Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JuhaS14

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 7
1
Kilpailijoiden kanava / FTT stanukoneen välitys?
« : 12.02.19 - klo: 14.54 »
Ei muistikuvia enää, millä välityksellä pitäisi ajaa? 3.7-3.8?

2
Kaikille jotka mutisee suomen tuomarityöskentelystä suosittelisin menee ajamaan yhden KV-kisan. Suomessa oppii HYVÄN tuomarityöskentelyn takia varomaan liikaa ja on aika kulttuurishokki mennä ekaa kertaa ajamaan KV-kisoihin.

3
Rata näytti suht tekniseltä muihin ETS-profiileihin verrattuna. Vai antoiko videokuva vääristyneen vaikutelman?

Rata oli kiva ajaa ellei toi pitoainesotku olis tehnyt renkaista niin sotkuisia että 2 minuutin kuluttua perä välillä lähti aika mystisesti alta kun renkaat tulivat niin lämpimäksi ja sotkuiseksi.

Hienot kisat oli muuten, ainoa miinus tosta pitoaineesta joka ei musta ainakaan ollut kovin hyvä. Ihme spinnailuja tuli välillä.

4
Herää kysymys, mikä tiimi houkuttelee kolminkertaisen maailmanmestarin :roll:


Tää lienee aika helppo arvata :)

5
Söderholm ja Kuusinen valmistautui myös hyvin kilpailuun, toissa päivänä pakattiin autoja ja niissä oli vielä viime vuoden kisan finaalirenkaat alla!

Kovaa ajoa!

Viljami veti kyllä hienosti!

6
Tulokset / Vs: EUROPEAN CHAMPIONSHIP 2015 - 1/10 TOURING
« : 28.08.15 - klo: 14.36 »
EM-kisat on myös menettäneet arvostusta ETS:n tulon jälkeen, aika moni pitää ETS:n voittoa todellisena "EM"-statuksena.

7
ETS:ssä ei ole alipainoa formuloissa, mutta suomessa olisi hyvä olla koska verrattiin kahden samalla sähkösetupilla olevan Yokomon ja CRC F1 auton painoeroa ja se oli yli 100g CRC:n hyväksi. Yokomossa oli vielä kaikki mahdolliset painoa säästävät viriosat mitä rahalla sai kiinni.

ETS säännöissä on kyllä merkitty 1050g vähimmäispainoksi ja lisäksi on 190mm enimmäisleveys.
Kun autoja talvella punnittiin niin kaikkein keveimmät on vähän alle 1050g.

Se on sitten nyt lisätty sinne toi painoraja, aiemmin sitä ei ollut ollenkaan (tän kauden avauskisassa).

Edit. näköjään tullut sinne lisäys, kauden avauskisassa sitä ei vielä ollut.

8
Formuloitsijat, kommentoikaa ja antakaa tarkennusta sääntöihin mikäli tarve. Päivitän jossain vaiheessa ohjeistoon, että EFRA/ROAR -speksin mukaiset koneet sallittu (pl.Trinity/Epic).

Halutaanko F1 sarjaan kiinteät numerot?

ETS:ssä ei ole alipainoa formuloissa, mutta suomessa olisi hyvä olla koska verrattiin kahden samalla sähkösetupilla olevan Yokomon ja CRC F1 auton painoeroa ja se oli yli 100g CRC:n hyväksi. Yokomossa oli vielä kaikki mahdolliset painoa säästävät viriosat mitä rahalla sai kiinni.

9
Formulat kulkee suurinpiirtein samaa kierrosaikaa stanujen kanssa 21.5t koneella.

Me mitattiin mun ETS-setupissa olevan formulan huiput samoiksi kun poroluokan turistin tiksin radan pääsuoralla, eli yllättävän kovaa se menee sillä 21.5T koneella.

10
Tulokset / Vs: Euro Touring Series R6 Trencin/ SK Final
« : 28.06.15 - klo: 15.51 »
Formuloissa Karri sijoittui 14 lopputuloksissa, hyvä nousu! :)

11
Tulokset / Vs: Euro Touring Series R6 Trencin/ SK Final
« : 27.06.15 - klo: 18.01 »
Karri ajoi B-finaaliin ittensä formuloissa.

