Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - micsa.fi

Sivuja: [1]
1
Vapaa keskustelu / Mikko Mäkelän muistoa kunnioittaen
« : 15.11.23 - klo: 11.52 »
Saimme sunnuntai-iltana 5.11.2023 musertavan suru-uutisen. Hyvä ystävämme Mikko ”Micsa” Mäkelä oli päivällä kuollut Meilahden sairaalassa 47-vuotiaana.

Micsa oli intohimoinen RC-harrastaja ja rehti kilpakumppani joka ajoi useita luokkia: Rataa, krossia, polttiksia, sähköautoja. Micsa harrasti loppuun saakka, aina kun vointi salli. Micsa kävi vielä alkukesästä ETS-kisoissa Hollannissa, mutta joutui toisen Saksan kisan loppukesältä perumaan viime hetkellä. Hollannin Apeldoornin ETS-kisassa Micsa sijoittui hienosti Stock-luokassa seitsemänneksi. Viime talven kotimaisessa FTT ProStock -sarjassa Micsa sijoittui toiseksi.

Micsa toimi Fullspeed RC:n varapuheenjohtajana kaudella 2014-2015 ja sähkötouringin FTT-sarjan luokkayhteyshenkilönä vuosina 2019 - 2020. Micsa toimi myös useissa Fullspeedin järjestämissä kilpailuissa projektipäällikkönä ja muissa vastuutehtävissä. 

Micsa oli aina asiallinen, avulias, hyväntahtoinen ja vastuullinen. Micsa oli kaikille mukava kaveri ja hyvä seuramies RC-piireissä. Micsa oli valveutunut ihminen ja innokas keskustelemaan kaikenlaisista asioista; yhteiskunnasta, tekniikasta, politiikasta, sijoittamisesta jne.

Micsa oli hurjan kiinnostunut uusista asioista, toimintojen kehittämisestä ja optimoinnista. Meitä oli Micsan kanssa joukko samanhenkisiä kavereita, jotka kerta toisensa jälkeen innostuimme optimoimaan milloin mitäkin. Meidän WA-ryhmän nimi eli ajan hengessä. Viimeksi Micsa vaihtoi nimeksi Fullspeed Energyoptimizer.

Micsa sairasti syöpää joka pysyi hoitojen avulla pitkään kurissa ja Micsa pystyi elämään melko normaalisti. Loppukesällä ja alkusyksystä vointi heikkeni. Marraskuun alussa Micsa sai tietää lääkäreiltä että lokakuun hoidot eivät olleet enää tehonneet.

Micsan poismeno on meille valtava menetys. Olemme kaikki oppineet Micsalta paljon ja hänen muisto tulee aina elämään lämpimänä mielissämme.

Micsan perheeseen kuului vaimon lisäksi 3 kouluikäistä tytärtä.

Micsan siunaustilaisuus pidetään Kirkkonummen kirkolla lauantaina 9.12.2023 klo 12. Kaikki Micsan harrastuskaverit ovat tervetulleita sanomaan Micsalle jäähyväiset.

Kim Elfström
Lasse Ilvessalo
Juho Koskivuo
Markku Seppälä

2
ETS-sarjan seuraava kausi avataan asfalttikilpailulla Hollannin Apeldoornissa ensi viikonloppuna 1. - 4.6.2023.

Kilpailuun on ilmoittautunut yli 220 kuskia kuuten eri luokkaan. Pitkän, yli 5 vuoden tauon jälkeen myös ulkokisassa on tällä kertaa mukana suomalaiskuskeja.

- Mikko Mäkelä: ajaa luokissa Orca 21.5T Stock ja Awesomatix Pro Stock (17.5T), kalustona A800R/A800MMX
- Petri Tuomainen: ajaa luokissa Orca 21.5T Stock ja Awesomatix Pro Stock (17.5T), kalustona Iris One ja A800MMX

Muutoksina tällä alkavalle kaudelle tapahtui mm. stock-luokkien moottoreissa, eli Pro Stockissa siirrettiin 13.5T komeista 17.5T koneisiin ja vastaasi 40+ Masters ja Orca Stock -luokissa 17.5T koneista 21.5T koneisiin. Itse pääsin testamaan uusia moottoreita kertaalleen Hyvinkäällä ja Tattarisuolla ja yleiskommenttina voisi todeta että miedommasta käämiluvusta huolimatta molemmissa moottoreissa (17.5T ja 21.5T) on aika reippaasti vääntöä FTT-sarjan Reedy 13.5T mottiin verrattuna.

