Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - JUkka-san

Sivuja: [1] 2 3
1
Kilpailijoiden kanava / 2023 arvokisapaikkojen haku
« : 09.10.22 - klo: 17.10 »
Arvokisapaikkakiintiöt jaetaan EFRA-kokouksessa 6-7.11. Ilmoita halukkuutesi osallistua minulle jukka.l.j.hakamies@gmail.com viimeistään 5.11. mennessä. Ilmoittautumisesta tulee sitova 15.1.2023 mennessä. Se tarkoittaa sitä että osallistumismaksu tulee maksettavaksi. Osallistumismaksut EM-kisoihin on 120 euroa ja sähkökrossin molempiin luokkiin 170 euroa.

Jos hakijoita on enemmän kuin paikkoja saadaan, paikat jaetaan rankingin perusteella. Yleensä kaikki halukkaat ovat päässeet mukaan.

Lisäilen tähän jo tiedossa olevia kisapaikkoja ja päivämääriä. Suurin osa kisapäivämääristä vahvistuu EFRA:n vuosikokouksessa marraskuun alussa.

Muokattu sähköpostilinkki oikeaksi.

2
Tulokset / M8-luokkien sarjapisteet 2022
« : 10.07.22 - klo: 19.48 »
...löytyvät liitteestä. Huomauttakaa virheistä yksityisviestillä.

3
M8-luokkien yksityyppirenkaiden kilpailutus tuleville kahdelle kaudelle järjestetään tänä kesänä. Testipäivä on elokuun alkupuolella myöhemmin sovittavalla radalla.

Haettava rengas on hyvä kompromissi kaikille radoille ja kestää kulutusta. Lisäksi kallistuneiden rahtikustannusten takia Euroopassa valmistettu rengas saa lisäpisteitä.

Lisätietoja puhelimella o4oo-582128

4
C12-luokkien kisat avaavat perinteisesti EFRA:n Euroopan mestaruuskisojen kauden. Tänä vuonna ajetaan Trencinissä Slovakiassa Hudy Arenalla. Kisat alkavat perjantaina treeneillä ja ensimmäisellä alkuerällä, lauantaina ajetaan loput alkuerät ja sunnuntaina on finaalitreeni sekä finaalit.

Suomesta kisaan lähtevät mukaan Jaakko Huhmarsalo, Eero Häkämies ja Jukka Häkämies. Suomalaiskolmikko ajaa stock-luokassa (13,5-lankainen kone).

Kirjoitellaan kisaraporttia tänne ja lisään linkin live-seurantaan perjantaina.

5
M8 https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8_2022.pdf
M8e https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8e_2022.pdf

Kisakalenteri:
- 28.5. Turku
- 11.6. Vaasa
- 1.7. Salo
- 13.8. Hyvinkää

Salon kisa on todellakin perjantaina televisionnin takia!

6
Kilpailijoiden kanava / Tiedote Salon SM-osakilpailusta
« : 24.03.22 - klo: 18.53 »
Kilpailijoille tiedoksi, että Salon SM-osakilpailu ajetaan poikkeuksellisesti perjantaina 1.7.2022. Osakilpailu ajetaan osana YLE:n televisioimaa SM-viikkoa, ja tämä mahdollistaa lajillemme poikkeuksellisen näkyvyyden YLE:n tv-kanavilla ja/tai YLE Areenassa. YLE tekee nitrofinaalista ja sähköautojen viimeisestä A-finaalista monikameralähetyksen, jonka ajankohtana ainoa mahdollisuus on perjantai, sillä silloin ajetaan Kavilassa myös motocrossia ja trialia. Sama kuvausporukka on kuvaamassa pienoisautoilut. Lauantaina ja sunnuntaina kuvausporukka on kiinni muiden lajien parissa Salon Urheilupuistossa. Toivottavasti mahdollisimman moni kuski pystyy järjestämään vapaan tuohon perjantaille, jotta saadaan tehtyä kauden parhaat kisat osaavan kuvaustiimin ja lajia tuntevan kommentaattorin voimin. Lisätietoa Salon kisan televisiointiin liittyvistä asioista saa Riku Akkaselta.

7
Kilpailijoiden kanava / Kilpailukalenteri 2022
« : 09.01.22 - klo: 18.17 »
...on liitteenä.

8
Kilpailukutsut / C12 CS12 PM-kisat Hakkilassa 5-6.2. 2022
« : 04.12.21 - klo: 20.03 »
Fullspeed RC kutsuu C12 ja CS12 kuskit Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin Vantaa Hakkilaan helmikuun 5-6. 2022.

Ajettavat luokat: C12 ja CS12

KILPAILUPAIKKA
- Fullspeed RC Arena, Vantaa, Vanha Porvoontie 231, C1-porras, 3. kerros

RATA
- Ilveshaku Circuit, n. 33 x 16 m GT track -matto


Ajoformaatti EFRA:n EM-kisaformaattia mukaillen.
Lauantai:    1 vapaa harjoitus
   2 ohjattua eräharjoitusta
   Reseed
   2 ohjattua eräharjoitusta
   4 alkuerää
Sunnuntai   Lyhyt shakedown
   2 alkuerää
   kolme finaalia

Lauataina aloitetaan 9:00 ja lopetetaan noin 18:00. Sunnuntaina aloitetaan 9:00 ja palkinnot jaetaan noin 16:00.

Säännöt (linkki täydellisiin sääntöihin https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/02/EFRA%20App%203%202021.pdf)
CS12: 13,5T moottori, blinky-säädin,vapaat solukumirenkaat
C12: 6,5T moottori, blinky-säädin, vapaat solukumirenkaat
Sallitut korit https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/03/2021_EFRA_List_1_12_Electric_Track.pdf
Moottorit (Mod) https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/11/2021%20EFRA%20Brushless%20Motors%20Modified%202021%20v3.pdf
Moottorit (Spec) https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/11/2021%20EFRA%20Brushless%20Motors%2013%205T%20Spec%202021%20v4.pdf
Akut https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2020/02/2020%20EFRA%201S%20Stick%20LiPo%20List%20(15-20)%20v1.pdf

Ilmoittautumislinkki myrcm:n aukeaa lähipäivinä.

