Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Janezki

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / XTM Racing Rail
« : 13.12.11 - klo: 19.13 »
Onkos kellään täällä vielä kokemusta tällaisestä värkistä?
Eli siis XTM Racing Rail sähköbuggystä.



Ei nyt mikään uusi keksintö enää, mutta siis perus 1/8 buggystä hieman jalostettu (sand)rail-versio sähkötekniikalla.
Ihan mielenkiintoisen oloinen kampe, tuosta voisi hieman tuunaamalla tullakkin jotain.
(ei sillä että olisin tuommosen tilannut...)

URC:n Jangi ei ainakaan tuosta pahemmin tykännyt, aika tyly arvostelu löytyy tuubista.
Mutta eikös nämä kuitenkin tahdo aina harrastajan käytössä pikkuhiljaa muovautua jopa ihan kohtuullisiksi ajopeleiksi.  :wink:
(ainakin itsellä on kuulemma ollut taipumuksia kaluston modifiointiin)

Nopari kelpuuttaa 4S LiPon kyytiin ja jopa 2S pakalla auto ainakin videoiden perusteella kulkee jo nätisti.
Radioina paketissa mukana Airtronics 2.4GHz MX-Sport, joka kait ei nyt niitä ihan huonoimpia ole.

www.youtube.com/watch?v=Tfy9fU0ROLc

2
Tulli on kaikessa viisaudessaan päättänyt lopettaa asiakaspalvelun Kuopiossa kesäkuun -09 loppuun. Tämähän hankaloittaa kyseisessä toimipisteessä tulliasioita hoitaneiden rc-harrastajien (ja toki monien muidenkin ulkomailta tavaraa tilaavien ihmisten) elämää huomattavasti.

Lainaus tiedotteesta tullin sivuilta:
"Itäisen tullipiirin tekemän päätöksen mukaisesti tullin asiakaspalvelu Kuopiossa loppuu 30.6.2009. Lakkauttamisen taustalla ovat EU:n tullilainsäädännön vaatimukset sähköiseen tulli-ilmoittamiseen siirtymisestä, tullin toiminnan yleinen tehostaminen ja toimintojen uudelleenjärjestelyt."

Hieno homma!  :angry:
Tästä lähtien EU:n ulkopuolelta Kuopion alueelle tulevat tullattavaksi joutuvat paketit siis tullataan Vantaalla itellan edulliseen 22,60€:n hintaan. Plus siihen tietty ne verot ja mahdolliset tullimaksut päälle...

lisää lainausta:
"Postipakettien tullaus

EU:n ulkopuolelta Kuopion alueelle saapuvat postipaketit käsitellään 1.6.2009 alkaen postitullissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Sieltä tullivapaat paketit ohjautuvat Suomen Postin kotimaan jakelussa suoraan asiakkaalle. Tulliselvitystä vaativat lähetykset, jotka on osoitettu paikkakunnalle, jossa ei ole tullitoimipaikkaa, siirretään Helsingissä postin huolintayksikköön tullattavaksi, tai edelleen toimitettavaksi vastaanottajan ohjeen mukaisesti lähimpään kaupunkiin, jossa on tullitoimipaikka."


Pientä helpotusta kuitenkin on luvassa, ei tosin ihan heti:
"Tullissa valmistellaan mahdollisuutta hoitaa postipakettien tullaus netti-ilmoittamisen kautta. Tämä toteutuu aikaisintaan vuoden 2010 aikana."

En tykkää ollenkaan, taidan pistää kitkerää asiakaspalautetta...  :grin:

3
Sähköautot / Integy 1/8 crawlerit - iRock, MC01, SS01
« : 05.03.09 - klo: 19.48 »
Ensinnäkin täytyy tunnustaa että en näistä crawlereista tiedä oikeastaan mitään, mutta törmäsin sattumalta uusimmassa TowerHobbiesin lehdessä näihin Integyn autoihin. Herättivät kieltämättä mielenkiintoa, kun autoilla on kuitenkin jo melko mukavasti kokoa (ja kovaa kulkevia vempeleitä on jo tullut omistettua jonkun verran...)

Eli siis kysymyksessä on kolme eri sarjan crawleria joista ns. RTR-malli on tuo iRock.

Hintaa jenkkilässä näyttäisi olevan alle 300 dollarin.

Seuraava kalliimpi kittiversio on nimeltään MC01 Super Class Monster Crawler Pro Kit


Tällä hintana näyttäisi olevan siinä 500 dollarin hujakoilla.

Kallein kittiversio kantaa nimeä SS01 Unlimited Class Crawler SSPro Kit


jolla hintaa jo hieman alle 600 dollaria.

