Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - AQre

Sivuja: [1]
2
Tulokset / Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« : 31.08.04 - klo: 19.27 »
Minulla on ollut myös mielessä oman ajanottolaitteiston rakennus. Yhtenä ajatuksena oli esim. AMB:n transbonderin luku itse tehdyllä laitteella. Pitäsi vaan jotenkin saada ongittua mitä se lähettää. Tuossa ratkaisussa ei tarvitsisi juuri lähettimen päästä huolehtia. Oma transponderi maksaa kait n. 70€, joten tuo vähän rajoittaa kokeilu haluja. Etuna kuitenkin olisi ajanotto laitteiston yhteensopivuus jo olemassa oleviin transpondereihin. Myös RFID:tä on tullut harkittua ja joitakin muita ratkaisu malleja (optinen, akustinen...). Mahtaakohan tuo AMB transponderi käyttää RFID:tä?

Itse tehdyllä laitteistolla voisi radalle sijoittaa useampia antureita, jolloin saataisiin mitattua sektoriaikoja ja huippunopeuksia. Tuo kait on mahdollisa AMB:n laitteistollakin, mutta vaatinee niitä punaisia kalliita purnukoita X kappaletta.

Oma osaamiseni riittää ajanottolaitteiston toteuttamiseen, kunhan vaan saa riittävän hyvän idean ja jostain riittävästi aikaa.

Olisin myös kiinnostunut tuosta Copterin laitteistosta, jos niitä on mahdollisuus sosialisoida huokeasti harrastekäyttöön.

3
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 24.08.04 - klo: 22.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Pitääkö esim. etudiffi TCD:hen heti kärkeen?


Ei oikeastaan ole kunnon ajokokemusta TCD:stä, mutta jos tarvitset niin minulta löytyy melkein käyttämätön metalli rattaalla. Samoin keskidiffi.

Ja tervetulua vaan minunkin puolesta MP porukkaan!  :D

Minulla puolestaan ei ole kokemusta tavallisista diffeistä edessä ja keskellä, mutta muita autoja radallamme seuranneena sanoisin niistä olevan selvää hyötyä. Käytänössä meidän (Kanai II kuskien) ei ole tarvinnut "leikkiä" diffiöljyjen jäykkyyksillä ollenkaan sopivan vetosuhteen saavuttamiseksi. Lisäksi vetosuhde tuntuu pysyvän aika sopivana myös erilaisilla radan pinnoilla.

Tuo tuli siis ensimmäisenä mieleen TCD:n ominaisuuksista. Tokihan nuo parantavat kiihtyvyyttä ym. kuten varmaan tiedätkin.

Radallamme on myös testattu muita "erikois diffejä" (mm. torsen), jotka eivät ole toimineet halutusti tai ovat tehneet auton käyttäytymisestä arvaamattoman. Niinpä myös eri merkkien kuljettajat ovat vakavissaan harkinneet TCD diffien hankintaa.

Sitä en kuitenkaan osaa sanoa onko niistä hyötyä tuon kohtuullisen suolaisen hinnan arvosta. Diffit kyllä vaikuttavat todella kestäviltä, joten sen puolesta ei pitäisi tulla ongelmia. Jokin aika sitten tarkistin diffien kunnon, eikä sisällä olevat rattaat näyttäneet kuluneen ollenkaan. Ikää diffeilläni on n. 1V ja n. 60 litraa

4
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 20.08.04 - klo: 21.10 »
Kyllä niillä eri jäykkyyksillä ihan huomattavat erot on. Kokeile mitata niitten edellisten jousien paksuus. Kanai II mukana tulleet jouset olivat 1.0mm ja nuo medium jouset ovat 0.95mm. Soft jouset on 0.9mm ja hardit on 1.1mm.

Kannattaa kokeilla erilaisia jousia. Itse huomasin, että pehmeämmillä on helpompi ajaa, mutta jäykemmillä auto lähtee äkäisemmin. Nuista pitää sitten etsiä se itselle sopiva.

