Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tomppa82

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 74
1
Hieman jo vanha aihe, eikä tietoa onko kysyjä jo päättänyt, mitä laittaa. Mutta kyllä sen saa kulkeen yhdelläkin koneella riittävästi. Omassa RC-veneessä 1900kv ulkopyörijä ja kulkua suoravetoisena 4S- (2x2S)-lipoilla ihan jo mukavasti, ainakin aloittelijan tarpeisiin. Tuossa kysyjän kyoshossahan on ilmeisesti jonkunmoinen alennusvaihde, jota itse en näkisi tarpeelliseksi.

Edit:veneeni siis hobbykingin surge grusher, joka suurinpiirten samaa kokoluokkaa twinstormin kanssa, ehkä hitusen voi olla pienempi. Tyypiltään tosin katamaraani.

2
Vapaa keskustelu / Vs: Spagetti/Lasange levy auto projekti
« : 27.12.15 - klo: 20.09 »
60% margariiniä kokeilin tankissa , ei ollut kovin kiukkunen menemään. Seuraavaks täytyy kokeella 80% voita  :smiley:

Puhdasta 100% meijerivoita vaan... ;)

3
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 27.12.15 - klo: 20.04 »
BUMP Vielä mietiskelen noita veneen sähköjä. Tällaisia katsellut.

HobbyKing 30A Boat ESC 3A UBEC
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__24567__HobbyKing_30A_Boat_ESC_3A_UBEC.html

XK2845-B-2000kv Brushless Inrunner
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__17725__XK2845_B_2000kv_Brushless_Inrunner.html

Turnigy XGD-11HMB Digital Mini Servo 3.0kg / 11g / 0.12
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__25455__Turnigy_XGD_11HMB_Digital_Mini_Servo_3_0kg_11g_0_12.html

Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8338__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_2_.html

7.2v NiMH akku?


Mahtaakohan kyseiset osat pelata keskenään ja kyseisellä jännitteellä?

Onko veneen nopeudensäätimessä pakollinen tuo vesijäähdytys? Ilm. kyseinen moottorikin vaatisi vesijäähdytyksen. Veneen ei ole tarkoitus kulkea kovaa! (10-15kmh..) Kuvat veneestä aikaisemmassa postissa!

Jos et ole vielä hommannu, niin pienemmän KV:n moottorin voisi varmaan valita tuollaiseen hidaskulkuiseen veneeseen. Kokeilla vaikkapa ensialkuun sellaista n.1000-1500KV:n konetta.

Jos et tarvi muuta, kuin eteen-taakse ja kääntyminen oikeaa-/ vasemmalle- toiminnot, niin 2- tai 3-kanavainen autoradio riittää kyllä, ei tarvi mitään 4- tai useampikanavaista "lennokki-radiota". Näitäkin löytyy kyllä tikku-radioina (ainakin ns. paremmilta merkeiltä), itse nyt kuitenin ainakin tykkään enempi ratti-malleista. esim. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10608__HobbyKing_174_8482_GT_2_2_4Ghz_2Ch_Tx_Rx.html on ihan OK. laite hyvinkin kohtuulliseen hintaan.

4
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 21.04.15 - klo: 17.39 »
3 tuntia ylitöitä välillä 18-21.00, eli tulee normaalin ylityö-palkan päälle vielä iltalisätkin...

5
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 05.04.15 - klo: 23.08 »
Valo-asennuksia. Eli tuli tuossa joku aika sitten hommattua valmis valosetti (etuvalot, takavalot ja vilkut), mutta erinäisistä syistä johtuen en sitä silloin  kerennyt asenteleen. Tänään sitten otin setin lähempään tarkkailuun ja innoistuin sen jo melkein kokonaan asentaankin. En vaan löytäny sopivan kokoista poranterää, että ois saanu 5mm ledeille sopivia asennusreikiä tehtyä koriin. Ja yksi pikkujuttu siihen pitäis vielä jotenkin suunnitella ja toteuttaa...

