Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - micsa.fi

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 31
1
Vapaa keskustelu / Mikko Mäkelän muistoa kunnioittaen
« : 15.11.23 - klo: 11.52 »
Saimme sunnuntai-iltana 5.11.2023 musertavan suru-uutisen. Hyvä ystävämme Mikko ”Micsa” Mäkelä oli päivällä kuollut Meilahden sairaalassa 47-vuotiaana.

Micsa oli intohimoinen RC-harrastaja ja rehti kilpakumppani joka ajoi useita luokkia: Rataa, krossia, polttiksia, sähköautoja. Micsa harrasti loppuun saakka, aina kun vointi salli. Micsa kävi vielä alkukesästä ETS-kisoissa Hollannissa, mutta joutui toisen Saksan kisan loppukesältä perumaan viime hetkellä. Hollannin Apeldoornin ETS-kisassa Micsa sijoittui hienosti Stock-luokassa seitsemänneksi. Viime talven kotimaisessa FTT ProStock -sarjassa Micsa sijoittui toiseksi.

Micsa toimi Fullspeed RC:n varapuheenjohtajana kaudella 2014-2015 ja sähkötouringin FTT-sarjan luokkayhteyshenkilönä vuosina 2019 - 2020. Micsa toimi myös useissa Fullspeedin järjestämissä kilpailuissa projektipäällikkönä ja muissa vastuutehtävissä. 

Micsa oli aina asiallinen, avulias, hyväntahtoinen ja vastuullinen. Micsa oli kaikille mukava kaveri ja hyvä seuramies RC-piireissä. Micsa oli valveutunut ihminen ja innokas keskustelemaan kaikenlaisista asioista; yhteiskunnasta, tekniikasta, politiikasta, sijoittamisesta jne.

Micsa oli hurjan kiinnostunut uusista asioista, toimintojen kehittämisestä ja optimoinnista. Meitä oli Micsan kanssa joukko samanhenkisiä kavereita, jotka kerta toisensa jälkeen innostuimme optimoimaan milloin mitäkin. Meidän WA-ryhmän nimi eli ajan hengessä. Viimeksi Micsa vaihtoi nimeksi Fullspeed Energyoptimizer.

Micsa sairasti syöpää joka pysyi hoitojen avulla pitkään kurissa ja Micsa pystyi elämään melko normaalisti. Loppukesällä ja alkusyksystä vointi heikkeni. Marraskuun alussa Micsa sai tietää lääkäreiltä että lokakuun hoidot eivät olleet enää tehonneet.

Micsan poismeno on meille valtava menetys. Olemme kaikki oppineet Micsalta paljon ja hänen muisto tulee aina elämään lämpimänä mielissämme.

Micsan perheeseen kuului vaimon lisäksi 3 kouluikäistä tytärtä.

Micsan siunaustilaisuus pidetään Kirkkonummen kirkolla lauantaina 9.12.2023 klo 12. Kaikki Micsan harrastuskaverit ovat tervetulleita sanomaan Micsalle jäähyväiset.

Kim Elfström
Lasse Ilvessalo
Juho Koskivuo
Markku Seppälä

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 20.08.23 - klo: 18.48 »
Kiitos Max, erittäin selkeä rapsa ongelmien juurisyistä.

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 16.08.23 - klo: 18.19 »
Voisiko samalla luokkayhteyshenkilö hieman tarkemmin avata miksi tänä kesänä TZO:n yksityyppirenkaan kanssa ajauduttiin saatavuusongelmiin ja jos saman valmistajan rengas valittaisiin tuleville kausille niin miten samat ongelmat jatkossa voidaan välttää?

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ja 12TT ykstyyppimoottorit
« : 26.07.23 - klo: 00.57 »
Täältä myös vahva suositus ETS-sarjassa käytössä olevalle ORCA Blitreme 2 17.5T koneelle. Miksi?

