Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Penguin

Sivuja: [1]
1
Keskustelun alku kopioitu Slash 4x4 -aiheesta, jossa keskusteltu RC-auton vesitiiviiksi mainostetun nopeudensäätimen takuusta ja myyjän virhevastuusta säätimen hajotessa ennen aikaisesti:

Jos auto on ostettu Suomesta, niin riippumatta Traxxasin näkemyksestä normaali tuotevastuu on voimassa ja tuollaisen noparin ja moottorin tulee kestää pidempään kuin kuukausi. Takuu ei siis rajoitu mihinkään kuukauteen, kun vaan pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Ajoin vähän aikaa kunnes huomasin, ettei pakki toimi. Laitoin muutaman kerran päälle ja pois virran, jonka jälkeen pakki toimi HETKEN

Racing Factorysta on tilattu. Tilauksen lähetyspäivä on:29.10.10

Meneekö vielä takuuseen???

Ota yhteyttä Racing Factoryyn ja kerro heille tuosta viasta ja kysy tai vaadi että saat takuuseen.

juu, ajattelin maanantaina soitella sinne. Toivaottavasti olis sen verran hyvä palvelu, et laittais sen takuuseen. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että kuinka kauan kestää ennen kuin saan noparin takaisin.  :huh:

5.1 laitoin noparin+moottorin takuuseen rf:lle eli kyllä tuossa varmaankin saa vielä ens viikon vartoilla. puhuivat puhelimessakin jostain 2 viikosta

Eli loppupelissä ei mitenkään kovin hyvää palvelua. Tietävät joutuvansa joka tapauksessa antamaan uuden noparin tilalle, niin sen olisi voinut hoitaa myös paluupostissa heti kun laitoit rikkinäisen sinne. Tyypillistä suomalaisille kaupoille.

Meneekö vielä takuuseen???

Menee ja jos RF:llä ymmärretään mitä kuluttajansuoja on, niin eivät edes ryppyile. Kyllä tuollaisen noparin voi olettaa kestävän huomattavasti kauemmin kuin muutama viikko.

Juu, takuu kun ei ole se millä nimellä noita pitää hoitaa vaan virhevestuu. Ja uskoisin että tuollaisella tuotteella se varmaan on sen 1v verran. Kuluttaja-asiamieheltähän voi varmistusta kysellä jos siltä tuntuu ja kauppias ei ole yhteistyö haluinen.

Tuossa tulee se ero ulkomailta ostetun ja suomesta ostetun välille. Suomesta ostetulla on virhevastuu voimasssa ja ulkomailta ei muutakuin tehtaan määrittämä takuu.

Soitinpa äsken racing factorylle. Sanoivat että sähköjen takuu on vain 30 päivää  :evil: . Oma slässi on n.60 päivää vanha. Kyllä harmittaa. Uus nopari täytyy varmaan hommata, joten linkkiä hyvistä nopareista saa laittaa.  :mrgreen:

Takuu ehkä, mutta virhevastuuta ei tällaisessa tuotteessa voi rajoittaa yhteen kuukauteen. Soita seuraavaksi kuluttaja-asiamiehelle. On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Toki joutunet jotkut korvaavat sähköt keksimään, jotta pääset ajamaan, mutta ei pidä luovuttaa sillä että myyjä yrittää venkoilla vastuustaan.

Varsinkin kun kosteudellakaan ei voi pestä liike käsiään tästä hommasta, kun tehtaan puolesta luvataan vesitiiviiksi. Kannattaa tuosta myös mainita kuluttaja-asiamiehelle jos sinne on yhteydessä.

Meinaan tämä on se etu minkä saa, jos ostaa tuotteet suomesta. Laki kun on kuluttajan puolella näissä asioissa.

Lainaus
Mikä on tavaralle annetun takuun merkitys?

Jos tavaralle on myönnetty takuuaika, tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos virheellisyys johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Myyjän on osoitettava edellä mainitun seikan todennäköinen olemassaolo.

Takuutuotteen virhevastuun kannalta ei ole merkitystä sillä, kuka tavaran tuotanto- tai jakeluketjussa takuun on myöntänyt. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.

Takuu ei rajoita muuta kuluttajan suojaksi säädettyä virhevastuuta. Virheisiin on oikeus vedota takuista riippumatta.


