Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Catiska

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 50
1
RC-kerhot ja -radat / Etelä-Karjalan Pienoisautoilijat RY
« : 02.09.12 - klo: 15.01 »
Hieno rata! Pitääpä kokeilla innostuisiko poika uudestaan ajamaan kun on nyt näille sähkövehkeillekin rata!

2
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPad.
« : 10.02.10 - klo: 18.06 »
Tuo arvon säilyminen koskee myös ompun puhelimia... Vilkaiskaapa vaikka vanhan iPhone 2G mallien hintoja, ovat pitäneet hintansa uskomattoman hyvin puhelimeksi. Yleensä muita samanikäisiä kapuloita ei kannata edes juuri myydä, noista joutuu maksamaan vanhoinakin ihan rahaa.

Mutta, tuo iPad ei itseäni sytytä yhtään, mutta uskon sen menestykseen huomattavasti enemmän kuin Nokia omaan miniläppäriin jossa ei ole mitään erityistä muihin vastaaviin verrattuna.

3
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 21.01.10 - klo: 07.53 »
Kiihdytysautoissahan ei ole vauhtipyörää lähes lainkaan ( top fuelit ym.)

Eli on siitä silloin jotain hyötyäkin jos kiihtyvyyttä haluaa parantaa... ??

No toki, niinhän kirjoitinkin ylempänä. Topeissa on muutenkin pyörien pito aika katkolla, joten jos sitten vielä repäistäisiin painavalla vauhtipyörällä vaihteenvaihdon yhteydessä loppukin pito irti, ei saataisi mitään hyötyä siihen vauhtipyörään jemmatusta energiasta. Lisäksi viimeisellä vaihteella kerätty energia menisi muutenkin hukkaan. Eli, jos pelkkää kiihtyvyyttä haetaan, niin kaikki turha massa pois, pyöri se massa tai oli auton korissa, ihan sama.

4
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 19.01.10 - klo: 21.24 »

Se että pyöriviä massoja voimansiirrosta kevennetään tarkoittaa sitä että vähemmän voimaa menee niiden pyörittämiseen.
Ja koska se voima ei enää hukkaannu v-siirtoon niiin silloinhan se menee??????Aivan,,renkaille.

Ja se että keveämpi vauhtipyörä kestää kierroksia paremmin koska sisäiset voimat eivät käy esim pulttien päälle.Niinkuin hyrrävoima juu sii.

Se että liiallinen sorvaaminen kostautuu voi olla myös siitä kiinni että sen tasapainotus katoaa.Vapiseva alakerta ei kierrä,se hajoaa.

No niin, ollaan taas kotona...

Pikku kommentteja kuten uhkasinkin. Pyörivä massoja vähennettäessä voimansiirrosta tai moottorista saadaan kyllä positiivistä vaikutusta aikaiseksi, mm. kiihtyvyyttä lisää (tosin se energia mikä varastoituu pyörimisenergiaksi voidaan vapauttaa vaihteen vaihtamisen yhteydessä liike-energiaksi jos muu voimansiirto sen sallii ja pyörien pito riittää). Se ei vain ollut oikein ilmaistu, eli ei moottorin voimaa mene tuon "ylimääräisen massan" pyörittämiseen vaan kulmanopeuden kasvattamiseen -> kiihdyttämiseen suurempaan nopeuteen. Jos vain pyöritetään, niin massalla ei väliä, vain kitkalla... Eli, oikea ajatus, vain vähän väärin ilmaistu...

Vauhtipyörän kevennys itsessään ei vaikuta pulttien kestoon mitenkään (vauhtipyörän kiinnityspulttien tai jonkin muun), vain jos se on väärin tehty, mutta se on toinen asia tykkänään. Vauhtipyörien pultit on niin paksuja, ettei moottoria saada kiihtytettyä niin kovasti että se leikkaisi pultit poikki, etenkin kun vielä painava vauhtipyörä hidastaa pyörimisnopeusvaihteluita vaihtohetkellä.

Jos  vauhtipyörää tai muuta pyörivää moottorin/voimansiirron komponenttia koneistetaan tai muutetaan, tulisi tasapainotus suorittaa aina uudestaan oli sitä vauhtipyörää kevennetty vähän tai paljon. Vaikkei alakerta hajoaisi, menee energiaa/tehoa hukkaan tärinään.

