Vertical Hobby

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HiTec

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 18.03.21 - klo: 15.22 »
Tuon suurimmaks osaks 3D tulostetun Ultima ST:n lyhyttä testivideota:

https://youtu.be/PkzkD2Bnnkk

Kuuladiffi sökö, pahoittelut valituksesta... :D

2
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 01.03.21 - klo: 19.03 »
Ultima ST:n/RB:n öljyiskarit julkaistu, jos joku niitä kaipailee.

https://www.thingiverse.com/thing:4780157

Vaatii sitten sen että löytyy tulostimesta ja filamentista tarkkuutta. Itse tulostelen Prusan i3 MK3S:lla.

Lyhyt testivideo iskarista:



Ja sisässä on ainoat öljyt mitä tähän hätään löyty, Ultimate Racing 950:t siirapit.

3
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 23.02.21 - klo: 13.48 »
Kiitoksia!

Nyt on työn alla vanhan Marui Hunterin mallintaminen ja tulostaminen. Toki noita muutamia tyyppivikakohteita on tarkoitus samalla korjailla ja parannella. Esim. noi takaiskarin kiinnityspisteet on nyt irralliset/vahvistetut ja kahdella ruuvilla vaihdettavissa. Idleri on kuulalaakeroitu, takatukivarret on kahdella 10mm ulkohalkaisijan kuulalaakerilla per tukivarsi, säädettävällä ulosjouston rajotuksella ja mahdollisuudella käyttää saranapinnin muovitappien sijasta ruuvi + kuulalaakeriyhdistelmää. Myös laakereiden paikkaa alkuperäseen vetariin nähden on huomaamattomasti muutettu muutamalla millillä, jolloin alkuperäsillä "oilles metal bearingeilla" tuhotut alkuperäset vetarit saadaan laakeripinnoiltaan välyksettömiks.

Koko vaihdelaatikko osittain jo suunniteltu uusiks, diffi suunnitellaan myös uusiks käyttämään RB6:n ratasdiffin sisuskaluja, jolloin varaosien saanti helpottuu jne... Diffiä en oo pystyny vielä alottamaan, kun ei ole osat tulleet maailmalta, väliversio hyödyntää Ultima ST:n diffiä. Samalla vaihdelaatikon rataskoko vaihtuu "tulostettavaksi".

Katotaan nyt mitä tästä tulee. Voin tännekkin tätä päivitellä mikäli kiinnostusta löytyy. Pääasiassa oon tuonne päivitelly tätä Marui Prokkista: https://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=33&t=45922&p=520089#p520089

Ja sit tuonne Vintage Kyoshon alle noita kahta Ultima ST projektia.





Tuossa vielä testailukuva siitä Ultiman 3D tulostetusta iskarista.



Iskarin alapään tiivistepaketti on seuraavanlainen alhaalta ylöspäin luetellen:

- 3x6x1mm alumiiniprikka
- ORG03X X-tiiviste
- 3x6x1mm alumiiniprikka
- ORG03X X-tiiviste
- 3x7x1mm alumiiniprikka
- Tähtialuslevy

Koko paketti lyödään nippuun männänvarteen asennusshimmin kanssa, männänvarsi työnnetään yläkautta läpi ja vedetään napakasti, jolloin tähtialuslevyn nappaa kiinni iskariputken alahuullokseen ja pitää tiivistepaketin paikoillaan. Lopuks vetästään männänvarsi vielä pois, poistetaan asennusshimmi ja pistetään varsi takas paikoilleen. Lopuks vaan öljyt sisään, ilmakuplien poisto, alapallon ruuvaus, ylätiiviste, yläpallo, korkki ja jousi paikoilleen ja eikun kovaa ajoa.

Suurin homma koko iskarissa oli saada tulostetut kierteet pelaamaan. Loppujenlopuks en keksiny mitään muuta kun vetää Fusionin "pull" komennolla korkin kierteitä 0,10mm "ulospäin", jolloin sain sen verran toleranssia kierteisiin että korkin saa pyöritettyä paikoilleen.

Tällä testi-iskarilla on nyt työnnetty menemään -30 asteen keleilläkin ja vieläkin on samat öljyt sisällä. Noista alkuperäisistä huolletuista iskareista karkas öljyt, joten pitää tulostella loputkin iskarit.

