Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TimoK

Sivuja: [1] 2 3
1
Avaan minäkin vähän mietteitäni kisasta. Yleinen ilmapiiri kisoissa oli varsin hyvä, ja selostukset varsin mukavia. Ratahan oli yksi pienimpiä joita olen pitkään aikaan ajanut, mutta varsin kiva ja toimiva ajaa jopa virikoneella. Hitaammille autoille pienempi rata myös on varmasti kivempi ajaa kuin suuri FTT-rata. Etukäteen ETS-matoilla pääasiassa ajaneena vähän pelotti, että miten vaikeuksissa teidän matoilla olen, mutta mattonne olivat hyvinkin mukavat ajaa. Kaiken lisäksi ne eivät sotkeneet autoa lainkaan, siis niistä ei kertakaikkiaan irronnut autoon mitään pölyä tai karvaa. Tämä oli varsin mukava juttua kun auto pysyi puhtaana koko ajan.

Tähän Kimin esille tuomaan asiaan alkuerien lähtöjärjestyksestä hieman. Olen Kimin kanssa täysin samaa mieltä, että olisi ollut paljon mukavampaa jos lähtöjärjestys olisi muuttunut sen mukaan miten aiemmat alkuerät olisivat sujuneet, esimerkiksi parhaan alkuerän mukaan. Ymmärrän hyvin, että sen muuttaminen jokaiseen alkuerään uudelleen on järjestäjille melkoinen urakka. Alkuerät eivät olleet suuria, joten ainakin minulle olisi käynyt se vallan hyvin, että alkuerän ajajien kesken olisimme sopineet vaikka lähtöjärjestyksen mikäli se olisi sopinut järjestäjille. Ainahan tämäkään ei ole niin helppa. Uskoisin, että kuitenkin virin alkuerissä kuskit ovat sitä tasoa, että olisivat päässeet hyvin nopeasti yhteisymmärrykseen lähtöjärjestyksestä keskenäänkin. Onneksi rata oli sellainen, että tilan antaminen oli helppoa eikä Kimikään kärsinyt kohtuuttomasti siitä, että joutui lähtemään allekirjoittaneen perään. Kuitenkin sen paalun otit itsellesi. En kiistä etteikö olisi alkueria joissa ohittaminen olisi paljon vaikeampaa kuin nyt.

Mutta joo, siis mainiot kisat olitte järjestäneet! Ei nyt tosiaan oikein muuta parannettavaa tule mieleen kuin tuo Kimin mainitsema alkuerien muuttaminen sen mukaan miten aiemmat erät ovat sujuneet.

Timo Keränen

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 18.11.09 - klo: 12.28 »
Moikka,

Otetaan vielä osaa tähän keskusteluun vähän toiselta kannalta. Torppa lienee ratana tosiaan Suomessa ihan oma lukunsa, siellä on aina ollut linjalla melkoinen pito. Kaikki suomen harrastajat eivät käytä Torpan rataa, joten ei rengasta voi valita pelkästään sen mukaan miten se toimii Torpassa. Kuten Sebastian jo totesi, vaatii xenonit enemmän järkeä siihen ajamiseen joka voi nuorille kuskeille olla varsin hyvä juttu. Tehdään selväksi, että runnomalla ei auto voi kuljettaa. Pakotetaan enempi ajamaan pehmeästi. Kyllä sitä allekirjoittanutkin sai opetella ihan uuden tavan käyttää kaasua ja rattia xenoneilla, mutta en varsinaisesti pidä sitä huonona juttuna. Ainakin oma ajoni on aina kärsinyt siitä sorexien sallimasya survomisesta, se on näkynyt suoraan kierrosajoissa. Nyt on pakko opetella ajamaan pehmeästi josta olen erittäin tyytyväinenkin.

Stanussa etenkin autot ei lipsu enää niin paljoa joten voisi kuvitella, että osalle harrastajista ajaminen on jopa helpompaa kasvaneen pidon takia. Olen kuullut positiivisiäkin kommentteja renkaista Lahdessa ja kuten ekassa viestissäni tässä säikeessä kerroin, niin alkaa se omakin ajo sujua jo kivasti näillä uusilla kumeilla.

Sorexien kanssa kärsin jatkuvasti peräpidon puutteesta. Nyt ei ole sitä ongelmaa enää ja ajaminen on sen vuoksi ainakin kivempaa vaikka se vähän uutta ajotavan opettelua toikin. Renkaat ovat kaikille kuitenkin samat, joten turha alkaa kitisemään täällä jos oma ajo menee nyt huonommin kuin muilla renkaiden takia. Voisi funtsia, että mistä se johtuu jos osa ajaa xenoneilla hyvin ja oma ajo kusee.

--
Timo

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 17.11.09 - klo: 15.25 »
Timo K:n suosituksesta huolimatta en laittaisi jäykempiä jousia, koska silloin auto reagoi nopeammin ja kippaa helpommin. Tämä siis, jos auto on liian "vikkelä"  :grin:

En ole itse noita jäykempiä jousia kokeillut, olen kuitenkin saanut käsityksen, että osa harrastajista on saanut autonsa toimimaan rauhallisemmin vaihtamalla taakse hieman jäykemmät jouset. Eihän tuo ole iso homma kokeilla jos auton perä tuntuu keinuvan kiihdytyksissä. Tähän tosiaan kyllä jähmeämmät iskaritkin voisi olla toimiva vaihtoehto.... Jäykemmät jouset saattaisivat olla jonkin sortin ratkaisu herkkään pidosta kaatamiseen jollei saa käyttöönsä jäykempiä vakaajia tai jollei jaksa ruuvailla ulosjoustoja jotka nekin lienevät jossain yhteydessä auton kallisteluun kaatumiseen asti.

--
Timo

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 17.11.09 - klo: 14.49 »
Moikka,

Vastaan jo jotain vaikka omat kokemukseni xenoneista rajoittuu vasta yhteen sarjaan, ihan uuteen autoon jolla en ole edes sorexeilla ajanut ja yhden kahden päivän treeneihin. Oma fiilis oli tosiaan ekan treeni-illan jälkeen, että oliko tämä ollut joskus kiva harrastus, voisin olla yhtä hyvin kotona pistelemässä itseäni piikeillä tms... Mutta seuraava päivä oli jo varsin erilainen hyvin nukutun yön jälkeen jaksoin keskittyä ajamiseen enempi ja siitä jopa tuli jotain. On selvää, että auto vaatii hyvin erilaisen setupin kuin ennen, nyt jos renkaista löytyy pitoa huolella siten, että jopa kaataminen pidon takia onnistuu. Niin autoa pitää säätää liukkaammaksi tms. jäykempää vakaajaa, jähmeempää rasvaa iskariin jne... mitä sitä kukin keksii. Uskoisin, että noillekin renkaille saadaan toimivat säädöt kun hieman jaksaa funtsia mitä pitää tehdä ja kokeilla. Renkaat on kuitenkin kaikille samat.

Monet ovatvalitelleet sitä Xenonin renkaiden laatuerosta. En tosiaan ole itse päässyt ajamaan kun vasta ekaa sarjaani. Mutta näkemieni kokemusten perusteella tuli mieleen, että voisiko olla niin, että xenonit eivät ihan uutena toimi. Vaan niissä esiintyy sitä pidon totaalista katoamista yllättäen uutena jne. Koska itsekin kärsin siitä kuten myös epätarkasta ajettavuudesta perjantaina uusilla renkailla, mutta lauantaina auto alkoi toimimaan paremmin vaikken säätöihin vielä juuri puuttunutkaan. Mikäli sitten renkaissa on oikeasti laatueroja jotka vaikuttavat pitoon, aiheuttaa se kieltämättä ongelmia. Varsinkin jos kisoihin saa renkaat jotka ei toimi lainkaan. Mikäli renkaat ovat sellaiset, että ne eivät uutena toimi läheskään niin loogisesti kuin hieman käytettyinä, saattaa se aiheuttaa pelaamista renkaiden kanssa jonkin verran. Esim kisojen ajamista edellisen kisan renkailla mahdollisuuksien mukaan tai renkaiden ostamista kisapaikalta jo edellisenä iltana jolloin niitä voi keinotekoisesti yrittää kuluttaa etukäteen tai uittaa yön pidotusaineessa tms.

