Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - E30

Sivuja: [1]
1
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 03.06.12 - klo: 18.45 »
www.snrt.net löytyy tekniset tiedot mun rallikrossista

Pahus ku menee aika tohon m8e:hen..
Voisin vaikka tarjota tota ehtivämmälle kuskille..
Hieno auto ei siinä.. Kiva työntää kyllä.
Kiitos! :)

2
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 03.06.12 - klo: 15.06 »
Paljonko nää vehkeet painaa (kg)? Ja paljon tehoa löytyy? :)

Oisko mahdollista tehdä esim. alumiinista kori rc autoon?? Ois varmasti raskas.. ei välttämättä liian raskas, jos löytyy myllystä ytyä! :D

3
Bensa-autot / Vs: Bensa autojen kuvia
« : 03.06.12 - klo: 15.04 »
MCD X4 bemun korilla


Paljo MCD X4 maksanut sulle kaikkiaan?
Ja onks mistä tuo bemarin kori? :)

Bensa-autot tuntuu paljon kiinnostavimmilta, jotenkin.. ehkä voisin hankkia ensimmäisen sellaisen! :D
Mutta rahat on tiukilla, ja muutenkin oon säästämässä kevariin + korttiin.

4
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 08.04.12 - klo: 16.19 »
Ootteko tehneet ite rungot/alustat vai ostanut kaupasta kokonaisen 1/4 vehkeen ja laittanut vaa rallycross korin?

Entä, mistä nuo korit on tehty?

Ja paljonko rahaa ment?

Kyl on näyttäviä pelejä - ei muuta voi sanoa! :-)
Ei oo tehty muit korei ku Escortin MK1 ja Volvon 240, vai?

5
Polttisautot / Vs: Pakoputket taakse
« : 10.02.12 - klo: 15.29 »
2-tahti vaatii vastapaineen! Se tarvii ns painekammion sen alkukäyrän jälkeen ja sitä paitsi siellä putkessa pitää olla paine jotta saat vedettyä sieltä pakarista paine letkun tankkiin jotta pystyt yleensä edes ajamaan sille polttiksella. Vaihtoehtona on tietysti ruuvata tankki metrin ylemmäksi kuin moottori  :shocked: Ja sitten vielä yksi neuvo. Ne kumit sulaa siellä pakarissa... Tarvitset lämmön kestävää silikoniletkua ja sekään ei kestä kovinkaan lähellä pakoaukkoa. No toivottavasti tää jeesaa jtn?  Kyllähän niiden pakarien tekoon pitää vähän käyttää älliä eli jos tutkit sitä alkuperäistä vaimentajaa kätösissä niin matkit sitä ja lopun sovellat...
No hyvä kun kerroit! En edes muistanut tuota asiaa, että se tankin letku pitää viritellä siihen putkeen... Kun ei ole se auto lähettyvillä jatkuvasti, niin ei voi vaan muistaa.

Ja en välttämättä käytä mitään silikooniletkua - vaan sitä, mitä käytetään yleensäkkin siinä (mitä se olikaan nimeltään.. Ei tule mieleen, ei). Se ei ollut muistaakseni edes kumia, jos oikein muistan..
Mutta kyl mä tiedän sen, että siitä pakoputkesta tulee todella kuuma (yli 100°C)!

Pitänee vähän miettiä, että miten teen sen painekammion (jonka unohdin meinasin unohtaa)..
Jokin 2x5x2cm putki (alumiini/kupari/muu) ja siihen poraan reiät ja kiinnitän pienemmät putket yksinkertaisella tavalla (en hitsaamalla, kun ei oo semmosta laitetta...) joten vinkkejä kiitos.  :grin:

Koitan nyt keksiä hienoja ideoita, pakoputkiin liittyviä...