Pituuttahan noilla on jo melkein 60 senttiä ja renkaan halkaisija on 18 senttiä, joten ihan mistään pienimmistä autoista ei siis ole kysymys.
Nelipyöräohjaus lienee ymmärtääkseni kiteissä servoa vaille valmis ja diffit lukittu.

Onko joku jo saanut tämmöisiä täällä kotimaassa käsiinsä, millaista laatua nuo laitteet lienevät?
Itseäni kiinnostaisi ehkä eniten tuo MC01. RTR-mallissa tulee vaan turhaa kampetta ja pro-laite lienee jo minulle liian hieno.  :wink:

Crawleri-spesialisteille kysymys - olisiko tuollaisella järkevää aloitella tuota ryömintäharrastusta? Tekniikkana tietysti karvatonta ja lipoa, mutta nyt ei siis ole meininki mennä kovaa.  :azn:

4
Sähköautot / projekti: HPI Savage XL-E
« : 07.12.08 - klo: 17.29 »
Huom! Projekti päivittyy, joten uusinta tietoa auton tilasta löytyy aina loppupuolen posteista.


Teen nyt kuitenkin tällä autolle topikin, vaikka projektia aloittaessa aiheen teko ei ollut mielessä. Infoa jaan lähinnä sen takia että aiheesta on tullut muutamia kyselyitä YV:llä eikä jaksa aina jokaiselle koko tarinaa raapustaa...

Elikkä tuommonen HPI Savage XL tuli ostettua EBayn kautta, myyjänä oli JESpares Englannista, hintaa pirssille jäi toimituskuluineen karvan alle 500 euroa.
Auton kotiuduttua homma alkoi tietysti nitrotekniikan poistolla ja harjattoman tekniikan sovittelulla.
Moottorina toimii Feigao 540XL10 (1668kv) ja moottoripukkina TeknoRC:n palikka. Alkuperäisenä ajatuksena oli myös pitää kolmivaihteinen laatikko ja mekaaninen jarru toiminnassa, mutta 6S voima tuntui olevan liikaa liikkuville osille.
Ensimmäinen akkutelineversio tuli tekaistua takaiskarituen etupuolelle poikittain, mutta idea piti muutaman testiajon jälkeen hylätä liian takana ja korkealla sijaitsevan painopisteensä takia.
Uusien kylkitelineiden suunnittelulle jäikin sopivasti aikaa laatikon sanottua työsopimuksensa irti teräksisten idlerin ja maingearin osalta.
Pakastusmehupullojen, alumiinisen kulmalistan ja super epoksin pyhän kolmiyhteyden saattelemana syntyi nykyiset versiot jotka pulttasin runkolevyihin parilla neljän millin rosteripultilla per teline ja lipot pysyvät kiltisti telineissään leveällä tarranauhalla.

Laatikko tuli sitten lukittua kakkoselle ja ylimääräiset rattaat viskasin nurkkaan, samalla shimmaillen turhat välykset pois.
Spurri vaihtui alkuperäisestä 52-hampaisesta 47-hampaiseen, jolla saa paremmin kokonaisvälitystä säädeltyä erikokoisten pinioneiden avulla. 52-hampaisella spurrilla 15-hampainen pinioni oli suurin mikä sopi paikoilleen.

Noparikin vaihtui ensin kokeilussa olleen jarrubugisen MGM ComPro 12018-3 WP expertin jälkeen tuohon kiinanpoikien LT-6S-150A malliin, jossa jarru ja pakki toimivatkin moitteettomasti.

Alkuperäiset 17mm heksit vaihdoin isompimutterisiin Ofnan T/E-Maxx 17mm adapterihin, joita piti hieman porata että menivät akselilla pohjaan asti.

Tänään auto näyttää sitten tältä:







Lisää kuvia löytyy allekirjoituksen linkistä ja lyhkänen video tämän päivän testeistä lähtee tuubiin kunhan jaksan editoida.
Kysymyksiä ja kommentteja saa esittää.

Niin ja tuo alkuperäinen nitromotti kaikkine lisävempeleineen on nyt myyty

5
HPI / HPI Savage Flux HP
« : 01.12.08 - klo: 17.50 »
HPI pistää näköjään sähkösavan uuteen kuosiin harjattomalla versiolla.