1      David Ehrbar   310   2:155, 3:155 [1:155]   DE   Serpent F110 SF2               Details
2      Jan Ratheisky   306   2:153, 3:153 [1:150]   DE   Xray X1   Handout   Xray   Handout   Sanwa   Details
3      Mike Gosvig   304   1:153, 3:151 [2:148]   DK   XRAY X1   Lrp   Xray   Handout   Sanwa   Details
4      Herbert Weber   304   3:152, 1:152 [2:119]   AT   CRC WTF1   21,5   Montech   Ride R1      Details
5      Jacques Libar   301   1:151, 2:150 [3:143]   LU   XRay X1   HOBBYWING   MONTECH   RIDE   SANWA MT4   Details
6      Martin Hofer   299   2:151, 3:148 [1:146]   DE                  Details
7      Jan Bohlen   297   2:149, 1:148 [3:147]   DE   Xray T4   Hobbywing   Xray   Ride   Sanwa m12   Details
8      Cyril N'diaye   296   3:149, 1:147 [2:146]   FR                  Details
9      Jérémy Limoges   294   1:149, 2:145 [3:126]   FR   XRAY            Sanwa M12   Details
10      Jitse Miedema   293   2:147, 3:146 [1:90]   NL   Xray X1   hw 21.5   Xray/ Castrol F1   handout   Sanwa M11X   Details
11      Tony Mur   290   3:150, 2:140 [1:135]   ES   MD racing      blitz         Details
12      Matteo Berlincioni   288   3:144, 1:144 [2:131]   IT                  Details
13      Davide Carbone   286   1:145, 3:141 [2:117]   IT   Xray X1   HW   Montech   RIDE   Sanwa   Details
14      Tobias Schuster   286   2:144, 3:142 [1:142]   DE   Serpent F110   Handout            Details
15      Markus Wurmhöringer   281   2:142, 3:139 [1:133]   AT      hobbywing   Montech   ride   Sanwa   Details
16      Martin Reiser   277   3:145, 2:132 [1:131]   DE                  Details
17      Karri Salmela   276   3:140, 2:136 [1:105]   FI                  Details

Formuloissakin 90 kuskia.

12
Tulokset / Vs: Euro Touring Series R6 Trencin/ SK Final
« : 25.06.15 - klo: 17.08 »
Karri vetää formulaa myös siellä aika kovaa. :D

1      Jitse Miedema   1:08.259   1   NL   Xray X1   hw 21.5   Xray/ Castrol F1   handout   Sanwa M11X   Details
2      Jan Ratheisky   1:08.793   1   DE   Xray X1   Handout   Xray   Handout   Sanwa   Details
3      David Ehrbar   1:08.819   1   DE   Serpent F110 SF2               Details
4      Herbert Weber   1:08.831   1   AT   CRC WTF1   21,5   Montech   Ride R1      Details
5      Martin Hofer   1:09.075   1   DE                  Details
6      Olivier Bultynck   1:09.364   1   BE   VBC Flash 04         Ride   Futaba   Details
7      Mike Gosvig   1:10.060   1   DK   XRAY X1   Lrp   Xray   Handout   Sanwa   Details
8      Cyril N'diaye   1:10.179   1   FR                  Details
9      Matteo Berlincioni   1:10.204   1   IT                  Details
10      Martin Reiser   1:10.707   1   DE                  Details
11      Eric Mulder   1:11.302   1   NL   Xray X1   Handout   Xray   Ride   Futaba 4PL   Details
12      Jacques Libar   1:11.356   1   LU   XRay X1   HOBBYWING   MONTECH   RIDE   SANWA MT4   Details
13      Francesco Martini   1:11.384   1   IT   Xray   HobbyWyng   Montech         Details
14      Christian Schneider   1:11.544   1   DE                  Details
15      Karri Salmela   1:11.559   1   FI               

Ottaen huomioon, että se haki auton multa lainaan sunnuntaina, eikä ole ajanut sillä metriäkään ja luokasta 0 kokemusta niin vetää lähes samaa vauhtia tässä vaiheessa kun noi formulatiimijäbät. Nopein CRC heti tiimikuski Weberin jälkeen.

13
Tulokset / Vs: Lopputulokset Ratapolttis SM Hyvinkää
« : 07.06.15 - klo: 21.26 »
Kiitos kivoista kisoista! Järjestelyt toimivat moitteetta ja jotenkin sähköturistipuolen tiukkapipoisuus loisti poissaolollaan. Suosittelen ehdottomasti kaikkia kokeilemaan TP-10 -luokkaa, pitkästä aikaa oli ratapuolen kisoissa suomessa oikeasti kivaa.

Ainoa minus semifinaalien sateesta, mutta sille ei liene kukaan oikeen mitään. Omalta osaltani driftaaminen liukkaalla ei oikeen toiminut ja ensimmäiseksi finaalista tippuneeksi päädyttiin, toivotaan että ensi kisassa vähän parempi onni. :)

14
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 12.04 »
Vain yksi on kommentoinut ajojärjestely viri la tai su, mutta hänkin ilman mitään perusteluita. Voisko joku esittää pätevämpiä perusteluita (kuin se että näin on aina ennekin tehty) kuin minä, miksi viriä ei kannattaisi ajaa sunnuntaina kun pitoa on enemmän?

Mielellään viri / poro samana päivänä, muuten mulle ihan sama.

