Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - A

Sivuja: [1] 2
1
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 29.09.12 - klo: 16.09 »
Hajosi lopulta mekaanisesti omaa tyhmyyttäni. Tästä autosta taas ei ole hajonnut mitään mekaanisesti (varaosiakin löytyisi tarvittaessa). Sähköongelmaa onkin sitten joka viikko.

Uuden auton kyllä sitten tarvitsisin. Ehkä säästän vähän, ja katson ensi kesäkaudeksi uudelleen.
Jos haluat erilaisen auton, niin sitten uusi auto on järkevä valinta. Jos taas haluat, että tuo auto toimii, niin ehkä kannattaa ostaa siihen erilaiset sähköt sen sijaan, että ostaa uuden auton?

Ja jos paikkakunnallasi on RC-liike, niin siellä on pakko olla myös harrastajia. Koita saada heihin yhteys täältä foorumilta, menette yhdessä ajelemaan jonnekin - jos vaikka saisit sitä kautta apua tuon autosi toimintaan. Näitä juttuja on todella vaikea neuvoa, kun ei näe laitetta eikä voi kokeilla itse mitään.

Olen aina avoin uusille autoille, mutta kovasti olen näin muuten tuosta pikku Slashistä tykänny. Pientä autoa on helppo kuljettaa sinne tänne eri ajopaikoille. Niin ja asun siis pääkaupunkiseudulla. Pihasuttailua ja pienien klippien tekoa tuolla autolla lähinnä harrastan. Jo pienenä poikana tuli noita perus-Nikkoja ulkoilutettua, eikä innostus ota laantuakseen näin isompanakaan.

2
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 29.09.12 - klo: 11.00 »
No tässä kys. liikkeessä tuntuu olevan vähän hajanaista porukkaa.

Pomo vetää kokemuksella liikkeen parasta ajatellen.  Hänelle mainitsin servon vaihdoksen ja eri sarven. "Kyllä meidän tyntekijät osaavat. Ei epa-säätöä, ei mahdollinen."
Sitten liikkeessä on yksi työntekijä, joka suorittaa käytännössä kaikki huollot, kun paikalla. Nuori opiskelija, pihakuski luultavasti. Ymmärtää näiden päälle jollain tasolla.
Ja sitten on pari perustyöntekijää tasoa: "tietävät, mitä myyvät". "Oletko laittanut antennijohdon antenniputkeen?"

Kiva, että täältä saa näin hyvin apua. Katsotaan nyt, rupeanko hankalaksi. Lakiin vedoten, minulla on oikeus purkaa kauppa. Edellisen auton kanssa (pari vuotta sitten) ei ollut koko elinkaaren aikana mitään ongelmia. Hajosi lopulta mekaanisesti omaa tyhmyyttäni. Tästä autosta taas ei ole hajonnut mitään mekaanisesti (varaosiakin löytyisi tarvittaessa). Sähköongelmaa onkin sitten joka viikko.

Uuden auton kyllä sitten tarvitsisin. Ehkä säästän vähän, ja katson ensi kesäkaudeksi uudelleen.

3
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 28.09.12 - klo: 22.15 »
Päivitystä:
Servosta ei löytynyt kosteutta. Traxxas taas ei autoa huolinut itselleen. Sanoivat vaan, että kyllä sellaisen servon pitäisi helposti kestää vähän roisimpaakin käyttöä. Bec:in jännitteet ovat normaalit, eikä piikkejäkään ole havaittu. Ainoaksi kortiksi jää, että servo yrittää kääntää väkisin renkaita enemmän kuin mahdollista. Tämäkään ei kuitenkaan ole hajoamisen syy, sillä tällaista "ylikääntämistä" ei ole huomattu/havaittavissa. Autossa on ollut 3 Traxxasin omaa ja yksi Hitecin servo. Molempien näistä pitäisi olla riittävän vääntäviä tähän autoon.

Edellä mainitut siis liikkeen antamia tietoja. Tässä nyt sitten levitellään käsiä. Asentavat kai nyt vielä viidennen servon autoon ja testailevat sitä sillä.