+ kone on ajotuntumaltaan parempi kuin kireämpilankainen Reedy 13.5T, johtuen todennäköisesti vahvemmista magneeteista ja isommasta väännöstä
+ koneita on jo ennestään niillä jotka ovat käyneet ETS-kisoja kiertämässä
+ saatavuus on taattu ainakin niin pitkälle kun ETS sarja käyttää tätä

https://www.tonisport.de/en/motors/motors/orca/52949/orca-blitreme-2-brushless-motor-17.5t-ets-approved

Nyt on viime vuosina ja ihan tänä kesänäkin nähty, että kotimaisiin sarjoihin valitut tuotteet eivät maahantuojien parhaista ponnisteluista huolimatta ole olleet saatavilla katkottamasti. Tätä nähtiin viime talvena Reedyn moottorin kanssa, ja nyt kesällä kasikrossissa joudutaan PM-kisoihin vaihtamaan toinen rengasmalli saatavuusongelmien vuoksi.

5
Alkuerät on ajettu, sunnuntaina vielä finaalit.

Virin kärkikuskit ajavat aivan käsittämätöntä vauhtia, salamannopeita refleksejä ja millintarkkaa auton sijoittelua kanttarin viereen ja välillä niiden päällekkin.

Launtaina aamulla yön kosteuden jäljiltä rata oli varsin liukas, mutta auringon tultua esiin pito kehittyi varsin kovaksi. Tästä kertonee myös se, että perjantain Q1:ssä virin kärkikuskeilta loppui virta akusta kesken ja esim. Rheinhard tippui miltei 5 minuuttia kärjessä ajettuaan kahdeksanneksi kun akku kyykkäsi. En tiedä millä akuilla tämä tapahtui, mutta ainakin lauantaiksi virikuskit olivat siirtyneet 6500-7000 mAh akkuihin.

Lähtöpaikat finaaleihin:

Matrix Modified:

A-finaali:

#   Nr.   Pilot   Country   Club   Transponder   Model   Engine   Body   Tyres   Radio
1      Marc RHEINARD   DE      9289581/0               
2      Michal ORLOWSKI   PL      5003277/0   Schumacher   Hobbywing         Sanwa
3      Lucas URBAIN   FR   MRC LONGWY   3853777/0   Awesomatix   ORCA         
4      Eric DANKEL   DE      5414057/0   Mugen MTC2R   Hobbywing         
5      Ronald VÖLKER   DE   MBC Goldstein e.V.   3363636/0   Mugen Seiki   LRP         Sanwa
6      Akio SOBUE   JP   Infinity   9392827/0   Axon TC10/2            
7      Christopher KRAPP   DE   RCRT Quakenbrück   3759971/0   Yokomo   Racing Performer         Sanwa
8      Yannic PRÜMPER   DE      7323223/0   Yokomo   Orca         
9      Loic JASMIN   FR   MRC LONGWY   8275433/0   Yokomo            
10      Rémi CALLENS   FR   LCML   5732650/0   Mugen   LRP         
11      Tim BENSON   DE   AMCA Apeldoorn   7822193/0   Awesomatix   HW   Xtreme   Matrix   Sanwa

Awesomatix Pro Stock

A-finaali

#   Nr.   Pilot   Country   Club   Transponder   Model   Engine   Body   Tyres   Radio
1      Olivier BULTYNCK   BE   Awesomatix / Roche / LRP   3263333/0               
2      Lukas ELLERBROCK   DE      7305725/0   Awesomatix A800R            
3      Max MÄCHLER   DE   Die Kurvekuggler e.V.   7455555/0   AWESOMATIX   HOBBYWING   ZOORACING   HOTRACE   SANWA
4      Jan RATHEISKY   DE   Team XRAY   8996945/0   Xray            
5      Tim BENSON   DE   AMCA Apeldoorn   9359542/0   Jambo ONE   Orcq   Bittydesign   Matrix   Sanwa
6      Dominic VOGL   AT      2499385/0               
7      Adam IZSAY   HU      4342569/0   XRAY   Hobbywing      Hudy   Sanwa
8      Mattia COLLINA   IT   Faenza rc team   2799239/0   Mi8            
9      Jacques LIBAR   LU   LMCC/Team SMI Siegen   8846644/0   Xray X4            
10      Sören SPARBIER   DE   RCCT Münden, ORC-B Göttingen   8942486/0   Mugen   LRP   Zoo   LRP   M17
11      Rob JANSSEN   NL      2127651/0   Awesomatix   Orca         Sanwa