Tuossa viimeinen revisio Ultima ST:n alustasta. Tuosta on korjattu kaikki eteen tullu + lisätty tukea eri alustavariaatioille (mahdollisuus esim. käyttää koko RB5:n takapäätä ja RT6/SC6 taka-alatukivarsia) + tietysti lisätty tuki 3S lipolle. Maksimikoko akulle on Orionin 3S/4300mAh/55C lipon fyysisistä mitoista otettu. Kriittisimmät "body post" pointsit on suunniteltu siten, että niiden sisään tuikataan M3/30mm alumiininen "standoff" ja se ruuvataan pohjalevyn puolelta kiinni ja siihen saa sitten yläpuolelta ruuvattua osat. Tällä kierretään 3D-tulostamisen rajat layer-adhesionin suhteen. Muutoin pitäis tehdä noista kriittisimmistä ruuvinpaikoista ihan törkeen isot, että ne kestäis vääntöä. (eli esim. etuyläalustan kiinnitys/taka-bulkhead/iskaritornin kiinnitys).



Viimeisin update Maruin pohjalevystä:

Etuosa tulostettu ja testattu että menee osat siihen kiinni:





Korjauspalat takaiskarin kiinnitykselle:



Aika liki valmista oleva "pohjalevy"







Modattu kaksiosaiseksi, koska ei mahdu Prusan pedille muuten, eikä oo muutenkaan järkee tulostaa yhtenä palikkana:



Edit: Osittain kasattu pohjalevyn etuosa. Tämä menee jo käyttöön ekaan ajettavaan protoon:


4
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 14.02.21 - klo: 00.12 »
Tuli tuossa suunniteltua ja tulostettua koko Kyosho Ultima ST Type-R EP. Sen verran tein muokkauksia, että taka-alustalevyn, takapuskurin ja takapyöränripustuksen ns.bulkheadin muokkasin käyttämään RB5:n vaihdelaatikkoa, kun oli halvin järkevä vaihtoehto kun tota alkuperäistä laatikkoa, tai sen osia ei saa enää mistään. Samalla suunnittelin ja tulostin myös moottoripukin RB5:n lootan ympärille, kun se alkuperänen alumiinilätkä oli aika törkyhintanen.

Viimeisimpinä tulostettuina osina kuvien oton jälkeen myös öljyiskarit, jotka ihme kyllä pitää silikoniöljyt sisällään. Ei ne mitkään velvet coatedit tuntumaltaan ole, mutta ihan samanlaiset kuin Kyoshon vakiomuovirunkoiset öljyiskarit. Kasasin ne ORG-03X tiivisteillä ja löin sisään jotkut lirut graupnerin 20 winter öljyt.

Projektikuvia täällä:

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/RC/3D+printed+Ultima+ST+Type-R+EP/







Tulostettu suurimmaksi osaksi hiilikuitu/PETG filamentista. Ajettu on jo kymmeniä akullisia (ei tosin noilla takarenkailla, ostin kuvan ottamisen jälkeen uudet Schumacherin piikkikumit).

Vehkeessä kiinni 3S/55C Orionin lipo ja robitronicin 60A/4000KV harjaton combo (joissain kuvissa näkyy kasausvaiheessa mallina käytetty harjallinen moottori).

Suurimman osan osista löytää täältä: https://www.thingiverse.com/jiipeee/designs

5
Osia valuu pikkuhiljaa jakoon thingiverseen. Huomioikaa lisenssi. Eli ilmaista ladata ja tulostaa omiin vehkeisiin. Rahaa näillä ei saa tehdä. Jos näitä alkaa näkymään jossain ebayssa tmv myynnissä, niin vedän kaikki nykyiset ja tulevat osat pois thingiversestä.

https://www.thingiverse.com/JiiPeee/designs

6
Siinäpä olis lopullinen 32deg kickup setti kasassa. En oo ihan varma minkä verran alkuperäsessä on, jotain väliltä 27-32 veikkailisin. Pitää tekaista jossain vaiheessa 25 deg setti testiin, kunhan nyt ensin pääsee edes jokusen metrin ajamaan näillä osilla.









