Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vilijo

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6
1
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 08.05.20 - klo: 07.58 »
Kaveri on kunnostamassa Maruin Thunderbirddiä ja etsii uusia kumeja vanteiden päälle. Sopiikohan mikään nykyisistä renkaista halkaisijaltaan 50mm ja leveydeltään 30mm vanteen päälle? Ei ole niin väliä millainen pinta renkaassa on kunhan ei mikään traktorin renkaan kuvio ole.
Ebaystä tietysti saa vaikka orkkiksia, mutta pienemmän budjetin kumit olisi hakusessa.
Eikä tarvitse olla edes uudet kunhan on ehjät...jos jollain sattuisi olemaan vaikka sopivat ylimääräisenä jemmassa.

2
Mikä tuo radan pinta on tarkemmin? Betonia, laattaa vai jotain eksoottisempaa?

5
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.07.17 - klo: 17.20 »
Mustalla tussilla "värittää" vähän tolppien kärkeä ja laskee sitten korin tarkasti oikeaan kohtaa...tolppien tussista jää jäljet korin sisäpuolelle.

6
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 28.06.17 - klo: 20.23 »
Mankka ei ole tuttu niin en ota kantaa sen ominaisuuksiin. Tutkaile manuaalista löytyykö radiosta sopivaa mixausta valmiina tai mahdollisuutta tehdä oma toimiva mixaus. Jollei ole niin yksi mahdollisuus on hommata toiseen servoon reverse palikka jolla saat käännettyä toisen servon suunnan ja saat toimimaan y-johdolla jarrut yhdestä kanavasta.
Paras olisi kuitenkin jos servot saisi erillisiin kanaviin niin saisi liikeradat kunnolla kohdilleen säädettyä kohdilleen.

7
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 27.06.17 - klo: 23.49 »
Y-johdolla et saa toimimaan kuin varsinaiset siivekkeet. Laskusiivekkeiden servot omiin kanaviinsa ja miksaat oikean kytkimen taakse toimimaan samaan suuntaan.

8
Ei jos saat lämmöt pysymään riittävän korkealla ettei kulu väljäksi ja öljy voitelee vielä automoottorin lämpötiloilla. En tiedä mitä öljyjä noissa on niin en ota kantaa sen enempää. Autoihin tarkoitetuissa aineissa on kuitenkin öljyä huomattavasti vähemmän.

9
Toinen on koptereihin tarkoitettu ja toinen lennokkimoottoreihin.
Väärät määrät ja laadut öljyissä molemmissa.

10
Voipi olla ettei trafiin kannata olla yhteydessä jollei luvat joita kaikki lentävät härvelit nykyään kai vaatii ole olleet kunnossa.
Ilman kolmannen osapuolen vakuutuksia kukaan tuskin lentelee.

11
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 15.05.16 - klo: 11.05 »
Asiallista oli kaupankäynti myös Pepsun puolelta.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 25.04.16 - klo: 23.10 »
Onkohan teräksisen spurrin kaverina alumiininen pinioni?

13
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M12 & M12S
« : 06.02.16 - klo: 19.30 »
Onko jollain lipoa käytössä 12s mankassa? Lähinnä kiinnostaa saisiko lipolla enempi tiimaa yhdellä latauksella. Sanwan omalla lifellä on toiminta aika naurettavan lyhyt.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 09.12.15 - klo: 11.17 »

-pienempi paine (itse maalaan 3.5-4barilla faskoloreilla aina)



Mikä ruisku tarvitsee noin kovan paineen? Tuohan riittää jo melkein korkeapaineruiskuunkin...

15
Pieni välistä huhuilu muidenkin kuin kärkikuskien kannalta.
Kustannusten laskeminen on aina hyvä juttu, mutta harrastukset yleensä maksaa eikä tämä ole lähellekään kalleimmasta päästä.
Alemmissa finaaleissa ajavista kuljettajista luultavasti suurin osa on tasoltaan sellaisia ettei rataa omaksuta parilla treenillä...eikä ainakaan omalla kohdallani edes kymmenellä akullisella. Joskus kun on radalla tahkonnut koko perjantain ja kahden luokan kilpailut niin alkaa ehkä finaaleissa tuntua meno jo varmalta, mutta monesti ei silloinkaan.
Ainakin omalta osaltani perjantain treenien poistaminen veisi jujun koko hommasta koska kilpailut menisi kokonaisuudessaan rataa opetellessa ja säätöjä hakiessa. Joskus olen sitäkin kokeillut ja niistä viikonlopuista on jäänyt aika tyhjä ja köyhä fiilis. Mieluummin maksan reissusta sen neljänneksen enemmän..

16
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jämsän sisärata
« : 21.11.15 - klo: 12.39 »
Jämsään on nyt saatu sisärata lopputalveksi. Paikka on sama jossa ajettiin Jämsän WJ.