Kiitos vaan, Pekka! :)


6
Polttisautot / Vs: Pakoputket taakse
« : 09.02.12 - klo: 17.54 »
Tarviit rautasahan ja tig hitsauslaitteen  :shocked: . Alumiinisista sähköjohdon suojaputkista löytyy hyvää matskua tuohon hommaan. taakse poikittain poikittain saman paksusta putkea kun alkuperäinen äänenvaimennin. Leikkaat alkuperäisestä putkesta päädyn pois ja liität sen siihen putken päähän. Siinähän on yleensä valmiina painelähtö  :wink: toinen pää sokkolaipalla. ja yläpuolelta tuot 10mm putkella sen moottorilta äänenvaimentimelle. Myös kemiallinen metalli vois olla hyvää kamaa tuon putken tekemiseen jos nyt ei kellään kaverilla satu tiggiä olemaan? No vaikee selittää... No kokeilemalla oppii...
En tarvitse hitsauslaitteita, jos käytän esim. kumista 90° putkea (halkaisija saman verran kuin putken). :)
Sillä voin yhdistää putket, jotka tulen sahaamaan rautasahalla alumiiniputkesta.
 Yksinkertaista ja helppoa.

Ja tuosta äänenvaimentimesta.. Onko sun mielestä se pakollista, tehdessä pakoputkea? Eiks sitä vois vaa tehdä itse - sellaisen minkä itse haluaa. Ei sen luulis olevan vaikeeta.

No, katsotaan sitten minkälainen tulee! :-D  Pitää vaan vaikka viikonlopun jälkeen tai viikonloppuna hankkia alumiiniputkea (kuten oon suunnitellut) ja tiivisteeksi sopivaa kumiputkea (tai muuta).

Kertokaa vain, jos tulee jotain mieleen!

7
Polttisautot / Vs: Pakoputket taakse
« : 09.02.12 - klo: 17.01 »
Vilaisin noit Sebenin sivuja ja näin äkkiseltään katoin että jos ton "pakosarjan" saisi käännettyä niin että lähtö olisi taaksepäin ja siihen 90 asteen mutka silikoniputkesta ja toi vakiopilli siihen perään ni eikös se olisi sitten siinä...?
No sekin on vaihtoehto sinänsä... Mutta haluan kuitenkin tehdä metallista nimenomaan pakoputken.
Se on ainakin näyttävämpi joka kulmasta.. ja on enemmän tekemistä  (josta pidän - muutenkin tekemisen puutetta).

Tarviin vain rautasahan ja tiivisteitä (?) ja sitten alan rakentamaan alumiiniputkesta pakoputkea + sitä "kammiota" sinne peräpäähän, jonne kerääntyy öljyt yms. mutta tulee ulos jokatapauksessa putkesta. ;-)
Pitää vain alkaa kehittelemään sinne tukia ja muuta.

Ja kiitos kun näytit oman autosi, Pekka. On kyl komean näköinen! :-D
Vaikka onkin melko simppeli. Etenkin nuo tupla putket on todella hienoja.

Yksi kysymys vielä:
Porsche 911 GT3 RS:n pakoputket vai BMW M3 E46 (GTR)? Noi on, mitä koreja mulla on siihen pirssiini.
Paitsi toi Porschen kori on vain maalaamaton (vielä), eikä ole leikattu siihen reikiä... Mutta valmiiks tulee - ja nopeasti!


8
Polttisautot / Vs: Pakoputket taakse
« : 09.02.12 - klo: 16.05 »
Hyviä pointteja ja faktoja. Turha on lähtee keksiin pyörää uudestaan.

Samat asiat pätee myös 1:1 auton moottorissa. Liian iso putki ei tuo kun ääntä lisää jos sitäkään.

Ite lähtisin vaan tekee feikkiputket ja kunnon viripilli ja vaikka sit jotenki ohjaa kaasut auton alle nii näyttää ees joltain. Ei oo kovin miehekästä jos savua tulee mut mitään ei tapahdu  :grin:
Joo, tosiaan pitää miettiä ääntä, kaasuja (pakokaasuja)..
En haluais vihaisia naapureita, joten ei liian isoa putkea (ehkä; 5-7mm halkaisija olis hyvä).

Kattelen jostain rautakaupasta noita alumiiniputkia, joiden halkaisija on noin 5-7mm.
Ja sitten; tiivisteitä, joilla yhdistäis ne putket ILMAN että tarvii alkaa vääntelemään putkea ja pilata sitä.

