Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kanki80

Sivuja: [1] 2
1
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 11.04.24 - klo: 12.04 »
Moi, omia ajatuksia siipi, kori ja painoasiaan.

Itse pidän edellisen vastaavan ohjetta siivestä hyvänä. Eli 40mm leveys ja 15mm korkeus, mitattuna siiven päädyistä. Toimii samalla siiven poikkileikkaus mittana. Mutta ei tarvitse mahtua ns. mittauslaatikkoon.  Tämä sallii joissain autoissa mukana tulevan kaarevan siipimallin. Kuvassa Alfan kaareva siipi jossa korokkeet siivessä.

Auton painoraja on hyvä nykyisellään, siihen ei muutoksia.

Kori nykyisten ohjeiden mukaan ilman painorajoja.

Jari #42, Emppu #1, Arttu #47


Vähä tällästä mietin itekkin.

2
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 07.04.24 - klo: 01.40 »
Kiitos ehdotuksista, mutta voin heti kertoa, että autojen kokonaispaino rajaa ei tulla nostamaan.
a) tollasta määrää painoja ei saa mitenkään järkevästi sijotettua autoon. Niitä kun pitää jo muutenkin puntittaa, että saa edes 1320g. 
b) Ei ole mielekästä alkaa pilaamaan hienojen autojen ajo-ominaisuuksia.
c) sit ku sellaset 50-100g punttitornit lähtee autosta irti esim. törmäyksen johdosta ja seuraava hurauttaa 50 km/h siihen lyijymöykkyyn niin siitähän riemu repee.


Siipi asia voidaan ottaa käsittelyyn.


3
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 05.04.24 - klo: 16.32 »
Näihän se on toimittava jatkossa. Esim sääntömuutos ehdotuksia otetaan vastaan kesäkuun loppuun saakka tulevalle kaudelle ja vaikka heinäkuun aikana ne käsitellään ja lyödään lukkoon.

Toi siipisääntö saattaa mennä vaikeeksi niinkuin moni kommentoi asiaa. Tulkoo katon yli jos tulee.

Ford GT on 0,7mm kori, helmat yleensä ohenee kun lämmitetty lexalevy  imastaa imupöydällä muottia vasten.
Siinä mielessä toi on huono sääntö eikä niin selkeä katsastaa. Min. paino voisi olla parempi niinkuin FTT:ssä 80g. Yli 80g kori on vähintään 0,65mm vahva.

Pyritään pitään hauskaa  :cool:




4
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 03.04.24 - klo: 23.25 »
Pahoittelut, että näin on tullut tehtyä. Olet Jolo oikeassa, ei muutoksia kesken kauden.

Ajatus 0,7mm säännössä oli lähinnä koskien fwd hatchback koreja. Niissä huono valikoima/saatavuus ja fwd kuskeilla olisi halua ajaa Fwd koreilla. Siksi mukaan lisättiin mm. ets koreja, joissa saatavilla 0,5mm ja 0,7mm vahvuudella koreja. Halusin kuitenkin rajata 0,7mm, koska oletin myös kaikkien ei efra neliveto korien olevan 0,7mm ja tamiyan kopat taitaa olla osittain jopa 1mm. En ajatellut sen vaikuttavan mihinkää aiempaan sinänsä. Sama oletus koski katto-siipi linjaa ja sääntötarkennus tehty rajoittamaan mahdollisia ylilyöntejä itsetehtyissä siipitolppissa.
Ei ollut tarkoitus aiheuttaa haittaa kesken kauden. Korisäännöt kuitenki ollut suht vapaat, mutta jotain rajoja halusin asettaa, ettei ihan laukalle lähde. No, ketuix män. Toisaalta noita nyt ole katsastettu eikä kyllä Riihimäelläkään.

Joka tapauksessa otan noi muutamat tarkennukset pois ainakin Riihimäen osalta.