Pidotusaineesta tulikin mieleeni, että perjantain ja lauantain suurin ero olikin siinä, että pidotin takarenkaat kokonaan ja eturenkaat vain puoliksi. Tämä paransi ohjaustuntumaa merkittävästi. Jollette ole vielä kokeilleet niin kokeilkaa ihmeessä. Jäykempien jousien kokeilu voi olla myös kokeilemisen arvoinen juttu.

--
Timo Keränen

5
Xray / Vs: Team Xray T3
« : 14.11.09 - klo: 23.20 »
Moikka,

Nyt on päästy Lahdessakin hieman jo ajamaan T3:lla. Kun samalla kertaa tuli niin paljon uutta, uusi auto ja uudet renkaat. Niin lähdin ihan auton mukana tulleella perussetupilla liikkeelle. Auto oli ihan jees ajaa mutta hieman epävakaa shikaaneissa ja niiden uloslähdöissä. Myös mutkissa joihin hidastettiin paljon sisään meinasi perä lähteä alta kuten noilla Xenoneilla on ollut kuulema tapana tehdä. Testasin toisia iskareita säädettävillä männillä 350:lla xrayn öljyllä. Noilla auton omilla iskareilla auto muuttui paljon vakaammaksi 1 reikä avoinna kuin entisessä autossani käytössä olleilla 3 reikää auki 350 öljyllä olleet iskarit. Kokemuksia lisää viikon päästä.

Niin joo Lahdessa on melko hyvä pito noilla xenoneilla.

--
Timo Keränen

6
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTTRaceManager ohjelmisto
« : 25.02.09 - klo: 10.24 »
Moikka,

Kyseinen ohjelma oli melko monella käytössä Oulun kisassa. Näin ollen kiinnostaisi saada palautetta ohjelmasta. Toki Oulussa jo sitä kehuttiin, mutta mikäli jollain oli jotain ongelmia ohjelman kanssa, tai joku ominaisuus puuttui tai oli tehty huonosti, niin kertokaa. Nyt olisin kiinnotunut kuulemaan parannusehdotuksia. Loistavaahan olisi se jos ei mitään paranneltavaa enää löytyisi ;)

Jotkut heittivät, että muistutus nostovuorosta olisi hyvä. Onko tämä nyt ihan oikeasti haluttu ominaisuus? Eikös nostovuoro ole vähän samanlainen rutiini kuin auton vieminen katsastukseen? Ei siihen kai mitään ajastusta tarvitse? Syy ohjelman tekemiselle oli alkuaan tosiaan vain se kun kisoissa lkoi rasittamaan kun useaan otteeseen piti katsoa erälistasta koska seuraava erä alkaa ja piti laskea koska pitää laittaa akut lataukseen jne. Mielestäni nostovuoro kuuluu tosiaan samaan kategoriaan kuin auton vieminen katsastukseen ja radion palauttaminen radiosäilöön. Mutta mikäli joku tuon ominaisuuden pystyy hyvin perustelemaan, niin toki se on mahdollista siihen saada.

--
Timo

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTTRaceManager ohjelmisto
« : 19.02.09 - klo: 14.28 »
Noniin,

Tässä on viesti joka olisi eilen pitänyt postittaa. Sain fixattua tuosta ohjelmasta kaksi juttua jotka oli rikki vielä eilen julkaistussa versiossa. Eli nyt kun häläri tulee ohjelmaan, niin ohjelma sammuttaa näytönsäästäjän, mikäki se on mennyt päälle.

Toinen fixattu ominaisuus on se oma hälytysääni. Eli jos haluaa käyttää hälytysten yhteydessä omaa ääntä, niin kopiokaa tähän uuteen 0.21 version hakemistoon alarm.wav äänitiedosti, niin ohjelma käyttää sitä hälytysäänenään tuon vakioäänen sijasta.

Sitten muutamia ohjeita ohjelman käyttöön. Ohjelman auetessa taustakuvan koko on 564lev x 268kor. Tämän kokoinen kuva ei vääristy. Kuva saa olla isompi tai pienempikin kunhan suhde on tuo sama. Muuten ohjelma vääristää kuvan suhteita ja käyttäjä saa itse venytellä ohjelman ikkunan sen kokoiseksi, että kuva näyttää fiksulta. Joskus kun jaksan ja ehdin, saatan ehkä harkita että teen kuvan skaalautumaan oikein automaattisesti.

Ohjelma aukeaa oletuksena sen kokoisena, että niitä pitäisi mahtua noiden miniläppäreiden näytölle kaksi rinnakkain pyörimään jos joku miniläppäriläänn omaa ja kaverin ohjelmaa, niin ne mahtuvat vierekkäin. Muistakaa, että ohjelmat, sekä niiden taustakuvat ja omat äänet pitää olla omissa hakemistoissaan. Muuten ei kahden ohjelman ajaminen onnistu.

Nyt akkujen ja erien editointi on tehty siten, että vanhaa erää voi edelleen muokata kuten ennenkin, mutta editoidun erän voi myös tallettaa uudeksi eräksi. Näin vanhaa erää voi käyttää mallina uusille erille. Tällä tavoin pitää myös uusi eräkin luoda, eli muokata vanhaa ja tallettaa se uutena. Akkujen ja erien muokkauskenttiä ei enää saa tyhjiksi kuten ensimmäisessä versiossa joskus kuin ainoastaan siten, että poistaa kaikki olemassa olevat erät tai akut.

Aiemmassa ohjelmassa hälytyksen sai pois näkyvistä kun painoi sitä nappulaa joka ilmaantui ruudulle. Nyt näin ei enää ole. Häläri on näkyvissä 30 sekuntia eikä sitä saa pois, se poistuu itsestään. Ääntä soitetaan vain kerran eikä luupissa sen 30 sekunnin ajan. Mikäli joskus saan Mäcciversion tehtyä, niin teen Stimpylle version joka soittaa hälytysääntä loopissa jatkuvasti oli hälytystä tai ei. Tai sitten satunnaisin väliajoin, pitää funtsia kumpi on kivempi... ;)

Tarviikohan tästä muuta sanoa, laskin toimii kuten ennenkin ja päänäkymän tietoja on sijoitettu vähän muualle jotta se saatiin mahtumaan noiden miniläppäreiden näytöille. Eli seuraavan erän nimi ja alkamisaika on nyt ikkunan otsikkopalkissa. Ikkunan alareunassa olevassa palkissa on kisakello joka asetetaan kuten ennenkin. Sekä tieto tulevan erävälin pituudesta. Nyt myös näytetään aikaa milloin pitää alkaa lataamaan akkua jota tarvitaan tulevan erän jälkeisessä erässä. Tämä tieto näytetään ohjelmassa vain jos kyseinen erä on tiedossa.

Kisakellon asetuksesta vielä jos se on jollekin epäselvä. Jokaisella on kello yleensä aivan eriajassa kuin "virallinen" kisakello. Asetukset välilehdellä on kisakellon asetus. Siihen kun asettaa virallisen kisakellon ajan ja painaa aseta nappia, alkaa ohjelma sisäisesti käyttämääm kisakellon aikaa joka on sama kuin virallinen kisakello. Eli tietokoneen kello voi näyttää ihan mitä vaan, ohjelma ei välitä siitä.

Tämä korjattu ja päivitetty versio 0.21 löytyy samasta paikasta mistä ohjelma on aiemminkin löytynyt eli täältä:

http://www.necosta.com/FTTRaceManager.zip

Ohjelmaan ei ole tulossa nyt hetkeen mitään uusia ominaisuuksia. Mikäli joku bongaa siitä jonkun bugin joka kaataa ohjelman tai aiheuttaa muuta hämminkiä, niin ne toki korjailen mahdollisimman pian.

--
Timo Keränen

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTTRaceManager ohjelmisto
« : 18.02.09 - klo: 17.59 »
Moikka,

Täällä on faceliftattu versio http://www.necosta.com/FTTRaceManager.zip

Ohjeita en ehdi nyt kirjoittaa enempää, mutta jos suoritushakemistoon laittaa background.png kuvan, niin ohjelma käynnistyessään lataa sen taustakuvaksi. Mukana on myös blanko mazda piirrustus josta saa jokainen photoshopata mieleisen josa jaksaa ja osaa.