9
Kilpailijoiden kanava / Arvokisaosallistujat 2022
« : 21.10.21 - klo: 22.27 »
Laittakaahan oman luokkanne luokkayhteyshenkilölle viestiä mikäli olette halukas ajamaan ensi kesän arvokisoissa. EFRA-kokouksessa marraskuun 6. päivä anotaan alustavat paikat ja sitovat ilmoittautumiset ovat todennäköisesti tammikuun puolessa välissä.


10
Kilpailijoiden kanava / EFRA AGM 2021
« : 23.08.21 - klo: 21.03 »
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Jos haluat esittää sääntömuutoksia, lähetä muutosesitys englanniksi ja hyvät perustelut muutokselle viimeistään 28.8. mennessä osoitteeseen Jukka.l.j.hakamies(a)gmail.com. Sääntömuutosehdotukset käsitellään vielä lajiryhmän kokouksessa 30.8.

11
Tulokset / M8 sarjapisteet 2021
« : 24.07.21 - klo: 21.21 »
M8 kahden osakilpailun jälkeen:

Sija Nimi Vaasa Salo Turku Hyvinkää Yhteensä
1 Max Mört 90 100 190
2 Pekko Iivonen 100 76 176
3 Joseph Quagraine 66 90 156
4 Ari Heinonen 82 69 151
5 Arttu Syrjänen 72 72 144
6 Joona Haatanen 76 60 136
7 Jamiel Gabrielsson 69 66 135
8 Kasper Haahti 60 54 114
9 Jere Saarinen 52 50 102
10 Heikki Valtonen 57 42 99
11 Niko Saarinen 54 44 98
12 Riku Laukkanen 48 36 84
13 Tomi Salonen 0 82 82
14 Juuso Teuronen 42 34 76
15 Kimmo Sukanen 46 26 72
16 Juha Sallmen 38 30 68
17 Simo Ahoniemi 63 0 63
18 Petri Mylläri 0 63 63
19 Kari-Heikki Salonen 40 22 62
20 Joona Lempiäinen 0 57 57
21 Ilari Langenoja 0 52 52
22 Aapo Heinonen 50 0 50
23 Markku Honkanen 0 48 48
24 Tom Thusberg 0 46 46
25 David Bendecon 44 0 44
26 Janne Maula 0 40 40
27 Harri Kallonen 0 38 38
28 Tommi Hartlin 0 32 32
29 Mikko Maula 0 28 28
30 Eelis Lehtinen 0 24 24

M8e kahden osakilpailun jälkeen:

Sija Nimi Vaasa Salo Turku Hyvinkää Yhteensä
1 Karri Salmela 100 100 200
2 Mikko Luopajärvi 82 90 172
3 Jarno Siltanen 90 76 166
4 Tomi Mairue 76 82 158
5 Jani Hovi 63 72 135
6 Oskari Mäki 72 60 132
7 Arto Heinonen 66 57 123
8 Joonas Kekkonen 50 69 119
9 Akseli Syrjänen 54 63 117
10 Teemu Kujala 60 52 112
11 Kai Jämsä 48 54 102
12 Kalle Järvinen 46 48 94
13 Aki Kari 40 44 84
14 Kristian Ullakko 69 0 69
15 Mikko Ylinen 0 66 66
16 Ilmari Ullakko 57 0 57
17 Victor Ekholm 52 0 52
18 Tony Nyman 0 50 50
19 Niko Poikkeus 0 46 46
20 Miika Saarinen 44 0 44
21 Patrik Bengs 42 0 42
22 Tomi Laine 38 0 38

Liitteenä vielä helpommin luettavassa muodossa...

12
Tähän kauteen päättyy nykyisen renkaan sopimuskausi. Ehdottakaa uutta rengasta kausille 2022-2023.

Kriteerinä rengasvalinnassa on renkaan hyvä saatavuus, hyvä kulutuskestävyys ja ajettavuus. Rengastesti ajetaan heinäkuun lopulla tai elokuun alussa. Uusi rengasvalinta julkistetaan viimeistään syyskuun alkuun mennessä.

Lisätietoja minulta.

