Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - nitropaimen

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 31
1
hyviä uutisia rengaspuolelta.... tuubirenkaita alkaa pukkaamaan. isompi tilaus sisällä että useampi pääsee testaamaan
https://www.facebook.com/1582727659/videos/pcb.10220972178325834/10220972162845447/
hintakin on lyöty kiinni €49,- neljän ajovalmiin renkaan/vanteen setti

2
jos halitset englanninnkielen, täältä löytää aika paljon ZEN RACINGIN David Spachettin neuvoja.
https://www.youtube.com/watch?v=fOE4JlwQexE

3
Laittelin tuonne jonkun aikaa sitten juonteen patterikasin eli R8e luokan suunnitelmista ja kuvioista.
 Kovasti on tarina syntynyt, joten tännekin tein aloituksen luokasta joka on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin nitroasi. Itse koko konsepti muodostui silloisen polttis asvalttiautokonseptin mukaan.
luokka on tietenkin kehittynyt, mutta peruskonsepti on sama_
-Pancar runko jossa puikko taka-akseli- motti poikittain vetävien takapyörien päällä- iso spurri joko jäykkänä tai kuuladiffin kanssa
-jossain määrin jousitettu etupää ja runkojousto takapäässä
-ohut lexan kiilakori ja takapäässä pitoa lisäävä "kaukalo"
-ajotempo nopea jossa auto "heitetään" kaarteeseen

Luokka toi suomelle ensimmäisen kansainvälisen menestyksen: Mika Leppälahden Euroopan Mestaruuden,
jonka jälkeen suomalaiset uskaltautuivatmyös kisaamaan myös nitro rata- autolilla maailmalle, mainittakoon Leo Hongiston ASSOCIATED tehdas ajajan paikka 1983 Carnoux MM kisassa
Sen jälkeen on ollut lukematon määrä tehdaskuskeja, alkaen Ahoniemen veljesten Corrally pestistä

Vuosien saatossa on käynyt niin että uudet luokat, ennen kaikkea lukemattomat buggy ja sähköturistiluokat ovat vieneet harrastajia matto 1/12 autoilta. Niiden pääharrastusaluekin on sirtynyt Vesa Ylin vaikutuksesta Pohjois suomeen.

Nyt on uusi polvi ja uusi innostus herännyt Etelä Suomessa ja olisi toivottavaa että keskustelua syntyisi, miten elvytetään luokkaa täällä pääkaupunkiseudun vaikutusalueella.

Jos aletaan puntaroimaan luokan nykytilaa, niin autot ovat hyvin samanlaisa, monella merkillä pärjää ja kalustoa, käytettynäkin , on hyvin satavilla   Ainoa seikka mitä luokassa kritisoidaan on rengas ruletti. vaaditaan suuri määrä foumirenkaita joilla sitten ajetaan muutama erä jonka jälkeen set-up muutetaan ja päräytetään muutama erä lisää. seuraavaan kisaan höylätään uudet setit määrämittaan

Tähän on tulossa nyt toivottavasti muutos, kun amerikassa on kehitetty SJT rengasbrändi jolla huhutaan voitavan ajaa useampi kymmenen erää putkeen. Ensimmäiset demosetit on saatu ja ne on koekäytössä luokan muutamalla pilootilla. Jos tämä "Game Changer" osoittautuu todeksi, muodostuu "mattokiilasta" edullisin kisaluokka sisälle mattoradoille

Keskusteltavia aiheita olisi tekniikkakysymysten lisäkis etelä Suomesa ajettava kisasarja C12 modified ja Stock sekä GT12 luokan kisat.

4
Pancar R8E on ilman muuta parempi vaihtoehto meidän uusille sileille radoille. rikkoutuvia osia oikeastaan vain etupään ripustusosat, hihnat ja spurri. kalleuskin on suhteellista, ennustan että useimmat kitit jäävät alle kymppi sähköturistien hintojen, varsinkin kisakunnossa, kaikkien turistin vaatimien tuning osien jälkeen..

5
Miten pitkiä stinttejä on ajettu GT8e:llä ja millä sähköillä?
Unohtaisin toistaiseksi GT8 ja GT8e -luokat. Vaikka luokkien suuri kannattaja olenkin. Nyt ei pidä sekoittaa pakkaa enää lisää.

