Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Max

Sivuja: [1]
1
Kilpailijoiden kanava / M8 | M8E SM 2024 - INFO
« : 30.01.24 - klo: 03.33 »
Luokkayhteyshenkilön tervehdys

Vuosi 2024 tulee olemaan minulle toinen vuosi luokkayhteyshenkilönä. Ensimmäisestä vuodesta on opittu ja vaikka ulkoisetkin vaikeudet kuten sää koettelivat sarjaa, kausi saatiin silti hyvin ajettua läpi. Tavoite vuodelle 2024 on parantaa kisoja harrastajille kustannusten ja kisojen laadun myötä ja sitä kautta saada harrastamista mukavemmaksi. Edellisen vuoden tehdyt muutokset finaalikaavioon ja kiinteiden numeroiden käyttöönotto on saanut pääosin positiivista palautetta, joten näkisin että suunta on ollut oikea.

Max Mört


Sääntömuutokset vuodelle 2024

Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.

Ykstyyppirenkaan mallin vaihto

Uusi ykstyyppirengas valittiin edelliselle kaudelle vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan. Viime vuoden valittu rengas ei täyttänyt odotuksia saatika vaatimuksia. Tämän seurauksena tein päätöksen kilpailuttaa renkaat uudestaan viime kesänä ja nyt vuoden 2024 renkaaksi on valittu huomattavasti kestävämpi rengas. Tulen liittämään ketjun ensimmäiseen viestiin testauksen kokonaisvaltaisen raportin, jonka olen toimittanut lajiryhmälle sekä rengastestauksien datan, jotta kaikki pystyvät näkemään testauksen kulun.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TPro
  • Malli: Sniper ZR T3 Soft
  • Tuotekoodi:  TP3313ZR03T3
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Kiinteän aikataulun käyttö

Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan entistä johdonmukaisempi ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua. Viime kesänä tämän laitoin aluilleen, mutta selkeästi pohja tarvitsi vielä hieman viilausta ja täydennystä poikkeustilanteiden huomioon ottamiseen.


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on tullut vuodelle 2024 totuttuun neljään kisaan yksi kisa lisää. Tein tämän päätöksen, koska viime kesänä aluille yritettyyn Finnish Openiin oli erittäin vaikea saada mukaan järjestäjia ja kuljettajia. Kuitenkin kisaintoa monilla on, joten nyt Finnish Openeiksi suunnitellut lisäkisat ovat siirtyneet kokonaisuudessaan hieman pidempään SM-sarjaan

Kilpailukalenteri:
  • 25.5. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
  • 15.6. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
  • 29.6. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
  • 13.7. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
  • 17.8. Helsinki (Fullspeed RC)


Sarjasäännöt

M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf

M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1   Pekko Iivonen
2   Kasper Haahti
3   Tomi Salonen
4   Jamiel Gabrielsson
5   Ilari Langenoja
6   Joona Lempiäinen
7   Kristian Ullakko
8   Niko Saarinen
9   Tom Thusberg
10   Jarno Kokkonen
11   Heikki Valtonen
12   Kimmo Sukanen
13   Max Mört
14   Lauri Ruotsalainen
15   Mikko Maula
16   Niilo Laurila
17   Juha Sallmen
18   Juuso Teuronen
19   Arttu Syrjänen
20   Jani Mäkinen
21   Ari Heinonen
22   Jukka Kankaanpää
23   Riku Laukkanen
24   Kari-Heikki Salonen
25   Janne Maula


Kuljettajanumerot M8E SM

1   Tomi Salonen
2   Pekko Iivonen
3   Mikko Luopajärvi
4   Oiva Metsola
5   Kristian Ullakko
6   Tomi Mairue
7   Ilari Lamminsivu
8   Jani Hovi
9   Jarno Siltanen
10   Joonas Kekkonen
11   Max Mört
12   Lauri Uotila
13   Mika Kaitamo
14   Kai Jämsä
15   Leevi Martikainen
16   Ilmari Ullakko
17   Tony Nyman
18   Kalle Järvinen
19   Toni Montonen
20   Tomi Pohjamo
21   Marko Tetri
22   Jussi Rinne
23   Eemeli Suomalainen
24   Matias Jäntti
25   Emil Haahti
26   Tomi Laaksonen
27   Jimi Lehmus
28   Aki Kari
29   Jarmo Halme
30   Sammy Pajalin
31   Tommi Tirroniemi
32   Ari-Pekka Kyykkä
33   Martti Honkasalo
34   Juho Koskivuo
35   Akseli Syrjänen
36   Aapo Koro
37   Hannes Kainulainen
38   Kalle Kyyrö
39   Vesa Joutsa

2
Tulokset / M8 & M8E 2023 SM Lopputulokset
« : 19.07.23 - klo: 10.45 »
M8 & M8E SM 2023

SM-sarja on vihdoin saatu päätökseen! Alla löytyy molempien luokkien lopputulokset ja liitteenä tarkempi pistetaulukko, jossa kisakohtaiset pisteet.