6
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.04.15 - klo: 23.01 »
Millähän ohjelmalla li-ion 7,4v akku pitäis ladata.nimhi vai lipo?

Li-Ion-ohjelmalla.

7
Vapaa keskustelu / Vs: Mitä Juot Nyt
« : 03.04.15 - klo: 18.40 »
Hartwall Original + Tapio

8
Sori jätkät vähän off-topic, mutta ottaa niin kupoliin kun mammat ja papat tukkii pyörä ja kävelytiet ylipitkillä kävelysauvoilla ja sitten kun ne vielä sojottaa sivulle 45 asteen kulmassa!  :grin:

Tästä muuten tuli mieleen: Täälläpäin porukka hiihtelee joen jäällä kelkkareiteillä ja sitten kun ajat siitä kelkalla, niin saat väistellä niitä hiihtosauvoja. Kun se reittihän luonnollistikkin on niitä hiihtäjiä varten. Johan sen nyt tietää siitä, että viralliselta nimeltään on moottorikelkkareitti.. Juu-u, jooh eihän se nyt v...tuta yhtään... Ai miten niin sen nyt pitäis v...ttaa???

9

Meillä kans Volvo 340, onks siin nyt 60 heppaa ja on hihnan veto. Jaksaa mennä pelolla 60km/h :grin:

Hihnan veto?

Mitä se muuten niin paljon pelkää, että jaksaa jopa 60km/h painella pakoon?

10
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.03.15 - klo: 11.44 »
Minuutin? Se jännite pompsahtaa heti rasituksen loputtua, ihan sekunnin kymmenyksissä jopa. Pitäisi saada reaaliaikainen lukema siltä hetkeltä, kun notkahtaa. Jo sekunninkin viive antaa ihan totaalisen väärää informaatiota. Minuutista nyt puhumattakkaan.

11
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 09.02.15 - klo: 16.20 »
Olen joskus vaihtanut kennot vanhaan akkuporakoneen akkuun, taloudellisesti se ei kannata, mutta jos uutta vastaavaa akkua ei saa, niin siinä tapauksessa ainoa mahdollisuus.


Ja taas totaalisen eri asia vaihtaa kaikki kennot, kuin yksi kenno...

12
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 09.02.15 - klo: 16.09 »
Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?
vaihtamalla rikkinäisen kennon?

Näin minäkin tekisin.
Jerzi

Siinähjän vaihdatte pistehitsattuja pötkö-Ni**-akkujen kennoja. Kertokaa sitten muillekkin, miten onnistui. :wink:

13
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 09.02.15 - klo: 06.00 »
Noh kerroppa, Jertzi, miten se korjataan?

14
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 08.02.15 - klo: 08.41 »
noh eipä pysty,ei.

15
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 07.02.15 - klo: 22.11 »
Jännitteen perusteella sanoisin, että siitä pudonneesta akusta on yksi kenno pimeänä (ilmeisesti oikosulussa). Ja se "syö" muita kennoja. Pitäisi mitata ne kennot (jännitteet) yksitellen...

16
Yleinen keskustelu / Vs: umpiot
« : 07.02.15 - klo: 17.40 »
Noh sitten. Se kokoluokka vaan ois voinu olla mainittuna aloitusviestissä. :wink:

17
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 07.02.15 - klo: 14.56 »
Ei se mitään meinaa, jos hetkellisesti käy latausjännite pikkuisen korkeammalla. Kunhan ei jää lataamaan jatkuvasti ylijännitteellä. Ihan normaalia se on.

18
Yleinen keskustelu / Vs: umpiot
« : 07.02.15 - klo: 10.13 »
??? Ööhhh... tuota noin... Ootkohan nyt ihan oikealla foorumilla? Tää on RC-autoihin (=radio-ohjattaviin) keskittynyt foorumi, ei oikeisiin autoihin.