15
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 11.55 »
Renkaat: Talvella vaihtoehdot pitäisi olla ainoastaan Lrp tai se kumi millä ajetaan ETS-sarjaa. Se, että testataan 10 sarjaa/ehdokas on valmistajan tai maahantuojan rahojen tuhlausta. Ja jos renkaat ei ole vielä tuotannossa, niin se on muutenkin turhaa, sillä ikinä esisarja ei vastaa tuotantoa. Se on todettu jo moneen kertaan. Viime talven testirengas muistutti ominaisuudeltaan huippurengasta, mutta tuotantorengas oli täysin eri rengas. Rengas kootaan kolmesta osasta eli kumi, vyö ja liima, jos joku näistä muuttuu, niin renkaat on erilaiset. Lisäksi tulee insertti ja vanne, mitkä vaikuttaa myös huomattavan paljon. Joku jos on ollut tuotannon kanssa tekemisessä mukana tietää sen, että muutoksia saattaa tulla.
Sama oli MM-kisoissa, jossa versio 4 oli viimeinen.
Eli 2 vaihtoehtoa ja kisajärjestäjä ottaa ne sieltä, mistä parhaiten saa.

Mä kannatan myös ETS-sarjan renkaita, mielellään myös stockissa moottorit/säätimet samat.

16
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 11.46 »
Kannatan siis goosin ehdotusta jossa AKK tilaa noi renkaat, tolla varmistettaisiin tasalaatuisuus / harrastelijoiden hinta/laatusuhde ja renkaiden saatavuus.

En tiedä mitkä olosuhteet 1/12 kisoissa on, lienee Suomessa ainakin aika kuollut luokka joten miksei nyt puhuta 1/10 turistista ja sen olosuhteista. Rengas aina samaksi kun ETS jossa ne on testattu huomattavasti isommissa ympyröissä, myös stock-moottorit ja säätimet olisi hyvä apinoida sieltä.

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 11.10 »
Kirjoituksessani oli kyse matolla ajettavista kisoista, joten asfalttiratojen kuntoon en ota kantaa. Uudessa kaupungissa ajetaan vain asfaltilla.

Eli susta siis suomen matto-olosuhteet on täysin ylivoimaiset vrt. kansainvälisiin kisoihin ja tästä syystä suomalaiset ei pärjää maailmalla, koska on ajettu maailman parhailla matoilla & maailman parhaissa olosuhteissa?

Yks asia mitä mä voisin sanoa että on suomessa hyvää on ajokulttuuri / tuomarilinja.

Yleisesti mitä vois parantaa:

-Lähes joka vuotinen rengassekoilu - Tulee nyt mieleen ainakin mustaavat Xenonit jotka oli sitten ihan eri renkaat millä ajettiin, nää Volantet joilla jokainen suomen huippukuski sanoi "ei tartte ajaa" irtoavine liimoineen / jatkuvasti muuttuvine pitoineen.

-Stanupuolella moottorisekoilut (Nykyisin käytössä oleva lienee tosin ihan ok)

-Yleisesti ottaen tulevan kauden laitteet voisi olla aiemmin tiedossa: Aina renkaiden, koneiden, yms. saatavuus menee viime tipalle

-Katsastukseen menevä aika muutenkin tiukassa aikataulussa

-reseedaukset käyttöön

Mattoradat/mattokisat pääasiassa hyviä tosiaan, mutta en nyt siltikään niitä rankkaisi olosuhteiltaan ETS-mattokisoja paremmaksi. Mattolaadut keskimäärin ETS parempia kun suomen radoilla.

Ei siis ole tarkoitus nillittää, mutta jos lajiryhmä tosiaan väittää, että suomessa olosuhteet on paremmat kun kv kisoissa pääasiassa ja tästä johtuu ettei suomesta päästä kv-kärkeen koska suomessa on liian hyvät olosuhteet, niin jonkun näköinen reality check olisi ehkä syytä tehdä ja miettiä kriittisesti miten hommaa voi kehittää, vaikka toki moni asia suomessa on jo hyvin

18
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 03.08 »

Suomessa on ajettu keskimäärin huomattavasti paremmalla renkaalla ja paremmissa olosuhteissa (tasaiset radat, kunnon matot) kuin joilla isommat kisat euroopassa turistiluokassa ajetaan. Siinä on varmasti myös yksi syy siihen, mikä on pudottanut suomalaisia pois kärjen tuntumasta touringkisoista, poislukien Viljami, Joel ja Juho = "unelmaolosuhteissa" kun treenaa niin voi tulla järkytyksenä että renkaat eivät aina olekkaan pyöreitä.



 :afro:

Mä oon ajanut pari ETS-kisaa (Tshekki, Saksa) ja DHI Cupin. Ainakin nämä olivat ihan "kilpailukykyisiä" "suomen unelmaolosuhteisiin verrattuna", ajoin myös kerran Raision vai Uudenkaupungin radalla kisaa missä joutui lopettamaan treenaamisen kesken kun radassa oli niin syviä monttuja että pohjalevy kului lähes puhki.