Tarkennuksena vielä edelliseen viestiini:
Ei myöskään ollut tarkoituksena silmä kovana katsastaa koreja ja hylätä mitään vaan lähinnä saada lisää tietoa noista kun näkee livenä.




5
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 03.04.24 - klo: 17.25 »
Ei muuta kun sakset käteen ja leikkaa ne sopivaksi tai vaihtaa siiven toisen malliseen.

Valmistajan siipien leikkausviivat taitaa yleisesti olla tehty n. 20mm korkeiksi, että melkein aina niitä joutuu leikata enemmän mitä leikkausviivat näyttää. Täytyy muistaa, että mennään GT2000 sääntöjen mukaan eikä kori valmistajan.
Lisäksi on näitä banaanin muotoisia siipiä, jotka hieman haastavia sääntöjen puitteissa. Voimakkaasti leikkelemällä ne saa max. mittojen lokeroon sopimaan, mutta ei välttämättä paras vaihtoehto. Siksipä henk.koht. niitä ei tule käytettyä.

Suosittelen käyttämään perus touring siipiä. Sillä saa max. kokoisen siiven ja downforcen.
Niitä myydään myös erikseen esim.
https://www.eurorc.fi/category/283/touring-takasiivet


Voisin ihan mielenkiinnosta kiertää korit Riihimäellä läpi niin näkee paremmin onko monessakin korissa katto-siipi linjan kanssa "ongelmia" ja miettiä kyseistä tarkentavaan sääntöä uudelleen sen jälkeen.

Sen vuoksi kisoista ei kannata jäädä pois  :grin:



6
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 02.04.24 - klo: 13.05 »
Joo tuota tarkoitin.

Erikoisen mallinen siipi... Mikä kori sulla olikaan?
Olettaen, että sulla 190mm leveä kori niin meneekö toi siipi 190x40x15mm laatikkoon?

7
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 31.03.24 - klo: 23.44 »
Mitäs tämä sääntöpäivitys käytännössä tarkoittaa siis?

"- Siipi ei saa ylittää auton kattolinjaa (korkein kohta)."

Näyttäisi että aika monessakin korilistalla olevassa korissa ainakin siiven reuna ylittää kattolinjan.
Eli mikä kohta siivestä ei saa ylittää kattolinjaa (katon korkeinta kohtaa?)

Lähinnä sitä tarkoitettu, että jos laittaa esim. vatupassin katon ja siiven päälle niin on max. Vaaterissa.
Hacthpack koreissa saattaa näyttää, että tulee yli kun monesti kattolinja laskee edestä taaksepäin. Tulkitaan kuitenkin katon korkeimman kohdan mukaan. Gt2000 säännöillä siiven max. korkeus 15mm en usko olevan ongelmaa. Mikäli käyttää siivessä irto päätypaloja niin nehän ei saa ylittää siiven yläreunaa.
Ainut missä näkisin, että saattaa tulla tarve mittaillla tarkemmin on omavalmiste siipitelineet.

Toi maininta kattolinjasta ehkä hieman harhaan johtava, mutta toivottavasti tänä selvensi mitä tarkoitettu.

8
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 04.03.24 - klo: 18.33 »
Moottori asiaan kaudelle 2024-2025 näkisin, että jatketaan samalla koneella.

Tätä hieman pyöritellyt mielessä ja muutama perustelu:
- 21.5t konetta edelleen hyvin saatavilla ja suht. edullinen hinta

- Sarjan kisat ajetaan pääsääntöisesti aika pienillä syheröisillä radoilla ja suuremmasta tehosta ei välttämättä mitään etua.

