangen alapään laakeri oli vain tiensä päässä ? B) Kone on kuitenkin käynyt liian kuumana ja männän ja sylinterin välinen kitka on ollut sitä luokkaa, että alapään laakeri ei ole kestänyt ? Itse valitsen A:n. Voi olla tietysti myös vielä jokin syy C) ...

Kysymys2: kandeeko vaihtaa muuta kuin kiertokanki ?

ps: sellainen havainto, että tulpan ympärys kannessa ja männän yläpinta ovat hieman rosoisia. Mikäköhän on tehnyt niiden pinnoista tuollaisia ?

10
Polttisautot / Pillin päähän kumiputki
« : 26.05.08 - klo: 21.19 »
Vinkkiä mistä sopiva kumiputken pätkä pillin päähän ? Siis ettei tule öljyä niin paljoa auton sisäpuolelle.

Lähinnä kai paksuus pitää olla sopiva.

11
Koskee lähinnä 1/10 autoja joissa on foam-renkaat.

Mikä on teillä käytäntö, jos eturenkaat kuluu nopeammin kuin takarenkaat: kuinka ison eron renkaiden halkaisijassa annatte olla enenkuin jotain pitää tehdä ?

Suuri ero etu- ja takarenkaiden halkaisijoissa tarkoittaa pyörimisnopeuseroa etu- ja taka-akselien välillä. Kun 1/10 autoissa ei ole keskitasauspyärästöä, tarkoittaa se, että akselit pyörii eri nopeutta riippuen rekaiden halkaisijoiden eroista. Tämä taas aiheuttaa jomman kumman pään sutimista.

Kommentteja ?


12
Polttisautot / Moottorin lämmöt talvella
« : 25.03.08 - klo: 10.47 »
Ajelin lumessa autolla ja kädellä mitaten moottorin jäähdytysrivoista oli lämmöt noin 30C koska kone ei tuntunut edes lämpimältä. Tulpan juuressa varmaan tietysti vähän korkeampi. Renkaista tuli koko ajan lumisuihku moottoriin jolloin jäähdytys oli liiankin tehokas.

Mitenkäs tämä vaikuttaa moottorin kestävyyteen ? Moottorit suunnitellaan kuitenkin toimimaan jossain 80-120C välillä mm. männän välysten suhteen.

13
Yleinen keskustelu / Radion hankinta USA:sta
« : 05.10.07 - klo: 21.50 »
Olen katsellut radiolähetintä USA:n nettikaupoista (esim. Hitec Aggressor SRX). Näyttää olevan taajuus 75MHz yleinen siellä. Onko niin että tuolla taajuudella ei tee mitään kotosuomessa ?

Sitten siellä myydään kyllä 27MHz malleja mutta saako niihin sitten tätä Spectra modulea millä pääsisi eroon kiteistä ? Eikös ainakin Suomessa Spectra modulet toimi pääasiassa n. 40MHz taajuudella (?)


14
Polttisautot / Moottori ja pilli ne yhteen soppii... vai ?
« : 23.08.07 - klo: 22.33 »
Jos puhutaan saman kokoluokan moottoreista, niin sopiiko jonkin merkkiseen koneeseen toisen merkkinen pilli ? Vai tuleeko olla mieluummin samaa merkkiä ?


15
Polttisautot / RB Speedline Matrix kone .12
« : 16.08.07 - klo: 21.40 »
Onko kellään kokemusta RB:n Matrix .12 moottorista ?


16
Polttisautot / Miksei moottorit toimi bensalla ?
« : 20.06.07 - klo: 19.35 »
Onkos porukalla tietoa miksei nykyiset polttomoottorit (.12 - .28) toimi bensalla ? Miksi tarvitaan "huonompaa" polttoainetta missä on metanolia ja nitrometaania ?

Onko tämä joku turvallisuusasia ?


17
Polttisautot / Radioyhteys katkeaa, kaasu täysille
« : 06.06.07 - klo: 13.15 »
Huomasin juuri (kantapään kautta) että kun autostani katoaa radioyhteys, menee kaasu automaattisesti täysille o_O

Mitä järkee...