Tästähän vois tehdä ihan vientituotteen ulkomaille ja voitais kaupallistaa se: suomen rengas-, kone- ja unelmaolosuhde-konsultointia. Pistäkää harkintaan sinne lajiryhmään niin voitaisiin varmaan näillä tuloilla rahoittaa pari uutta unelmaolosuhderataa suomeen.  :afro:

Kaikki kunnia / kiitos, että suomessa on pidetty hyviäkin kisoja, mutta tervettä itsetutkiskelua / tutustumiskierros 2010-luvun kv touring-kisoihin olisi hyvä suorittaa jos kutsuu Suomen olosuhteita unelmaolosuhteiksi.

Noista 3 em. mainitusta kuskista kukaan ei kisaa fintrack-sarjassa vaan ovat valinneet nämä "huonompitasoiset" ja huonompiolosuhteiset ETS/DHI/LRP Masters/Reedy Race -kisat jostain syystä.

19
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 03.06.15 - klo: 03.24 »
Tyhmä kysymys:

Miksei suomessa voitaisiin siirtyä yleiseurooppalaiseen malliin jossa ajetaan vaan stockkia (13.5T) ja viriä - tämän lisäksi formulaluokka (simppeli entry-luokka) (joka toimisi ponnahduslautana myös mattoautoihin (-> Toisi varmasti enemmän harrastajia sinnekin).
 

20
Semmoinen toteamus ensi kauteen: Voisiko ensi vuonna avauskisaa siirtää viikolla tai kahdella eteenpäin kisakalenterissa? Ei tässä muuta, mutta laitteiden kanssa tullut hieman kiire varsinkin niille jotka luokkaa aloittelee: Itse sain auton esim. hieman yli viikko sitten ja joidenkin tavaroiden suhteen on ollut vähän kaivamista mitä luokkaan tarttee kun kauppiailla niitä ei esim. ole ollut :) Palvelisi varmaan niitä jotka luokkaa aloittelee ja ehtisivät hieman treenaakin ennen kisaa ensi kautta ajatellen.

21
Mä tuun ajaa, mulla vaan vähän ongelmia Kitin kanssa. Laitoin YV:n Kypakille.

22
Monesti kun täällä nostetaan isoimmaksi syyksi nuo kustannukset niin siinä vähän tätä sivuava artikkeli:
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014112218731585_pr.shtml

Artikkelissa mielestäni hyvä maininta:

"- Silloin kun seurat eivät tarjoa mahdollisuutta harrastaa lajia murrosikäisenä pari kertaa viikossa, vaan keskittyvät vähintään 220 kertaa vuodessa tapahtuvaan kilpaurheiluun, seurat käytännössä heittävät suuret määrät vielä lajista kiinnostuneita nuoria pois harrastuksesta."

Mikä sivuaa vähän täälläkin käytyä keskustelua.

23
Mä juuri ainakin tuolla sanoin lupautuvani hommaan toteuttamaan sitä, mutta tässä olisi nimenomaan tärkeää valita se yhteinen sävel millä tuota markkinointia aletaan hoitamaan. Jos jokainen tekee vähän omaa juttuaan sillä tavalla kun tuntuu niin se ei näytä tuonne maailmalle päin välttämättä kovin järkevältä tai tuota kovin järkeviä tuloksia.

24
Mielestäni isoin ongelma koko lajille on tosiaan tällä hetkellä markkinointi. Sitä ei oikein järjestelmällisesti tehdä lajin sisällä yhdenmukaisesti - On sitten kyse offroad- tai onroad-luokista. Siinä ei ole myöskään mitään viiden vuoden pläniä.

RC10 on mielestäni koko harrastuksen "etusivu" nykyisin Suomessa ja yksi asia voisi miettiä on jonkunlainen budjetti RC10n kehittämiseen (lue mainostus / foorumihöpinän lisäksi artikkelit (muistaakseni ennen tämmöisiä etusivulla oli? Kisaraportit yms) sekä yhtenäinen Facebook-sivusto teeman "RC-Autoilu" alle jota mainostetaan "ilmaiseksi" ja ihan oikealla rahalla. Esimerkiksi Facebookissa voidaan mainontaa aika edullisesti kohdistaa juuri tietyn ikäisille, tietyille paikkakunnille ja tiettyyn sukupuoleen - ( Lue junnut ja isit ).

