Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juho

Sivuja: [1] 2 3
1
Täällä tuntuu menevän hieman puurot ja vellit sekaisin.

Tottakai, jos haluaa tulla hyväksi kuskiksi pitää osata ajaa erilaisilla pinnoilla. Pointti on tämä: Suomessa järkätään 2 viikkoa ennen EOS kisaa suht kovatasoiset krossikisat. Suht moni kisojen kärkinimistä on lähdössä seuraavaan EOS kisaan. Jos olosuhteet olisi samankaltaiset, saisivat nämä jampat autonsa kohtuulliseen setappiin EOS kisaa varten, Suomessa kun on muuten mattokrossin ajaminen kohtuu harvinaista puuhaa.

Lyökö tämä sitten jotenkin kapuloita rattaisiin maastosarjakuskeille tms? Tuskin. Eikö niidenkin pidä oppia ajamaan erilaisissa olosuhteissa?

Jos tuntuu, että olosuhteet on ihan hanurista niin ei kai sitten oo pakko ajaa.

PS. M4-10 ei tule sanasta Maasto vaan Modified, ennen oli lisäksi Stock  :afro:

2

EM kisoissa ruotsissa rata oli liukas.
Niin liukas että olin pihalla kuin tamppoonin naru.
Ei todellakaan kaukana turun sisäradan pidosta... omalla tavallaan tuntui jopa liukkaammalta.
Miten suomalaiset juniorit siellä pärjäs???



Sellaisella pidolla kannattaa treenata, millä isot kisatkin ajetaan niin menestystä tulee.

Jos yksi kisa ajetaan matolla niin eikai se sitä tarkoita, että kaikki kisat pitää ajaa? Vai pelkäättekö, että jengi saattaiskin tykätä siitä vähän liikaa  :wink:

Joidenkin vanhojen hiimänkiisselimiesten juna on jo mennyt mutta koittakaapa nyt vähän miettiä miten saataisiin suomalaisille nouseville kyvyille vähän kansainvälistäkin menestystä.

3
Suomessa on krossipuolella erittäin lupaavia junnuja, jotka pärjäisi Euroopan kisoissakin jos pääsisi täällä treenaamaan samankaltaisissa olosuhteissa. Menestyksen myötä saataisiin junnuille näkyvyyttä ja mahdollista tiimitukea kisa- ja kalustokuluihin. Tätä kannattaisi hieman harkita vaakakupissa radan materiaalia valitessa varsinkin kun kisat osuu aikataulullisesti näin hyvään saumaan isojen kisojen alle.

Jokaisella varmasti on oma mieltymys erilaisiin pintamateriaaleihin, mutta tässä kohtaa kannattaisi ehkä katsoa hieman pidemmälle.

4
Onko kukaan onnistunut löytämään mitään infoa noista Tsekin kisoista? Kisat ei mun käsittääkseni ole Prahassa vaan Hrotovicessa, missä edelliset ETS kisatkin oli?

Olis ihan hyvä tietää edes, että minä päivänä kisat alkaa niin voisi jotain matkoja varailla...
http://www.ec2011.net/

Kiitokset!

5
Onko kukaan onnistunut löytämään mitään infoa noista Tsekin kisoista? Kisat ei mun käsittääkseni ole Prahassa vaan Hrotovicessa, missä edelliset ETS kisatkin oli?

Olis ihan hyvä tietää edes, että minä päivänä kisat alkaa niin voisi jotain matkoja varailla...

6
Muutamia pointteja, mitä mulle tuli mieleen:
- Tuo 1S pakottaisi myös ostamaan niitä erikoissäätimiä, joita ihmiset ovat "pelänneet". Mulle on säätimen osto ihan sama, mutta 1S on aika uutta ja erilaista tekniikkaa vielä, etten sen kanssa hötkyisi.
- Akkuja ei voi käyttää muissa 1/10-luokissa (paitsi tietty jos ajaa saddleilla).


Kyllä sillä 1S akulla pitäisi samat säätimet pelata? Joillain säätimillä voi tarvita boosterin. Esim LRP uusi stanu säädin on jo valmiiksi suunniteltu 1S akuille, eli ei tarvitse mitään lisäpalikoita hommata. Ja akut tosiaan käy muissakin luokissa jos saddlepackeilla ajaa.