B, C, D-finaalit….

E-finaali

1      Dennis KRINGS   DE   MAC Meckenheim   5097530/0               
2      Patrick DE WIT   NL   MACH Heemstede   2743612/0   Infinity IF14-2 TE      Wolverine      MT44
3      Chris VAN DER HAGEN   NL   RC Hotwheels   5662330/0   TC10/2            
4      Mathias DOMIG   AT   MRCV   3512099/0               
5      Achim TRAMM   DE   Djk Andernach   3276703/0   AWE      Eptron   Matrix   Sanwa
6      Mikko MÄKELÄ   FI   Fullspeed RC   3947345/0   Awesomatix A800MMX            Sanwa
7      Kai GERHARDT   DE   MCC Rheda-Wiedenbrück / RC-Team Pr. Oldendorf   1195594/0               
8      Marcus GUNDERSEN   NO   Lørenskog   8271981/0               
9      Marvin THEEUWEN   NL      2624575/0   Awesomatix         Matrix   Futaba

F-finaali

1      Petri TUOMAINEN   FI   Fullspeed   7467092/0   Iris ONE      Twister      Sanwa
2      Tom DEGOES         1078391/0               
3      Vidar GUNDERSEN   NO   Lørenskog Modellbilklubb   8299589/0               
4      Matty (ronald) MARTIGNONI   NL      1600042/0   Xray X4            
5      Justin DE BRUYN   NL      6613676/0               
6      Trygve Bull FRENG   NO   Lørenskog Modellbiklubb   6810331/0   Arc R12.1      Blitz CLA      Futaba
7      Emely RATHEISKY   DE      6927825/0               
8      Charles David MOYSAN   FR      6012483/0   Xray X4 23            
9      Carlos GABRIEL DO PINHAL   LU      9013054/0               

6
Yksikisapäivä takana, ja sen myötä 5 kierrosta vapaita harjoituksia (5min per lähtö). Huomenna ajetaan vielä yksi vapaa treeni jonka jälkeen 2 kierrosta seeding practisiea jonka perusteella ae-ryhmät uudelleenjärjestellään.

Pientä draamaa kisapaikalla aihettaa, yllätys yllätys, renkaat. Matrixilla on haasteita saada raaka-aineita renkaisiin, jonka vuoksi kisaan toimitetut renkaat on eri raaka-aineesta on tehty kuin aiemmat ja osa kuskeista luonnehti niitä huonommiksi kuinaiemmat Matrixit.

Allekirjoittenaalle uusi A800R auto ei stockissa oikein vielä pelittämyt, takapito oli kovasri kateissa. Nyt auto on ruuvattu ja huollettu 5h majoituksessa jotta huomenna päästään uuteen vaihtoon. Vanhempi A800MX jolla ajan Pro stockkia toimii varsin mukavasti.

