Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Tepaja

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Novak Havoc Pro SC
« : 03.11.10 - klo: 18.17 »
Ei ole paljon keskustelua tästä noparista, joten laitetaan tietoa julki.
Pakkauksen mukana tulee hyvät ohjeet, tuuletin, muutama ruuvi, nippusiteitä ja erittäin jämäkkää kaksipuolista teippiä.

Kotisivut
Simppelit ohjeet
Täydellisemmät ohjeet

HAVOC PRO SC BRUSHLESS ESC FEATURES

-Novak's Dynamic Timing Advance™ increases the motor's RPM dynamically through the   throttle band for higher speeds—eight on-board adjustments from 15° to 42°.
-Multiple adjustable parameters via on-board programming: Minimum Brake (0-30%), Drag Brake (0-30%), Minimum Drive (0-15%), Timing Level (0-42°), Timing Set Point (19,500-4,000), Dead Band (2-8%), Throttle Curve (Linear/Expo), Brake Curve (Linear/Expo),  Brake Frequency (1.67-13.7 KHz), Brake End Point (10-100%), Drive Frequency (16-7 KHz),  Reverse, Motor Rotation, --Voltage Cut-Off, Hall Sensor Test
-Approved for ROAR Sportsman Class Racing
-On-board Hall Sensor Test to easily and quickly verify that the motor's sensors are working properly
-NovaBrakes™ provide instantaneous braking under any timing condition
-Sensor-based for excellent torque and low-speed driveability
-User friendly One-Touch programming interface with five colored status LEDs to help personalize the speed control’s settings
-Compatible with the entire 540 and 550-sized Novak brushless motor lines
-Robust 3-amp BEC for strong and fast steering response under any condition
-Highly water-resistant case
-Cross-cut ESC heat sink for reduced weight and efficient cooling
-Meets RoHS compliance and includes 120-Day Warranty
-Designed, assembled and tested by Novak in Irvine, Calif., using globally sourced components
 

HAVOC PRO SC BRUSHLESS ESC SPECS
   
-Input Voltage: 2S Li-Po cells, 2S Li-Fe cells or 4-6 Ni-MH cells (1.2V/cell)
-ESC Footprint: 1.16” x 1.47” (29.5 x 37.3 mm)
-Weight (without wires): 1.29 oz. (36.6 g)
-Design: Sensor-based
-Motor Limit: All 3.5-turn (540-sized) and all 4.5-turn (550-sized) sensored brushless motors
-On-Resistance (brushless): 0.00040 ohms @ 25°C trans. temp.
-BEC: 6.0 volts DC / 3.0 amps
-Status LEDs: 5
-Power Wires: 14G Super-Flex Copper-Strand Silicone Wire



HUOM!
Ensimmäisissä havoc pro sc nopareissa on ilmennyt "brain board" ongelma softassa. Ilmenee pakkia käyttäessä --> ei kontrollia, eli on pakki täysillä heti. Tähän ongelmaan auttaa sähköposti tech@teamnovak.com osoitteeseen ja syötä seuraavat tiedot:

~ speed control (brand/model)
~ motor (brand/wind)
~ number/type of cells
~ battery, brand (c rating/capacity
~ rotor (old/new)
~ connectors used
~ servo (brand/model)
~ radio system (receiver/transmitter)
~ vehicle & gearing
~ warranty claim?
~ lipo cut-off, on/off
~ any external modules (BEC/brand, Glitch Buster)
~ other important info: water damage, corrosive chemical sprays, excess heat, etc



Itselläni ilmenee tällä hetkellä senlainen ongelma edellämainitun lisäksi, että kaasukäyrän ollessa "expo" asennossa, ilmenee pientä rykimistä yläkierroksilla. Toivotaan, että piirilevyn vaihdolla paranee. Piti opetella ajamaan "linear" kaasukäyrällä ja oppi silläkin ajamaan :)

Olisi voinut myös lähettää nopari Novakille, mutta voi myös pyytää lähettämään piirikortin jos haluaa itse sen vaihtaa. Noparin kuoret ovat neljällä ruuvilla kiinni ja piirikortti on kädessä. Kyselin miten takuun laita, jos itse avaa noparin, mutta sanoivat että piirikortin saa vaihtaa. Piirikortti tuli noin viikossa laatikkoon.

Nyt odotellaan innolla, jos posti ehtii toimittaa .050"(1,27mm) avaimen tällä viikolla, jotta saa noparin auki. 