13
Kilpailijoiden kanava / M8 2021 sarjasäännöt
« : 14.03.21 - klo: 20.17 »
Radio-ohjattavien M-8 polttomoottorikrossiautojen vuoden 2021 SM-sarjan säännöt
1. M-8 SM-osakilpailut vuonna 2021
•   12.6. Vaasa
•   3.7. Salo
•   31.7. Vantaa
•   21.8. Hyvinkää
2. Ajettava luokka M-8 (polttiskrossi 1/8)
•   Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2021:n, EFRA:n sääntöjen (www.efra.ws) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säännöt ovat määräävät. Osanottomaksu on 40 €.
•   Sarjapalkinnot jaetaan 10 parhaalle. Kilpailunjärjestäjät varaavat 2 €/osallistuja sarjapalkintorahastoon, ja luokkayhteyshenkilö koordinoi palkintojen hankinnan. Kolme parasta palkitaan myös AKK:n palkintogaalassa. Gaalasta poissaolo voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi toiminnaksi.
•   Kilpailuissa sallitaan radioyhteys kuljettajan ja varikolla olevan mekaanikon välillä. Radioyhteyden sallimisella pyritään edistämään kuulosuojainten käyttöä.
3. Ilmoittautuminen ja harjoittelu ennen kilpailua ko radalla
•   Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy sunnuntaina kaksi viikkoa ennen kilpailupäivää klo 22.00. Kilpailuun ilmoittaudutaan AKK:n KITI järjestelmään. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla on kilpailupäivänä kilpailukutsussa mainittuna aikana.
•   Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut/Kilpailukutsut vähintään neljä viikkoa ennen kilpailupäivää.
•   Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa: -kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite -lisenssinumero -henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä (kilpailun järjestäjän tulee ilmoittaa toimivat ponderityypit)
•   Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
•   Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua. Perjantain harjoittelu voidaan sallia vain erityistapauksissa (esim. kauden avauskisassa jos keliolosuhteet eivät ole mahdollistaneet harjoittelua aiemmin)
4. Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän SM-pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän ovat sallittuja perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 1 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa. Kilpailu voidaan järjestää kaksi-päiväisenä, mikäli kilpailun järjestäjä näin haluaa. Jos kilpailu järjestetään kaksipäiväisenä, tulee siitä tiedottaa kilpailijoita viimeistään maaliskuun loppuun mennessä. Kaksipäiväisen kilpailun aikataulu tulee laatia siten että kilpailu alkaa aamupäivästä kello 11-12 ja loppuu sunnuntaina 15-16.
Ajoformaatti yhden päivän kilpailuun:
•   Viimeisen harjoituserän kesto on 10 minuuttia. Viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
•   5 minuutin alkueriä on 3-4 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
•   alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
•   1/2, 2/3 tai 2/4 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella mukaan lasketuista eristä.
•   alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
•   nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomalle sijalle ajaneet autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan.
•   Esimerkki 12 auton kaaviosta:
A-haara                    B-haara
½ 1,3,5,7,9,11,13,15          2,4,6,8,10,12,14,16
¼ 17,19,21,23,25,27,29,31       18,20,22,24,26,28,30,32
1/8 33,35,37,39,41,43,45,47       34,36,38,40,42,44,46,48
1/16 49,51,53,55,57,59,61,63       50,52,54,56,58,60,62,64
1/32 65,67,69,71          66,68,70,72
•   Nousufinaalien kesto on 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 15 tai 10 minuuttiin).
•   nousufinaaleissa ajaa 12 autoa, radan koon ja osallistujamäärän mukaan voidaan ajaa myös 10 auton nousufinaalit
•   nousufinaaleista nousee 4 (3 jos ajetaan 10 kuljettajalla) parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 6 (5) finaaliin.
•   Finaalin (10 - 12 autoa) kesto on 45 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella. Jos olosuhteet eivät ole tasaiset semifinaaleissa esimerkiksi sateen takia, finaalin lähtöjärjestys määräytyy seuraavasti: A-haaran 1. saa finaaliin lähtöruudun 1, B-haaran ensimmäinen saa lähtöruudun 2 jne.
•   Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa. Tässä tapauksessa aikataulussa on pidettävä huoli siitä, että nousijoilla on riittävästi aikaa huoltaa autot seuraavaan finaaliin
•   Jos aikataulullisesti on mahdollista, voidaan ajaa sijoitusfinaali finaalista pudonneiden kesken. Sijoitusfinaali ajetaan semifinaalin jälkeen, ja on kestoltaan 15 tai 20 minuuttia. Jos sijoitusfinaali ajetaan A-finaalista pudonneitten kesken, sijoitusfinaalin voittaja nousee ajamaan 13. autoksi A-finaaliin.
Aikataulu laaditaan yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen aikataulu jokaiseen kilpailuun. Ajoformaatti kahden päivän kilpailuun laaditaan yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa mukaillen yhden päivän kilpailuformaattia.
4.1. Lähetystapa
•   Alkueriin lentävä lähtö: kuulutetaan 3 min, jolloin erä saa lähteä lämmittelemään.
•   kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek.
•   kuulutetaan “aika käy”, jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran. Lämmittelyn aikana oikaisu paremman lähtöpaikan saamiseksi on kielletty ellei ajajakokouksessa toisin päätetä. Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin ns. lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä.
•   Finaalilähetys tapahtuu lipulla, lähtövaloilla tai äänimerkillä. Finaalien lähetystapa:
o   Lähtö radan reunasta tuloksen mukaisessa järjestyksessä tyyliin “Le Mans”
o   3 minuutin mittainen lämmittelyajo kuulutetaan avatuksi.
o   kuulutetaan 1 minuutti. Autot ajavat kierroksen loppuun ja palaavat varikolle.
o   kuulutetaan ”lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen”. Teknistä kymppiä ei enää myönnetä tämän kuulutuksen jälkeen. Autot viedään lähtöpaikalle.
o   kuulutetaan ”15s lähtöön, lähtö lähettäjällä, jolla lippu vaakatasossa. Autoja ei saa viedä enää lähtöpaikalle vaan on lähdettävä varikolta muiden perään.
o   lähettäjä laskee lipun maahan, lähtökäsky äänimerkillä tai lähtövaloilla (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalla lippu ylös.
4.2. Parc Ferme
•   Ensimmäisen semifinaalin autot jätetään suljettuun parkkiin ajon jälkeen. Autot saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu
4.4. Nostaminen
•   Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti. Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan. Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.
 4.5. Tekninen kymppi
•   Semi- ja A-finaaleissa saa kuljettaja ottaa teknisen kymmenen minuutin kestävän korjaustauon. Sen ottaja lähtee liikkeelle joukon viimeisenä oletetusta tai merkitystä paikasta nro 11 tai 13. Tekninen kymppi on otettava ennen ” lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen” ilmoitusta. Teknisiä kymppejä saa ottaa vain yksi kuljettaja kutakin finaalia kohden. Korjaustauon mittaus lähtee ilmoitushetkestä liikkeelle. Uusittu finaalin startti alkaa uudella 3 minuutin lämmittelyajolla. Ilmoitettu uusi lähtöaika tarkoittaa lämmittelyn alkuhetkeä. Teknisen kympin aikana rata on suljettu.
4.6. Rata
•   Lähtöpaikkojen tasavälinen etäisyys on vähintään 3 metriä ja enintään 4 metriä. Lähtöpaikat on merkitty selkeästi, jotta mekaanikot näkevät jo varikolta missä oma lähtöpaikka sijaitsee!
•   Nostopaikat on numeroitu. Ne paikat, jossa halutaan nostajan olevan istuallaan, järjestäjä huolehtii istumapaikasta. Nostopaikat pitää järjestää siten, että nostajan turvallisuus ei vaarannu
•   Varikolla tulee olla näyttö jossa tilanne näkyy reaaliaikaisesti.
4.7. Palkinnot
•   Palkitaan kolme parasta muistopalkinnoin ja kilpailujärjestäjän haluama määrä muita kuljettajia.
5. Katsastus
•   Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus on kaksi henkilöä). Huomioikaa renkaiden merkkaamiseen tarvittava henkilökunta.
•   Kilpailijalla on oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Vapaaehtoinen katsastus ei siirrä erän aloitushetkeä.
•   Erien jälkeen autoja otetaan katsastukseen joko kaikki tai osa pistokoeluontoisesti. Katsastukseen tulee tehdä katsastussuunnitelma jonka mukaan autot tarkastetaan.
•   Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus, polttonestesäiliön tilavuus. Mikäli kilpailijan auto on sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista. Ajossa rikkoutuneen pohjalevyn saa vaihtaa vain kilpailun johtajan luvalla.
6. Tekniset säännöt
 
