Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Juniku

Sivuja: [1]
1
Tuossa kun katselin tuota 1/4 Rallicrossi porukan hommia http://rc10.fi/index.php?topic=39398.0, niin oli pakko löytää joku videoajolaitteisto joka vastaa sitä "incar" kuvaa, se on niin hauskan näköistä katseltavaakin ettei mitään järkeä, melkeen jää Monty Pythonit kakkoseksi.

Mutta siis laitteisto (eBaysta 220USD) on tässä: http://www.gowiththeshark.com/FPV%20RC%20Car%20head%20tracking%20RCV922%20pan%20tilt.html

Onko kenelläkään kokemusta millaista tuon kanssa on ajaa / muuta tuntumaa onko kokeilemisen arvoinen hankinta? Mulla on niin huono 3D näkö ettei tavallinen radalla ajo onnistu ellei se rata ole siinä jalkojen juuressa, tuolla voisin jo ajella verenmaku suussa  :evil:

Tekninen toteutushan tuossa on jo aivan eri luokkaa kuin niissä tavallisissa rimopulakameroissa jotka lähettää 433mhz taajuudella kuvaa, tuo on kuitenkin jo 2,4ghz laitteisto ja siirtää myös stereoäänen  :grin:

2
Polttisautot / CEN GST 7.7 - kokemuksia omistajilta
« : 19.06.07 - klo: 00.13 »
Kaverin kanssa hankittiin ensimmäisiksi RC autoiksi ko. mallit 02/2007. Polttoaineena diileriliikkeen suosittelema 10% Morgan CoolPower! (Juuri se, ei sidewinder eikä mitään muutakaan, vaan CoolPoweria)
Välillä tuntuu että tuli haukattua liian suuri pala kakkua kerralla. Ja välillä myös tuntuu siltä että valitettavasti ei tämä harrastus ole rahasta kiinni, nimittäin jatkuvasti pitää olla jenkeistä osaa tulossa / suuri osalaatikko mukana aina kun käy ajamassa.

Viimeksi tänään käytiin radalla ajamassa, säädöt on mitä on, köröttelyssä "pelaa ok", sammuilee silloin tällöin. Isolla hiekkakentällä ajettaessa "kovaa" sammuu ihan liian useasti ja aina vituttaa käydä käynnistämässä auto 100m päässä. Jos vain osaisi säätää niin olisi kova juttu. Tosin nyt on alkanut ihmetyttää että voiko sitä edes säätää oikein. Alle 100 asteisena körötellessä ei sammu ja liikkuu kun kaasua painaa (mulle ja kaverillekin ihan sama kuinka tehokkaasti liikkuu, kunhan ei sammu joka helvetin kerta kun kaasun höllää tai jättää tyhjäkäynnille pidemmäksi aikaa kuin 5 sekunniksi) mutta kun alkaa käyntilämpötila mennä yli 100 asteen niin johan alkaa taas sammuilla. Säädät sen toimimaan sielä yli 100 asteessa niin ei taas pelaa kylmänä. Tänään RC radalla yksi jannu kertoi kaverinsa omistaneen Genesiksen jossa sama moottori, ja samaa vikaa. Vieressä ajoi nollataulu Tamiya:lla eikä se sammunut kertaakaan 2h aikana muuhun kuin polttoaineen loppumiseen. Itse kuski ei tiennyt yhtään mitään koko autosta kun oli ekoja kertoja vasta ajamassa. Sähköstartti vakiona ja kaikki, mikäs siinä sudittaessa täysillä, mihin ei GST kuski näköjään pysty tällä kokemuksella.

Ja niitä osia:

1. Vetoakselit, diffin puoleisen pään tappeja menee enemmän kuin hehkutulppia!!! 3h ajossa menee 2 tappia. Paikallisella diilerillä vetoakselit 42 euroa pari.
2. Ylätukivarsi - menee kanssa kuin purkkaa, ja maksaa kanssa aika reilusti / pari.
3. Etukardaanin vaihdelaatikon puoleinen tappi - näitä mennyt mulla jo 2 samalla gallonalla, onneksi rikkinäiistä vetareista saa tapit tähän.
4. Hehkutulppa - Näitä pitäisi mennä eniten...
5. Wheel hub, eli se missä on pyöränlaakerit sisällä - näitä menee kovan kolaroinnin jälkeen josta siis voi vain syyttää kuskia, valotolppa ja muu silmitön rääkkäämien ovat juuri sitä.
5. Diffi - Kaverilla 3 gallonan jälkeen molemmat hajosivat saman tunnin aikana radalla, 15% polttoaine ja keskidiffin lukko ollut paikallaan 1 gallonan ajan.
6. Alatukivarsi - oikeastaan verrattavissa tuohon wheel hub osioon.
7. Servot. Omaan autoon piti vaihtaa 2 servoa 2,5 gallonan jälkeen!
8. Roto startteri. Diileriliikeen myyjän (siis duunari, ei omistaja) sanoja lainaten "vetostartti riittää, jos auto pelaa se käynnistyy helposti vetostartilla". Itsehän tein nestelukon kerran pari ja latasin akun ylijännitteellä, tämän jälkeen Panasonicin akkuporakone toimitti rotostarterin virkaa ja akselin nokka katkesi  :angry: ja lopulta annoin rotostartille Venton akusta +12V kunnes sen moottori kärähti 5 sekunnissa. Palkitsi taas...
9. Kone. Säälittävän säätöyrityksen jälkeen moottorin ääni muuttui epätavalliseksi ja lämpötilamittaus osoitti lämmöiksi 180 astetta, säätö rikkaammalle ja lämmöt kuriin mutta 10 min tämän jälkeen kone leikkasi kiinni, kiertokangen alapää puhkesi, kampuran nokka hakkasi kangen mutkalle ja kangen nokasta lähti pala, samalla männästä katkesi helmat ja sylinteriputkeen jonkin verran syvät urat. Laakerit väljät. Taas palkitsi tilata osat jenkeistä...

Tällaisia tuntoja tällä kertaa, kertokaahan muutkin miten olette pärjäilleet. Sen verran olen mielissäni että kulkeehan se kovaa kun sille päälle sattuu ja muut jää kauas taakse  :grin: Ja on siinä miehekkäät saundit kun pakoputki irtoaa kunnon hypyn jälkeen  :cool: Akuile ja mulle pattereille ihan sama, sehän on vaan sähköä ja vaatii tiettyä huolenpitoa. Kulkee se, jos vain osaisi, vai onko se siitä kiinni? Huomenna tulossa SideWinderin 16% polttoainetta ja Rossin 3 tulppia on nippu testejä varten, jos se elämä helpottuisi edes vähän...

Muokattu - kirotusvirhet korattu ja video lisätty ja otettu pois.

Sivuja: [1]