Edellämainittuja pikkuvikoja lukuunottamatta, pidän todella paljon tästä noparista. On ensimmäinen sensorillinen, joten sen puolesta ei ole vertailukohteita. Mutta en ole katunut ostosta. Hieman tuon ison kondensaattorin asentamisessa meni aikaa, jotta löysi hyvän paikan.
Hieman myös pelotti, onko vaikea ohjelmoida ilman tietokonetta. Ja vielä mitä, naurettavan helppoa ohjelmoida. Katsoo haluamansa toimenpiteen ohjeesta ja painaa numeron mieleen. Sen jälkeen virtakytkimen viereisestä napista nappi pohjaan ja lasketaan valojen välkähdyksiä ja säädetään arvot samaisella napilla. Paljon helpompaa kuin piippauksen avulla säätäminen!


En vastaa virheellisistä tiedoista, tiedot kopioitu suoraan Novakin sivuilta.



2
Vapaa keskustelu / Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
« : 04.03.10 - klo: 22.40 »
Ajoneuvohallintokeskus on näköjään muuttanut nimeä.
No tuo ei ollut asian pointti. Vaan se että näköjään koko järjestelmä on uusittu koska ilmailu, merenkulku, rautatie ja tieliikenne on saman viraston alla nykyään. Ja uusimisen johdosta systeemi kusee ainakin omalta osalta.
Tiedän että on asianomaisen asia pitää huolta ajoneuvoverosta, jos ei laskua tule. Eli kysellä perään. No minä en esimerkiksi voi millään muistaa koska näitä laskuja pitäisi tupsahdella.

Tänään tupsahti kirjekuori joka oli karhukirje TraFi:lta. Ja auto oli käyttökiellossa. Tästä sitten kiukkuinen soitto TraFi:lle ja kyselemään että mikäs helv*tti, kun ei ensimmäistäkään laskua ole tullut ja mihin ajoneuvohallintokeskus on hävinnyt ja mikäs tämä trafi nykyään on?!? No asiat selkis, mutta auto pysyi tietenkin käyttökiellossa. Oli tullut useampi soitto samaisesta asiasta.
Oli työkaverille käynyt dieselveron kanssa sama juttu.

Eli tarkoitukseni on muistuttaa teitä, että jos epäilette että käyttövoima/ajoneuvovero on tulematta, niin soittakaa ihmeessä TraFi:lle. Ettei vaan käy ikävästi tien päällä, että kilvet lähtee ja muhkea pikavoitto päälle!!

www.trafi.fi

Edit: nyt kolmannella työkaverilla sama juttu ajoneuvoveron kanssa. Ja töissä on vain 15 henkilöä.

3
Elikkäs ajattelin laittaa oman projektin tänne myös. Kipinän tähän konversioon sain Janezkin eXray Slasheristä.

Kommenttia ja ehdotuksia saa esittää.

Hieman taustaa:
Auto: Xray xb8 ec
Tein vaihtokaupat foorumilaisen kanssa, kiitos hänelle  :wink:

Suunnitelmat auton suhteen on heitelleet roimasti. Monesti käynyt myyminen mielessä ja kerran laitoinkin myyntiin.
Mutta työpaikan säilyminen sai innostuksen jatkamaan projektia. Minulla on noita muitakin ei rc projekteja, mihin uppoaa rahaa  :undecided:

Tekniikan osalta olen pyrkinyt edulliseen "made in Hong Kong"
Moottoriksi on valikoitunut KD36-74-1900kv Hobbycitystä.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6678&Product_Name=KD36-74-09XL_1900kv_Brushless_Inrunner
Nopeudensäätimeksi tuli Hobbywing eZRun 80A Swanghobby:stä.
http://www.swanghobby.com/product.php?productid=909&cat=0&page=1
Hobbywing ohjelmointi kortti
http://www.swanghobby.com/product.php?productid=437&cat=0&page=2
Pinjonit: 14T,15T,16T mod1 tulevat LiquidRc:stä.
Moottoripukki Rc-Monsterilta
http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmxraymount
Lipoksi Rhino 4000mAh 4s2p 25C Hobbycitystä. Olisin valinnut Zippyjä mutta tulevat vasta toukokuun lopussa, mutta varmaan menee niitäkin tilaukseen.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7656&Product_Name=Rhino_4000mAh_4S2P_25C_Lipoly_Pack

Tästä lähdettiin liikkeelle


e: linkkejä lisätty.


4
Terve, onkohan kenelläkään tietoa tästä autosta
http://www.rcmart.com/catalog/rc-tamiya-subrau-impreza-44019-p-7674.html?cPath=420_1167
Näyttäisi olevan vanhaa tekniikkaa. Ja pieni kone tuohon kokoluokan autoon, mutta onko kokemuksia? Olen ajatellut tilata tuon auton kun ei hintakaan ole päätä huimaava  :laugh:

Sivuja: [1]