HPI Savage Flux HP

Aika suoraan nitroversiosta näyttäisi olevan konvertoitu, nopari vaikuttaa "hieman" MMM:ltä...  :smiley:

edit: Joo tarkempaan kun lukee, niin X:ään pohjautuu koko rakenne.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Dv8UAbe8SnM[/youtube]

6
Traxxas / Traxxas Summit
« : 16.10.08 - klo: 18.12 »
Uusi sähkömonsteri tulossa Traxxasilta, Summit.



Ominaisuuksina ainakin seuraavaa:
- 16.8V EVX-2 nopari ja 775 kokoinen hiilimoottori
- ledivalot, 10kpl
- radiosta (4-kanavainen) lukittavat diffit
- radiosta operoitava 2-vaihteinen vaihteisto - 75:1 (tai 70:1 ???) ja 25:1 välityksillä



Promovideo täällä.

edit: Eivät nyt ole varmoja onko tuossa 70:1 vai 75:1 välitys toisena, kts. liite

7
Yleinen keskustelu / Servosaver suosituksia/kokemuksia
« : 07.10.08 - klo: 16.39 »
Ne joilla on kokemusta niin suositelkaapa sellaista jämäkkää (jopa säädettävä?) servon akselille tulevaa saveria. On tulossa reilu 5 kiloiseen monsteriin jossa on isot renkaat. Ainakin kokeilemani Traxxasin (E-Maxx?) saveri on aivan liian löysä, eli saveri nuljuaa mutta renkaat eivät pahemmin käänny.

8
Sähköautot / Tamiya eTNX projekti
« : 02.10.08 - klo: 19.58 »
Kun on nuo monsteriautot aina olleet lähellä sydäntä, niin tämmöistä olen tässä joutoaikana näperrellyt.
Eli siis Tamiyan TNX 3.0 nitromonsterin karvattomaksi muutosta.
Foorumin kautta löytyi kohtuuhintainen rullaava aihio josta pesin heti ensimmäiseksi nitrohajut pois ja purin koko tekniikan kunnon tutkimista varten.



Kardaanit ja kardaanikupit sekä molempien diffien sisuskalut piti hommata uudet (5.2 mallista) kuluneisuuden takia, saa nähdä milloin tulevat Englannista että saisi projektia vietyä eteenpäin.
Ajatuksena on pitää orkkis kaksivaihteinen laatikko (jos vaan kestää...) ja mekaaninen jarru toiminnassa, laatikko ja diffit vaan piti kääntää toisinpäin että sain akkupaketin nätisti kyytiin. Moottori (B36-74-09XL, 1900kv) tuli runkoon kiinni TeknoRC:n moottoripukilla. Edellinen omistaja oli modannut Revon spurrin Tamiyan spurriakselille, joten annetaan sen nyt ainakin toistaiseksi siinä olla.



Tamiyan pyöränripustukset heitin kokonaisuudessaan mäkeen ja tilalle sovittelin Traxxasin E/T-Maxxin tukivarret, navat ja vetarit joilla tuli sentti puolelleen lisää leveyttä. Iskunvaimentimiksi löytyi myös Traxxasin varaosaluettelosta alumiiniset Big Boret TNX:n omilla jousilla.
Losin Aftershock monsterin renkailla varustettuna auton mitat ovat pituus 55cm ja leveys 46cm, eli about 4cm kanttiinsa enemmän kuin 3905 E-Maxxissa.



Nopariksi on tarkoitus laittaa tuo LT-6S-150A, ilmeisesti ihan legendaarisesti nippusiteillä tuohon turvakaareen ja akuiksi riittää 4S lipot, ettei tule liikaa remonttia...  :roll:

Täältä löytyy lisää kuvia ja projektin edetessä myös tuonne niitä laittelen.

9
Sähköautot / LT 6S 150A ja LT 10S 120A noparit
« : 25.09.08 - klo: 20.40 »
Tuli tuolta RC-Monsterin foorumin jäsenen kautta tilattua tälläinen 6S 150A nopari.
Jotain kiinalaisia keksintöjähän nämä ovat, aika paljon samalta näyttää kuin esim. Turnigyn 120A kopteri/lentokone säädin.
Tehdas on väsännyt tähän kuitenkin autokäyttöön sopivan softan, eli säädettävät jarrut ja pakki löytyy. Vaatii tosin vastarille akun tai ulkoisen bec:in, sillä noparissa ei ole sisäistä bec:iä.
Noparin mukana tuli myös näytöllä varustettu ohjelmointipalikka, jolla laitteen asetuksia voidaan muuttaa.
Kokoahan tällä on aivan julmetusti, 95x55x21mm ja painoa 180 grammaa - siinä jo Mamba Monsterikin kalpenee...  :laugh:
Testien perusteella pitäisi kuitenkin olla aivan toimiva laite ja itse pääsen toivottavasti viikonlopun aikaan katsomaan onko tästä mihinkään. Nelikennoista lipoa tosin on maksimissaan kiinni laittaa, mutta eiköhän silläkin jo alkuun pääse.

