Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Matt

Sivuja: [1]
1
Miten autojen kokonais ajopaino vaikuttaa moottori/nopari valintoihin?

Tuossa aikaisemmin keväällä tuli tälläinen http://www.hobbylinna.fi/tuote/ztw-1:10-beast-sl-120a-sct-combo/411202125/ combo hommattua hyllystä löytyneeseen vanhaan Kyoshon 1:10 tuuppiin. Meni aivan tolkutonta kyytiä 3s lipolla.

No nyt aihiona 1:8 truggy conversio, johon ymppäsin tuon kombon ja tuon 3s 5000mah 35c akun ja noparin lämmöt cut-offiin nopeasti. Pinioni 18t, spurri 52t. Ajovalmis paino on noin 4.5kg.

1. Voiko tuo kombinaatio toimia kyseisessä autossa oikein esimerkiks pinionia pienentämällä? Tai muilla keinoin?
2. Voinko tuolle noparille laittaa kaveriksi jonkin esim. 2200kv motin?

edit: Tänään testattu 13t pinioni ja hieman tuli ajoaikaa lisää, mutta silti veti esc:n lämmöt cut-offiin hyvinkin nopeasti, IR lämpömittarilla ei kyllä noparin mistään kohti näyttänyt kuin n. 60c. Akku ollut joka testissä täynnä. Menikö siis liian pieni pinioni paikoilleen or what? Vai voiko nopari olla kaput? Kaikki juotokset uusittu poislukien noparin sisällä olevat.

Comboa ei ole tarkoitettu 1:8 kokoiseen ja painoiseen autoon. Tuon kokoiseen autoon laitetaan yleensä n. 2000 kv:n moottori ja ajetaan 4s akulla. Pinionia voi toki vielä pienentää 8-10 t kokoon jos tuolla combolla haluaa kokeilla.

Tuo asia tulikin selville tässä, kun alkoi selvittelemään näitä moottorin kokoja yms. Huti ostos tuo combo ja uusi motti (2100kv) tulossa jo. Tuossa vielä 11t pinioni odottelee huomista testiä tämän combon kanssa.
Kiitos anyway!

2
Miten autojen kokonais ajopaino vaikuttaa moottori/nopari valintoihin?

Tuossa aikaisemmin keväällä tuli tälläinen http://www.hobbylinna.fi/tuote/ztw-1:10-beast-sl-120a-sct-combo/411202125/ combo hommattua hyllystä löytyneeseen vanhaan Kyoshon 1:10 tuuppiin. Meni aivan tolkutonta kyytiä 3s lipolla.

No nyt aihiona 1:8 truggy conversio, johon ymppäsin tuon kombon ja tuon 3s 5000mah 35c akun ja noparin lämmöt cut-offiin nopeasti. Pinioni 18t, spurri 52t. Ajovalmis paino on noin 4.5kg.

1. Voiko tuo kombinaatio toimia kyseisessä autossa oikein esimerkiks pinionia pienentämällä? Tai muilla keinoin?
2. Voinko tuolle noparille laittaa kaveriksi jonkin esim. 2200kv motin?

edit: Tänään testattu 13t pinioni ja hieman tuli ajoaikaa lisää, mutta silti veti esc:n lämmöt cut-offiin hyvinkin nopeasti, IR lämpömittarilla ei kyllä noparin mistään kohti näyttänyt kuin n. 60c. Akku ollut joka testissä täynnä. Menikö siis liian pieni pinioni paikoilleen or what? Vai voiko nopari olla kaput? Kaikki juotokset uusittu poislukien noparin sisällä olevat.


3
Dollar Hobbyzistä tuli paketti perille aika tarkalleen kuukaudessa, tosin tullissa pyöri paketti 4 päivää. Ei nopeaa, mutta paketissa kaikki kuten pitikin. Ja hinta edullinen, vaikkakin kovia postikuluja ottavatkin tänne pohjolaan toimitettaessa. Laitoin myös mailia n. puolivälissä tilauksesta, niin antoivat tarkemman seurantakoodin, jolla paketin matka näkyikin myös Suomen puolella.