Tilanne 5 treenin jälkeen:

Matrix Modified:

1. Ronald Völker (DE) 41.972 Mugen Seiki|LRP
2. Lucas Urbain (FR) 41.985 Awesomatix |Orca
3. Marc Rheinard (DE) 42.302 Awesomatix |Orca
4. Christopher Krapp (DE) 42.325 Yokomo|Racing Performer
5. Robert Pietsch (DE) 42.551 Mugen Seiki |LRP

Awesomatix Pro Stock:

1. Olivier Bultynck (BE) 49.789 Awesomatix/LRP
2. Max Mächler (DE) 49.846 Awesomatix/Sunpadow
3. Jan Ratheisky (DE) 49.863 Xray/Nosram
4. Adam Izsay (HU) 50.126 Xray/Nosram
5. Lukas Ellerbrock (DE) 50.159 Awesomatix/LRP

44. Mikko Mäkelä (Fi) 53.301 Awesomatix /LRP
45. Petri Tuomainen (FI) 53.432 IRIS / Gens Ace


Orca 21.5T:

1. Tristan Bergheim (DE) 53.613 Awesomatix
2. Timo Siebert (DE) 54.249 Mugen Seiki
3. Tobias Baumbach (DE) 54.343 Xray
4. Jan Vogler (DE) 54.507
5. Karl-Heinz Moritz (DE) 55.181
6. Petri Tuomainen (FI) 55.370 Awesomatix / Gens Ace

9. Mikko Mäkelä (FI) 56.249 Awesomatix / LRP





7
ETS-sarjan seuraava kausi avataan asfalttikilpailulla Hollannin Apeldoornissa ensi viikonloppuna 1. - 4.6.2023.

Kilpailuun on ilmoittautunut yli 220 kuskia kuuten eri luokkaan. Pitkän, yli 5 vuoden tauon jälkeen myös ulkokisassa on tällä kertaa mukana suomalaiskuskeja.

- Mikko Mäkelä: ajaa luokissa Orca 21.5T Stock ja Awesomatix Pro Stock (17.5T), kalustona A800R/A800MMX
- Petri Tuomainen: ajaa luokissa Orca 21.5T Stock ja Awesomatix Pro Stock (17.5T), kalustona Iris One ja A800MMX

Muutoksina tällä alkavalle kaudelle tapahtui mm. stock-luokkien moottoreissa, eli Pro Stockissa siirrettiin 13.5T komeista 17.5T koneisiin ja vastaasi 40+ Masters ja Orca Stock -luokissa 17.5T koneista 21.5T koneisiin. Itse pääsin testamaan uusia moottoreita kertaalleen Hyvinkäällä ja Tattarisuolla ja yleiskommenttina voisi todeta että miedommasta käämiluvusta huolimatta molemmissa moottoreissa (17.5T ja 21.5T) on aika reippaasti vääntöä FTT-sarjan Reedy 13.5T mottiin verrattuna.

Ennakkotunnelmat:

https://www.ets.racing/2023/05/28/ets-preview-report-rd1-season-16-2023-24-apeldoorn-ned/

Päivittelen kuulumisia jahka pääsemme kisapaikalle.

t. Mikko Mäkelä

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« : 03.05.23 - klo: 18.29 »
Moi,

muutamia kommentteja kysymyksiisi:

1. Otsikko puhuu M8e-luokasta, mutta tekstin avauksessa puhut Maastosarjasta. Nämä eivät ole sama asia. Maastosarja on 1/10 kokoluokan takaveto- (M2-10) ja nelivetokrossarien (M4-10) kesäisin ajettava SM-sarja. M8e lyhenteellä viitataan 1/8 kokoluokan sähkökrossareihin, joilla ajetaan oma SM-sarjansa kesäisin yhdessä nitroluokan (M8) kanssa. Nämä kaksi sarjaa ovat täysin erilliset, ja ne ajetaan eri radoilla ja eri ajankohtina.

Muut vastaukset olettavat että puhutaan M8e -luokan autoista:

2. M8e-luokassa on nähty ajoittain myös RTR-autoja (esim. Arrma Typhoon), muistaakseni jopa A-finaaleissa. Itse kuitenkin suosittelisin hankkimaan suoraan kisa-auton. Hyvä vaihtoehto aloittelevalla kuskille on hankkia käytetty kisa-auto kokeneemmalta kuskilta. Monilla valmistajilla mallit uusiutuvat jopa joka vuosi, mutta käytännössä muutokset on hyvin pieniä ja yleensä vanhallakin mallilla pärjää aivan hyvin (itse ajoin viime kesänä A-finaalin keskikastissa 2017 mallin käytetyllä autolla).