Käyttöjännite tässä siis 2-6S lipo ja maksimi jatkuva virta 150A. Isommassa (fyysisesti saman kokoinen) versiossa 2-10S lipo ja 120A. Pienempi virrankesto sen takia että suuremmalla käyttöjännitteellä ei tarvita niin suuria virtoja saman tehon tuottamiseen kuin pienemmällä jännitteellä. Laskennallisesti tuolla isommalla noparilla saa jo 5 kilowatin tehon käyttöön...

Linkki alkuperäiseen viestiketjuun RC-Monsterilla tässä.

Hintaa en tarkkaan uskalla sanoa kun ei lupaa ole, mutta Mambojen väliin meni...

Liitteissä parit kuvat, kokemuksia kerrotaan kunhan saadaan laite tulille.

edit: hmmm.. nyt vasta huomasin että mukana tulleessa paperimanuaalissa sanotaan jänniteeksi 2S-6S mutta tuossa noparin takana seisoo 3S-6S. Eipä tuolla sinällään ole merkitystä, alle neljän kennon käyttöön löytyy järkevämpiäkin nopareita...

10
Sähköautot / projekti: eXRay Slasher
« : 22.08.08 - klo: 03.00 »
Myöhäisen kesäloman ajantäytteeksi piti hommata jotain ja alkuun mielessä pyöri 1/8 truggyn konvertointi sähköllä toimivaksi.
Sattumalta tulin jenkkifoorumeita selatessani nähneeksi jonkun muuttaneen polttiskrossarin harjattomalle tekniikalle ja päälle istuttaneen Slashin korin. Auto näytti todella hyvältä ja semmonenhan sitä piti tietysti saada myös itselle.
Myyntiosiolta löytyikin pitkän etsiskelyn jälkeen vanha ilmoitus XRay XB8:sta, jonka myyjä suostui myymään rullaavana sopivaan hintaan, joten hyväkuntoinen auto vaihtoi omistajaa sujuvasti.
Auto oli alustavasti purettu pienempään pakettiin mahtumisen takia, josta se olikin helppo pistää ns. atomeiksi ja putsata jokainen nippeli läpikotaisin, tarkastaa kuluvat osat ja tarvittaessa uusia. Uusittua tulikin loppujen lopuksi vain kaikki laakerit ja iskareiden suojakumit.
Kaikki muut "liikkuvat osat" olivat vielä mainiossa kunnossa. Putsatuista osista olikin sitten mukava rakentaa "uusi" auto.
Purkuvaiheessa tein ehkä elämäni parhaimman 35€ sijoituksen ja hommasin viimein "kunnolliset" kuusiokoloavaimet muutaman ruuvin rihveliavaimilla nylpättyäni. Loppui kyllä tuskailu kertaheitolla!

RC-Monsterilta tilasin XRayn sähkömoottoripukin, Castlen BEC:in, Tekno RC:n akkutelineen, muutamia pinioneita ja muuta pientä.
Sopivaa kyytiä tarjoamaan valitsin Feigaon 540 XL 08 moottorin, joka tuli www.offshoreelectrics.com kautta.
Lipoiksi jouduin valitsemaan lähinnä sopivan fyysisen koon ja painon takia Zippy-H 4S1P 4000mAh versioina.
Noparin virkaa toimittaa jo käytössä aikaisemminkin ollut Mamba Max ulkoisella BEC:illä hoystettynä.

Uudet Slashin korit tahtovat olla kiven alla, mutta onneksi sellainen löytyi jenkkien eBaystä kohtuuhinnalla.
Slashin etupuskuri ynnä sekalainen lajitelma eri autojen koritolppia tuli LiquidRC:stä, joista piti sovitella koriin käypäset alkuperäisia reikiä hyväksikäyttäen.
Takapuskuri ja skidplate löytyivät omista jäämistöistä ja ovat alunperin olleet kiinni E-Maxxissa.

Vanteiden valinta meinasi aiheuttaa hieman tuskaa, sillä mielessä kiiltelivät kromivalssit scale-suhteessa. Scale ajatus osoittautui kuitenkin heti mahdottomaksi pyöränripustuksien määrätessä vanteen koon. Kromivanteita kun ei krossareihin ole tarjolla ihan joka valmistajalta, mutta silmää miellyttävät (=periaatteessa ainoat mahdolliset) löytyivät kuitenkin lopulta Ofnan varaosaluettelosta Blazer SST:n kohdalta ja ne sain tilattua TowerHobbies:ilta.

Loppu olikin sitten pientä hienosäätöä ja kopan koristelua sekä pyöränaukkojen kevyttä trimmausta.
Painoa autolle kertyi ajokunnossa 3895g.
Lopputuloksesta kuoriutuikin kohtuullisen nätti syntymäpäivälahja itselleni, noin kolmen viikon päästä kun napsahtaa mittariin lukemia kilpailunumeron verran...  :lipsrsealed:







Vaihtoehtoisella rengassarjalla:



Parempia kuvia autosta löytyy täältä.