Koskisen Ristolle kiitos grafiikkojen teosta.

--
Timo

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTTRaceManager ohjelmisto
« : 17.02.09 - klo: 13.19 »
Muutama kuva lisää

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTTRaceManager ohjelmisto
« : 17.02.09 - klo: 13.18 »
Moikka,

Ohjelma valmistuu hyvää vauhtia. Varmaankin keskiviikkona uusi versio on riittävän valmis jotta sen voi antaa jakeluun. Valitettavasti kun ei ole oikein aikaa tehdä sitä, varsinaiset työt kun häiritsee harrastusta.

Tässä liitteenä muutama kuva mitä on tulossa. Siihen voi siis tosiaan itse tuunailla kuvia jolla ohjelmaa voi hieman personoida.


11
Moikka,

Jollei ihan älytön kiire ole, niin voin tässä parin viikona aikana sellaisen tehdä. Ei siinä kovin iso työ ole, mutta omat kiireeni on sitä luokkaa että se aiheuttaa ongelmia. Hyvä kun tuon FTT Race Manager ohjelman saan tässä tehtyä. Parin viikon päästä kuitenkin kiireet jonkin verran hellittää ja ehdin paneutumaan näihin enempi.

--
Timo Keränen

12
Kilpailijoiden kanava / FTTRaceManager ohjelmisto
« : 26.01.09 - klo: 11.40 »
Moikka,

Kuusankosken FTT-kisoissa oli muutamilla kilpailijoilla sunnuntaina koekäytössä tekemäni FTTRaceManager-ohjelma. Ohjelma on suurimmaksi osaksi ajastin joka näyttää jäljellä olevaa aikaa seuraavaan omaan ajoerään ja siihen koska pitää akku laittaa lataukseen ja renkaat pidottaa. Toki siihen oltiin lisätty näppärät laskimet touringauton ja ovikiilan välistysten laskemiseen jne.

Ohjelmaa tullaan jakamaan ihan vapaasti kilpailijoiden käyttöön. Se on edelleen pienen kehitystyönalla. Ennen seuraavaa FTT-kisaa julkaisen siitä täällä foorumilla paremmin toimivan version. Ennen julkaisua kaipaan siihen hieman grafiikkaa. Koska olen itse niin surkea piirtään, niin ajattelinkin kysyä, että onko FTT-kisaajien joukossa piirtotaitoista porukkaa? Mikäli on, niin ottakaa yhteyttä YV mikäli kiinnostaa piirrellä muutamat kuvat tuohon ohjelmaan.

--
Timo Keränen

13
Tulokset / Vs: A8 Lohjan tulokset ja selitykset
« : 01.12.08 - klo: 10.35 »
Moido,

Juu mainiot kisat oli. Vaikka olikin hieman liukasta, niin rata oli kiva ajaa ja mukavaa vaihtelua. Kisat oli tosi tasaväkiset ja finaalilähdöt siistejä. Muutenkin kolareita nähtiin varsin vähän mielestäni. Varmastikin osa syy tähän oli yleisesti matalat nopeudet. Pidon takia radalla ei päässyt tykittämään hurjia nopeuksia, tämä varmaankin sitten mahdollisti siistimmän ajon. Lohjalla nähtiin taas sekin asia, että pienellä ja liukkaalla radalla ei tehoista ole niin kauheasti apua. Eli viimeisen päälle olevat akut ja tehokas moottori ei takaa hyvää sijoitusta aina.

Kun katsotaan viimeisiä finaalituloksia, niin;

August Poutiainen vakioluokasta ajoi tuloksen 38 lap / 5m 1,57 bestlap 7,52s. Tuolla tuloksella oltaisiin oltu prostockissa neljäntenä noin 0,6 sekuntia allekirjoittaneen edellä. Toisaalta taas Henry olisi ollut prostockin voittotuloksellaan 41 lap / 5m 5,59 bestlap 7,13 virin vikassa finaalissa kolmantena jääden Matias Kuusisesta vain noin neljä sekuntia.

Tämän asian haluan tuoda taas julki vain sen takia ettei nuoret ja uudet kuskit panostaisi viimeisimpien akkujen ja moottoreiden hankintaan. Vaan keskittyisivät varmaan ajamiseen ja ajolinjoihin. Ne kuitenkin ratkaisevat enemmän kuin suoranopeus. Mikäli se auto ei sitten toimi hyvin, niin ei siitä nopeudestakaan ole iloa kun mutkista ei pääse hyvin ulos ja suorat surfataan pitkin seiniä. Tämän meille myös hyvin osoitti Aleksi Oksavaara pappaluokasta joka esimerkillisesti osoitti meille kaikille, että vaikka tehoa olisi autossa enemmän kuin erän muissa autoissa yhteensä. Ei se välttämättä auta. Kovaahan se Aleksin auto kulki suoralla mutta silti bestlap vikassa finaalissa oli 7,94, siis melkein puolisekuntia hitaampi mitä stanun paras bestläp!

Jepulis, kiitokset vielä kaikille mukavasta varikkohengestä ja Timolle kierroslaskennasta sekä kisaemännille aamupalasämpylöistä :)

Timo "vieläkin ihmeissään Henkan prostock suorituksesta" Keränen

14
Sami on ihan oikeassa siinä, että stanukuskeille voisi mielestäni sallia kumirenkaat samoin minikuskeille. Muilta tosiaan voisi hieman edellyttää foamien käyttöä, varsinkin jos niitä saa kavereilta lainaksi jollei itsellä satu omia foameja olemaan. Viikonlopun kisaakin ajatellen on ehkä fiksumpaa treenata rataa kun on jonkin sortin foamien luomaa pitoa tarjolla. Jos kaikki ajaa perjantain kumirenkailla, niin voihan se vähän lipsumiseksi mennä...

--
Timo

15
Tulokset / Vs: A8 Riksun tulokset
« : 13.10.08 - klo: 09.32 »
Kiitokset Riksun porukalle!

Kisat oli tosi onnistuneet ja rata oli todella mukava ajaa. Kaiken kukkuraksi kun sai ajaa kunnon kisaa Samien kanssa ja palkkioksi jäi vielä hyvä sijoitus finaaleissa, niin kyllä olisi tehnyt mieli ajaa enempikin.

Kiitokset Stilolle kun tarjoili koko kisaporukalle naurua koko mahan täydeltä kenguruautollaan :)

Ruokakin oli hyvää ja auttoi hyvin jaksamaan koko päivän. Se on vierapaikkakuntalaisen vähän tylsä lähteä etsimään ruokapaikkaa kaupungilta varsinkin kun aikaa ei siihen paljoa ole.

--
Timo

16
Sähköautot / Vs: LT 6S 150A ja LT 10S 120A noparit
« : 25.09.08 - klo: 21.17 »
Jaa täällä olikin jo noista Castlen säätimistä juttua ja toi säädin kestää 165A

No onhan noita maailmalla...

Esimerkiksi noi Castle Creationsin Mamba monster sarjan noparit http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster.html

Ne voi tilata ton moottorin kanssa ja koko kombo maksaa 349 usd eli 237 euroa ilman veroja ja rahtia. Pelkkä säädin maksaa 199 usd joten se on 135 euroa ilman veroja ja rahtia.

Sitten siihen saa parilla kympillä ton USB-johdon jolloin säätimen saa näppärästi PC:llä säädettyä. http://www.castlecreations.com/products/castle_link.html

Noita kyllä on ihan yleisesti myynnissä eikä kyse ole mistään salatieteestä.

--
Timo

17
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - FTT I 26.1.2008 Kuusankoski
« : 29.01.08 - klo: 13.08 »
Moido,

Kisat olivat Kuusanokoskella jälleen aivan erinomaiset eikä omakaan tulos huono ollut. Taso on vain niin hurja nykyään ettei ihan kärjen tuntumaan päässyt. Rata oli todella kiva ajaa vaikka sinne oli saatu rakennettua se vaikea shikaani etusuoralle, mutta sehän oli sama kaikille. Vanteitakaan ei hajonnut yhtään ja kumejakaan ei pitänyt liimailla joten melko huolettomasti sai päivän viettää.

