Vertical Hobby

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10
1
Kai siellä vielä vanhallakin pärjäisi..  :laugh:
Ei kuulema pärjää enää takamoottorivehkeellä. Näin isot pojat tiesi kertoa.

2
Kutsu takaisin. Fullspeedin osalta tarkasteltiin vielä muita vaihtoehtoja ja löydettiin uusi, myöhäisempi ajankohta kilpailulle joka jättää enemmän aikaa tutustua uusin renkaisiin/moottoreihin ja ajaa mahdollisia kerho/lämppärikisoja.

Uusi avauskisan ajankohta on 7.-8.12.2019.
Niin siis oikea syyhän oli se että uusi Reiska tulee vasta marraskuussa.

3
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 30.08.19 - klo: 17.44 »
Huippu pito - Olisiko jo liian hyvä?
Ei asfaltilla voi olla liian hyvä pito. Jos ei toimi pitää vehkeet säätää toimimaan.

5
En tiedä mikä se minimiosallistujamäärä nyt on ollut, mutta mun mielestä jos ei ole kisaajia niin ei niitä kisoja kannata järjestää eikä todellakaan kannata jakaa jotain takapihan kisoista  jossa 4 kuskia mitään pisteitä mihinkään sarjaan.

Mitä kisojen lukumäärään tulee niin 4 on mun mielestä ollut talvikaudella ihan tarpeeksi. Pitäisi ennemin satsata niiden laatuun kuin määrään. Kesäkaudella ajan ihan muita mielenkiintoisempi foumiluokkia jos ajan joten mun puolesta ihan sama mitä kesällä ajetaan. Näinhän aika moni muukin tekee joka tarkoitta sitä että kesällä saa helppoja pisteitä ja vain talevella ajava ei voi ikinä voittaa mitään sarjaa.

6
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.08.19 - klo: 13.56 »
Jep. Alfa oli ihan auton näköinen silloin vielä.

7
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.08.19 - klo: 13.26 »
No nyt on ihan yhtä ruma kuin nykyiset turistikorit. Jos mahdollista vielä rumempi. GT-8 argumentti että halutaan ajaa autonnäköisillä vehkleillä on kyllä ihan tuulesta keksitty tällaisella virityksellä.

8
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.08.19 - klo: 11.19 »
Tasausjohdot irti jostain.

9
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.08.19 - klo: 20.27 »
Ei ole kukaan tässä väittänyt että vain kv:lla olisi väliä.

En vain ymmärtänyt miten on mahdollista ettei saa räjähtävää voimaa hyvinkin helposti 6 äsällä kun se saa 4 ässälläkin niin ettei pysy kenenkään näpeissä vaikka olisi pitoakin "pikkasen" enemmän kuin sileissä krossirenkaissa. Tämän takia oletin ettei perusasiat ole hanskassa.

Se on vain niin että jos ei 6s pyssytä tarpeeksi on vika joko akussa, säätimessä, moottorissa tai välityksessä. Ei kennojen määrässä.

10
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.08.19 - klo: 08.36 »
Kun tietää yhtään jotain sähkömoottoreista, kun niitä on muutama tullut käämittyä tässä 40 vuoden harrastamisen lomassa, niin tietää sen että ei paljonb vääntö auta jos kv on melkein puolet vähemmän, jos ei autoon pysty välitystä tuplaamaan. Siis jos haluat vaihtaa 1800 kv moottorin 1000 kv moottoriin ja odottaa että se sutisi enemmän, pitää välitys olla yli tuplasti pidempi. Kv kun tarkoitta kuinka plajon moottori kiertää per voltti.

On edelleen hupaisaa lukea kuinka ei muka 4 ässällä saa tarpeeksi tehoa autoon. Että oikein 10s pitäisi tunkea jotta liikkuu :) Mun moottori on 4268 ja 2600 kv. Ja voin luvata että jos akku ja säädin vaan luovuttaa virtaa tarpeeksi ja välitys on sopiva niin vehje kulkee helposti 120 km/h.

Voin lainata mun 14s lennokinmoottorin sulle. Ois 6 kW ja kv 190. Siinä voi toki tulla pikku pulma välitysten kanssa...