Kiitokset projektiin tahtomattaan osallistuneille tahoille, eli:
(ei sen kummemmassa järjestyksessä)
- A Main Hobbies
- RC-Monster
- RC-Sabe
- HobbyCity
- RC-Garage
- LiquidRC
- Tower Hobbies
- discounthobby
- Off Shore Electrics
- Vertical Hobby

Kommentteja ja kysymyksiä saa kirjoittaa.

11
Traxxas / Traxxas E-Revo
« : 19.04.08 - klo: 17.58 »
Jahas, Traxxas aikoo pistää pakkaa kunnolla sekaisin.
Nyt markkinoille tulee E-Revo, ->linkki
Varsin hyvän näköinen peli. Elämme mielenkiintoisia aikoja...  :cool:
Foorumikin on jo tälle perustettu -> monster.traxxas.com

edit: kuva

12
Traxxas / Traxxas Slash 2wd
« : 13.04.08 - klo: 00.28 »
Traxxasilta pukkaa uutta sähköautoa, Traxxas Slash. Kokoluokka on 1/10, eli Stampede/Rustler, mutta vähän niinkuin scale-tyyliin tehty.
Laatikko vaikuttaa samalta kuin VXL-malleissa. Itseasiassa tukivarret ja moni muukin osa näyttävät samanlaisilta...
Vesitiiviit nopari ja ohjausservo näyttäisi olevan myös.
Taitaa taas mennä tuohonkin rahat...   :azn:


Traxxasilla Slash englanninkielinen foorumi -> klik
edit2: muutamia fotoja:




13
Yleinen keskustelu / Eagle Tree Car Data Logger
« : 06.04.08 - klo: 12.57 »
Tuollainen laite tuli hommattua kun teki mieli tietää hieman tarkemmin moottorin lämpöjä ja kierrosnopeuksia ajon aikana.
Tarkka nopeusmittaus GPS-signaalin kautta (lisälaite) ei myöskään ollut pahaksi.

Peruspaketti pitää siis sisällään itse loggerin, kaksi y-kaapelia, lämpötilasensorin, kierroslukusensorin ja siihen neljä magneettia, USB-kaapelin ja ohjelmiston tietokoneelle.
Ostin vielä lisävarusteina saatavat harjattoman moottorin kierroslukuanturin ja GPS-laajennuksen, joilla toimintoja saa jo ihan kivasti.
Laitteen toimintaperiaate on siis "nauhoittaa" ajo asennettujen antureiden ja valittujen mittauskohteiden osalta laitteen omaan muistiin. Tiedot voi ajon jälkeen purkaa tietokoneelle ja tutkia dataa sekä katsoa "nauhoituksen" eli ajotapahtuman uudelleen tietokoneen näytöltä mittareita ja lukemia seuraten.

Komponenttien asennus autoon (E-Maxx) sujui kivuttomasti - loggerille virta ohjausservoilta y-kaapelilla, lämpöanturi moottorin ympärille, kierroslukuanturin johdot harjattoman moottorin johtoihin ja GPS-laajennuksen liitin vain paikoilleen loggeriin.

(kuvista saat suuremmat versiot klikkaamalla niitä)




Sitten alkoikin hankalampi vaihe, kun piti asentaa ohjelmisto/ajurit PC:lle. Ohjelmisto asentui kivuttomasti, mutta Windows XP ei suostunut tunnistamaan loggeria, ehdotteli vaan ajurien asentamista uudelleen ja USB-laitteen vikatilaa.
Koneen uudelleenkäynnistämisen jälkeen tunnistuminen onnistui ja on toiminut siitä asti, mutta laite tunnistuu vain siinä USB-portissa mihin se ensimmäisen kerran oli liitetty.

Kun sain ohjelmiston ja ajurit toimimaan, pääsin itse asiaan, eli määrittelemään loggerin asetuksia ja mitattavia kohteita.



Peruskokoonpanolla siis voi tehdä mittauksia seuraavasti:
- lämpötila haluamastaan kohteesta (sähköautossa esim. sähkömoottori, nitrossa tulppa tai sylinteri)
- ohjausservon ja mahdollisen kaasuservon asentoa
- servojen häiriöitä
- BEC jännitettä
- kierroslukua magneettianturilla
   tämä soveltuu myös rajoitetusti nopeuden ja matkan mittaukseen
   ohjelmalle täytyy antaa välityssuhteet ja rengaskoot, sekä mitata matka minkä auto liikkuu kun renkaat pyörivät yhden kierroksen.
   Ei ota huomioon renkaan laajentumista nopeuden kasvaessa.


