Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - NJ

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 26.05.23 - klo: 16.27 »
Moi,
"Rata tulee olla suljettuna kilpailuviikolla" lukee SM-sarjan säännöissä. Koskeeko tämä myös Finnish Open sarjaa?
Itse olen kaivannut rentoja perjantaitreenejä takaisin kalenteriin. Joillain on vapaita viikonloppuja reissailuun/treeniin. Joillain on mahdollisuus saada vapaata töistä perjantaisin reissailuun/treeniin. Nyt SM-säännöt poistavat toiselta ryhmältä treenipäivät kokonaan.

2
Tulokset / Vs: Tulokset: Winter Jumps #3 Turku 8.-9.2.2020
« : 12.02.20 - klo: 21.41 »
Itse kyllä tykkäsin Honeycompeista todella paljon. Perjantain treenit ja lauantain kisa tuli ajettua yhdellä sarjalla. Pito säilyy muuttumattomana erästä toiseen ja mikä parasta, renkaiden sisäänajolipsutteluun ei tarvitse tuhlata aikaa.

4
DIY / Vs: Nylonin kestävyys?
« : 13.07.19 - klo: 09.29 »
Oma kokemukseni rajoittuu SLS tai MJF tekniikalla printattuihin polyamidiosiin (PA 2200/PA12/Nylon12...). Ne kestävät kyllä täysvauhtista off-road radalla ajoa, mutta eivät tietenkään samanlaista pahoinpitelyä ja kolarointia, jota modernit ruiskupuristetut osat sietävät. Ihan osan käyttötarkoituksesta, muodosta ja siihen kohdistuvista voimista riippuu, hoitaako printattu osa hommansa ruiskupuristeosan tavoin.

Kuten HLuomanen jo mainitsi, printattu osa joustaa huomattavan paljon enemmän ja osasta riippuen se voi olla ongelmallista. Tukivarsi on mielestäni haastavin suunnitella niin, että se toimii ja kestää jotenkin järkevästi. Jäykkyyttä saa vain poikkileikkauksen mittoja kasvattamalla, joten printattu tukivarsi on syytä olla perusmuodoltaan tuhti. Printtimateriaali on kevyttä, joten osan painosta ei tule ongelma, vaikka mittoja kasvattaa. Järkevyyden rajoissa, kaikki käytössä oleva tila kannattaa käyttää tukivarren tukevuuden maksimoimiseen.

Esimerkkinä ohessa suunnittelemani tukivarsi RC10:iin. Sen avulla B6:n hubi vetoakseleineen asentuu vanhaan peltiamme-assoon ja mahdollistaa hexivanteillla ajon + muutaman linkkiasennon lisää + hubin korkeussäädön.

-Niki-

5
Tämän tyyppisellä kytkimellä saa isonkin sarjan puhaltimia päälle ja pois.

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-receiver-controlled-switch-1.html

6
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 04.06.18 - klo: 15.04 »
Hienoa, että pääsit heti ajamaan. Itselläni ei aika millään riittänyt Burin ulkoiluttamiseen.
Tuoreemmilla akuilla kyytiä tulee kivasti vielä lisää.

-Niki-

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 2018
« : 25.05.18 - klo: 22.30 »
Ei perjantaitreeniä, yksi aamuvapaa ja 13 auton alkuerä. Huh. Kannatan edellisiä ehdotuksia jakaa kisat sähköjen ja nitrojen kesken eri päiville.

8
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 22.05.18 - klo: 12.27 »
+40 mm kisat ajetaan tänävuonna Lavangossa elokuun alussa ja jos saadaan 10 vintage autoa viivalle niin päästää leikkiin mukaan..
Olisko lähtijöitä??
Jerzi

Jep, mä tuun.

-Niki-

9
Yleinen keskustelu / Vs: Radio Ohjattu ruohonleikkuri
« : 18.05.18 - klo: 22.45 »
Mulla myös aktiivipalveluksessa otsikon mukainen laite.
Funmower tuotenimellä joskus kymmenen vuotta sitten Suomeen tuotu kone oli ollut heti uutuuttaan sähkövikainen ja jäänyt johonkin pölyttymään. Monen mutkan kautta sain sen lopulta lunastettua duunikaveriltani ja lykkäsin siihen perinteiset RC sähköt kiinni. Holmes Hobbiesin TorqueMaster säätimet hoitavat nyt 24V jännitteen toimittamisen ajomoottoreille ja nätisti toimii.

https://youtu.be/AAAYuInJysc

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 ja M8e 2017
« : 18.08.17 - klo: 16.16 »
Onko millään AKK:n lajilla kerta-SM?