Iso käsi koko Kuusaan porukalle kisoista!

TomiM, FTT:ssä on nykyään käytössä tuo FTT-ranking http://rc10.fi/index.php?topic=15976.0 jonka mukaan erälistat laaditaan. Kuusankoskella taidettiin nostaa "uusien" kuskien joiden tiedettiin olevan nopeampia sijoitusta alkueriin. Näin heille yritettiin pedata vähän inhimillisempi alkuerä. Toki sitten FTT-ranking tulee nousemaan nopeilla kuskeilla parin kisan kuluessa ihan hyvin.

--
Timo

18
Sähköautot / Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 26.11.07 - klo: 14.01 »
Moro,

Niin no Cale saisi minusta hoitaa luokan säännökset loppuun kun eri juttuja on testailtu riittävästi ja asioita mietitty. Kyseessä pitäisi minun käsittääkseni olla luokka jossa auto on edullinen ja kaikilla olisi tasavertainen kalusto edullisesti. Minusta myös säätämisen mahdollisuutta pitäisi mahdollisimman paljon pystyä rajaamaa jotta tosiaan kaikilla olisi mahdollisimman samanlaiset autot ajo-ominaisuuksiltaan. Mikäli sitä haluaa hankkia viripalikkaa ja säätää ties mitä autostaan jne... niin sitten touring-luokat voisi olla se oikeampi valinta.

Näillä "menisin" edelleenkin:
* Kuula-/lukkodiffi
* Kuulalaakerit
* Vaihtoehtoiset renkaat/vanteet (esim. 3racing)
* Öljyiskarit + omavalintaiset jouset
* Mini R sellaisenaan

Näihin kommentoisin seuraavaa:

- Diffistä en osaa sanoa koska en lukkodiffillä ole ajanut. Eräs mielenkiintoinen asia nykyisillä diffeillä on se, että kuka osaa ajaa mutkan pudottamatta vauhtia liikaa. Tuolla vakiodiffillä kun ei kiihtyvyys ole mikään huima. Pelkään että lukkodiffi poistaisi näitä kilvanajotilanteita mutkissa, mutta en ole varma kun en tosiaan ole lukkodiffillä koskaan ajanut.

- Kuulalaakerit pitäisi ehdottomasti sallia.

- Vaihtorenkaita en oikein miellä, koska sitten mini ei olisi kilpailuvalmis suoraan paketista, minusta luokan pitäisi olla sellainen, että kilpailukykyisen kisa-auton saa suoraan paketista rakennettua ilman, että tarvitsee ostaa mitään lisäosia kuulalaakereita lukuun ottamatta.

- Öljyiskarit voi sallia mikäli maavara pidetään 10mm jolloin minin vakio-iskareilla saa melko kilpailukykyisen auton, eli ei tule tilannetta jossa osassa autoja on 5mm maavara ja osassa on 10mm.

- Mini-R sellaisenaan mutta kaikki alustan geometriaan vaikuttavat osat olisi kielletty, esimerkiksi säädettävät camber-linkit jne.

- Mielestäni pitoaine pitäisi sallia, kukin sitten itse arvio, että käyttääkö sitä vain takarenkaisiin vai koko autoon vai mihin sitä tunkee.

--
Timo

19
Sähköautot / Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 24.11.07 - klo: 20.02 »
Iltaa,

Tänään oli Lahdessa treenit ja 3 miniä paahtoi rataa lähes jatkuvalla tahdilla. Törmäsin radallamme rengasongelmaan nyt. Ensimmäisellä akulla takarenkaat lähti mutkissa mukavaan luistoon, pystyi ajamaan vähän rallityylillä. Eturenkaat olivat kuitenkin melko paljon kuluneemmat mitä takarenkaat, joten päätin renkaita säästääkseni vaihtaa eturenkaat takarenkaiden kanssa keskenään. Tämän jälkeen peräpito oli aivan kadoksissa. Perä lähti todella herkästi aivan lapasesta tappaen kaiken vauhdin jne. Seuraavaan erään päätin kokeilla pitoainetta takarenkaisiin. Se poisti pito-ongelman täysin ja vauhtia oli vaikea saada kuolemaan hitaissakaan mutkissa koska perä tuli siellä missä pitikin. Pitoine takarenkaissa toimi hyvin pari akullista, eli joka akkua varten ei tarvinnut takarenkaita pidottaa. Eturenkailla en tehnyt mitään, tällöin auto tuntui melko tasapainoiselta pidon suhteen.

Eli rengassäännön suhteen olisin tämän päivän perusteella ehdottamassa, että ajettaisiin minin vakiorenkailla mutta pitoaine sallitaan. Tällöin hyvän peräpidon vuoksi toimiva diffi ei olisi niin suuri ongelma mutkissa koska vauhti ei kuole niin helposti kuin ennen. Etrenkaissa kun ei pitoainetta käytä niin auto aliohjaakin jonkin verran jolloin Lahdessa ei ainakaan ollut tolkuttomia ongelmia pidosta kaatumisen takia. Ymmärrän kyllä Calen pointin siinä spoolin sallimisessa, se tekisi autoista luultavasti helpompia ajaa sekä valvonnan helpommaksi. Mutta onko se niin yksinkertainen asia? En ole ajanut miniä spoolilla joten en tiedä millainen se on, nopeasti ajateltuna tulee mieleeni, että jos auto on aina samanlainen ja "helppo" ajaa mutkissa eikä vauhti putoa pienten ajovirheiden tai yliyrittämisen takia paljoa, niin onko vaarana, että mutkissa ohitukset vähenee. Tänään ainakin Lahdessa ja pari viikkoa sitten Kuusankosken kisassa hienoja olivat juuri nuo mutkissa taistelut joissa kilpailijat ohittivat toisiaan vuoronperään mutkissa. Vähän siis arveluttaa tämä mutta en sano oikein mitään tähän kun en tiedä miten se vaikuttaa auton toimintaan todellisuudessa ja ennen kaikkea kilpailutilanteisiin.

Ymmärrän myös tuon Calen idean öljyiskareiden sallimisesta. Mutta ei sekään niin yksinkertaista ole, iskareissakin on paljon eroja, joten vapaat iskarit saattaisit pahimmillaan aiheuttaa tilanteen jossa testaillaan ja jopa kisoissa käytetään kisasta riippuen eri iskareita. Tämä nostaa heti kustannuksia ja tuo etua niille jotka pystyvät testaamaan paljon eri iskareita. Toisaalta, vakio-iskareitakin voi viilata jolloin ruuvin kantaan tulisi lovet joka vastaisivat reikiä ja iskarit voi tosiaan täyttää mitä erikoisimmilla nesteillä niiden toimivuuden parantamiseksi jne. Aikaan tämä voisi mennä tosiaan siihen, että vakio-iskareita paranneltaisiin kotikonstein. Joten ehkä ehkä olisi parempi sallia kunnon iskarit, toisaalta voisin kysyä, että olisiko parempi sallia iskarit kokonaan vai vain pari eri tyyppiä jolloin vältyttäisiin siltä eri iskarien testaamiselta jne.

Jousien suhteen olen sitä mieltä, että ainoat sallitut olisivat minin omat. Ne eivät muutu käytönaikana ja kaikilla olisi ainakin samanlaiset. Joko yhtä hyvät tai yhtä huonot. Autoissa ei tulisi eroa sitten sen perusteella kuka on pystynyt hankkimaan parhaiten radalle toimivat jouset ja testaamaan niitä vielä.

Pyydänkin Calea testaamaan tuollaista yhdistelmää jossa diffi toimii normaalisti ja takarenkaissa on pitoaine.

Maavara on siiten vielä sellainen juttu, että vakio-iskareilla häviää melko paljon jos maavara saa olla alle 10mm. Minusta olisi ehkä hyvä jos öljyiskarit sallitaan, niin minimimaavara olisi sen 10mm jolloin minin vakio-iskareilla ajavat eivät häviä niin paljoa öljyiskareita vastaan. Luultavasti se minikin on melkoerilainen ajaa 10mm maavaralla kuin vaikka 5mm maavaralla joka taitaa öljyiskareilla onnistua.

