Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MrOllinmaki

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 22
1
Laitetaan kyssäri tännekin. Juttelin siis Samin kanssa eilen ja hän kaipaa mielipiteitä 4 vai 5 minuutin alkuerien suhteen. Puolesta tai vastaan. Vastauksia joko tänne tai Face-ryhmään.

Itselleni käy kumpi vaan.

-A-

3
Yleisön pyynnöstä, tässä kysely vuodelle 2017

Hei, ilmoitelkaa tähän ketjuun seuraavalla formaatilla, onko aikomuksia ajaa ko. luokkia kesällä 2017.
Osallistumistodennäköisyys muodossa, kuinka monta kisaa ajan (vaihtoehdot 0-4)

Tämä ei sido mihinkään, mutta jos aikomuksia on, kannattaa ne julkistaa, koska silloin muiden on helpompi innostua tulemaan mukaan.

TP-10:
Nimi, Ajan X-kilpailua, Auto, Moottori, Seura
1 - Teemu Taivainen / 4 kilpailua / Capricorn c02 / Novarossi / JärvSRK
2 - Aarre Sillanpää / 4 kilpailua / Capricorn c02 / Novarossi / TamUA

Ratakasi:
Nimi, Ajan X-kilpailua, Auto, Moottori, Seura
1 - Antti Ollinmäki / 4 kilpailua (+ ulkom. 1 kilpailu) / Capricorn / Novarossi / JärvSRK
2 - Tauno Meriläinen / 1-4 kisaa / Capricorn / Novarossi / Fullspeed RC
3 - Aarre Sillanpää / 4 kilpailua / Capricorn c802 / Novarossi / TamUA
4 - Sten Nordman / 4 kisaa / Sheperd / MaxPower / FullspeedRC
5 - Tuukka Tiainen / 3 kilpailua / Shepherd / Os / FullspeedRC
6 - Ilkka Mannio / kotimaan kisat / Shepherd / Reds WCXL tms. / FullspeedRC
7 - Tomi Mairue / kotimaan kisat / Capricorn / Max / HyUa

ps. Toivomusten mukaan, uusi sääntö listalle pääsemisessä on että henkilö itse ilmoittaa minulle (joko täällä tai muuten) että on tulossa ajamaan.

-A-

4
Olemme kauden päätteeksi keskustelleet asioista ja ideoineet miten saisimme puhallettua lisää eloa asvalttirataharrastamiseen. On puhuttu mm. SM-sarjasta tai sarjattomuudesta ja finaalin pituudesta yms.

Itselläni on jo pidempään pyörinyt se asia mielessä että harrastaminen kisojen ulkopuolella on vaikeaa ja työlästä johtuen lähinnä ratojen hoitamattomuudesta. Moni peräänkuuluttaa meille lisää ratoja, mutta se ei suoranaisesti auta tilannetta mihinkään, kun nykyisetkin radat ovat kisaviikonloppujen ulkopuolella hyvin vähäisellä käytöllä.

Radan saaminen ajokuntoon vaatii aurinkoisen kesäpäivän, parin tunnin jumpan lehtipuhaltimella ja siihen perään 40-litraa (kustannus!!) kolaa ja laitteet ja työmiehen levittämään sen radalle. Kun nykyään jokainen tekee sen vain itseään varten, käy usein niin että mieluummin sitten jäädään kotiin ja keksitään lauantaille muuta tekemistä. Kisoissa tämä kerran tehty työ sitten hyödyttää kaikkia mutta treeneissä näin ei valitettavasti ole.

Saisimme sellaisia treenipäiviä, jolloin olosuhteet ovat otolliset, aikaiseksi, jos osaisimme:
- Yhteensovittaa aikatauluja
- Kantaa joukolla kortemme kekoon osallistumalla talkootöihin radalla
- Jakaa tahmeuskustannuksia niin että ne eivät jäisi vain muutaman harteille

Ei olisi mikään iso juttu järjestää yhteisiä, ns. virallisia testipäiviä sopiviin kohtiin kautta mallia "Tattiksen-foumisunnuntai". Kolehti ajanottopalvelusta ja kolatahmeudesta, grilli lämpimäksi ja vuorotellen jahtaamaan esim. päivän nopeinta läppiä tms. Ihan näillä nykyisillä radoilla.
 