Ja tuossa vielä kuningaskuluttajan linkki selkokielisempään juttuun...

näin tulkittuna tuota virhevastuuta ja tuosta siteerattuna

"kuluttajalla on oikeus kuuden kuukauden aikana saada korvaus, jos tuote on virheellinen, ellei siis myyjä pysty todistamaan, että tuote oli virheetön ostohetkellä,
Kuuden kuukauden virhevastuusääntö lähtee siis oletuksesta, että tuotteessa on ollut jo myyntihetkellä vika"

Tämä on pätenyt käytettyihin 1:1 autoihin ja tuota olen itse hyödyntänyt. Miten tätä sovelletaan uuteen tuotteeseen? voiko myyjä todistaa ettei virhettä olisi ollut?

Mutta ei kannata asiaa kuitenkaan tuohon jättää, ostaa uuden noparin ja sittten koittaa saada viallisen vaihtoon. RF vetoo tuohon jonka traxxas jo minullekkin sanoi eli 1kk takuu on ja noparin korjaus tuon jälkeen maksaa 50$ +5$-lähetyskulut.

rcliquidilla oli vxl-3s+velineon yhdistelmä "edullinen" Mutta jos iteltä rikkoutuis vielä niin hankkisin tilalle castlen (menevät ilmeisesti helpommin takuuseenkin?)

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

Lukeeko Missään, että sähköillä on vain kuukauden takuu? Onko autolla takuuta ollenkaan?

Kyllä kaikissa traxxasin autojen ohjekirjoissa mainitaan 30 päivän vaihtotakuu, ja myöskin se että korjaus maksaa sen jälkeen tuon 50 taalaa plus postit.

Autolla on takuu jos sattuu hyvä myyjä joka ottaa vahingon omaan piikkiinsä.

On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Kaikki harrastajat kiittävät varmasti don quijotea..

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

No ei tämä nyt niin kauheata mutuilua ole. Kaupasta yksityishenkilönä ostetun tuotteen kun pitää kestää vähintään se 6kk. Oli kyseessä mikä tahansa laite, pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden oletettu kestoikä jo ostaessa on alle 6kk.

Kauppiaalla maahantuojan suuntaan ei tälläistä palvelua ole. Joten kauppiaan pussista menee takuun  ulkopuoliset virhevastuu tapaukset. Siksipä ei välttämättä sitä hyvän asiakkaan mitallia itselleen saa jos virhevastuuta lähtee tuotteelle kyselemään. Ja kauppias normaalistihan ei ole koskaan kuullukaan virhevatuusta, mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen soitto(ruuhkainen paikka) hoitaa homman kotiin.

Ja vihevastuu ei ole sama kuin takuu. Takuun hoitaa maahantuoja/tehdas ja virhevastuun myyjä.

Mutuilua on mitä suuremmissa määrin silloin, jos näyttöä asian käytännön toimivuudesta ei ole. Oletko varma, että kuluttaja-asiamies "hoitaa homman", jos kyseessä on tuo mainitsemani 5kk "vanha" palanut nopari esimerkiksi? Itse väitän (mutuilua), että liian vaikea asia edes kuluttaja-asiamiehen hoidettavaksi. Toisaalta, eipä sitä kauppiaskaan voi todistaa, että tuote on ollut virheetön ostohetkellä. Onpa kinkkinen tilanne...

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

Tätä juuri tarkoitin edellisessä viestissäni. Ei taida auttaa vaikka kuinka olisi 6kk virhevastuu näissä tuotteissa. Eli todennäköisesti kuluttaja-asiamies ei hoida hommaa kotiin ;) Loppuu OT omalta osaltani tähän.

Kyse ei ole vai n siitä onko tuote ollut ehjä ostettaessa, vaan mikä on kyseise  tuotteen oletettu käyttöikä. Onko se pihasuttaukseen tarkoitetulle vesitiiviiksi mainostetulle yli 100 €:n noparille alle 2 kk. Minun kokemuksen mukaan ei ole.

Tilanne muuttuu heti, jos tuotetta on muokattu tai sitä on käytetty kilpailemiseen tai sellaisen harjoittelemiseen. Seuraan kuulumattoman ja kisoja koskaan ajamattoman harrastajan ajelut eivät tuota kuitenkaan ole. Näyttövastuusta on syytä huomata, että se on yksistään myyjällä eli ostajan ei tarvitse todistella tuotteen virheettömyyttä.

Traxxasin mukaan RF:n myymät autot on ruotsalaisen maahantuoja kautta tuotuja ja virhevastuun ollessa EU:n laajuinen asia se koskee myös tuota maahantuojaa.