5
Kiitoksia vaan minunkin puolesta. Oli todella mukava päästä kokeilemaan ihan oikeaa rataa. Samalla näimme mitä osa-alueita on kehitettävä omassa ajotaidossa. Niinkuin Dampax sanoikin nuo hypyt tuotti vaikeuksia kokemattomalle.

Nyt ei muuta kuin pienet talkoot pystyyn ja omalle radalle lisää maa-ainesta ja erilaisia ajopintoja, jotta saadaan se muistuttamaan enemmän "tyypillistä" rataa.

6
Jos arvata pitäisi, niin sanoisin että diffit hajoaa ensimmäiseksi .21 koneella. Omassa Megassani sain diffien alumiiniset rattaat pyöreiksi tuolla .15 koneella.

Onnea ja menestystä kuitenkin tuolle projektille. Jos saat nuo diffit kestämään tai löydät jostakin sopivat teräksiset diffin rattaat, niin ilmoittele. Voisinpa sitten itsekkin viritellä tuota Megaa hieman "paremmaksi".

7
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 05.08.04 - klo: 22.17 »
Värit on kyllä hillityt ja pyrin huolellisuuteen, mutta toisin kävi. Ei vielä ole nuo maalaushommat ihan hanskassa, joten tuli pistettyä nuo värit väärässä järjestyksessä, josta johtuen tuo katossa oleva sininen väri on kuin juosten kustu.  :|

8
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 05.08.04 - klo: 09.53 »
Lainaus
Mistäs olet saanut tuon grafiitinharmaan spoilerin?

Tuo spoileri on ihan normaali Kyoshon osa. Pitäsi olla tilattavissa kaikilta Kyosho kauppiailta.

9
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 04.08.04 - klo: 22.17 »
Tässäpä olisi kuva Infernostani uudella korilla. Allekirjoituksen linkistä löytyy jo tuttujen kuvien lisäksi muutama tänään lisätty kuva ja video.



10
Polttisautot / Jouset ja iskarit.
« : 02.08.04 - klo: 10.47 »
Se rata jolla ajelen on aika tasainen ja pito on hyvä, eikä siellä ole yhtään isoa hyppyä. Tuolla löysemmällä iskarisatsilla auto "niiaa" mutkaan tultaessa liikaa ja siksi tuo jäykempi satsi toimii paremmin.

11
Polttisautot / Jouset ja iskarit.
« : 02.08.04 - klo: 10.20 »
400 edessä ja 300 takana.  Vaihtoiskareissa on 300 edesssä ja 200 takana. Iskarien männässä on kaksi 1,4mm reikää. Iskarien öljyt pitää valita jousituksen kanssa sopivaksi. Iskunvaimennukseen nähden liian löysät tai jäykät jouset tekevät autosta pomppivan. Jäykemmän satsin kanssa olen käyttänyt Kyoshon sinisiä jousia ja löysemmän Hobaon mustia.

Täällä esille tulleista arvoista voi lähteä kokeilemaan, mutta mitään absoluuttisia totuuksia nuo ei ole. Jokainen etsii itselleen ja radalleen mieleiset yhdistelmät.

12
Polttisautot / GS Racing Storm Buggy
« : 31.07.04 - klo: 09.23 »
Mika: Miten on toiminut tuo progressiivinen jousitus tuossa autossasi? Millaisia öljyjä/mäntää käytät iskareissa. Mitä maksaa jousisarja tai koko iskarisarja? Kiinnitykseltään ja mitoiltaan nuo lienee niinkuin muissakin autoissa?

