Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TMH_77

Sivuja: [1] 2
1
Kiitos kisoista! Oliko kenelläkään kuvia palkintojenjaosta lähettää tänne?

2
Moi,

Kiitos hyvistä kisoista eilen! Oli mukava päästä kisaamaan krosseilla (M2-10) pitkästä aikaa!

En heti löytänyt ajanottotuloksia sähköisenä puhelimesta kisapäivänä (Speedhive ja RC timing), mutta nyt syy selvisi ja käytössä näyttää oleva minulle ainakin täysin uusi ajanotto-ohjelma LiveRC. Tämä näyttääkin varsin lupaavalta ja ehkä suurimpana parannuksena on kierroskohtaiset sijoitukset statistiikka-käyrinä👍

Kilpailupäivä oli melko intensiivinen ja palautelappuun tuli vähän ideoita. Kuitenkin yön yli nukuttua sain mietittyä vähän kehitysideaa.

Ajatus liittyy siihen miten kärjen ja häntäpään välistä eroa saadaan vähän tasoitettua sekä miten harrastuksen pariin pääsee paremmin menestyneiden kärkikuljettajien avustamana.

Voitaisiinko  FORS-sääntöihin laatia kohta, missä edellytettäisiin kilpailun kolmen parhaan auton säätölappujen (setup sheet) toimittaminen kilpailuun osallistuneille kisan jälkeen? Kolmen auton säätöihin mahtuisi mahdollisesti useampi automerkki ja tämä mahdollistaisi kattavamman kädenojennuksen perässä tulijoille.

Näkisin että tämä auton säätöjen jakosääntö kasvattaisi lajia harrastajien lukumäärällä sekä nostaisi harrastajien tasoa melko tehokkaasti. Tällä myös annettaisiin selkeä viesti että autojen säädöistä voidaan käydä avointa keskustelua. Rohkaistaisiin harrastajia kyselemään enempi ja käymään keskusteluja yhteisestä mielenkiinnonkohteesta.

Kärkikolmikon säätöjen julkaisua voisi myös käyttää sarjan merkkinoinnissa. Tämä näyttäytyisi mielenkiintoisena ja muista sarjoista edukseen erottuvana vetovoimatekijänä.

Jokamiehenluokasta tuttu sääntö on velvoite myydä voittava auto sovittuun hintaan. Tämänkin säännön on juuri tarkoitettu tasaavan kärkikuljettajien sekä perässätulijoiden eroa. Kilpailu on sitä mielenkiintoisempaa, mitä tasaväkisempää kilpailu on.

Kun rataprofiilia muutetaan kisojen välissä pysyvät parhaat kuljettajat kärjessä joka tapauksessa, koska säätöjä pitää osata tehdä aina radan mukaan.

Tälläisestä sääntöuudistuksesta olisi hyvä teettää kysely harrastajien kesken ja katsoa minkälaisen vastaanoton idea saisi.

Ystävällisin terveisin,

Topi Huurros


Sent from my iPhone using Tapatalk

3
Xray / Team Xray T4
« : 08.10.21 - klo: 20.03 »
Ok jäädään siis odottelemaan jotain ensimmäistä testaajaa joka haluaa kertoa kokemuksiaan näistä X-Square torneista. Mitä tiimikuskien setup sheeteistä näkyy on:
1) matalat tornit korkean pidon radalla
2) normitornit asfaltilla
3) korotetut tornit märällä asfaltilla

Näissä X-Square torneissa taidettiin mainostaa alempaa painopistettä LCG

Taitaa se niin olla kuten kokeneemmat tässä kertoo ettei sen ylivuotisen auton kanssa kovin pitkään kannata kisata. Tässä tapauksessa kun T4’21 auto ja yksi kisa ajettuna taidan jatkaa kuitenkin samalla tutuksi tulleella setillä harjoitteluja TSS-10 luokassa.