Toinen juttu on mediasuhteet, niiden hyödyntäminen on kovin olematonta. Mulla esimerkiksi on suhteet saada hyvälaatuisia juttuja läpi ja saada myös toimittajia paikalle radiosta/telkusta/lehdistä, se mitä kannattaisi miettiä on mitä näille esitetään: Onko se yksittäinen sponsorikuski kertomassa miten ajaa KV-kisoja (kuten suurin osa näkemistäni harrastusta käsittelevistä lehtijutuista on ollut) vai ihan suoraan kisaraportit. Tämä vaatii vähän vaivaa ja kirjoitamista, että jokaisesta kisasta lähettäisiin vähintään paikallislehtiin "ilmaissisältöä" eli suht valmiiksi kirjoitettu artikkeli tai paikallinen media kutsuttaisiin mukaan aina - oli sitten kyseessä kerhokisa tai "virallinen".

Kolmas: Vanhoista olemassa olevista kuskeista kiinni pitäminen: Eli sähköpostirekkari lajiryhmän käyttöön kaikista 3-4 viime vuoden aikana osallistuneista kuskeista ja tiedotusta sekä ennakkohehkutusta. Uskokaa tai älkää niin ihmiset tulevat jos heitä "painostetaan", muistutellaan ja kutsutaan paikalle, pelkkä RC10 ei ole mielestäni riittävä kanava tähän. Yleisestikin tiedotukseen hyvä lisäkanava myös kilpailijoille voisi olla Lajiryhmän virallinen FB-ryhmä, koska osaa lukee RC10 satunnaisesti, sen sijaan facebookissa monet notkuvat jatkuvasti.

Tuo seurakuntien puuttuminen on itseänikin pistänyt silmään - -90-luvulla suurin osa kerhoista oli SRK-loppuisia, joissa seurakunta tarjosi tilat harrastukseen ja rahat mattojen yms. hankintaan.  Kannattaisiko seurakuntia alkaa painostaa?

Itse voin auttaa kyllä markkinoinnissa, koska sitä jo työni puolesta teen. Ehdottaisin RC-autoilulle erillistä markkinointiosaston perustamista johon valittaisiin joukko harrastajia eri puolilta Suomea, se voisi mielestäni olla täysin erillinen lajiryhmästä, mutta toimia heidän apunaan, jolloin lajiryhmä voisi keskittyä itse sääntöjen ja byrokratian pyörittämiseen.

Junnujen houkutteleminen mukaan on musta prioriteetti #1. Tällä hetkellä tilanne on se, että 10 20-30 vuotiasta kohden on yksi 10-15 vuotias ainakin PKSRCA:lla ja ikävä tosiasia on, että 10 vuoden kuluttua laji on kuollut tätä menoa, jossei jotain aleta tekemään. -90 luvulla suhde oli 90% junnuja ja 10% vanhempia kuskeja.

Mä en oikeasti usko että tämä laji on tällä hetkellä niin kallista kun vedotaan tohon finanssipolitiikkaan koko ajan, ajaminen kilpaa on tänä päivänä huomattavasti halvempaa kun lamavuosina tai vielä 10-vuotta sitten, jolloin akku-, rengas- ja moottorikustannukset olivat moninkertaiset nykypäivään verrattuna. Tämä laji on mun mielestä suhteellisen halpa jos verrataan oikeastaan mihin muuhun vaan nykypäivän lapsien harrastuksiin: Jääkiekko esimerkiksi on huomattavasti kalliimpaa käsitykseni mukaan. Väittäisin, että lähes tulkoon "parhaan laitteiston" yhteen luokkaan saa tuhannella eurolla, ei sitä voi nyt ihan kauheen kalliina pitää esim. motocrossiin, kartingiin, jääkiekkoon, tietokonepelaamiseen tai mihin muuhun oikeestaan verrattuna.

25
MENOPUOLI : eli mitä PA maksaa AKK:lle..

1. a)Seura maksaa 170€/vuodessa jäsenmaksun
- kuinka moni seura sitten on pelkästään PA seura on toinen juttu

1. b)Jokaisesta lisenssin omaavasta kuskista joka on täysi-ikäinen menee AKK:lle 10,5€/nuppi/vuodessa, alle 18v lisenssin omaavista saa maksaa 2€/nuppi/vuosi

1. c) hetkonen... PAKOSTA ei mene noin! Jos seura antaa AKK:n hoitaa kokonaan oman jäsenrekisterinsä ja oman yhdistyksensä jäsenlaskut, niin luulen että silloin seura maksaa automatic AKK:lle jokaisesta jäsenestä 1.b) kohdan mukaisesti
( tästä asiasta en ole sata varma, mutta 90%).
-periaatteessa tuohon AKK:n jäsenrekisteriin pitää kuulua, mutta se miten sen sitten oma yhdistys hoitaa on eri juttu. Omalla osallani olen ARH:n jäsenet kirjannut AKK:n rekisteriin "ilmaisjäseniksi", jolloin me saamme kerran vuodessa laskun, jolla maksamme vain sen mukaan keillä on lisenssi. Muutama muukin rivijäsen on ARH:lla mutta ne ei ole AKK:n jäsenrekisterissä.