Mitat:
•   suurin pituus 550 mm
•   suurin leveys 310 mm mitattuna 27 mm maavaralla
•   akseliväli 270-330 mm
•   suurin korkeus 250 mm, mitattu niin että auton pohja on maassa
•   minimipaino 3200 g
•   renkaan halkaisija on 109-120 mm ja leveys maksimissaan 47 mm

Moottori ja polttoainejärjestelmä
•   polttomoottori, jonka suurin iskutilavuus on 3,5 cm3
•   polttoainesäiliön suurin sallittu tilavuus on 125 cm3 mukaan lukien letkut ja polttoainesuodattimet kaasuttimelle asti
•   polttoainesäiliön tilavuutta ei saa muuttaa irrallisilla osilla
Pakoputki
•   vain EFRA-merkinnällä varustetut pakoputket ovat sallittuja. Suositeltavaa on ajaa uusimman listan pakoputkella.
Renkaat
•   Sallittu rengas on Hot Bodies Gridlock V3 Pink (HB204494) valmiiksi vanteille liimattuna. Uudet renkaat tulee merkitä katsastuksessa. Samoilla renkailla saa ajaa eri kilpailuissa, kunhan niissä näkyy merkinnät jotka ovat tehty uutena katsastuksessa. Jos merkinnät kuluvat kilpailun aikana, pitää kilpailijan pyytää uudet merkinnät katsastuksesta. Renkaiden määrää ei ole rajoitettu
•   pitoaineiden käyttö renkaissa on kielletty
•   renkaita ei saa muuttaa lisäämällä niihin pitoa lisääviä osia
Takasiipi
•   maksimi leveys 217 mm
•   siipijänteen suurin sallittu pituus on 85 mm
•   päätylevyjen suurin sallittu pituus on 100 mm ja korkeus 70 mm
•   siiven tulee olla joustavaa materiaalia ja kulmien pitää olla pyöristettyjä
 
Polttoaine
•   metanolin ja nitrometaanin sekoitus, suurin sallittu nitrometaanipitoisuus on 25 tilavuusprosenttia. Polttoaineen suurin sallittu massa on 0,91 g/cm3 20 asteen lämpötilassa.

Radiolla ei saa olla mahdollista säätää muita toimintoja kuin ohjausta sekä kaasua ja jarrua. Muut sallitut elektroniset laitteet autossa ovat transponderi ja virtakytkin.

Radio-ohjattavien M-8e sähkökrossiautojen vuoden 2021 SM-sarjan säännöt
1.   M-8e SM-osakilpailut vuonna 2021
•   12.6. Vaasa
•   3.7. Salo
•   31.7. Vantaa
•   21.8. Hyvinkää
2. Ajettava luokka M-8e (sähkökrossi 1/8)
•   Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2021:n, EFRA:n sääntöjen (www.efra.ws) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säännöt ovat määräävät. Osanottomaksu on 40 €
•   Sarjapalkinnot jaetaan 10 parhaalle. Kilpailunjärjestäjät varaavat 2 €/osallistuja sarjapalkintorahastoon, ja luokkayhteyshenkilö koordinoi palkintojen hankinnan. Kolme parasta palkitaan myös AKK:n palkintogaalassa. Gaalasta poissaolo voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi toiminnaksi.

3. Ilmoittautuminen ja harjoittelu ennen kilpailua ko radalla
•   Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy sunnuntaina kaksi viikkoa ennen kilpailupäivää klo 22.00. Kilpailuun ilmoittaudutaan AKK:n KITI järjestelmään. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla on kilpailupäivänä kilpailukutsussa mainittuna aikana.
•   Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut/Kilpailukutsut vähintään 4 viikkoa ennen kilpailua.
•   Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa: -kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite -lisenssinumero -henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä (kilpailun järjestäjän tulee ilmoittaa toimivat ponderityypit)
•   Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
•   Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua. Perjantain harjoittelu voidaan sallia vain erityistapauksissa (esim. kauden avauskisassa jos keliolosuhteet eivät ole mahdollistaneet harjoittelua aiemmin)
4. Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän SM-pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän ovat sallittuja perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 1 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa. Kilpailu voidaan järjestää kaksi-päiväisenä, mikäli kilpailun järjestäjä näin haluaa. Jos kilpailu järjestetään kaksipäiväisenä, tulee siitä tiedottaa kilpailijoita viimeistään maaliskuun loppuun mennessä. Kaksipäiväisen kilpailun aikataulu tulee laatia siten että kilpailu alkaa aamupäivästä kello 11-12 ja loppuu sunnuntaina 15-16.
Kilpailuformaatti yhden päivän kilpailuun.
•   Viimeisen harjoituserän kesto on 10 minuuttia. Viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
•   5 minuutin alkueriä on 2- 4 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
•   alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
•   1/2, 2/3, 2/4 tai 3/5 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella pisteisiin mukaan lasketuista eristä.
•   alkuerätulosten mukaan jaetaan autot finaaleihin. A-finaalissa ajaa alkuerissä parhaiten menestyneet 10 autoa (pieni rata) tai 12 autoa (iso rata). B-finaalissa seuraavat 10 tai 12 autoa, viimeisessä finaalissa autoja voi radan ja ajajakorokkeen salliessa olla jopa 15. Kilpailun järjestäjä saa päättää onko rata iso vai pieni. Finaalijako tulee kertoa ajajakokouksessa.
•   finaalit ajetaan kolminkertaisina, joista kahden parhaan tulos lasketaan. Finaalin kesto on 10 minuuttia.
•   finaalin pisteet lasketaan seuraavasti: voittajalle 1 piste, toiselle 2 pistettä jne. Tasapisteissä paremman sijoituksen mukaan lasketuista finaaleista ajanut voittaa. Vieläkin tasatilanteessa paras tulos mukaan lasketuista eristä voittaa.

Aikataulu laaditaan yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen aikataulu jokaiseen kilpailuun. Ajoformaatti kahden päivän kilpailuun laaditaan yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa mukaillen yhden päivän kilpailuformaattia.

4.1. Lähetystapa
•   Alkueriin lentävä lähtö: kuulutetaan 3 min, jolloin erä saa lähteä lämmittelemään.
•   kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek.
•   kuulutetaan “aika käy”, jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran. Lämmittelyn aikana oikaisu paremman lähtöpaikan saamiseksi on kielletty ellei ajajakokouksessa toisin päätetä. Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin ns. lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä.
Finaalit:
•   3 minuutin mittainen lämmittelyajo kuulutetaan avatuksi
•   kuulutetaan 1 minuutti, autot ajavat lähtöruudukkoon
•   Finaalilähetys tapahtuu formulatyylisestä lähtöruudukosta lipulla, lähtövaloilla tai äänimerkillä.