Edelleen mielenkiinnolla kuulisin mitä noilla X-Square torneilla tekee.

Topi


Sent from my iPhone using Tapatalk

4
Xray / Team Xray T4
« : 05.10.21 - klo: 20.02 »
Oliko joku jo ehtinyt testaamaan näitä T4’21 tai ’20 autoissa? Onko hyötyä ja kannattaako laittaa tilaukseen?


Taka-Iskaritornit: https://www.rcmart.com/x-square-rear-low-profile-shock-mount-upper-bulkhead-for-xray-t4-20-21-x2-00113-00109786
*       Brand: X-Square
*       Model: X2-00113

Etu-iskaritornit:
https://www.rcmart.com/x-square-front-low-profile-shock-mount-upper-bulkhead-for-xray-t4-20-21-x2-00112-00109784
*       Brand: X-Square
*       Model: X2-00112


Sent from my iPhone using Tapatalk

5
Mitäs renkaita kannattaa laittaa alle TSS-10 luokassa? Kaikki Volante V6 renkaat näyttävät olevan kaupoista loppu, eikä kisapaikaltakaan saa renkaita.

"Valitettavasti emme saa renkaiden myyntiä kisapaikalle järjestettyä, joten kuskien tuotava omat renkaat. "

6
Ajetaanko kisa tällä radalla? Mitkä renkaat pitää olla?


Sent from my iPhone using Tapatalk

7
Tulokset / Tulokset: Winter Jumps # 1 30.11 - 1.12.2019
« : 07.12.19 - klo: 23.11 »
Ajoin M4-10 C-finaalin ekan erän voittoon ja se oli melkoinen puristus viimeisen kierrosten sekä mutkien kanssa. Sattui erän nopein kierrosaika vikalle keikalle ja pääsin pääsuoran mutkasta ulos onnistuneesti ja kaasu auki Henry Zoludevin ohitse pari metriä ennen maaliviivaa ja ensimmäiseen M4-10 luokan erävoittoon. Riemun tunne oli suuri ja tilanne ainutlaatuinen. Jos jollain sattuisi olemaan videolla tämä erän maaliintulosta olisin erittäin kiinnostunut tästä ja jos mahdollinen kuvaaja pystyisi jakamaan tämän videon🙏🏻 Erityiskiitos Juha Aromaalle ajo- sekä säätövinkeisä. En usko pystyneen voittamaan C-1 erää ilman hänen vinkkejään pääsuoran jälkeisen mutkan ajotekniikkaan. Kiitos Juha!




Sent from my iPhone using Tapatalk

8
Xray / Team Xray T4
« : 04.10.19 - klo: 06.51 »
Mistä osaa valita oikean pohjan jos ajaa TSS-luokassa sisällä? Eikö yleensä käytetä hiilikuitupohjaa?


Sent from my iPhone using Tapatalk

9
Yleinen keskustelu / Korin maalausta
« : 02.10.19 - klo: 08.16 »
Kiitti vastauksista taas Pepess. Tosiaan maskiteipistä ei jää liimanjämiä koriin ja todella paljon parempi kuin esim sähkärin teippi. Teippasin molemmilla ja eron kyllä huomas. Liiman jämiä ei maskiteipistä jää.

Tosiaan se kynsilakanpoistoaine pitää poistaa nopsaa putsauksen jälkeen. Jätin sitä hetkeksi koriin ja lexani meni läpi rikki pieniksi paloiksi💀 Tätä ainetta sitten käytetään ihmisiin.

Vaikka käytin maskiteippiä ei se estänyt vuotoja epätasaisista kohdista, mitä nyt kori on täynnä. Vuotojen rapsuttelu veitsellä oli hyvä vinkki. Ruiskumaskilla ei näitä vuoto-ongelmia taida olla? Ja se työn määrä sen teippailun kanssa vie todella paljon aikaa. Tässä mallinäyte kun huippuammattilainen maalaa ruiskumaskilla:
https://youtu.be/J8VfL8tg_c8
Aika pitkä matka kuljettavana tähän, mutta mahdollisuuksia näyttää olevan paljon enempi kuin mihin teipeillä pääsee.