Ideoita tiivisteeksi? Ei mitään kallista, kiitos. :)

9
Polttisautot / Vs: Pakoputket taakse
« : 08.02.12 - klo: 20.31 »
Feikkiputket tietenki on vielä helpompi tehä. Mites tuon tehon kanssa sit homma menee? jotenkin tarttis varmaa sitäkin miettii.
"Feikkiputket"? Tarkoitat varmaan, esim. polttoaineletkuista tehtyä - kuten jotkut ovat tehneet.

Ja mitä tehosta? Tippuu / Nousee vai mitä?
En ole miettinyt sitä paljoakaan.. Mutta kyllä sitäkin pitää alkaa miettimään nyt.

Mutta varmaan kannattavinta olisi ostaa rautakaupasta alumiiniputkea ja taivuttaa sitä hieman TAI pilkkoa pienemmiksi ja käyttää hyväkseen vaikka tällaista: http://www.hobbylinna.com/silicone-exhaust-coupling-30mm-purple-p-16306.html.


Sitten herää toisenlainen kysymys pakoputkesta: Entä äänet? Jos putken halkaisija on 7mm:iä - tuleeko hieman liian kovat äänet naapureiden kannalta?



Ja asia jonka unohdin mainita; moottorin koko on .18.

10
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 08.02.12 - klo: 14.37 »
Miten pitkä kantavuus noilla 2.4GHz:n ohjaimilla on?

Nyt oon suunnittelemassa semmoisen ostamista (kun olen hankkinut tarpeeksi rahaa). :)

11
Polttisautot / Pakoputket taakse
« : 07.02.12 - klo: 18.10 »
Miten olis? Onko kannattavaa, ja miten kannattais aloittaa?

Auto johon haluaisin taakse pakoputket, on 1/10 Seben-Racinging valmistama polttis(touring).
(Katso: Seben-Racing.com -sivulta polttomoottoriautot > touring autot > (joku vaan niistä) ja näet pohjan ja muut tiedot yms. Sivu on englanninkielinen/saksankielinen.)

Ja:
- Mistä tehdä putket? Tai miten.
- Mikä on halvin keino?
- Hyödyt ja haitat
- Mitä muutoksia pitäisi tehdä autoon?

Oon nähnyt monia r/c autoja, joissa on putket takana, ja nyt haluasin itsekkin autooni putket taakse.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Onko mahdollista?
« : 23.01.12 - klo: 14.19 »
Kyllähän tuosta muovimallimoottorista saa käsityksen, miten moottori toimii, ja miten se rakennetaan.

Jos halutaa oikeasti tehdä toimiva ja kestävä moottori, ei sitä kyllä porakoneella saa tehtyä.

Koneistuksiin pitää oikeasti olla ammattitaitoa, sopivat vehkeet, ja sopivat materiaalit.

CNC jyrsin, sorvi, yms...

Toinen kysymys on, kuinka autenttinen moottori pitää olla.. yksityiskohdat lisäävät työmäärää aika paljonkin.

Ei ole tekemätön paikka, mutta jos ei tiedä mikä on CNC jyrsin, voi olla aika hankala homma...
Ei sen pidä olla kovin yksityiskohtainen... Pääasia on että toimii. ;)

Laitoin Google hakuun CNC jyrsimen, ja nyt tiedän mikä se on.

Ja tiedän että moottoria ei pysty mitenkään tekemään porakoneella - tarkoitin vain tiettyjä asioita (esim. sylintereille koloset).







Arvostan sitä että tartutaan härkää sarvista ja tehdään omia projekteja.
Varmasti on mahdollista tehdä 1/4 kone, mutta tuolla budjetilla ja tietämättä mikä on cnc-jyrsin niin paljon vaikeuksia moottorin teossa varmasti on.
Ok, voit tietysti teettää lohkon jossain pajassa, kun toimitat piirustukset.
Jos tarkoituksena on tehdä nimenomaan pieni versio bemarin Koneesta, niin ongelmaksi tulee löytää ne sopivat osat kaupasta. Mistä saat sopivat venttiilit, männät, nokka-akselin, kampiakselin jne? Varmasti saat tuon kokoluokan osat jostain, siis ei esikuvan mukaiset. Se sitten että ne olisivat toimivat tekemässäsi/teettämässäsi lohkossa on jo ihan eri juttu.
Periaatteessa pitäis olla tiedossa kaikki osat ennen kuin lohkon ja kannen voi tehdä.  Random osien yhteensovittamiseen vaadittavien kanavien ja sovitusten teko vaatii jo melkoista moottori-insinöörin kokemusta.
Lisäksi pitää kehitellä sytytys- polttoainejärjestelmät, varmaan tässäkin kohtaa joutuisi luistamaan esikuvanmukaisuudesta.