4.2. Nostaminen
•   Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa k o. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti. Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan. Finaalit nostetaan saman periaatteen mukaan.
4.3. Rata
•   Lähtöpaikkojen tasavälinen etäisyys on vähintään 3 metriä ja enintään 4 metriä. Lähtöpaikat on merkitty selkeästi.
•   Nostopaikat on numeroitu. Ne paikat, jossa halutaan nostajan olevan istuallaan, järjestäjä huolehtii istumapaikasta. Nostopaikat pitää järjestää siten, että nostajan turvallisuus ei vaarannu
•   Varikolla tulee olla näyttö jossa tilanne näkyy reaaliaikaisesti
4.4. Palkinnot
•   Palkitaan kolme parasta ja alempien finaalien voittaja muistopalkinnoin ja kilpailujärjestäjän haluama määrä muita kuljettajia.
5. Katsastus
•   Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus on kaksi henkilöä). Huomioikaa renkaiden merkkaamiseen tarvittava henkilökunta.
•   Kilpailijalla on oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Vapaaehtoinen katsastus ei siirrä erän aloitushetkeä.
•   Erien jälkeen autoja otetaan katsastukseen, joko kaikki tai osa, pistokoeluontoisesti.
•   Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, akun jännite. Mikäli kilpailijan auto on sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista. Ajossa rikkoutuneen pohjalevvyn saa vaihtaa vain kilpailun johtajan luvalla.


6. Tekniset säännöt
 
Mitat:
•   suurin pituus 550 mm
•   suurin leveys 310 mm maavaralla 27 mm
•   akseliväli 270-330 mm
•   suurin korkeus 250 mm, mitattu niin että auton pohja on maassa
•   minimipaino 3200 g
•   renkaan halkaisija on 109-120 mm ja leveys maksimissaan 47 mm
Moottori
•   moottorin suurin sallittu pituus on 77 mm
•   staattorin suurin ulkohalkaisija on 39 mm
Renkaat
•   Sallittu rengas on Hot Bodies Gridlock V3 Pink (HB204494) valmiiksi vanteille liimattuna. Uudet renkaat tulee merkitä katsastuksessa. Samoilla renkailla saa ajaa eri kilpailuissa, kunhan niissä näkyy merkinnät jotka ovat tehty uutena katsastuksessa. Jos merkinnät kuluvat kilpailun aikana, pitää kilpailijan pyytää uudet merkinnät katsastuksesta. Renkaiden määrää ei ole rajoitettu
•   pitoaineiden käyttö renkaissa on kielletty
•   renkaita ei saa muuttaa lisäämällä niihin pitoa lisääviä osia
Takasiipi
•   maksimi leveys 217 mm
•   siipijänteen suurin sallittu pituus on 85 mm
•   päätylevyjen suurin sallittu pituus on 100 mm ja korkeus 70 mm
•   siiven tulee olla joustavaa materiaalia ja kulmien pitää olla pyöristettyjä
 
Akku
•   akun suurin sallittu nimellisjännite on 15,2 V
•   kovakuorinen, kuoreen ei saa tehdä mitään muutoksia
•   alkuperäisiä merkintöjä ei saa poistaa
•   jos käytetään kahta akkua sarjaan kytkettynä, tulee akkujen olla tyypiltään täysin samanlaiset
•   akun kokonaisjännite erään lähdettäessä ei saa ylittää 16,8 V (4s-akut) tai 12,6 V (3s-akut)


Lataus
•   suurin sallittu latausvirta on 10 A
•   akkujen lämmittäminen on kielletty, myös säilyttäminen ja lataaminen suorassa auringonvalossa on kielletty
•   akkuja ladatessa tulee käyttää balanceria
•   akkujen tulee olla latauksen aikana asianmukaisesti suljetussa suojapussissa/-laatikossa
Kori
•   jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm
•   rattaiden tulee olla kokonaan peitetyt ylhäältä katsottaessa
Radiolla ei saa olla mahdollista säätää muita toimintoja kuin ohjausta sekä kaasua ja jarrua. Muut sallitut elektroniset laitteet autossa ovat transponderi ja virtakytkin.


14
Aineisiin joista voi tehdä räjähdeaineita liittyvä kansallinen lainsäädäntö näyttää seuraavalta. Korkeintaan 16 painoprosentin nitrometaanipitoisia aineita saa ostaa ilman lupaa. Yli 16 painoprosentin seoksia saa ostaa jatkossakin poliisilta anottavan luvan perusteella.

Selvitän vielä huomenissa poliisilta miten luvan saa.

Alla vielä linkkejä lain taustoihin:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_235+2020.aspx
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/HaVM_27+2020.aspx



1.2.2021 jälkeen yli 16 painoprosenttia nitroa sisältävää polttoainetta ei saa ostettua ilman poliisilta haettavaa lupaa. Polttoaineissa nitron määrä on ilmoitettu tilavuusprosentteina. 16 tilavuusprosenttia on enemmän kuin 16 painoprosenttia, eli et saa ilman lupaa ostettua sellaista polttoainetta, jossa nitron määräksi ilmoitetaan 16% tai enemmän.

Täältä löydät tarkemmin tietoa luvan hakemiseen: https://poliisi.fi/lahtoainelupa

Ainakin muutama RC-liike auttaa lupien kuntoon saamisessa.

15
Kilpailijoiden kanava / EM- ja MM-kisat 2021
« : 20.11.20 - klo: 20.21 »
Ensi kesän alustava arvokisakalenteri on seuraava:
- C12 Hudy Arena Slovakia 23-25.4.
- M8 EM Warm-up Redovan Espanja 1-2.5.
- M2/4-10 EM Warm-up UK Redford 7-9.5.
- M8e Hudy Arena Slovakia 21-23.5.
- M8 EM-B Fehring Itävalta 11-13.6.
- 1/10 sähkörata Mod/Stock/F1 Hudy Arena Slovakia 25-27.6.
- M2/4-10 Redford UK 28.6.-3.7.
- M8 EM Redovan Espanja 6-10.7.
- LSOR EM 2/4WD/SC Fehring Itävalta 19-24.7.
- Ratakasi Almussafes Espanja 2-7.8.
- 1/10 nitrorata Gubbio Italia 23-29.8.
- M8 EM +40 Reding Ranska 10-12.9.
- Nitrorata (1/10 ja 1/8) Utrecht Hollanti 13-18.9.