7
Jenkeissä ovat kuulemma harkinneet stanuluokkaan 1S lipoja. Vauhdit ainakin tippuisivat reippaasti. Voisi olla harkitsemisen arvoinen ajatus täälläkin.

Esim. Nykyinen stanukone Prostockiin ja stanuun sama kone 1S akulla(mattoauton akku tai puolikas saddle pack). Luokkaa ylemmäs voisi nousta akkua vaihtamalla, kustannukset pysyisivät kurissa.

8
C-12 EM:ien pitopaikka ja ajankohta on vaihtunut, uusi paikka on Collegno Italia ja ajankohta on 29.1.-1.2.2009. Samassa yhteydessä pidetään sähkötouringin sisä-EM:t!

Kesän sähkötouringin pitopaikka on Luxemburgissa, kuten ennakkoon on ilmoitettukin ja ajankohta on 30.7.-2.8.2009.

Näin ajankohdat päätettiin EFRA kokouksessa, tarkistetaan asia vielä sitten kun EFRA saa varmistettua kalenterinsa (lupasivat tarkastaa ettei tule päällekkäisyyksiä muiden luokkien EM:ien kanssa).

Eli C12 ja TSM EM on samassa paikassa samaan aikaan? Samaan aikaan on myös Snowbirdsit jenkeissä, missä on yleensä ollut aika suuri osa eurooppalaisista kärkikuskeista. Saa nähdä, kumpi kisa kiinnostaa enemmän?

9
Meikäläiseltä myös ääni lipoille. Veikkaisin, että ei mene kovinkaan montaa kisaa ja nimh kennoilla ei enää moni aja. Uusien kennojen hankinta on kuitenkin edessä vähintään joka toiseen kisaan kun kennot menee nolliin jne. Aloittamiskynnys on myös lipoilla matalampi, koska ei tarvitse olla 200e purkulaitetta ja 200e laturia, että kennot pysyisivät edes pari viikkoa hengissä. Ainakin aluksi lataus pusseissa, niin onnettomuuksiltakin vältytään jos joku vahingossa erehtyy lataamaan nimh moodilla :) Ehdottomasti myös maksimijännite ja lämpötila sääntöihin, esim 8.44V ja 35 astetta. Lipot eivät ladatessa juuri lämpene, joten max lämpö mahdollisimman lähelle huoneenlämpöä niin ei tarvitse lämmittimien ym. kanssa kikkailla.

Tepon ehdottamat moottorirajoitukset ovat mielestäni stanun ja prostockin osalta hyvät. Ennemmin vähän hitaammat koneet niihin, kun vauhdit kuitenkin pikkuhiljaa tekniikan kehittyessä nousevat. Stanussa voisi myös harkita 18v ikärajan poistamista, sillä prostock autot kulkevat liian kovaa 40v aloittelijoille :) Nousupisteet voisi myös ottaa taas käyttöön stanuun niin ne 40v äijät ei voi sinne moneksi kaudeksi jäädä viemään junnujen pokaaleja. Käämirajoituksiin voisi hakea suuntaa jenkeistä. Siellä noi 21.5 ja 17.5 koneet on yleisiä niin saatavuus on varmaan myös hyvä. Mieluiten vain yksi moottorimalli per luokka niin ei tarvitse niitä koneitakan kaiken merkkisiä hommata. Virissä voitaisiin suoraan mennä vapaisiin koneisiin ja lipoihin. Itse ainakin ajaisin mieluummin Suomessa lipoilla vaikka EM kisat olisivatkin nimh akuilla.

10
Nyt kun on päästy takaisin Suomeen kisoista niin voisin vähän kommentoida noita sääntömuutoksia.

Hiilettömät toimi stanuluokissa hienosti, normaali palaneen moottorin haju puuttui kokonaan :) Kaikki autot myös kulkivat yhtä kovaa, ainakin melkein. Jenkeissä perinteisesti huijataan riittävästi stanuluokissa. Hiilettömien kanssa huijaaminen on ainakin toistaiseksi huomattavasti hankalampaa.

Paksut korit oli kanssa plussaa. Jenkkien foamikisoissa on perinteisesti ajettu Parman ultrakevyillä (n. 70g) koreilla, joita yleensä menee meikäläisenkin ajotaidolla pari kolme per kisa. Vain kaksi korimallia oli sallittu, Protoform ja Parma eivät valmista näistä koreista kevyitä versioita, joten niitä ei sen kummemmin tarvinnut katsastaa. Kumirenkailla ajettiin samoilla koreilla kuin Suomessa ja muualla maailmalla.