Se mitä meidän pitäisi myös apinoida esim. LS-5 kavereilta, on yhteisöllinen toiminta. Esim. kaudenpäättäjäisilta viimeisen kisan jälkeen olisi ihan kiva juttu.

Sateisin tiistaiterveisin,
-A-
 

5
Kilpailukutsut / Keli
« : 17.08.16 - klo: 09.07 »
Toivotaanpa sitten kaikki yhdessä oikein kuivaa keliä viikonlopulle!!!

6
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 24.06.16 - klo: 09.20 »
Raikkaan kanssa ollaan menossa huomenna jos on kuivaa.

7
Kypakin kisat oli ja meni. Kivaa oli ja hyvät kisat, ainoana miinuksena kovin vähän kuskeja paikalla. Mistä tämä johtuu? Olosuhteet olivat taas aivan loistavat ja järjestelyt hyvät.

Kalusto ei ole tänä päivänä mikään ongelma eikä se ole kallista. Molempiin luokkiin on kevään aikana ollut useita hyviä autopaketteja myytävänä varsin edulliseen hintaan.

Tässä purettuna minun reseptini saavutettuun kakkossijaan:
- Autona 2014 mallinen Capricornin C801, hyvä auto edelleen, vaikka uusia malleja on ilmestynytkin
- Servot joskus monta vuotta sitten hankitut KO-servot, Radioiksi hankin uudet Futabat täksi kesäksi ja vastariakun ostin myös uuden.
- Moottorina vuosia palvellut vanha Novarossin 35Plus21, loistava moottori edelleen, vaikka onkin jo korvautunut uusilla malleilla
- Päätin kokeilla tässä kisassa sellaista rengastaktiikkaa että mennään ilman sorvia. Aamulla ekaan treeniin uudet 69/76 renkaat paketista alle ja tokaan sitten toiset. Näillä mentiin alkuerien loppuun asti. Jos olisin joutunut ajamaan semifinaalin, olisin laittanut siihen kolmannet uudet renkaat, mutta niitä ei nyt tarvittu. Finaaliin laitoin uudet pyörät ja säädin maavarat sopiviksi. Näinollen päivän läpiajamiseen tarvittiin kolmet renkaat, eikä sorvia ollenkaan. Ei paha mielestäni?!?!?

Varikolla ihmisiä katsellessani huomasin että keski-ikä alkaa olla aika korkea. Sitä saataisiin matalammalle, jos saataisiin nuoria ihmisiä mukaan. Jos esim. TP-10 luokassa olisi sellainen mahdollisuus että alle 16-vuotiaat ajaisivat ainakin alkuerät keskenään ja saisivat erilliset junnupalkinnot?, olisiko muita tulossa kuin meidän lapset? Tällä hetkellä kilpailupäivässä olisi kyllä tilaa tällaisen ajattamiseen?

(Jerehän siellä on kyllä ajanut kunniakkaasti kilpaa ikämiesten joukossakin)
 
-A-


8
Keltä haettiin kisa numeroa?

Muistaakseni menee niin että jätät ilmoittautumisessa numeroruudun tyhjäksi ja kun tulet kisoihin, on sinulle generoitunut numero kuin itsestään :)

-A-

9
Kiitokset järjestäjälle ja kaikille. Onnistunut tapahtuma kertakaikkiaan!!

-A-

10
Kausi alkoi eilen myös Suomessa mukavissa merkeissä Kuusankoskella!! Laitteet toimi, keli oli mahtava ja ratakierroksia tuli kerättyä mukava määrä.

Kellään kiinnostusta lähteä harrastamaan helatorstaina tai lauantaina?