Osoite:
Kankarisveden koulu
Opinpussi 8
42300 Jämsänkoski

Ajopäivät ovat keskiviikko, lauantai ja sunnuntai. Kellonlyömää ovien avautumiselle voi tiedustella vaikka ensimmäisessä viestissä mainituilta henkilöiltä.

Kertamaksu on 12 euroa. Maksun voi hoitaa käteisellä paikan päällä.

17
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 20.11.15 - klo: 23.53 »
Rinteet kannattaa jättää rinneliidokeille. Aloittelijalle laskeutuminen rinteeseen voi olla turhan haastavaa.
No ei sitä sähköleijaa ainakaan yläviistoon kannata heittää, silloin on nopeus huonoin ja ohjautuvuus samalla. surkea.
Höpö höpö. Pari astetta yläviistoon poistaa aloittelijan hätäisen vedon kun ehtii heiton jälkeen tikkuihin ja sen myötä sakkauksen.
Oletko koskaan nähnyt millaisessa kulmassa sähköliidokit nousee? Ja ohjattavuus on aivan ok. Potkurivirta pitää siitä huolen. Vaikkei tässä nyt olekaan kyseessä tikkana tai edes 45 asteen kulmassa nouseva liidokki.

18
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 20.11.15 - klo: 19.23 »
Rinteet kannattaa jättää rinneliidokeille. Aloittelijalle laskeutuminen rinteeseen voi olla turhan haastavaa.

19
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 20.11.15 - klo: 15.34 »
Katsot ohjainpinnat suoraan ja painopisteen kohdilleen.
Ensin kannattaa kokeilla heittää lennokki ilman että käynnistää moottoria. Suoraan heitettynä lennokin tulisi liitää kohtalaisen suoraan ohjaimiin koskematta.
Jos tämä vaihe on ok niin sitten moottori käyntiin ja heitto suoraan tai lievästi yläviistoon jolloin pitäisi nousta.
Kannattaa kuitenkin kysellä vaikka lennokit.netistä jos joku kokeneempi pääsisi lentämään ensimmäisen lennon ja trimmaamaan lennokin lentämään suoraan.

20
Kilpailukutsut / Vs: WINTER JUMPS #2, JÄMSÄ
« : 08.11.15 - klo: 12.24 »
Sunnuntain nollatauluna painoin vähän vikakohdassa entteriä kisailmossa. Ainakin ponderi numero meni väärin.

Saako omaa kisailmoaan muokata jostain vai ihmetelläänkö kisa-aamuna?

Pahoitellen,

Samppa

Ilmottautumislinkin sivulta "administration" välilehdeltä pääsee muokkaamaan.


21
Tulokset / Vs: Sähkökrossin MM Japani 3.-10.10.2015
« : 11.10.15 - klo: 18.08 »
Paljonko kustansi kisareissu kisoihin osallistuneille, matkat ym. kulut? Jostain netin syövereistä luin että osallistumismaksu olisi ollut 400 USD eli huh huh... :tongue:  Ja vaikka tuosta 4wd voittajasta oltaisiin mitä mieltä tahansa niin kyllä tuo Bruno on tosi nopea kaveri ja autokin oli hyvissä säädöissä niin oikeaan osoitteeseen meni tämä "vaihtoehto"(turffi) mestaruus 4wd luokassa.

Hai!
Juuri tässä kamat pakattu niin laskimme tuon kisapudjetin. Hinta sis, lennot,hotla,vuokraauto ja käyttöraha/1hlö.
Summaksi tuli n.2500€. Ja oltiin paikalla 12päivää😎
Huomenna kotiin :afro:

Eihän se tee lähtöä kohden kun jotain hiluja.  :laugh:

22
Esimerkiksi Vantaan M8e-PM -kisoissa olisi tullut muutama keskeytys vähemmän ilman liittimiä moottorin ja noparin välissä. Deans-liittimet ovat aiheuttaneet todella monta keskeytystä tämän kesän sähkökasikrosseissa.

Keskeytyksiä siinä on taidettu kerjätäkin jos laitetaan sähkökasiin 60A liitin. Vielä kiinan malli kun kerrankin saa hyvää halvalla.

23
Eihän sitä nyt lyhyenä voi kasilla kiertää. Menee maku pian kokonaan neppaillessa.

24
Minkälainen aikataulu on tiedossa?
Meinaan että montaako luokkaa ehtii ajamaan?  :roll:

25
Sähköautot / Vs: Lipo akun tinaaminen
« : 24.06.15 - klo: 00.46 »
Yleensä lipojen korvakkeisiin ei tina tartu. Taitavat olla pistehitsillä tehtaalla kiinnitetty?

26
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 22.06.15 - klo: 23.48 »
Charge ohjelmalla laturi vain tarkkailee tasurin kautta ettei minkään kennon jännite karkaa liian korkeaksi ja lopettaa latauksen kun joku kenno tulee täyteen.
Balancella laturi lataa aluksi kuten charge ohjelmallakin mutta tasaa latauksen lopuksi kaikki kennot täyteen. 