19
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 06.02.15 - klo: 11.30 »
Latasin just tuota7.4v 2s 7000mah/50c akku. Akun jännite näytti heti latauksen alussa 7.7v ja 45 minuutin latauksen jälkeen 8,385v 3300mah. Onko tuo jännite liian korkea?

Täyden 2S (7.4V) LiPon jännite on 8.4V (4.2V/ kenno), eli ei oo vielä liikaa

20
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 05.02.15 - klo: 15.44 »
Putken ominaisuuksia:

1: Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.

2. Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää, kuin kuori on.

3. Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.

4. Toimitettaessa putken on oltava täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.

5. Putki toimitetaan ilman ruostetta. Ruoste asennetaan putkeen työmaalla. (Jotkut toimittajat nykyään asentavat putkeen ruosteen jo varastossa, näin säästyy aikaa työmaalla.)

6. Yli 153m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettava sanat "pitkä putki" jotta myyjä tietää, että se on pitkä putki.

7. Yli 3.2km pituiseen putkeen on kirjoitettava sanat "pitkä putki" myös keskelle, että myyjän tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.

8. Halkaisijaltaan yli 15cm olevaan putkeen on kirjoitettava sanat "suuri putki", ettei myyjä luule sitä pieneksi tai tarvitse mitata putken halkaisijaa.

9. Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Näiden reikien tulee olla erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.

10. Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa haluatko oikea-, vai vasenkätisen kulman. Muutoin putki asennetaan työmaalla väärään suuntaan.

11. Muista tilauksen yhteydessä määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putken. Nimittäin jos käyttää ylämäen putkea alamäessä, vesi virtaa putkessa väärään suuntaan.

21
Mitä helkutin merkitystä sillä muka on, onko se myynti-teksti siinä uudessa ilmoituksessa vai linkki vanhaan ilmoitukseen, josta se teksti löytyy? Varsinkin kun sama teksti kuitenkin copy-pastella tulisi siihen uuteenkin ilmoon....


Se on toki v....mäistä, jos monen linkin takana se alkuperäis-ilmoitus...

Edit: V... mitä ranskalaisia (perunoita). 30 minuuttia 250 asteisessa uunissa, osa silti vielä sisältä raakoja. Kääntelin kyllä välissä

22
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.02.15 - klo: 16.07 »
Poksahtaako kuoren puolikkaat irti toisistaan, vai mitä tapahtuu?
Voiko todeta tunnustelemalla akkua, ennen kuin näkyy selkeästi?
Kyllä sen tunnustelemalla tuntee kun akku alkaa pullistumaan ja silmälläkin sen huomaa.

Väittäisimpä kyllä, että käsillä voi huomata pienen pullistuman selvästi ennen kuin silmällä näkee. Ainakin HardCasesta. Ainakaan jos ei ole pullistomatonta verrokiksi. Itsellä tuossa muutama samaan aikaan ostettu ja aikalailla saman verran käytetty Hardcase-Genssi, joista yhdestä kädessä tuntee, että alkanut pullistuun jostain kumman syystä, ei tosin yhtään enempää rasitettu, kuin muitakaan yksilöitä. Silmällä oikeen tarkkaan katsomalla just näkeekin, kun on pullistumaton verrokki toisessa kädessä. Mutta ilman verrokkia ei varmasti huomaa silmällä.

23
Saimme täydennystä Gens Ace akkuihin!!

Lähetyksessä saapui kattavasti pehmytkuorisia 3S akkuja 450-2200mAh kokoluokassa
http://fi.eurorc.com/category/173/3s-lipo-akut

-Timo

Mites kun mulla ollu joulukuun lopusta tilaus vetämässä 3S 5000mAh/ 40C akuista. Varastosaldo näytti vielä äsken nollaa, eikä sähköpostiinkaan oo tullu mitään tietoa.. Milloin niitä sais?