-A-

11
Tuossa tuli vähän kysymystä että mitä tuollaiseen autoon kannattaa varata itselle varaosiksi mukaan. Päätin sitten vastata tänne julkisesti koska ehkä joku muukin on asiasta kiinnostunut.

Hihnat..
Takahihna kestää tyypillisesti näissä autoissa sellaisen 5tuntia ajoa. Se kun purkaantuu, niin samalla menee sileäksi vaihdeakselilta se pikkuhihnapyörä. Kannattaa siis tarkkailla molempien kuntoa ja vaihtaa ajoissa. Myös pikkukivet pitää kaivaa hampaiden väleistä pois jos niitä sinne ilmestyy.

Pitkä hihna, tämä on pitkäikäinen ja yleensä hajoaa niin että yksittäisiä hampaita irtoilee ensin, eikä muita vaurioita yleensä synny, vaikka vaihdon jättäisi viime tinkaan.

Etuhihna, kestoikä jopa tuplat takahihnaan verrattuna. Varoittaa rikkoontumisestaan yleensä siten että auto muuttuu kiihdytyksissä yliohjaavaksi ja jos hihnan vaihtaa silloin heti, niin muita vaurioita ei pääse syntymään.

Hifistelyä jos haluaa harrastaa, voi hihnoja myös voidella erilaisilla aineilla. Joillain valmistajilla on oma öljy olemassa tätäkin varten. Itse olen tyytynyt lähinnä pesemään pitkän hihnan selkäpuolelle kertyvän lian aina välillä pois. Hihnankiristinlaakerit tavallaan mankeloivat irrallisen lian kiinni hihnaan.

Hihnapyörät..
Kestävät monta kesää, jos puhtauden kanssa ollaan tarkkoina ja hihnat vaihdetaan ajallaan. Pienet hihnapyörät menee joskus sileeksi, isot on ikuisia.

Pinionit ja rattaat..
Sama juttu, puhtaus ja radalla pysyminen on puoli ruokaa. Ykkösvaihde kuluu selvästi nopeammin kuin kakkonen. Niitä voi muutamia pitää varaosina mukana.

Laakerit..
- Pyöränlaakerit on ns. isompaa kokoa ja kun niitä joskus pesee ja voitelee, kestävät monta kesää
- Takaspooli ja etu-onewayn laakerit sama juttu.
- Vaihdeakselin ja etuväliakselin laakerit. Näitä voi pitää pakissa varalla, samoin vaihteen kakkos-spurrin laakereita.
- Vaihteen one-way vaatii säännöllistä huoltoa, laita muutama tippa one-way-öljyä muutaman kerran ajopäivän aikana, jolloin one-way-laakerin elinikä on noin 10-15tuntia. Kun se hajoaa, vaihda samalla myös vaihdeakseli. Tätä komboa en ostaisi pakkiin varmuuden vuoksi, vaan vasta sitten kun tilanne on päällä.

Kytkin..
- Oikein käytettynä kestää ilman osien vaihtoa koko kesän. Kasattava ja säädettävä jokaista ajopäivää varten uusiksi ja tarkistettava klapit, välykset ja jousen kireys. Painelaakeri voideltava 1-2 kertaa ajopäivän aikana, esim Capricornin mustarasva tai Mugenin Super joint grease on OK tähän (muista aina pesu kliinerillä ennen rasvausta). Uutta painelaakeria on hyvä pitää pakissa mukana. (kannattaa katsoa YouTubesta esim Michael Salvenin pro-tips-kytkimenkasausohje)

Kone..
- Huolla ilmanputsari vähintään ennen joka ajopäivää. (pesu ja öljyäminen)
- Nätisti ajeltuna tulppa voi kestää pitkäänkin. Seuraa langan kuntoa, jos se muuttuu vaalean harmaaksi tai selkeästi vääntyy johonkin suuntaan, on hyvä vaihtaa uusi tulppa. Jos näin käy usein, ajat todennäköisesti liian laihalla..