11
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 20.08.19 - klo: 20.16 »
Taas olisi kipinää herätellä harrastusta pitempään jo ollut Hyper 8.5 kaverin kanssa kasattuna sähköillä. Hierottu aikoinaan enemmänkin näitä ja miljoonien kokeilujen ja testailujen jälkeen jäänyt nämä setit voimaan:

leopard 1774kv 4072 kone
mmm2 esc
3.3ah 45c 6s akku
15/48 välit jotka yltää 82km/h vauhtiin normi krossirenkaalla ja kiihtyvyyttä riittävästi.
Autot täysin lukossa kaikkien diffien osalta tai etu ja takalukko on täynnä jotain miljoona öljyä eli ovat melkein kun lukossa.

Nyt olisi mietteissä saisiko noihin vielä lisää räjähtävää voimaa paikaltaan tai mistä vaan nopeudesta se on näiden tarkoitus on alusta asti :)

Mietin 4082 1500kv tai 4092 1050kv moottoreita leopardilta tilalle. Vai onko porukalla kokemuksia minkälaisella moottori muutoksella saisi parhaiten tuota niin sanottua räjähtävää voimaa heti kun kaasuun koskee. Noparista on luonnollisesti kaikki soft asetukset yms disaploitu eli niin paljon kun tehoa vaan saa menemään koneelle menee sinne kun painaa kaasua. Tiedossa on että on erittäin rasittavaa varsinkin akuille ja toki myös esc:lle ja voimansiirrolle.

lehner moottorit kävi myös mielessä, mutta hintaa on ja tuntuisi olevan jostain ihme syystä 2pole moottoreita kun käsittääkseni 4pole moottoreilla saadaan varsinkin tota koneen vastaavuutta eli nopeasti reagoivaa tehoa helpommin tai enemmän.

Kaikki mietteet tai vinkit otetaan vastaan alapuolella jotain videoita laitteista nyky kunnossa, vaikka ei hirveän uusia videoita löydykkään.

edit1: Onko kukaan ostellut vielä Robinson Racingin hard pinioneita Suomesta mistään? Nuo olivat ainakin omien testien ainoat pinionit mitkä kesti apua muut kalvaantu pilalle muutamalla rajummalla akullisella ja osasta lens muutaman akullisen jälkeen kaikki hampaat veks kun paino pitävällä alustalla kaasun pari kertaa pohjaan.
Ei nyt ihan auennut että millä logikalla lussumassta käämistä saisi enemmän voimaa ulos??? Vanha totuushan on että harrastajat vaati enemmän voimaa mitä kilpakuskit osaa laittaa rataan kiinni. Eiköhän sulla ole ongelma se että se vehje vaan sutii. Ei siihen voiman lisääminen silloin mitään auta.

Itse olen tänä kesänä ajanut C-8 rata-autolla joka on sähköistetty. C-8 autot ovat ne akikista nopeimmat RC-autot mitä löytyy. Polttomoottori niissä 3,5 cm3 joka kiertää 40 000rpm. Sähköversiosssa Hobbywingin samankokoinen 4-pole mylly kuin krossiautoissa mutta paljon tiukemmalla käämillä kv:n ollessa 2600. Sitä ajan 4S 6000 mAh akuilla Hobbywingin XR8 plus säätimen kautta. Kiihtyvyyttä muuttava "punch" säätimessä 2/10 jotta vehje on yleensäkin ajettavissa. Tällä setupilla olen ajanut kovempia kierrosaikoja kuin polttisversiot. Akut ei kestä ihan 5 min vaan 6000 mAh hupenee reiluyssa 4:30 minuutissa. Siinä saa sähkö vähän kyytiä...

12
Tulokset / Vs: TP-10 EM 2019 [Turkheim, Saksa]
« : 17.08.19 - klo: 18.02 »
Kytkin leipoi Teemulla kuulema. Oli jo alussa p*ska. Harmin paikka mutta tää on tekniikkalaji.

13
Hobbylinna / Vs: LRP kisa-akut
« : 13.08.19 - klo: 13.25 »
Oikein hienoa että tuotte näitä uutuksia Suomeen. Akkujen kohdalla ehkä se kaikkein tärkein tieto on sen paino ja koko, ainakin tietyissä kilpaluokissa. Nyt sitä tietoa joutuu kuitenkin hakemaan ihan muualta.