4
HPI / Vs: HPI Savage X 4.6 vs. Savage XL 5.9
« : 16.03.15 - klo: 17.49 »
Gt Gigante korin (eli tuo sama mutta nimenomaan ilman nitrovehkeen aukkoa)
Leveys n. 190-200
Pituus n. 540
Wheelbase 350-360
Takana korin muoto sellainen, että saa tehtyä lisätilaa/pidennettyä wheelbasea jonkin verran ilman,että näyttää kovin hölmöltä..

5
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 15.03.15 - klo: 20.40 »
Noille ei ole tehty muuta kuin putsattu ja renkaat maalattu, samaa materiaalia rengas ja vanne, kun tulivat tosiaan näyttelymalliin eikä ajoon. Laitteen merkkiä/mallia en muista, enkä muista edes tuota tulostusmateriaalia tähän hätään  :grin: Koulun laite siis kyseessä.

Ilmaisista softista erityismaininta täytyy antaa Blenderille, josta löytyy ominaisuuksia moneen tekemiseen.
Monesti näistä "premium" softistakin on saatavilla esim. 30 päivän mittainen testi versio, joten jos jostain lyhyehköstä projektista kyse niin onnistuu niilläkin ja jos sitten alkaakin kiinnostamaan enemmän, niin ostaa.
Sketchupista ei mitään hyvää sanottava...

http://www.materflow.com/fi Ko. firmasta myös yhdet protot tilattu omilla malleilla. Laatu hyvä ja materiaalina Polyamidi. Tuolla sivuilla on myös yleistä tietoa printtauksesta ja hinta-laskuri asiasta kiinnostuneille.

Tuohan on aika hauskan näköinen kampe  :smiley:
Mikä laite sulla on käytössä?

6
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 15.03.15 - klo: 20.02 »
Autocad, Solidworks, Rhinoceros, Alias, 3ds max ja monta muuta... onhan näitä ohjelmia millä 3d-hommia suunnitellaan. Yleisesti osat suunnitellaan tuotettavaksi muovista/metallista tms, mutta protomallit todennetaan toimiviksi juurikin tuottamalla tulostettavat 3d-mallit ennen kuin lähdetään suinpäin kalliita metallimuotteja hankkimaan. Nykyisin noita 3d printattavia materiaaleja on valtavasti erilaisia, mm. hiilikuituun pohjautuvia ja metalleja.
Suunnitteluvaiheessa jo yleisesti päätetään, että mikä tulee olemaan tulostus materiaali, jotta pystytään hyödyntämään muovien erilaisia ominaisuuksia samalla parantaen esimerkiksi rc-auton tukivarsien joustoa vaikka tiettyyn suuntaan ainoastaan.

Ei täydy insinööri olla, että näitä ohjelmia pystyy käyttämään ja osia suunnittelemaan, mutta siihen voi varautua että uuden 3d-ohjelman opetteluun menee "hetki"... Ja mitä tulee noihin Thingverse, grabcad etc. sivustoihin, niin suurin osa noista malleista ei sovellu alkuunkaan 3d-tulostukseen sellaisenaan.

Itse printattu ja suunniteltu 1/10 skaalan vanne ja rengas. Meni tosin 1/10 kokoluokan näköismallin alle nämä, eivätkä ajoon.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 10.03.15 - klo: 00.14 »
Komppaan edellistä, mielikuvitus rajana. Elmukelmu tai ohut muovipussi tekniikalla on vain aina puhdas kohta pussista dipattavana maaliin ja ei siten sotke/toista kuviota. Kuvion epäsäännöllisyys näissä imitaatio-efekteissä luo uskottavuutta. Suosittelen, että ensimmäisten töpöttelyjen jälkeen maalin annetaan rauhassa kuivaa, jottei taustasävyä maalatessa käy hassusti eli maalisävyt alkavat keskenään sekoittua, kun eivät ole välissä kuivaneet. Toki tätäkin voi käyttää efektinä.