Tämä on tietenkin sitä pilkun pökkimistä, mutta täältä palstalta nuoret jannut lukee näitä tekstejä kuin Raamattua, hokevat samaa sitten seuraavalle sukupolvelle jne...

Mutta, kuten mainitsinkin, tekstisi oli pääosin ihan asiaa, nuo omaa työtä lähellä olevat asiat vain hyppäsi silmille kun lipotin ohrapirtelöä Istanbulissa...

5
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 18.01.10 - klo: 21.52 »
Kyllähän tuo Vato pääosin ihan asiaa kirjoitti paitsi ne mitä liittyi vauhtipyörään, siinä oli asia aika hakusessa. Nyt en jaksa kännykän kanssa alkaa tarinoimaan syvällisemmin, mutta palataan asiaan jahka olen Suomessa...

6
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 11.01.10 - klo: 17.45 »
wink wink, paljon mukavampi pitää kymmentä ohjelmaa auki kun ei aina tarvi homescreenin kautta mennä  :cool:.

No, toisaalta ei tarvitse irrotella akkua päivittäin jotta saisi puhelimen jumin pois :grin:

7
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 11.01.10 - klo: 17.42 »
Häikäseehän ne halogeenitkin, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin nuo mämmikourien asentamat/säätämät Xenonit... Itse ajan paljon maantiellä ja ihan tarpeeksi paljon näen niitä häikäiseviä jälkiasennuksia.

8
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 23.12.09 - klo: 22.51 »
Oma Volvoni sai lähteä, menivät sopimaan Kiinalaisten kanssa automerkin kaupoista. Tänään kotiin saapui Audi Q7.

9
Polttisautot / Vs: Mikä bensapolttis aloittelijalle?
« : 25.09.09 - klo: 11.32 »
"Sanoisin ennemmin että nitro olis parempi ku bensa.
Perusteluja: teho/vääntö alapäänkierroksilla..." 

Halvempi ja ei tarvi huoltaa niin paljoo. joillakin tuotteilla osien saatavuus suorastaan täydellinen. Tuo saman nautinnon ku bensabeliki  :wink:

"Saat juuri sellaisen ku haluat eli esim konetta löytyy patalaiskasta halppiskoneesta tiukkaan virikoneesee ja siltä väliltä :D en nyt mainosta mun nosram rs.30 on ihan ok 4.2hp..."
Taidat puhua kokemuksen rintaäänellä?

Teho/vääntö alakierroksilla, ai että pikku nitropannuissa sitä on enemmän kuin näissä bensakoneissa, höpö höpö. Niillä kierroksilla millä nämä jo sutii ei näissä normi nitroautoissa edes kytkin vielä kytke...

En ole myöskään samaa mieltä siitä, että nitrokoneilla huoltaminen olisi vähäisempää, todellakin päin vastoin.

Ja että 4.2hv tehoa Nosramissa, varmaan jostain mainoksesta luit?

10
Polttisautot / Vs: Mikä bensapolttis aloittelijalle?
« : 24.09.09 - klo: 22.50 »
Asialla ei sinänsä mitään väliä, mutta pisti silmään ilmoitettu teho ja vääntö. Ne ei vain natsaa yhteen. Kuka myyntimies ne ikinä onkin keksinyt, niin olisi edes laskenut onko tuo kombinaatio mahdollinen :grin:

11
Polttisautot / Vs: Team Losi LST
« : 24.09.09 - klo: 18.59 »
Tarkasta vielä se laakeri ensin. Siihen laakeriin et voi tankatessa "lorauttaa" fuilia, tuossa moottorissa yksisuuntalaakeri on moottorin sisällä, ei siinä takakilven muovisuojan alla.

12
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 15.09.09 - klo: 22.05 »
Tällä viikolla tuo tuli, 3.0.1 oli sisällä, nyt tietty 3.1
Tiedän kyllä mihin vihjataan, itse en oikein usko moiseen.

13
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 15.09.09 - klo: 16.31 »
Itsellä taas naama messingillä. Edellinen 3G kävi uimakoulussa eikä oppinut. Nyt isomusta 3GS käytössä, on se vain niin mukava. Välissä joutui taas kärvistelemään Nokian kapuloilla sen 1,5kk, otti se hermoille.

14
Polttisautot / Vs: 4-Tahti Kyosho 1GT
« : 15.09.09 - klo: 16.28 »
Onnea valitsemallesi tielle... Laitahan kuvia ja tarinaa kuinka homma etenee. Nettisivultani saattaa löytyä vielä video nelarilla ajostani joskus vuonna miekka ja kirves.