13
Polttisautot / RB S7II
« : 26.07.04 - klo: 13.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
kai toi riippuu radastakin; jos on paljon hyppyjä jotka vaatii nopeat kiihdytykset ja vähemmän loivia kaarteita, niin voisin kuvitella että alukytkimen etuna voisi olla nopeampi kiihdytys. Ainakin Lavanko ja Jyrkkälä ovat sen verran mutkaisia/pomppuisia että vähemmän siellä pääsee kaasulla ajelemaan, enemmänkin sellasta on/off ajoa.


Varmasti tuo kytkimen sopivuus riippuu radasta. Tuo on nimenomaan oma kokemukseni meidän radalle, muilla radoilla en ole ajanut. Halusin vain tuoda esille, kun noita palojen keventämisiä ja jäykkiä jousia mainostetaan vähän jokapaikassa, niin se ei välttämättä ole jokaiselle se oikea ratkaisu. Ja tuskin kiihdytyksessä on suurtakaan apua jos renkaat sutii ihan älyttömästi. Se teho pitäisi siirtää jotenkin myös radan pintaan.

Minkäslaisia kytkimiä onroad autoissa käytetään kun en niistä juurikaan tiedä. Noissa voisi kuvitella käytettävän todella jäykkiä jousia ja keveitä paloja paremman pidon takia?

14
Polttisautot / RB S7II
« : 25.07.04 - klo: 18.56 »
Sanoisin, että erittäin hyvä valinta. Itse olen ajanut S7 koneen läpi yli 40 litraa polttoainetta ja vielä toimii hyvin, tosin puristuksia ei ole enään paljon jäljellä. Nyt ostin S7II:n ja tuo S7 jää varakoneeksi. Toivottavasti on yhtä hyvä tuo uusi kone.

Tuohon mainitsemaasi kytkimeen en ollut itse tyytyväinen. Muuten hyvä, mutta palat kuluvat todella nopeasti ja maksavat paljon. Nyt minulla on käytössä hobaon kytkinpalat ja kyoshon pehmeät jouset. Mielestäni pehmeillä jousilla on helpompi hallita nuiden koneiden tehot. Vääntöä nuista löytyy riittävästi myös alakierroksilla.

15
Polttisautot / Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« : 21.07.04 - klo: 11.28 »
täältä löytyy ohjeita tulpan valinnalle riippuen nitron määrästä, koneen koosta ja ilmanlämpötilasta.

16
Polttisautot / 3 vai 4 palainen kytkin?
« : 15.07.04 - klo: 15.01 »
Itse olen kyllä ollut tyytyväinen tuohon aikaisempaan kytkeytymiseen. Nyt käytössä on 0,9mm jouset. Kokeilin nuilla alumiinipaloilla 1.1mm jousia, jolloin auto (YK2) oli paljon vaikeammin hallittavissa -> moottorin tehot kytkeytyi renkaille ihan liian rajusti. Jäykemmillä jousilla kiihdytys oli jopa hitaampaa, koska auto alkaa sutimaan todella paljon ja alkaa heittelehtimään helpommin.

Nuilla pehmeillä jousilla tehot välittyy paljon tasaisemmin ja auto on helpompi ajaa. RB:n kone on siitä hyvä, että siinä on vääntöä myös pienillä kierroksilla, joten auto kyllä lähtee mutkasta varsin mukavasti.

Onkos nuo Mugenin alu palat sitten kestävämmät, kuin Kyoshon vastaavat?

http://www.tutka.net/~killik

17
Polttisautot / 3 vai 4 palainen kytkin?
« : 15.07.04 - klo: 13.57 »
Jos käyttää Kyoshon alumiinista kolmipalakytkintä kannattaa varautua siihen, että palat kulahtavat aika nopeesti ainakin RB:n S7 koneella. Kevään aikana meni pari satsia. Nyt autossani on Hobaon kytkinpalat, jotka on kestäny paljon paremmin.