Foamiluokassa ajoin Reedyn lipoakuilla. Helpottaa muuten harrastamista huomattavasti, kun akun voi ladata jo edellisenä päivänä tai kuukautta ennen kisaa ja suorituskyky pysyy samana. Katsastus sujui erittäin hyvin, kaikki lipoilla ajaneet tulivat katsastukseen ilman koria (jenkeissä katsastus on muuten aina ennen lähtöä). Katsastusmies mittasi yleismittarilla jännitteen ja jos akku tuntui käteen lämpimältä tarkastettiin vielä lämpötila. Lämmittämisestä saatu hyöty oli niin pieni, että 90% porukasta ei akkuja lämmittänyt. Maksimilämpötila olisi voinut olla hieman matalampikin, esim huoneenlämpö + 10C niin akkujen lämmittämistä ei olisi tarvinnut miettiä ollenkaan. Lipoa ei myöskään tarvinnut purkaa, eikä pelätä että se räjähtää silmille. Lipot ladattiin suojapusseissa, mutta tietääkseni yhtään lipoa ei syttynyt edes palamaan :)

Sääntöjä oli selkeästi yritetty viedä harrastajaystävällisempään suuntaan ja siinä mielestäni myös onnistuttiin. Stanukuskeille oli tällä kertaa myös oma luokka, johon ei saanut osallistua jos oli minkäänlaisia sponsoreita. Yleensä jenkeissä stanun a-finaali on täynnä tehdassponsseilla ajavia ja tavalliset harrastajat jättävät kisat väliin, koska eivät usko mahdollisuuksiinsa. Uusi amatööriluokka taisi olla harrastajamäärältään kisan suosituin.

Lipojen sallimista kannattaisi meikäläisen mielestä harkita Suomessakin, ainakin stanuluokissa, joissa ei ole niin kriittistä ovatko säännöt samanlaiset kuin muualla maailmalla. Helpottaa elämää aika paljon kun ei tarvitse hommata uusia (nolla)kennoja joka kisaan, ei tarvitse olla 200 euron purkulaitettta jne. Lipojen käyttöiästä ei vielä hirveästi kokemuksia ole, mutta sen pitäisi olla moninkertainen NiMh kennoihin verrattuna. Suurin ongelmahan lipoissa on se, että jännite vastaa kuuden kennon akkupakettia. Tämä voitaisiin stanuluokissa kuitenkin helposti kiertää moottorisääntöjä muuttamalla.

11
Noista muista kennoista: Ainakin EP kennot räjähtelee mätsääjillä ihan yhtä paljon kuin IB kennot. Keskimäärin noi muutkin on kiinalaiskopioita samoista kennoista eri kutistesukilla. Jos kennossa on about sama koko, jännite ja sekunnit räjähtelee ne ihan samalla tavalla kutistesukasta riippumatta. Rctechin totuusfoorumilla joku mainostaa joka viikko eri sukilla olevia kennoja jotka eivät räjähdä, ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkia mainospuheita.

En ole vielä nähnyt Reedyllä tai LRP:llä olevan esim. EP-kennoja tai näitä muita uusia, joten kerrotko kokemuksistasi vielä tarkemmin? :)

Itse olen nyt koeajanut kolmea pakettia E-Power 4500 kennoja noin reilu 20 syklin verran eikä ole vielä räjähdellyt ja ajoajatkin on pysytelleet ennallaan. Eihän niissä voltit ole aivan samaa luokkaa kuin IB:ssä, mutta olenpahan saanut treenattua huolettomasti...

Tulee sen verran juteltua kisoissa muidenkin mätsääjien kanssa... Jos useampi mätsääjä on sanonut, että heillä on mätsäyslaitteissa hajonnut esim EP kennoja niin ei kai minun itse tarvitse radalla niitä räjäytellä sitä todetakseni ;)

Eihän mullakaan ole ikinä räjähtänyt yhtään IB kennoa, ovatko ne siis tämän testin perusteella hyviä? Kestää aika kauan, ennen kun joku kenno yleisesti todetaan huonoksi. Itse näin ekan räjähtäneen IB kennon Italian MM warmupissa Melkein kaksi vuotta sitten ja silti niistä keskustellaan vasta nyt. Ymmärrät varmaan, mitä haen takaa. Voihan sitä tietty poikkeuksiakin olla.

