Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - burtsi

Sivuja: [1] 2 3
1
Lipo-akulla saa käytännössä enemmän potkua ja pidemmän ajoajan.

2
Edellisessä threadissa on käsitelty aihetta yleiselläkin tasolla: http://rc10.fi/index.php?topic=108722.0

3
Komppaan edellisiä kommentteja: aloittelijan ei kannata ostaa autoa, johon ei saa kotimaasta osia tai tukea! Satasen tai parin säästö on laiha lohtu verrattuna harmitukseen joka syntyy, kun auto on koko ajan kappaleina, eikä osia ole missään.

Lähimpänä kriteereitänne on mielestäni Arrman 3S BLX mallisto, jonka autot on todettu asiallisiksi ja hauskoiksi peleiksi. Uutena ajovalmiin budjetti menee vähän pitkäksi, mutta rahalle saa kyllä vastinettakin. Aika ajoin noita on ollut käytettynä myynnissä 200-250€ hintaan riippuen siitä, mitä kaikkea mukaan tulee. Käytetyn osalta kannattaa tosiaan olla tarkkana, koska myyjiä on monenlaisia ja myytävän tavaran kunto on vaihtelevaa.

Hobbyfactoryn sivuilta on hyvä katsella vaihtoehtoja: https://hobbyfactory.fi/RC-autot+RTR+Ajovalmiit?_tr=10453

4
Jani Kanerva
SC4-10
M8e

5
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2019-2020
« : 07.01.20 - klo: 08.16 »
Tätä rengaskeskustelua on aina yhtä viihdyttävää seurata.  :grin: Ihan sama mitä uudistuksia tai missä luokassa niitä tehdään tai kokeillaan, aina syntyy hirveä parku suuntaan tai toiseen. Minusta on hyvä, että etsitään avoimin mielin vaihtoehtoja pinneille. Minipin on ainakin aloittelijoille ja keskivertokuskeille onneton ja vaikea rengas betonilla, koska se tyypillisesti vaatii älyttömästi kulutusta ennen kuin alkaa toimia ja sen jälkeen taas sen toimintaikkuna jää lyhyeksi. Pointsit siis Turkuun innovointikyvystä.

6
Team Associated / Vs: RC10SC6.1
« : 04.12.19 - klo: 14.52 »
Kuuladiffillä on varmasti paikkansa liukkaalla saviradalla, mutta betonilla suurin osa kuskeista ajaa kyllä tuuppicorria ratasdiffillä.

7
^ Minun tietääkseni joulukuun puolivälissä ei Hakkilassa ole kisoja, joten sinne vain ajamaan! Kalustostasi molemmat toimivat oikein hyvin, mutta bugit ovat Hakkilassa selvästi suosituin luokka.

8

Ei, ei , ei ja ei. Nyt alkaa menemään vähän liian pitkälle nää jutut. Älkää s@@tana pilatko koko harrastusta.
Ykskasi yksityyppirengas oli jo saada lopettamaan koko harrastuksen ja jos turffi lähtee se on viimenen naula arkkuun!

Voit ottaa ihan rauhallisesti, sellaista keskustelua ei tässä käydä.

9
Ajattelin sohaista muurahaispesää avaamalla pitkästä aikaa keskustelua mahdollisesta betoniradasta Hakkilaan.  :grin: Aiheesta on juteltu eri ihmisten kanssa ja tiedän, että se herättää voimakkaitakin tunteita. Tavoite ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, vaan kuulla ja selvittää rakentavasti harrastajien mielipiteitä ja kiinnostusta aiheen tiimoilta. Varmasti meidän kaikkien yhteinen tahtotila on maksimoida ratojen käyttöaste ja sitä kautta maksavien harrastajien määrä, jotta pääsemme jatkossakin nauttimaan kerhon hienoista puitteista rc-autoiluun. Ajatus siis on, voisiko nykyisen aloittelijaradan ja sen viereisen ”pienten lasten radan” tulevaisuudessa muuttaa betonikrossiradaksi. Tila on toki rajallinen, mutta eiköhän siihen ihan mukavan pikkubaanan saisi mahdutettua.