Kirjoituserheet putsailtu...

ei kyse ole siitä onko servossa tarpeeksi vääntöä, vaan että yrittääkö servo kääntää enemmän kuin renkaat suostuvat fyysisesti kääntymään

eli esimerkkinä otat oven ja kääntelet sitä kiinni ja auki. Sun voimat riittää siihen hyvin eikä tunnu missään. Eli liikerata on kohdallaan. Mutta yritäpä kääntää ovea enemmän kuin se liikkuu, eli pistät oven kiinni ja yrität painaa oven kaikin voimin. Eli liikerata olis säädetty menemään 20 senttiä enemmän kuin karmit antavat myöden.
Kyllä sulla voimat hyytyy ja alkaa muutenkin kiukuttamaan.
Jatka tätä niin kauan että et vaan enää jaksa.

Eli servoa alkaa kiukuttamaan tarpeeks ja se ei enää jaksa.
Servolta loppuu henki, koska ei se osaa lopettaa jos sitä jatkuvasti käsketään.
Se tekee orjallisesti hommansa siihen asti täysillä kun vaan henki pihisee.

Puhuit aikaisemmin vaihdetusta servovarresta joka olis jopa pidempi.
Jos se on pidempi niin silloin pienemmällä servon liikkeellä renkaat kääntyvät enemmän.
Eli yrittää vain vielä enemmän kääntää yli.
Servovarren pitäisi olla lyhyempi jotta liikerata pienenee eikä servo yritä kääntää ovea karmejen läpi väkisin.

Tämän kyllä ymmärsin/tiesin, ja viitasinkin asiaan tuossa aiemmin. Ehkä hieman epäselvästi tosin.

Liikkeen mielestä servo ei voi vääntää liikaa, koska säätimessä ei ole epa-säätöä. Siis vaikka sarvia olisi vaihdettu. Että sellainen "asiantuntijaputiikki".


EDIT: Täydennys...

4
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 28.09.12 - klo: 14.58 »
Päivitystä:
Servosta ei löytynyt kosteutta. Traxxas taas ei autoa huolinut itselleen. Sanoivat vaan, että kyllä sellaisen servon pitäisi helposti kestää vähän roisimpaakin käyttöä. Bec:in jännitteet ovat normaalit, eikä piikkejäkään ole havaittu. Ainoaksi kortiksi jää, että servo yrittää kääntää väkisin renkaita enemmän kuin mahdollista. Tämäkään ei kuitenkaan ole hajoamisen syy, sillä tällaista "ylikääntämistä" ei ole huomattu/havaittavissa. Autossa on ollut 3 Traxxasin omaa ja yksi Hitecin servo. Molempien näistä pitäisi olla riittävän vääntäviä tähän autoon.

Edellä mainitut siis liikkeen antamia tietoja. Tässä nyt sitten levitellään käsiä. Asentavat kai nyt vielä viidennen servon autoon ja testailevat sitä sillä.

Kirjoituserheet putsailtu...

5
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 27.09.12 - klo: 20.00 »
Uusi alusta haettu postista ja auto on uudelleenkasattu. Nyt kuitenkin eturenkaat kääntyvät vasemmalle, vaikka käännän oikealle, eli ohjaus on toteutettu toisella tavalla rustlerin alustassa. Miten tosta traxxasin tq 2,4n ghz ohjaimesta vaihdetaan ohjaus toisin päin?

Täältä löytynee apu

http://traxxas.com/sites/default/files/2238_2.4GHz_addendum-formula-chart_0.pdf

"Olemme kehittäneet tämän yksinkertaisen kahden painikeen valikkojärjestelämän." Kyllä alkaa v*tutuskäyrä nousemaan nopeaan tahtiin, kun kahden painikkeen alle on ängetty hirveä läjä toimintoja...