M8-luokassa pisteitä keränneitä kuljettajia oli 25 ja M8E-luokassa 39. Vuonna 2022 pisteitä keräsi M8-luokassa 29 kuljettajaa ja M8E-luokassa 36. Kuljettajien kokonaismäärä on siis pysynyt suurinpiirtein samassa.

Iso kiitos kaikille järjestäjille ja kilpailijoille kaudesta 2023!

M8 SM 2023

Sijoitus   Nimi      Pisteet
1   Pekko Iivonen   300
2   Kasper Haahti   272
3   Tomi Salonen   241
4   Jamiel Gabrielsson   228
5   Ilari Langenoja   218
6   Joona Lempiäinen   211
7   Kristian Ullakko   195
8   Niko Saarinen   193
9   Tom Thusberg   186
10   Jarno Kokkonen   170
11   Heikki Valtonen   167
12   Kimmo Sukanen   167
13   Max Mört   147
14   Lauri Ruotsalainen   136
15   Mikko Maula   100
16   Niilo Laurila   94
17   Juha Sallmen   90
18   Juuso Teuronen   82
19   Arttu Syrjänen   72
20   Jani Mäkinen   66
21   Ari Heinonen   63
22   Jukka Kankaanpää   48
23   Riku Laukkanen   42
24   Kari-Heikki Salonen   40
25   Janne Maula   38


M8E SM 2023

Sijoitus   Nimi      Pisteet
1   Tomi Salonen   290
2   Pekko Iivonen   290
3   Mikko Luopajärvi   254
4   Oiva Metsola   217
5   Kristian Ullakko   214
6   Tomi Mairue   205
7   Ilari Lamminsivu   202
8   Jani Hovi   192
9   Jarno Siltanen   192
10   Joonas Kekkonen   177
11   Max Mört   166
12   Lauri Uotila   164
13   Mika Kaitamo   151
14   Kai Jämsä   150
15   Leevi Martikainen   141
16   Ilmari Ullakko   134
17   Tony Nyman   122
18   Kalle Järvinen   120
19   Toni Montonen   109
20   Tomi Pohjamo   102
21   Marko Tetri   95
22   Jussi Rinne   94
23   Eemeli Suomalainen   92
26   Matias Jäntti   90
24   Emil Haahti   90
25   Tomi Laaksonen   90
27   Jimi Lehmus   78
28   Aki Kari   62
29   Jarmo Halme   54
30   Sammy Pajalin   50
32   Tommi Tirroniemi   40
31   Ari-Pekka Kyykkä   40
33   Martti Honkasalo   36
34   Juho Koskivuo   34
35   Akseli Syrjänen   32
36   Aapo Koro   30
37   Hannes Kainulainen   26
38   Kalle Kyyrö   26
39   Vesa Joutsa   24


3
Kilpailijoiden kanava / Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 09.05.23 - klo: 18.22 »
Finnish Open palaa taas!

Edellisen kerran Finnish Open -kisoja ajettiin Suomessa kesällä 2020, kun virallista SM-sarjaa ei pystytty järjestämään. Sitä edellisen kerran Finnish Open -sarjaa on ajettu kesällä 2017. Nyt onkin siis jo korkea aika, että saadaan SM-sarjan rinnalle jällen Finnish Open kiertämään. Sarjan tarkoitus on samanlainen kuin ennenkin, houkutella uusia harrastajia mukaan kisoihin pienellä kynnyksellä ja antaa aktiivisille kisaajille mahdollisuus kisata myös muualla kuin SM-sarjassa. Tänä kesänä varmasti haetaan vielä paljon millaiseen muotoon sarja tulee asettumaan, mutta tavoite on jokatapauksessa, että kisoissa on kaikilla hauskaa.


Säännöt ja ohjeistukset vuodelle 2023

Niin kuin aikaisemmin mainittu, kilpailujen henki tulee olemaan rento ja hyvän hengen mukainen. Kisoissa ei erikseen tule olemaan katsastusta, mutta yleisenä ohjeistuksena voi pitää SM-sarjojen virallisia sääntöjä. Tässä alla muutamia ohjeistuksia ja mainitsemisen arvoisia asioista joilla Finnish Open säännöt tulevat eroamaan SM-sarjan säännöistä.