Luulenpa että tarvittavat työkalut on pieni murhe tuommoisen projektin toteutuksessa.

Nostan hattua jos saat tehtyä toimivan nelitahtimoottorin ja on huikeaa jos se on ison moottorin mukainen ja sen tekeminen onnistuu 1500 hintaan.  :azn:
Joo, kiitos.

Joskus ajattelin 1/10 kokoista ... Mutta tajusin lähes heti, että siitä ei tulis mitään! Kun ei ole ammattitaitoa tai mitään semmosta, niin ei siitä mitään tulis.. Ja tuo V12 moottori video, niin eikös se ole joku 1/8 tai 1/10??
Näyttää aika pieneltä...

Ja polttoainejärjestelmissä kyllä luistaisin ja samoin sytytysjärjestelmässä! Eihän sitä edes kannata harkita yrittää tehdä täydellisen samanlaista ku 1:1 kokoinen.

Tuosta budjetista. En ihan tiedä, että onko 1,500€ edes lähelläkään tarpeeks, sitä vaadittua summaa, joka menee semmoseen rakennelmaan! Mutta mistään ei voi olla varma aina...

Ihan totta puhut työkaluista. Eli saattaa siinäkin tulla ongelmia vähän kaikissa asioissa.. Budjetti esimerkiksi!
Mutta ainahan voi luistaa sen verran, että voi tehdä helpomman (ja halvemman) kautta.
Ja ei mulla ole insinöörikoulutusta eikä mitään - en ole edes täysikäinen (siinäkin kohtaa tulee ongelmia, mutta jos tietää tarpeeksi autoista ja moottoreista, ei sitten ongelma ole niin suuri kuin voi kuvitella.
Ainahan voi käyttää ohjeita hyväkseen.)

Pitää vielä mietiskellä tätä "projekti-ideaa" - en aio hätäillä ollenkaan, ettei tule pahoja ongelmia. Esim. rahat loppuu kesken.
Voin tehdä tätä vaikka 5 vuotta, jos vain riittää into!

Eikä tässä ole mikään kiire aloittaa edes, tietenkään... Sillä eihän tämä mikään semmonen tilaus ole jollekkin - ihan vaan "kokeilu-harrastus". :)  Tai miksi sitä nyt voiskaan kutsua.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Onko mahdollista?
« : 22.01.12 - klo: 15.40 »
Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.

Sehän nyt on ihan makuasia, mitä kukin pitää erikoistyökaluina... CNC-sorvi ja CNC-jyrsinkone nyt ainakin olis varmasti kiva olla olemassa. Samoin mikrometri, heittokello sun muut konepajan perustyökalut ja mittalaitteet. Ja koska jossain kohtaa tulee kuitenkin työstössä joku moka, niin alumiinihitsaustaito ja -koneet olisi hyvä olla saatavilla.

Onhan tuollaisen moottorin rakentamisessa monenlaista mietittävää.. Miten työstät kanteen kanavat, seetit, ohjurit, laakeripukit jne. Ja mistä materiaaleista minkäkin osan teet. Rakennatko esikuvanmukaisen vesijäähdytyksen -> vesikanavien työstäminen. Rakennatko esikuvanmukaisen märkäsumppuvoitelun vai kuivasumpun? Mistä venttiilit ja niille jouset, keinut, kiertokanget, männät, kampiakseli?

Vastaa itsellesi noihin ongelmiin ensin ja puntaroi sitten mitä tulee kustannuksiksi.. Kyllähän jo lohkon jyrsityttäminen konepajalla tulee maksamaan monta rahaa, jos ei itsellä ole tarvittavia koneita. Olisikohan CNC-jyrsimen työtunti jossain 150€ nurkilla alv0% ja jos tuollaista lohkoa helposti sen 20h tekee niin...  :roll:

Niin ja mikä E30:n moottori oli mielessä? Niitähän on ainakin  M10B16, M10B18, M20B20, M20B23, M20B25, M20B27, S14B23, S14B25, M40B18, M42B18, M20D24  :laugh:
Kiitos. :)

Veikkaisin tuota M40B18 mallia. En omista kyseistä auto (tai oikeastaan en omista autoa lainkaan).