6
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.09.12 - klo: 19.39 »
Etsin tuon vikakoodin (vilkkuva vihreä) kyseisen auton ESC:n manuaalista, joka meinaa nopeudensäätimen manuaalin mukaan:
 
"• Fast Blinking Green: The XL-2.5’s LED will blink fast green if Throttle Neutral
Protection is activated, or if the speed control is not receiving a signal. Make
certain the speed control is properly plugged into the receiver and the
transmitter is switched on. If this does not restore normal operation, then the
XL-2.5 is indicating the transmitter’s Throttle Trim is incorrectly set. Reset the
throttle trim to the “0” position."

Tämähän käy vain entistä mielenkiintoisammaksi. Tuo siis viittaa väärään asetukseen kaasussa, ja käskee laittamaan kaasutrimmin nollille. Tai sitten yhteys ohjaimen ja vastaanottimen välillä on katkennut. No etäisyys autoon oli maksimissaan metrin luokkaa, potkua paristoissa kyllä on, liitännät on kunnossa ja kaasuasetukset nollilla. Lopputulos oli kuitenkin se, että servo kärähti. Ei nyt ihan täsmää tämä...

7
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.09.12 - klo: 13.54 »
Njoo, en ole tuon auton ohjausosia sen suuremmin purkanut. Sellanen tuli kyllä mieleen, että aina ohjaus ei palautunut ihan suoraksi. Se taas taitaa johtua servosaveristä. Trimmiä käyttämällä saa kyllä menemään taas suoraan, mutta pian taas alkaa kaartamaan toiseen suuntaan.

Nyt kun vielä tarkemmin asiaa pohdin, niin tuon vaihdetun servosarven pituushan vaikuttaa siihen, paljonko renkaat kääntyy (momentti). No tuon uusimman servon mukana tuli servosarvia 3 kappaletta. Liikkeessä joku asennutti servon paikalleen pyöreän mallisen sarven kanssa (sellaisen Traxxas antaa omissa servoissa oletuksena). No tämä malli otti servosuojaan kiinni. Vaihdoin servosarven pienimpään malliin ja leikkaisin ylimääräiset väkäset pois. Kiinnitin ohjausosan pallonivelen sarven päähän. Tämähän voisi periaatteessa olla syy servon hajoamiseen, sillä tällöin renkaat kääntyisivät pitemmän matkan (siis jos kiinnityspiste on kauempana, kuin yleensä). Toisaalta minua oli liikkeessä näin ohjeistettu (kun tuosta servosuojaan osuvasta sarvesta huomautin). Kiinnityspisteen voisi olettaa olevan kauempana, kuin alkuperäisessä tapauksessa, sillä nämä sarvet osuivat kaikki servosuojaan. Toisaalta sekään ei selittäisi, miksi Traxxasin omat servot (jotka on tähän suunniteltu) hajosivat.

Mutta en ole asiasta varma. En edes tiedä varmaksi, siriseekö tuo servo ääriasennoissa... Huollossa (=liikkeessä) eivät kyllä tuollaista edes epäilleet. Heidän mielestään ainoa järkevä selitys tuolle on, että servo on kastunut. Jos ei ole, niin Saksa kutsuu...

Tuo servon vaihto kyllä pistää edelleen mietityttämään. Miksiköhän he eivät laittaneet alkuperäistä sarvea sen kanssa? Suoraan käteen eivät kuitenkaan suostu näitä varaosia antamaan. Lähtökohta tuntuu olevan se, että asiakas ei vaan osaa (onhan se vähän tottakin) tai se hajottaa näitä ilokseen. Harvapa näitä taitaa takuun kautta hoitaa. Autoa ostaessani kysyin takuusta, niin sanoivat sen kattavan ensimmäiset ajokerrat tilanteen mukaan. En yli 10 kertaa ole ajanut, ilman että jokin sähköisa olisi hajonnut. Noi hajonneet noparit ja servot on muuten liikkeen nielemiä, eli niitä minulla ei ole. Huoltotositteita on kyllä läjä...