2. 1900kv on aika tyypillinen kv-luku M8e-luokan moottoreissa, vaihteluväli lienee 1700kv - 2500kv. Moottoreissa on omien kokemusten perusteella aika isoja tehoeroja eri merkkien välillä, esim. takavuosina testaamani LRP/Nosramin moottorit olivat aika tehottomia esim. Hobbywingin vastaaviin verrattuna.

3. Ihan viime vuosina monet automallit ovat siirtyneet käyttämään 2 x 2S shortyakkuja, osaan autoista menee edelleen perinteiset 2x2S tai 4S "pötköakut". 6000mAh akut riittävät suurimmassa osassa ratoja 10 minuutin finaaleihin, viime kaudella Vaasa taisi olla ainoa rata jossa piti himmailla 6Ah akun kanssa.

4. Perinteisesti 12kg ohjausservo on ollut minimi M8/M8e krossareihin, tosin nykyään kohtuuhinnoilla saa vielä vääntävämpiä (15-20kg) servoja nopeuden kärsimättä.



9
Voisiko kyselyn vastausaikaa vielä jatkaa, itseltäni meni ohi ja ajankohta huomioiden niin taisi mennä monelta muultakin.

10
Hienoa että saadaan vielä kerhokisa sisäkauden päätteeksi.

Ajoformaatista/aikataulusta kommentti:

Ajoformaatti: 1 treeni, 2 aika-ajoa, 3 finaalia joista 2 lasketaan.

Aikataulu: Aloitetaan 9:00, lopetetaan noin 19:00.


Aika vähän (6) lähtöjä per kuski varsin pitkään päivään. FTT-kisoissa sunnuntaina on ehdittu ajaa 9 lähtöä per kuski ja silti ollaan palkintojenjaossa kello 16-17. Voisiko lähtöjen määrää hieman kasvattaa jos aikataulu antaa periksi?

11
Tulokset / Vs: FTT 1 '23 PowerPark Lopputulokset
« : 27.01.23 - klo: 12.50 »
Kirjoitetaas perinteitä kunnioittaen vähän palautetta FTT-avauskisasta tänne, kun se perinne tuntuu monilta hyytyneen:

Lähdin Powerparkkiin kisaamaan muilta kuskeilta ja viime vuoden mattiskisasta saadun positiivisen palautteen perusteella.

Mielestäni Powerparkissa ajettiin ylivoimaisesti parhaissa puitteissa ja järjestelyillä oleva kisa miesmuistiin. Ehkä lähimpänä vastaavaa tasoa tulee mieleen takavuosinen LTCC-kisan Lahden messukeskuksessa sekä Kuusankosken Urheilutalon kisat.

- hyvä, tilava varikko johon paikalle tullut yleisökin sai tulla tutustumaan
- erinomaiset kilpailu- ja katsastusjärjestelyt, joustettiin tarvittaessa muutama minutti lähdössä mutta ei ylilyöntejä
- laadukas majoitus ja ruokailu ihan vieressä, lauantaina ehdin jopa mennä lounastauolla hotelliin huilaamaan hetkeksi
- siistit tilat
- yllättävän hyvä pito matoissa jo lauantain tokassa treenissä

Pieniä miinuksia:
- jos ratamattoja olisi enemmän, tilaa olisi rakentaa todellinen megabaana. Nyt rata oli soljuva ja sopi turistille, mutta mitenkään erityisen iso. Ehkä ensi vuonna?
- sunnuntain poropäivän aikataulun kiristys mahdollisti aikaisen lopetuksen, mutta juurikaan aikaa ei jäänyt auton mekkaamiselle tai isommille remonteille.

