Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Seppo K

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: Rc Moottorikelkka
« : 14.08.11 - klo: 17.49 »
Moi

Onhan noita RC-kelkkoja alkanut tulla esiin muillakin - minulla tuo polttis ArtAttack aikoinaan kun oli niitä harvoja, yksi ensimmäisistä tuota mallia Suomen niemellä.

Kelkka oli muutaman vuoden käyttämättäkin tässä välissä, mutta viime talvena sitä taas ulkoilutettiin. Samalla pistin on-board -hehkun koneeseen, kun tuo Hobao .21:n tahtoi sammua kelkan kaadoissa, eikä käynnistäminen vetokäynnistemellä ole niin kivaa - narua sai vaihtaa tuhkatiheään.
Asensin koneeseen myös vetarin tilalle adapterin ulkoiselle käynnistimelle, joten tuo harmi on poissa laskuista nykyään.
Kuskikin tuli viime talvena siihen hankittua, mutta ei vielä asennettu.

Muutama kommentti tässä keskustelussa huomaamiini pohteisiin.

Ei se suoraan kytkimessä olevan hihnapyörä ole ainakaan minulla mitään ongelmia aiheuttanut. Sama ratas on paikallaan, samoin vetoakselin laakerit ovat ihan iskussa. Mitä vähemmän osia välissä, sitä parempi.
Sinänsä välitys ei ole pahitteeksi, sillä polttiksen äkäinen kierrosten nousu kaivasee telan kyllä lumeen turhan ärhäkkäästi, ja silloin on (isommalla) kuskilla taas kahluu tapaturmapaikalle edessä.

Telaan kannattaa laitaa tartuntaa !!  Tuossa omassa kun on jatkuva matala hammastus, ei se yhtään kovemmalla alustalla tahdo saada pitoa, ja sehän tarkoittaa vain perän luistelua ja ohjattavuuden menetystä. Nastat ovat monet tuollaisen kelkan omistajat "rapakon takana" laittaneet, ja sen varmaan teen itsekin.

Kuomun saa varmaan parhaiten tehtyä malliin jos viitsii pelata lasikuidun kanssa.  Tein omaani Polariksen kuomua jäljittelevän muotin ja sillä kuomun, mutta ihan mittatarkkaa en voinut tehdä kun keulan alaosaa en samalla uusinut. Tarvitsin myös tilaa tuolle Hobao:n moottorille, joka sattuu olemaan korkealla sylinterinkannella, joten jouduin puskemaan tuulilasia hieman eteenpäin. Pitää varmaan tilata uusi matala kansi mottiin - tuohon malliin kun on kahta kantta tarjolla - tai ainakin oli.  Tuosta Pollen kuomusta ei vain ole kuvia tuolla kotisivullakaan - pitääpä joskus sellaiset näpätä kun lunta taas on.

Itselläkin on aikomus tehdä uusi runko ja rakentaa sen päälle kokonaan uusi kelkka. Aikoinaan ei vain ollut työkaluja, mutta viime talvena sain talliini jyrsimen ja sorvi on tulossa syksyllä. Pellin kanttauslaite on myös hankittu. Vähintään telan muutan nykyisessä leveämmäksi ja pitemmäksi - itse telaston jousitus on aikaisemman muutoksen jälkeen toimiva, vaikka se on rakenteeltaan erittäin simppeli. Simppeli sen pitikin olla kun tuolloin oli vain käsityökalut käytettävissä.

Pitääpä seurailla mitä tässä säikeessä tapahtuu.  Tsemppiä.

ps. ja olikos teistä rakentajista jotkut Oulun seudulta?

Seppo

2
Huh huh - olipas siinä urakka --- meinaan: kahlata koko ketju läpi ja sen lisäksi käydä tutkimassa lähes kaikkia linkkejä, ja ihastella (vielä löytyviä) kuvia ja videoita. Ja toki eksyin välissä tutkailemaan enemmänkin noita muitakin linkitettyjä foorumeita.  Kiitos SauliJ:lle tästä linkistä.