Lähtötilanne on se, että nykymuodossaan aloittelijarata on ainakin minun havaintojeni mukaan melko vähällä käytöllä. Aloittelijailloissa siellä toki ajetaan, mutta silloinkin osa porukasta siirtyy jo turffiradalle. Muina päivinä rata on suurelta osin tyhjillään tai siellä on korkeintaan joku yksittäinen harrastaja. Mielestäni rata on kuitenkin kokonaisuutena katsoen vajaakäytössä. Ymmärrän kommentit siitä, että mattorata on aloittelijoille helpompi alusta ja siinä voi ajaa melkein millä tahansa rtr-autolla kohtuullisesti. Toisaalta niin minä kuin aika moni muukin aloitimme pari vuotta sitten harrastamisen juurikin silloisella Hakkilan betoniradalla, kuka milläkin kalustolla. Itselläni oli nelkkuslässi vakiorenkain  :laugh: ja tuuppibuggy. Vähän oli liukasta, mutta pirun hauskaa ja opettavaista siitä huolimatta, ja mikä tärkeintä, harrastus vei mukanaan. Niinpä en välttämättä täysin osta väitettä, etteikö harrastamista voisi aivan hyvin aloitella myös betonilla. Niinhän tehdään kaikkialla muuallakin Suomessa. Lisäksi maanantain aloittelijaillat yms. voisi kai aivan hyvin tarvittaessa toteuttaa myös turffilla siten, että ko. rata olisi suljettu muilta kuskeilta ja siten pelkästään aloittelijoiden käytössä aina maanantaisin esim. klo 18-21. Muina aikoina turffiradalla voitaisiin aina pitää käytössä ajovuorot, jolloin aloittelijatkin pääsisivät niin halutessaan ongelmitta ajamaan omalla vuorollaan ilman, että siitä olisi haittaa muille kuskeille.

Toinen perustelu liittyy kisailuun. Nykytilanne on kisoissa käyvien näkökulmasta haastava, koska meidän turffia lukuun ottamatta kaikki sisäkrossikisat niin bugeilla kuin correilla ajetaan betoni-/laattaradoilla. Pro-kuskit toki osaavat/ehtivät säätää autonsa paikan päällä ja ajavat kovaa millä alustalla ja pidolla tahansa, mutta meille taviksille säätö- ja treenimahdollisuuden puute on iso haaste. Itse olen tässä asiassa toki puolueellinen, koska pidän tunnetusti koppiautoista ja toivoisin sen vuoksi mahdollisuutta ajaa betonilla myös Hakkilassa. Lisäksi haluaisin nähdä correja paljon nykyistä enemmän myös Fullspeedin mekassa. Valitettavasti moni corrikuski vieroksuu turffia, eikä ole kiinnostunut sillä ajamaan lainkaan.

Suurin haaste betoniradassa liittyy varmasti sen vaatimaan huoltoon eli säännölliseen pesuun (ja mahdolliseen pidotukseen). Rata pitäisi varmaankin pestä about kerran viikossa, jotta sillä olisi mukava ainakaan tuupeilla ajaa. Kerholla on ymmärtääkseni nykyisin lattiapesuri, joka hiukan helpottaa hommaa, mutta onhan siinä silti duunia, joka sen kuuluisan jonkun pitää tehdä.  :police: Radan profiilia sen sijaan ei mielestäni tarvitsisi kovin usein muuttaa, mikä hiukan vähentäisi työtä radan hoidon osalta. Toki hyndat pitäisi varmaan ainakin osittain siirtää pois tieltä radan pesun ajaksi. Niin tai näin, rata vaatisi resursseja, joita ei tunnetusti liikaa muutenkaan ole. 

Betoniradan plussat:

+ mahdollisuus säätää ja treenata betonikisoja varten
+ monipuolistaisi kenties harrastajakuntaa myös niihin, jotka haluavat ajaa betonilla
+ elvyttäisi kerhon corriharrastusta? :)
+ mukavaa vaihtelua kaikille kuskeille

Betoniradan miinukset:

- vaatii säännöllistä pesua/pidotusta
- haastavampi aloittelijoille

Tässä kohtaa sana on siis vapaa. Olisi kiva kuulla, minkälaisia ajatuksia aihe tällä hetkellä herättää ja missä määrin jengillä olisi kiinnostusta betonirataa ja toisaalta sen ylläpitoa kohtaan. Kaikki asialliset kommentit puolesta ja vastaan ovat tervetulleita!

10
Hyvä, tulen kokeilemaan onnea josko vielä mahtuisi sc4 luokkaan mukaan.

Meitä taitaa olla yhdistetyssä 2wd/4wd corri/truggyluokassa entuudestaan viisi, joten lämpimästi tervetuloa joukkoon metsästämään pyttyjä! :)

11
^ peukku tälle!

Viime aikoina on ollut liian usein tilanteita, jossa kaadosta ei ole ilmoitettu, vaikka auto on jäänyt todella pahaan paikkaan tyyliin pääsuoralle. Tällaisesta piittaamattomuudesta seuraa ennen pitkää iso kolari, joka aiheuttaa paljon mielipahaa ja turhaa rahan menoa kaikille osapuolille, joten ollaan tarkkoja.