= noista yhteenlaskemalla sitten saisi summan joka menee tuon jäsenmaksun kautta AKK:lle

2. Lisenssi maksaa

2 a) PA lisenssi maksaa 27€ ja on siis kalenterivuodeksi
--- ainakin ennen vanhaan, kun konttorilla oli vakuutuksista tietävä kaveri niin lisenssistä pystyi saamaan palautuksena vakuutusosuuden, joka oli luokkaa 10€ jos oli näyttää toteen että on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus voimassa, saman kalenterivuoden.
-- täten PA lisenssille jäisi hintaa luokkaa 17€ AKK:n kassaan
= PA lisenssimäärät saa kyllä varmaankin konttorilta, niistä sitten saa tuon summan

2 b) RC autoja koskeva EFRA lisenssi maksaa 51€
--- tästä mulla on semmonen käsitys että tuon AKK:n maksaa lyhentämättömänä EFRAlle
--- EFRA vaatii, että jokaisessa maassa on "kattojärjestö" jonka kautta kaikki maksut hoidetaan. AKK on EFRAn jäsen ollut vuodesta xxxx jotain. EFRA ei muistini mukaan kahta kattojärjestöä samasta maasta hyväksy. Joten siinä uudelle organisaatiolle oma haasteensa jos haluaisi perustaa oman organisaation ja haluaisi EFRAn jäseneksi.  Tietääkseni EFRAn "kautta" menee sitten myös IFMAR jutut"?" - kertokoon vaikka Jussi tarkemmin, ettei tule kovin paljoa väärää tulkintaa itseltäni, on kuitenkin vanhaan historiaan pohjautuvaa mielikuvaa.

3. Kilpailun maksut
- Jokaisesta SM statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 94€/kilpailu
- Jokaisesta kansallisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 52€/kilpailu
- Jokaisesta alueellisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 31€/kilpailu
= sitten vain laskemaan kaikki kisat ja tuosta hinnat niille saadaan tämä euro määrä pihalle

Tuossa siis kaikki mitä PA maksaa AKK:lle, muuta ei just nyt tule mieleen....


Mitä sillä rahalla saa TULOPUOLI :

4. RC EFRA
--- AKK on jäsen ja maksaa kaikki EFRAlle menevät kulut. mm. aikaisemmin ainakin oli vielä eri maksut jokaiselle "luokalle" lisäksi. Tämän rahasumman varmaan saa kaivettua tai jos tietää kaikki noi pilku pystyy sen niistä laskemaan. EFRAn sivuilla varmaan on myös kaikki maksut mitä ne haluaa"?"

5. AKK maksaa lajiryhmän jäsenille kulut aiheutuvista kokouksista. Matkakulut, tilat, ruokailut.
- ensi vuodelle oma ajatukseni on, että f-2-f kokouksia ei pidetä kuin järjestäytymiskokous ja sitten koulutuspäivien yhteydessä. Ennen vanhaan niitä oli perinteiset 4kpl/vuosi. Sen lisäksi tullaan pitämään puhelinkokouksia ennen kesää ja kesän jälkeen.
- välissä pidetään sitten eri asiakokoukset puhelinpalavereina luokkayhteyshenkilöiden kanssa
-- luonnollisesti noista ei makseta mitään, vaan tehdään vapaaehtoispohjalta niiden kanssa, joilla on ihmeellinen halua tehdä työtä meidän kaikkien eteen..

6. Valmis byrokratia
6 a) - webbisaitti: jäsenmaksupalvelu, jäsenrekisteri, kilpailutieto järjestelmä, lisenssijärjestelmä
6 b) - oma lajikoordinaattori, ei ole 100% PA:ta tekevä. Mutta eipä niitä erikseen tunteja lasketa. Tehdään mikä on tarpeen, minkäkin lajin eteen.
6 c) - tiedottaja : itse seuraan esmeks URA puolen EM/MM kisoja hyvinkin aktiivisesti, joskus jopa niitä järjestäen. Olen etukäteen AINA valmistautunut : Pistänyt menemään tiedotteen lajikoordinaattorille ja tiedottajalle että ovat varuillaan "pian on tiedotettavaa". Sitten kisojen edetessä olen heitä emailillä pommittanut ja kertonut missä mennään, mikä oli tulos. Kun vain ITSE näkee vaivaa oman lajinsa eteen ja tekee valmistelevaa työtä niin meidän Tiedottaja on erittäin hyvin mukana ja pistää sitten meikäläisenkin tiedotus tusaukset painokelpoiseen kuntoon ja pistää ne eteenpäin! Se tarttee vain sen oman vaivan..
6 d) Mestarien ilta ! oman summansa sekin maksaa. Toki tiedän että toiset tätä arvostaa ja toiset ei arvosta. MUTTA sen kautta on loistava mahdollisuus saada myös Suomalaista PienoisAutoilua koko AKK:lle näkyviin sekä paikalla olevalle lehdistölle!