- Maltillisemmilla tehoilla saadaan nätimpää ajoa ja tasaväkisempää taistelua. Lisäksi remontin määrä pysyy pienenä   :wink:

- Luokassa ajaa monen tasoista kuljettajaa "vauvasta-vaariin". Aloittelijalle helpompi tulla mukaan kun silmät ja kädet pysyy perässä. Paljon mielekkäämpää ajaa auto mikä pysyy lapasessa kun, että se kirjottaa joka kiihdytyksessä jne. Ottaen huomioon luokan renkaat, korit, moottorin + siihen oman turistin kit setup niin siinä aika tasapainoinen combo millä mukava tulla viivalle. Lisävauhti tuo myös mukanaan omat haasteensa = enemmän säätämistä... jotku tykkää, kaikki ei välttämättä niin paljon  :laugh:

- Viime kaudet ovat osoittaneet, että sarjassa ajaa 1-2 kaveria myös FTT:tä. Kokonaisuutena mielestäni heidän vuoksi ei kannata kaikilla vaihdattaa moottoria. Mikäli joku haluaa ajaa molempia luokkia 1 autolla niin laittaa moottori/nopariin 3,5mm liittimet, jolloin moottoreiden vaihto käy kädenkäänteessä. Vierailu tai koko sarjan ajaminen puolin ja toisin on aina tervetullutta  :azn:

- 21.5t koneen vapautuksellakin erot tulisi kasvamaan ja tasaisuus kärsisi. Alkaisi tod.näk. kilpavarustelu mikä lisää kuluja ja voi vaikuttaa negatiivisesti kuljettaja määriin.

Nämä nyt tietty vain minun mielipiteitä/olettamuksia eikä se välttämättä näin menisi. Nyt kuitenkin saatu mukavasti kuljettajia lisää gridille niin oletan, että säännöt tallaisenaan ovat suht OK. Siksi moottori asian suhteenkin olen melko varovainen.


Jukka K.

9
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 02.02.24 - klo: 19.23 »
Tein sääntöihin kysemysten perusteella muutamia tarkennuksia. Merkattua punaisella.

Koreista vielä sen verran, että lista on suuntaa antava ja listan korit on lähinnä esimerkkejä hyväksytyistä.
Uusia koreja tulee kuin sieniä sateella enkä aio niitä jokaista lisätä listalle.
Säännöt lukemalla uskosin, että selviää millainen sallitun auton, sähköjen, korin jne. tulee olla.

Terv.
Jukka Kankaanpää
(Kanki80)
Gt2000 yhteyshenkilö

10
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 12.11.23 - klo: 12.40 »
Moro, mikä on Ride kisarenkaan saatavuus nyt? Fastmotorsilla ainakin toimitusaika oli pari viikkoa. Saako pelkkiä kumia enää mistään, kun kuulin tuossa että valmiiksiliimatuissa voi olla laadussa toivomisenvaraa: vanteet kieroja ja liimaukset tehty huonosti. Saako muuten gt2000 ajaa Ftt-luokan korilla? Itse katselin noita ns.kisavirallisia niin hyviä koreja ei ole välttämättä saatavilla? Ainakin omaan silmään nuo gt-korit ovat paljon aerodynaamisempia kuin Ftt-korilistan korit, siis tod.näk. parempia ajaa ja nopeampia kun ftt-korit...

Kori asiaan liittyen: EFRA ja IFMAR korit kielletty eli FTT korit ei sallittuja.
Oman kokemuksen mukaan EFRA korit on nopeampia ajaa. Ei noi GT2000 koritkaan huonoja ole, mutta eroa on.

11
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 12.11.23 - klo: 12.16 »
Nää olis vissiin oikeasti samat kuin viralliset kisarenkaat, mutta eivät liene kuitenkaan sallittuja kisaan?

https://www.eurorc.fi/product/36342/hudy-110-pre-cut-slick-belted-tires-right--left-22

Tuo voidaan lisätä Riden rinnalle hyväksytyksi renkaaksi. Toki kallis rengas vrt Rideen, mutta se on sit jokaisen oma valinta kumpaa haluaa käyttää.

12
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 20.10.23 - klo: 00.40 »
Onko sensorittomat nopeudensäätimet ehdottoman kiellettyjä? Nehän käsittääkseni ovat pakostikin 0-ennakolla aina.