Pienoisautoilussa slottis puolella ajetaan kerta-SM kisoja.

Isot kisat taitaa olla kertakisoja kuten MM/EM/PM, myös Baltian mestaruus ajettiin kertakisana.
Tarkoitin ylempänä lähinnä 1:1 skaalan motorsporttia Suomessa, mutta ajetaanhan rapakon takana ROAR Nationals skabat kerrasta poikki tyylillä. Kisojen mittasuhteet on kuitenkin vähän toiset kuin meillä täällä...

11
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 ja M8e 2017
« : 15.08.17 - klo: 11.09 »
Onko millään AKK:n lajilla kerta-SM? Jokkis? Onko yleiseen linjaan jokin syy?
En ole puolesta enkä vastaan, tuli vaan mieleen.

Itse ainakin tykkäsin tämän kesän meiningistä (SM+FO) kun sai ajaa paljon kisoja ja vielä olisi yksi tarjolla. Aina ei aikataulut anna myöden osallistua ja sade voi pilata jotkin karkelot, joten hyvä vaan kun on mistä valita.

-Niki-

12
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 07.07.17 - klo: 09.41 »
Pääasiassa yhdellä 4S-akulla. Ylädekistä on myös sellaisia versioita johon saa kaksi 2S-akkua.

13
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 05.07.17 - klo: 11.22 »
Pikainen testi Tattiksella. Moottori ja säädin vaihtuneet sitten viimekerran... yli 4 vuotta vanhat akut vähän hillitsivät menoa, mutta ihan hyvinhän tuo kulkee.

https://youtu.be/Wgrd134eAZU


14
Team Associated / Vs: Team Associated SC8e / SC8.2e
« : 16.03.17 - klo: 17.34 »
SC8.2e pääsi takaisin aktiivipalvelukseen oltuaan hetken ilman sähköjä. Alkuperäisen Castlen 2200kv koneen kaveriksi tuli nyt Mamba Monster X. Radion kolmoskanavan kautta toimiva 10-100% tehonsäätö toimii todella hienosti ja mahdollistaa juniorien piha-ajot vähentäen pelkoa nilkkavammoista tai muista tuhoista.

Talviajoja varten lyhennetystä buggy-korista tuli roiskesuoja sähköille ja putkikehikon alkuperäiset suojat saivat myös pientä päivitystä. Nyt pysyy pöllyävä lumi aika tehokkaasti poissa tekniikkatilasta.

Talvirenkaiksi valikoituivat 2.8" Trencherit asennettuina buggyvanteille. Vaikka renkaan koko kasvoikin huomattavasti, aika kivasti ne silti pysyvät pyöränkoteloissa sisällä. Koria jouduin leikkaamaan vain takerenkaiden edestä ihan minimaalisen vähän ja se olikin rengas/vanne-valinnan tavoite. Noilla renkailla saattaa päästä kesällä hiekkakuopallakin mukavasti.

-Niki-

15
Olipa mielenkiintoista nähdä tuo kisavideo. Osaa paljon paremmin hahmottaa kuinka tiukkaa kisaa todella ajetaan ja kuinka pienetkin mokat vaikuttavat. Varsinkin kun "kisatilanteet" on poistettu yhtälöstä ja kaikki ajavat vain itseään vastaan vertailu on helppoa. Tuota kun pariin kertaan katsoo saattaa jopa oppia jotain... toteuttaminen saattaa olla haastavampi juttu :)

Mulla on All-inclusive lisenssi. Maxilla on F2P + Rhein-Main, Silver Dollar 1, Amain Outback. Pari hyvää offroad rataa voidaan laittaa vielä hankintaan. Esim joku NEO + joku juniorille sopiva/opettavainen iso ulkobaana.