Yli viikko meni - kaikki vapaa-aika töiden jälkeen, ja - jos kukaan ei paljasta - taisi tulla vilkuiltua myös työaikana. Viikonloppu varsinkin oli "raskas" --- silmille.

Ei voi kuin ihmetellä noita kaikkia järkyttävän hienoja rakennelmia !!! Kateellinen?  - kyllä vain, ja p...sti!

Nuo työkoneet hydrauliikkoineen, kuorma-autot kaikkine toimintoineen ja myös nuo traktorit tilanahtauksineen - järkyttävän hienoa työtä.  Jos pakko on listata eniten "kuolattu" tuotos, niin Hemi kaikkine laiteineen --- olet vaarassa !!  Hattua en käytä, joten säästyn hatunnostolta.


Jotta sain kommenttini kirjoittaa, piti pitkän tauon jälkeen kirjautua tänne tunnuksillani. Edellinen kirjoittelu näytti olleen vuodelta 2004 - aikaa on kulunut, mutta näytti vanhat yksityisviestitkin olevan vielä tallessa.
Tuolloin jo ihannoin enemmän rakentelua kuin ajelua, siksi kait lennokit vei (enemmän rakenteluvaiheen vuoksi - pitkästä tavarasta siis) mielenkiinnon välissä, ja muutenkin harrastus jäi paitsioon. Nyt uudelleenvirkistellään laitteistoa. Uuttakin on hankittuna - lentävää pyöriväsiipistä tosin.


Aikoinaan kuitenkin jo jotain virittelin omaksi ilokseni:
*) Valot ja valojen ohjaus polttisautoon (ajo, parkki, vilkku, jarru, pakki) - tuolloin osittain elekroniikan ja osittain mikrokytkimin, mutta nyt tein päivityksen elektronisella kytkiksellä joka lukee signaalit suoraan vastarista - mekaaniset kytkimet karsin pois.
*) RC-polttiskelkan etupään ja telaston jousituksen täysi remontti
*) sitten lähinnä lennokkirakentelun yhteydessä tein lasikuitujuttuja painemuotilla, sekä kevyitä onttoja lasi/hiilikuitulandareita
*) kaikenlaista muutakin kokeilua ...

Mutta kun työkalut oli mitä oli - vain käsityökalut ja pora - oli jo tuo kelkan telaston rakentaminen haastavaa.


Sorry - tämä alku on pahasti off-topic:a, mutta en voinut olla esittämättä ihastustani noihin hienoihin töihin ja kertomatta hieman taustastani.

Miksi sitten kirjoitin? 
Uskoisinpa että jotain tulee työn alle tähän aihepiiriin täälläkin. Työkalupuoli oli ennen ongelma, mutta on nyt ratkeamassa sillä 3-akselinen jyrsin on jo matkalla Suomeen ja edelleen Ouluun, CNC-varustus on jo pöydällä odottamassa. 4. akseli tarkoitus lisätä jyrsimeen myös - pyöröpöytä jo hankittuna, mutta automaatio-osat siihen jätin vielä tilaamatta.
Eiköhän tästä jotain vielä synny tännekin esiteltäväksi - tosin aikaa menee vielä pitkään. Opeteltavaa on koneen käytössäkin.


Tässä vaiheessa muutama kysymys teille huippurakentajille:
*) Omaan rakenteluhistoriaan nojaten, onko teillä käynyt mielessä tehdä noita kaarevia osia lasikuidusta? Muotin avulla saa tarkkoja yksityiskohtia, tosin monta vaihettahan tekeminen vaatii. Jos useampi samanlainen osa tarpeen, silloin kopioiden valmistus on edullista ja nopeaa. Ihailen kuitenkin myös noita töitä joissa metalli - peltikin - muovautuu mestarien käsissä.
*) Noihin valo-ohjauksiin voi kyllä näppäräsorminen itsekin logiikan rakentaa. Onko käynyt mielessä? Tuo valmis ohjain vaikuttaa arvokkaalta - tosin onhan siinä myös äänet - eikä se todella ole toisarvoinen noissa huippumalleissa.
*) Mistä oikein noita tarkkoja räjäytyskuvia noista laitteista löydätte? Niitä näkyy noissa kuvissa. Pelkät kuvat ei oikein riitä kun pohtii noiden työkoneiden rakentamista. Pienoismallit ovat toki hyvä referenssi.