Renkaat..
- Aja vain tuoreilla, saman vuoden renkailla
- Aja vain oikeankokoisilla renkailla. Sorvaa renkaat tai osta valmiiksi sorvattuja renkaita.
- Sopiva renkaan lähtökoko on edessä 69mm ja takana 76mm. Tarkkaile kokoeroa kun renkaat kuluu, sopiva kokoero on 6-7mm.
- Sopiva kovuus Suomessa kaikille radoille, kaikkiin olosuhteisiin, kaikille kuskeille on 32 eteen ja 35 taakse. Merkillä tai vanteella ei ole väliä, mutta edessä ja takana pitää olla samanmerkkiset ja samanikäiset ja samanlaisilla vanteilla olevat renkaat.
- Normaalina kisa/treenipäivänä renkaita menee noin 2-3sarjaa.
- Jos rengas repeää osumasta, lopeta ajo välittömästi, etsi irronnut pala ja liimaa se kontaktiliimalla takaisin. Voit jatkaa sillä renkaalla ajamista seuraavalla kerralla kun liima on kuivunut kunnolla.
- Muistisääntö joka tilanteeseen, jos auto menee huonosti, etkä löydä siitä vikaa, on vika todennäköisesti renkaissa..

Kori..
- Aja vain ehjällä korilla
- Osta vain hyviä koreja. Hyviä koreja ovat tällä hetkellä mm. Protoform 909, Protoform PFR18 ja Matrix R8.
- Älä aja ihmeellisillä koreilla, vaikka olisitkin saanut ne halvalla jostain. Siihen on syy miksi ne oli halpoja.

Muut osat..
- Kaikki autot menee kolarissa rikki. Minun kokemukseni mukaan tuossa aiemmassa tarinassa oli ne osat joita kannattaa sinällään varastoida. Loput osat ostaa sitten tarpeen mukaan.

-A-

- Edit 6.4.2016, lisätty pikkujuttuja sinne tänne.
   

12
Jos joku on kiinnostunut hyvästä budjettihintaisesta kalustosta, niin kannattaa tutustua tuohon. Vähän käytetty, nopea ja laatupeli myynnissä!! (Itse aion ajaa tulevan kesän ihan samanlaisella autolla)

http://rc10.fi/index.php?topic=95681.0

-A-


13
Niijust!!  :azn:

14
Kiva juttu. Olisiko järkevää kerätä/julkaista osallistujalistaa näihinkin jo etukäteen?

-A-

15
Ajetaanko kaikki luokat jokaisessa kilpailussa joka tapauksessa? Siis osallistujamäärästä riippumatta?

Asia vaikuttaa kovasti kalustonhankintapäätöksiin.

-A-

16
Polttisautot / Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« : 11.03.16 - klo: 12.04 »
Akseli on 12mm halkaisijaltaan ja siinä sitten 3mm tappi.

-A-

17
Leikkimielinen Reenihaaste lisätty ensimmäiseen viestiin!!

-A-

18
Kalenteria hahmoteltu ketjun alkuun..

-A-

19
Lueskelin nuo Efran kokouspöytäkirjat läpi ja totesin että siellä ei ole mitään mullistavaa tulossa.
- Siipisäännön kuvia tarkennetaan mutta mitat pysyvät samoina
- Nähtävästi ykstyyppirengassääntö muuttuu kakstyyppirengassäännöksi
- Sähkökasiluokkaa haaveilevat EC40+ luokan kaveriksi
- GT-autoille eivät ole vielä järjestämässä omia EC-kisoja, tarkkailevat asiaa vuosittain..
- Isompaa fuilitankkia ehdotettiin molempiin luokkiin, ymmärsin ettei mennyt läpi
- 4.30min alkuerän pituutta ehdotettiin molempiin luokkiin, tämäkään ei mennyt läpi.