Edellä näkyvät osat toimivat vain combinaationa, eivät ole yhteensopivia alkuperäisten vastineidensa kanssa, mutta sopivat yhteen näiden ympärille ruuvattavien osien kanssa. Yhteensopimattomuus alkuperäisten vastaavien osien kanssa syystä että:

Näitä on jäykistetty /vahvistettu, ruuvien paikkoja muuteltu (esim. etupuskurin takaruuveja on siirretty keskemmälle, koska olivat alkuperäisessä todella reunassa), lisätty vakaaja jne. Näistä löytyy myös " modatut vakioversiot", jotka taas sopii alkuperäisten osien kanssa yhteen.

7
Uus pohjalevy. Lopullisessa kasauksessa ruuveina Wurthin ASSY:t:







Vähä vaatii muutama paikka osien hienosäätöä alustalevyn eriäväisyyksien takia.

8
Minkäslaista moottoria tällaseen 1/10 Stadium Truckiin kannattais lähtee kattelemaan? Oon ollu poissa näistä ympyröistä niin pitkään, ettei oo minkäänlaista kontaktipintaa enää näihin. Pitäis olla tehokkaampi kuin vakio GX-15, mahd. "ajettavalla" vääntökäyrällä ja varaosien saanti vuosiks eteenpäin taattu. Ja sanotaanko näin että hinta maks 400€, mutta toki luonnollisesti mitä halvempi laatukone, sitä parempi. Narustartti olis tietty ihan jees kun ei viittis kuljetella starttiboxia mukana, mut taitaa vaan olla tommoset "kisakoneet" järjestään ilman vetostarttia, joten ei anneta narustartin puutteelle suurta merkitystä.

Edit: Aukasin just alkuperäsen GX-15:n. Kiertokangen alalaakeri väljä, sylinteri/mäntä väljä, kampiakselin laakerit ok, mut kampiakselin kiertokangen "kaulasta" en mene takuuseen, voi olla väljä sekin. Eli tätä tuskin kannattaa ruveta remppaamaan, kun varaosat on jossain peruskallion alla.

9
Posti toi Inferno MP9 tankin, joten piirtelin tohon vastari/servotelineeseen kannakkeet ja vahvistetut ruuvinpaikat, ettei tarvi porailla alustalevyyn uusia reikiä:



Ja tulostettuna/asennettuna:













Tankki on "piirretty" niin keskilinjalle ja alas kun vaan tilan puolesta on mahdollista. Tankin vasen reuna, eli pakoputken puoli on 10mm sisempänä kuin vakio ST-tankilla ja tankin korkein mahdollinen nestepinta on 7mm matalammalla kuin vakiotankilla. Pituutta tuolla tankilla on tietty n. 28 milliä enemmän (seinämistä laskettuna) kuin vakiotankilla.

Diffiratas/kotelo ja idleri hiilikuitufilamentilla tulostettuna + teräksinen ARRMA pääakselin ratas shimmattuna oikeelle "korkeudelle":




10
Eka CF printattu proto etualuslevystä:



Muistin joskus nähneeni samantyylisen orkkisosan Kyosholta ja RB5:stahan se löyty. "Varastin" tuon vahvikeidean ja muokkasin sen tähän etualuslevyyn. Iskaritornin yhtä ruuvinpaikkaa piti nostaa ja tehdä lovi alareunaan, sekä tuohon etualatukivarsien keskihubiin piti tehdä sama modi.







Takaiskaritornin piirtelyä:







Samalla muokkasin vielä noita taka-alatukivarsien sisempiä hubeja:







Eli lisäsin tollasen "tuen", joka laskeutuu nätisti alustalevyn tasalle:



Samalla tekaisin koevedokset taka-alatukivarsista. Nämä tuskin ajoa kestää vaikka vahvistetut ovatkin:



-R Style C-hubit eteen:





Alkuperäisdesignin etupyörännapa:



Ja siitä sitten tekaistu vahvistetut versiot:





Tilattu myös teräksinen lootaan menevän akselin ratas (lootan sisällä oleva "eka ratas", sekä teräksinen idler ratas. En tiedä sopiiko nuo leveytensä ja laakerointiensa puolesta, kun ovat jostain itselle tuntemattomasta Arrma RC-autosta, mut kokeillaan. Jos eivät sovi, niin modataan.