Sent from my iPhone using Tapatalk

10
Yleinen keskustelu / Korin maalausta
« : 01.10.19 - klo: 17.11 »
Kiitos Pepess kattavasta vastauksesta! Pitää katsella Ikea osastolta näitä kumisia ritilämattoja jos löytyisi. Maskit on kanssa hyvä vaihtoehto. Käytin maskiteippiä edellisessä maalauksessa ja se oli kyllä viimeinen kerta. Mutkissa ja epätasaisessa kohdassa teipin alle pääsi valumaan maalia. Koitin putsata valumia kynsilakanpoistoaineella ja siitähän ei lexan kori sitten tykännyt. Uus kevyt kori meni rikki ja aikamoista myrkkyä näytti olevan. Vanupuikolla pyyhin ja siltikään ei kestänyt kevyt B6.1 P2-kori. Meinaan maalata seuraavan korin ruiskumaskia käyttäen. Sen tästä teippihärdellistä opin. Muutama kori menee näköjään oppirahoja maksellessa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

11
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 28.09.19 - klo: 18.10 »
Moi,

Miten porukat maalaa koriin erilaisia ruudukkoja taustalle? Onko nämä jotain kaupasta ostettavia maton liukuesteitä tai vastaavia kumiruudukkoja, mitä saa teipattua kiinni? Vai myydäänkö jotain ruudukkomaskeja tarroina tms.?

-Topi

12
RC-kerhot ja -radat / Fullspeed RC:n turffirata Lavanko
« : 01.07.19 - klo: 22.07 »
Oliko Lavangon turffiradalle jotain ”Nimenhuuto” tyyppistä toimintoa, mihin voi ilmoittaa ajamaan tulosta ja mistä voisi nähdä ketä on tulossa kaveriksi radalle? Olis mukava nähdä onko porukkaa tulossa vai ei.


Sent from my iPhone using Tapatalk

13
No nyt oli mieleinen ajokokemus Lavangon radalla. Rataa oli vähän muutettu ja autoon laitettu ulkoradan säädöt. Kyllähän tuolla kelpaa ajella😎 Tämän päivän näkymät









Sent from my iPhone using Tapatalk

14
Olisko Lavangon turffiradalle saatavissa pienempää turffirataa ison radan yhteyteen? Isolla radalla ei saa autoon yhtä hyvää näkyvyyttä ja ajotuntumaa. Hakkilan sisäradasta pidin paljon.







15
RC-kerhot ja -radat / Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« : 11.05.19 - klo: 18.50 »
Kävin tänään Lavangossa kokeilemassa turffirataa ja tuli ikävä Hakkilan sisärataa


Sent from my iPhone using Tapatalk

16
RC-kerhot ja -radat / Mäntsälään RC rata?
« : 17.04.19 - klo: 22.17 »
Laitoin viestiä sinne ja linkkasin tämän keskustelun sinne tiedoksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

17
RC-kerhot ja -radat / Mäntsälään RC rata?
« : 17.04.19 - klo: 17.12 »
Hyvä hanke, kannatan🙂


Sent from my iPhone using Tapatalk

18
Kiitos tiedosta


Sent from my iPhone using Tapatalk

19
Hei, miten pääsy messukeskuksen portilta sisään on järjestetty? Pitääkö maksaa jotain lippuluukulla vai miten onnistuu? Auton parkki? Kolmas asia on tuolien ja pöytien tuonti. Tarvitsevatko kaikki omat puutarhakalusteet harkkoihin ja kisoihin erikseen eri päivinä kannettuina edestakaisin? Vai voiko jättää sinne tms. ja onko jotain kärryjä millä kuskata tavaroita jne. Joku info käytännönasioista olisi hyödyllinen, kiitos.