Ennakkotunnelmat:

https://www.ets.racing/2023/05/28/ets-preview-report-rd1-season-16-2023-24-apeldoorn-ned/

Päivittelen kuulumisia jahka pääsemme kisapaikalle.

t. Mikko Mäkelä

3
Tulokset / Fintrack Tour 2020 lopputulokset (6.9.2020)
« : 28.01.20 - klo: 18.34 »
FinTrack Tour 2020 sarjapisteet löytyvät tuttuun tapaan finRC:n Tulospalvelu-tietokannasta:

Nuorten mestaruus -sarjan tulokset päivitetään jahka saadaan KyPakilta tulokset.

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2020

Vinkki: kuskin nimeä klikkaamalla näkee kuljettajan kaikki tietokannassa olevat tulokset.


4


Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan TSP-10 luokkaan (ProStock) uutta yksityyppimoottoria kausille 2021-2022. Nykyinen HW-moottori on kuluvan kauden (2020) jälkeen ollut käytössä 3 vuotta ja sen saatavuus on heikkoa valmistajan julkaistua uuden version.

Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi moottoria/moottoreita vaatimusten pohjalta.

- 13.5T käämitys
- Kiinteä ennakko
- Jälleenmyyntihinta 50-80€
- Oltava saatavilla vähintään kesään 2022 asti, mielellään pidempään
- sopivuus säätimen 0-ennakkokäyttöön
- Tasalaatuinen, kestävä moottori joka sopii sekä aloittelevien että kokeneempien sähkötouringharrastajien käyttöön

Testaamista varten tarvitaan vähintään 4 2 samanlaista testimoottoria.

Moottorin valinnassa huomioidaan
- yleinen laatu
- moottorin ajettavuus ja kaasutuntuma
- juotossiltojen laatu
- lämpeneminen eri välityssuhteilla
- moottorin saatavuus yleisesti
- hinta

Maahantuojien tulee toimittaa ehdottamansa moottorit 28.2.2020 mennessä allekirjoittaneelle. Pyytäisin olemaan yhteydessä viimeistään viikkoa ennen taka-rajaa ja ilmoittamaan millä tuotteilla kilpailutukseen osallistutaan ja sopimaan toimituksesta.

Päätös valittavasta moottorista pyritään tekemään toukokuun loppuun mennessä.
Terveisin,

Mikko Mäkelä
FTT-sarjavastaava

Edit: Täsmennetty testimoottorien määrää.

5
Kilpailijoiden kanava / FTT Ranking 2.2
« : 30.11.19 - klo: 20.38 »
Uudistettu ja pienillä päivityksillä höystetty FTT Ranking 2.2 on julkaistu!

Rankingin laskennassa on tehty seuraavat keskeiset uudistukset:

- kunkin kilpailijan osalta tarkastellaan 3 viimeistä kilpailutulosta luokka-kohtaisesti, joista 2 parasta huomioidaan (sama kuin aiemminkin)
- kilpailutuloksia tarkastellaan nyt pidemmälle, kahden edellisen kauden osalta kahden vuotta taaksepäin (aiemmin 1 vuosi)
- kilpailut on painotettu kilpailussa jaettujen kokonaispistemäärän mukaisesti --> miten enemmän osallistujia, sen kovempi taso --> enemmän rankingpisteita. Kunkin kilpailun kerroin on kuitenkin vähintään 1.00. Kerroin on tätä suurempi, jos osallistujamäärä ylittää 30 (TSM), 25 (TSP) tai 15 kilpailijaa (TSS).
- vanhojen tulosten painoarvo laskee aiempaa hitaammin (1 %-yksikkö per kilpailu kuljettajakohtaisesti, aiemmin porrastus 3 %-yksikköä kilpailukohtaisesti ja edellisen kauden tuloksille 30% lisäleikkuri).

Lisäksi laskenta on viety Googlen data-alustalle joka mahdollistaa kehittyneemmän analytiikan rakentamisen datan päälle.

FTT Ranking 2.2:aan pääsee linkistä:

ibm.biz/FTTRanking

Rankingin teknisestä toteutuksesta on vastannut Juho Koskivuo / Helborg Oy. Iso kiitos Juholle toteutuksesta!