Kiitokset Vaasan Urheiluautoilijoille ja heidän puuhamiehilleen upeista kisoista. Tulen jatkossakin jos kisat järkätään.

Terveisin,

Mikko Mäkelä
Fullspeed RC


12
Olisiko vuosikokouseen mahdollista osallistua etänä esim. Teams/Zoom/Google Meet/tms -yhteydellä? Tällä voitaisiin saada muutama osallistuja lisää.

13
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 07.01.23 - klo: 18.07 »
Nokialla taisi olla joskus olla osa radasta muovimattoa. Minipin keltainen olisi mun veikkaus renkaasta.

14
Erittäin hyvä ja kattava rapsa, isot kiitokset Maxille ja muillekin testaajille! Asiaan on selvästi perehdytty kunnolla ja ominaisuuksia on mietitty monista näkökulmista.

Edit: Sen verran kivaa oli viime kesän muutamassa kisassa että pitänee panostaa taas ensi kesänä kasikrossiin. Varsinkin FO paluu on tosi hieno homma!

t. Mikko

15
Minulla ei ole näkemystä tai kokemuksia valitusta renkaasta, vain edellisestä joka oli mielestäni erittäin hyvä ja kestävä rengas ainakin kisaajan kannalta. Avoimuuden periaatteiden mukaista olisi kuitenkin hyvä kertoa

- mitä kaikkia renkaita testattiin
- mitkä olivat havainnot kustakin rengasvaihtoehdosta

Tämä ei sinänsä tarkoita, että päätös on väärä vaan avoimuudella poistetaan tarve käydä tarpeetonta näppisrallia joka tämänkin M8-rengasvalinnan ympärille on syntyy.

Näin esim. toimittiin kun edellisen kerran tehtiin vastaavaa valintaa FTT-renkaista. Ohessa rapsa jonka julkaisin:

https://www.dropbox.com/s/4g03sw7sh8m6vkg/FTT2020_Ehdotus_yksityyppivalinnoiksi.pptx?dl=0

t. Mikko Mäkelä

16
Onko kauden 2023 kisat tässä, vai onko kesällä tai syksylle luvassa lisää kisoja?

Kysymykseni kumpuaa lähinnä siitä, että itselleni sähköturisti on (ollut) pääluokka 12kk vuodessa ja nyt SM-kausi ajettaisiin käytännössä 2,5 kuukauden aikaikkunan sisällä. Lopulle 9,5 kuukaudelle pitänee siis keksiä muuta.

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« : 12.09.22 - klo: 16.24 »
Aihetta sivuten, ja itsekkin aikaan 1/12 mattiksilla aloittaneena:

Olisiko mahdollista saada joku ajantasainen infopläjäys vaikka tänne foorumille tai johonkin muuhun kanavaan luokasta kiinnostuneille. Esimerkiksi:

- mitkä rungot ovat 2023 kurantteja, mihin löytyy supporttia Suomesta (varaosat, setupit jne)
- millä renkailla / pitoaineilla alkuun
- perusasiat auton kasaamisessa / säätämisestä


18
Onko rata kisaviikolla auki harjoittelulle?

19
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 24.06.22 - klo: 19.44 »
Tuli ostettua käytettynä '14 mallinen T4. Kyseeessä on mun ensimmäin tasamaa-auto joten olisi hiukan kysymyksiä.
1. Jos treenaa sisällä, niin onko nuo FTT säännöissä määritellyt renkaat hyvät vai onko treenejä varten jotkut paremmat (esim. hitaammin kuluvat) renkaat?
2. Onko normaalia, että kaasun ollessa päällä kun kääntää renkaat ääriasentoon niin auto alkaa pitämään ääntä ja keskihihna tärisee? Tämä siis kun auto on ilmassa, koska radalla en ole päässyt testaamaan.
3. Onko touring autoissa oikeasti akku kiinni teipillä?
Miksi?
4. Mitä osia näistä menee useimmiten rikki, eli mitä kannattaa ostaa varalle?
Ja jos jollakin on 14 malliseen joku perus setup sisäradoille mistä lähteä ratakohtaisesti muokkaamaan niin otan vastaan. (autossa prostock sähköt)

1. Suosittelen aloittelijalle Rusheja, niissä on hyvä pito ja eivät feidaa kuluessaan. Niillä pitäisi päästä porotehoilla +20 akullista ja ne voi ajaa ihan loppuun kunhan liimaa reunat.