6 e) EDUT :
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/sopimuksetjajasenedut/
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
-- Teosto
-- Lisenssin Pohjolan tuplaturva vakuutus
-- Kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus
-- Turvallisuus yms. ohjeisto

TULOS ?
- noi menot kun laskee yhteen ja tiedossa olevat selkeät rahalla mitattavat asiat, niin jäljelle jää sitten summa joka menee tuohon byrokratia osuuteen... se miten itse kukin sitten tuota arvostaa on toinen asia. Mutta se joka hamuaa omaa organisaatiota saa ainakin tuosta hyvän viitteen, mitä kaikkea tulee olla...

Tuossa tämän päivän aivoituksia... joskos näillä jo pian saa nimimerkeille ihan oikeita nimiä tietoon ;-)

Kaivan noi muutamat muutkin asiat tuolta vielä ...

Mun laskujeni mukaan AKK:lle siis noin ~20 000€ luokkaa vuodessa pienoisautoilijoiden toimesta - Ellei enemmänkin. PKSRCA maksaa AKK:lle jäsenistään kuulemma jo 4000 euron luokkaa per vuosi,  tähän päälle muiden kerhojen lisenssikuskit (olisiko samanlainen kakku noin 4000€ (?) plus lisenssit ja kisat niin reilussa 20-25k€ pyörittänee?

Toi 25 000€ on musta aika iso raha vastineeseen nähden. Vakuutus tuskin maksaa jos koko sarjalle ottaa 2-3 euroa enempää per kuski näinkin vähäriskisessä lajissa. Jäsenrekkarin, nettisaitin, yms. pyörittäminen ei hirveetä energiaa vaadi (yhden suomen isoimman autokerhon jäsenrekkaria ja nettisivustoa pyörittäneenä voin sanoa).

Väittäisin että noilla jäljelle jäävillä rahoilla saisi tehtyä aika paljon parempaa markkinointia lajille kun AKK tekee, lisäksi tuo EFRAN systeemi on helvetin jäykkä, jos nyt mietitään että nyt tehdään päätös niin se on aikaisintaan 1.1.2016 voimassa jossakin asiassa. Lisäksi ylimääräinen byrokratia ja se että kisoihin olisi helppo tulla kun lisenssipakkoa ei olisi.

26
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 22.11.14 - klo: 14.05 »
Eläkää ny puhuko mistään japanilaasista riisikulhoista ja mersuista bemarin kans samas lausees. Sehän on suorastaan loukkaavaa  :laugh:
Ei vapaastihengittävään saa millään ohjelmoinnilla 80 heppaa lisää  :wink: Yleensä ohjelmoinnilla saadaan tehoalue paremmaksi esim, tämän e92 m3 kohdalla voitaisiin paras tehoalue saada hiukan matalemmille kierroksille. Se on aina yhtä hauskaa lukea amiksien tekemiä bemari ilmotuksilla kun esim. joku e36 325 niin siellä on tehoiks ilmoitettu 220-230hv ja isolla sit lukee et autossa lastu!!! Todellisuudes nämä lastut varsinkin niin sanotut valmis lastut jotka ei ole autokohtaisia ( saa 30-40e ebaysta ) niin niistä ei ole v*ttuakaan hyötyä  :laugh: Asia on sitten täysin eri jos ahdettu auto kyseessä joissa näistä ohjelmoinneista on tehollisestikkin oikeasti hyöytyä.
Ja se mitä RS5:ses on enempi tehoa ku e9x m3:ses nii katoaa täysin sinne nelivedon syövereihin. Sen verran on kovempi tuo tehohäviö nelivedossa vrt. takavetoon  :smiley: Nelivedot kuuluu maastoautoihin , ei sporttisiin autoihin  :smiley:

Täähän on vain minun mielipide joten ei herneitä kiitos :))



Itseasiassa tuohon saa noin 40 heppaa lisää vaihtamalla Akrapovicin putkiston, kaverilla samanlainen johon muutettu ja dynotettu. AInoa vaan että tuo ks. putkisto maksaa muistaakseni 6000-7000 euroa.  :afro:

https://www.akrapovic.com/#!/car/products?brandId=19 - Tuo putkisto on taideteos.

Mun kaverilla on tommonen RS5, Audit ei oikeen mua vakuuttanut, ei sekään vaikka ihan kivalta autolta näyttää. Lexuksen IS-F on itseasiassa helvetin hieno auto,kannattaa käydä joskus kurkkaamassa. 

27
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 21.11.14 - klo: 23.47 »
Mitäs tollases ämmässä on potkua, 300hv ?