12
Kaikki räjähtäneet akut, mitä allekirjoittanut on nähnyt ovat räjähtäneet ajon aikana tai vasta ajon jälkeen. Ladatessa räjähtäminen on kai harvinaisempaa? Varmastikin mahdollista, jos akkua ei ole tasauspurettu.

jarkko: Oliko teidän akut tasauspurettu ja sitten varastoladattu? Akut pitää aina tasauspurkaa juuri ennen latausta, kannattaa hommata joku laite millä voi tarkkailla paljon kennoissa on virtaa/jännitettä esim viikon varastoinnin jälkeen.

Esim. Lataat akkuun 2000mAh niin viikon jälkeen puolet kennoista on tyhjiä, puolissa vielä se 2000mAh. Kun akun sitten lataa, tulee osa kennoista yliladattua ja osa ei tule täyteen. Tasauspurettaessa ainakin räjähtämisen riski pienenee. Mätsääjillä kyllä räjähtelee noita kennoja mätsätessäkin, jolloin kennoja testataan yksittäin, mutta käsittääkseni tämä on erittäin harvinaista.

Jos haluaa säästyä räjähdyksiltä, kannattaa hommata hyvä kennokohtainen purkulaite, ladata akkuihin n. 2000mAh säilytysvirtaa jos ne ajaa tyhjiksi ja tasauspurkaa ne kennokohtaisesti _aina_ ennen latausta.

Noista muista kennoista: Ainakin EP kennot räjähtelee mätsääjillä ihan yhtä paljon kuin IB kennot. Keskimäärin noi muutkin on kiinalaiskopioita samoista kennoista eri kutistesukilla. Jos kennossa on about sama koko, jännite ja sekunnit räjähtelee ne ihan samalla tavalla kutistesukasta riippumatta. Rctechin totuusfoorumilla joku mainostaa joka viikko eri sukilla olevia kennoja jotka eivät räjähdä, ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkia mainospuheita.

13
Tulokset / Vs: MÄNTSÄLÄN KAPINAT 2007, Kilpailukutsu
« : 18.09.07 - klo: 14.15 »

TSF Foam rengas, JACO tuplapinkki takana, JACO Tuplapinkki-oranssi edessä. 2 sarjaa.
Renkaat myynnissä paikanpäällä.



Miksi oranssit edessä? Niitä ei oo käytetty viimeseen kahteen vuoteen missään... Jos ajetaan wrapeilla niin toi kaks settiä ei kestä koko kisaa ikinä, tavallisillakin tekee aika tiukkaa?

14
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 17.07.07 - klo: 22.51 »
Olli varmaankin tarkottaa asson uutta nelkkukrossaria B44... Julkaistaan parin kuukauden päästä.

Tuolla jotain infoa: http://www.redrc.net/2007/07/team-associated-b44-4wd-buggy/

Auto on paranneltu versio BJ4:sta.

15
Mikä lasketaan "vanhaksi meriitiksi"? Ei näköjään ainakaan Euroopan mestaruuksia...

Miksi touringluokan tuloksilla ei ole mitään merkitystä valintaperusteissa, jos kerran muutkin luokat ovat verrannollisia?

Miksi niin suuri osa paikoista jaetaan 4wd luokassa jonkun kansallisen sarjan perusteella? Esim allekirjoittaneella oli viime kaudella hieman isompiakin kisoja, mihin panostaa ja täten jää paikka EM kisoissa saamatta? Aika käsittämättömältä tuntuu..

16
Jotain perusteluja listalle olisi kyllä kiva kuulla?

Esimerkiksi, miksi juuri 12 kuskia pääsee suoraan SM sarjasta? Ei varmaan mitenkään liity siihen sattumaan, että listan laatija itse on 12. sarjatuloksissa?

Jos molemmissa luokissa 12. parasta SM pisteissä pääsee suoraan, miksi Ari Lappi on 4wd luokassa tiputettu listalta ja Jyri Similä nostettu listalle?

Millä perusteella villin kortin kuskit on arvottu?