12
Ehdotus FORS-kisaan:

Jos osallistujamäärä truggy ja corriluokkiin jää pieneksi, kuten viime vuonna kävi, olisiko mahdollista yhdistää tuupit ja nelkut samaan luokkaan, jotta saataisiin kaikki halukkaat kuskit kuitenkin viivalle? Vauhtierot eivät ole noiden autojen välillä kovin isoja, joten paras kuski voittaa suurella todennäköisyydellä kaluston vetotavasta riippumatta.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Ongelmia
« : 15.10.19 - klo: 12.45 »
Onko nopari kalibroitu käytössä olevan radion kanssa? Ohjeet siihen löytyy noparin manuaalista.

14
Ajan molempia luokkia eli tuuppiin vielä ilmo:

SC2-10 Jani Kanerva

15
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 16.09.19 - klo: 07.52 »
Slashista ei ole kokemusta, mtta tämä toimii monissa muissa autoissa hyvin, kun haluaa jäykän keskidiffin:

https://hobbyfactory.fi/Team+Associated+5463+DIFF+FLUID+500%2C000+CST?_tu=41230

16
Team Associated / Vs: RC10SC6.1
« : 12.09.19 - klo: 08.25 »
Joo, pinnit toimii myös edessä. Itse olen ajanut aina keltaisella.

17
Team Associated / Vs: RC10SC6.1
« : 11.09.19 - klo: 13.49 »
Minipinnit toimii hyvin Hakkilan turffilla. Eturenkaiksi vaihtoehtona esim. staggerit, mutta mieluummin ehkä vähän kuluneina. Aivan uusilla etusilla saattaa tulla haastava ajettava.

18
Mikähän LRP:n noparimalli mahtaa olla kyseessä?

Tossa ohjeita eri malleihin:

http://www.competitionx.com/lrp-esc-manuals/

19
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.08.19 - klo: 09.28 »
Muuhun keskusteluun en ota kantaa  :laugh:, mutta tämä on paljon kehuttu ja hinta-laatusuhteeltaan mainio moottori, jota monet harrastajat käyttävät mm. Arrman 6S malleissa:

https://www.rcjuice.com/motor-esc/brushless-car-motors/1-8-motors/hobbystar/hobbystar-4092-4-pole-brushless-sensorless-motor-1-8-truggy-monster-truck.html

20
Yleinen keskustelu / Vs: SC 2wd akuista
« : 02.08.19 - klo: 12.39 »
Itse ajelen tuuppicorria näillä:

https://hobbyking.com/en_us/graphene-4600mah-2s2p-hardcase-shorty-w-5mm-female-bullet-connector.html?___store=en_us

Mielestäni hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyviä akkuja.

22
Ei kestä alkuperäinen 3S-akkua, ja huonosti kestää edes 2S:ää. Kättä taskuun ja teräskardaani tilaukseen.

24
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4 nopeudensäädin
« : 25.03.19 - klo: 09.30 »
Suosittelen korvaamaan halvat kiinasähköt tällä kombolla:

https://fi.eurorc.com/product/13760/hobbywing-combo-ezrun-max10sct--3660sl-4000-kv-for-short-course

Mielestäni paras yhdistelmä 1/10 nelkku-Traxuihin.

25
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kerhokilpailu formaatit
« : 11.02.19 - klo: 10.30 »

Ei ehkä kuulu tähän topiciin, mutta kysyn kuitenkin: keskitytäänkö kerhoissa liikaa kilpailutoimintaan? Omasta mielestäni tällä hetkellä mennään liikaa kisakärjellä. Meillä on suuri osa, jos ei suurin, niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa ihan vain omaksi huvikseen. Liika painostus kisaamiseen vie heiltä halun tulla vain "ajelemaan". Tämä porukka kannattaisi ottaa tosissaan, he kuitenkin omalta osaltaan osallistuvat hyvien puitteiden kustannuksiin.

Tämä on mielestäni hyvä ja tärkeä keskustelu, koska laji kaipaa ehdottomasti lisää harrastajia joka tasolle hyvien puitteiden mahdollistamiseksi meille kaikille. Rempalta myös hyvä pointti. Tiedän tämän olevan arka ja tunteita herättävä aihe, mutta oma mielipiteeni on, että ainakin huipputason kilpailutoimintaan keskitytään ehkä hieman liikaa. Useimpien perusharrastajien tavoitteena kun ei ole se A, B tai edes C-finaalipaikka valtakunnallisissa kisoissa, vaan se, että saa kisata kaverin kanssa paremmuudesta radalla, kehittää omaa ajamistaan ja pitää hauskaa. Ymmärrykseni mukaan monet aloittelevat, vuoden-pari harrastaneet kuskit tuntuvat sinänsä olevan kiinnostuneita myös kisaamisesta, mutta kynnys osallistua isompiin kisoihin on melko korkea, koska taso on niin kova. Kenties tarvittaisiin lisää rentoa harrastamista tarjoavia kisoja, joiden taso olisi sellainen, että osallistuminen olisi taviskuskillekin mielekästä ja joiden säännöt ja ajoformaatti olisivat sellaiset, että ne tarjoaisivat positiivisia kilpailuelämyksiä ilman turhaa pönötystä. Jos ottaa esimerkkinä vaikka kymppibugit ja Hakkilan turffiradan, niin taviskuskeille ei ole tarvetta erotella tuuppia ja nelkkua eri luokkiin, vaan olennaista olisi saattaa samaa vauhtia ajavat kisaamaan keskenään kalustosta riippumatta.