Ajoakkuja ladatessa ei ole koskaan mitään tolkkua käyttää muuta kuin balance ohjelmaa. Eikä mun mielestä muissakaan lipo- akuissa.

27
Kyosho / Vs: Kyosho VE sarjan autot
« : 20.06.15 - klo: 09.21 »
Mulla oli joskus se noparin johto väärinpäin siinä, mut ei varmaa tässä tapauksessa oon niin.
Siis mikä johto ja miten väärinpäin?
Emppu luultavasti tarkoitti että noparista vastaanottimelle menevän johdon liitin olisi väärin päin vastarissa.
Tuo vinkki elektroniikka spraystä kannattaa myös kokeilla.
Jos sattuu olemaan toinen servo niin senkin voi kokeilla vaihtaa.
Tai ainakin irroittaa servo johto vastarista jolloin saa selville lähettääkö lähetin kaasukanavalle signaalin rattia käännettäessä vai aiheuttaako sen joku muu.

28
Kyosho / Vs: Kyosho VE sarjan autot
« : 19.06.15 - klo: 22.41 »
Sen estämiseksi ohjekirja neuvoo ettei ikinä saa sammuttaa ohjainta ennen vastaaanotinta  :wink:

Joo, niinhän se tekee vaan ei tuotakaan vikaa ole aiemmin ollut.

Tämä menee mystiseksi, mulla on siis kaksi vastaanotinta sekä KT-201 ja KT-200 lähettimet. Vaikka koitan noita kaikkia ristiin eli vastaanotin 1 molempien lähettimien kanssa ja vastaanotin 2 samalla tapaa, niin kaikki neljä yhdistelmää laittaa kaasun pohjaan kun ohjaimen sammuttaa. Olisiko tuolta kuitenkin jotain muuta kuin lähetin/vastaanotin rikki? Ideoita?

Edit: Ja kun turhautuminen iskee, pitää koittaa kaikenlaista. Eli käänsin kaapelit vastaanottimella ristiin (ohjaus/kaasu) ja nyt kun ohjaimen sammuttaa virrat päällä niin lyö ohjauksen toiseen laitaan. Eli jos tästä tekee johtopäätöksen, niin meneekö paljo metsään jos toteaa että toinen kanava antaa häiriötä eli lähetin olisi kunnossa ja mun molemmat vastaanottimet samalla lailla rikki?
Ei, vaan siitä voi tehdä sen päätelmän että megasilla laitteilla ohjain on aina se joka on yksistään päällä! Niin virtoja kytkettäessä kuin sammutettaessakin. Megaset taajuuden on niin ruuhkaisia että häiriöt lähetin sammutettuna on enemmän kuin todennäköisiä.
Autojen kanssa se nyt ei niin vakavaa mutta lentävien suhteen saa pian keräillä sormen pätkiä.

29
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 11.04.15 - klo: 21.40 »
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.

Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.

Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..



Hyvä vilijo, olet selvästi jaksanut lukea kirjoituksestani ensimmäiset viisi riviä. Kenelle annat tasoitusta jos kaikki lähtevät kisaan uudella renkaalla?
Ehkäpä joskus pitäisi toimia niin päin että valittu rengas antaa suuntaa radan suunnittelulle, eikä niin että ajoalusta määrittää renkaan kunnon ja insertin.
Jos ratojen suunnittelussa huomioidaan vaikkapa näiden käytettävien renkaiden alkuperäinen käyttötarkoitus, edes sinun ei tarvitse spinnailla kahtakymmentä minuuttia.
Perjantaitreenistä sanoisin että jos kisoja on näin monta ja aina pitäisi ottaa päivä vapaaksi renkaiden sisäänajon takia, loppuvat lomapäivät kaikilta muilta paitsi kansanedustajilta ja opettajilta.
Vaikka ostat renkaat järjestäjältä, ei niitä tarvitse palauttaa kisan jälkeen, ne vanteet ja insertit jäävät sinulle, voin kyllä neuvoa kuinka ne irrotetaan toisistaan.

Jeps. Luin kyllä koko tekstin. Pariinkin kertaan tosin viimeisimmän kerran muutamaa tuntia ennen omia kirjailuja.
Tasoitusta annan niille jotka jaksavat leikata ja raapia kuminsa kuntoon varikolla. Toki jos sellainen on kiellettyä niin tilanne on eri, mutta millä ihmeellä sitäkin valvotaan niin aukottomasti ettei tulisi selän takana jauhamisia renkaiden trimmaamisesta?

Kumien repiminen vanteilta on kyllä tuttua touhua, mutta mihin ihmeeseen tarvitsen kymmentä kierrosta vanteita ja inserttejä per auto?

Lomapäiviä taitaa normaalilla palkollisella olla 30 ja monilla pekkasia reilut pari viikkoa. Kyllä niihin muutamat kisojen treenit mahtuu.

30
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 11.04.15 - klo: 13.55 »
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.

Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.

Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..


Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6