- Tämän vuoden EC-kisat siis Eskilstunassa, samoin PM-kisat. Tällä hetkellä kukaan ei ole Suomesta lähdössä. Olisko ketään kiinnostunut??
- Ens vuonna EC40+ kisat Tukholmassa. Olisko tuonne halukkaita??

-A-
 

20
Monta uutta nimeä lisätty.. (lisää mahtuu kyllä vielä)

-A-

21
Lisää vaan ilmoittautumisia :)

-A-

22
Jonkun juttuja lueskelin eilen.. Samaa mieltä siitä että sellaiset luokat voivat paremmin ja ovat elinvoimaisia, joissa on ns. normiharrastajia mukana suurin osa.

Ratapolttisluokat kaipaisivat lisää nimenomaan normiharrastajia, jotka tulevat paikalle harrastamaan ja viihtymään. Avain siihen on että heille luotaisiin kisoista miellyttävä kokonaiselämys joissa käyminen on mukavaa.

Lisäksi olisi tärkeää että radat pidettäisiin mahdollisimman ajokuntoisina. Ja kun ajamaan mennään, annettaisiin siitä infoa muillekkin, asfalttiratahan on siitä kiitollinen että se muuttuu sitä paremmaksi, mitä enemmän sillä ajetaan. Eli se palvelee kaikkia, jos harrastajia on paljon liikkeellä.

-A-

23
Uusi ketju avattu. (luokkayhteyshenkilö on tietääkseni edelleen Sami Munck)

-A-

24
Yleisön pyynnöstä, tässä kysely vuodelle 2016.

Hei, ilmoitelkaa tähän ketjuun seuraavalla formaatilla, onko aikomuksia ajaa ko. luokkia kesällä 2016.
Osallistumistodennäköisyys muodossa, kuinka monta kisaa ajan (vaihtoehdot 0-4)

Tämä ei sido mihinkään, mutta jos aikomuksia on, kannattaa ne julkistaa, koska silloin muiden on helpompi innostua tulemaan mukaan.

TP-10:
Nimi, Ajan X-kilpailua, Auto, Moottori, Seura
1 - Matias Kuusinen / 4 kilpailua (+ ulkom. 1-3 kilpailua) / Capricorn / Novarossi / Fullspeed RC
2 - Aarre Sillanpää / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / TamUA
3 - Mika Niiranen / 1 kilpailu / Capricorn / Novarossi / LahUA
4 - Teemu Saarinen / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / HyUA
5 - Jere Saarinen / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / HyUA
6 - Henry Tanskanen / 4 kilpailua / HB / Novarossi / UAU
7 - Panu Vehniäinen / 4 kilpailua / Capricorn / Novarossi / TamUA
8 - Jiri Jokinen / 4 kilpailua / Hot Bodies R10 / Novarossi / FullSpeed RC
9 - Sami Munck / 4 kilpailua / Capricorn / Novarossi / TamUA
10 - Tino Eriksson / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / MäntsMk
11 - Antti Silvennoinen / 1-4 kisaa / Xray / Max Power
12 - Niko Putkonen / 1-4 kisaa / Serpent / Picco / TamUA
13 - Teemu Taivainen / 1-3 kisaa / Capricorn / ? / Järvsrk