Ei riitä läheskään, 420 vakiona irtoo. Jos on pientä ohjelmointia niin lähempänä 500 hevosta

Itse en sitä M4 ostaisi. Ruman näkoinen jotenkin, tai ei ainakaan omaan silmään jostain syystä miellytä. C63 AMG coupena olisi parempi vaihtoehto

Mä kävin tota C36 AMG:ta ajamassa kun M3:sen hommasin ja jotenkin se vehje ei oikeen vakuuta, se on hitaampi ainakin TopGearin mukaan kun M3 E92. Itsellä on kanssa vähän ristiriitaiset tuntemukset tosta M4:sta - Toisaalta ihan jees että uus malli tuli, mutta se konevalinta ei sytytä nyt kun on päässyt ton vapaastihengittävän kasin makuun. Nissan GTR on toinen vaihtoehto mitä täytyy vakavasti tutkia, ehkä myös Lexuksen IS-F. CLS AMG olis sitten jo hieno, mutta hinta kipuaa aika reilusti...

28
Hupaisaa että koko keskustelu menee kaljan ympärille ku se oli selkeesti heitetty röllin toimesta oikeen täkyksi.

Miksette keskity olennaiseen mikä on Juhan toimesta nostettu jo 2x esille:

Paljonko menee AKK:lle ja mitä sillä rahalla saadaan.
Näköjään viime vuoden rahoilla ei saatu "mitään" koska ei ollut ketää joka pitäisi PA porukasta edes huolta. Mikään ei siis pakota että kisoja ajetaan AKK:n alaisena jos ei harrastajat näin halua, toki AKK:n tuottamat palvelut pitää silloin korvata tai jättää pois. WJ ja SC Cup esim ajetaan AKK:n ulkopuolella.

Olisi hyvä jos lajiryhmästä kerrottaisiin tarkemmin:
1) paljonko rahaa vuodessa menee AKK:lle
2) mitä palveluita AKK tarjoo sillä rahalla
3) mitä AKK on tehnyt tai tekee tulevaisuudessa lajin eteen.

Itse tiedän osan mitä tarjoovat, mutta ei haittaisi että asia kerrottaisiin kunnolla, jotta _kaikki_ harrastajat ymmärtävät mitä ostetaan ja myydään.

Hyvä, että joku ymmärsi pointin. Itselleni tää AKK:n asema on ainakin melko outo. Me kaikki harrastajat maksetaan sinne rahaa ja sinne menee muutakin rahaa, homma toimii jäykästi ja aloittelijoiden on vaikea päästä kisoihin (tää on tullut monta kertaa esille, että monet ei ymmärrä tuota lisenssipolitiikkaa, en oikeen ymmärrä minäkään, vakuutukset kilpailijoille saisi otettua paljon helpomminkin esim. kisajärjestäjän toimesta - Tuskin se ees paljon maksaisi).

Kalja nyt on ihan toisarvoinen asia ja mulle on ihan sama onko sitä vai eikö ole. ETS:ssä on ja taisin koko viikonlopun aikana peräti 2 kaljaa juoda.

Mun oma fiilis et AKK jarruttaa enempi osallistujämääriä kisoissa kun tuo niitä lisää. Ja ainakin mielummin itse suuntaisin mun rahani lajin kehittämiseen kun jonkun kartingin tai AKK:n toimistotädin palkkaan.

Itseäni siis kiinnostaa paljonko seurat / lisenssit / yms yhteensä tuovat pienoisautoilijoiden rahaa AKK:lle ja mitä sillä saadaan?

29
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 21.11.14 - klo: 15.34 »
Tommosella M3 E92 toistaiseksi ajellaan.

Jossain vaiheessa varmaan vaihdetaan M4 todennäköisesti lähitulevaisuudessa..

Onkos sulla ees ajokorttia?  :shocked:

Joo saan takas tossa parin päivän päästä taas :D

30
Joo taisi mennä ohi.
Eli mielestäsi kaljaa pitäisi saada kisapaikalla ja vapaasti saa kaikki juoda ja tällö saadaan lisää kuskeja kisoihin koska sen jälkeen kuin kaljaa vetää niin kisailijoista tulee rennommpia ja katsastusmiehet ovat löysempiä katsastuksessa kuin on kaljahuurussa.
Eli kysymys Juha.
Pitäiskö mielestäsi kaljaa saada kisapaikalla tai muuta päihteitä.
Ja älä vertaa viina lihaan.
Jerzi

Mun mielestä jossei se ole ongelma kansainvälisissäkään kisoissa niin ei sen pitäisi olla ongelma suomessakaan. Sillon vika on jossain muualla kun niiden päihteiden saatavuudessa jos niistä tulee ongelma. En mä nähnyt ETS-kisassa ketään ketä kaljan saatavilla olo olisi haitannut, näen täällä enemmän henkilöitä joita haittaa ettei sitä ole saatavilla.

Saa kisoissa vetää energiajuomaa, kahvia ja tupakkaakin. Päihteitä nekin. Miksen siis vois verrata lihaan? Liha on mun vakaumuksen vastaista, kalja tuntuu olevan sun :)

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 7