EDIT. GT8e on muuten maailmalla selkeästi suositumpaa kuin Patteriratakasi. Ja muutaman vuoden päästä tästä voi tulla isokin juttu. Ei kuitenkaan vielä...

Sent from my iPad using Tapatalk

Miksi GT8e pitäisi unohtaa jos se on maailmalla suuremmassa suosiossa kun patteri ratakasi?
Niin, miksi pitäisi unohtaa patteri GT8 ???
Siksi että luokkia on jo nyt aivan liikaa. Jos katsotaan "suurta kuvaa" niin nitro turisti kymppi on kuolemassa. Sähköpuolella niin asvaltilla kuin matolla rataluokkia on aivan järjettömästi. viellä sellaisiakin jotka ovat aivan hupitouhua, kuten GT2000 tai rekkaluokat.  elinkelvottomia täällä meillä ovat näköjään myös Formula 1 ja kymppi pancar, nyt pomppuauto luokista puhumattakaan. Corrit ovat varmaan kivoja mutta lähinna telkkarista katsomalla.

Olennainen asia mielestäni, kun puhutaan asvalttikisaamisesta näillä hyvillä uusilla radoilla, on Motivaatio
miten saadaan radoille uusia aktiivisia nuoria kehityskelpoisia pilotteja, joita viehättää tasaväkiset kisaamiset helposti säädettävillä ja mekattavilla suoraan paketista kasattavilla tarpeeksi nopeillakisapeleillä...

Lääkkeeni on, kuten aina ennenkin ollut:Kansainvälisesti hyväksytyt säännöt luokissa joihin on kunnollinen ja kattava kisa support, ja joissa kisaa eritasoisia kuskeja hyvin järjestetyssä kisa sarjassa, jossa vielä on kunnon status arvo, jotta mestaria vo oikeesti kutsua mestariksi

Tässä olisi keskustelun alustusta, sellaisille, jotka haluaa selkeitä ratkaisuja  R8E  luokkaan

6
Olen Kimin kanssa samaa mieltä siitä että jos sähköratakasia aletaan ajaa, tulee radoille lisää porukkaa.
olisi suotavaa että tulisi niin paljon lisää,  että nähtäisiin järkeväksi järjestää kumiregas ja foumiuokat kisoissa eri päivänä.

7
jokaisella on oikeus mielipiteesensä, minun kommenttini perustuu siihen palautteeseen minkä saan sekä shepheriltä ja koko homman aloittajalta Thomas Burger-Ringiltä joilla on kuitenkin vähän kattavampi kokemus kuin sinulla Kim...  olisi hyvä että nielisit sen ikävän totuuden että täällä sääntöjä todennäköisesti ei luoda sillä perusteella miten sinä haluat omalla tai laina patterikasilla näyttää että patterikasi on nopeampi kuin nitrokasi.
 mitä tulee vertaukseesi patteri buggy vastaan nitrobuggy verrattuna rata nitro tai patteriversioihin, niin jo nuo ajoaikojen erilaisuudet ovat niin poikkeavia, verrattuna rata-autoon... buggya kuin  "liplotellaan" osakaasulla suurimman osaa ajasta, jopa ilmassa hyppyreissä.

Minulle henkilökohtaisesti on yks ja hailee, miten säännöt menee, kunhan on sellaiset että niillä voi sitten oikeesti ajaa kisaa ja että sarjasta kasatuilla kamoilla voi tulla täällä suomen radoilla kisaamaan

8
Näissä kommenteissa (nimiä mainitsematta) oli senverran tarkoitushakuisia detaljeja, että ajattelin muutamaa korjata:
-Shepherdin VeloxV8E ensimmäinen versio oli kolmelle 7,2v lipolle, mutta niin raju ajettava, että muutettiin radio/akkulevyä kahdelle lipolle...
-Buri Racer evo 2,1 rakenne on sellainen että siihen mahtuu 4 settiä 2x 7,2 V saddle pack akkua eli 32V.
sen ihan normi akkulevy on niin yksinkertainen viritys että siihen kummallekin puolelle menee 2kpl 7,2V graphene shortya.  Kyllä näihin "paukkua" saadaan mutta mikä on lopputulos ? Täysin hillitön laite, joka kaikottaa normiharrastajan, jos nitrokasikin on liian raju vehje...