20
Hakkilan uutta rataprofiilia harjoitellessa meni tänään:
• etudiffiboxi halki
• takahubin linkin palloruuvi (ballstud) katkes aluhubin sisään, c-kohta nyt varattu ruuvin jämälle. Ehkä jollain pylväsporakoneella sais porattua siihen reijän ja vastakierretapilla pois
• vas. etu ohjauspala poikki
• iskarin torni poikki edestä
• takasiipi poikki, proline aero long chord
• koriin reikä kylkeen
• akun virtajohto muutamalla karvalla enään kiinni

Siinähän ne suurimmat. Auto RC10B64. Rata oli mielekäs ja tosi haasteellinen. Sivuvaikutuksena ei ole koskaan mennyt näin pahasti auto vielä rikki. Oon harrastanut lajia ko. autolla kolme kk.Tänään tuli rata kierrettyä 206 kertaa.

21
Team Associated / Team Associated B64
« : 26.03.19 - klo: 17.54 »
Kiitos Hoke. Oliko etuvakaajaa lainkaan vai puuttuuko vain sheetiltä?


Sent from my iPhone using Tapatalk

22
Team Associated / Vs: Team Associated B64
« : 23.03.19 - klo: 13.53 »
Moi,

Koitin etsiä RC10B64 setup sheettejä liukkaalle betonille, mutten ihan helpolla löydä. Olisko joku ystävällinen ja linkkaa tai lähettäis ko. Säädöt? Esim. Winter Jumps Vaasan radalle tai vastaavaan rataan? Hupicon kisat on liukkaalla betonilla, millä ei ole ikinä tullut vielä ajettua.

Topi

23
Olisin kiinnostunut, tosin olen vasta aloittanut ajamisen ja kolme kisaa ajanut. Jos tulee joku aloittelija-tiimi niin voisin tulla mukaan. Auto on RC10B64.

24
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 19.02.19 - klo: 10.07 »
Miten olette maalanneet Hobbynox merkkistä Chrome-maalia? Itse pesin korin fairylla ja maalasin ruiskulla. Tuloksena oli maalin laikkuuntuminen ja vetäytyminen näistä pienistä laikuista pois. Tuli erittäin epätasainen jälki ensimmäisen kerran jälkeen. Koitin laittaa maltillisen kerroksen, muttei näyttänyt olevan riittävän ohut. Pitääkö näitä ruiskuttaa jollain ohenteilla ja mahdollisesti joillan pohjusteleilla ensin? Maalasin ohentamattomalla Chrome (HN21000) maalilla, eikä tullut hyvä. Mietin jos jatkossa karhentaisin koripesun yhteydessä pintaa karhunkielellä tms. karhealla pesusienellä ja laittaisin ohennettuna maalin erittäin ohuina kerroksina. Menisikö näin? Viimeisenä valkoinen taustalle (Ultimate colors basic white UR2905). Nyt joudun turhaamaan koko pullon Chromea yhteen koriin että sain maalattua tasaisesti, kun kerrokset laikkuuntuvat järjestäin jostain syystä. En tiedä tarkalleen miksi.

Esim.
1) Hobbynox Airbrush Color Intercoat-Clear 120ml HN20031
Hobbynox Intercoat-Clear 120ml
Water-based polyurethane clear which can be used as protective inter-coat and balancing clear over Hobbynox Airbrush Colors or directly mixed with the paint for improved spray performance, improved coating durability and urethane-like performance with automotive airbrushing on hard surfaces.
When used separately the Intercoat-Clear dries to a flat, hard and level/smooth surface perfect for taping and masking onto with reduced chance of under-spray.
Mix 10% Hobbynox Intercoat-Clear or more with Hobbynox Airbrush Colors. Leveling/smoothness and airbrush flow on non-porous surfaces is greatly increased. Airbrush Colors dry hard and durable quickly when mixed with Intercoat Clear.
Intercoat-Clear also serves as an adhesion promoter (for painting hard surfaces) when mixed with Hobbynox Airbrush Colors.
Intercoat-Clear is not a paint reducer and it does not thin the paint. For paint viscosity reduction - use Hobbynox SP Reducer/Cleaner.
Use the Intercoat-Clear mixed Airbrush Colors within 6 hours. Keep colors capped airtight after use.

