Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Bigbear

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 45
1
Sähköautot / Sworkz S14-3
« : 18.04.19 - klo: 08.35 »
Sworkz julkaisi jo viime syksynä uuden 4wd 10 krossarin malli S14-3.




Itse olen autolla ehtinyt jo jonkin verran ajella niin Hakkilan turffillan kuin messukeskuksen betonilla.
Auto on osoittautunut heti nopeaksi ja ylimääräisiä tuning osia ei tähän laitteeseen tarvitse. Niitä toki olen kokeillut, mutta ilmankin pärjää.

Yllätys oli myös se että "EOS" matolle suunniteltu auto toimi niinkin hienosti messukeskuksen betonilla.
Autossa on paljon hiilikuitua ja alumiinia vakiona ja rakenne on varsin kestävän oloinen.

Autoja ja varaosia saa myös Suomesta, joten harrastaminen on vaivatonta.
Kisatiimi myös tukee autojen setuppien ja muidenkin asioiden suhteen varsin mukavasti.

Lisäksi facebookista löytyy kattava keskustelufoorumi, jossa on mukana Pro tason kuljettajia.


http://sworkz.com/electric-powered-cars/sw-910032?lang=ja
https://youtu.be/cfuMi4brvrE

With more top drivers joining SWORKz, this has helped in the development and improvement of our 1/10 off road electric buggies. The brand new SWORKz S14-3 is a direct result of that. Based on the success of the S14-2, SWORKz further developed its 1/10 off road buggy and came out with the S14-3. One of its most unique features is the 5mm Axle Universal Cross Drive Shaft that were specially designed and made from Sworkz 1/8th buggy steel material.

For carpet off road racing, we gave up the pivot ball system and went with the C-Hub steering system. Standard included the new Centre Slipper Clutch System. With the new C-Hub system, the S14-3 now has a new and improved front and rear suspension shock system.  The S14-3 new design front and rear arms are made from strong composite nylon materials. We will also offer newly developed “carbon fiber” arms later as option parts. The T-7075 aluminum chassis with its center twist system gives more rear grip. When equipped with the new front and rear upper carbon decks, the buggy has more traction.

The S14-3 includes many high quality parts, a refined shock system and option parts. Many SWORKz Factory Team Option Parts are included. SWORKz utilizes only the highest quality materials and industry leading manufacturing processes resulting in a faster, stronger, and more reliable vehicle.

The S14-3 Pro Kit is designed to win.

S14-3 Kit Features:

SWORKz T7075 aluminum B.H.C(Black Hard Coated) chassis with its new center flex system design.
High performance CNC crown gears and pinion gears.
Unique 5mm Axle Universal Cross Drive Shafts.
New Centre Slipper Clutch System.
New Pro-composite Carbon Fiber shock towers with new geometry Shock Positions.
New design shock bodies with 3mm Teflon hard coated shafts.
S14-3 front and rear arms made from strong composite nylon materials.
Kit comes standard with both 9 and 11 degree front C Hubs.
New Adjustable Steering Plate with New Bell Crank.
Full aluminum arm holders with adjustable Toe-in Block.
SWORKz Aluminum Steering Servo Mount.
S14-3 Velocity 2.0 Body Shell with Formula Bulkhead Wing.

2
Onko ajatuksia yhdistää 2wd ja 4wd buggy luokkaa kun osallistujia on maltillisesti?

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 04.03.19 - klo: 20.04 »
Nyt olisi sitten mahdollisuus ajaa erilaista kisaa. Fullspeed Offroad Reedy -kisaan mahtuu mukaan, laittakaa ilmoittautumiset sisään.
Olisi tarjolla vaihtelua siihen alkuerien ajamiseen. Tietysti jos kaikki aika menee tähän virtuaaliseen mielensäpahoittamiseen, eihän sitä sitten ehdi😁.

Tämä on hienoa!
Onko tuosta formaatista olemassa ns. ajokaaviota?
Ja ei kai kukaan ainakaan tässä viestiketjussa ole pahoittanut mieltään?

4
Miksi kisan pitää olla ponderi viesti? Eikö oikea Endurance eli kestävyysajo kiinnostaisi?

5
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 22.02.19 - klo: 13.31 »
Tässä on tavallaan kahta vaihtoehtoa väläytelty.
Yksi on voisiko sanoa formaatiton ajelu, jossa ajetaan esimerkiksi 5min lähtöjä. Tuo on varmasti ihan hauskaa vasta-alkajille.
Itse jonkun kisan ajaneena suosin tuon lisäksi kisaajille kevyempää formaattia esimerkiksi aiemmin mainittuja joissa ei ole niin raskasta alkuerä rumbaa.