Mitä tulee ARC:hen, jokseenkin kaikki BURI Racer etupääosat on ARC:n eli.   (Piip-Piip...)

9
Saas nähdä minkä "suomalais kansallisen" sääntövirityksen jässet sorvaa.. kunhan ei menisi GT8 luokan tyyppiseksi säädöksi joka alkoi 2012 ja selvyyttä ei olla saatu vieläkään.

10
jos luokkaa aletaan miettiä realistiselta pohjalta eikä vain lähtökohdasta "patterikasi on nopeampi kuin nitrokasi", niin mitkä olisivat tällä käytettävät säännöt. lähdetäänkö hyväksyttyihin vakiomoottoreihin, säätimiin ja akkuihin, vai mennäänkö pohjalta: Mitä tehokkammat, sen paremmat, ja sitten kokemattomien käsissä räiskyy ja palat lentelee...

11
Pitäiskö paimenkoira tiimin pitää nämä tiimin ongelmat "sisäisenä"...
Onko tässä jonkinlainen ongelma ja onko sellainen tiimi edes olemassa, enää... hiski touhuaa  shepherd kamoja ja jukka tuohuaa nitro
mottejaan ja niihin liittyviä projekteja. jokainen ostaa ja ajaa millä huvittaa ja mihin kuvittelee saavansa supporttia
autobrändejä meidänkin kisoissa on pyörinyt ainakin serpent-mugen-capricorn -shepherd - x ray- HB. enemmänkin mahtuu...joku vois japanista tilata ihan huvikseen Infinityn Teemu Leinon kaveriksi.. tai kaivaa pölyttyneen Edamin- Kyoshon tai vanhan PICCO Speedin... olis ruuvattavaa vähän jokaiseen makuun.

Mitä Kimiin tulee (Screwed) ei hän koskaan ole ollut (paimenkoira ) tiimin jäsen. Johtuen kieltämättä hyvistä teknisistä ja ajotaidoista olen hänelle useasti lainannut kalustoa demokäyttöön. tulokset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia, mutta viimeinen projekti, jossa hän halusi todistaa että patterikasi on paljon nopeampi kuin nitrokasi, päättyi siten että auto täytyi rakentaa lhes kokonaan uusiksi . sain patteri veloxin vaihettua nitroveloxiin jenkkeihin. mutta sielläkin kaveri oli erittäin tyytymätön. lähes kaikki ripustusosat olivat vääntyneitä,
tämä ei ole minun käsitykseni patterikasilla kisaamisesta. pidän luokkaa tutustumis tienä asvalttikisaamiseen
ja tästä syystä minua kiinnostaa demoaminen jossa pysytään luokan luontaisissa rajoituksissa
eli demo ajo tilaisuus on tarjolla BURI RACER pan car patteri kasilla ensi sesonkia silmällä pitäen, ilman että demokuskin tulee autoon sijoittaa omia osiaan...

12
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 03.09.20 - klo: 19.49 »
Mitään kaupankäyntiä ei oltu tekemässä Kimin kanssa. tarkoitus oli lainata kimille minun demoautoani.  mutta koska MINULLA ei siihen ollut antaa haluamiani sähköjä, päätin lähettää auton Hiski Rönkköselle, jolla se on nähtävänä kouvolan Shepherd varikolla. se oli ihan kimin oma keksintö alkaa ostaa minun autoon sähköjä ja  renkaita....Risut ja ruusut voi Screwed antaa jollekin ihan muulle.

14
patterikasi sarjoja ja muutos sarjoja valmistaa jokseenkin jokainen nitrokasi valmistaja, monet jopa useaa versiota, pan car ja jousitettua versiota. nitrokasi brändejä joilla on jonkinlaista kansainvälistä näkyvyyttä on:
Mugen-capricorn-Infinity-Xray-Serpent-Sherpherd-ARC-WRC-BMT, vanhempia merkkkejä jotka saattavat olla kierrossa edelleen ovat HB-Edam-Motonica ja monet muut.  Siitä vaan vertailemaan ja testailemaan

17
Lataillaanpa tänne infoa eri patteri rata foumi kasi skaalan "kiila-autoista"
Mitä mieltä ollaan luokasta ja millä alustalla ollaan päästy kokeilemaan ajoa..