Saa käyttää sensoritontakin, mutta kaasutuntuma on miellyttävämpi sensorillisella.
Hieno juttu että sensorittomatkin sallitaan! Mites tuo moottori, jos etuvetoisessa sallitaan vapaa 17.5t kone, niin saako olla joku sensoriton kone tietyllä kv-lukemalla? Yleensähän noista sensorittomista ei ole t-lukuja selvillä, mutta kv-lukema on.


Alkuun pahoittelut, ettei ole tullut käytyä lukemassa täällä viestejä pitkään aikaan.
Sanoisin, että pitäydyttäisi etuvedon osalta mielummin näissä 17.5T koneissa.


Jos tämä nyt kuitenkin sallittaisi niin pikaisella katselmuksella voitaisi verrokiksi ottaa Hobbywing Justock 17.5T, jossa 2450kv.
Määritellään vaikka se max. KV-luvuksi. Kannukoon tulee olla 3650 ja akseli 3,17mm.
Ok, kiitos vastauksesta. Noita sensorittomia harvemmin edes löytyy noin pienillä kv-lukemilla, joten kai se täytyy sitten joku 17.5t-kone hankkia, jos meinaa kisoja tulla kokeilemaan.

Perään vielä hypoteettinen kysymys: onko takavetoinen auto sallittu?


Ainoastaan neli- ja etuveto sallittu.
Takavetosiin turisteihin en ole törmännyt enkä näkisi mitään järkeä lähteä muuttamaan nelkkua tuupiksi.

13
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 19.10.23 - klo: 00.06 »
Lainaus
Renkaat:
-Yksityyppirengas Ride 1:10 Slick Type Tire belted, 24mm with LT Inner Set
 Tuotenumero RI-24500
-Sallittuja renkaita ovat myös edellä mainitun renkaan valmiiksi vanteelle liimatut versiot:
 RIDE preglued  RI-26073
 RIDE preglued  RI-26073BK
 RIDE preglued  RI-24082

Kuuluuko tämä malli myös sallittuihin RI-26082?
Näyttäisi olevan ainoa saatavilla oleva...


RI-26082 Slicks rengas EI SALLITTU


RI-24082 (16 spoke) oli vielä keväällä Riden sivuilla, mutta ei näytä enää löytyvän sieltäkään.
Tuon voisi ehkä poistaa, mutta antaa nyt vielä olla jos niitä tulee jostain vielä vastaan.


Lähtökohtasesti RI-24500 kuviollinen belted rengas ja siihen mukana tuleva insert pitää olla, vanne vapaa kuhan se on puolallinen ja 24mm.   
 

14
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 18.10.23 - klo: 23.51 »
Korikysymys:

Onko sallittu?
Tämä ei ole bodylistassa, mutta listassa olevan BittyDesign Agata GT:n kaltaisesti lisensoimaton mutta esikuvallinen korimalli.

https://www.bittydesign.net/en/seven20-gt-190mm-body

McLaren 720


Sopii luokan henkeen kun kerran esikuva löytyy ja sarjatuotantoauto.

15
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 18.10.23 - klo: 23.36 »
Onko sensorittomat nopeudensäätimet ehdottoman kiellettyjä? Nehän käsittääkseni ovat pakostikin 0-ennakolla aina.

Saa käyttää sensoritontakin, mutta kaasutuntuma on miellyttävämpi sensorillisella.
Hieno juttu että sensorittomatkin sallitaan! Mites tuo moottori, jos etuvetoisessa sallitaan vapaa 17.5t kone, niin saako olla joku sensoriton kone tietyllä kv-lukemalla? Yleensähän noista sensorittomista ei ole t-lukuja selvillä, mutta kv-lukema on.


Alkuun pahoittelut, ettei ole tullut käytyä lukemassa täällä viestejä pitkään aikaan.
Sanoisin, että pitäydyttäisi etuvedon osalta mielummin näissä 17.5T koneissa.