6


Suomen suosituin rata-autosarja alkaa taas!

FinTrack Tour (FTT) 2020 on talvikauden 2019-2020 ja kesän 2020 kattava kilpailusarja 1/10 sähkötouringautoille sekä kilpailukohtaisille lisäluokille.

Talvikauden kilpailut:
- FTT I 7.-8.12.2019 Vantaa
- FTT II 25.-26.1.2020 Kuusankoski
- FTT III 15-16.2.2019 Äänekoski
- FTT IV 11.-12.4.2020 Raisio Peruttu

Kesäkauden kilpailut:
- FTT V 23.5.2020 Kuusankoski 5.9.2020
- FTT VI 13.6.2020 Raisio Kilpailu peruttu
- FTT VII 8.8.2020 Laukaa Peruttu osallistujapuuteen vuoksi

Sarjaohjeisto sisältäen säännöt on liitteenä (versio 1.0.1).

Keskeisimmät sääntöuudistukset kaudelle 2020 ovat seuraavat:

- TSS-10 sarja sisältää myös kesäosakilpailut
- TSS-10 luokassa ei enää osallistumisrajoituksia
- TSS-luokan minimiosallistujamäärää madallettu
- Treenin määrää lisätty (talvella 2x7min, kesällä 3x5min)
- Kaikki ajaa 3-kertaiset finaalit
- Minimipaino 1320g (voimassa jo viime kesän kisoissa)
- Uudet renkaat niin sisälle (RUSH) kuin ulos (Volante V6)
- Renkaiden kierrätys kilpailusta toiseen TSS/TSP-luokissa ei enää sallittua
- TSS-10 luokassa uusi moottori (Hobbywing), nopeudensäädin vapaa (kunhan hyväksytty)
- Sallittujen korien lista (kts. ohjeisto 8.2), mikä säilyy muuttumattomana koko kauden

Kilpailijanumerot ovat jatkossa yhteiset kaikissa luokissa:

https://tinyurl.com/FTT2020-numerot

FTT Ranking v.2.1:
ibm.biz/FTTRanking

Luokkayhteyshenkilönä toimii Mikko Mäkelä (sähköposti micsa@iki.fi).

Kuumimmat uutiset, kisojen kuvakokoelmat/videot ja muu vähemmän virallinen Facebookissa:
https://www.facebook.com/FinTrackTour

Tervetuloa alkavaan sarjaan!

7
Kilpailijoiden kanava / Fintrack Tour 2020 alustavaa infoa
« : 08.08.19 - klo: 12.10 »


Fintrack Tour 2020 -kauden suunnittelu on käynnissä. Lopullinen ohjeiston julkaisu mennee lokakuulle, mutta pyrin päivittämään tähän ketjuun alustavaa tietoa siltä osin kun asiat etenee.

Alustava kalenteri (ei kannata suunnitella lomia vielä tämän mukaan)

Sisäkisat (suunnitelmissa 5 sisäkisaa)

- FTT1: Vantaa / Fullspeed RC, 7.-8.12.2019 2.-3.11.2019
- FTT2: Kuusankoski, Kypak, 25.-26.1.2020
- FTT3: Äänekoski, ÄkpäRC, 15.-16.2.2020
- FTT4: Oulu, Ospa, maaliskuu vko 10-12 (vahvistamatta)
- FTT5: Raisio, RSRCA, 11.-12.4.2020

Ulkokisat (kesän kalenteri lukitaan vasta talvella yhdessä muiden luokkien kanssa)

- FTT6: Kuusankoski, Kypak, toukokuu
- FTT7: Oulu, Ospa, heinäkuu?
- FTT8: Laukaa, LMM, elokuu?

Kuten Laukaalla mainitsin, sekä ulko- että sisärenkaiden että stanumoottorien osalta on menossa kilpailutus josta päätöksiä olisi tavoitteena saada syyskuun lopussa. Eli isoja investointeja näiden osalta ei kannata tehdä.

Formaatin osalta ei ole luvassa merkittäviä muutoksia. TSS-10 luokan osalta tulemme todennäköisesti palaamaan täyden kauden mittaiseen sarjaan jossa myös kesäkilpailut ovat sarjassa mukana TSM-luokan tavoin. TSP-10 luokka ajetaan talvisarjana kuten aiemmin.