18
etsivä löytää ja kysyjälle avataan ovi...

hehe...  Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
: Kirkkoraamattu 1933/38

19
on se suljettu. kaikki työstökoneet kaupattu maailmalle, ostakaa teemulta jämämotit joita saa sikahalvalla

20
ne tutut jotka on maailmalla ajaneet, sanoo että tattiksessa (ja Hyvinkäällä) on kallistettujen kaarteiden ansiosta sellainen "Flow" että ajaminen menee nappiin kuin itsestään. sanovat myös että esim Ruotsissa ei ole yhtään vastaavaa rataa, kun aikaisemmin heidän radat oli "kaukainen haave"  kauan aiheesta mussutettiin, mutta nyt soisi monen menevän ottamaan fiiliksiä niistä radoista... jotta käsitettäisiin, mistä koko ajan on ollut puhe, ja mihin perustuu ratakasin suuri suosio keski ja etelä Euroopassa. (vaikka laina-autolla)

21
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 29.08.20 - klo: 10.36 »
komppaan micsaa kybällä. jos nyt jotakin haluaisi säätää niin erottelisi kumi ja foumi treenipäivät erikseen...
(Ja modeja patistaisin moderoimaan noita kauppiasosiota ja yhdistelemään näitä ratafoorumeita, nyt harsoilee vähän sinne/tänne)

22
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 29.08.20 - klo: 09.47 »
Ihan oikea huomio että täällä RC kymppifoorumilla ei "keskustele" muuta kuin ihan aloittelijat ja muutama vanha pieru, nekin lähinnä lämpimikseen, muun computer homman väliplana... tiedän myös syynkin mutta bannin uhan alaisena jätän laittamatta...
Tuolla kauppiasfoorumissakin on osioita joita on päivitetty viimeksi vuosia sitten. ei anna kovin hyvää kuvaa koko foorumista.

23
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.20 - klo: 22.50 »
kyllä tattis on noista paras R8 nitro baana kunhan ympäristö ja tuo kontti siistitään...

24
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.20 - klo: 21.16 »
sori Jukka kiitos kun tarjosit mutta mä en ehdi.

syksyn kahinoissa on vielä lavangon krossikisa ja paljon muuta ei sitte enää ehdikään.

ja luulen että fokus on C8 autoissa vahvasti nitro puolella.

mun puolesta ebayhin.
hanki kunnon nitro ratakasi, mulla on kaksi demno velox v8 autoa, leivotaan niihin terävä motti ja hyvä diili, sulla on mun numero soittele niin  hierotaan homma valmiiksi, paaset vielä karkeloihin hyvinkäälle...

25
Polttisautot / Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« : 28.08.20 - klo: 16.44 »
jos jotakuta kiinnostaa, tässä lista SM VOITTAJISTA, lajin alusta lähtien.. Henry Fredriksson, kolme mestaruutta.
Aika monta jannua on vielä mukana tänäkin päivänä..