24
Erään nimeltä mainitsemattoman foorumilaisen jatkuva valitus koskien erästä Jyväskyläläisliikettä... :wink:

25
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.01.15 - klo: 13.57 »
Eipä oikeastaan, kyllä se samalla tavalla jännite (per kenno) notkahtaa, jos kennot muuten identtisiä. Jos siis saman verran virtaa imaistaan. Käytännössähän virtamäärät hieman muuttuu eri kennomäärillä, mutta jos vakiokuormitus pidettäisiin, niin saman verran se jännite putoais kennoa kohti.

Suuremman virranantokyvyn (C-arvo ja/ tai kapasiteetti) akkujen kanssa sitten tilanne on eri. Niin ja tietenkin miedommilla moottoreilla se virrantarve voi olla pienempi, joka helpottaa tilannetta korkeilla Punch-arvoilla.

26
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.01.15 - klo: 21.02 »
Constant Discharge: 60C
Peak Discharge (20sec): 120C

En usko että akut ois kyykänneet, koska nyt kun kotiin pääsin, tarkistin kennokohtaiset voltit, niin 3.76 oli molemmissa. Toiset akut jotka ajoin vielä korkeammalla cutoffilla, olivat 3.81 jännitteissä.

Et sinä sitä kyykkäämistä enää hetken akkujen lepäämisen jälkeen lepojännitemittauksessa huomaa. Kyykkääminenhän siis tarkoittaa hetkellistä, rasituksesta johtuvaa jännitenohkahdusta. Kun kovin rasitus loppuu, akkujen jännite palaa käytännössä välittömästi ennen kyykkäystä olleeseen tasoon.

27
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.01.15 - klo: 20.06 »
korkea cut-off on tarkoitettu suojelemaan akkua. Akku ei todellakaan tykkää kovasta rasituksesta alhaisilla jännitteillä. Liian tyhjäksi ajaminen pilaa akun kuin akun yllättävän nopeasti. Valintoja...

Sääli on sairautta. Kyllä sen oppii aika äkkiä huomaamaan, koska se akku alkaa oleen latauksen tarpeessa.

28
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.01.15 - klo: 19.48 »
Uudet akut, niin voi vaatia vähän "herättelyä" ennen kuin saa täyden kapasiteetin irti. Tai jos ladattu kovin suurilla virroilla (esim. tyyliin sallitulla maximilla),niin ei oo alunperinkään olleet ihan täynnä...  :wink:

Vielä kovassa rasituksessa tippunu jännite sopivasti alle Cut-offin...  :wink: ainakin Zufeen kirjoittaman perusteella (umpihangessa ajoa.. tjsp.)

Yleensäkään tajua kovin korkeita cut-off-jänniteitä tyyliin vaikkapa nyt se 3.4V. Noh joo, onhan siinä puolensa, varsinkin kun useampia kennoja käytössä, mutta äkkinäinen lopettaa helposti ajot liian nopeasti, kun hetkellisen kyykkäämisen takia luulee akun/ akkujen tyhjenneen.. Matalilla Cut-offeilla toki kannattaa varmistua, että kennot varmasti pysyy (edes kohtuullisessa määrin) tasapainossa.

29
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 23.01.15 - klo: 14.15 »
Herää epäilys että HK vie 6-0 noissa akkuspekseissään..  :laugh:  Tai ne heidän kennot on yksilöitä...

Ei taida yhdelläkään akkubrändillä pitää ihan 100% paikkaansa ainakaan ne kaikkein kovimpien akkujen lupaukset. Toisilla merkeillä vaan sitä "ilmaa" on enemmän...

30
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 22.01.15 - klo: 17.24 »
Kyllä siitä saa rakennettua, ohjeet todennäköisesti löydät, kun viitsit nähdä pikkuisen vaivaa..

ATK-powerin kanssa kannattaa vaan huomata, että 12V:n linjaan saa aika rajallisen määrän ampereita. Ilmoitettu teho on yleisimpien antojännitteiden 5V ja 12V yhteisteho, vai olikohan siinä vielä 3.3V linjakin? Yleensä powerissa on tarra tmv. jossa amperimäärät eri jännitteille on merkittynä.

Edit: hidas

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 74