Ratakasi:
Nimi, Ajan X-kilpailua, Auto, Moottori, Seura
1 - Antti Ollinmäki / 4 kilpailua (+ ulkom. 1 kilpailu) / Capricorn / Novarossi / JärvSRK
2 - Henri Fredriksson / 3-4 kilpailua (+ ulkom. ? kilpailua) / Shepherd / Max Power / Futaba / Protoform / Fullspeed RC
3 - Tuukka Tiainen / 3-4 kilpailua kotimaassa / Shepherd / O.S. / FullSpeedRc
4 - Olli Löflund / 1-2 kilpailua kotimaassa / Mugen (Historic) / Novarossi / JärvSRK
5 - Tony Raikas / 4 kilpailua (+ 1ulkom. ) / Shepherd / Max Power / KyPak
6 - Risto Rönqvist / 1 kilpailu / Xray / Max Power / JärvSRK
7 - Eetu Pesonen / 4 kilpailua / Capricorn / moottori? / LahUA
8 - Janne Liinkangas / 4 kilpailua / Serpent / OS / Fullspeed RC
9 - Sten Nordman / 3-4 kisaa  / Shepherd / Max Power / Futaba / Fullspeed RC
10 - Aarre Sillanpää / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / TamUA
11 - Tomi Mairue / 4 kisaa  / Capricorn / Max Power / HyUA
12 - Mika Niiranen / 1-2 kilpailua / Capricorn / Novarossi / LahUA
13 - Sakke Ahoniemi / 2 kisaa  / Capricorn / Max Power / HyUA
14 - Iina Mäkelin / 1-2 kisaa  / Capricorn / Novarossi / Kypak

ps. Toivomusten mukaan, uusi sääntö listalle pääsemisessä on että henkilö itse ilmoittaa minulle (joko täällä tai muuten) että on tulossa ajamaan.

Hahmotelmaa kesän tapahtumista:
22-24.4.    ENS Bologna
30.4-1.5.  Reenit 1
7-8.5.       Reenit 2
14-15.5.   Reenit 3
21-22.5    Reenit 4
28-29.5  Kuusankoski GPT 1 ( PM-kisat Eskilstunassa )
4-5.6.      Reenit 5
11-12.6  Hyvinkää GPT2
17-19.6.   Reenit  6 / ENS Ettlingen
25-26.6.   Reenit 7
2-3.7.     Tattarisuo GPT3
8-9.7.      Reenit 8
16-17.7.   Reenit 9
22-24.7.   Reenit 10 / 1/8 EC Eskilstuna
30-31.7.   Reenit 11
6-7.8.      Reenit 12
13-14.8.   Reenit 13 / TP-10 MM kisat Gubbio, Italy
20-21.8. Kouvola GPT4
27-28.8.
2-4.9 ENS Aigen
...
...
21-23.10. ENS Fiorano

==> Pelkästään Suomikisaajille kauden aikana 13 Reeniviikonloppua tarjolla. Kuka lähtee mukaan Reenihaasteeseen? Hyväksytty Reenikerta on vähintään litra ajettua polttoainetta. Itse lähden tavoittelemaan kymmentä Reenipäivää kauden aikana.

-A-


25
Myöhemmin kuulin historiasta kumpuavaa taustaa sille, että ruotsalaisia lienee turha toivoa ajamaan touringin PM:iä Suomeen ennenkuin sukupolvi siellä vaihtuu nuorempaan.

Jos joku luki Myrbergin blogia RedRc:stä, saattoi huomata että Suomea ei mainittu herran historiassa sanallakaan.

-A-

26
Vai tehdäänkö niin että lyödään nyt jo päivämäärä lukkoon ensi kesälle? Silloin asia varmemmin tapahtuisi. Rodde tämän jo todisti pitämällä hyvät GT-8 kilpailut kesän päätteeksi suurempia kyselemättä.

-A-
 

27
Mitenkäs tämä kisa edistyy?  Onko mitään tietoa toteutuuko ratapolttisten Lemans-tyyppinen kestävyyskisa?

Asiasta keskusteltiin, mielenkiintoa selkeästi jonkun verran on. Mielestäni jo aika aikaisessa vaiheessa todettiin että loppukesästä ei hyvää viikonloppua asialle tarjoutunut. Ensi kesänä katsotaan sitten asiaa uudelleen.

-A-

28
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 15.07.15 - klo: 08.58 »
Ennenvanhaan radoissa oli aina hyvä pito. Mun mielestä se johtuu siitä että ennenvanhaan radoilla ajettiin enemmän. Nitropolttoaineen sisältämä öljyinen pakokaasu ja ajamalla tehty radan hinkkaaminen yhdessä hoitaa ja ylläpitää asvaltin pintaa ja pitää sen hyväpitoisena. Se taas luonnostaan toisi lisää kuskeja ajamaan radalle...