Hajonneet osat:

Akku x1 (alkup. hajosi, auto kulki kävelyvauhtia, 10-20 ajoa)
Noppari x3 (hajonnut yleensä servon yhteydessä, tämän hetken tilasta ei tietoa n. 8 ajoa)
Servo x4 (ylikuumentunut servomoottori n. 6-10 ajoa)
Radio & Vastari ongelmia, mutta ei ole nähty tarvetta vaihtaa (liikkeen näkemys). Auton folioini auttaa ongelmaan.
Moottori on toiminut ongelmitta. On sisäänajettu asianmukaisesti vesilasissa ja puhdistettu kerran samaan tapaan. Saanut myös nauttia tipasta ohutta öljyä.

Auton sisuskalut on suojattu vettä hylkivällä, hengittävällä kangaspussilla. Pussi on valmistettu hajonneen matkalaukun sisävuoresta. Aukeaa ja sulkeutuu vetskarilla.

Siinä kaikki : )

8
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.09.12 - klo: 11.17 »
Servot ovat siis kaikki toimineet hyvin sellaiset 10 ajoa. Ilmeisesti hajoaminen johtuu juuri siitä, että servo yrittää kääntää ääripäissä enemmän, kuin mahdollista. Ristiriita tulee kuitenkin vastaan, kun ei tuossa ohjaimessa ole mitään "epa"-säätöjä. Ja tosiaan, auto on täysin vakio muuten, paitsi servon osalta (viimeisin hajonnut siis eri merkkiä). Ehkä tuo ohjain kuitenkin käännyttää servoa enemmän, kuin pitäisi. Onko tuossa ohjaimessa joku kiinteä tehtaan asentama rajoitus, vai miten?

9
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.09.12 - klo: 07.11 »
On joo. AM 27MHz. Kidettä en ole yrittänyt vaihtaa. Ja tämä auto siis kyseessä: http://traxxas.com/products/models/electric/7005slash1164x4

Minulta löytyy kyllä kakkosradiokin (40MHz) tuohon, mutta olen käyttänyt tuota Traxxasin radiota pääasiallisesti. Omassa radiossa tuntuu kantama olevan pidempi. Kerran on hajotessa muistaakseni ollut tuo oma radio autossa kiinni. Nyt muuten taas Traxxasin.

Akkuja löytyy myös kaksi. Molemmat on 7.2 volttisia. Toinen vanhempi 1100 milliampeerinen, ja toinen on 1200 (Traxxasin oma mukana tullut). Molempia olen käyttänyt.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.12 - klo: 23.14 »
No servon hajoamisen syy on ilmeisesti servon moottorin ylikuumeneminen. Syytä taas tälle ylikuumenemiselle ei ole löytynyt. Aiemmin on kyllä väläytelty ongelmaa BEC:issä, vastaanottimessa, kuljettajassa ja ties missä. 3 nopeudensäädintä ja 4 servoa on tuossa autossa istunut. Nyt aikovat selvittää asian kunnolla. Katsovat varmaan, onko tuo servo imenyt kosteutta itseensä ja lähettelevät Saksaan. Nykyinen servo ei ole vedenkestävää mallia. Sanoivat kyllä, että kyllä tuolla voi esim. talvella ajaa.

Olen aika uuno näissä RC-jutuissa, mutta onko teidän mielestä perusteltua laittaa Traxxasin servon tilalle Hitec:in servo, koska se on "laadukkaampi"? Tuo Hitecin servo on puolet halvempi, eikä vedenkestävä. Hitec:in servossa on kyllä metallirattaat, mutta raattaiden hajoaminen ei ole kertaakaan ollut minulla ongelmana. Eikä tuo kyllä paljoa pitkäikäisemmältäkään vaikuttanut...

11
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.12 - klo: 21.28 »
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Onko ne kaikki servot alkaneet sulaa/ylikuumentua? Vai onko osa hajonnut "normaalisti" rattaiden pettämisellä servon sisältä?

Tuohon Dieselistin epäilyyn viitaten: kun käänsit ratin ihan vasemmalle, pitikö servo jatkuvaa vikinää vai rauhoittuuko se? Entäs ihan oikealla? Servon kuuluu päästä laidoissa rauhoittumaan, jolloin se ei turhaan runno itseään rikki halutessaan aina vaan enemmän sivulle.