EDIT: Jaahas, joidenkin mallien kohdalla on tietoa mutta toisilla ei.

16
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.07.19 - klo: 23.08 »
Offtopiccina niin eka kisa mikä voidaan pitää GT-8 luokan ekana Suomen historiassa ajettiin Helsingin jäähallin parkkipaikalla Model-Expossa ehkä 1992 tai 93. Silloin autot ja renkaat oli ihan puhtaita buggy autoja mihin laitettiin isot korit. Itse ajoin Kyosho ihan ekalla Inferno versiolla ja Alfa Romeon korilla ja voitin tietty kisan OPS moottorilla :) Jerry varmaan muistaa jotain muuta siitä kisasta. Sen muistan että pätkin jousista pois ja jyrsin ihan mekaanisen alumiinisen lukkopalikan keskidiffiin. Muilla ei sellaista ollut niin eihän niillä vehkeet oikein lähtenyt mihinkään.

Kim

17
No ei sitten.. tällä vauhdilla väki vaan vähenee. Jos kolmesta meidän kuskista kaksi on samassa erässä niin kiirettä pitää.
Niinhän tässä käy kun väki menee alle kriittisen massan eikä edes erälistoilla voi edes vähääkään säätää helpommaksi. Ennustan että sähkö C-8 on 3 vuoden päästä suurempi luokka kuin mikään muu ratapolttiosluokka Suomessa. Koska ei ole mekaanikkoja kun porukkaa on liian vähän.

18
Tämä mekaanikkojen puute on nyt ihan eri sfääreissä kun ei ajeta TP-10 luokkaa lainkaan. Kyllä kilpailunjärjestäjä pitäsi tämä ongelma tajuta.

19
Yleinen keskustelu / Vs: Laturi ongelma
« : 30.05.19 - klo: 10.04 »
https://drive.google.com/open?id=13ZE25hLXjDF4pmTl03xZTTaJz9GZDgiu
Kuvan näköinen laturi antaa vikaa "battery vol err cell connect" kun tasaus liitin on kytketty mutta lataus toimii normaalisti. Sama ongelma ihan uudellakin lipo akulla. Yleismittarilla kennot ovat melko samassa jännitteessä mutta laturin näyttö saattaa näyttää kenoille 2.23V, 3,24V, 7,4V.
Sama vika 3 ja 4 kennoisissa akuissa.
Onko jokin sellainen säätö pielessä jota manuaalista ei löydy?
Tähän vikaan 99,99% tapauksista vastaus on viallinen latausjohto. Tasausjohdoissa on piuha osittain tai kokonaan poikki. Juota ensin uusiksi tasausjohdon 2mm banaaniliitin. Jos ei auta niin sitten vaan jokainen tasausjohdon juotos auki kunnes vika löytyy.

Kim

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 25.05.19 - klo: 14.36 »
Joku tuossa watsappiryhmässä teetti juuri 5 avainta. Ne maksaa 30e/kpl teettä joten niitä ei kannata ihan kauheesti  turhan takia teettää. Voin lisätä halukkaat siihen ryhmään mutta siihen tarvitsen puh.numeron.

Kim

21
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 20.05.19 - klo: 19.59 »
En osaa vastata sun kysymyksiin mutta sen tiedän että Tattikselle on oma whatsappryhmä. Pistä yveellä sun puh. num niin voin lisätä sinut siihen. Siellä ainakin on ollut tapana ilmoittaa kun joku menee baanalle ja avaa portit.

Kim

22
Se onkin ulkoratojen suola että ne on isoja. Ei muuta kuin opettelee ajamaan isolla radalla.

23
Sähköautot / Vs: Mykkä akku
« : 10.05.19 - klo: 12.31 »
Akkuun voi pakkosyöttää virtaa pienellä virralla varovaisesti. Onnistuu esim. älylaturilla joku 1A. Jos oma laturi ei suostu lataamaan niin sitten on jostain lainattava tai hankittava älylaturi.

24
Asun 12 km radasta ja mun pihassa on vielä 5 cm lunta eikä routa ole sulannut. Että jos nyt vielä pari viikkoa odottelisi... Pakkasta kun on öisin reilusti niin hidastaa hommaa aika hyvin.