Eli oleellinen kysymys: miten voin korjata asian niin että kaasu menee mieluummin tyhjäkäynnille kun radioyhteys katoaa ? Auto Kyöstin Inferno 7.5 US Sports 2. Jotain säätöjä näyttää löytyvän myös ohjaimesta...


18
Onko kukaan testannut tai onko mutua, paljonko tulpan lämpöarvo vaikuttaa moottorin toimintalämpötilaan ?

Siis jos ajan kuumalla tulpalla versus kylmällä tulpalla (olettaen että molemmilla kone toimii), niin paljonko on oletettavasti eroa moottorin lämpötilassa ?

Ja riippuukohan tämä lisäksi moottorin koosta ?


19
Polttisautot / Tulppasuositus .28 koneelle
« : 25.04.07 - klo: 10.38 »
Minkä lämpöinen tulppa olisi suositeltava kun kone on .28 (kyöstin pata) ja fuilina 25% Big Bang. Ilmeisesti vakiotulppa on aika kylmä (?)


20
Polttisautot / Moottori pysähtyi äkkiä
« : 12.04.07 - klo: 12.08 »
Moottori oli tyhjäkäynnillä ja hieman kaasuttelin. Savua tuli. Yhtäkkiä kuului aika hiljainen mutta ihmeellinen ääni (en ollut aikaisemmin kuullut sellaista) ja kone pysähtyi. Moottori (Kyosho GXR 15) on vetokäynnisteinen ja sillä on ajettu hieman yli gallona. Koitin pyörittää vauhtipyörästä mutta ei pyöri.

Mikä on todennäköisyys että mäntä paloi kiinni sylinteriin ? Onko muita vaihtoehtoja ?

21
Polttisautot / Kyosho Inferno 7.5 Sports U.S. versio
« : 30.03.07 - klo: 12.23 »
Onkos kukaan vielä hankkinut tätä uutuutta ? Pannu on ainakin kasvanut (.28) ja osia on vahvistettu (teräksiset rattaat). Vahvempi servokin kaiketi. Vois olla aloittelijalle hyvä peli (?)

22
Jääkö Hyvinkään asfalttiradalle vesi lillumaan niinkuin Tattarisuolla ?

23
Polttisautot / Paras moottori kokoluokassa .12
« : 12.10.06 - klo: 13.43 »
Paras motti .12 koossa ?

24
Polttisautot / Virityspillin vaikutus
« : 10.10.06 - klo: 11.13 »
Kuinka paljon olisi odotettavissa lisätehoa jos vaihdan virityspillin GXR15 koneeseen ? Nyt siinä on vakio perus-kaura-pilli.

Ja uusi pilli kun näyttää maksavan n. 80€ niin tämä kysymys kiinnostaa... eli tuleeko lisää potkua akselilla paljon, vähän, ei juurikaan etc.

25
Polttisautot / Yksisuuntalaakerin hoito
« : 27.09.06 - klo: 11.34 »
Miten saa vaihteiston yksisuuntalaakerin kestämään mahdollisimman pitkään ?

Pidänkö ilman öljyä vai tuleeko öljytä ? Muuta ?

26
Polttisautot / Vauhtipyörän paino
« : 21.09.06 - klo: 13.04 »
Mitä vaikutusta on vauhtipyörän painolla ? Ostin juuri uuden ja se on selvästi aikaisempaa kevympi.

27
Mitäs asioita tulee mieleen jos on hankkimassa uutta tehokkaampaa konetta rata-autoon ?

Kyseessä siis olisi perusmokkula GXR-15 koneesta siirtyminen vaikkapa RB:n V12 koneeseen.

Mitä tulee huomioida ? Pärjääkö vanhalla kytkinkellolla ja kytkimellä (kovamuovipalat) ?

Välityssuhdetta nyt varmaan ainakin pääsee rassaamaan. Ja lienee niin, että auton säätöjä saa varmaan myös muuttaa.