-Niki-

16
Ei tullut tungosta V2-10 luokkaan. No josko 40+ kisoissa sitten?
2wd kisatrukeille oma topicci, sekin on hauska (vanha) luokka.

17
Preppasin kaksi autoa kuntoon Vantaan kisaa varten ja puhuin ympäri yhden "vintage" kuskin ajamaan toista autoani. Onko muita tulossa?

-Niki-

19
Niin varsinaisesti ei tarvitse kanavia mixata mitenkään keskenään kuten kaksimoottorisessa tankissa, riittää että vasemman tai oikean tikun ylös-alas kanava käyttää nopeudensäädintä, vasen-oikea liike ohjausservoa. Pitäis olla ihan pala kakkua.

20
Jatkojaloste kuvan systeemiin niin että peukkukolo on radion toisella puolella?
Jotkut rattiradiot antavat mahdollisuuden ratin siirtoon toiselle puolelle. Ohuimmalla kahvagripillä pienikin peukalo saattaisi silloin ylettää ratille. Ratin halkaisijaa voisi tietysti tässäkin tapauksessa vielä koittaa kasvattaa jollain foumirenkaalla tai vastaavalla. Yksi vaihtoehto olisi vielä ns. tankkiohjaus eli lennokkitikkuradion yhdellä tikulla mixattuna sekä kaasu että ohjaus.

-Niki-

21
Tulokset / Vs: Finnish Open I / 21.5.2016 Turku, Tulokset
« : 26.05.16 - klo: 10.23 »
Moi

Viimeisessä patterikasifinaalissa kuvauskopteri leijui radan päällä. Kiva olisi nähdä miltä ajot siitä vinkkelistä näyttävät. Onko kuvamateriaalia jossain tarjolla?

Itselleni aamutreeneissä ekat metrit Turun kasiradalla. Hieno rata, eikä kelikään juuri parempi olisi voinut olla. Hitaasti kiirehtäen M8e A-finaalin 9-ruutuun. Vaikka kuulin juttuja radan oikuista, sähläsin silti renkaiden kanssa A1:n ja A2:n ihan cruisailuksi. A3:seen alkueristä jääneet lähes kaljut renkaat alle ja auto oli taas iskussa. A3:n viides. Lopputulosten 8. paikka maistuu hyvältä.

Nostohommista jäi elävästi mieleen yksi "suoritus" nelosien jälkeisessä tiukassa mutkassa. Auto, joka jarrutuksen sijaan antoikin täydet kaasut viimeisen nokan alastulossa, hyppäsi radan reunaputkesta komeasti yhdellä loikalla rata-aluetta reunustavan aidan yli pellolle asti. Kun olin saanut auton takaisin radalle, ensimmäinen ajatus oli että onneksi en itse patsastellut suoran päässä numerokyltin kohdalla vaan turffin kulmassa. Tuskin olisi reaktiot riittäneet koppiin vaikka silmät tiukasti kohtitulevissa autoissa pidinkin. Seuraavaksi tuli mieleen aidalla nojailevat tai istuvat katsojat. Siinä meni reilu kolme kiloa autoa hetken aikaa todella korkealla ja kovaa. Onneksi katsojia ei helposti keräydy siihen päähän rataa. Myykää iso mainospaikka nelosten päähän niin kukaan ei vahingossa jää aidalle notkumaan :)

-Niki-

22
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 11.05.16 - klo: 10.06 »
Eilen vihdoin sain sovitettua aikatauluun E1:n ensitestit. Se on heti kättelyssä sanottava, että äärimmäisen hauskasta laitteesta on kyse. Edes pomppuinen rata ei pystynyt hauskuutta hälventämään. Kolhujakin toki tuli. Rataan tutustuminen jäi oman intoilun takia kovin vähälle ja en jotenkin tajunnut kuinka romuna pääsuoran jälkeisen mutkan sisäkantteri on. Pamautin heti ekalla akulla pystysuoraan betonikulmaan. Puskurin pää poikki ja etukoritolppien kiinnityslevylle osumaa. Levyn fixauksen jälkeen homma jatkui iltaan asti ilman ongelmia vaikka katollaankin tuli käytyä pariin otteeseen.