25
Tästä koko sopasta vaan unohtui se että kuinka moni peruuttaa tai olisi peruttanut ellei lentolippu jo ostettuna, siitä syystä että kisa ajetaan pienemmässä paikassa. Koko PK-seudun tiimin 5 henkilön mielipide on kerrottu teille että mielummin isolla radalla kuin pienellä, riippumatta siitä mitä arvelette pidon olevan. Veikkaan että aika moni peruisi myös jos 5 päivää ennen Lahden kisaa ilmoitetaankin että kisaa ei ajeta messuilla vaan Nastolan koululla. Nyt Vesa käsi sydämmellä, lähtisitkö Nastolaan kisaamaan SM-kisaa messujen sijaan ja olisiko se sun mielestä ihan OK toimintaa varsinkin jos jo olet hankkinut lentoliput?

Ei näin. Tähän pitää kyllä saada joku roti ettei SM-kisojen paikkaa voi muuttaa ihan miten haluaa ja ihmiset heittää rahansa hukkaan lentolippuihin. Vai korvaako OSPA mun lentolipun hinnan 90e koska eivät pitäänett lupausta ksiapaikasta. Hyvin oli tiedossa että mun tuleminen on nimenomaan kisapaikasta kiinni.

SM-kisat pitää jaettaessa sisältää 100% varman tiedon kisapaikasta.

26
Vaikutus saattaisi olla pienempi ETS renkailla, kun niitä kuitenkin pidetään aavistuksen liukkaampina, eivätkä ne varmaan ime niin paljon pitoainetta.
Oma kokemus on että ETS ei ole liukkaampi vaan se on ollut 2-3 kymppiä nopeampi kuin 4 settiä FTT renkaita Kuusaan ja Hakkilan FTT kisoista. Ja ETS nimenomaan imee pitoainetta 2-3X enemmän sisäänsä, ainakin keltaista soossia. Ja niillä tuli myös selkeästi pitävämpi ajoura Hakkilaan kuin mitä FTT renkailla. Lahden FTT renkat oli sen 2 kymppiä nopeammat kuin ETS mutta niillä ei ole mitään tekemistä nykyisten FTT renkaiden kanssa.

Ongelmahan ei sinänsä ole se että onko se rengas 2 kymppiä nopeampi tai hitaampi vaan se että nykyisten FTT renkaiden nopeus vaihtelee setistä toiseen, eli ei ole tasalaatuisia ja kisa ei ole enää sama kaikille.

27
Ei voi ilmoittautua vaikka lenntolippu on jo ostettu. Sen ostin vasta sen jälkeen kun luvattiin että kilpailupaikka on iso koulu. Nyt on vissiin takki käännetty kun ei uskalleta kertoa mikä se paikka on? Sm-kilpailuja ei pitäisi ajaa pikkuvessoissa. Nyt on luottamus mennyt enkä enää varmasti osta halpaa lentolippua 4kk etukäteen, ja sen myötä ei varmaan enää Ouluun tarvitse tulla kilpailemaan kun miehen sanaan ei näköjään voi luottaa.

Toinen asia on nämä tän hetkiset FTT-renkaat jotka ei motivoi kilpailemaan. Olen ehdottanut että olisi tetsimielessä ajettu Oulussa ETS-renkailla mutta se ei käy koska säännöt, kuulema. Dataa on että ETS renkaat ovat nopeammat kuin huonot FTT-renkaat, ja ennenkaikkea tasalaatuiset. Ei myöskään pitäisi lainkaan ajaa SM-kilpailuja lottoamalla, mitä se nyt valitettavasti on nykyisillä FTT-renkailla. Jonkun olisi pitänyt uskaltaa tehdä päätös että ne renkaat poltetaan ja kilpailut ajetaan kunnon renkailla tai ei lainkaan. Lottoaminen onnistuu kotosohvaltakin.

29
Sunnuntain striimi: https://youtu.be/3ulKIqn5rtw

Valitettavasti nettiyhteys pätkii sen verran että eilinen striimi meni kolmeen osaan ja silloin tietty linkki muuttuu. Toimivan löytää sitten Fullspeed Rc youtube kanavalla

https://youtu.be/3ulKIqn5rtw

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10