Erilaisilla lisälaitteilla saa mittauskohteita roimasti lisää, esim. GPS-parametrit (nopeus, korkeus, suunta, reitti, etäisyys ohjaajasta, koordinaatit, jne.), useampia lämpötilan ja kierrosluvun  mittauskohteita, G-voima mittauksen, virran kulutuksen ja akkujen jännitteet.
Lisävarusteena saa myös vaikkapa radioon kiinnitettävän näytön, mistä mittausarvoja voi seurata suoraan ajossa.
Vaihtoehtoisesti dataa voi seurata "livenä" kannettavalta PC:ltä.

Loggerin mitattavat parametrit valitaan omasta valikostaan, josta kuva alla:



Kun tarvittavat säädöt on tehty, voidaan siirtyä itse asiaan, eli ajamaan. :)
Session jälkeen loggeri voidaan ottaa irti autosta (antureita ei tarvitse irroittaa) tai tuoda koko auto PC:n ja USB-kaapelin lähettyville. Data Recorder-ohjelmisto käynnistetään ja ladataan loggerista data tietokoneelle.



Play nappulaa painamalla voidaan ajotapahtuma toistaa virtuaalisesti mittareita seuraten, tai valita kaksi tai kolmiulotteinen taulukko, johon piirretään käyrää mitattavista arvoista.



Kuvassa mustalla käyrällä merkitty moottorin kierroslukua, sinisellä nopeutta ja punaisella moottorin lämpötilaa.
Nopeuden ja lämpötilan asteikko vasemmassa reunassa (km/h ja °C) sekä kierrosluvun asteikko oikeassa reunassa (rpm).

Mitatut arvot voi tallentaa PC:lle loggerin omassa formaatissa tai exportata GPS-datan esim. Google Earth-yhteensopivana tiedostona, jolloin ajoreitin saa piirrettyä kartalle.


(pahasti juuri pilven alla tuo ajopaikkani... :P)

Hupikäyttöön laite on kohtuullisen arvokas, mutta "vakavalle harrastajalle" laitteen antama informaatio on hyvinkin hyödyllistä.

Lopuksi vielä pieni videopätkä nauhoitetusta ajosessiosta:


Lataa video koneellesi klikkaamalla kuvaa oikealla hiiren näppäimellä ja valitsemalla "Tallenna kohde levylle..."

Lisätietoja valmistajan kotisivuilta: Eagle Tree Systems
Loggerin ja harjattoman kierrosanturin toimitti RC-Log Englannista ja GPS laajennuksen kotimainen Vertical Hobby.




14
Sähköautot / E-Jato (projekti)
« : 04.04.08 - klo: 19.21 »

Kesän vääjäämättä lähestyessä alkoi tehdä mieli pienempää kaksivetoista E-Maxx:in kaveriksi. Stampedeä ja Rustleria harjattomana on jo ollut ajokkina, joten piti saada jotain erikoisempaa. Traxxasin valikoima ei kuitenkaan näiltä osin sähköautoissa kovin suuri ole.
Jatoa on tullut katseltua sillä silmällä jo pitemmän aikaa, mutta ainut huono puoli siinä on nitromoottori...
Muutamista Jaton sähkökonversioista tuli sitten lueskeltua mm. RC-Monster:in foorumilta, jolloin kiinnostus kohosi siihen pisteeseen, että tuli tutkittua ebayt ja huutonetit läpikotaisin rullaavaa Jatoa etsien. Ostoilmoituskaan ei tuottanut tulosta, joten oli pakko tilata pränikkä Jato 3.3 jenkeistä. Purkuunhan se menee suoraan laatikosta, eli kaikki nitrovehkeisiin liittyvä (+ vakioradiot) otetaan irti, sekä myydään pois jos ostajia löytyy. Tilalle sovitellaan sitten harjatonta tekniikkaa, ilmeisesti Lehner:in Basic-sarjasta joko 4200- tai 5300-malli. Nopariksi tilasin ihan mielenkiinnosta Turnigy:n Plush 100A:n - halpuus myös houkutteli, katsotaan nyt onko vehkeestä mihinkään.
Akkuina tulee ainakin alkuun olemaan LiPot - 7,4V 8000mAh, sekä 11,1V 4200mAh tai 8000mAh vuorotellen.

Eli tähän mennessä tilanne on siis tämä:
- auto + muuta tarpeellista pikkusälää tilattu (399.15$ + rahti 67.07$ + verot 65.60€)
- nopari + ohjelmointikalikka tilattu (64.95$ + 6.95$ + rahti 7.79$ + verot ?€)
- akut on jo omasta takaa
- moottori Lehner Basic 5300 tilattu Medasec Ky
- vastari Futaba R603FS tilattu Medasec Ky

Projektikuvia on tarkoitus postailla kunhan saadan kalikat kotiin ja päästään itse asiaan.