15
Bensamoottorilla varustettua laadukasta ferraria et saa todennäköisesti mistään tuolla hinnalla, niiden hinnat liikkuu alkaen 2000eur ylöspäin.

Mistä niitä saa edes lähelle tuota mainitsemaasi hintaa?? Viime talvena kun kesäautosta haaveilin, niin -70/-80 luvun taitteen V8 Ferraritkin maksoi alkaen liki 30 000,- jos oli siistikuntoinen. Ja vielä tuon aikakauden Ferrarien laadustakin voi olla montaa mieltä :grin:

16
Polttisautot / Vs: 4-Tahti Kyosho 1GT
« : 08.09.09 - klo: 18.14 »
Itsellänikin oli tällainen Ossin nelari, jollain se on nyt, oli kuulemma myytävänä kaikkien varaosien kera. Tuossa omani ahtimen takana lymyilemässä...


17
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 08.09.09 - klo: 18.05 »
Itse olen ollut todella tyytyväinen Plettenberg moottoriini, siinä jäähdytyspuhallin auttaa hitaassa ajossa. Koneen kanssa ei ole ollut lämpöongelmia kunhan vain muistaa oikean ennakon säätimestä. Tuossa kuva ko. moottorista.


18
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 12.08.09 - klo: 19.49 »
Kannettava ei ole kovin näppärä raahattava maailmalla taskussa. Kuitenkin sähköpostien, exel-taulukoiden, kuvien yms. muiden pitäisi olla käytettävissä jokapuolella. Lisäksi yhteys palvelimien kiintolevyille ja kalenterien yms. synkronointi on minulle tärkeää. Välillä pitää aikaa tappaa muuten vain, tietty joskus soittaa puheluitakin. Toki monella Nokian mallillakin nuo onnistuu, aina buuttausten välillä... Ja, onhan se mukava nauttia laitteen sujuvasta toiminnasta, mitä ei nuo väliaikaisesti tai aiemmin käytössä olleet perinteisen merkin laitteet tarjoa.

19
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 12.08.09 - klo: 18.03 »
Oma 3G kävi uimakoulussa, tuskaisena odottelen 3GS:n saapumista. Pitkästä aikaa olen joutunut olosuhteiden pakosta käyttämään erinäisiä Nokian tuotteita, 6680, E90, 5800NX ja N97. Oikein kaiholla odottelen iPhonen tuloa. Olisin odotusajaksi ostanut normi 3G:n mutta sekin on loppu.

Onneksi puhelin oli firman, niin saapahan päivitettyä puhelimen uuteen versioon, sitten joskus kun se saapuu.

20
Luistokytkimen kun veti kokonaan kiinni, niin spurri petti... Tilasin niitä useita lisää, mutta mistä saisi jotain kestävämpää spurriksi? Entä, mitä muita paikkoja kannattaa samalla vahvistaa. Ajo on ollut suht siistiä, moottoristakin on karsittu liiat tehoa ohjelmoimalla ajoitus 0 ast ja miedontamalla hitusen moottorin virranottoa. Pitäisi saada paikat kestäväksi ensin, jotta voisi kokeilla täysiä tehoja.

21
Onko tietoa, mistä saisi jämymmän luistokytkimen spurriin? Alkuperäinen ei tahdo kestää luistamatta vaikka jousen kirii likimain pohjaan. Jonkin aikaa sillä voi ajaa, mutta kun kuumenee tarpeeksi, se menettää aina pitonsa kokonaan.

22
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 13.05.09 - klo: 08.23 »
Tuo seuranta on kyllä mainio ohjelma, kiitos vinkistä!

23
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 25.04.09 - klo: 14.38 »
Carsonin alusta ei tehtaan jäljiltä vastaa HPI:n alustaa, mutta säädettynä ei kummoista eroa ole. Joten en pidä kovin merkittävänä asiana myöskään tehtaan jäljiltä olevia hyviä säätöjä, mieluummin otan nelivedon ja säädän hieman alustaa kuin toisinpäin. Sekaannuin vain asiaan siksi, että joku kaipasi nelikkoa. niin hänelle koetetaan kovasti vakuuttaa ettei siitä mainittavaa etua olisi, ettei muka kannattaisi nelikkoa ostaa kun takapotkujakin on tarjolla...