Jos olet halukas lähtemään kisoihin, ilmoita sähköpostilla jukka.l.j.hakamies(a)gmail.com. Sitovat ilmoittautumiset pitäisi olla periaatteessa perillä EFRA:ssa viimeistään 29.1. Ilmoittaudu minulle viimeistään 20.1. mennessä.

Ensi vuoden kisojen järjestäminen ratkeaa todennäköisesti aivan viime tipassa kunkin maan koronatilanteen perusteella. Sen takia kisapaikan voi perua hyvinkin joustavasti. Matkajärjestelyt voivat olla hankalampi siirtää. Tällä hetkellä Finnair siirtää lentoja melko kivuttomasti ja pienillä kustannuksilla, mutta tilanne voi muuttua.

Soittamalla saa parhaiten lisätietoa. o4oo-582128

16
Kilpailijoiden kanava / EFRA AGM 2020
« : 05.10.20 - klo: 19.03 »
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Käykää perehtymässä EFRA:n sivuilla oleviin ehdotuksiin ja kommentoikaa minulle.

Säännöissä on muutamia uudistusehdotuksia. Vitoskrossin moottoreiden sylinteritilavuutta halutaan muuttaa. Kasikrossiin tulisi kaudelle 2022 16% nitropolttoaine EU-lainsäädännön takia. Ratakasien koreista on keskustelua, mutta mitään päätöstä ei ole vielä tarkoitus siitä asiasta tehdä, ennemminkin punnita vaihtoehtoja.

17
Kilpailijoiden kanava / Kasikrossikauden 2020 ajatuksia
« : 17.08.20 - klo: 19.55 »
Kasikrossin osalta kisakausi saatiin valmiiksi. Tässä muutamia ajatuksia luokkayhteyshenkilön puolelta erilaisen kisakesän jäljiltä.

Kausi oli ensimmäinen yksityyppirenkaalle. Olin hieman jännittynyt renkaiden toimivuudesta ja saatavuudesta. Kesän kisat ajettiin Suomen kesälle poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun Vaasan avauskisaa lukuun ottamatta oli todella lämmintä. Supersoft kumiseos olisi voinut olla ongelma, mutta onneksi rengas toimi melko mukavasti. Ainoastaan Salossa renkaat tuntuivat kuluvan reilummin. Lavangossa aika moni ajoi ilmeisesti kahdella rengassarjalla ja SM-kisan Vaasassa monet taisivat ajaa yhdellä rengassarjalla! Mielestäni renkaat toimivat siis kokonaisuutena melko hyvin. Saatavuus oli pientä katkoa ennen SM-kisaa lukuun ottamatta hyvä, renkaat olivat tasalaatuisia ja liimaukset kestivät hyvin. Oli mukava matkustaa kisoihin ilman kuution rengaslaukkua ja ylimääräisiä renkaita ei kauden jäljiltä jäänyt!

Kahden päivän mittainen SM-kisatapahtuma oli myös onnistunut. Ajoa saatiin paljon, ja erien väli oli mukavan pitkä jotta autoa ehti huoltaa ja säätää. Suurempaa kiireen tuntua ei ollut. Osallistujamääräkin oli kohtuullisen hyvä. Mestaruuden ratkaisua yhdessä kisassa on kritisoitu sen takia että voi osua epäonnistuminen... Tuloslista näyttää hyvin pitkälti samalta nitrojen puolella kuin aikaisempien kausien loppupistetaulukko. Sähköissä saatiin muutama nopea kymppikrossikuski sotkemaan kärkeä ja osoittamaan se että sähköautoilla voisi ajaa kovempaakin! Nitrojen puolella kärkikuskit olivat melkein kaikki mukana, sähköjen puolelta puuttui muutama yleensä A-finaaliin yltävä kuski.

Ajoformaatteja kokeiltiin hieman erilaisia, siihen pitäisi löytyä tämän talven aikana sopiva muoto kesän 2021 SM-sarjaa varten. Onko mahdollista vähentää nitroissa alkueriä ja ajaa pitempiä finaaleja? Ajetaanko kisat yhden päivän pituisina? Voisiko finaali olla kahden päivän mittainen niinkuin Vaasan kisa tänä kesänä? Kirjoitelkaa ajatuksianne ja ehdottakaa.

18
Tulokset / M8 Finnish Open sarjapisteet
« : 02.08.20 - klo: 19.42 »
Linkin https://drive.google.com/file/d/1KrS_j6FGrgWJknn_TUZ9wd3zJ4-V17Bz/view?usp=sharing takaa löytyvät sarjapisteet kolmen Finnish Open-kilpailun jälkeen. Vaasan SM-kisa on samalla viimeinen osakilpailu FO-sarjaa. Pisteisiin lasketaan kolme parasta kisaa. Sarjan kärki on aika tasainen ja sarjavoittoon on mahdollisuus vielä usealla kuskilla niin nitroissa kuin sähköissäkin.

Nitrot:
1   Pekko Iivonen              100   69   90   0   259
2   Ari Heinonen               82   100   76   0   258
3   Markku Honkanen       72   72   66   0   210
4   Arttu Syrjänen               90   54   57   0   201
5   Jere Saarinen               69   60   48   0   177
6   Tomi Salonen                 0   90   69   0   159
7   Joona Lempiäinen       54   66   38   0   158
8   Ilari Langenoja                 0   82   63   0   145
9   Aapo Heinonen               57   46   40   0   143
10   Jamiel Gabrielsson       66   76   0   0   142
11   Kasper Haahti               46   57   34   0   137
12   Max Mört                         0   63   72   0   135
13   Tommi Hartlin               63   40   30   0   133
14   Kimmo Sukanen               52   32   36   0   120
15   Kai Jämsä                       60   22   32   0   114
16   Lauri Ruotsalainen       76   36   0   0   112
17   Petri Mylläri                 0   52   54   0   106
18   August Puotiainen         0   42   60   0   102
19   Joona Haatanen                 0   0   100   0   100
20   Juha Sallmen               50   24   24   0   98
21   Tuomas Lindgren         0   48   46   0   94
22   Tom Thusberg                 0   50   42   0   92
23   Heikko Valtonen                 0   44   44   0   88
24   Joseph Quagraine         0   0   82   0   82
25   Kari-Heikki Salonen       48   21   0   0   69
26   Kalle Järvinen                 0   30   26   0   56
27   Simo Ahoniemi                 0   0   52   0   52
28   Mika Rinne                 0   0   50   0   50
29   Juuso Teuronen                 0   28   21   0   49
30   Riku Laukkanen                 0   26   22   0   48
31   Mikko Maula                 0   38   0   0   38
32   Janne Maula                 0   34   0   0   34
33   Niilo Laurila                 0   0   28   0   28