Auto, josta otan mallia olisi vuode 1988 BMW 318i (M40) E30.
Linkki: http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/318i-M40/LHD/M/1988/browse/
Tuolla sivulla on esimerkiksi moottorin kasaus ohje.

En välitä niinkään, että kuinka pitkään kestää kyhätä moinen. Rahaa voin enintään upottaa yht. 1,500€ (itse moottoriin ja autoon, jonka meinaan myös kyhätä).
En aio ostaa kaikkia tarvikkeita kerralla, tietenkään. Muuten koirat kusee kintuille!  :laugh:

Itse asiassa aion rakentaa kokonaisen 1/4 kokoisen version tästä E30:stä. Saattaa tulla pitkäkin projekti, jos rahat riittää ja intoa (ja taitoa) riittää pitkään.

Ja jouset, männät ja muut semmoiset pienemmät osat taidan ihan tilata kaupasta - saattaa mennä ihan mahdottomaksi jos aion ihan kaiken tehdä itse, eikö?



Eikös porakoneellakin pysty tekemään jotain siihen moottorilohkoon (katso linkistä: Engine > Engine block)?
Ja tuohon taitaa mennä aika paljon ruuveja, laakereita yms.

Mitä tuolla CNC jyrsimellä muuten tehdään (esimerkiksi)? En ole ennen kuullut siitä...  :huh:
Eikös kaiken maailman moottoreiden rakentelu ole ihan oma harrastuksensa?

Näitä on saatavillakin kaikenlaisia:
http://www.discoverthis.com/visible-v8.html

Mutta tuo ei kai käy oikeasti? Ehkä sillä voisi silti aloittaa touhun - kai siinä oikeanlaiset osat on, että voi opetella, mitä kaikkea sinne sisään menee. Alkoikin itse asiassa hiukan kiinnostaa.  :grin:
Eikös tuo ole semmonen pelkkä rakennettava koriste-moottori? Siis minä en aio rakentaa koristetta - ihan käyttökelpoisen moottorin. ;)  Unohdin senkin mainita ensimmäisessä viestissä...

14
Yleinen keskustelu / Vs: Onko mahdollista?
« : 22.01.12 - klo: 12.11 »
ohan se mutta veikkaan että koska kysyt asiaa niin ei kantsi edes harkita :)

Joo, kyllä sellaisen voi tehdä, se, että kenen tietotaito siihen riittää on eri asia. Jos asiasta täällä kysellä pitää, niin ei kannattene vaivautua edes miettimään asiaa sen pidempää..
Lähinnä kysyin, juuri kyseisen moottorin rakentamista pienemmässä koossa (1/4).
Kyllä minä tiedä sen, että V8 moottoreita pystyy rakentamaan (ja niitä on rakennettu vaikka kuinka paljon).
Myös V12 (kuten näytit videonkin sellaisesta).

Mutta, en usko että edes V8 moottoriin uppoaa 5,000$ (esim. Conleyn sivuilla V8 moottori maksaa sen verran, ja on 1/4)! Ehkä jossain tonnin kohdalle saattais mennä... Tietenkin riippuu osista, mitä käyttää ja miten käyttää. Saati V12 moottoriin uppoaa 5,000$, vai?

Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.
Unohdin tarkentaa sen ensimmäisessä viestissä (pahoittelut siitä).

Kiitos vastauksista kuitenkin! ;)

15
Yleinen keskustelu / Onko mahdollista?
« : 21.01.12 - klo: 17.38 »
Onko mahdollista tehdä itse bensalla toimiva polttomoottori?
Esim. BMW E30:n moottori (1:4 kokoluokkaa).
Ja mitä työkaluja tarvittaisiin, että pystyis rakentamaan moisen?

Kiitos jo etukäteen. :-)

Sivuja: [1]