24
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 25.04.09 - klo: 10.48 »
Heh :lol: Kyllä on takatuuppari HPI Bajalla ajettu koko talvi ilman ongelmia. Ne on renkaat ja alustan säädöt, mitkä loppupeleissä ratkasee:)

Ja jos luminen aika kestää 3-4kk niin kannattaako auto juuri sitä varten :wink:
Tietysti mielipide asia tuo 4wd, mutta tämän kokoluokan autot kyllä on aivan eri maata ajaa takapotkuna kun pienet ja kevyet.

Se, ettei nelikosta olisi selvää hyötyä, on vain 2WD omistajien yritystä vakuuttaa itseään siitä, että ei nelikkoa tarvitse kun ei sellaista tullut ostaneeksi. Itse en takatuupparia viitsisi ostaa ellen jotain erityistä syytä keksi mikä pakottaisi sellaisen hankkimaan. Normikäytössä sekä radalla nelikko on kuitenkin paljon, siis paljon toimivampi. On aika turha väittää, etteikö näin olisi maapinnalla ajettaessa. Asfaltilla tilanne on hieman toinen, mutta tämä keskustelu on käsitellyt enempi näitä asfaltin ulkopuolelle tarkoitetuista autoista.

Tulee olemaan hauska huomata, kun viimein FG ja tulevaisuudessa HPI saa autoistaan järkevän hintaiset nelivedot, niin kohta vain nelikko on in näidenkin merkkien omistajien keskuudessa. Näinhän se on aina mennyt, kun jotain ei ole omaan lempimerkkiin saatavilla, sitä ei tarvita. Kun se sitten viimein joskus tulee, ei parempaa juttua ole. Sama toistuu ihan yritystasolla. Aikanaan Volvo kehitti duo-prop kaksoispotkurisen perävetolaitteen, Mercruiser koetti ihan mainoksissa todistella ettei sitä tarvittaisi. Kun Volvon patentti raukesi, toi Mercruiser välittömästi oman vastaavan markkinoille...

25
Sähköautot / Vs: mikä on paras.
« : 25.04.09 - klo: 10.34 »
Minun buggy :grin:

26
Polttisautot / Vs: Hakusessa hyvä iso rc auto
« : 22.04.09 - klo: 21.50 »
Elikkäs mikä ois hyvä suurinpiirtein samaa kokoluokkaa ja tyyliä kuin CEN-Racing GST 7.7 Super Monster Truck

HPI Baja, FG.... :wink:

Et oo tosissasi??

27
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.04.09 - klo: 18.15 »
Kuinka nopeasti (hitaasti) ovat Castlelta teille vastailleet sähköposteihin? Lähetin sinne viestiä, mitä tehdään tuon sekaisin menneen noparin kanssa, mitään vastausta ei ole vielä kuulunut. Ei kait niilä viikkotolkullä vastaamiseen mene?

28
Laiskahan se vakiona on, niin kuin kaikki harjalliset.

Mielestäni yllättävänkin tehokas vakiona, jos akuista vain saa tarpeeksi virtaa. Ihan mukavuussyistä vaihdoin harjattoman tekniikan autoon, kuten olen jo vuosia tehnyt kaikille sähköautoilleni. Useinmille varmasti vakiokoneiden tehot riittää mainiosti.

29
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 19.04.09 - klo: 09.49 »
Miten tuo testi tätä asiaa mitenkään voi varmistaa?? Kun flekti/nopari ei herää henkiin, niin miten tiedät onko virransaantiongelma vai nopari pimeänä? Voihan tuo olla virransaantiongelma, mutta ongelma on noparin sisällä...

30
Tiedä häntä. Omasta Eemelistäni ei ole mennyt yhtään vetaria tms, vaikka koneessa on jerkkua enemmän kuin kolmessa keskimääräisessä pihasuttaajan kiinalaisessa...

Mutta, kuinka saada luistokytkin kestämään, vai onko sen korvaaminen jollain pitävämmällä mahdollista? Vaikka jousen kiertää likimain pohjaan, tuppaa luistokytkin likimain palamaan, tänäänkin lyhyehkön ajon jälkeen savu nousi ko. kapineesta ja vaihteiston ensiöakseli oli niin kuuma ettei siihen kärsinyt koskea 5 min. odottelun jälkeenkään.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 50