Sähköt:

1   Aleksi Vilkman           69   90   100   0   259
2   Mikko Luopajärvi   90   72   90   0   252
3   Arto Heinonen           63   100   82   0   245
4   Jani Hovi                   60   63   60   0   183
5   Jarno Pottonen           38   82   63   0   183
6   Teppo Kauppinen   100   76   0   0   176
7   Pasi Hautala          48   46   76   0   170
8   Niki Josefsson          66   50   44   0   160
9   Oskari Mäki          76   0   72   0   148
10   Joonas Kekkonen   0   69   69   0   138
11   Jussi Luopajärvi          82   54   0   0   136
12   Tomi Seppälä          44   42   50   0   136
13   Jukka Häkämies          52   36   38   0   126
14   Akseli Syrjänen          42   48   32   0   122
15   Tomi Mairue           0   66   54   0   120
16   Niko Saarinen          34   40   42   0   116
17   Jouko Kenttä          36   32   30   0   98
18   Tony Nyman           0   57   28   0   85
19   Tomi Laine                  32   30   21   0   83
20   Ari-Pekka Kyykkä   72   0   0   0   72
21   Mikko Ylinen           0   0   66   0   66
22   Jethro Lehtojärvi   0   60   0   0   60
23   Martti Honkasalo   0   34   26   0   60
24   Ilmari Ullakko          57   0   0   0   57
25   Jarno Siltanen           0   0   57   0   57
26   Jani Mäkinen          54   0   0   0   54
27   Marko Tammi           0   52   0   0   52
28   Teemu Salonen           0   0   52   0   52
29   Kristian Ullakko          50   0   0   0   50
30   Heikki Vuokko           0   0   48   0   48
31   Niko Vuorenmaa   46   0   0   0   46
32   Jussi Palo                   0   0   46   0   46
33   Mika Lehtiö           0   44   0   0   44
34   Patrik Bengs          40   0   0   0   40
35   Mikko Heikkilä           0   0   40   0   40
36   Joel Heikkilä           0   38   0   0   38
37   Jarmo Koponen           0   0   36   0   36
38   Jukka Ruuskanen   0   0   34   0   34
39   Petri Alkula          30   0   0   0   30
40   Niko Poikkeus           0   0   24   0   24
41   Jan Virta                   0   0   22   0   22

Laittakaa yksityisviestiä jos löytyy virheitä.

19
Kilpailijoiden kanava / M8 sarjasäännöt 2020
« : 12.04.20 - klo: 21.28 »
Kesän 2020 8-krossiluokkien sarjasäännöt ovat liitteenä.

Alkuperäinen kisakalenteri menee tietenkin uusiksi korona-viruksen takia. Yritys on ajaa koko sarja (4 kilpailua) mikäli tilanne sen sallii. Jos kauden avaus venyy heinäkuulle asti, pyritään ajamaan viikonlopun mittainen kerta-SM -kisa. AKK:lla on tähän oma käytäntö, joka varmentuu lähiaikoina.

20
Kilpailijoiden kanava / M8 Kaudella 2020
« : 04.10.19 - klo: 19.35 »
Yksityyppirengas:

Ehdolla olivat seuraavat renkaat:

-       AKA Double Down

-       AKA Impact

-       GRP

-       HB Gridlock V3

Testipäivä oli 15.8. 2019 ja testi ajettiin Lavangon radalla Vantaalla. Rata oli osittain kostea ja melko tasainen. Testaajina olivat Markku Honkanen, Teppo Kauppinen, Max Mört ja Jere Saarinen.

Renkaat olivat nopeudeltaan hyvin samanlaisia. Liimaukset kestivät hyvin, ja suurempaa kulumista ei ollut havaittavissa kuin pehmeimmän kumiseoksen GRP-renkaissa.

Testin päätteeksi jokainen testaaja valitsi renkaan jolla mieluiten ajaisi. Kolme testaajaa valitsi parhaaksi renkaaksi HB Gridlock:n ja yksi testaaja AKA Impact:n (tässä oli virhe, olisi pitänyt olla Double Down).

Kausille 2020-2021 1:8 krossiluokkiin yksityyppirenkaaksi on valittu HB Gridlock V3 Pink (HB204494) . Kilpailuissa hyväksytään ainoastaan valmiiksi vanteelle liimattu rengassarja. Ensimmäisellä kaudella rengasmäärää ei ole rajoitettu, mutta tilannetta seurataan ja kaudelle 2021 rengasmäärän rajoittamista harkitaan uudelleen. Renkaat tulee merkitä katsastuksessa, jotta voidaan varmistua oikeasta kumiseoksesta. Samoilla renkailla voi ajaa useamman kilpailun, jos renkaan merkintä on todennettavissa.


Kilpailuformaattia pitää miettiä. Nykyisellä formaatilla kisäpäivät venyvät aika pitkäksi nykyisellä kilpailijamäärällä. Vaihtoehtoja joita olen ajatellut:
  • Ei muutosta nykyiseen
  • Ajetaan nitrot ja sähköt eri päivinä ja eri viikonloppuina
  • Ajetaan jotakuinkin nykyisellä formaatilla, mutta kisat alkaa lauantaina puolilta päivin ja loppuu sunnuntaina iltapäivästä
  • Joku muu, mikä? Tähän on joitain ehdotuksia, ehdottakaa jos mielessänne on hyviä ajoformaatteja!


21
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Arvokisakiintiöt anotaan kokouksessa marraskuun alussa. Ilmoittakaa minulle halukkuudestanne lähteä arvokisoihin viimeistään 25.10. mennessä.

Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua kisoihin sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com.

