1
Yleinen keskustelu / Endurance kisat
« : 07.05.09 - klo: 09.24 »
Lueskellessani tuosta Lippiksen kariutuneesta endurance-kisasta, heräsi muutama kysymys ihan käytännön asioista ko. kisatyypissä. Siis ihan puhtaasti mielenkiinnosta tuli asiaa pohdittua. Nopea haku foorumille paljasti että endurance kisoja on ilmisesti ennenkin yritetty järkätä, mutta aika huonolla menestyksellä, joten vastauksia ei oikein löytynyt.
Perusidealtaanhan endurance poikkeaa jonkin verran normaalista kisasta. Vaikka normi kisassakin tasaisen tappava tahti yleensä tuo hyvän tuloksen, niin endurancessahan se lienee pakollinen tyyyli. Ja kisan kesto tuo omat haasteensa.
Tulospalvelu:
Näissä kisoissa tilanne pitänee olla helposti tarkistettavissa. Kisaajillekin saattaa olla vaikeata pysyä kärryillä kuka on kenenkin edellä kuskien vaihtumisen ja huoltotaukojen takia. Tällähän voi olla suurikin merkitys koska nopea kuski voi olla muuutaman kierroksen hitaamman perässä mekkauksen takia. Silloinhan hitaammalla ei ole mitään tarvetta tehdä tietä nopeammalle. Paikalle kisan puolessa välissä saapuvalle katsojalle tilanne on tietenkin vielä sekavampi. Neljänkin tunnin kisan selostus taitaa käydä aika lailla naapurin "Kyllösen" kurkun päälle. Eli kuinka kansa pysyy ajan tasalla kisan tilanteesta?
Tiimin sisäinen kommunikaatio:
Sisätiloissa tämä tuskin on ongelma. Mutta esim Tattarisuolla mikroautojen pöristessä vieressä ja tuulen koittaessa puhaltaa kuskeja alas konttien päältä, voi olla ongelmallista kiinnittää grid girlin kanssa juttelemaan juuttuneen mekaanikon huomio, että voi infota aikeista tulla varikolle aikaisemmin kuin oli suunniteltu. Siis karjaisematta niin että muut kuskit tippuu lauteilta...
Rataprofiili:
Ilmeisesti tähän toimii paremmin luokalle normaalia pidempi rata paremmin kuin lyhyt. Veikkaisin että useemman tunnin lyhyen radan sahaaminen alkaa puuduttaa. Ja vaikka pitkät suorat ei minille tms hitaammalle kulkineelle kovin hauskoja ole, niin toiminevat pienenä hengähdystaukona. Ja jos mukana on Le Mans tyyliin parin eri luokan autoja, ei hitaampien tarvitse antaa tietä ihan joka kierroksella nopeammille.
Nostaminen:
Tuolla Lippiksen ketjussakin tästä puhuttiin. Mielestäni "tiimi nostaa oman autonsa" vaihtoehto sopii täman kilpailutyyppin henkeen hyvin. Tarkoitushan ei ole ajaa kierrosennätystä joka kierroksella, vaan mahdollisimman pitkä matka annetussa ajassa. Jos radalla on liikaa vilskettä nostajien parveillessa siellä, lajin perimmäinen idea ei taida olla ihan sisäistetty.
Akkujen vaihtaminen:
Sähköautoissa kun harvemmin kesken tavallisen kisan akkuja vaihdetaan, mutta endurancessa moneenkin kertaan, niin korin kiinnitys voi näytellä kohtuu isoakin roolia. Eli millä tavalla endurance pelin kori kiinnitetään? Normaalisti klipseillä vai onko fiksumpia tapoja?
Perusidealtaanhan endurance poikkeaa jonkin verran normaalista kisasta. Vaikka normi kisassakin tasaisen tappava tahti yleensä tuo hyvän tuloksen, niin endurancessahan se lienee pakollinen tyyyli. Ja kisan kesto tuo omat haasteensa.
Tulospalvelu:
Näissä kisoissa tilanne pitänee olla helposti tarkistettavissa. Kisaajillekin saattaa olla vaikeata pysyä kärryillä kuka on kenenkin edellä kuskien vaihtumisen ja huoltotaukojen takia. Tällähän voi olla suurikin merkitys koska nopea kuski voi olla muuutaman kierroksen hitaamman perässä mekkauksen takia. Silloinhan hitaammalla ei ole mitään tarvetta tehdä tietä nopeammalle. Paikalle kisan puolessa välissä saapuvalle katsojalle tilanne on tietenkin vielä sekavampi. Neljänkin tunnin kisan selostus taitaa käydä aika lailla naapurin "Kyllösen" kurkun päälle. Eli kuinka kansa pysyy ajan tasalla kisan tilanteesta?
Tiimin sisäinen kommunikaatio:
Sisätiloissa tämä tuskin on ongelma. Mutta esim Tattarisuolla mikroautojen pöristessä vieressä ja tuulen koittaessa puhaltaa kuskeja alas konttien päältä, voi olla ongelmallista kiinnittää grid girlin kanssa juttelemaan juuttuneen mekaanikon huomio, että voi infota aikeista tulla varikolle aikaisemmin kuin oli suunniteltu. Siis karjaisematta niin että muut kuskit tippuu lauteilta...
Rataprofiili:
Ilmeisesti tähän toimii paremmin luokalle normaalia pidempi rata paremmin kuin lyhyt. Veikkaisin että useemman tunnin lyhyen radan sahaaminen alkaa puuduttaa. Ja vaikka pitkät suorat ei minille tms hitaammalle kulkineelle kovin hauskoja ole, niin toiminevat pienenä hengähdystaukona. Ja jos mukana on Le Mans tyyliin parin eri luokan autoja, ei hitaampien tarvitse antaa tietä ihan joka kierroksella nopeammille.
Nostaminen:
Tuolla Lippiksen ketjussakin tästä puhuttiin. Mielestäni "tiimi nostaa oman autonsa" vaihtoehto sopii täman kilpailutyyppin henkeen hyvin. Tarkoitushan ei ole ajaa kierrosennätystä joka kierroksella, vaan mahdollisimman pitkä matka annetussa ajassa. Jos radalla on liikaa vilskettä nostajien parveillessa siellä, lajin perimmäinen idea ei taida olla ihan sisäistetty.
Akkujen vaihtaminen:
Sähköautoissa kun harvemmin kesken tavallisen kisan akkuja vaihdetaan, mutta endurancessa moneenkin kertaan, niin korin kiinnitys voi näytellä kohtuu isoakin roolia. Eli millä tavalla endurance pelin kori kiinnitetään? Normaalisti klipseillä vai onko fiksumpia tapoja?