Jep, eli kertaakaan servo ei ole hajonnut "normaalisti". Hajoaminen ei myöskään ole yhteydessä mihinkään iskuun tai kosteuteen. Autosta vain häviää yht'äkkiä ohjaus. Joka kerta on servon kylki on ollut tulikuuma/sula.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.12 - klo: 21.23 »
Hehe, vakio-ohjaimessa kun ei tuollaisia hifistely-juttuja edes ole... En ole ihan varma kyllä, että jääkö servo "sirisemään" ääriasennossa. Mielenkiintoista tämä kyllä on ollut. Heivasin laitteen huoltoon liikkeeseen, ja siellä kyllä paikan pomolla alkaa, no, olemaan mitta täynnä. Olen siis takuun kautta saanut nämä kaikki servot & noparit. Kerran muuten kun istuttivat tuohon uuden servon, oli servo laitettu niin, että servosarvi (pyöreä malli) osui koko ajan servosuojaan. Servo piti elämää silloin koko ajan. Ammattitaitoista porukkaa siellä...

Tässä pikku hiljaa alkaa kaduttamaan, että ostin tuon karvalakkimallin. Ajattelin, että ostan sitten myöhemmin harjattomat, lipot yms. Autosta olen muuten tykännyt kovasti. Rakenteellisesti tuo on mukavan kestävä peli, mutta sähköt... En sitten tiedä, olisiko tuo radiosta peräisin. Auto ainakin tykkää ottaa taajamassa kovasti häiriötä.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.12 - klo: 19.31 »
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Mitähän teen väärin noiden kanssa. Kostealla kelillä olen kyllä pariin otteeseen ajellu, mutta sisuskalut (sähköosat) on ollut hyvin suojassa, eikä niiden näin ollen pitäisi olla tietoisia siitä. Nyt kolme päivää taukoa, niin en montaa metriä ehtinyt rullailemaan, kun "toiminatuoksua" alkoi leijalla ja ohjaus kadota. Huoh...

RTR-osat sisällä muuten, mutta servo vaihdettu astetta laadukkaampaan, joka nyt sitten hajosi 6-10 ajon jälkeen. Edelliset servot oli Traxxasin omia.

EDIT: Selvensin/muotoilin hieman paria kohtaa

14
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 24.09.12 - klo: 08.10 »
http://youtu.be/JscZMwEpj_o

Laitampa tämän nyt tännekin, kun täältä taitaa nuo edelliset pätkät löytyä.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Laadukkaat RC-videot
« : 23.09.12 - klo: 19.16 »
RC-autoilua, pisaroiden tanssi (Slow Motion)

Olisiko jo tämän palstan arvoinen? T. Kommenttikalastaja

16
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 16.09.12 - klo: 13.21 »
Nyt oli jo vähän enemmän yritystä :)

Urban race place

17
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 12.09.12 - klo: 08.41 »
Ajoa kaupunkiympäristössä:

Kallio RC-auton silmin (testiajo), Helsinki

18
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.09.12 - klo: 21.53 »

Tää on nyt ihan hihasta, kun tuolla kuvauksella on vaikeaa olla varma: Olisiko siinä vaan poikkeuksellisen kovaääninen hakkurimuuntaja? Kun lataus etenee se hakkuri tuottaa eri jännitteitä ja siksi sen ääni muuttuu. Joskus ne on aika kovaäänisiä.
[/quote]

Ehkä soitan liikkeeseen ja kysäsen tuosta. Eipä tuo muutenkaan niin suuri ongelma ole, mutta välillä tuppaa häiritsemään tuo piipitys.

19
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 09.09.12 - klo: 14.05 »
A: Mikä kiipeily klipsi tuolla perässä killuu ? Vyölläkö tuota kuskaat  :grin:

Sain tosta jo aiemmin palautetta. Lähinnä tyyliseikka, jos se nyt kovin tyylikäs onkaan. Voishan tuon vyölle laittaa. Tosin silloin en pysyisi housuis.., siis housut ei pysyisi minussa.