Tässä sekä muissa tekniikoissa värivalinnoilla pystyy vaikuttamaan paljon, oheisessa videossa käytössä melko lähekkäiset sävyt, joilla taas aikaansaadaan hillitty, mutta erottuva efekti. Esim. toimii yhtälailla käyttäen ensin oranssia, jonka jälkeen mustaa (tai jotain muuta tummempaa sävyä) = voimakas kontrasti.

https://www.youtube.com/watch?v=x8iyStnQVuM
Tuosta vielä marmorointia selkeästi näytettynä ja vielä oikeanlaiseen kappaleeseen.

8
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 09.03.15 - klo: 22.31 »
Tuohon "marmorointiin" paras keino on rypistetty elmukelmu, johon sitten maalia joltain tasaiselta alustalta hieman ja sillä juurikin edellämainitun mukaisesti töpötetellään maalattavaa pintaa. Helpottaa huomattavasti, kun maali on "nihkeää" ennen kuin alat töpöttelemään = ei valu/sotke herkästi. Roiskeet tosiaankin vain sitten rohkeasti roiskimalla...

"Marmorointia" omalla tyylillä.. Mustan sävyillä saavutettua kerroksellisuutta. Ei varmasti ihan sitä mitä edellä haettiin, mutta..

9
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 06.03.15 - klo: 10.31 »
Mä uskoisin että riittää näihin tarkoituksiin, ohut letku vain kiinni, niin imupaine kasvaa. Kokeile, laita joku kikkare muovipussiin, letku siihen sitten laite päälle ja katselet kuinka länään se vetää sen pussin  :wink: Me ollaan joskus ihan teollisuusimuria käytetty auto hommissa. Vakuumipusseja taitaa löytyä ainakin Kevralta ja Terpolilta, samoin kuin niitä imeytysmattoja. Ebaystä tietenkin mycket edullisemmin.

Foorumi ei vieläkään antanut lisätä kuvia...hö

10
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 06.03.15 - klo: 00.39 »
Samaa ajatusta kuin edeltässä ollut pitkään, tosin ns. imppaus-laite muovin syvävetoon löytyy käytöstä, joten kuitu hommat jäänyt..

Ei tuo vakuumisysteemi kokonaisuudessaan kovin hintava ole, n. 100e saat kaiken tarvittavan (poislukien itse valmistusmateriaalit, kuidut, hartsit..)
Esim tästä pumpu: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja
tai http://www.motonet.fi/fi/tuote/765180/Oljynvaihto-alipainepumppu-65l


Noilla uskoisin riittävän vakuumi voima näihin hommiin, kori tulee kuitenkin olemaan n. 1mm vahvuista tavaraa max.

Ja jos on tuore kori aihiona, josta muotti otetaan niin silloin yksi halpa vaihtoehto kuidulle on, että korin sisälle valetaan kipsiä reilusti (tietenkin tukien korin muotoja ulkopuolelta jollain). Kipsi toistaa muodot hyvin ja kovettuu mainioksi uros muotiksi sille varsinaiselle hiili/lasi/ kevlar- kuidulle. Lisäksi hyötyinä kipsimuotissa on se, ettei tule ongelmia lexan-korin sulamisen yms kanssa eikä juurikaan tarvetta teippailulle. Muottivaha, hiuslakka harsona yms ajavat irroitusaineen asiaa ennen kipsin valua. Kuitumuotti toki vahvempi ja mahdollistaa monien kappaleiden tuoton, mutta kukin tekee tarpeensa mukaan.

Vaihtoehto 2, jos löytyy suuri vesiastia. Body / muotti, jonka sisään/päälle laminoitu kuidut+hartsit > muovipussiin, muovipussin suuaukko kiinni ja sinne vesiastiaan. Veden paine "työntää" kuidun kohti bodyä/muottia, mutta tällöinkin tarvitaan joku elementti, joka ottaa vastaan ylimääräisen hartsin (imeytysharso/matto/kelmu). Kevralta esim löytyy kyllä.

Ps. Vakuumi/alipaine pumppuja saat vanhoista jääkaapeista yms aikaiseksi, jos on hieman DIY-henkeä  :smiley: :smiley:
Ps2. "Uusi"harrastaja ilmoittautuu foorumille monen vuoden rc "tauon" jälkeen, n. 1/5scale (sähkö) rakenteilla alumiinistä :grin:

Sivuja: [1]