Arvokisoihin osallistumiseen riittää kansallinen lisenssi.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

22
Kilpailijoiden kanava / EFRA AGM 2019
« : 30.08.19 - klo: 15.37 »
Moi!

EFRA:n vuosikokous lähestyy. Sääntömuutosehdotusten viimeinen jättöpäivä on 15.9. Lähettääkää hyvin perustellut sääntömuutosehdotuksenne minulle hyvissä ajoin ennen eräpäivää.

23
Tulokset / M8-lopputulokset 2019
« : 04.07.19 - klo: 22.26 »
Kahden osakilpailun jälkeen pisteet: https://drive.google.com/open?id=1AktvmrE5LZK67ngq_fKHBwxILhxgcz1g


Jos löytyy virheitä niin ilmoitelkaa yv:llä.

24
Homestedissa ajetaan GT8 MM-kisat 2020 alkuvuodesta. Kilpailuun kokeillaan uutta ilmoittautumissysteemiä, jossa maat eivät hae kiintiöpaikkoja. Halukkaat voivat ilmoittautua suoraan EFRA:n portaalin kautta kisoihin.

https://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=8&nk=2266

25
Kilpailijoiden kanava / C12 MM-kisat Englannissa 2020
« : 21.05.19 - klo: 22.07 »
Milton Keyes:ssa ajetaan C12 MM-kisat 2020 alkuvuodesta. Kilpailuun kokeillaan uutta ilmoittautumissysteemiä, jossa maat eivät hae kiintiöpaikkoja. Halukkaat voivat ilmoittautua suoraan EFRA:n portaalin kautta kisoihin.

https://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=8&nk=2266

Tässä olisi hyvä mahdollisuus lähteä ajamaan isolle radalle isoihin kisoihin, jopa mahdollisen yleisön eteen!

26
Kilpailijoiden kanava / M8 2019
« : 17.03.19 - klo: 18.33 »

27
Kilpailijoiden kanava / M8 Kaudella 2019
« : 25.11.18 - klo: 18.36 »
Rengassäännöstä on ollut keskustelua. Kausi 2019 ajetaan vielä vapailla renkailla. Etsitään sopiva vaihtoehto yksityyppirenkaaksi kesää 2020 varten. 

28
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Arvokisakiintiöt anotaan kokouksessa marraskuun alussa. Ilmoittakaa minulle halukkuudestanne lähteä arvokisoihin viimeistään 25.10. mennessä.

Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua kisoihin sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisissä kilpailuissa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

MUOKS: EFRA-lisenssiä ei enää ole olemassa, KV-kisoihin osallistutaan kansallisella lisenssillä.

29
Kilpailijoiden kanava / M8 2018
« : 27.03.18 - klo: 20.36 »
Kesä toivottavasti tulee tänäkin vuonna! M8-luokkien SM-sarja ajetaan neljän osakilpailun voimin. Lisäksi PM-kisat ajetaan Vantaalla elokuussa.

Kisakalenteri näyttää seuraavalta:
•   26.5. Turku
•   30.6. Vantaa
•   21.7. Salo
•   1.9. Vaasa


Sääntöuudistuksia ei suuremmin ole tullut. Joitain sanamuotoja on viilattu, joten tutustukaa alla olevaan ohjeistoon.
Lisäsin sääntöihin erillisen junnufinaalin tai sijoitusfinaalin semifinaaleista tipuneille kuskeille. Säännöt ovat tässä kohtaa aika joustavata, sillä junnuille ei ole määritelty ikärajaa. Kilpailun järjestäjät voivat käyttää harkintaansa näytösfinaalin järjestelyissä.

Tälle vuodelle M8e on saanut SM-arvon!

M8 säännöt https://drive.google.com/open?id=1DurHjFPbUdfnEE65NdSkn1QR18F7-6ad
M8e säännöt https://drive.google.com/open?id=1ZavqGz6v6_ur3-5KQ5ilqMew71ZGcEZp

Muokattu sääntöjä 5.5.2018: osanottomaksu muutettu 30 eurosta 40 euroon.
Muokattu sääntöjä 24.5.2018: sähköluokan finaalijaossa muutoksia

30
Kilpailijoiden kanava / Ilmoittautuminen arvokisoihin 2018
« : 25.10.17 - klo: 20.08 »
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Arvokisakiintiöt anotaan kokouksessa 4.11. Ilmoittakaa minulle halukkuudestanne lähteä arvokisoihin viimeistään 3.11. mennessä.

Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua kisoihin sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com.

Ilmoittautumalla nyt sitoutuu myös maksamaan kisamaksun. Jos jättää paikkansa käyttämättä ja korvaavaa kuljettajaa ei löydy niin maksua ei saa takaisin. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitset lisäksi EFRA-lisenssin. Kansallinen lisenssi hyllytetään, jos ei maksa kilpailumaksua.

Lajiryhmä päättää kisoihin lähtijät luokkayhteyshenkilön tekemän esityksen perusteella lopullisten paikkamäärien selvittyä.

Kisapaikkakuntia:

1:12 EL (C12) EM Sittard 6-8. huhtikuuta, 3 paikkaa modiin ja 4 paikkaa spec:iin (lisäpaikkoja varmasti saatavilla)
1:12 EL (C12) MM Welkom Etelä-Afrikka 9-19. elokuuta (warm-up 26-29. huhtikuuta)

1:10 EL OR (M2/4-10) Reims Ranska 14 paikkaa
1:10 EL (TSM-10) Wiener Neustadt Itävalta 2 paikkaa
1:10 EL (TSM-10) MM-kisat Welkom Etelä-Afrikka 9-19. elokuuta (warm-up 26-29. huhtikuuta) 1 paikka

1:8 IC OR (M8) A Freixedas Portugali, 31. heinäkuuta- 4.elokuuta (warm-up 15-17.6.) 14 paikkaa
1:8 IC OR (M8) B Barco di Bibbiano Italia, 6-8. heinäkuuta (warm-up 11-13.5.) 1 paikka
1:8 EL OR (M8e) Nouex les Mines Ranska, 14-16. syyskuuta (warm-up 18-20.5.) 10 paikkaa (lisää tarjolla)
1.8 IC OR (M8) MM-kisat, Perth Australia 1-10. marraskuuta 3 paikkaa

1:8 IC (C8) Cassino Italia
1:10 IC (TP10) Vila Real Portugali
1:10 IC (TP10) MM-kisat Homestead USA

1:5 IC OR Fehring Itävalta
1:5 IC Tourlaville Ranska

Sivuja: [1] 2 3