1/8 Polttisrata-autojen suomenmestarit 1973-1997
Ensimmäinen kilpailu Turussa oli veneharastajien järjestämä,siinä voittajaksi tuli Raimo Vähämäki Assolla. Toiseksi Hannu Riihelä Cox 0,8cc Dune Buggylla ja kolmanneksi Pertti Mela Kyosho dash 1 autolla
"Slottikaverit" eli Ura-autojen harrastajat alkoivat ajaa kisoja 1973. Radat olivat lankuilla merkityt ja kierroslaskenta manuaalista.
1973 Pekka Sippola,(RC 1)   1974 Ilkka Mannio(RC 1)     1975  Jukka Vatanen (RC 100)  1976 ja 1977 voittaja oli Veli-Pekka Immonen  Vepe   ajoi "itse customoimaansa"  RC 100/ RC 300 autoa
1978 Ari Minkkinen  (Rc 100) 1979 jälleen Veli-Pekka Immonen 1980  Ilkka Mannio ( RC 300)
1981 Leo Hongisto (RC 300) 
  1982 Leo Hongisto (RC 500, alkoi "jousiautojen kausi )
1983  Mika Leppälahti PB Alpha   1984 hannu Nurminen SG Columbia
1985 Mika Leppälahti Serpent Quattro 4WD   
1986 Mika leppälahti  RC 500 4WD (alkoi nelivetoisten kausi)
1987 Mika Leppälahti RC 500 4WD   1988 Pasi Ylinen RC 500 4WD
1989 Mika Leppälahti Serpent Sprint   1990 Daniel Kalves RC 500 4WD
1991 Mika Leppälahti Parsec Sigma   1992 A-P Jakonen Serpent Exel
1993  Henri Fredriksson BMT 933   1994 Daniel Kalves Serpent excel
1995 Henri Fredriksson  Serpent excel  1996 Jari Taskila Serpent excel
1997 Henri Fredriksson Serpent vector
1998 lähtien ei enää ratapolttisten SM kisaa ole järjestetty, miten on tulevaisuudessa ? (kesän viimeisessä ratakisassa 2013 oli jo seitsemän 1/8 ajajaa...)   
uusi aktiivisuus alkoi kunnolla 2014 kun Teemu Saarinen ja JW panosti kunnolla sarjaan ja supporttiin.
Mika Leppälahti voitti kuusi kertaa peräkkäin. Henri Fredriksson kolme kertaa "vanhan sarjan" ja kolme kertaa nykyistä sarjaa. Saa nähdä miten käy jatkossa.. Kuusi mestaruutta on tiukka rasti, mutta "suomen Lamberto Collarin arvonimi" on tyrkyllä. Kokemus, jos mikä on rautaa tässä lajissa...

26
Lahja "foliohatuilta" Patterikasi harrastajille. Voidaan ajaa tunnin finaaleja, eikä edes tartte mennä lataamaan väiliiä.  Kyllä minäkin sellaisen vielä näen.... Säteilee tai ei, who cares...
 https://tekniikanmaailma.fi/tuhoutumaton-akku-joka-kestaa-lataa-itse-itsensa-ja-kestaa-tuhansia-vuosia-kuulostaa-uskomattomalta-mutta-tallainen-timanttiakku-on-nyt-kehitteilla/?fbclid=IwAR08KYdFR7IEmopWWNhiHbYjoY4en-yAG6C_WaacmyPZKK3CDBtMofomO9s

(Tai sitten aihe siirretään osastoon "Fake news ja hyvät vedätykset")

27
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 28.08.20 - klo: 13.18 »
( Sensori näemmä iskenyt taas giljotiininsa kanssa)

28
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.20 - klo: 13.16 »
mielenkiintoinen tieto  olisi: Onko kukaan OIKEESTI enää kiinnostunut GT8 luokan ajamisesta, vai laitanko GIMARin Ebayhyn ja unohdetaan koko juttu...

29
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.08.20 - klo: 11.00 »
Touring sähköluokat ovat meille luontevia kun  ne ajetaan matolla. mielestäni matolla ajettavat buggyt, ovat ne sitten sähkö tai nitro, ovat "keinotekoisia"

30
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 27.08.20 - klo: 22.58 »
olihan se tilanne aikaisemmin aika "haastava" muutama rata jolla huippukaverit ei oikeesti halunneet ajaa, foorumeilla jatkuvaa napinaa olosuhteista, joka ei voinut olla vaikuttanmatta potentiaaisiin tulijolihin, sekä jatkuva eipäs juupas vehtaamien GT8 luokan kohdalla. nyt on rata-asia kunnossa ja tämä GT8 sääntövääntökin laantunut, kun kaikki katseet kohdistuu nitro (ja patteri) ratakasiin. siihen vain resurssit vaan kohdistaen, niin potentiaaliset uudet kuskit ja myös nämä kaksi lajin supporttipuotia, joissa kilpailutoiminnan piristyminen on ilahduttavalla tavalla lisännyt aktiviteettia.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 31