Muistelin myös täällä jollain olleen E-Jaton - omistaja voisi kertoilla tekniikasta ja konversion toteutuksesta jos sattuu tätä lukemaan (ja viitsii).

Kommentteja projektista otetaan tietysti myös vastaan - ja kysymykseen miksi vaivautua sähkömoottorimuutokseen vastaan jo etukäteen: Nitroista en muuta ymmärrä kuin että ne pitävät aivan prkleellistä meteliä, haisevat pahalle eivätkä pelaa kunnolla yhtä ajokertaa... (tästä ei sitten tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään)
Mikään noista ei niin hirveästi kiinnosta, joten sähköillä mennään - ja toivottavasti vielä ihan kohtuullista vauhtiakin.  :cool:


15
Tein aiheesta uuden topikin, ettei huku nämä jutut tuonne E-Maxx ketjuun, elikkä:

Piti alkaa ihan tutkimaan tuota MGM:n hommaa, ja tosiaankin bugiahan siinä softassa on.
Ensinnäkin tuo jarruhomma bugittaa monilla jos noparista on valittu autoasetukset kaasulla/jarrulla/pakilla.
Vikaa voi koettaa poistaa muutamalla konstilla; noparin ohjelmistosta valitsemalla asetuksen freewheel=yes, laittamalla neutral zone:n 9% tai 12% ja jos radiossa EPA-säätö, niin nupit 120%:iin. Viimeiseksi vielä ohjaimen uudelleenkalibrointi ja noparin Auto Tuning (ja sen oikeaoppinen käyttö!).
Toinen vaihtoehto on tietysti ottaa pakkitoiminto kokonaan pois päältä, mutta kaikille se ei ole toimiva ratkaisu.

Toinen bugi, jonka havaitsin myös itse, liittyy lipoihin ja nopariin.
Eli jos ajat lipoilla etkä saa autoa kulkemaan kunnolla lipojen cut-off-tilassa eli nopari pistää virrat poikki heti, kun liipasin painetaan suurinpiirtein puolenvälin yli.
Ratkaisuvaihtoehtoja on kolme, joista muutamassa on huonot puolensa;
Ensimmäisenä vaihtoehtona on valita cut-off:in sijasta reduce RPM. Huonona puolena tässä on että nopari rajoittaa virtaa jo täysillä akuilla (bugi myös) ja autosta tuntuu puuttuvan se "viimeinen isku".
Toisena vaihtoehtona on valita Race Mode, jolloin virtaa ei rajoiteta. Huonoina puolina tässä taas on se että virtaa ei tosiaankaan rajoiteta, eli ylivirtasuojaus ei ole päällä eikä takuu korvaa jos tätä vaihtoehtoa käytetään.
Kolmas ja käytännöllisin vaihtoehto lienee valita akkutyypiksi NiCd, jolloin ylivirtasuojaus on päällä mutta low voltage cut ei toimi (älä aja lipoja liian tyhjiksi!).

MGM:n tehdas on huomioinut nämä ongelmat ja tehnyt ohjelmistopäivityksen, versio 3.20 (tai uudempi) on se toimiva.
Jos noparin softaversio on pienempi kuin 3.20, täytyy se lähettää tehtaalle päivitystä varten. Samoin jos sinulla on USBCOM+ palikka jonka softaversio on pienempi kuin 3.00, sekin samaan pakettiin.
Tehdaspäivityksen jälkeen ohjelmiston voi päivittää uuteen versioon kotikoneelta USBCOM:in (SW 3.00 tai uudempi) kautta CC_03 johdon avulla.

lähteet:
RC-Monster sekä Traxxasin E-Maxx foorumissa joku viestiketju, jota en nyt tähään hätään enää löytänyt.. :P
(asiavirheet korjataan sitämukaa kun/jos niitä löytyy, ilmoittakaa!)