Voihan se toki olla, että jos kokeillaan muita formaatteja niin palataan takaisin alkuperäiseen :)


6
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 12.02.19 - klo: 14.08 »
Pitääkö kuskit jakaa kolmeen karkeaan ryhmään :)
Höntsäilijät
Harrastelijat/satunnaiset kisaajat
Kilpailijat

Jokainen ryhmä tarvitsee omanlaisiaan tapahtumia.
Itse haluaisin ajaa niitä perinteisiä 5min eriä, mutta ilman usean tunnin alkuerä rypistyksiä.

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 11.02.19 - klo: 12.01 »
Tukeeko rctiming ajanottosofta seuraavaa formaattia

Alkuerät 3 peräkkäisen nopeimman mukaan.
Sitten Finaalit vaikka 5x5min siten, että jokaisen finaalin 2 nopeinta nousee ylempään finaaliin ja 2 hitainta tippuu alempaan finaaliin?

Jos tukee, niin voisin jopa olla kiinnostunut vetämään yhden tuollaisen testikisan joku kaunis viikonloppu Hakkilassa.




8
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 08.02.19 - klo: 15.26 »
Me ollaan tehty joskus Ratamestari-kerhokisoissa siten, että kun oli vain yksi erällinen kussakin luokassa kuskeja, niin ajettiin vähemmän aika-ajoja (3, joista 2 parasta laskettiin) ja enemmän finaaleita (4, joista 2 parasta laskettiin) verrattuna esim. FTT-sarjaan. Tämä toimi hyvin, kun lähtöruudut saatiin selville kuskien osalta vähemmillä aika-ajokierroksilla, kun kaikki pääsi kuitenkin A-finaaliin. Ja toisaalta kaikissa finaaleissa oli hyvää kisailua, kun niissä sitten ratkottiin varsinaiset lopulliset sijoitukset ja kaikki finaalikierrokset kannatti ajaa. Mutta tämä tosiaan ei toimi, jos kuskeja on luokissa enemmän kuin mitä yhteen erään mahtuu, niin kuin viime aikoina on ollut. Meillä on kaikki luokat ajettu samalla formaatilla aina kisoissa eli myös esim. minit, joissa "virallisemmassa" kerhokisasarja-formaatissa on pidemmät erät ja erilaiset ajokaaviot yms. ja hyvin on sijoitukset löydetty lyhyemmässäkin ajassa. Tosin pidempi erä mahdollistaa sitten vielä isomman virheen jälkeen kirimisen sijoituksissa, jos virhe sattuu erän alkupäässä.



Saanko kysyä mikä inspiroi ajamaan noin paljon alkueriä, jos on vain yksi erällinen kuskeja? Joskus tein analyysiä WJ kisojen vapaiden harjoituksien tuloksista, jotka olivat siis 3 peräkkäisen kierroksen mukaan laskettuja. Ne korreloivat erittäin vahvasti lopullisia alkuerän tuloksia. Siitä vaan syntyy väistämättä ajatus alkuerien mielekkyydestä perinteisessä formaatissa varsinkaan kerhokisoissa...

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 06.02.19 - klo: 11.36 »
Miten se reedyrace formaatti menee? Se voisi olla myös kokeilemisen arvoinen?
Toinen mitä olen miettinyt, niin yhden kierroksen alkuerät ja loppupäivä finaaleja. Finaaleista esim kaksi parasta nousee ylemmäs ja vastaavasti kaksi hitainta tippuu.

Jos finaaleja ajetaan vaikka 7 ja 5 lasketaan, niin voisi päästä riittävän tasapuoliseen lopputulokseen.


10
Kilpailijoiden kanava / Kerhokilpailu formaatit
« : 05.02.19 - klo: 12.08 »
Tähän säikeeseen voisi luoda keskustelua kerhokilpailuissa käytettävistä ajoformaateista.
Hyvin usein epävirallisissa tai kerhokisoissa ajetaan samalla formaatilla, joita käytetään isommissa kilpailuissa.

Onko kerhot kokeilleet muita formaatteja ja minkälaisia kokemuksia niistä on saatu?