Minusta kisoissa parasta on juurikin se, että pääsee ajamaan oikeasti kilpaa omantasoisten harrastajien kanssa. On kovin turhauttavaa olla radalla samaan aikaan pro-kuskien kanssa, jos joutuu koko ajan keskittymään pelkästään kierroksella ohittavien väistelyyn. (Nimimerkillä kokemusta omaava...  :grin:) Yllä joku kysyi, miksi harjoituksia ja alkueriä tarvitaan kisoissa niin paljon. Hyvä kysymys. Mielestäni monissa kisoissa (pl. SM ja muut "arvokisat") riittäisi hyvin yksi tai korkeintaan kaksi yhdistettyä harjoitus-/alkueräsessiota, jonka jälkeen parhaan kolmen kierroksen perusteella tehdään eräjako finaaleihin, joita sitten ajetaan 3-5. Näin kisat saataisiin kestoltaan lyhyemmiksi (aamukahdeksasta iltaseitsemään kestävä kilpailu on monelle ajankäytöllisesti liian pitkä ja turhauttavaa odottelua on liikaa) ja osallistujat pääsisivät aidosti kisaamaan "turhan" radan kiertämisen sijaan. Jos taas osallistujia on vähän, kuten vaikkapa arki-illan kerhokisoissa, pitäisi jotenkin huolehtia siitä, etteivät vauhtierot kasva liian suuriksi, kun kaikentasoiset kuskit ovat yhtä aikaa radalla. Onko se tapa sitten, että pro-kuskit ajaisivat 75% tehoilla tai jotain vastaavaa, mutta jotain asialle pitäisi mielestäni tehdä.

26
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 11.01.19 - klo: 22.54 »
Mitäs tietäjät sanoo tuollaisesta? Vedenkestäväksi mainostaa, onkohan tosi ja? Tuo hobbyking ohjeilmointikortti ei varmaan tähän käy?
https://www.ebay.co.uk/i/382600598963?rt=nc&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20160908110712%26meid%3Df1c1ee8ad8a8472fb239e8a66e8c89c6%26pid%3D100677%26rk%3D5%26rkt%3D23%26sd%3D221482823688%26itm%3D382600598963

Hyvä ja luotettava perusnopari. Hoitaa mainiosti hommansa.

27
Team Associated / Vs: Asso B6 ja B6D
« : 28.12.18 - klo: 12.07 »
Morjens,

Ostin B6:sen rullaavana. Mitä nopeudensäädintä ja moottoria suosittelette?

Riippuu täysin siitä, minkälaisella budjetilla olet liikkeellä.

Parhaat säätimet ovat Reedy 510R, HW XR10 Pro sekä Team Orion 10.1, mutta millä tahansa sensorillisella 1/10 säätimellä pääset alkuun. Moottoriksi joku sensorillinen 7.5T tai 6.5T kone, jälleen budjetista riippuen.

28
Saisiko huomisen aikataulua? Monelta ovet aukeaa aamulla?

29
Traxxas / Vs: Traxxas Telluride autoon uutta koria
« : 09.12.18 - klo: 21.03 »
Eikös tuo ole alustaltaan Slash-pohjainen? Silloin siihen sopii korikiinnikkeet vaihtamalla suunnilleen kaikki SC-autojen korit.

30

Enkä aio ajaa tänäkään vuonna.
Mutta käyttääkö niitä ratoja kukaan, muuten kuin maanantaina aloittelijoiden illassa?
Eikö sinne voisi rakentaa isomman niin sanotun hauskanpito radan ja toisen radan rakentaa sellaiseksi, mitä joutuu ajamaan verenmaku suussa?

Herra on hyvä ja menee rakentamaan sellaisen radan kuin haluaa! En usko, että kellään on mitään sitä vastaan.  :wink: Mutta niin kauan kuin radanrakennustalkoisiin osallistuvat kerrasta toiseen vain ne samat kolme tai neljä kerhon aktiivia, on meidän muiden mielestäni syytä pitää mölyt mahoissamme ja lopettaa nillitys. Meillä on kuitenkin todella hyvät puitteet harrastamiseen tällä hetkellä.

Sivuja: [1] 2 3