--
Timo Keränen


20
Moro,

Hyvinkään kisat olivat varsin mainiot vaikka aamu ei ihan alkanut suunnitelmien mukaan, kun ensimmäinen eräharjoitus jäi ajamatta. Onneks rata oli niin hyvä ajaa ettei yhden eräharjoituksen pois jääminen aiheuttanut mitään ongelmia.

Sitten hyppäänkin myös tuohon stanumoottoriasiaan... Se on kyllä totta, että nuo stanuhuolettomat nykyään potkii liian lujaa mutkista ulos. Noin lyhyellä radalla mitä hyvinkääkin oli, ei pääsuoralla tehdä juurikaan eroa kierrosaikoihin vaan nimenomaan se mutkista lähtö on se ratkaiseva juttu. Noiden kierrosaikojen perusteella voisi päätellä, että stanut ja porot lähtee mutkista about yhtä lujaa. Ja se lienee se vaikein tilanne kun lyhyille pätkille mutkien välissä saadaan liian luja vauhti, jokainen melkein osaa kuitenkin suoralla ajaa lujaa suoraan kun muistaa sen ettei kannata yrittää suoralla ohituksia.

Mielestäni stanussa pitäisi hylätä nuo hiilikoneet kyllä lopullisesti, eli siihen ei pitäisi palata koskaan. Vauhtia ja kiihtyvyyttä pitäisi pyrkiä muilla keinoin rajoittamaan. Vaikea on kuitenkin antaa mitään toimivaa ratkaisua kun en ole kyseistä moottoria kokeilut koskaan. Äkkiä tulisi mieleen, että välityksiin pitäisi saada jokin alue jota ei saisi ylittää, esim pisin välitys saisi olla vaikka 6,0 jolloin autot ei kulkisi lujaa eikä väännöllä voisi kiihdytellä autoa mutkista nato-ohjuksen tavoin. Tämä tosin tuo katsastukseen vähän lisätöitä mutta ratkaisuna voisi kuitenkin olla helpoin.

Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on kennomäärän pudottaminen 4 kennoon, mutta en ole oikein tämän kannalla noparin läpi ajetaan sitten enempi ampeereita eikä se ole hyvä juttu. Toisaalta junnujen akut tulisivat hieman edullisemmiksi. Tiedä sitten, että pudottaisiko tämäkään ratkaisu vauhteja yhtään.

Timo 

21
Sähköautot / Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
« : 13.11.07 - klo: 13.37 »
Moro,

Tälle aiheelle on hyvä tehdä om säie, joten päätin sen tänne nyt värkätä.

Esitin jo aiemmin melko tiukkaa sääntöä viriosien osalta, siitä syntyneen keskustelun tiimoilta esitän nyt vähän löysempää linjaa.

a) Kuuladfiffi on sallittu kunhan se on säädetty riittävän herkäksi. Sekä ratas ja kuuladiffin pitää toimia niin herkästi, että eturenkaiden ollessa ilmassa toista rengasta pyörittämällä diffin pitää toimia, eli vastakkaisen renkaan tulee pyöriä eri suuntaan moottorin ankkurin pyörimättä. Tällöin ei diffeistä juurikaan tulisi eroja, tai niitä eroja voitaisiin minimoida ja näin kuitenkin kuuladiffin omaavat kilpailijat välttyisivät auton halkaisemiselta diffin vaihdon vuoksi.

b) Öljyiskarit sallittaisiin, minimi maavara olisi kuitenkin 10mm jolloin öljyiskareiden tuoma mahdollisuus maavaran laskemiseen menetetään. Näin iskareiden tuoma etu olisi myös pienempi, mutta iskareita ei tarvitsisi alkaa erikseen vaihtamaan tai hankkimaan mikäli R-mallissa ei niitä vakio-iskareita tule mukana.

c) jousien tulee olla minin vakio jouset.

d) kuulalaakerit sallitaan.

e) alumiiniosat sallitaan mikäli ne eivät muuta auton geometriaa, eli rengaskulmat ja accerman on samat kuin minin vakio osilla. Tällöin ainoa alumiiniosien tuoma etu olisi parempi kestävyys ja sekin lähinnä ohjauspaloissa.

f) Vakiomoottori on ainoa sallittu ja vakiovälityksellä.

g) Kaikki pyörän kulmiin vaikuttavat säädöt on kieletty, eli tukivarsien linkkit eivät saa olla säädettäviä, vaan ainoastaan Minin kiinteämittaiset osat ovat sallittuja.

h) Rengas-asiaa pitää vielä miettiä ja kokeilla, minusta pitoaineiden salliminen on ihan ok juttu jos sillä saadaan renkaat toimimaan kaikilla tasaisemmin. Tällöin rengassarjoista ei tulisi niin suurta eroa tai siitä jos torpan pito on pyyhitty niihin renkaiden pintoihin.

Viriosista siis sallittaisiin periaatteessa kaikki sellaiset joilla ei saavuteta nopeusetua minin vakio-osiin nähden. Minulle toki sopii ihan vakio auto pelkillä kuulalaakereilla höystettynä mutta kaikille se ei sovi ja siksi noissa joissainkin osissa voisi tulla vastaan kunhan niiden tuomia etuja sitten heikennetään kuten se minimi maavara pidettäisiin 10mm ja diffien herkkyys testattaisiin katsastuksessa.

--
Timo Keränen

22
Moido,

Kuusankosken kisat oli kerrassaan mainiot jälleen kerran. Mitä nyt allekirjoittaneella oli alkuerissä ja ekassa finaalissa kiirettä erien välissä kun ponderi piti vaihtaa toiseen autoon... Mutta itsehän olin sen vaihtamisen vähän vaikeaksi tehnyt.

Pitkästä aikaa sai oikein ajaa kisaakin sekä mini luokassa sekä prostokissa jossa kärki ajoi muutaman sekunnin sisällä toisistaan. Ilmassa oli siis suuren urheilujuhlan tunnelmaa ;)

Mutta sitten siihen ihq-luokkaan, eli mineihin. Osa nykyisistä prostock kuskeista on valittanut, että autot kulkevat liian lujaa ja stanua ei iän puolesta saa ajaa, nyt on rauhallinen ja varsin tasaväkinen luokka. Tosiaan nyt jopa tiim lahden edustajat kykenivät ajamaan pääsuoraa rinnakkain kolaroimatta... Mutkissa jopa ulkokautta ohitukset onnistuivat jne. Kuusankosken rata oli tehty rallityyliin liukkaaksi, en tiedä millaisia minit ovat sitten todella hyvällä pidolla, kaatuu ne ilmeisesti ainakin herkemmin. Kuusankosken kisan jälkeen ei voi kuin suositella luokkaa kaikille, homma oli ihan mielettömän mukavaa. Todettakoon kuitenkin se, että turistilla nyt jaksaa hetken ajaa yksinkin radalla, mutta minillä ei sitten jaksa juurikaan yksinään rataa kiertää.

Sitten ehdotuksia tuleviksi säännöiksi. Kuusankosken kisat olivat ilmeisesti ainakin etelä-suomen ensimmäiset mini-kisat. Lisää kokemuksia etenkin paremmalta pidolta kaivataan. Silti voin jo muutamia asioita esittää.

1.0) Minin pitäisi ehdottomasti mielestäni olla täysin vakiokokoonpanossa. Kuulalaakerit sallittakoon koska se lisää auton kulutuskestävyyttä. Näin ollen kaikki taka-aurauspalat sekä muut alustan säätöihin vaikuttavat "viripalikat" pitäisi minusta kieltää kisoissa.

1.1) Diffiä on melko vaikea valvoa, siksi ehkä pitäisi sallia kuuladiffi, mutta se pitäisi säätää yhtä herkäksi ratasdiffin kanssa. Eli tuomaristo sormituntumalla testaisi diffejä erän jälkeen ja mikäli eturengasta pyörittämällä moottori pyörii eikä diffi toimi, on diffi liian tiukaksi säädetty. Toki ratasdiffinkin saa jäykemmäksi rakennettua joten pitäisikö tuolla säännöllä vain rajata se, että kaikilla on suunilleen samanlainen diffi kisassa.