Eikös niissä ohjeistuksissa lue, että EM kisoihin pyritään saamaan parhaat mahdolliset kuljettajat? Onko tämä tavoite listan laatijan mielestä nyt saavutettu???

17
Tulokset / KISATREENIT YLISTAROS 17.2
« : 01.02.07 - klo: 22.42 »
Suomessahan on melkein joka kerholla samanlaiset matot eli voi hyvin treenata ainakin samanlaisella pidolla ilman, että tarvii mennä 400km päähän treenaamaan.

Aika naurettavaa itkeä tosta samalla profiililla ajamisesta. Esim Kuusankoskella kolmesta virin parhaasta kaksi ajoi vaan sunnuntai aamun 2 treeniä(Allekirjoittanut ja Pekka). Ei tosiaan ollut treenin määrästä kiinni.

Aika pahasti näyttää takki kääntyvän joillain. Kun kisat on kaukana itketään treenaamisesta ja sitten kun kisataan lähempänä niin treenaminen onkin ihan  ok...  :roll:

Jose tiivisti taas koko topicin aika hyvin:
Lainaus
Ne jotka ei pärjää äänestää

18
Polttisautot / Team Associated RC8
« : 01.02.07 - klo: 17.22 »
Eiköhän tohon tuu päivitysiskarintuki jos niitä paljon paukkuu rikki. Tota takatukea tuskin ainakaan saa rikki. Kuulemma ei oo testatessa hajonnu noita tukia yhtään.

19
Orion Speedweekendissä juttelin eri valmistajien(mm. Orion ja LRP) kanssa, että mitä mieltä ne on 4 kennon säännöstä. Ainakaan valmistajapuolella ei oo minkäännäköistä kiinnostusta siirtyä neljään kennoon. Orion ei halua neljää kennoa, koska sitten ei voida siirtyä suoraan LiPoihin. LRP:n jampat sanoi, että sintrattuja roottoreita on kyllä ehdotettu, mutta ei oo vaan päivitetty tonne efran saitille. Niistä ei oo kuulemma muutenkaan pidetty hirveästi meteli, sillä jos niitä kehutaan liikaa niin hiilellisten moottorien valmistajat alkavat vastustamaan niitä :) Ihan ymmärrettävää, sillä niiden myötä hiilettömät on aika paljon paremmassa asemassa.

Yleensä kun joltain kysyi "haluatko siirtyä neljään kennoon?" vastaus oli "haluatko ajaa hiljaa?" Englantilaiset ovat ulkoradoilla testanneet neljää kennoa, niin kierrosajat on tippuneet lähemmäs sekunnin. 19T koneella pääsee kuulemma kovempaa. Eli jos viri muuttuu yhtä nopeaksi kuin 19T, 19T on hitaampi kuin stanu, ja stanu meneekin sitten jo about kävelyvauhtia.

Kun katsoo Mäntsälän erä listoja, niin aika monet on siirtyny stanusta ja prostockista viriin. Se ei ainakaan mun mielestä kerro siitä, että virissä olis liikaa tehoa?

20
Nyt kun kerrankin on päästy siihen tilanteeseen, että tehoa on enemmän kuin pystyy käyttämään (ainakin matolla), niin heti pitää alkaa muuttamaan sääntöjä?

Jos mennään neljään kennoon, niin akkujen hankintakustannukset tippuu koska tarvii ostaa 4 kennoa vs 6. Tehoa on kuitenkin nyt niin paljon, ja uudet akut kestää sen verran hyvin, että muutamalla akulla ajaa helposti koko talven/kesän kisat. Jos siirrytään 4 kennoon autot ei taas kulje mihinkään ja pitää olla ihan viimeisen päälle vehkeet.

Hiilettömiin moottoreihin siirrytään luultavasti kokonaan seuraavan parin vuoden aikana, niin eikö olisi parempi vähän muokata niiden sääntöjä ettei laitteet hajoais? Oon kokeillut ajaa sintratuilla roottoreilla ja niillä poistuu kaikki ongelmat, mitä hiilettömissä nyt on: Magneetti on niin vahva, että säätimen ei tarvii hoitaa jarruttamista -> säädin pysyy viileenä. Vahvempi magneetti myös parantaa hyötysuhdetta -> pannu ei kuumene niin paljoa. Myös vääntö kasvaa -> kierrokset putoo niin ei hajoa senkään takia, että pitää kiertää 60 000rpm radalla kuten noi vanhat magneetit.