Jos olisi minun auton noparista kyse niin veisin tuon asian loppuun asti, silläkin uhalla, että Suomesta loppuu RTR-autojen kauppa tai hinnat nousee pilviin. Nyt hintaerot eri kauppiaiden välillä on suuret ja erot tuotevastuun hoitamisessa samoin suuret. Osa hintaeroista johtuu tästä, osa muusta.

Mitä tulee mutuiluun, niin itselläni on aiheesta kokemusta Traxxas-auton osalta, tosin muiden sähköjen kuin noparin osalta. Pienen vakavasävyisen keskustelun jälkeen myyjä kaivoi uudet korvaavat osat vajaa 2 kk vanhojen rikkinäisten tilalle ja raha ei vaihtanut omistajaa. Takuun päättymiseen tai sen olemattomuuteen vetoaminen on vain maan tapa ja sillä suurin osa asiakkaista luovuttaa.

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

On voinut sisältää piilevän vian joka on ilmennyt vasta 5kk jälkeen. Ja mistä sen tietää jos onkin ollut vaikka ensimmäinen ajo vasta 5kk jälkeen. Milläs sen kukaan todistaa. Mutta tällä nyt sinäsä ei ole väliä, kun oletettu kestoikä vaikka ajaisit sen 24/7 on tuotteella vähintään 6kk. Ja tämä pätee kaikkiin tuotteisiin pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden eliniän ei uskota olevan 6kk. Mutta ainakin itse jos ostaisin uuden 4x4 slashin odottaisin sen eliniän olevan pidempi kuin 6kk.

Ja kanta lelusta saattaa muuttua kun hinta nousee yli 400€.

Tietty aina tällä propakandalla "älä kiusaa kauppiasta" saadaan kuluttajat olemaan tekemättä valituksia. Kun asiasta pitää vaieta.

Jatketaan OT:ta. Kuluttaja-asiamies ei ehkä ole se aivan oikea taho hoitamaan yksittäistä tapausta. Enempi hän hoitaa isompia yleisiä linjauksia ja ryhmäkanteita.
Ei muuta kuin yhteyttä kotipaikkakunnan Kuluttajaneuvojaan, joka on yhteydessä myyjään. Ja sitten tarvittaessa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan. Siltä tulee myyjälle suositus asian ratkaisemiseksi, jota jokainen vastuullinen myyjä noudattaa.

Kyllä noin 400€ hinataisen lelun tulee kestää enemmän kuin kaksi kuukautta. Lisäksi tuon kyseisen noparin rikkominen on käyttäjän toimin hyvin vaikeaa. Sehän on vesitiivis, siinä ei ole moottorirajoitusta ja oliko se vielä suojattu väärinkytkennältäkin. Eli tältä pohjalta, jos se menee rikki, siinä on joko valmistus tai suunnittelu virhe, tai sitten sitä myydään/markkinoidaan täysin virheelisillä ja harhaanjohtavilla tiedoilla.

Taisin itsekin muuta kirjoittaa, mutta kuluttajaneuvojaa toki tarkoitin.

Minusta tämä on sellainen asia, johon olisi hyvä saada oikeasti selvyys. Se voisi parantaa kotimaisen kauppiaan kilpailuetua ulkomaisiin verrattuna merkittävästi ainakin RTR-autojen kaupan osalta, vaikka riskinä toki on että hinnat nousevat, sillä "takuun" kustannukset maksaa aina asiakas. Joko yksin tai kollektiivisesti.

2
Vapaa keskustelu / Foorumin hakutoiminto
« : 25.12.09 - klo: 21.44 »
Uudet käyttäjät kyselevät asioita, jotka löytyisivät tältä foorumilta, jos lukisi kaiken järjestelmällisesti läpi. Kun eivät löydä, niin parhaimmillaan kysyvät asiaa jälleen uudelleen olemassa olevassa aiheessa. Turhan usein kuitenkin luovat uuden aiheen yhdelle kysymykselle. Vanhat käyttäjät taas tietävät, että vastaus on jossain, mutta eivät sitä löydä. Tietävät jopa aiheen, josta vastaus löytyy, mutta eivät silti löydä sitä.

Tämä kaikki johtuu siitä, että tällä foorumilla ei ainakaan vuoteen voinut hakea yksittäisestä aiheesta. Tuota toimintoa tarvitsisin itse lähes joka päivä. Tänäänkin yksi vasta-alkaja osasi kyllä kysyä neuvoa ihan oikeassa aiheessa ja vastauskin löytyisi foorumilta jo valmiiksi, mutta tässä tapauksessa se vastaus on Traxxas Stampede -aiheessa ja tekstiä liki 6100 postausta eli 203 sivua. Mahdoton tehtävä löytää, kun haku palauttaa tuosta aiheesta vain yhden osuman, kuten kaikista muistakin.