Vielä kun löytäis jonkun UM-1 diffikotelon mittasen ratkasun pallodiffin muodossa, niin avot.

Samalla tilasin 3,5 ja 6mm titaanitankoa.

Sopivia järjellisen hintasia pitkiä "King Pin" palloniveliä vaan ei tahdo löytyä. 3mm akseli pitäis olla ja vähintään se 25mm mittasena. Pallonivel mielellään Kyoshon vakio 4,8mm, kun noi palloniveleiden päät on jo tilattu siinä koossa. (Tilasin kaks settiä Type-R/EVO mallin pallonivelen päitä, sekä kaikki niihin tarvittavat välitangot Kyoshon alkuperäsenä -R osana). EVO:na olis vielä löytyny myös, mut hinta pomppas sen verran, että jäi välistä. Myös tarvittavat metalliset pallonivelet on tilattu niin short, kuin long mallina. Alkuperäsenä Kyoshona. Kun tota yhtä toista 3D tulostusprojektia varten tilasin jonkun alumiinisen pallonivelsetin kiinasta, niin onhan toi setti nyt ihan surkee esitys. Yhdessä asennossa ovat niin timmejä että eivät pyöri, toisessa asennossa on taas klappia niin pirusti, ei tommosia viiti RC-autossa käyttää.

Kyosho RS-148 muovinen lootan eka ratas-> ARRMA AR310762 metallinen ratas (15T)

Käytännössä suora sopivuus. Mitään muuta ei tarvii tehdä kun vingutella tota akselin läpimenevää millistä tappia millin lyhkäsemmäks ja tehdä pienet shimmit tonne rattaan sisällä olevaan aikaisemmin mainitun tapin uriin, jolla tapin saa oikeelle korkeudelle (menee liian syvään -> akseli ei istu oikein takalaakeriin).

Elikkä tuo ARRMA:n metalliratas menee näin syvään:



Ja sen pitäis olla näin että tuo tappi on käytännössä samassa tasassa rattaan pinnan kanssa.:



ARRMA metalliratas vrt. Kyoshon alkuperäismuovinen:



Leveys täsmää just eikä melkein, elikkä helppo päivitys.

Idlerikin tuli ARRMA:lta, mut siinä tais tulla joku arviointimoka, koska ratashan on onnettoman pieni. Liekö joku mod 0.6 ratas tai vastaava. Täytyy jatkaa etsintöjä.

Edit: Tuli piirreltyä myös tuo -R/EVO mallin korin takakiinnike:

Mallina tämä netistä löydetty kuva:





Ja tulostettuna:




11
Noniin, nyt on karkaistu/pinnoitettu Zodiac V6 suutin tulostimessa ja ekat 20% hiilikuitua ja 80% PETG:tä sisältävät osat tulostettu. Ero on kyllä noihin punasiin pelkällä PETG:llä tulostettuihin osiin huomattava. Pinnassa on pirun siisti efekti ja osien jäykkyys on ihan toista luokkaa.



-R mallin takahubi CF:








Vakaajanpaikallinen etuhubi:



Etuiskaritorni:





Eka testiprintti vanteesta. Vahvistelujen ja kevennysten jälkeen painoa kerty takavanteessa 2 grammaa enemmän kun vakiovanteessa. Takavanne on 2mm seinämillä. Etuvanne on puolestaan muistaakseni sen pari grammaa kevyempi kuin vakiovanne (1,5mm seinämät).



Ranskasta löyty harvinainen(?) bränd new Ultima ST Type-R EVO alustalevy, joka piti tietenkin lunastaa poikkeen. Vastarikoteloon pitää ainaki tehdä modeja, muiden osien "pitäs" olla plug and play. Pitäs olla jäykempi kun ST ja Type-R versioiden.


12
Välimallin vastarikotelon/kaasuservon kiinnikkeen printtailu:





-R mallin takahubi:



-R mallin akkuteline/takapuskuri (proto):





Etuvanne:



Takavanne:




13
Muokkailin tuohon aikaisemmin mallinnettuun alkuperäseen RS-8 varaosanumerolla löytyvään osaan etuvakaajan kiinnitykset, jos joskus tulee sellainen hankittua.