Akkupaketteina oli käytössä tuoreet Turnigyn 4500mAh 4S:t ja ikivanhat 5000mAh:t. Säädin LRP iX8 ja moottori LRP Dynamic8 2000kv. Ajoajasta en pysty vielä sanomaan mitään, koska en ajanut lipocuttiin asti kertaakaan. Sellainen tuntuma jäi, että vähintään samanverran kun krossi-patterikasillakin.

Välitys oli liian tiheä 13/56. Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä auton pitää pääsuoralla mennä niin että hirvittää. Tiedän, että nopein kierrosaika syntyy kaikkialta muualta kuin pääsuoralta, mutta jos tuntuu siltä että pääsuoran päätä täytyy odottaa, välitys on omaan makuuni liian tiheä. Unohdin tietysti isommat pinionit himaan, joten oli vaan mentävä sillä mitä oli. Powerprofiilia säätimestä alas ja välitystä ylös, siinä on lääkkeet ensikerralle.

Ensimmäistä kertaa ajoin ulkona "tasaista" rataa autolla, jossa ei tarvitse pidottaa renkaita. Se on kyllä mahtavuutta.

Tässä illan viimeinen veto. Best lap 18.9s.
00:19,4-00:20,5-00:20,0-00:19,7-00:19,3-00:20,3-00:19,5-00:19,4-00:18,9-00:19,9-00:19,5-00:20,3-00:20,0-00:21,8-00:19,6-00:19,9

https://youtu.be/F2U9WfoICi8

23
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 11.05.16 - klo: 09.03 »
Toivottavasti pysytään otsikon aiheessa...
Ensitestit Tattiksella eilen. Tässä pari fotoa alkajaisiksi.

-Niki-


24
Tämän topicin alussa puhutaan nollaennakkosäätimestä, säännöissä ei ole mitään mainintaa. Oletan, että blinky-säätimillä on kuitenkin tarkoitus ajaa?

26
Hauska detalji... replicani on erikseen mainittu naapurien säännöissä :)

"Option parts that were on the market back in the day are also allowed. For instance a mid motor conversion kit for 2WD or a MIP 4WD conversion kit for the RC10. Also prototype option parts that were in use on team cars. Reproductions or copies of such parts and kits are also allowed (for instance NIX91, which is a Worlds'91 replica). Option categories that were not invented back in the day are banned, such as big bore dampers. It may be a good idea to ask the organizer before you do a big modification or conversion as to if it's seen as legal or not."

27
Kiinnostaa kyllä jos vaan aikaa riittää...
Ajoin 2014 Maastosarjan vikan kisan Hyvinkäällä vintage replicalla. Lähdin liikkeelle 17.5T koneella, vaikka silloista stanu-luokkaa ei erikseen ajettukaan vähäisen kiinnostuksen takia. Päivän edetessä vaihdoin 10.5T koneeseen ja autosta tuli itseasiassa helpompi ajaa, koska potkua oli paremmin tarjolla pitkiin tupliin yms. Nollaennakkosäätimellä siis ajoin. Kyllähän 17.5T autoillakin hyvät kähinät saa aikaan, mutta ehkä silti liputan vähän puhdikkaamman koneen puolesta. En boikotoi vaikka "vanhat" stanu-sähköt pitäisikin ruuvata kiinni.

-Niki-

28
Tulokset / Vs: Fifty shades of chilly EOS carpet 23.1.
« : 26.01.16 - klo: 13.14 »
Hauska kisa. Ei tarvinnut paljoa radalla puristaa kun olin takamoottorisella vintage ajokilla liikenteessä.
Skidi ajoi ekan kisansa. Kivaa kuulemma oli ajaa "ihan oikeassa kisassa". Tsemppari-palkinto oli tärkeä. Se on laitettu aarteiden joukkoon :)
Pahoittelen vielä tiimimme aiheuttamia "tilanteita" radalla.

-Niki-

29
Jaahas, no mä tulen sitten peltiammeella viivalle myös.
Max 6v haluaa ajaa ekan kisansa. "Kerhokisa" lienee paras paikka aloittaa. Vai onko tällä kisalla joku muu status? Toivottavasti muitakin junnuja tulee.

-Niki-

30
Sähköautot / Vs: Buri 1:8
« : 15.10.15 - klo: 09.53 »
 :cool:

Sivuja: [1] 2 3 4