Korien osalta on suunnitelmissa jäädyttää korilista syksyllä ennen kauden alkua. Tällöin tulevan kauden aikana julkaistavat korit eivät tule olemaan sallittuja. Listaan tulisi kaikki siihen mennessä julkaistut korit, eri EFRA 2019 listassa olevat korit ja sen jälkeen julkaistut korit. Muutoksen tarkoituksena on rauhoittaa varsin villiksi räjähtänyt koripeli ja hillitä kustannuksia.

Kommentteja, ehdotuksia tai vaikka peukkuja ylös/alas voi laittaa julkisesti tähän ketjuun tai yksityisesti minulle sähköpostilla micsa@iki.fi.

Terveisin,

Mikko, FTT-sarjavetäjä

Edit: Lisätty Oulun sisäkilpailu maaliskuulle.

8


Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan sekä talvi- että kesäkauden yksityyppirenkaita että TSS-10 luokan osalta yksityyppimoottoria kausille 2020-2021. Nykyisen, pitkään palvelleen TSS-10 combon (Muchmore) osalta maahantuoja on ilmoittanut, että comboja ei ole enää saatavilla. Renkaiden osalta aiempi valintakausi on päättynyt.

Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi katsomiaan renkaita ja moottoreita vaatimusten pohjalta. Kilpailutukseen voi osallistua joko yksittäisen kategorian osalta tai osallistua kaikkiin kategorioihin.

Lisäksi todettakoon, että nykyinen TSP-10 yksityyppimoottori on myös elinkaaressa päässä ja se tulee vaihtumaan kauden 2020 jälkeen.

TSS-10 moottori

- Aiemmasta poiketen haetaan vain moottoria, ei moottori-säädin -comboa
- 21.5T käämitys
- Kiinteä ennakko
- Jälleenmyyntihinta 50-80€
- Oltava saatavilla vähintään syyskuuhun 2021 asti, mielellään pidempään
- Tasalaatuinen, kestävä moottori joka sopii aloittelevien sähkötouringharrastajien käyttöön

Testaamista varten tarvitaan vähintään 2 samanlaista testimoottoria.

Talvikauden renkaat

- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Mattoradoille tarkoitetut
- Levyvanne
- Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2021 asti, mielellään pidempään
- Jälleenmyyntihinta noin 30€/setti

Kesäkauden renkaat

- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Asfalttiradoille tarkoitetut
- Levyvanne
- Oltava saatavilla vähintään syyskuuhun 2021 asti, mielellään pidempään
- Jälleenmyyntihinta noin 30€/setti

Testaamista varten tarvitaan vähintään 9 settiä samanlaisia testirenkaita. Renkaiden osalta testauksessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tasalaatuisuuteen, pidon määrään uutena ja renkaan kuluessa, liimauksen pitävyyteen ja renkaiden ajettavuuteen.

Maahantuojien tulee toimittaa ehdottamansa renkaat ja/tai moottorit 15.7.2019 mennessä allekirjoittaneelle. Pyytäisin olemaan yhteydessä viimeistään viikkoa ennen taka-rajaa ja ilmoittamaan millä tuotteilla kilpailutukseen osallistutaan ja sopimaan toimituksesta.

Päätös valittavista moottoreista ja renkaista pyritään tekemään syyskuun aikana.

Terveisin,

Mikko Mäkelä
FTT-sarjavastaava

9
Hei kerhojen vastuuhenkilöt,

olen aloittamassa kauden 2020 Fintrack Tour -sarjan suunnittelua ja sen vuoksi tiedustelen nyt kerhojen halukkuutta järjestää FTT-osakilpailuja kaudella 2020 joka kattaa siis

- talven 2019-2020 (noin marraskuusta 2019 maaliskuuhun 2020)
- sekä kesän 2020

Tavoitteena on kasata sarja joka käsittää 4-5 talvikauden sisäosakilpailua sekä 3-4 kesäkauden osakilpailua asfaltilla.

Tähän mennessä KyPAKin kanssa on jo sovittu talviosakilpailusta joka järjestetään 24.-26.1.2020. Heille aplodit erinomaisesta oma-aloitteellisuudesta!

Vastauksissanne toivoisin että täsmennätte seuraavat tiedot:
- kesä vai talviosakilpailu (vai molemmat)
- toivottu ajankohta (viikonloppu tai kalenterikuukauden tasolla)
- paikka jossa kilpailu järjestetään

Pyytäisin vastauksianne sähköpostilla (micsa@iki.fi) 31.5.2019 mennessä.