Vapaa rengas

Vaikka kisoissa tulee olemaan vapaa rengastus, tavoite on silti että kisoissa ei synny mitään suurta rengaspeliä. Tämä vapaus on luotu siinä hengessä, että ne kuljettajat jotka eivät halua ostaa kisoja varten uusia renkaita voivat ajaa niillä mitä heiltä jo löytyy. SM-sarjassa ajetaan jo ykstyyppirenkaalla, joita monilla aktiivisilla kisaajilla tulee varmasti olemaan SM-kisoista tai treeneistä jäljellä. Näitä on hyvä ajaa pois myös Finnish Open kisoissa.

EFRA/ROAR merkinnät

EFRA/ROAR merkinnät eivät ole pakollisia putkilla, akuilla tai moottoreilla. Tässä kuitenkin kuljettajan on hyvä muistaa, että hänellä on vastuu etenkin akkujen turvallisuudesta.

Kisaformaatti

Kisoissa tulee olemaan vaihteluita keskenään ja tulemme sarjan aikana kokeilemaan erilaisia formaatteja ja etsimään sellaisia, jotka palvelisivat kuljettajia sekä järjestäjiä mahdollisimman hyvin. Nokian ja Kuopion Finnish Openin yhteydessä tullaan ajamaan myös SC summer cup osakilpailu, joka tulee vaikuttamaan formaattiin omalla tavallaan. Tarkoitus on joka tapauksessa saada formaattiin mahdollisimman paljon kisalähtöjä.

M-8 SM-sarjan säännöt
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf

M-8e SM-sarjan säännöt
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on nyt saatu lukittua kaksi kilpailua ja tavoitteena on saada järjestettyä 4 kilpailua kesän aikana ainakin näinä seuraavina päivinä.

Kilpailukalenteri:
  • 10.6. Nokia (Pirkanmaan RC-autoilijat)
  • 19.8 Kuopio (Kuopion Urheiluautoilijat)
  • 26.8. Turku (Turun Uheiluautoilijat)


Vapaa keskustelu

Toivon, että saadaan kuljettajilta mahdollisimman paljon palautetta, jotta sarjaa voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Tähän alle toivon ihmisiltä omia toiveita sarjaan liittyen.

4
Kilpailijoiden kanava / M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 27.03.23 - klo: 00.52 »
Luokkayhteyshenkilön muutos

Vuodelle 2023 M8 ja M8e SM-sarjojen luokkayhteyshenkilö on vaihtunut, johtuen Jukka Häkämiehen lopettamisesta luokkien luokkayhteyshenkilönä. Allekirjottanut tulee jatkossa toimimaan M8 ja M8e luokkien luokkayhteyshenkilönä. Henkilökohtaisena tavoitteenani on parantaa sarjaa entisestään ja etenkin ottaa kuljettajien ja järjestäjien ideoita huomioon tätä tehdessä.

Max Mört


Sääntömuutokset vuodelle 2023

M8 ja M8e SM-sarjaan on tullut vuodelle 2023 muutamia uudistuksia, mutta päällimmäisin osin sarja pysyy ennallaan.

Ykstyyppirenkaan mallin vaihto

Uusi ykstyyppirengas valittiin vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan, mutta mikäli valittu rengas ei täytä odotuksia voidaan rengas vaihtaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Renkaiden testausprosessia tullaan jatkossa tekemään huomattavasti läpinäkyvämmäksi ja hyväksi todetut kontrolloidut testausmenetelmät tullaan säilyttämään.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TZO 200 Tires
  • Malli: 402 Soft
  • Tuotekoodi: TZO402CT-FIN
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Polttoaineen sallitun nitrometaanipitoisuuden lasku

Kuten jo edellisen vuoden sarjasäännöissä oli maininta, kaikissa polttomoottoriluokissa on siirrytty EFRA:n sääntöjen mukaiseen järjestelyyn, jossa sallittu polttoaine on EU:n uudistetun lähtöaineasetuksen mukaista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kisoissa ei saa enää ajaa luvanvaraisilla polttoaineilla. Tämä helpottaa kaikkien kilpailijoiden tilannetta, koska ei vaadita enää lupa-asiakirjoja polttoaineen ostoon.

