Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Team PSR

Sivuja: [1]
1

EFRA Handbook 2008 sivu 106

5.5. WINGS
The rear wing with a maximum overall size 217 mm
length and a chord of no more than 85 mm may be fitted.


AKK sääntökirja 2008 sivu 240
- takaspoilerin
- jänne max 77 mm
- leveys max 217 mm
- max kulma 45 ast

Turun SM-kisoissa hylättiin katsastuksessa buggyja laittoman siiven vuoksi. Kuulemani mukaan esim. LRP, Hong Norin jokin malli ja vanha Himoto olivat laittomia. Mittaus suoritettiin AKK:n kirjan sivulla 240 olevan ohjeen mukaan. Protestoidessani asiaa minulle kerrottiin sääntöjen muuttuneen!

Katsastajat ovat oikeassa, säännöt ovat muuttuneet! EFRA:n sääntökirjassa sivulla 106 mainitaan mittaustavaksi jänne, mutta maksimimitaksi 85 mm. Esim. vanhan Himoton mitta on 77,8 mm, joka mahtuu mainiosti vielä säädettyihin mittoihin, kuten kaikki muutkin Turussa hylätyt siivet.

Vanha mittaustapa, jonka jäännökset näkyvät AKK:n kirjassa, suoritettiin rata-autoissa jänteen mittauksena, mutta off-road autoissa siiven ollessa max. 45 asteen kulmassa. Erilaisesta mittaustavasta oli sääntökirjassa maininta, joka on tänä vuonna poistettu, koska mittaustapa on nyt sama. Mittaustavan muutoksesta johtuen on 1/8 off road autojen
jännemittaa nostettu 85 mm. Tämä muutos on Turun katsastajilta jäänyt huomaamatta, eikä sitä muutosta ole AKK:n kirjaan edes tehty. Muutoksen huomaaminen olisi vaatinut myös EFRA:n sääntöjen seuraamista, jota ei oikein voi näin harrastuspohjalta odottaakaan saati vaatia. Kyllä AKK:n kirjan pitäisi olla ajan tasalla!

AKK:n sääntökirjassa on vanhentunutta tietoa, joten kysynkin, aiotaanko SM- kisoissa noudattaa AKK:n vai EFRA:n mittaussääntöjä.

Terveisin

Pekka Eklund

2
Polttisautot / Downforce- siivet
« : 22.05.07 - klo: 14.11 »
Downforce- siipiä on markkinoilla ainakin Pro Line-, Hong Nor- ja Himoto- merkkisinä. Lavangossa tuli juttua, että näistä ei ole topikkia vielä, vaikka mielipiteitä ja kokemuksia on jo siivistä kertynyt. Tässä nyt sitten topikki, niin voidaan patoutunut informaatioähky purkaa!

3
Olenko ainoa jolla on vaikeuksia näiden harrasteautojemme nimen lausumisessa. Sanat BUGGY tai TRUGGY ei vain oikein taivu suuhuni. Joskus olen kuullut käytettävän muotoja bagi, bugi, baggi, buggi, trukki, traki, truki trakki yms.

Onko näille keksittävissä/kehitettavissä hyvät suomalaiset nimet vai onko vain puhuttava buggyistä ja truggyistä?  

Vai enkö vaan osaa :shock:

Sivuja: [1]