Mikko Mäkelä
FTT-sarjavastaava

10
Tulokset / FinTrack Tour 2019 lopputulokset
« : 21.01.19 - klo: 18.49 »
Fintrack Tour 2019 -kilpailujen tulokset ja sarjatilanne on nähtävissä finRC.com Tulospalvelu -tietokannasta:

http://finrc.com/tulospalvelu/fintracktour/2019

Klikkaamalla kuljettajan nimeä löytyy kuljettajan muut aiemmat tulokset muista tietokannassa sarjoista, mikäli sellaisia on.

Mikäli löydätte virheitä FTT2019-tuloksista, laittakaa viestiä sarjavastaava Mikolle (micsa@iki.fi).

Kiitokset finRC.comin Janne Aspiselle tulosten julkaisusta!

11
Polttisautot / Uusia 1/8 buggyja kaudelle 2019
« : 16.12.18 - klo: 18.21 »
MM:t  on ajettu ja alkaa olla se aika vuodesta jolloin eri valmistajat alkaa julkaisemaan uusia autoja kaudelle 2019.

Xray ehti ekana, 2019 mallin XB8 on julkaistu. Erikoisuutena mahdollisuus käyttää sekä pivottikeulaa että C-pala keulaa tilanteen mukaan.

https://teamxray.com/xb8/2019/en/

Myös Kyosholta tulossa uusi auto, julkaisu ilmeisesti lähipäivinä. Teaser-videoita on Youtuubissa:

https://youtu.be/L_2GkS07t6s

Muista isommista valmistajista Mugen toi juuri vuosi sitten markkinoille MBX8:n, joten heiltä tuskin tulee uutta autoa, ehkäpä jotain uusia osia. HB on viimeisinä vuosina julkaissut pieniä päivityksiä joka vuodeksi, ehkä joku pieni päivitys (D817v3 tms) tulee ensi kesäksi.

Asson B3.1on ollut jo pari vuotta markkinoilla, joten uusi auto on varmaan jo työn alla. Ehkäpä ei kuitenkaan ensi kesäksi, ainakaan Ongaron MM-voittajaautosta ei bongattu mitään merkittäviä uusia osia.

Tekno-kuskit Lutz & co ajoivat MM:ssä protoautolla, joten uusi auto odotettavissa varmaan sieltä suunnasta jossain vaiheessa.


12


FinTrack Tour (FTT) 2019 on talvikauden 2018-2019 ja kesän 2019 kattava kilpailusarja 1/10 sähkötouringautoille sekä mahdollisille, kilpailukohtaisille lisäluokille.

Talvikauden kilpailut:
- FTT I 3.-4.11.2018 Lahti | Kilpailukutsu | Lopputulokset
- FTT II 19.-20.1.2019 Kuusankoski Kilpailukutsu | Lopputulokset
- FTT III 16-17.2.2019 Vantaa Kilpailukutsu | Lopputulokset
- FTT IV 16.-17.3.2019 Oulu Kilpailukutsu | Lopputulokset

Kesäkauden kilpailut:
- FTT V 18.5.2019 Kuusankoski  | Kilpailukutsu
- FTT VI 27.7.2019 Laukaa

Sarjaohjeisto on liitteenä (versio 1.6, 15.4.2019). Ohjeistoa on pyritty selkeyttämään vähentämällä erillisten liitteiden määrää.

Keskeisimmät sääntöuudistukset kaudelle 2019 ovat seuraavat:

- TSS-10 ja TSP-10 -ajetaan harjoituskilpailusarjoina, jolloin lisenssi ei ole pakollinen mutta suositeltava
- TSS-10 luokka talvisarjana kuten TSP-10 ollut jo aiemmin
- Kilpailumaksut 40€ TSM-luokassa (paitsi jos ei SM-arvoa) ja 30€ muissa luokissa
- Ensimmäiseen TSS-10 luokan kilpailuun osallistuvalle maksu 20€!
- Ilmo päättyy su-iltana 2 viikkoa ennen kilpailua
- minimipaino 1320g (1.5.2019 alkaen)

Luokkayhteyshenkilönä toimii Mikko Mäkelä (sähköposti micsa@iki.fi).