Tuo hakulomake oli aikanaan jokaisella sivulla ja haku kohdistui aina siihen kontekstiin jossa sillä hetkellä oltiin. Etusivulta tehtynä koko foorumille, Sähköautot-osiossa tehtynä vain tuohon osioon ja esim. Traxxas Stampede -aiheessa tehtynä vain tuohon aiheeseen. Ilmeisesti se oli liian vaikea monille käyttää tai mainokset jyräsivät sen. Ehkä molempia. Silloin tietoa oli kuitenkin mahdollista löytää tuolla haulla, nykyisin ei.

Mielestäni jotain pitäisi tehdä, koska aloittelijoilla on aika turha sanoa että voisi käyttää hakua, kun eivät sillä mitään löydä, jos en itsekään löydä, vaikka tietäisin mistä tiedon pitäisi löytyä.

3
Keskustelua kaupankäynnistä / Ilmoitusten uusiminen
« : 09.12.09 - klo: 20.49 »
Olen seurannut täällä lähinnä Myydään-palstalla ilmoituksia nyt puolitoista vuotta ja pistää välillä todella räikeasti silmään kuinka jotkut uusivat ilmoituksiaan jopa monta kertaa viikossa.

Ilmeisesti nykyiset sanktiot eivät joko ole riittäviä tai niitä ei ole, kun sama toiminta voi samoilla käyttäjillä jatkua jopa kuukausia. Onhan se varmaan niin, että ne omat rojuvarastot haluaisi tyhjäksi ja on ikävää kun oma tuntia aiemmin laitettu ilmoitus on jo valahtanut toiselle sivulle. Tällaisia fiiliksiä on ollut joskus itsellänikin, mutta pelisäännöt pitäisi olla selkät ja jokaisen toivoisi niitä noudattavan.

Kyse ei ole kovin monesta sankarista, mutta mitä siitä tulee, jos kaikki muutkin alkavat toimia samoin. Lopulta sitä ilmoitusta uusitaan jatkuvalla syötöllä, eikä kukaan pysty käymään kauppaa tällä foorumilla.

Tämä ei ollut kritiikkiä ylläpitoa kohtaan, vaan nimenomana käyttäjiä. Ylläpito on mielestäni toiminut ihan kiitettävästi, jostain syystä se ei vaan tunnu kaikkien kohdalla riittävän.

4
Yleinen keskustelu / Mistä löytyisi ristiniveliä?
« : 24.11.09 - klo: 11.09 »
Olisi tarvetta eri projekteissa ristinivelille ja tuli vastaan yhdessä rakennelmassa tällainen nivel, joka on työnnetty akselina toimivan pyörötangon päälle ja lukittu lukkoruuvilla.



Tuo olisi juuri mitä olen vailla, mutta mistä tuollaisia löytyisi ja vielä sellaisia, että kestävät mm. rc-auton kardaanin osana? Tarve olisi sellaisille, jotka menevät 5mm, 6mm ja 8mm akseleille ja molemmissa päissä saisi olla samankokoiset reiät.

5
Sähköautot / CC 1/18 Sidewinder Micro ja Mamba Micro Pro
« : 21.10.09 - klo: 19.32 »
Ei löytynyt näille omaa topicia, niin aloitetaan. Samaan toki menee jutut myös Mamba-25:stä.

Itselläni on 1/18-kokoisesta Losin crawlerista nopari rikki ja olen katsellut sopivaa uutta. Ehtona uudelle noparille on että
- sillä pitää voidaan käyttää harjallista ja harjatonta moottoria,
- siinä on lipo cutoff
- monipuolinen säädettävyys.

Castle Creationsin sivujen mukaan ainakin Sidewinder Micro täyttää nuo ehdot. Toinen kiinnostava olisi Mamba Micro Pro. Jälkimmäisen tuotesivulla ei ole mainintaa harjallisesta moottorista, mutta manuaali on yhteinen kaikille Castlen autonopareille ja siellä ainakin on ohjeet miten kytkentä tehdään. Mahtaisiko sitten myös tukea harjallista.