Mutta siirrynpä nyt hetkeksi takaisin katselulinjalle. Palataan ..

Seppo K


3
Sähköautot / RC-Moottorikelkka
« : 14.02.05 - klo: 12.14 »
(Kyllä varmaan tälle foorumille sopisi yksi puhdas RC-kelkkasäiekin ilman keskustelua 1:1 kelkoista ja niillä ajeluista - olkoot sitten vapaassa keskustelussa tai jossain muussa - toiminnallisuus ja osat ovat kuitenkin aika pitkälle samoja)

Tuo Pienoismallin kelkka oli tosiaan näppärä ja hieno käsityön näytös, tosin parempaa ja "siistimpää" on kuuleman mukaan tulossa samalta tekijältä. Onnistuin pitkän etsimisen jälkeen tavoittamaan ko. henkilön jokin aika sitten ja keskustelussa tuollaista paljastui.

Itsekin RC-moottorikelkan omistajana olen hieman seuraillut noiden saatavuutta. Heikkoa tahtoo olla saatavuus.

Sekin malli jonka Jenkeistä tilasin ei alkanut ilmeisesti myydä riittävästki kun valmistaja on hävinnyt. Tiettyjä puutteita tuossa mallissa kyllä olikin, mutta hyvä pohja se on omille edelleenkehityksille.  Noin viikko sitten sain viestin yhdeltä jenkiltä, joka oli juuri ostanut ebay:sta yhden yksilön, joten kyllä niitä jostain löytyy.

Toinen malli saattaa tulla valmistukseen jos suunnittelija vain löytää tuotantoyhteistyökumppanin. Olen nähnyt kuvia hänen töistään ja vakuutti kyllä minut täysin. Valitettavasti tällähetkellä hänen kotisivuillaan ei ole kaikkea kuvamateriaalia vaan sivut ovat uudistuksen alla. Toivottavasti entiset kuvat ja varsinkin video tulevat pian uudelleen saataville. Kaveri on kuitenkin lähettämänsä viestin mukaan aktiivisesti harrastuksessa mukana.

Kolmas minun tiedossa oleva malli tulee Ruotsista mutta aika hiljaista vaikuttaa sielläkin olevan. Jokin aika sitten sivuilla tapahtui kuitenkin päivitys ja kyllä kaveri vakuutti viestissään jatkotuotannosta.

Jos ja kun teille sattuu silmiin jotain RC-kelkkoihin liittyvää, otan mielelläni viestit vastaan alla olevaan sähköpostiin tai YV:nä. Tuolta kotisivultani löytyy linkit noista mainituista malleista ja hieman omaa tarinaa tuosta omasta ArtAttack:sta ja sen kehittelystä - tosin kovin on keskeneräinen omakin sivuni. Parhaillaan on menossa konepeiton maskin teko, eli pian on kelkassa Pollen konepeitto.

EDIT: Sain muuten äsken viestin rapakon takaa ja siinä linkin josta löytyy tuon ArtAttack:n nykyisen valmistajan tiedot: http://www.artattacksnowmobile.net. Pistin linkin tähän ensiksi, kun kotisivuni päivitys voi aina kestää.

4
Vapaa keskustelu / RC kelkka
« : 25.11.04 - klo: 20.29 »
Koska ollaan RC-netin keskustelupalstalla ja aiheena on moottorikelkka, niin kokeillaan pysyä aiheessa ja herätellään keskustelua aiheesta: RC moottorikelkka.

Tiedän, että meillä Suomessa on muitakin RC-kelkan omistajia kuin minä, ja toivon että täältäkin löytyy muutama sellainen. Mm. Pienoismalli -lehdessä oli tuossa keväällä juttua täysin omatekoisesta kelkasta, ja olisin hyvin iloinen jos saisin yhteyden mm. häneen. Viidakkorummut siis laulamaan jos joku teistä ko. henkilön tuntee.