Hyvä video kyllä  :azn: Eikä siis ollut sellainen palaute, ihmettelin vaan..  :smiley:

Niin no, ehkä vähän huono sanavalinta. Btw, kiva jos oli mieleen (se video). Oli tosiaan ensimmäinen "kunnolinen video".

20
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 09.09.12 - klo: 13.59 »
Mikähän tuossa uudessa (eilen ostettu) laturissa on, kun se sirisee/piippaa tasaiseen tahtiin? Mielestäni ääni voimistuu loppua kohden ja loppuu, kun lataus on valmis. Ei pitäisi olla mikään "ominaisuus". Perus 1A:n Delta Peak laturi NiMH/NiCD:lle. Muuten laturi toimii kuitenkin moitteetta.

21
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 09.09.12 - klo: 11.06 »
A: Mikä kiipeily klipsi tuolla perässä killuu ? Vyölläkö tuota kuskaat  :grin:

Sain tosta jo aiemmin palautetta. Lähinnä tyyliseikka, jos se nyt kovin tyylikäs onkaan. Voishan tuon vyölle laittaa. Tosin silloin en pysyisi housuis.., siis housut ei pysyisi minussa. 

23
Dodiin.. omastakin autosta servo antautui, kauanhan se vakio kestikin  :grin:
tilaukseen menee tää http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11630__BMS_390DMH_High_Performance_Digital_Servo_Extra_Strong_5_4kg_11sec_22_5g.html  Tämähän on ilmeisesti ihan hyvä vaihtoehto, kun haun kautta lueskelin juttua..?

Heh, itsellä hajosi tuo Traxxasin vakio servo 2 kertaa parin viikon aikana ja nopeudensäädin siinä mukana. Sitten servo vaihtui tällaiseen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9814__Hitec_HS_82MG_Micro_Metal_Gear_Servo_2_8kg_19g_0_12sec.html

On ollut omassa käytössä ihan riittävä. Enkä ole noista tippaakaan maksanut, vaan olen mennyt ”kylmän viileesti” aina liikkeeseen valittamaan, ja osat on sitten sitä mukaa vaihtunut.

Nyt sitten auton mukana tullut akku on kyykännyt, kun kulkee enää murto-osan siitä nopeudesta, mitä alun perin (siis oikeasti niin hitaasti, että naapurit kävelee ohi). Latauskertoja on noin 20-30 kpl. Ero on myös selvä vastaavaan kakkos-akkuun nähden, jolla tosin jo ikää ja ajoa takana enempi. Idea olisi lipoihin päivitellä, mutta kun ei perk*le ole ollut viikkoa ilman jonkin sortin sähkövikaa..

24
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 26.08.12 - klo: 19.07 »
hyvä kampe on sekin. 4ässällä varmaan 100 akullista kerran on laakeri mennyt. on muutenkin aivan käsittämättömän kestävä auto. mutta ne sähköt ei aivan samalla tasolla.
mistään ei varmaan saa noita läskejä rullaavana?

Tämän voin allekirjoittaa pikku-slashinkin kanssa. Kaikki muu on autosta hajonnut, paitsi moottori (ja laturi). Nytkin on taas nopeudensäätimen kanssa ongelmia. Noh takuuhuollon kautta on tähän asti osat vaihtunut.

25
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.08.12 - klo: 17.59 »
OK, thanks. Pitää varmaan suunnistaa paikalliseen Bebekiin, jos vaikka löytyisi sellaista...

26
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.08.12 - klo: 11.32 »
Millaista sähköjohtoa suosittelette vakio antennijohdon tilalle? Tuo nykyinen on kokenut aika kovia. Perus mega-radiosta kyse. Kuulokejohtoa löytyis, mutta ei taida olla parasta mohdollista (tuplajohdot sisällä)...