1.2 Iskunvaimentimiksi pitäisi sallia vain ne Minin omat. Kyseessä piti olla edullinen luokka jossa kaikilla on sama kalusto. Selvää on se, että öljyiskarit varmaan parantavat autoa, mutta jos sitä haluaa ajaa hyvää autoa joka koostuu hienoista osista, niin touring autot tarjoaa tätä iloa nykyään.

1.3 Jousiksi radasta riippumatta kelpaa vain Minin omat vakiojouset. Näin ollen tasaväkisyys kalustossa pysyy eikä kenellekään tule etua eri jousien testaamisesta eri radoille. Eikö tämä ole kaikkien mieleen.

2.0 Alustan korkeudeksi olisi ehkä helpointa määrätä 10mm radasta riippumatta. Minin vakio-osilla on maavaraa vaikeampi säätää joten miksi pitäisi sallia muut maavarat kuin 10mm minimi?

2.1 Ainoa sallittu moottori olisi tietenkin se minin oma mabushi, vaikka moottoreissa olisi pieniä eroja, muilla säännöillä kuten diffisäännöllä tasoitetaan moottoreiden eroja. Vaikka jossain moottorissa olisi enempi tehoa, niin diffin takia sitä ei saa kaikkea rataan kiinni.

2.2 Jotta moottoreiden kanssa ei menisi ihan överiksi, niin jos joku minisarja syntyy, niin pitäisikö kullekin sinetöidä kisamoottori tarralla. Eli joka kisaan ei saisi ottaa uutta moottoria vaan esimerkiksi 3-4 kilpailua olisi ajettava samalla moottorilla. Tänä aikana mikäli moottori hajoaa, saa ottaa toisen moottorin käyttöön. Rikkinäinen on luovutettava kilpailun johdolle joka hävittää sen.

Minun mielestäni näillä säännöillä taattaisiin se, että mini-kisojen kantavat ideat säilyisi, eli kaikilla olisi samanlainen auto jota ei voisi säätää, tällöin ei tulokseen vaikuttaisi niin paljoa auton säätötaidot, testausmahdollisuudet eikä virittämiskierre. Samalla autot pysyisivät yksinkertaisina, ei uudelleen kasattavia iskareita jne. sekä edullisina.

Mikäli tilanne menee siihen, että 89 euron autoon huippukuskeilla on 100 euron edestä viriosia joka vielä näkyisi vauhdissa, niin se minikisojen idea olisi mielestäni kadonnut ja tätä pitäisi yrittää kyllä estää.

Kuusankosken kisassa oli havaittavissa, että minin renkaissa lienee jonkin verran eroja jotka sitten näkyvät tuloksissa enempi tai vähempi. Sitä voisi miettiä, että miten tämän voisi ratkaista. Hyväksyttäisiinkö tilanne? Sallittaisiinko esimerkiksi jokaiselle kilpailijalle 2 rengassarjaa kisoihin joista voisi valita paremmin toimivan, vai pitäisikö kokeilla jotain muuta kuin Minin omaa vakiorengasta?

Laittakaahan minikuskit mielipiteitä näihin asioihin.

--
Timo Keränen

23
Tulokset / Vs: Alue-8 Vantaan osakilpailu
« : 04.11.07 - klo: 15.48 »
Moido,

Olipahan joo kisat. Rata oli kiva ajaa ja Timon selostukset erien aikana oli varsin hyvät. Myös tulostaulu toimi hyvin. Artsille kiitos myöhästyneen pizzatilaukseni hoitamisesta.

Sitten siihen kilpailun kulkuun. Jokaista erää en ollut näkemässä, mutta kolistelua tapahtui miltei joka erässä, C12 luokassakin jossa oli vain 4 auto joskus kolisi huolella yhteen. Silti ajaja-korokkeella ei huudeltu mitään. Prostockin A-finaalissakin joskus kolisi ja Jyrillä taisi toinen finaali keskeytyäkin kolistelun takia, syyllistä en moiseen tilanteeseen tiedä, mutta Jyri pysyi asiallisen rauhallisena silti tilanteesta. Jyri kuitenkin ajoi kilpaa Prostockin voitosta. Sitten mennään sinne B-finaaliin, olihan se melkoista poroilu, mutkissa ajetaan edellä ajavan kylkeen ja tilaa ei anneta kierroksella ohittaville jne. Siis normi sikailua. Tämä on osin hyväksyttävää koska siellä on mukana uusia kuskeja jotka eivät pysy kisan kulusta kartalla niin hyvin kuin kokeneemmat. Mutta se ajajakorokkeella huutelu ja selkeä kostoajaminen radalla on sitten minusta täysin rangaistava teko. Siihen ei voi mitenkään vedota kokemattomuudella, jokainen prostock kuskin on kuitenkin sen ikäinen, että pitäisi pystyä tajuamaan tilanne joka on päällä eikä alkaa huutelemaan ja nimittelemään toisia.

Myös alkuerissä on ollut näiden uusien kuskien kanssa ongelmia kierroksella ohitusten kanssa. Siihen minusta jotenkin voisi kiinnittää huomiota. Erän nostaa edellinen erä, tämä erä voisi samalla tuomaroida jollain tapaa erää, törkeistä tilanteista voisi vaikka antaa autoille virhepisteitä, jos joitain virhepisteitä tulee alkuerissä riittävä määrä, pudottaisi se esimerkiksi sijaa yhdellä tai kahdella heikommaksi. Joku järki tuohon olisi saatava siten, että se olisi mahdollista toteuttaa ja olisi oikeudenmukaista kaikille.

--
Timo

24
Moro,

Tänään tuli ajettua taas rc-autolla lyhyen tauon jälkeen, Vantaan FTT-kisassa olen viimeksi tainut ajaa. Tällä kertaa oltiin Riihinmäen sisäradalla ottamassa tuntumaa miltä turisti tuntuu 5-kenolla, Novakin prostock koneella ja sintratulla roottorilla. Toki testissä oli myös ne uuden Sorexin renkaat.

Ajoin 4 - 5 akkullista. Kuka sitä tarkkaa määrää alkaa muistelemaan. Yleis fiilis koko paketista on varsin hyvä. Vauhti käyttämälläni välityksellä oli mielestäni oikein sopiva. Sähköt eivät lämmeenneet yli 50 asteen. Moottori oli se lämpimin osa, akut ja nopari oli noin 40 asteen tuntumassa.

Renkaat tuntui toimivan minusta varsin hyvin ja olivat todella tasaiset koko akun ajan. En myöskään havainnut merkittävää muutosta renkaiden pidossa niiden kuluessa. Liimaus keskti myös yllättävän hyvin. Kerran jouduin paikkaamaan vähän takarenkaan liimausta.

Mitään varsinaista kunnon testiä en siis tehnyt. Mutta se fiilis mikä jäi treeneistä käteen on todella positiivinen. Auton balanssiin saaminen sitten edellytti minulta T2:n noin 30g lisäpainoja akun taakse moottorin painoa kompensoimaan. Myös vastarin siirsin servon päältä akkujen puolelle akkupaketin etupuolella. Tuolla konstruktiolla auton sai melko hyvään balansiin. Vaakaa ei juuri nyt ole mutta eilen illalla kun punnitsin osia ja koko settiä ilman painoja jne. niin se asettui sinne 1440 - 1450 g luokse. Noilla lisäpainoilla sitten tuleekin painoa se 30g lisää.

Laitetaan kokemuksia lisää kun ajometrejä kertyy lisää. Nyt on kuitenkin sellainen fiilis, että odotan hurjasti, että pääsee ajamaan tuolla konstruktiolla lisää.

--
Timo

25
Moro,

Itse en ole saanut tota poronovakkia sintratulla kuumenemaan millään, siis vaikka ajaisin pitkällä välityksellä jo todella revittelisin. Bondatulla roottorilla kyllä kuumenee nopeasti etenkin jos roottori ei ole uusia ja jarruttaa paljon. Sintrattu kestää kuumenematta ihan eri tavalla.