Kun lumetkin on taas maassa on tosiaan kiva käynnistellä sellaisia RC-vehkeitä, jotka ovat omillaan tuossa ympäristössä. Ikävä kyllä, sellaisia laitteita ei ole montaa. Toki ilmatyynyalus on yksi (sellainen myös haaveena jossain vaiheessa), mutta kyllä kait meitä lähinnä on tuollainen kelkka. Pientä rakentelua on aina kiva puuhata. Vielä ei oikein riittävästi löydy kolleegoitajotta, jotta voisi pienet kisat pistää pystyyn.

Tuo omani on USA:sta hankittu ArtAttack. Ruotsissa on jo aikaisemmin valmistettu yhtä mallia, ja valmistetaan kait vieläkin. Muita kaupallisia en ole nähnyt. Jos tiedät joitain, kerrothan siitä minullekin?

Maailmalta olen kuitenkin muutamaan tyyppiin WEB:n kautta törmännyt, jotka rakentavat RC-kelkkoja itse. Kateellisena ihailen heidän töitään. Yhdelle sivulle pistin linkinkin omilta RC-kelkka -sivuilta. Ihailkaa hänen kättensä töitä.

Toki 1:1 -kelkalla(ni)kin mielelläni ajelen, mutta jutellaan niistä vaikka tuolla MK-lehden keskustelupalstalla - se on ko. keskustelua varten varattu.

(Kuvankin olisin liittänyt mukaan, mutta eipäs ollut tuettu ominaisuus. Kotisivulta löytyy muutama vanhempi kuva ja pieni video, tosin uutta materiaalia pitäisi sinne siirtää.)

5
Yleinen keskustelu / ArtAttack
« : 01.04.04 - klo: 21.03 »
Käys kattoon vaikka mun kotisivulla, siellä näet yhden polttiskäyttöisen RC-moottorikelkan valmiina rakennussarjana Jenkeistä hankitun, tosin aika tavalla jatkokehitellyn: Etupään suunnittelin ja tein uusiksi, samoin suunnittelin telaston jousituksen kokonaan uusiksi, lisäksi hieman pakoputken asennuksia ja vielä ulkoinen starttausmahdollisuus.

Pitääpä hankkia tuo lehti ja katsoa onkos samoja ratkaisuja käytetty/hyödynnetty.

ps. jos sivut ei aukea, kokeile kohta uudelleen - tuo on geocities:n kaistarajoituksen ongelma.

6
Polttisautot / Ofna
« : 28.01.04 - klo: 18.41 »
Katsohan www.ofna.com -sivulta. Kyllä Hyper 21 on eri kone kuin Hyper 21 8 Port, ja linkin mukaan tuossa on tuo Hyper 21 versio.

Muuten Ofna on sama kuin HoBao. Minä tilasin aikoinaan RC-kelkkaan Jenkkivälittäjän kautta Ofna Hyper 21:n, kun se oli laitteeseen sovitettu, mutta paketissa ja papereissa lukikin HoBao. Sama kone kuitenkin, ja onneksi varaosia saa nykyään myös Suomesta. Tehokas on tuo Hyper 21:nkin, ja minun kelkkakäyttöön jopa liiankin kierrosherkkä - sutii liikaa.

7
Polttisautot / Picco
« : 04.08.03 - klo: 19.47 »
Onkohan tuo Ofnan Picco -konekin yksi HoBao tyyppi, kuten Ofna Hyper .21?
Tilasin aikoinaan kelkan mukana Jenkeistä tuollaisen hyperin Ofna:na, mutta kun paketti saapui, olikin laatikossa HoBao:n paperit. Ofna taitaa olla vain Jenkkiläisten markkinointimerkki. No, joka tapauksessa minua tuo "yllätys" helpottaa varaosien kannalta, kun niitä nyt saa lähempääkin.

Sanderssonan kaverit varmaan voi vahvistaa ? (tätä putiikkia ei tuolloin vielä Suomessa ollut olemassakaan)

8
Polttisautot / Männänrenkaat
« : 16.06.03 - klo: 22.11 »
Kyllä HoBao Hyper .21 -koneen männässä on rengas, sen verran olen pakoaukosta sylinterin sisään vilkaissut. Minulla ei ole tuota 8-port versiota, mutta tuskin tässä suhteessa eroaa.