Oravanpyörä olisi valmis :)

-A-

29
Kauden eka ratapolttisviikonloppu on takana. Mukavaa oli ja kiitokset vielä KyPakin porukalle järjestelyistä.
Kiitos myös Henkka F:lle avusta renkaiden vaihdossa finaalin aikana.

Tänne sääntökeskusteluun heitän ajatuksen joka heräsi eilen.

Meidän tiimillä alkoi nyt kuudes kausi ratapolttiksessa ja finaalikokemuksia on ehtinyt kertyä jo melko paljon.
Tähän asti on pärjätty finaalit aina yhdellä rengassetillä. Eiliset olosuhteet ja vauhti söivät renkaita niin, että tämä mekkari joutui ekaa kertaa elämässään vaihtamaan kesken finaalin renkaita TP-10 autoon. Oikeassa takakulmassa oli 65,5 mm 45 shoren rengas ja enempää rengasta auton neljään kulmaan ei oikein voi laittaa kun mitä meillä oli.

Näin mekkarin on aina helppo sanoa, että kuski voisi tietty ajaa sellaista vauhtia, että renkaat riittää. Entäs jos kuski haluaakin voittaa eikä ajaa finaalissa renkaiden säästöajoa.
TP-10:ssä, ainakin minulle, on kuitenkin ensi sijaisesti kysymys siitä kuka pystyy ajamaan finaalin aikana nopeinta vauhtia ja eniten kierroksia, maaliin asti.

Jos TP-10:ssä olisi tarkoitus finaalissa vaihtaa renkaita siihen olisi suunniteltu saman tyyppiset rengasnavat kuin on C-8:ssa.

En ehtinyt huomata kuinka moni eilen vaihtoi renkaita, mutta ainakin 30 minuutin paikkeilla molemmat kärkiautot vaihtoivat takarenkaat. Meillä se ei sisältynyt varsinaisesti suunnitelmaan, mutta oli pakko, kun alussa maksimimittaiset takarenkaat olivat jo kuluneet ihan loppuun 30 minuutin kohdalla.

Ja se herännyt ajatus jonka halusin heittää tänne oli se, että entäpä jos tuomaristo voisi päättää lyhentää finaalia sen tyyppisen rengaskuluman tilanteessa kun mikä havaittiin eilen jo alkuerissä. 30 minuutin finaali pistää kuskit yhtä luotettavasti järjestykseen kuin 45 minuuttinenkin.

Moni sääntölinjaus meillä saa perustelunsa siitä, että nuoret kuskit on tarpeen ajaa kitimaan kisoissa ns. sisään kv. arvokisoissa käytettävään formaattiin. Se ei päde meillä finaalipituuteen liittyen, sillä kukaan nuorista kuskeistamme ei enää ole nuori siinä vaiheessa, kun ehkä pääsee kv. arvokisan finaaliin. Toisekseen siellä hand out renkaat ovat sen verran pienet ja pehmeät että renkaiden vaihto on vakioelementti finaalissa, ei seuraus ajotyylistä tai kovemmasta vauhdista.

Tämä on juuri se sama syy miksi olen halunnut vastustaa Ratakasissa 45min finaalia Suomessa. Strategia ja taktikointi on mielestäni hieno asia ja sitä ei pidä poistaa polttisautoilusta. Tämä renkaanvaihtoasia on kuitenkin sellainen että johtuen puuttuvista henkilöresursseista, asettaa se eri kilpailijat erilaiseen asemaan kun osaavia mekaanikoita ei vaan ole tarpeeksi tarjolla. Tästä syystä siis varauksella samaa mieltä Jarkon kanssa.

-A-

30
Kiitokset järjestäjälle ja kiitokset hienoista kuvista!!

Oli mukava päästä taas kisoihin mukaan pitkän tauon jälkeen.

-A-

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 22