Liitteessä "Osallistumisrajoitukset TSS-10" on listattu ne kuljettajat, joilla ei ole aiemman, kausien 2017 ja 2018, kilpailusijoituksten vuoksi oikeutta kilpailla TSS-10 luokassa.

Tervetuloa alkavaan sarjaan!

13
Team Durango / Durangon varaosat saatavuus
« : 27.10.17 - klo: 00.55 »
Hobbicon päätettyä lopettaa Durangon valmistus tulee varaosien saatavuus heikkenemään ajan myötä. Tässä hieman vinkkejä mistä etsiä osia autoihin.

1. PK-seudulla Hobbyfactorylla on vielä jonkin verran palikkaa hyllyssä, heidän nettikaupastaan kannattaa ekana tsekata. Hinnat hyvin huokeat, ovh. -60%.

2. Laajin nimikevalikoima löytyy Saksasta Modellbau Bochumista (https://www.modellbau-bochum.de). Käsittääkseni he ovat ostaneet Hobbicon Team Durango -varastot itselleen loppukesästä/alkusyksystä, koska heille on tullut tavaraa lisää viime aikoina. Rahdit Suomeen suht järjelliset 12,50€ UPS/DHL toimituksena.

Bochumilta löytyy myös uusia kittejä, myyvät pois aika huokeaan hintaan.

3. Jonkin verran kamaa löytyy edelleen Amainhobbiesilta. Toimitus hitaampi kuin Saksasta mutta postit varsinkin yksittäisille osille vain 1,99USD. Amainista löytyy myös hyvin DE Racingin krossivanteita TD:n krossareihin ja SC-autoihin.

4. 1/8 platformiin perustuviin autoihin (DEX8, DEX8T, DNX8, DESC10) menee suoraan tietyt ARRMA:n osat, kuten tukivarret, hubit ja monet muut muoviosat.


14
Polttisautot / Shepherd Bull X8
« : 15.03.16 - klo: 19.55 »
Shepherd Micro Racing on parhaiten tunnettu 1/8 ja 1/10 nitroratapolttiksistaan, mutta valmistaja toi viime vuonna suht vähin äänin markkinoille Bull X8 polttiskrossarin. Ensi kesänä näitä autoja nähdään ainakin muutama kiertämässä kotimaisia kisoja, joten avataanpas oma säie tälle.

Auto perustuu hyvin pitkälti TeamC:n T8-krossarin viimeisimpään evoluutioversioon (v3), ja on eittämättä TeamC:n valmistama - ainakin osapussit näyttää kovasti TeamC:n autojen kaltaisilta. Autoa on kuitenkin twiikattu Shepherdin speksien mukaisesti vaihtamalla tiettyjä alumiini- ja muoviosia hiilikuituun, jolla on eittämättä haettu painonsäästöä (wow-efektiä unohtamatta!). Iskaritornit on 5mm hiilikuitua, ja samaa tavaraa löytyy myös ohjausvivuston päällä olevasta levystä ja keskidiffin kannesta. Mielenkiinnolla odotan miten hiilari kestää rispaantumatta etutornissa, koska sehän saa iskua auton ollessa katollaan. Myös voimansiirrossa on myös eroja T8:iin - Bullista löytyy ns. Universal-tyyppiset vetoakselit ja kardaanit. Tehtaan tuotesivu väittää pohjalevyn olevan poikkeuksellisesti 4mm, mutta tämä ei pidä paikkansa vaan pohjalevy on 1/8 krossarille perinteinen 3mm.

Auton kasauksessa ei mitään suurempia vastoinkäymisiä tullut vastaan. Diffeihin päätyrattaiden alle ohjekirja käskee laittamaan 0.2mm shimmit. Molempiin päätyihin shimmit laittamalla diffeistä tuli hyvinkin rapeat, eikä edes porakoneella pyörittely niitä herkistänyt. Päätin jättää kannen puolelta shimmin pois, jolloin diffeistä tuli supersmoothit. Täytynee avata ne viimeistään 1 gallonan ajon jälkeen uudelleen ja tsekata onko välystä tullut niin paljon että lisäshimmi tarvitaan. Perän ja keulan kulmavaihteisiin en laittanut yhtään shimmiä, ne oli hyvinkin herkät ilman shimmejä. Tosin mainittakoon, että omaan autoon laitettiin pakettisetupista poiketen kaarevat (spiral) kruunu- ja pinionirattaat joiden toleranssit saattaa poiketa paketissa mukana tulevista suorista rattaista. Myös linkkien palloja kannattaa hieman herkistellä jos haluaa että auto on herkkä heti ekoista tankeista alkaen. Tämä onnistuu asentamalla pallo paikalleen ja puristamalla linkin muovipäätä voimakkaasti pihdeillä - sama niksi toimii tietysti kaikissa autoissa.