9
Polttisautot / HoBao Moottori
« : 20.05.03 - klo: 17.40 »
Linjalankaa on eri paksuuksia. Tuo mainitsemani punavalkoinen on samaa paksuutta kuin alkuperäinen vetonaru, ja kyllä se minulla kesti yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin.

EDIT: Rullassa tiedot,  halk. 1,5 mm,  60 kg,  valmistaja E.Vuorio.

Kokeilin aluksi ohuemmalla ja poikki meni ekalla nykäisyllä - eli luujuuseroa on eri langoissa.
Kokeilin myös sälekaihtimen narua, mutta sekin katkesi herkästi. Ehkä se paksuuteen nähden olisi yhtä kestävää kuin tuo linjalanka, mutta kun se on niin ohutta, painautuu se käynnistyslaitteen kelalla itsensä kanssa lomittain - miten tuon nyt kertoisi - ja lukittuu tiukasti. Kun siitä vetää, jää vahvempikin naru käteen.

10
Polttisautot / HoBao Moottori
« : 19.05.03 - klo: 23.48 »
Totta, itse naru katkeaa kyllä herkästi, mutta sen on helppo vaihtaa. Narua saa varoa erityisesti alkuvaiheessa kun kone on (erityisen) tiukka. Käynnistys helpottaa ajanoloon, mutta kyllä narua joutuu ajoittain vaihtamaan. Tietty hiemankin liian pitkälle tehty nykäisy voi olla syynä katkoon, mutta niin käy joskus vaikka olisi kuinka varovainen.  

Pienenä vinkkinä: (punavalkoinen) linjalanka, jota saa tavallisesta rautakaupasta, on yhtä lujaa kuin alkuperäinen käynnistinnaru. Rullalla sitä on 50m, joten siitä saa lähes 100 vaihtonarua pienellä vaivalla. Toki varaosana hankittu naru on aina kätevä ja oikean mittainen, jolloin ei vahingossa tule laitettua liian pitkää narua, joka puolestaan loppuun saakka vetaistuna kiristää jousta liian tiukkaan ja vaarantaa jousen kestävyyden.

Niin, minullahan on ollut HoBao Hyper 21 vetokäynnistinmalli nyt käytössä RC-kelkassa reilun vuoden. Sen voin sanoa ettei tehoa puutu - joskus toivoisin jopa hieman hillitympää kierroskäyttäytymistä kun kaasukahvan kanssa tulee oltua vähän turhan varomaton.

11
Polttisautot / HoBao kone
« : 16.05.03 - klo: 14.57 »
Vielä kun saisi koneeseen varaosia, niin olisi hyvä peli.

Kyselin jo pitkä aika sitten Sanderssonalta varaosaa koneeseen - yksisuuntalaakerin pesä halki - muttei osia Suomessa ole eikä mitään tietoa jatkotoimituksistakaan kerrottu (vaikka osanumerotkin toimitin). Valmistajakaan ei tietenkään suoraan varaosia toimita kun maassa on jo nimettynä nk. maahantuoja.

Koneessa on kyllä tehoa ja kiertoa - minulla se tosin on RC-kelkan nokalle istutettuna. Noita säätöjä saa kyllä ihmetellä - vaatii aikaa ja paljon kokeilua. Hyvä peli mutta varaosasupportti pitäisi saada jotenkinkaan pelaamaan.

12
Vapaa keskustelu / RC-moottorikelkka
« : 25.03.03 - klo: 14.58 »
Ei ole sopivaa foorumia löytynyt tuolle RC-moottorikelkallekaan.

Pyöriä siinä olisi kyllä kaivatut 4 kpl tuolla telaston rakenteissa mutta siihen moottoria lukuunottamatta ulkoiset yhtäläisyydet autoihin verrattuna sitten jäävätkin. Toki teknisissä osissa on paljonkin yhteistä.