Jos tämä nyt kuitenkin sallittaisi niin pikaisella katselmuksella voitaisi verrokiksi ottaa Hobbywing Justock 17.5T, jossa 2450kv.
Määritellään vaikka se max. KV-luvuksi. Kannukoon tulee olla 3650 ja akseli 3,17mm.

16
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.09.23 - klo: 15.00 »
Onko sensorittomat nopeudensäätimet ehdottoman kiellettyjä? Nehän käsittääkseni ovat pakostikin 0-ennakolla aina.

Saa käyttää sensoritontakin, mutta kaasutuntuma on miellyttävämpi sensorillisella.

17
KerhoCup-ratasarja / Vs: KerhoCup 2023-2024
« : 30.07.23 - klo: 08.33 »
2023-2024 rekka luokkaa ei ole tulossa, ellei sitten johonkin osakilpailuun lisä luokaksi. Varsinaista rekka sarjaa ei ole tarkoitus järjestää Kerhocupin yhteydessä ajettavaksi. 3 luokkaa osoittautunut sopivaksi määräksi kilpailupäivälle, jottei päivä veny kohtuuttomaksi.

GT2000 luokka on nostanut kiinnostusta ja vaikuttaa, että ensi kaudella olisi radalla hyvää pöhinää 🙂. Joten tarkoitus jatkaa nykyisillä luokilla:
- Mini Classic
- Mini Competion
- GT2000

18
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ja 12TT ykstyyppimoottorit
« : 21.07.23 - klo: 09.24 »
Tämä nyt vain häntäpään kuljettajan mielipide :azn: mutta yhdeksi kriteeriksi toivoisin myös varaosien saatavuuden. Esim. jos sensoripääty antautuu niin tarvitsisi heti olla uutta konetta sen takia ostamassa.
Vaikka tälläistä kertakäyttö kulttuuria eletäänkin, silti välillä olisi kiva jos euron vian voisi korjata ihan ite :smiley:

https://www.ruddog.eu/RUDDOG-Racing-RP542-175T-540-Stock-Sensored-Brushless-Motor_1

Tuossa minun ehdotus missä muiden kriiteereiden lisäksi myös hyvä varaosa saatavuus.

19
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 13.07.23 - klo: 15.41 »
Hiljaista ollut.
Otetaan tähän moottori asiaan nyt aikalisä. Mennään vielä tuleva kausi 2023-24 vanhalla tutulla Hobbywing Xerun Justock 3650SD G2.1 21.5T moottorilla.
Otetaan asia puheeksi tulevan kauden kilpailuissa ja katsotaan mikä on yleinen mielipide.

FTT:ssä myös moottorit vaihtumassa 17.5T (Stock ja Prostock luokat yhdistetään). Moottori vielä avoinna (13.7.2023).
FTT alkaa 2024 tammikuussa ja GT2000 syksyllä 2023. FTT:n moottoria ei välttämättä ole valittu vielä syksyllä kun Kerhocup jo vauhdissa.
Keskustellaan kisoissa myös siitä halutaanko GT2000 luokkaan sama moottori kuin FTT:ssä vai pitäydytäänkö 21.5T?

     

20
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 16.06.23 - klo: 11.09 »
Totta, hyvä idea. Efran lista voisi olla hyvä. Mitäpä tuota pyörää uudelleen keksimään.

21
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.06.23 - klo: 16.39 »
Ei nyt ihan pois suljettu ajatus ja on tätä itsekin tullut hieman pähkäiltyä. Voisi sillä ehkä/toivottavasti saada jokusen kuskin lisää viivalle vai käykö siinä toisin päin? Vaikea sanoa, toivottavasti mahdollisimman moni huomaisi tämän ja kävisi jakamassa mielipiteensä.
 
Luokkaan saisi kyllä hieman lisää vauhtia jos sallittaisiin esim. Fixed timing koneet max. 2500kV.
Toki katsastuksessa tulee haasteita, pitäisi olla moottorilista sallituista jne.
Vapaalla moottorilla sinänsä olisi helpompi. Tosin nykyään niin rajuja moottoreita saatavilla vrt. nykyiseen, että erot tulisi olemaan huimia.