Varsinaista tehtaan pakettisetuppia ei paketista löydy, joten kasasin auton "pöytäsäädöillä" yhdistellen eri foorumeilta kaivettuja T8-setuppeja. Mukana tulevat mustat jouset tuntuvat verrattain jäykiltä, joten ne vaihtuivat jo toisen valmistajan löysempiin jousiin. Mukana tulevat diffi- ja iskäriöljyt kannattaa suosiolla heittää hyllylle ja käyttää oman mieltymyksen mukaisia öljyjä jotta tietää mihin suuntaan asteikko pitää liikkua jos ja kun öljyjä joutuu muuttamaan.

Radiobokseja on tietysti kaksi, joista etummainen on isompi ja suunniteltu 2/3A koon stick-tyyppiselle vastariakulle. Akku saa olla max 32mm leveä, joten ihan jokainen stick-mallinen vastariakku ei tuonne mahdu. Itse päädyin tilaamaan LRP:n Lipo-akun, jotta Savoxin SC-1268SG -servoista saa kaiken irti. Takimmainen, pienempi radioboksi on selvästi suunniteltu vastarille. Siinä on erillinen "laajennusosa" tavalliselle mekaaniselle vipukytkimelle. Itse en moista käytä, joten teippasin laajennusosan kannen kokonaan peittoon.



Lisää kuvia omasta pirssistä:
https://www.dropbox.com/sh/7nfiy01xr5iah2s/AABb1UW3pamwf72Gg5ps8z4Oa?dl=0

Valmistajan tuotesivut:
http://www.team-shepherd.com/en/index.php?option=com_content&task=view&id=386&Itemid=67

Manuaali Shepherdin omilla sivuilla:
http://www.team-shepherd.com/pdf/BullX8_manual.pdf

Nyt kun vaan lumet sulais ja kesä tulis, niin pääsis testaamaan autoa Lavankoon!

15
Italiassa menossa polttiskrossin EM-kisat. Tässä viimeisin tilanne treeneistä:


16
Kilpailukutsut / Tallinn City Race 2015 9.5.2015
« : 17.04.15 - klo: 15.59 »
Tiedoksi tännekin, jos joku muu on kiinnostunut lähtemään tuonne myös.

Luokat:
1:8 nitro
1:8 elekter / 1:8 electric
1:10 2wd
1:10 4wd
Open (max 1:8)

Tapahtumasivu Facebookissa:
https://www.facebook.com/events/404691749708355/

Kilpailukutsu:
https://docs.google.com/document/d/1uP4MUlErObDkrkkgKJsSgi9OLyyw91ZXIDAQ7iFPc28/pub

Ilmoittautuminen:
http://register.modelcar.ee/?action=events&action2=viewevent&eventid=232

Video viime vuoden kisasta:
https://youtu.be/Fks7PA72q1I

17
Team Associated / Team Associated T5M
« : 07.01.15 - klo: 07.15 »
Sieltähän se B5-pohjainen trukki tuli, ainakin keskimoottorisena. Saa nähdä tuleeko myöhemmin vielä takamoottoriversio.

http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10T5M/Team

kotimaan kisa-areenoita ajatellen kiinnostavampi julkaisu olisi kyllä B5-pohjainen SC-auto, sitä joudutaan vielä odottamaan. Hätäisimmät tosin modaavat sellaisen tuosta T5M:stä, tarvitaan vaan pidempi pohjalevy ja puskurit.

18
Team Durango / Team Durango pistää strategian uusiksi
« : 04.11.14 - klo: 22.03 »
TD laittaa strategiansa uusiksi, ja samalla prokuskien tiimi hajotetaan. Ryan Lutz oli jo ehtinyt eilen ilmoittamaan jättävänsä Durangon.

http://www.neobuggy.net/2014/11/04/team-durangos-major-changes/

Ajatus kerhotason kilpailijoiden tarpeisiin keskittymisestä kuulostaa hyvältä, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?