Voisko joku selittää, miten akut on rääkissä, jos tehoa on liikaa? Silloinhan niistä just ei tarvii ottaa kaikkea irti? Ja muutenkaan kamat ei mun mielestä kumirenkailla ajaessa kovin pahasti rasitu kun ei ole pitoa. Renkaat toimii sulakkeina.

Foamiluokasta vielä: Esim IIC:ssä ajettiin molemmat luokat. Kumirenkailla käytin 2 settiä renkaita ja kolmannen treeneissä, foameilla joka treeniin, alkuerään ja finaaliin uudet, yhteensä lähemmäs 15 settiä. Kumirenkailla piti vaihtaa löysempään koneeseen, koska kulki liikaa, foameilla laitettiin varmuuden vuoksi uus pannu joka kisaerään, ettei hajoa. Lisäksi voimansiirto on foameilla todella kovilla, koska pitoa on niin älyttömästi. Onhan se kivaa kun on pitoa, mut kustannukset on sitten ^2.

21
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 04.04.06 - klo: 19.26 »
Mun käsittääkseni niiden mittojen perusteella mitä saatiin, se koroke ei olisi mahtunut siihen radan sivuun.

Koroke olisi toiminut ihan hyvin siellä päädyssäkin jos se olisi ollut vähän korkeampi. Ongelmaksi muodostui se, että sinne lavalle ei saatu mitään kaidetta -> koroketta ei voitu tehdä korkeammaksi, koska joku olisi kuitenkin pudonnu sieltä ja taittanut niskansa :)

Ja se rata ei ainakaan mun mielestä ollut yhtään liian vaikea. Autot tais mennä rikki lähinni just sen huonon näkyvyyden takia. Ei varmana yhtään auttanut että jengi oli jo ehtinyt tottumaan niihin Kuusankoski/Ylistaro tyylisiin oikaisuesteisiin, mitkä ei rankase yhtään. Ei ainakaan tarvinnut spekuloida oliko mollan päällä 2 vai 4 rengasta jos auto lensi katsomoon :D

22
Tulokset / Jens Minne 2005 - Friendship Race - EFRA GP
« : 28.09.05 - klo: 08.11 »
Osallistujia syö melko varmasti samana viikonloppuna järjestettävä Orion Speedweekend kisa Saksassa.

http://team-orion-speed-weekend.de.vu/

23
Sähköautot / Asso Talk
« : 27.02.05 - klo: 21.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Jylhiz"
TC4 ja ulosjousto?
En saa, en sitten mitenkään itteäni mielyttävää ulosjousto määrää takapäähän.
Muilla ongelmia tuon suhteen?


Jos ne tukivarret tippuu alemmas kuin neloseen sen asson droop gaugen mukaan, ei sillä oo enää mitään käytännön merkitystä. Jotain 3-4 siihen saa ihan ohjekirjan mukaan auton kasaamalla. Miksi siihen pitäisi edes saada enemmän drooppia?


Vähän tuoreempi setup CS-27 renkaille, varmaan toimii ihan hyvin jos on esim. menossa Ouluun kisoihin:

Etupää:

Hopeiset jouset, 40wt öljy, #2 mäntä
#1 shimmit tukivarsien alla (siis ne ohuimmat)
Lyhyt ohjauslinkki, 2 shimmiä hyppyohjausta
Pitkä akseliväli (kaikki 3 shimmiä tukivarren takana)
Pitkä ylälinkki, sisäpuolen pallon alla 2 shimmiä
2 astetta casteria, 1,5 camberia, auraus 0
Iskarit ulommassa reiässä tukivarressa, toiseksi sisin reikä iskarintuessa
Ohjauslinkin sisäpuolen pallon alla 3 shimmiä
Droop 5
Maavara 5mm
Oneway

Takapää:

Vihreät jouset, 40wt öljy, #2 mäntä
#2 shimmit tukivarsien alla
Pitkä akseliväli (3 shimmiä tukivarren edessä)
Pitkä ylälinkki (myös hubissa), musta (matalampi) sisäpuolen pallo
1 aste camberia
Iskarit ulommassa reiässä tukivarressa, toiseksi uloin reikä iskarintuessa
2.0 auraus, droop 4
Maavara 5.5mm
Akut edessä

CS-27:t ja ohuet JB siniset foamit.