27
Mini slash (harjallinen) kotiutui huollosta tuossa torstaina. Uusi LVD (lipo cut-off) nopeudensäädin on tuonne tyrkätty ja servo vaihdettu metallirattaiseen laadukkaampaan (ei tosin enää vesitiivis). Ei tarvinnut kauaa odottaa ensimmäistä ongelmaa: Eli kun radiosta heittää kaasun täysille, niin auto ei lähde tyylikkäästi renkaat sutien liikkeelle, vaan nykii 3-5 kertaa ja vasta sitten antaa täyden kaasun. Kalibroin radion nopparin kanssa kaksi kertaa, mutta ei auttanut. Käytössä oleva akkukin toimi moitteetta vanhalla nopparilla ennen huoltoa (joka siis sittemmin hajosi). Itse siis epäilen tuota nopeudensäädintä tai sitten radio on alkanut tehdä omiaan. Tässä alkaa jo silmät tippumaan päästä itse kullakin, kun olen käytännössä joka viikko (takuu)huollon asiakkaana.

Olisko kellään tietoa/vinkkiä/neuvoa/kokem..?

28
Oliko se käyttämäsi radio mukana huollossa? Kun en tiedä osaamistasoasi jne herää tekstisi perusteella epäilys että radion asetukset ovat olleet pielessä ja servo on grillautunut sen takia ja rikkinäinen servo on polttanut noparin. Jos se on mennyt noin, niin kannattaa olla tyytyväinen jos sait ehjää osaa, kun takuu ei kata tietämättömyyden tms takia rikottuja osia  :wink:

Olen ollut molempien radioiden kanssa liikkeessä asiaa setvimässä, eivätkä ole radion osuutta asiaan edes epäilleet. Ensimmäisen kerran kun servo&noppari kärähti, niin autossa oli vielä käytössä mukana tullut radio. Jälkimmäisellä kerralla oma vanha radio.

29
Vähän omia kokemuksia Slashistä (1/16 harjallinen) jotka eivät ole kovinkaan ruusuiset:
11.7 kaikki alkoi, kun päätin sijoittaa taas kahden vuoden tauon jälkeen uuteen RC-autoon. Käväsin liikkeessä pariin otteeseen, joista jälkimmäisellä tutustumiskerralla nappasin auton mukaani. Noin viikon käytön jälkeen alkoi ensimmäiset ongelmat. Kesken asvalttiajon autoa ei enää pystynyt ohjaamaan. Kaasu toimi vielä. Kiiruhdin auton luokse, revin kopan irti. Nopparista sekä sevosta tuli reippaasti savua. Servon kyljestä lensi lisäksi sulaa muovia. Irroitin akun ja vein auton huoltoon. Valitin myös radion lyhyestä kantomatkasta (esim. 5 metrin päässä pakki ei mene päälle), mutta on kuulema laitteen ominaisuus.

Noh lisää ongelmia seurasi noin 3 viikkoa edellisestä huollosta. Tajusin, että huolto oli asentanut autoon nopeudensäätimen, missä EI ole lipo cut-offia (low voltage detection). Ja tämä siis autosta löytyi alunperin. Lipoja en tällä hetkellä käytä, mutta ideana olisi joskus tulevaisuudessa päivittää. Toinen ongelma on akun erikoinen "laiskistuminen", eli auto on alkanut kulkea hitaammin Traxxasin omalla akulla, kuin toisella vastaavalla (ennen näiden akkujen välillä eroa ei ollut). Kävin liikkeessä ensiksi ilman autoa tiedustelemassa kys. asioita. Käskivät tuomaan auton liikkeeseen. Kaksi päivää myöhemmin näin tein, mutta vastassa olikin aiemmasta poiketen aiemmin palvelleiden myyjien esimies. Hänen mukaansa akku toimii normaalisti, eikä hän suostunut edes vilkaisemaan koko autoa (minkä takia alun perin liikkeeseen tulin..). Lisäksi olemme hänen mielestä sopineet, että autoon asennetaan nopeudensäätimen malli, missä ei ole lipo cut-offia. No minulta on mennyt ainakin ihan ohi. Silloin kun laitteen hain takuuhuollosta, oli siihen asennettu jo noppari ja servo, ilman että minulta olisi kysytty mitään... Huollon tehnyt työntekijä (mitä esimies haluaisi asiasta haastatella) on tietenkin lomalla. Minut käännytettiin kotiin.