Ehkä kimmokkeena tähän kirjoitukseen oli viimeisin FORS kisa, joka oli loistavaa viihdetta. Kuitenkin tuntui turhauttavalta ajaa 0900-1600 harjoituksia ja alkueriä, jotta saatiin samat kaverit samoihin  finaaleihin kuin aina ennenkin. Millä formaatilla saataisiin enemmän kilvanajoa?

PS. En koe esim WJ:n, SC:n enkä FinnTrackin olevan kerhokisa sarjoja. 
PPS. Mielestäni kaikkien kilpailujen ei tule kasvattaa kisaajia varsinaisiin isoihin kilpailuihin.

11
Kisamaksu 40e koskee käytännössä vain lajin kovimpia sarjoja. 1/8 SM ja Maastosarja. Eiköhän jokainen kerho järjestä halvempia tai jopa ilmaisia kerhokilpailuja. Kun vertailette asioita, niin ottakaa mukaan myös tuo aspekti. Se on varmasti lajissa kuin lajissa yksi tekijä joka määrittelee kustannuksia. SM tasolla itse kilpailumaksut ovat erittäin pieni osa koko kulurakennetta.

Olisi kiva kuulla vaikka Top 10 1/8 buggy SM sarjan kuskien budjetit per kesä.
Itse en heihin kuulu ja silti kesässä palaa 2-3ke

Osallistumismaksun sijasta olisi rakentavaa miettiä miten saataisiin kuluja laskettua muilta osin.

12
Vapaa keskustelu / Vs: iskarin ulos vaimennus...
« : 29.05.18 - klo: 10.56 »
Itse pidin kyseisistä iskareista kasikrossarissa.
Se kuinka paljon etua noista saa on sitten taas eri kysymys.

Sulla tais kuitenkin olla ne niin päin että sisäänvaimennus oli jäykempi kuin ulos.

Totta turiset. Noin se juurikin oli. Kai tuolla voi saavuttaa voimakkaan vaimennuksen iskuissa ja iskari ei kuitenkaan kerää itseään sisään kun ehtii työntyä ulos pienemmän vaimennuksen kanssa.
Ps. nyt taas mennään hyvin perinteisillä männillä..

Edit: Itseasiassa kun tarkemmin mietin asiaa, niin VRP männissä vaimennus säätyy molempii suuntiin. Kumiläpät tekee paluuvaimennuksesta nopeamman ja hiilikuitu levyt vaimentavat sisäänjoustoa silloin kun mäntä liikkuu nopeasti.

13
Vapaa keskustelu / Vs: iskarin ulos vaimennus...
« : 15.05.18 - klo: 13.06 »
Itse pidin kyseisistä iskareista kasikrossarissa.
Se kuinka paljon etua noista saa on sitten taas eri kysymys. 

14
Kallis viimeinen kuukausi 😎

15
Sähköautot / Vs: Sworkz S12-1M
« : 23.04.18 - klo: 13.15 »
Nyt on talvikausi ns paketissa. Auto saatiin Harrin kanssa hyvään iskuun lauantaina messuilla ajetussa vikassa Wj kisassa. Alkukaudesta oltiin kaukana kärjen takana ja nyt ero on supistunut jo merkittävästi.
Auto osoittautui talven aikana helpoksi ylläpitää ja ajaa. Tästä on hyvä jatkaa ensitalvena.


16
Käsittääkseni kisat tekivät persnettoa renkaiden takia ja kaiketi ainakin osa tappiosta saatiin sitten pelastettua? Tarkkaa tietoa ei ole kun on vain tarinoita sieltä täältä

17
Se mitä olen keskustellut AKK toimarin kanssa, niin innostuivat isojen SM kisojen järkkäämisestä näkyvälle paikalle. Voivat auttaa radan rakentamisessa ja näkyvyyden saamisessa. En oleta että AKK toimari on siellä selkävääränä teippaamassa ratoja tai te olette paistamassa makkaraa. Kyseessä on isommat linjat.

18
Oma henkilökohtainen mielipide on, että jos ne säästöt pitää jossakin tehdä, niin ne pitää rajata säännöillä.

Esim.
-ykstyyppirenkaat ja rajoitettu määrä renkaita per kisa
-ykstyyppimottori tai vastaava, jos mahdollista (ei polttiksissa)
-kilpailuformaatti ja aikataulu siten, että se ei vaadi lukuisia hotelliyöpymisiä (perjantain treenit nostaa kustannuksia per kisa jo sen 150-200euroa aivan helposti, jos edes riittää= töistä poissaollo + hotellit + ruokailut)

Loistavia ideoita ja esim SC sarjaan saatiin aikoinaan yksityyppi rengas ja muistaakseni yksi setti per kisa. Vasta-alkajille myös mahdollisuus ajaa muilla renkailla (Jotta ei tarvitse ostaa renkaita edes sitä yhtä kisaa varten)

Aikataulua muokkaisin kaksipäiväisissä kisoissa siten, että ne alkaa la päivällä, jolloin PE yöpyminen ei ole pakollista.