edit: pientä editointia ja softaversio muutettu oikeaksi

16
Yleinen keskustelu / Muoviosien värjäystä
« : 11.08.07 - klo: 01.19 »
Tämä projekti sai alkunsa kun sattumalta huomasin Traxxasin omalla foorumilla kuvia erikoisen värisistä Rustler XL-5:n rungoista (alkuperäisenä ankea harmaa...). Väritystä ei kuitenkaan ollut maalaamalla muutettu, sillä kaikki runkomateriaalin tyypilliset pintakuviot sun muut olivat selvästi esillä. Maalatessahan pinta saa kokonaan uuden "kerroksen", jolloin pintamateriaalista häviävät normaalit esim. valussa syntyneet kuviot ja alkuperäisyyden tuntu.
Tarkemmin asiaan perehdyttyäni selvisi että värin muutos oli toteutettu värjäämällä (dye, dyeing) muoviosat ns. tekstiiliväreillä kuumassa vedessä. Aiheesta löytyy juttu myös Misbehavin' RC-sivuilta.
Yleensä aina homma oli toteutettu aineella nimeltä Rit Dye. Google ei ainetta luvannut kotimaasta löytyvän, joten jotain piti siis keksiä tilalle.
Koska värjäyksestä saati tekstiiliväreistä ei itselläni sattumalta ole aikaisempaa kokemusta, niin ihan perusteistahan se emännän neuvoilla piti lähteä. Paikallisesta askarteluliikkeestä kävin hakemassa sinistä Dylon:ia ja Deka-merkkistä väriainetta. Tuota Dylon:ia löytyy varmasti monesta suuremmasta marketistakin, kannattaa kysyä henkilökunnalta.
Seuraavaksi piti löytää tarpeeksi suuri astia johon Rustlerin runko mahtuisi lillumaan. Kattilakaappeja kolutessani sain armosta käyttööni ison n. 10 litran ovaalin muotoisen kattilan, jolle ei kuulemma ollut muuta käyttöä...
Kotiliedellä en hommaa kehdannut tehdä luettuani jenkkien juttuja vihaisista vaimoista ja roiskeista värjääntyneistä keittiötasoista...  :embarrassed:

Onneksi työpaikallani on vanha kaksilevyinen sähköliesi jota on käytetty erilaisiin tarkoituksiin aina pienien pulverimaalausten "polttoon" asti.
Siispä eräänä aamuna pari tuntia aikaisemmin töihin ja kattila lämpiämään. Pesin värjättävät osat veden kiehumista odotellessa astianpesuaineella ja ripustelin rautalangalla uunin ritilään roikkumaan. Veden kiehuttua heitin sekaan reilun ruokalusikallisen suolaa ja Dekan sinisen väriainepussin koko sisällön. Kunnollinen sekoitus ja levy viitoselle, niin ettei keitos enää kiehu (lämpötila jossain 80-90 astetta). Ritilä kattilan päälle niin että osat olivat kokonaan upoksissa ja odottelemaan tulosta. Osien suuresta koosta vaiko väriaineesta johtuen jouduin odottelemaan tunnin ennenkuin osat alkoivat näyttää sopivasti värjääntyneiltä. Ripustelin osat kuivumaan ja puhaltelin paineilmalla pahimmista paikoista ylimääräiset väriaineet pois. Kymmeneen minuuttiin kaikki olikin jo kuivaa, mutta näytti mielestäni vielä liian vaalealta. Eikun takaisin kattilaan (onneksi en ehtinyt heittää lientä pois).
Puoli tuntia lisää ja väri saikin jo reilusti lisää tummuutta jolloin päätin lopettaa - kohta alkaisi jo työaikakin...

Kunnolla kuivuttuaan osissa oli havaittavissa pientä vaaleaa "härmää" pinnassa, joka lähti rätillä hankaamalla pois itse värin kuitenkaan tarttumatta rättiin.
Osat näyttivät todella hyviltä, aivan kuin ne olisivat olleet alunperinkin sinisiä.

Itse olin ainakin suoritukseeni tyytyväinen, ja autokin komistui kummasti (makuasioista ei voi kiistellä :)).

Prosessin vaikutus osien kestävyyteen on vielä testaamatta, kun ei tässä ole työkiireiden takia ehtinyt oikein kunnolla harrastamaan. En kuitenkaan ole lukenut ainakaan jenkeiltä negatiivisia havaintoja asian tiimoilta.

Seuraavassa hieman projektikuvia:

Projektin kohteeksi joutunut Traxxas Rustler XL-5



Värjäykseen käytetty Deka:n väriaine (muistaakseni 3.40€ pussi)



Soppa höyryää...



Ensimmäinen kuivatus



Kuivat ja putsatut osat



Värjäsin varuilta kaksi bulkheadia kerralla. Jos sattuu yksi menemään rikki, niin on pistää samansävyinen tilalle.



17
Yleinen keskustelu / Kokemuksia ultraäänipesukoneista?
« : 21.07.07 - klo: 01.20 »
Onkos kellään käytössä moista laitetta, joko näin rc-harrastuksen puolesta tai muuten?
Noita näyttäisi olevan esim. huuto.net:issä kohtuullisen huokealla tarjolla ja tekisi mieli jo melkein tuommoinen hommata - jos sille vaikka jotain järkevää käyttöäkin keksisi...  :roll:

Sivuja: [1]