24
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 05.02.05 - klo: 23.57 »
Joo oli väärää tietoa, eli GP ja Sanyon lisäksi on nyt tullut joku kolmas akkumerkki. Kuulemma GP:t on noista parhaita.

25
Sähköautot / GP 3700 NiMH
« : 04.02.05 - klo: 12.40 »
Niin siis noihan on kaikki samasta firmasta eri kutistesukilla. Tai siis 3600 on Sanyoita ja 3700 on GP:tä. Tuskinpa LRP tai SMC on omia kennoja alkanut tekemään...

26
Sähköautot / SÄÄTIMET
« : 30.01.05 - klo: 20.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Minkähän vuoksi on asson tiimikuskit vaihtaneet novakiin kun ennen ajoivat lrp:llä :roll:

Kunhan ihmettelin :wink:


Ei taida olla pelkästään assokuskit, jotka on vaihtaneet muihin säätimiin...  :roll:

27
Sähköautot / SÄÄTIMET
« : 30.01.05 - klo: 00.27 »
Mitäköhän eroja nyt tarkoitat jos ei noi em. riitä?

Huippusäätimiä molemmat, ajossa et varmaan eroa huomaa. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten Novakiin ja oon tykännyt.

28
Sähköautot / Asso Talk
« : 14.10.04 - klo: 18.35 »
Nyt kun niitä TC4:a on saatu Suomeen, niin tässä on ihan hyvä aloitussetup. Todettu toimivaksi ainakin Mäntsälässä, Torpassa ja Riihimäellä.

Etupää:

 

Siniset jouset

40wt öljy

2-mäntä

Maavara 5mm

Iskarin yläpään kiinnitys 2. reikä ulkoapäin

Alapää uloin reikä

Ohjauslinkki sisemmässä reiässä ohjauspalassa.

Pisin etulinkki, sisäpuolen pallon alla 1,5mm shimmit

Caster 2deg (TC3 palat sopii!)

Droop 5

Kick-up 0, tukivarren kiinnityspalojen alla 0.025”(ohuin, #1) levyt

Pituus: 1 shimmi tukivarren edessä 2 takana

Oneway

Patterit edessä

 

Takapää:

 

Siniset jouset

40wt öljy

2-mäntä

Maavara 5,5mm

Iskarin yläpää uloin reikä

Alapää uloin reikä

Ylälinkki sisemmät reiät molemmissa päissä

Auraus 3deg

Pituus: 2 shimmiä tukivarren edessä 1 takana

Droop 4

Anti-squat 0, 0.050”(#2) levy tukivarren kiinnityspalojen alla

Teräsdiffi

 

Ylälinkkien sisäpuolen kiinnitysreikiä kannattaa avartaa vähän esim. reamerilla. Pallon kierre ei mene loppuun asti ja kiinnityspalat voi muuten haljeta. Aurauspaloja ei ole vielä valmistettu, jos ei halua ajaa kolmen asteen aurauksella voi koittaa laittaa etupään kiinnityspalan taakse niin auraukseksi tulee jotain yhden ja kahden asteen väliltä.

29
Eli jos olet ostanut radiosi jenkeistä, sillä ei saa ajaa vaikka kisoissa olisi 30 samanlaista radioo. Pitää siis joltain maahantuojalta pummata sellainen tarra, jonka muuten vois ihan yhtä hyvin laittaa laittomaan radioon.
Jos aloittelija 6v tulee kisoihin ja hänellä on esim. lomamatkalta ostettu radio, jossa ei ole tarraa hän ei saa ajaa? Tai no sitten saa jos käy kotona repimässä sen tarran jostain leivänpaahtimesta... Haloo.

30
Sähköautot / Asso Talk
« : 18.11.03 - klo: 00.20 »
Voitte koittaa ajaa Assolla rataa vastapäivään, niinkuin 99% kisoista ajetaan, tai myötäpäivään. Ero on käytännössä sama kuin laittais pannun väärälle puolelle. En ole vielä yhtään assoa nähnyt, mikä menisi myötäpäivään paremmin. Asianhan voi tietysti korjata ostamalla esim. Warpspeedin rungon autoon. Ikävä kyllä n. kaikki kisabaanat ajetaan kuitenkin vastapäivään...

Sivuja: [1] 2 3