Nuo Hobaon palat on jonkinverran painavammat, joten kytkeytyminen tapahtuu aikaisemmin.


http://www.tutka.net/~killik

18
Yleinen keskustelu / Kuvia omista Rc-autoista
« : 26.06.04 - klo: 10.56 »
Nyt löytyy kuvia myös minun ja parin kaverin autoista, sekä tänä keväänä uusitusta radastamme. Radalle rakennettiin kunnon ajajakoroke sekä pituutta kasvatettiin. Nyt rata on n. 200 m.

http://www.tutka.net/~killik

19
Polttisautot / 1/8 krossarit 2.0
« : 02.05.04 - klo: 21.05 »
Kärkkäisellä on Kanai III hyllyssä, joten sieltä sen saisi hyvinkin pian. Samaten varaosat on hoitunut nopeasti, joten kannattaa sieltä kysästä jos tulee osan tarvis.

20
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 26.04.04 - klo: 20.54 »
Onnittelut hyvästä valinnasta ja hienosta autosta.  :D

Lainaus käyttäjältä: "Dampax"

 Muistaakohan tuo AQre mitä se liima oli?

Eipä tuu nyt mieleen, mutta jos kyselee liikkeistä jotain kumimaista liimaa, niin eiköhän nuo osaa neuvoa.

Tuo auton kokoaminen sujui itselläni ongelmitta ohjeen mukaan. Vinkkinä voisin kuitenkin sanoa, että kiinnitä vauhtipyörä hyvin. Ensinnäki kytkinpalat on hankala asentaa, joten et halua tuota turhaan purkaa vain mutterin kiristämisen takia ja toisekseen jos vauhtipyörä irtoaa silloin kun kone on käynnissä se saattaa kulahtaa käyttökelvottomaksi.

21
Yleinen keskustelu / Hitec 5945MG digiservo.. kysymyksiä.
« : 08.04.04 - klo: 21.40 »
Tuo servosta kuuluva tavan servoa korkeampi, vinkuna kuuluu asiaan. Korkeampi ääni johtuu ilmeisesti servomoottorin suuremmasta "päivitysnopeudesta". Mulla ja kaverillani on vastaavat uudet servot joissa tuo ääni kuuluu. Eli nou hätä.

22
Polttisautot / Ensimmäinen polttis
« : 28.03.04 - klo: 16.47 »
RB:llä ei tietääkseni ole .21 koneita vetokäynnistimellä. Nuihin ovat jotkut kyllä omia vetokäynnistin systeemejään kyhäilleet, mutta en usko sen olevan vaivan arvoista. (Paitsi ehkä johonkin monsteriin, mihin ei saa starttiboksia.) Suosittelen hankkimaan samaan syssyyn starttiboksin.

Kaikissa nuissa mainitsemissani servoissa on metallirattaat. Digitaaliservojen ero tavalliseen nähden on, että ne ovat normaaliin "veljeensä" (vrt. HS-925MG vs. HS-5925MG) nähden hieman vääntävämpiä ja nopeampia. Digitaaliservon asentotieto päivitetään useammin.

Lisäksi digitaaliservoissa on ohjelmointimahdollisuus. Erillisellä laitteella servoihin voi ohjelmoida mm. pääteasennot, keskiasennon, nopeuden...

23
Polttisautot / Ensimmäinen polttis
« : 28.03.04 - klo: 11.15 »
Hitecin servoista HS-645MG on edelleen riittävä siihen ohjaukseen. Muita malleja voisivat olla esim. HS-945MG tai nuista digitaali versiot, HS-5625MG, HS-5645MG, HS-5925MG ja HS-5945MG.

Malli numeroista sen verran, että Hitec tekee monista servoistaan kaksi versiota, toinen on nopea ja toinen vääntävä. Vääntäviä servoja on ne joissa toiseks viiminen numero on 4 ja nopeita ne joissa se on 2.

Jos hintoja arvaisin, niin tuo HS-645MG maksanee jotain 60e ja toisessa päässä esim. tuo HS-59x5MG maksanee n. 100e.