2) Hobbynox SP Reducer/Cleaner 120ml
To be used with Hobbynox Airbrush Colors when a thinner viscosity is wanted/needed.
Generally added 10% per volume to paint. May be added in greater quantities to achieve best viscosity for atomization of paint.
Paint has a 72 hour pot-life after mixing with SP Reducer/Cleaner.
The best airbrush cleaner for Hobbynox Airbrush Colors - especially when the colors are mixed with Hobbynox Intercoat-Clear.

25
Team Associated / Team Associated B64
« : 12.12.18 - klo: 08.12 »
Kiitti taas hyvistä vinkeistä🙂 Olen ensin rakentanut auton virallisen ohjeen mukaan ja tämän jälkeen säätänyt Hoken viittaaman setup sheetin mukaan. Tukivarsien (linkkien?)kiinnityksiä olen tarkastanut useita kertoja, enkä ole huomannut niissä setup sheetistä poikkeavuuksia.

Laitan ne etukulmat nyt siis silmämääräisesti:
Camber: 1 eli renkaan yläreunat lähemmäksi kuin alareuna ja kulma 1-aste.
Toe(auraus): 2 out eli haritusta 2-astetta, missä eturenkaiden etureuna on ulompana, kuin takareuna.

Takakulmat vastaavasti
Camber: 3 eli reilusti enemmän kuin edessä kuten Hoke sanoit.

Löysin netistä vielä yhden vinkin tukivarsien mittoihin tehtaan kasausohjeen korjaukseen. Liitteenä kuva. Huomattavasti eri mitat ohjeeseen nähden.

Tulen vielä Hakkilaan HF:n tiskin kautta niin voidaan katsoa onko suunnilleen kasattu kuten pitää. Kiitos avuista!


Sent from my iPhone using Tapatalk

26
Team Associated / Team Associated B64
« : 11.12.18 - klo: 22.13 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Seutup sheetillä neuvotaan:
Camber 1
Toe 2 out

Tukivarsissa on vanttiruuvit ja ko. välit mitä kirjoitin, mainittu auton kasausohjeessa.

Nämä setup sheetin 1 ja 2 out ei sano minulle mitään. Se silmämääräisesti säätäminen kuulostaa kaikkein ymmärrettävimmältä. Ohjeessa kun neuvotaan sadasosamillin tarkkuudella ja sitten säädetään silmämääräisesti niin tuntuu vähän erikoiselta.

Jos nyt alkuun laitan mutulla säädöt ja selvitän mitä nämä parametrit ovat niin koitan saada tarkemmin säädettyä.

Toinen oli diffien shimmaukset, mutta siihen löysin tästä ketjusta ohjeen. Kiitos siitä👍




Sent from my iPhone using Tapatalk

27
Team Associated / Team Associated B64
« : 11.12.18 - klo: 21.21 »
Moi,

Ostin uuden B64 auton Hobby Factorilta ja kasasin sen ohjeiden mukaisesti. Eturenkaat on pahasti sisäänpäin kallellaan (camber) sekä myös eteenpäin sulkeutuvat (toe). Ohjeessa oli turnbuckle build: front camber 21.25mm. Lähes varma että ohjeessa on väärä mitta ja pitäisi olla huomattavasti pidempi. Mittasin tämän 21.25 mm työntömitalla sadasosamillin tarkkuudella ja heittoa todella paljon yo. Rengaskulmissa. Eikö tämä mitta oteta kuitenkin metalliosan pituudesta ja muoviosien välinen etäisyys?