19
Millaista apua toivoisit sieltä saavasi? Voitko kertoa esimerkin niin aukenee paremmin mitä haet.

Tuossahan luettelin jo asioita.

Parhaimmillaan AKK voisi auttaa jopa kisapaikan rakentamisessa ja luoda ammattimaista markkinointia kilpailua varten.

Tiedän vain yhden kerran kun AKK on ollut mukana auttamassa. Siitä on aikaa ja se oli ennen kuin itse kiinnostuin RC autoilusta.

20
Heitetään vielä sellainen kommentti tai kysymys seuroille.

Kuinka moni seura on pyytänyt SUORAAN AKK:lta apua SM kisojen järjestämiseen/markkinointiin/resurssheihin/Jne?

21
Otetaanpa hiukan toisenlainen näkökulma

Mitä jos väittäisin osallistumismaksujen korotuksen aiheuttavan aktiivikuljettajalle vain 1-2% lisän harrastuskuluihin?

22
Pelkällä buffalla ei kisoja tehdä. Buffa on hyvä lisä mutta ei välttämättömyys

23
Jos kyseessä on SM kisa, niin ehdottaisin että järjestävä seura pyytäisi akk:lta apua kisojen järjestämiseen (markkinointi, resurssit, sponsorit jne) tällöin myös saataisiin vastinetta akk maksuille ja kyettäsiin mittaamaan akk:n kiinnostus pienoisautoilua kohtaan.

24
Kilpailukutsut / Vs: SC WinterCup V 17.3.2018 Ulvila
« : 14.03.18 - klo: 12.19 »
Sellaisen vinkin antaisin kilpailunjohdolle, että aikataulu laitetaan pyörimään ns. pakotetusti järjestelmästä ja erät lähtee aikataulun mukaan oli kuskit valmiit tai ei. Jos mennään vapaalla formaatilla, niin aikataulu vain venyy entisestään.

Asioitam joista voisi päivää lyhentää
1. finaalien lähtövälit taisivat olla 5 min normaalin 3 sijaan. Kolmella minuutilla tulee melkoinen kiire ja ei ehdi juurikaan ajamaan ennen starttia. 5:llä ehtii. Jos tuon muuttaisi niin saisi teoreettisesti tunnin pois, joka ei kuitenkaan toteutuisi kun kuskeja sitten saisi odotella ellei käytetä pakoitettua aikataulua.

2. Vain yksi harjoitus aamulla. (kauhea älämölö kun ei saa treenata ennen kisoja tarpeeksi ja kauhea etu niille, jotka ovat tulleet jo pe ajamaan :) )

2. Ruokatauko pois. Kuka nyt kisapäivän aikana syö, muuta kuin erien välissä nopeasti..

3. Enemmän kuljettajia per finaali.

Näillä kaikilla saisi 4h tuntia päivästä pois, mutta aiheetuuko siitä liikaa mutinaa?


25
Tennari takaisin   :grin:
Kuten Olli mainitsi, niin nyt renkaat suhahtaa aika (todella) nopeasti ainakin nelkussa. Tosin hiukan taas vaikuttaa, että Minipinneissäkin on eroja keskenään.

Mutta onneksi kohta on kesä ja pääsee savelle

26
Tulokset / Vs: Tulokset: SC WinterCup IV Vantaa 17.2.2018
« : 22.02.18 - klo: 10.23 »
Pitkästä aikaa sain yllättävän mahdollisuuden osallistua Sc kisaan Mikon DESC410 laina-autolla. Auton sain perjantaina käsiini ja lauantaina pääsin kokeilemaan miten Äänekosken voittopeli istuu käteen. Pienen totuttelun jälkeen ajo alkoi sujua ja vauhti oli riittävää.

Alkuerissä oli hiukan ruuhkaista ja ei saanut ajettua oikein puhtaita suorituksia ja samalla kolasin Martin ulos (Sorry) Onneksi tuo kolaaminen ei oikeastaan muuttanut alkuerien tuloksia ja Martti sai pidettyä kakkossijan.
Tony otti kohtuullisen ylivoimaisen paalupaikan ja itsellä oli "tyytyminen" kolmanteen sijaan.

