Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - mamyllyn

Sivuja: [1]
1
Kesä on tänään tullut jo askeleen lähemmäs meitä, kun Tekno julkaisi uuden versionsa sähkökasista!
http://www.teknorc.com/shop/tkr8000-eb48-4-18th-competition-electric-buggy-kit/

Ensimmäinen kappale lähtee kohti Suomea kun kitit saapuvat varastoon ja kirjoitan tänne raporttia kuin pääsen kokoamaan autoa.

Auto on selvästi jälleen kehitetty isolla harppauksella eteenpäin ja kannattaa tutustua demokuviin täällä:
http://www.teknorc.com/shop/tkr8000-eb48-4-18th-competition-electric-buggy-kit/#tab-detailed-description



2
Tervehdys,
Päätin kirjoittaa tällaisen vertailun käyttäen hyväksi lennokkipuolella opittuja asioita. Jostain syystä myös RC-autoissa käytetään huonoja liittimiä, vaikka hyviä on ollut jo kauan tarjolla.

Autoliittimistä en uutena Slashin omistajana osaa sanoa vielä hirveästi, mutta sähköhommista on sen verran kokemusta, että uskallan kirjoittaa seuraavat kohdat "ammattitaitoisena" kaverina. Toivottavasti topic herättää keskustelua ja kysymyksiä jotta laji voi ainakin meidän osaltamme jalostua eteenpäin ja jonain päivänä valmistajien standardina toimii EC5-liitin ;-)

Aloitetaanpa homma tutkimalla liitteenä olevaa kuvaa, jossa TRX liitimen osat ovat vasemmalla ja EC5:n osat vasemmalla. Kotelon desingistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ulkonäöllä ei ole isoa merkitystä liittimen toimintaan. Pääasia on, että kuori suojaa sähköä johtavat liitokset ja se on helppo saada kiinni sekä auki. Näistä molemmat hoitavat sen asian, kuten estävät oikosulun syntymisen väärinpäin liittämistä yrittäessä.

1) Ensimmäinen iso etu EC:n kohdalla tulee varsinaisen liitinpinnan kohdalla: miettikää pyöreän holkin pinta-alaa ja verratkaa sitä TRX:n yhteen ainoaan tasaiseen pintaan, joka toimii kontaktina. Eroa on nopeasti arvioituna jopa 50 % EC:n eduksi.

2) EC:n holkit ovat pyöreät, kun TRX:ssä on tasainen pinta. Kun johtimet ovat pyöreän malliset, niin ei ole vaikeaa arvata kummassa liittimessä johdin saa paremman kontaktin liittimeen. Lisäksi ensin mainitun liittimen juottamiinen on hyvin paljon helpompaa ja luotettavampaa kuin jälkimmäisen. Asennusohjeita voin tarvittaessa antaa erikseen, mutta liittimen voi kuumentaa kuumaksi "kupin" kohdalta ja täyttää sen runsaaseen puoleenväliin tinalla. Sen jälkeen viet johdon sisään ja lämmität sitä vielä hetken jos johdin tuntuu jämähtävän heti paikalleen hyvän liitoksen varmistamiseksi.

3) EC:stä on nykyään kahta eri versiota. Alkuperäisessä juotetaan ensin holkit kiinni ja sen jälkeen muovikotelot menevät paikalleen painamalla ne kuoren peräpäästä ruuvimeisselillä sisälle. Tämä tehdään normaalisti liittimen ollessa vielä kuuma (eli juuri juotettu). Liittimestä kuuluu napsahdus, kun se lukiutuu paikalleen. Uuden mallin ero on se, että holkit syötetään sisälle toisesta päästä koteloa. Molemmissa versioissa on oma etunsa.

4) EC:n kohdalla liitin pyörii vapaasti kotelon sisällä -TRX:ssä ei. Näin se poistaa johtimissa mahdollisesti olevat kiertymät ja vähentää mekaanista rasitusta.

5) EC:n kotelo voidaan poistaa asettamalla vastakkaisen sukupuolen holkki paikalle ja painetaan sillä se pois kotelosta. TRX:n kohdalla avaaminen on vaikeaa ja se hajoaa helposti operaatiota suorittaessa. Etua avaamisesta on silloin, kun halutaan vaihtaa liitintä ja johtoja ei tarvitse koskaan lyhentää. Toinen etu on se, että EC:tä voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen akusta tai noparista toiseen siirryttäessä.

6) Kotelon suojaus pölyltä, lialta ja vedeltä on suunilleen samaa luokkaa. Jollain voi olla Traxxaksen mainosten perusteella se kuva, että heidän liitin on vedenpitävä. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan molemmissa liittimissä johtimet ja liitokset näkyvät kotelon perästä vapaasti.

7) EC5 on edullinen liitin verrattuna TRX:n. Näin ainakin omien kokemusten kohdalta.

Edellä olen maininnut kohdat, jotka näitä liittimiä käyttäneenä tulee ensimmäisenä mieleen. Keskustelua aiheesta kannattaa käydä koska en ymmärrä, mikä EC:ssä olisi huonompaa kuin TRX:ssä joka tuntuu olevan jonkinlainen standardi. Näin asia toki oli myös lennokkipuolella, jossa Deansin ultraplug oli standardin asemassa -ja liitin on aivan surkea.

Suomesta EC:tä saa ainakin täältä: http://www.trex-store.com/liitin-uros-p-2378.html

Mainostetaan vielä sen verran, että laitan juuri myyntiin niin EC3 ja EC5-liittimiä koska mulla on niitä reilusti. Kannattaa siis kysellä yv:llä jos tämä kirjoitus herätti kiinnostuksen kehittää sähkökomponenttien osalta harrastusta.



3
Yleinen keskustelu / Pieni ulosvetäjä laakereille?
« : 14.08.11 - klo: 11.14 »
Tervehdys,

Otetaan tällainen kysymys auton huoltoa ajatellen. Mistä olette hankkineet pienen ulosvetäjän, esim. laakereiden irroitusta varten? Mulla on se Bilteman/ Motonetin "pienin" malli, mutta se on aivan liian suuri näihin hommiin. Koitin eilen hakea tuollaista Googlella, mutta yhtään minimallia en sieltäkään löytänyt.

Yv:tä voi muuten laittaa tulemaan, jos on myydä ylimääräinen kappale.

Sivuja: [1]