Kumpi noista kannattaisi ostaa vai kannattaako kiertää kaukaa? Hintaeroa tulisi Liquidista ostaen $17 noille ja tuo Micro Pro voi vielä saada tullilta ALV:t niskaansa.


6
Pitäisi löytää noin 160-200 mm pitkiä kardaaneja. Saisi olla molemmista päistä dogbone, joka kävisi 1/8 diffin 8 mm kuppiin. Pisimmältä näyttävä, joka on vastaan tullut on CEN Racingin MG083, mutta kun ei tunnu mistään löytyvän mittoja tuosta akselista. Keskidiffin paikkaa voi vielä siirrellä rakenteilla olevassa autossa vapaasti ja akselivälissäkin on säätövaraa, mutta suunnilleen noita pituuksia pitäisi etu- ja takakardaanien olla.

Löytyisikö vinkkejä sopivista akseleista ja niiden mittoja?

7
Sähköautot / Mikä pinion?
« : 24.11.08 - klo: 15.22 »
Pitäisi löytää leluautoon sopiva pinion, mutta kun en tiedä tuosta alkuperäisestä, vähän siipeensä saaneesta, pinionista muuta kuin hampaiden lukumäärän ja mitat ja pitäisi keksiä millä spekseillä etsisi uutta.

8
Olen tässä yrittänyt 1/8 kokoluokan projektiautoon löytää sopivaa keskidiffin kiinnitystä, mutta mitä enemmän selailen eri autojen räjäytyskuvia ja kittien ohjeita, sitä enemmän tulee vaihtoehtoja ja yhteensopivan kombinaation valitseminen tuntuu menevän turhan vaikeaksi.

Taustahan on se että autossa on tai siihen tulee täysin tasainen pohjalevy ja kardaani ja keskidiffi olisi tarkoitus saada kokonaan näiden päälle, ilman mitään aukkoja pohjalevyyn. Pohjalevy on mallia custom, eli kiinnitysruuvien reiät ja muut ovat lähtökohtaisesti kohdallaan liki mihin ratkaisuun vain, niin kauan kun pohja saadaan pysymään alapuolelta tasaisena (upotetut ruuvinkannat sallitaan).

Keskidiffiksi on tulossa Torsen ja hyvin luultavasti Hobaon sellainen. Hyperin räjäytyskuvia olen tutkinut ja sieltä toki löytyy pitkähkö lista varaosanumeroita, joista tuon diffin mountin saa kasattua ja mekaaniset jarrut siihen ympärille, jos niitä kaipaa. (Mount: 88045, 88046, 88047, 31408, 33310; Jarrut: 87049, 87052, 87054, 87051B, 88048) Jos siis oikein olen ymmärtänyt, niin tuossahan se olisi, vai menikö jokin väärin? Entä löytyykö tuota tai vastaavaa sopivaa kokonaisuutta muuten kuin yksittäisistä osista kasattuna?

Autoon on tulossa harjaton sähkömoottori ja ymmärtääkseni edellä mainittuun keskidiffin pukkiin kävisi tämä RC-Monsterin Hyper Motor mount. Painojakauman vuoksi laittaisin mielummin moottorin keskelle autoa, vaikka painopiste siitä nouseekin, sillä tuleva runkorakenne vaatii erityisjärjestelyjä, että moottori voidaan laittaa tuohon sivulle. Lisäksi sivulla oleva moottori vie tilaa akuilta, mutta en nyt siitä kanna erityisen suurta huolta.

Kolmas askarruttava aihe on slipper eli miten olette toteuttaneet sen kun olette polttiksia muuttaneet harjattomille sähkökoneille? Mielestäni kone joutuu aika koville, jos laitan suoraan pinionin diffin ratasta vasten, kun liikkeelle lähdössä ei mistään anna luistoa.

9
Yleinen keskustelu / Data loggerit
« : 22.08.08 - klo: 13.17 »
Millaisia data loggereita teillä on käytössä autoissanne? Olen yrittänyt etsiä tuollaisia ja yksi kirjoitus löytyy tältä foorumilta Eagle Treen loggerista, mutta kiinnostaisi saada/löytää lisää tietoa eri vaihtoehdoista, kuinka ne käytännössä asennetaan (sähkö)autoon ja mitä tietoa niistä saa ulos. Eagle Treen lisäksi olen löytänyt Novakin Data Loggerin, mutta valmistajan/myyjän ylitsevuotavan suitsutuksen lisäksi kiinnostaisi käyttäjien kokemukset näistä ja muista loggereista.

Sivuja: [1]