En kuitenkaan jättänyt asiaa seisomaan, vaan otin yhteyttä kuluttajavirastoon. Sieltä sain vastaukseksi, että "jos pystyn osoittamaan akun heikentymisen, pitäisi se vaihtaa uuteen tai antaa hyvitys ostohinnasta". Sama pätee myös nopeudensäätimeen. Oletus on kuitenkin, että kuluttaja saa huollosta suoraan tuotteen, joka vastaa ostettua. Ja miksi kuluttaja haluaisi huonomman tilalle? Kävin taas liikkeessä, mutta esimies oli kuulema lähtenyt käymään postissa. Jätin soittopyynnön. Soittoa en kuitenkaan saanut seuraavaan kolmeen tuntiin.

Vielä samana päivänä päätin käydä autoa lähiparkkipaikalla pyöräyttämässä. Taas täysin normaalissa ajossa auton ohjaus hävisi ja lopulta kaasukaan ei antanut vastausta. Auton luona nappasin kopan irti, otin virrat pois ja tunnustelin paikkoja. Servo oli tuli kuuma. Odotin hetken ja laitoi virrat takas. Auto liikkui, mutta servo ei vastannut ja kuumeni uudelleen. Soitin ostoliikkeeseen ja käskivät tuomaan auton sinne. Vaihdoin autoon vakioradion (käytän vanhan autoni radiota, koska mukana tulleen kanssa on ollut ihan tarpeeksi ongelmia) ja lähdin matkaan. Liikkeessä sitten ihmeteltiin. Kaava, millä auto hajosi, oli täysin sama kuin edelliskerralla. Auto jäi sinne huollettavaksi. Ainakin servo on entinen.

Tällä hetkellä odotan autoa huollosta valmistuvaksi ja jotenkin tuntuu, että lisää ongelmia on luvassa. Jos autosta hajoaa vielä jotain, niin varmaan alan puoltamaan kaupan purkua. On tämä ollut ihan pelleilyä alusta alkaen. Auto on ollut näin mekaaniselta kannalta hyvä. Mitään ei ole hajonnut. Tosin ajokin on ollut aika maltillista. Sähköpuoleta taas ainoa ehjä asia on moottori, joka on tähän mennessä toiminut aika lailla moitteetta. Muita ongelmia on aiheuttanut lähinnä korkea painopiste (moottori on auton korkein kohta) ja kardaaniakselin pohjasuoja, jonka väliin pääsee helposti kiviä.

Minulla on ilmeisesti ollut vain tosi huono tuuri, koska yleisesti olen lukenut Traxxasista vain hyvää. Tosin tuo microservo, mitä autossa käytetään, on tosi herkkä hajoamaan. Niin ja olisi se myyjäliikekin voinut toimia paremmin. (Sori, et tuli vähän pitkä stoori)

30
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.08.12 - klo: 22.55 »
Noh nyt tuli ongelma pikku-slashin kanssa. Eli mukana tullut akku ei tunnu antavan enää yhtä paljon/nopeasti virtaa kuin ennen. Auto siis tuntuu laiskalta, kun linttaa kaasun pohjaan. Toisella akulla (molemmat NiMH) toimii paljon pirteämmin. Auton mukana tullut temppuileva akku on reilun kuukauden vanha, kun taas toimiva akku on jo 2-3 vuotta vanha. Vielä pari viikkoa sitten eroa ei akkujen välillä ollut. Traxxasin akku on myös kovempi kuumenemaan, kuin vanha akku. Olisiko akussa jokin vika, vai mistä kiikastaa?

PS. Aiemmin sain nopeudensäätimen ja servon kärähtämään samaan aikaan. Takuu korjasi tuon ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia (tosin noppari vaihdettiin vanhempaan malliin, mistä uupuu low voltage direction, eli ei voi käyttää lipoja suoraan...). Olisikohan jokin yhteys akun temppuiluun?

Sivuja: [1] 2