13
Sähköautot / Valojen rakentaminen
« : 09.02.03 - klo: 14.02 »
Tässä yksi rakennelma Subarussa - voit saada siitä jotain vinkkejä:
http://www.geocities.com/kongasss/Subaru/Valot.htm

Arising Star:ssa on ja Four Star:in tulee radiolla kytkettävät laskeutumisvalot. Kytkentäkuvat tulee sivuille piakkoin. Kytkentään tarvitaan yksi flip-flop -piiri ja muutama oheiskomponentti - ei tarvita vanhoja servoja.
Samalla kytkennällä voit vapaalla vastarin kanavalla saada valot kytketyksi autoonkin.

14
Polttisautot / MegaForce ja talvi
« : 30.01.03 - klo: 09.31 »
Ari, suosittelen kyllä etuvastuksia noihin ledeihin.

Kirkkaat ledit ovat sen verran kalliita ja vastukset lähes ilmaisia, jotta sellaisen kannattaa juottaa suoraan johtimeen. Pari lediä voit kytkeä yhteiseenkin etuvastukseen.  
Käytän itse noissa valorakennelmissani jännitteitä 4.8V - 9V ja etuvastuksen pistän aina jännitteen mukaan.  Muista vielä, että erivärisillä ledeillä on erilainen kynnysjännite, joten viimeistään silloin joudut noita vastuksia tinailemaan.

Tarkista vielä käytämäsi ledin virta-arvo, ja sitten saatkin vastuksen arvon kaavalla: R = (U käyttö - U kynnys) / I.

15
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 24.12.02 - klo: 09.02 »
Tapsan ja Gonzon oloa rauhoittaakseni - samaa kastia ollaan iän puolesta - parkaisu ajoittuu kylläkin 60-luvun lopulle, mutta siitäkin ehtii kertyä jo 4x vuotta.

Pitää tunnustaa, että vihdoinkin oli hyvä tekosyy päästä harrastuksen makuun, kun poika tuli siihen ikään. Ilman poikaa olisi perusteluiden löytäminen Hallituksen hyväksyttäväksi ollutkin ylitsepääsemättömän vaikeaa - kauaskantoista suunnitelmallisuutta osoittanee tää polku ...


Hyvää Joulua - siihen ei olekaan enää yhtään yötä !!!

16
Polttisautot / Hajosi Vetokäynnistin
« : 23.12.02 - klo: 12.59 »
Vetarin narun voi kyllä vaihtaa.

Käys normaalissa rautakaupassa ja osta sieltä sellaista puna-valkoista (tai jotain muuta) linjalankaa. Sitä myydän kyllä vain 50 m rullissa, joten kerralla tulee hankittua katkeamisvarakin. Naru on erittäin kestävää ja samanpaksuista kuin alkuperäinen vetonarukin. Mittaa nykyisen vetonarun paksuun ennen liikkeeseen menoa, sillä vaihtoehtoja paksuuteen löytyy. Älä vain tee narusta niin pitkää, että vetäiset jousen loppuun, sitä ei sitten enää rautakauppahinnoin saa.

Itse tein useita naruja tuohon Hobao koneeseen RC-kelkkassa, kunnes kyllästyin toistuviin remontteihin ja vaihdoin vetarin tilalle adapterin ulkoiseen startteriin 6-kolo-akselilla "helikopterityyliin". Myös akkuporakone riittää.

17
Polttisautot / Sisälokarit
« : 15.12.02 - klo: 18.20 »
Kyllä sisälokarit kannattaa kiinnittää alustaan!

Itse kiinnitin ne kahdella ruuvilla - yhdellä edestä ja toisella takaa. Pohjalevyyn ja etu/takapuskuriin piti toki porata 3 mm reiät. Liimasin itse lokareihin epoxilla pienet palat paksummasta muovista, johon porasin vain 2.5 mm reiät, joten ruuvit tarttuu siihen hyvin.

Lokarit eivät saa vastata koriin - maalipinta ei sitä kestä!
Liimasin itse reunaan suikaleen vanhasta polkupyörän sisäkumista, joka tiivistää korin ja lokarin raon täydellisesti. Tuo kumisuikalekin kuluttaa hieman maalia, mutta ei sanottavasti.