19
JE Models -nimisessä brittikaupassa, joka aiemmin oli nimeltään JE Spares, on joku spesiaalikampanja menossa. Itse bongasin tuolta ainakin hyvin edullisia AKA:n krossirenkaita, mutta on siellä tarjouksessa aika paljon muutakin.

http://www.jemodels.com/megaspecials

Aiemmat tilaukset on tullut nopeasti perille, ja nytkin pääsiäisenä tehtyyn tilaukseen tuli UPS-seurantakoodi heti tiistaina. Eli ainakin omien kokemusten perusteella tuntuu luottettavalta firmalta.

20
Sähköautot / Harjattomat moottorit ja hiekka/kura/tms
« : 06.05.12 - klo: 10.53 »
Aika monissa harjattomissa moottoreissa on jäähdytysreikiä kannuissa joista mahtuu pikkukivet ja muu kura helposti sisään. Minkä verran moottorit kärsivät hiekasta off-road käytössä ja kannattaisiko krossareihin ja SC-autoihin ostaa suosiolla malleja joissa on umpinainen kannu?

Varsinkin perinteisissä takamoottorilla varustetuissa takatuuppareissa moottori on yleensä ilman suojaa hiekalta. Nelkuissa tilanne on parempi kun moottori on yleensä paremmin suojassa ja vieläpä auton pituusakselin suuntaisesti.

21
Sähköautot / Noparisuosituksia
« : 20.02.12 - klo: 21.59 »
Olisi haussa tuuppi-SC:n uusi nopeudensäädin mutta on tuottanut vaikeuksia löytää noparia joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:

- dynaaminen ennakko (säädettävissä oleva)
- tuki sekä sensorillisille että sensorittomille mootoreille
- kestää 2S-3S lipoakut
- painon puolesta sopiva 1/10 SC:hen

Olen selaillut LRP, Novakin, Castlen ja Orionin malleja, mutta sellaista säädintä joka täyttäisi noi kaikki vaatimukset ei ole löytynyt. Yllättävän monissa 1/10 kisasäätimissä on maksijännite rajattu 2S lipoihin. Myös 1/8 säädin käy, kunhan se ei painaisi 200g ;-)

22
Kilpailijoiden kanava / ROAR/EFRA -hyväksytyt akut
« : 08.12.11 - klo: 10.42 »
Mihin perusideaan perustuu virallisissa SM-tason (Maastosarja, Fintrack) sarjoissa olevat säännöt, joiden mukaan akkujen pitää olla EFRA/ROAR -hyväksytyt? Mitä tarkoitusta tuo sääntö ajaa?  Onko tarkoituksena estää akkuhin liittyvä kilpavarustelu, vai liittyykö tämä esim. LiPo -akkujen turvallisuuteen? Vai onko tässä mukailtu kansainvälisten kisojen sääntöjä?





23
Mitä transponderia suosittele satunnaiseen käyttöön ja mistä sellainen kannattaa hankkia kustannustehokkaasti? Ovatko kaikki Suomessa käytössä olevat ajanottojärjestelmät yhteensopivia eri transponderien kanssa?

24
Kilpailijoiden kanava / Stadium Truckit (T2-10)
« : 14.08.11 - klo: 23.29 »
Onko stadium truckeille kisoja järjestetty viime vuosina ollenkaan? Ainakin jostain vanhemmista keskusteluista löysin maininnan T2-10 -luokasta, joka lienee ollut jonkinlainen takavetoisten trukkien luokka?

Ilmeisesti short course -autojen suosio on vähentänyt kiinnostusta stadium trukeilla kisaamiseen?

25
Sähköautot / Edullinen brushless-setti pihasuditteluun?
« : 17.05.10 - klo: 00.05 »
Tulipa talvella hommattua käytetty Asson T4 truggy pihasuditteluun. Kun nälkä kuitenkin jossain vaiheessa kasvaa niin kertokaapa mistä saisi edullisesti sopivan harjattoman ESC+moottori -paketin tuohon?

Hobbyking näyttäisi myyvän 100A/5200kv -kittiä (linkki alla) hintaan 109 USD, ja ainakin lennokkipuolella nuo Turnigyn kamat ovat hyviä. Onko muita ehdotuksia?

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330&Product_Name=Brushless_Car_Power_System_5200Kv/100A

Sivuja: [1]