Takarenkaan kulmat ovat silmämääräisesti ok, mitään mittalevyä ei ole.

 Mitenhän muut ovat säätäneet nämä etutukivarret?

Topi

Sent from my iPhone using Tapatalk

28
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 17.06.12 - klo: 23.11 »
Mulla on UR 7000/10000/2000 ja tuo on keskidiffissä ihan tarpeeksi jäykkä 6S tehoilla. Jos on kyse Truggysta niin sitten tarvitsee paljon jäykemmät mutta buggy ei kevyillä renkailla(tai badlandseillakaan) tarvitse tuon jäykempiä, tod näk toimisi paremmin hieman löysemmil. 7/7/2 on melko yleinen m8e setupeissa 4S sähköillä.

Pitää kokeilla jotain tollasta 6000 öljyä eteen kun sellasta on.

29
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 17.06.12 - klo: 23.08 »
Ei ole ihme ettei meinaa kääntyä kun noin jäykkää öljyä käytät. Ota vaikka yks nolla pois öljyn jäykkyydestä..

Luin toisen vinkin alla:

Gt autoon etittiin säätöjä niin tässä hieman osviittaa...

etupää:
-etuiskareihin 1500 diffiöljy, 1.4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen tai keltainen GT auton jousi
-kickupit niin pieniksi kuin saa ts. nollaan
-casterit jonnekin 10-15 astetta
-diffiin 150 000 öljy
-kokonais auraus eteen n.3 astetta (haritus)
-camber 2-2,5 astetta
-maavara 8mm

Keskidiffi 100 000 öljy.

Takapää:
-takaiskareihin 1000 diffiöljy, 1,4mm reikiä x 2 ja hong nor valkoinen GT auton jousi
-antisquad lähelle nollaa tai jopa negatiiviseksi
-diffiin 50 000 öljy
-kokonais auraus 8astetta (auraus)
-camber 4-6 astetta
-maavara 9mm

Tässä on toimiva ja helppo ajettava setuppi. Setuppi on hyvin samankaltainen kuin viime vuoden GT8 sarja voittajaautossa. Toki ei aivan sama ja jotain tukivarsien dremelöintiäkin usein joutuu tekemään että varsia saa siirreltyä suuntaa jos toiseenkin.


--------

Tämän vuoksi laitoin paksumpaa öljyä. Pitää kokeilla normi 6000 öljyillä edessä. Keskidiffissä on 150k öljyt ja eturenkaat palloontuun asfaltilla aikamoisiksi, vaikka onkin sliksit. Jotain pitäs tehdä että saisin taakse enempi vetoa.

30
Polttisautot / Vs: Torsen tasauspyörästö
« : 17.06.12 - klo: 21.17 »
MikaR: Pikaisesti silmäiltynä näyttäis samalta kuin xray / fionori (mitenlie kirjoitettiinkin)?, pitää tutkia lisää kun pääsee kännykän päästä koneelle asti.

Dag0: itsellähän 6s + 2100kv projektit on aina tyssänyt siihen että puolmiljoonainen "litku" keskellä tekee vieläkin auton etuvetoiseksi ja kemppilukolla taas keulii maailman tappiin asti.
En ole vielä ns isojen poikien sähkösetuppia ajanut, mutta 4Sällä torsenin kanssa hieman ajettiin radalla 1:8 grossissa ja rankasti tarjos perään vetoja ja ei keulinut kirveelläkään.


Hei ei teillä ole tiedossa mikä torsen tai vastaava kävisi Xrayn 1:8 buggyyn XB8EC 2007 malliin? Löysin pitkän googlettamisen jälkeen eteen xrayn oman active diffin, mutta keskelle olisi hyvä löytää vielä lukitsevaa mallia, jotta etuvetoisuus lähtisi. 6S harjaton sähkösysteemi ja vielä kun tehot saa valjastettua oikein niin saa ajettavuutta lisää.

-Topi

Sivuja: [1] 2