--
Timo

26
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - KyPak Ralli I
« : 29.04.07 - klo: 22.43 »
Moro,

Olipahan hyvät kisat taas kerran Kuusankoskella! Kerhokilpailijoille oltiin saatu tehtyä varsin mainio touringrata ralliradan kylkeen. Ajo oli siistiä ja alkuerissä sekä finaaleissa  tiukkaa kisaakin syntyi useimmilla kuskeilla. Tulospalvelu toimi todella mallikkaasti ja kuulutukset olivat erityisen hyviä ja informatiivisiä, kierroksella ohitettaville tuli ohjeita hyvissä ajoin antaa tilaa, tilanteita ja eroja kuulutettiin. Jäljellä olevaa ajoaikaa muistettiin myös kertoa riittävän usein. Todella mallikelpoista toimintaa!

Erityismainintana pitää vielä oikein kehua Kuusankosken palkintoja. Ne Kuusaan palkinnot ovat kyllä erihienoja noihin kiinassa valmistettuihin kromattuihin muovikuppeihin verrattuna.

--
Timo

27
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 25.04.07 - klo: 10.05 »
Moro,

Vastaan aika pitkälti nyt Reittilälle. TouringRalli on mainio laji ja varmasti sitäkin ajaisin jos olisi resursseja (rahaa ja aikaa) enempi. TouringRalli ei vain nykymuodossaan vastaa ihan sitä mitä RC-jokkisluokalla olin hakemassa.

RC-jokkiksen kantavat ideat olivat tosiaan siinä, että kilpailukykyisen auton saisi uutena alle 150 eurolla. Käytetyn touring auton saa varmasti alle alle 200:lla eurolla jolla touringRalliin voisi mainiosti osallistua. Mutta ei niitäkään käytettynä joka päivä ole myynnissä.

Toinen näistä kantavista ideoista oli autojen hitaus ja tasaväkisyys. Kun autoja ajettaisi jopa stanu koneita hitaammilla moottoreilla. Ei autot hajoaisi niin herkästi ja ennenkaikkea, uusien kuskien mukaan tulo kilpailunpariin olisi paljon helpompaa kun ajaminen olisi helpompaa, kilpailu parempia kuskeja vastaan voisi olla myös tasaväkisempää kun ei tarvitsisi osata ihan niin hyvin hallita sitä tehon käyttöä. Ajokin olisi siistimpää kun vauhdit olisi hallinnassa.

Idea lähti tosiaan siitä kun näin sen kuplan ja tuli mieleen, että voisi olla kiva järjestää kisoja jossa olisi vanhojen kuplien minien ja fiiattien koreilla olevia autoja.

Tässä luokassa on nyt vain tosiaan pari ongelmaa. Nopeampia kuskeja ei välttämättä kiinnostaa ajaa jollain mopo-luokan autoilla, tai sitten se voi olla heistä hyvinkin rentouttavaa kun ei tarvi olla niin tarkkana koko ajan. Toinen ongelma on sitten kilpailujen järjestäminen. Nyt kesälläkin kun on jotakuin joka viikonloppu jotkut kisat ja jos ei ole kisoja niin pitäisi sitten ehtiä treenaamaan tärkeämpiä kisoja varten. Joten ei tuollainen lisäluokka oikein mahdu kalenteriin. En sitten tiedä miten se mahtuisi rallikisojen kanssa samalle päivälle. Jäisikö prostock kisat sitten pois jne.?

TouringRallissa näen kolme ongelmaa jotka karsivat hieman sen osallistujamääriä. Korilista, korkeat vauhdit, sekä kilpailukykyisen kaluston puuttuminen.

Tämän johdosta sitten tuli mieleen josko rallikisoihin saisi jonkin sisääntuloluokan. Säännöt ja radat olisivat samat kuin rallissa ja ajopäivä sama jne. Säännöt eroaisivat siltä osin, että auto saa olla mikä vaan 1:10 luokan auto, vaikka sitten 4-krossari jossa on leveämpi raideväli mitä turistissa. Mutta kaikilla pitää olla saman tyypin renkaat, sekä moottorina on sallittu vain se Graupnerin speed 500 tai Mabuchi jolloin vauhdit pysyy matalina eikä auton ajettavuudesta saa niin paljoa etua kun ei sillä kuitenkaan ihan tolkuttoman lujaa mentäisiin. Näillä säännöillä sitten varmasti saisi uusia kavereita kokeilemaan edes kilpailemista ja varmasti moni innostuisi kun ei tarvitsisi juuri mitään kalustoa hankkia jos joku auto on ennestään. Mitäs mieltä tästä olette?

--
Timo

28
Tulokset / Vs: Laukaan jälkipulinat
« : 23.04.07 - klo: 10.36 »
jep, pitää se itsekin jotain sanoa kisoista.

Aloitetaan negatiivisistä asioista ja jätetään hyvät jutut pohjalle, niin jää hyvä maku mieleen...

Kisoissa oli kolme negatiivistä asiaa. Ensimmäisen arvaattekin heti, eli ne rännit. Liekö kisoissa yhtäkään kilpailijaa joka ei olisi vähintään kerran saanut autonsa rikki. Kyllähän sitä pitää radalla pysyä, mutta on se vähän turhan kova rangaistus jos auto hajoaa pienen yliyrittämisen takia. Normaalisti kun on totuttu, että kierrosajat ja sijoitus ehkä heikkenee pienen yliyrittämisen takia. Nyt sitten erä saattoi mennä sen johdosta ihan pipariksi kuten myös auto. Rännejä oltiin myös ruuvailti kiinni siten, että ruuvien kannat saattoivat repiä autoja. Olisiko kenties popniittien käyttö joissan kohdin rännejä toiminut tms.?

Toinen ikävä seikka oli mattojen teippaukset. Mattojen saumat oli paikkapaikoin merkittävästi suuremmat mitä FTT kisoissa on totuttu. Pääsuoran alun teippaus oli myös ajoittain irti, tuli siinä kerran finaalissa jopa heitettyä 360 yhden takarenkaan varassa. Onneksi ei siinä sen kummempaa sattunut eikä sijoitukset muuttuneet ainakaan omalla kohdalla.

Kolmas juttu mistä antaisin negatiivistä palautetta oli ratatuomarointi. Oikaisuja ja peräänajoja tuomaroitiin melko mallikkaasti. Oikasuja alkoi pääsemaan vähän läpi finaaleissa, no ymmärrettävää sikäli, että kun on koko päivän istunut samassa paikassa tuijotellen samaa kohtaa, niin loppupäivästä huomio ei aina ole yhtä terävänä. Enkä nyt oikausujen tuomaroinnista halua mutista, ne joissa ei tuomiota tullut, eivät olleet tiukkoja kilpailutilanteita tai sijoitukset eivät muuttuneet. Mutta se mistä vähän jupisen on kieroksella ohitukset. Hitaampien olisi pitänyt ehdottomasti antaa tilaa helpommin ja tuomarien olisi pitänyt pitää tästä huolta näköjään enempi kun ei osa kuskeista sitä osannut omatoimisesti hoitaa. Mäntsälässä tähän puututtiin kiittettävän hyvin. Prostockin A-finaalissakin kiinnitin huomiota kun kierroksella ohitettava piti kärkiryhmän autoa takanaan  ainakin kierroksen ajan. Tuollaista ei pitäisi sallia millään tavoin.

Sitten niihin positiivisiin juttuihin...

++ Rataprofiili oli mainio ajettava, nopea ja tekninen.
++ tulostaulu toimi nopeasti ja oli selkeä
++ Tiukka kisa (Prostokissa alkuerien jälkeen sijat 6 - 13 mahtuivat tuloksissa 3,5 sekunnin sisään.
+ Selostukset olivat jälleen varsin mainiota kuunneltavaa.
+ Kisaravintolan palvelut olivat varsin maukkaat tänäkin vuonna.
+ oma ajo sujui viimistä alkuerää ja ekaa finaalia lukuunottamatta.