Nykysessä Justock 21.5T 2.1 koneessa 2050kV.

Näkisin, että jotenkin olisi hyvä rajata jos sallittaisiin vapauksia moottorin suhteen.


Renkaat nyt kuitenkin päivitetty ensi kaudelle 2023-2024 Riden Belted 1-tyyppirenkaisiin. Sen puolesta nopeuksia kestäisi hieman nostaakin.

22
Moi!

Laitoin myös vkl ilmon sisään 4WD luokkaan, postiin info@kypak.fi, mikäli toi oli se osoite mitä haettiin.
Onkohan posti tullut perille, mitään kuittausta en ole vielä saanut.

Terv. Jukka Kankaanpää

23
Ilmottautumislinkki on sulkeutunut. Kutsun mukaan olisi auki 21.5. Klo 24 saakka.

24
GT2000 Kilpailijanumerot


# 1   Emilia Halt
# 3   Jaakko Maijala
# 5   Rami Korpela
# 6   Riku Teräväinen
# 7   Tommi Leikomaa
# 11 Viljami Koppanen
# 12 Vesa Ulvila
# 13 Jarno Kokkonen
# 15 Lauri Makara MikUA
# 16 Jukka Laine
# 18 Nico Väyrynen
# 20 Risto Rönnqvist
# 22 Tommi Vesalo
# 23 Juuso Kankaanpää Äkpa
# 25 Mikko Ylinen
# 28 Tommi Tirroniemi
# 29 Olavi Tenno
# 30 Antti Louhi
# 33 Lauri Uotila
# 37 Joonas Saarilahti
# 42 Jari Halt RSRCA
# 45 Ilpo Koivisto SaiKart
# 46 Petri Tuomainen
# 47 Arttu Halt
# 48 Eero Kultanen
# 61 Jussi Rinne ÄkpaRC
# 63 Janne Sundberg
# 64 Jukka Kankaanpää Äkpa
# 66 Petri Hoffren
# 69 Janne Savolainen KuA
# 73 Antti Aho
# 74 Ismo Lehto
# 76 Janne Makara MikUA
# 78 Petri Onatsu KuA
# 83 Sami Salmela
# 91 Joonas Haapiainen MikUA
# 92 Kalle Raatikainen ÄkpaRc
# 96 Ville Aalto JoeUA   
# 99 Sami Koppanen


GT2000 luokassa on käytössä kiinteä numerointi #1-100.
Listaa siivottu 28.4.2023 ja numeroita vapautettu uusiokäyttöön, mutta
kilpailijanumeron saa varattua allekirjoittaneelta YV:llä.

25
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« : 11.03.23 - klo: 22.01 »
Kuulostaa ainakin näin omalta kantilta ajateltuna hyvältä idealta kun tulee ajeltua näitä molempia sarjoja.
Esim. toi Härmän kisavkl ollut varsin onnistunut missä ajettu 12TT ja Kerhocup osakilpailut samana vkl.

Vaikka olikin esimerkki niin välitykset pitäisin kuitenkin vapaina. Päiviä voisi vaikka vuorotella.

Jukka Kankaanpää ftt ja 12tt kuski

26
KerhoCup-ratasarja / Vs: KerhoCup Ranking
« : 12.02.23 - klo: 18.42 »
Ranking päivitetty 17.4.2024

27
Sarjatilanne päivitetty 17.4.2024 Riihimäen kisan jälkeen.

28
Moi!

Aika huulille näyttäs hampaat jäävän. Omasta jyrsin vähä Dremelillä moottorilevyn pultin reikää pidemmäksi niin sitten sattui hampaat paremmin kohdalleen.

29
Olisko tonne rekka luokkaan vielä kurvailee?

30
SC-2 Jukka Kankaanpää numerotoive #68

Sivuja: [1] 2