Lokarit ei haittaa remontteja merkittävästi, koska ne saa kätevästi irti - vain kaksi PT-ruuvia. Iskunvaimentimen yläpään pitää kylläkin irrottaa lokarin asennuksen/asennuksen ajaksi. Minulla lisäksi haittana ovat nuo suuntavilkut aktivoivat mikrokytkimet, jotka tyntyvät lokarin läpi kohti ohjausniveliä.

18
Vapaa keskustelu / Moottorikelkka
« : 12.12.02 - klo: 09.21 »
Rc-poika: jos haluat tutkailla kelkan rakennetta, löydät jonkin verran kuvia kotisivultani tuosta Ameriikan poikain valmistamasta ArtAttackista.
(ps. kuvat saat isommaksi, jos poimit ne copy:llä esim. Paint:iin - en ole huomannut tehdä "klikkaamalla isommaksi" -toimintoa)

Lumi ei tule kuomun sisään. Veto on hammashihnalla - normaalin kytkimen jälkeen. Tela on kaksipuoleisin "nystyröin" varustettu ja 2.5" leveä.

Tein eilen muutoksen, jolla sain äänenvaimentimen siirrettyä kokonaan kuomun alle, joten kokonaisuus alkaa näyttää paremmin aidolta kelkalta. Etupään jousitus on jo uudelleenrakennettu - telaston edelleenkehittely vaiheessa.

19
Polttisautot / Startteriliitäntä
« : 07.12.02 - klo: 20.37 »
Tuolla samalla periaatteella (mutta koneen toiseen päähän) tein tuon oman sovitukseni:
vetokäynnistimen akselin vaihdoin samanpaksuiseen terästankoon, päähän jengat, siihen pätkä jatkomutteria ja siihen edelleen lyhennetty 6-kolopultin pätkä, jossa jengat kantaan asti. 6-koloavaimesta katkaisin L-kulman pois, ja se suoraan akkuporaan (ja/tai käsistartteriin).

On muuten käynnistys juhlaa verrattuna vetarilla nykimiseen (ja jatkuvaan narunvaihtoon).

20
Polttisautot / Startterikäynnistin
« : 28.11.02 - klo: 09.15 »
RcHullu tuossa pari viestiä aiemmin vertaili vetaria ja starttiboxia, ja valitteli ettei kaikkiin laitteisiin pääse starttiboxilla käsiksi.

Yksi vaihtoehto on tehdä oheinen ratkaisu:http://www.geocities.com/kongasss/ArtAttack/Varustelu.htm#Käynnistin

Jos vain koneen vetarin puoleiseen päähän on suora pääsy sivusta, on ulkoisen käsistartterin käyttö tuolla sovituksella vaivatonta. Lisäksi hehkua varten johto, eikä koppaa tarvita enää irrotella.

21
Polttisautot / kuvia(adm huom. 2,5MB! Ei modeemeille.)
« : 29.09.02 - klo: 00.01 »
Ovat estäneet suorat linkit - ilmeisesti.

Mutta kiertotie on - kun vaihdat osoitteesta "us.share" kohdan normaaliksi "www":ksi, pitäisi videon näkyä. Jostain syystä, kun tuota palstan linkkiä klikkaa, muuttuukin uuden ikkunan osoitekenttään www:n tilalle tuo "us.share".

22
Polttisautot / kuvia(adm huom. 2,5MB! Ei modeemeille.)
« : 27.09.02 - klo: 22.48 »
Kokeilenpa kirjoittaa ekaa  :oops:  viestiä tähän foorumiin ja samalla kokeilen onnistuuko auton esittely pienellä videopätkällä - siis osaanko laittaa tuon lainauksen oikein ja hyväksyykö se .mpg-formaatin.

Ei näyttänyt esikatselussa toimivan, joten poimi linkki ja käytä suoraan: http://www.geocities.com/kongasss/kuvasivu/Etupihan_kiihdytyksia.mpg

Kärryllä on mukava päristellä hämärtyvinä syysiltoina  :D - siinä vihje #1

Sivuja: [1]