Speksit löytyvä tommosesta paikasta http://www.hitecrcd.com/

24
Polttisautot / Ensimmäinen polttis
« : 24.03.04 - klo: 19.43 »
Lainaus
Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen eli mikä auto sitte kannattas ostaa, mikä radio, mitkä servot?

Tuohon on yhtämonta vastausta, kun on vastaajiakin. Tässä oma kokemukseni auton hankkimisesta.

Itse ostin ensimmäiseksi autoksi Mega Forcen. Jälkeenpäin ajatellen oli hyvä ostaa aluksi auto jollain perusmoottorilla ja tutustua sitä kautta polttomoottoreihin. En olisi varmaankaan onnistunut aloittelijana saamaan nykyistä konettani toimimaan huonostikkaan.

Tuo Mega Force alkoi tuntumaan aika pian alitehoiselta ja kököltä, joten hankin tuon Kanain. Jos olisin tiennyt tuota Mega Forcea ostaessani, että jään harrastukseen koukkuun, olisi fiksuinta ollut ostaa suoraan tuo Kanai ja joku perus kone. Nuitten muitten autojen virittäminen jälkeenpäin Kanain tasolle tulee kalliimmaksi kuin Kanain hinta.

Eli jos olet varma, että harrastus jatkuu ja haluat itsellesi hyvän kaluston valitsisin tuon Kanain.

Ohjausservoksi Hitec HS-645MG on voiman suhteen riittävä, nopeudessa on hieman toivomisen varaa ja kaasuun riittää aluksi joku perusservo. Esim. tuon Agressor CRX:n mukana tuleva.

25
Polttisautot / Ensimmäinen polttis
« : 24.03.04 - klo: 08.51 »
Arvasin, että tuo hintalaskuni ei kelpaa. Toki voi ostaa halvemmatkin. Itse olen hankkinut nuita varusteita pikkuhiljaa. Silti alkusijoitus oli yli 1000e. :?

Nuitten lisäksi ainakin itselläni on mennyt yllättävän paljon rahaa renkaisiin ja kytkimiin.

26
Polttisautot / Ensimmäinen polttis
« : 23.03.04 - klo: 21.40 »
Mulla on Kanai 2 ja juuri ostin Hitec CRX ohjaimen. Ohjaimesta en vielä osaa sanoa paljonkaan, mutta paperilla siinä näyttäisi olevan sopivasti ominaisuuksia. Auto on todella hyvä ja jo pienellä säätämisellä se kulkee todella vakaasti.

Jos aiot autoasi viritellä, niin silloin valitsisin Kyoshoista tuon Kanain. Perusversio viriteltynä Kanain tasolle tulee todella paljon kalliimmaksi.

Kanain varustaminen ajokuntoon ei taida 1000e onnistua. Varsinkin jos haluaa auton tasoon sopivat varusteet

Runko ~680e
Kone   ~300e
Pilli      ~60e
Ohjain ~200e
Servot ~100e
Renkaat ~50e
YHTEENSÄ: ~1460e

Lisäksi tarvitaan mm. hehku, akut, startti, menovettä ym.

Pihasuditteluun tuo on kyllä overkilliä, mutta luulenpa että ei mee kauan kun jo omaa rataa suunnittelet ja siinä samalla kaveritkin innostuu tähän hienoon harrastukseen ja hankkivat omat autonsa...

27
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 15.03.04 - klo: 19.42 »
Täältä löytyy myös yksi kappale MP-7.5 infernoja. :D

Jotkin nuista Kyoshon osista on kyllä järkyttävän kalliita verrattuna esim. Hyperin vastaavaan osaan. Ei kukaan sattuis tietämään nettisivua, jossa ois lista osista, jotka käyvät ristiin? Jos tommosta listaa ei missään ole, niin ei olis tyhmempi ajatus, jos joku alkaisi kerämään luetteloa yhteen käyvistä osista.

Sivuja: [1]