Muutokset:
  • Suurin sallittu nitrometaanipitoisuus on 16 painoprosenttia
  • Käytetyn polttoaineen tulee olla EU:n lähtöaineasetuksen (EU) 2019/1148 mukaista

M8 luokan finaalikaavion muutos yksihaaraiseksi

Johtuen alhaisista kuljettajamääristä ja suurista tasoeroista M8 luokan finaalikaaviota on uudistettu. Tässä kaaviossa siis kaksihaarainen nousujärjestelmä poistuu ja nyt alkueristä menee 8 kuljettajaa suoraan pääfinaaliin. Jokaisesta nousufinaalista nousee 4 kuljettajaa normaaliin tapaan. Tämän muutoksen tavoitteena on lyhentää päivän pituutta, mutta samalla pitää nousumahdollisuudet kaikille ennallaan. Tämä muutos myös tasaa tasoeroja finaalien sisällä, koska kuljettajia ei jaeta parittomien ja parillisien finaaleihin.

Kaavio:

Finaali 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

1/2 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

1/4 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

1/8 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36

Kiinteiden kuljettajanumeroiden käyttöönotto

M8 ja M8e luokat ovat suomessa ainoita luokkia, jossa ei käytetä kiinteitä kuljettajanumeroita. Kilpailun järjestäjien ja muiden luokkien luokkayheyshenkilöiden suunnalta oli halua ja suositus ottaa vihdoin kiinteät kuljettajanumerot käyttöön myös M8 ja M8e luokissa. Mikäli kuljettajalla ei ole numeroa annettu lopussa olevassa listassa, se määrätään ensimmäisen kisan yhteydessä. Ilmottautumisessa tulee käyttää omaa numeroa, mutta mikäli sitä ei vielä ole määrätty ei sitä KITI-ilmottautumisen yhteydessä tarvitse kirjata.

Kiinteän aikataulun käyttöönotto

Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan johdonmukainen ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua.


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on tullut muutamia muutoksia sitten alkuperäisen joulukuussa julkaistun kalenterin. Tämä kalenteri on siis virallinen kalenteri kesän SM-osakilpailuille.

Kilpailukalenteri:
  • 27.5. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
  • 17.6. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
  • 8.7. Helsinki (Fullspeed RC)
  • 29.7. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)


Sarjasäännöt

M-8
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf

M-8e
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1.   Joseph Quagraine
2.   Max Mört
3.   Tomi Salonen
4.   Joona Haatanen
5.   Pekko Iivonen
6.   Kasper Haahti
7.   Ari Heinonen
8.   Joona Lempiäinen
9.   Markku Honkanen
10.   Ilari Langenoja
11.   Niko Saarinen
12.   Heikki Valtonen
13.   Riku Laukkanen
14.   Kimmo Sukanen
15.   Juuso Teuronen
16.   Jere Viander
17.   Juha Sallmen
18.   Mikko Maula
19.   Tommi Hartlin
20.   Niilo Laurila
21.   Tom Thusberg
22.   Arttu Syrjänen
23.   Janne Maula
24.   Jarno Kokkonen
25.   Kari-Heikki Salonen
26.   Pasi Pulliainen
27.   Harri Kallonen
28.   Jere Saarinen
29.   Juho Majakangas
30.   Jamiel Gabrielsson
31.   Kristian Ullakko
32.   Jani Mäkinen
33.   Lauri Ruotsalainen


Kuljettajanumerot M8e SM

1.   Jarno Siltanen
2.   Mikko Luopajärvi
3.   Joonas Kekkonen
4.   Tomi Mairue
5.   Jani Hovi
6.   Ari Heinonen
7.   Leevi Martikainen
8.   Sammy Pajalin
9.   Kai Jämsä
10.   Oskari Mäki
11.   Akseli Syrjänen
12.   Tony Nyman
13.   Mika Kaitamo
14.   Kalle Kyyrö
15.   Lauri Uotila
16.   Kristian Ullakko
17.   Ville Hyppönen
18.   Mikko Mäkelä
19.   Ilmari Ullakko
20.   Emil Haahti
21.   Juho Koskivuo
22.   Martti Honkasalo
23.   Kalle Järvinen
24.   Eero Vuori
25.   Niko Poikkeus
26.   Ari-Pekka Kyykkä
27.   Karri Salmela
28.   Ilari Lamminsivu
29.   Aki Kari
30.   Petri Laukkanen
31.   Jukka Ruuskanen
32.   Tomi Laaksonen
33.   Valtteri Laaksonen
34.   Tomi Pohjamo
35.   Harri Valander
36.   Timo Levänen
37.   Pekko Iivonen
38.   Hannes Kainulainen
39.   Oiva Metsola
40.   Max Mört
41.   Tomi Salonen
42.   Eemeli Suomalainen
43.   Vesa Joutsa
44.   Toni Montonen
45.   Jussi Rinne
46.   Marko Tetri
47.   Aapo Koro
48.   Jarmo Koponen
49.   Jimi Lehmus
50.   Esa Myllymaa
51.   Oliver Kuuse
52.   Tomi Westen

Sivuja: [1]