28
Polttisautot / Mitä vikaa kytkimessä ?
« : 31.08.06 - klo: 15.14 »
Vai onko vika kytkimessä ollenkaan... ?

Eli kun laitan hanaa, ottaa auto monesti 'ylikierroksia' hetken ja vasta sitten ampasee kunnolla liikkeelle. Ongelma on mielenkiintoisesti pysynyt samana vaikka olen juuri laittanut n. 100€ tämän ongelman ratkaisuun   :x  Eli olen uusinut kytkinkellon ja kytkimen. Kytkin on komposiittia nyt (ennen alumiinia). Kun ongelma ei tällä poistunut, laitoin uuden 2. vaihteen keskipakokytkimen (jossa oli muuten kyllä vikaa: (kiristysruuvit pyörivät tyhjää jengoilla). No autolla kyllä pystyy ajamaan mutta tosiaan ottaa aina välillä kovat kierrokset ennenkuin ampasee kunnolla vauhtiin !? Tämä siis jo kun auto on lähes paikallaan vielä.

Siis missä vika luuraa ??

29
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 09.08.06 - klo: 12.27 »
Virtausta kuvataan ns. Reynoldsin luvulla Re=u*L/v, missä u on nopeus, L on jokin virtausta kuvaava pituus ja v on virtaavan aineen viskositeetti.

Kun verrataan eri kokoluokan virtaustapahtumia, siis esim. 1:1 ja 1:10 olevien autojen yli tapahtuvaa virtausta, tulee em. Reynoldsin luvun pysyä samana jotta virtaustapahtuma olisi vastaava kummassakin.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos L=4m 1:1 autossa, niin 1:10 autossa se on 0.4m. Viskositeetti v ei muutu mittakaavan muuttuessa. Jäjelle jää nopeus u. Jotta molemmissa tapauksissa Reynolsin luku olisi sama, muutetaan nopeutta niin, että saadaan Re samaksi. Jos esim. 1:1 autolla ajetaan 108 km/h (30m/s), saadaan että 1:10 autolla pitäisi ajaa 300 m/s että virtaustapahtuma olisi sama. Eli 1080 km/h ! Oltaisiin lähellä äänen nopeutta.

Tästä voisi päätellä, että aerodynamiikka ei näyttele suurta roolia 1:10 autoilussa. Ja näinhän se taitaa ollakin koska ei siihen erityisen suurta huomiota koskaan kiinnitetä. Siis esim. kukaan ei juurikaan trimmaa autoaan aerodynaamisessa mielessä huippuunsa, säädä, lisää tai poista siivekkeitä tai kokeile vakavissaan ajettavuuden muutoksia kun vaihtaa erilaisen korin. Asioita joihin todella kiinnitetään huomiota 1:1 kilpa-autoilussa (ja siviiliautoilussa jossain määrin myös).

Silti ilmeisesti olisi väärin väittää ettei esim. 1:10 auton takasiivellä olisi mitään vaikutusta ajettavuuteen. Ilmeisesti huippunopeuksissa pito paranee takasiivekkeen avulla sen verran, että sen voi hyvin huomata. Kilpailutoiminnassa, kun äärimmäisyydet voivat ratkaista, asialla saattaa olla kohtuullinen merkitys.

30
Yleinen keskustelu / Jousen & iskarin jäykkyysdilemma
« : 12.07.06 - klo: 21.43 »
Ymmärtääkseni "yleissääntö" jousituksen säätöön on, että jäykän jousen kanssa tulisi käyttää jäykkää iskaria ja päinvastoin.

Kuitenkin esim. Kyoshon rata-autoissa (ainakin FW05-RR) annetaan ohjeena melko jäykkä jousitus mutta löysä iskarin öljy. Tämä ei oikein mene yksiin tuon ym. "yleissäännön" kanssa.

Onko niin, että tuo yleissääntö ei aina päde vai onko asiassa muita tekijöitä jotka vaikuttavat säätämiseen ? Miksi siis jäykkä jousi ja löysä iskari voi olla hyvä yhdistelmä ?

Sivuja: [1] 2