Ensimmäinen finaali meni Tuomaisen kanssa taistellen 3/4 sijasta, jossa Petri vei pidemmän korren.
Toisessa finaalissa sain roikuttua Tonyn perässä, mutta ohituspaikkaa ei löytynyt ja sitten yritin kaikkeni vikassa kurvissa ja tulin 0,012s ennen Tonya maaliin, mutta tuomarit olivat tarkkoina ja antoivat sekunnin aikarangaistuksen oikaisemisesta.

Kolmannessa finaalissa pysyin suht lähellä Tonya, mutta pieni virhe pääsuoran alussa varmisti sen, että Tony meni menojaan.

Vikassa finaalissa tipuin alkukierroksilla todella kauas, mutta 7min finaalissa ehtii nostamaan sijoituksensa ja pääsin sijalle kolme ja kunnes lopussa huomasin olleeni toinen.

Päivä oli mitä mukavin vaikka SC auto tuntui aika hitaalta krossarien jälkeen. Ajo oli siistiä ja kilpailut ratkottiin ilman isompia kolaamisia. Podiumin toiseksi korkein paikka oli melkoinen yllätys, kun ajattelin SC erikoismiesten menevän menojaan.

Tiedä vaikka innostuisi tulemaan Ulvilaan jos jostain saa auton lainaksi :)

#112 Sami


27
Onko tietoa minkälainen rengas radalla toimii? Muistikuvani SC kisoista vuoden takaa on se ettei uudella renkaalla tehnyt mitään. Onko tilanne sama buggyllä

28
Sähköautot / Vs: Sworkz S12-1M
« : 23.01.18 - klo: 10.27 »
Syksyn ja alkutalven kokemuksia autosta Hakkilan radalta.
Autolla on nyt ajettu melkoinen määrä kierroksia ja varsinaista heikko kohtaa en ole autosta löytänyt. Kestää pommitusta ihmeen hyvin. Vaihdoin diffin 4 rattaisen > 2 rattaiseen versioon, niin auto istuu paremmin mun käsiin betonipinnalla. Lisäksi pienellä linkki jumpalla saatiin liiallinen kallistelu kuriin.

Vaikka auto on enemmän matoille suunniteltu, niin mukava sillä on ajaa myös perinteisillä radoilla. Autosta on tulossa myös päivitysversio lähiaikoina jos huhut pitävät paikkansa.

Martin Wollanka siirtyi Xraylta Sworkzille ja osallituu tulvana viikonloppuna ajettavaan EOS kisaan. Martin on ollut tyytyväinen autoon jo tähän mennessä. Mielenkiinnolla odotan miten auto tulee kehittymään jatkossa kun on kokenut ja nopea kuljettaja tiimissä.

29
Sähköautot / Vs: Sworkz S14-2 neliveto buggy
« : 23.01.18 - klo: 10.22 »
Nyt kun on päässyt hiukan ajamaan myös nelkulla, niin kokemukset ovat todella positiivisia. Vielä ei ole mennyt yhtään osaa rikki edes TUA:n radalla jossa auto toimi hienosti (B finaali WJ:ssä)

Yhtä modifikaatiota ollaan kokeiltu. Lyhennettiin etuylätukivartta jotta saadaan auto kääntymään enemmän vetopäällä. Modi ei ole kuitenkaan välttämätön sillä auto toimii vakiona todella mainiosti.

EOS matolla en ole vielä autoa käynyt testaamassa vaan keskittynyt Hakkilan betoniradan kiertämiseen. Huhujen mukaan Sworkz tekee uuden nelkun, joka on tarkoitettu EOS autoksi.



30
Kiitos järjestäjille ja kanssa kilpailijoille erittäin mukavasta kisaviikonlopusta. Oli muuten mahtavaa seurata kun Julius otti nelkuissa ensimmäisen pokaalin isän nenän edestä. Muutama tietää minkä panostuksen Keijo teki lauantaina jotta nelkkujen ajaminen oli edes mahdollista.
Omat ajot meni miten meni. Lauantaina finaalit meni reisille mutta sunnuntaina rata ei saanut yliotetta ja ajoin ekassa 4wd kisassa altavastaaja autolla B finaaliin. Täydellinen aloitus vuodelle.
Äänekoskella nähdään.
 
Sworkz autot kestivät kisat mielettömän hyvin ja yhtään keskeytystä ei tullut.
/Sami

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 45