-- Rännit
- mattojen teippaukset
- kierroksella ohitukset finaaleissa (omassa alkuerässä ainakin tuli tilaa melko hyvin)

--
Timo

29
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 09.04.07 - klo: 11.27 »
Päivää,

Se on totta, että Suomessa on paljon mm, Kyoshon pureten alphoja jotka pitäisi myös sallia mukaan. Myös muita edullisia pihasudittelluun tehtyjä autoja on jotka nekin pitäisi sallia. Se, että sarjassa saisi ajaa vain Tamiyan m-sarjan autolla rajoittaa kilpailijoiden määrää ihan liikaa.

Myöskin jokin pakotettu auton vaihto tai myynti tulisi rajoittamaan kilpailijoiden määrää koska, kukaan ei halua ottaa sitä riskiä, että kisojen jälkeen omistaakin paljon huonommassa kunnossa olevan auton mitä oma auto oli. Eli tästä vaihto / osto-oikeudesta on kuitenkin ehkä järkevintä luopua. Kaluston tasaväkisyyteen ja edullisuuteen pitää siis pyrkiä muilla keinoin.

Kaksi suurinta auton nopeuteen vaikuttavaa tekijää ovat käytettävissä olevat tehot sekä renkaiden pito. Sillä, että moottori, akkujen volttimäärä sekä renkaat määritellään yhteen tyyppiin, saadaan jo tilanne paljon tasaväkisemmäksi.

Joten sallituksi moottoriksi voisi hyväksyä mabuchi/johnson/Graupner speed500 moottorit.

Sallittu rengas onkin sitten paljon vaikeampi valinta. Kuviorengas sen pitäisi olla kun puhtaita asflattikisoja ei olisi juurikaan. Yksi vaihtoehto voisi olla tämä:
http://www.hpi-europe.com/piw.php?lang=en&partNo=4468

Akkuja on vaikea rajoittaa koska edullisen lajin vuoksi pitäisi sallia jo käytössä olevat akut. eli sekä pötköakut ja itse juotetut pitäisi sallia. Enkä haluaisi alkaa rajaamaan kennoja muutoin kuin, että NiCd kennot ei ole sallittuja niiden myrkyllisyyden vuoksi. Kannustetaan porukkaa siis luopumaan niistä jos niitä jossain vielä on käytössä.

Nyt oltaisiin siinä tilanteessa, että autot oavt jota kuin vapaita 1:10 sähköautoja. Moottori on tarkoin rajattu sekä akkujen jännitemäärä 7,2 volttiin (NiCd akut kielletty). Kaikille sallitaan vain saman tyypin rengas. Minusta LiPo:t voisi sallia, en halua mitenkään olla uuden tekniikan sisäänmarssin esteenä. LiPo:n etu häviää kuitenkin melko minimaaliseksi koska autolla on määrätty minimipainoa. 200g kevyempi lipo-akku vaan vaatii sitä, että autoon pitää ehkä laittaa 200g lyjyiä kyytiin jotta se pääsee painorajaan. Moni foorumin lukija tietää, että olen hiilettömien moottoreiden kannalla, mutta nyt tulee se raja, että niitä ei voida sallia koska yhtä tehotonta konetta noiden sallitujen kanssa tuskin on ja vaikka olisi se maksaisi säätimen kanssa sen verran, että samalla rahalla saisi vähintään 15 sallittua moottoria uutena.

Nyt tullaankin siihen tilanteeseen, että miten tasoitetaan nyt autojen alustan eroja. On melko varmaa, että jokin 1:10 touring kisa-autosta värkätty 4-vetoauto olisi nopeampi kuin jokin Tamiyan M-sarjan etuveto auto esimerkiksi. Tämä ongelma ei olisi läheskään niin suuri jos olisi kyseessä yksityyppi-luokka, mutta se voi tosiaan rajata harrastajamäärän liian pieneksi. Tähän tilanteen tasoittamiseen tulee minulla mieleen kaksi vaihtoehtoa.

1) Autoon lisätään lisäpainoja sen mukaan kuinka paljon nopeampi se on alkuerien hitaimpaan malliin ajaneeseen autoon nähden. Tämän keinon toimivuudesta ei kertakaikkiaan vaan ole minulla mitään tietoa. Se joko voi noilla hitailla moottoreilla toimia hyvin tai sitten joku 100 grammankin lisäpaino ei juurikaan näy kierrosajoissa.

2) Toinen hyvinkin mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla välitysten muuttaminen nopeimmilta autoilta. Esimerkiksi jos alkuerässä voittaja voittaa kahdella kierroksella, pitäisi hänen hänen lyhentää välitystä esim siten, että pinioni vaihtuu hampaan / per kierros pienemmäksi. Eli jos alkuerien voittaja ajoi nyt 2 kierrosta paremmin kuin alkuerän viimeinen, vaihtaa voittaja autoonsa 2 hammasta pienemmän pinionin. Yhden kierroksen alkuerän hävinneen voittaneelle tulisi vaihto hampaan pienempään pinioniin. Tällä luulisi olevan enempi vaikutusta kuin auton painon lisäämisellä.

3) Yksi vaihtoehto voisi olla myös jonkin vastusmäärän laittaminen nopeimpien autojen moottorin ja säätimen väliin. Tuolla tavalla nopeutta voisi myös rajoittaa.

Idea tosiaan olisi suunilleen se, että vaikka autoon panostaisi mitä viriosia jne. niin siitä ei hyötyisi nopeudessa mitenkään koska finaaleihin se sitten pudotettaisiin viimeistään muiden tasolle näillä keinoin. Mikäli onnistutaan saamaan aikaiseksi hyvä keino jolla autot ja kuskit saadaan finaaleihin tasaväkisiksi. Ei minusta edes kannattaisi harkita mitään auton vaihto tai osto-oikeutta kisoissa koska se ei toisi kenellekään mitään etua jos autot muilla keinoin pidetään samalla nopeustasolla.

Mietin jo jotain käännettyä lähtöjärjestystä, mutta se ei antaisi etua siitä, että ajaisi alkuerissä hyvin jollei sitten alkueristä jaettaisi myös pisteitä. GP2 luokassakin taisi saada aika-ajoista erikseen pisteet.

Näitä keinoja saa ehdottaa lisää jos tulee mieleen hyvä tapa huolehtia autojen tasaväkisyydestä.

--
Timo

30
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 07.04.07 - klo: 20.21 »
No toi on ihan turhaa alkaa rajoittamaan maalaamista. Ei niiden autojen kuitenkaan ole pakko rumia olla vaikka muuten pyrittäisiin jokkisluokkamaiseen kilpailemiseen. Myöskin tässä minusta pitäisi törkeistä peräänajoista jne. rankaista. ei me mitään romurallia haluta. Joten eiköhän ne korit maalata normaalisti sisäpuolelta.

Enkä ole edelleenkään tinkimässä siitä vakiomoottorista. Se virimoottori taas maksaisi lisää jne. Eiköhän kaikki tähän luokkaan osallistuvat osallistuisi ajamisen ilosta eikä kilpailua akkujen kanssa varmasti kauheasti synny. Tosiaan nuo M-sarjan Tamiyat taitaa toimia vain pötköakuilla. Joten ainoa akkusääntö voisi olla se, että sallittu akku on 6 kennon NiMh akku. Kennoja ei sen kummemmin voida alkaa valvomaan.

Ne on sitten eri luokat missä panostetaan virimoottoreihin ja huippuakkuihin jne... Moottoriksi voitaisiin tosiaan sallia vain se Graupnerin speed 500 jota saa melko helposti. Eikä tuo maksa kuin vähän yli 10 euroa.

Yksi lähtökohta luokalle olisi tosiaan se, että siinä voisi mahdollisimman tasaväkisesti kilpailla vanhemmatkin harrastajat joilla ei reaktioajat ole samaa luokkaa kuin 10 vuotiainen aloittaneilla ja 10-vuotta jo harrastaneilla kuskeilla. Kun autot ei mene liian lujaa, kilpailu tulee tasaväkisemmäksi ja hauskemmaksi kun ajaminen on helpompaa. Näin ollen kaverit jotka eivät ole ennen kisaillut voivat myös pärjätä ilman vuosien treenaamista. Silti kokeneilla kuskeilla on etu puolellaan ajovarmuudessa ja ajotaidossa, se etu ei vain pääse korostumaan tolkuttomasti vauhtien pysyessä pieninä.

--
Timo

Sivuja: [1] 2 3