14
Morjes vaan. Aikoinaan tuli harrasteltua RC-vehkeitä enemmänkin, pääasiassa Kyoshon laitoksilla. Pitkän hiljaiselon jälkeen arvelin ruveta harjottelemaan tota Fusion 360:n käyttöä ja mikäpä sen parempi prokkis kuin vanhan liiton Kyosho.

Elikkä projektin lähtökohtana Kyoshon Ultima ST GP. 2000-luvun alusta. Jäi aikoinaan seisomaan kun pääratas kulahti sileeks moottorin kiinnitysruuvien antaessa periksi, eikä suoraan käypäistä enää löytyny mistään (järkihintaan), kun varaosien valmistus oli lopetettu.

Alottelin prokkiksen vakiomallin rattaan suunnittelulla (ja tajusin sitten myöhemmin että voin ihan hyvin ostaa vaikka jonkun muun 53 piikkisen rattaan ja suunnitella kitkakytkinmekanismin uusiks kyseiselle rattaalle):



Proto tulostettuna, ja todettu että sinnehhän se sopii:



Kitkakytkimen osat oli hukkunu vuosien varastointien aikana, joten ne seuraavaks piirtelyn alle:





No sittenhän homma lähti luonnollisesti lapasesta ja piti ruveta piirtelemään paranneltuja osia ohjausakselistoon. Eli laakeroidut ohjausvivustot (korjasin samalla myös pienen mokan alkuperäistä osista, eli sen että vasen/oikea ääriasento on vakio-osilla eri. Näillä meikäläisen osilla renkaat kääntyy saman verran lukosta lukkoon):







Ja tulostettuna:









Custom -R mallin takahubi, joka menee vakioon ST-mallin takatukivarteen:





Ohjausservon jäykempi kiinnitys:





Takatukivarsien sisemmät kiinnikkeet:



Nämä piirtelin myös laakeroituina. Ei ole kokemusta toimiiko, mut testataan.

Etutukivarsien osia:





-R mallin kaasuservon/vastarin kiinnitysroippeet + polttoaineen roiskesuoja, jotka menee vakioon ST-mallin pohjalevyyn (tätä toisiks viimeisintä versiota ei oo vielä tulostettu):



Mallina käytin tätä kuvaa:



Eka proto, vieressä vakio:



Viimeisimpään versioon korjasin vielä ainakin omasta mielestäni vähän riskaabelin homman joka tuostakin Kyoshon alkuperäisestä -R mallin versiosta löytyy. Eli sen että kytkinkello on suoralla linjalla vastarin virtakytkimen ja kaasuservon johtojen kanssa. Viimeisimmässä versiossa on suojalevy, jonka taakse nuo kyseiset johdot jää.

Ja lootan rattaat ihan mielenkiinnosta lajiin mallinnettuna ja protot tulostettuna (PETG:stä). Kokeilen tulostaa lopulliset hiilikuituvahvistetusta nylonista, jos eivät kestä, niin sitten lyön nuo tilatut metalliroippeet paikoilleen. Näiden hampaat on piirrelty vakiota huomattavasti leveimmiks, eli oikeestaan niin leveeks kun vaihdelaatikon vakiokuoret antaa myöten.





Esimerkkikuva rattaiden leveyden maksimoinnista:



-R mallin vaihteiston kuoret (kesken vielä, viimesin proto just tulostumassa):



Hommat jatkuu osa osalta, pitää päivitellä tänne lisää jos porukalta löytyy mielenkiintoa tällaista prokkista kohtaan.

Edit: Pistetääs loppuun yks kuva vuosien takaa viimeisiltä ajoilta:



Projektiin on tilattu koko kuulalaakerisetti, eri valmistajien metallirattaita, Inferno MP9 tankki, pallonivelsettejä ja muuta mahdollisesti tarvittavaa roipetta.

Edit 2: Tulostimen Prusa i3 MK3S ja protojen lankana 3DJaken PETG, tulostettu 0,30mm kerroksilla.

Sivuja: [1]