2. Ei ole normaalia. Tsekkaa että etuvetarit ei jumita ohjauksen ääriasennoissa. Tsekkaa myös että servon ääriasennot (EPA) on säädetty oikein eikä servo väännä väkisin ohjauspalaa vasten. Porossa riittää 20-22 asteen max. kulma sisäpyörälle.

3. Vanhemman polven autoissa on teippikiinnitys. Vanhempiin T4:iin voi päivittää käännettävät akkupidikkeet jos haluaa.

4. Tukivarsia, ohjauspaloja, C-paloja. Hihnat kuluu ajan myötä. Ja spurreja on hyvä olla varalla.

20
Nyt kun ilmoittautumisaika on päättynyt, saisiko virallisen vahvistuksen ajetaanko kaikki luokat (myös R8FE)?

21
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT Kesä 2022
« : 30.05.22 - klo: 21.21 »
Käytiin viime lauantaina evokin kanssa, sateisista sääennusteista huolimatta, testaamassa Kuusankosken rata ja palkinnoksi saimme kuivan kelin ja iltapäivällä jopa aurinkoa. Tosin aamu alkoi hieman haastavasti kun allekirjoittanut pilkkoi autonsa takasuoran aitaan. Samalla voisi kehaista että Kuusankosken karkeassa asfaltissa on todella hyvä pito, vaikka rataa ei ollut puhallettu saati pidotettu.

Ekan kisan kutsuhan on auki, joten rohkeasti myös ilmoja sisään (myös ketjun aloittaja!):

http://rc10.fi/index.php?topic=111306.0

22
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT Kesä 2022
« : 12.05.22 - klo: 11.43 »
Mukana ollaan, ainakin Kuusaan kisat ajan.

23
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 06.10.21 - klo: 17.19 »
Muistelisin että talvella 2019-2020 ennen koronaa ajeltiin aika pitkälti vakiotorneilla uusilla '20 mallin autoilla. Siihen aikaan noita keskimoottori-reiskoja oli useampi Hakkilassakin hieromassa setuppeja.  Kannattaa ehkä tsekata mitä factory-kuskien (Hagberg, Coelho jne) setupeissa on ollut. Esim. T-palajäykistin oli kaikissa setupeissa heti alkuunsa (ennen kuin koko optio-osaa oli edes saatavilla) ja se on yleensä merkki ilman ei kannata ajaa.

Toi "vanhan" auton päivittely on vähän niin ja näin, kannattaako. Joku pieni päivitys (jonka joku muu on testannut toimivaksi) voi olla rahansa arvoinen, mutta pääsääntöisesti fiksumpi ratkaisu on myydä vanha auto pois ja ostaa kokonaan uusi setti, tässä tapauksessa X4. Sama homma oli noiden Medius-konversioiden kohdalla, ei niihin keltään setuppeja enää löydy kun kaikki siirtyi '20/'21 malleihin.



24
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 03.09.21 - klo: 09.57 »
T4 jää historiaan ja uusi X4 -aikakausi alkaa.

Tänään lisätietoja klo 19:00: https://www.youtube.com/watch?v=H3FC5RZ9dZ4

Ennakkohuhujen perusteella sieltä tulee perinteisillä pystyiskareilla varustettu turisti, jossa Mugen/Awesomatix -tyyppiset alatukivarret ja pivotit. Toivotaan että olisi jotain oikeasti uusia innovaatioita eikä pelkästään muiden peesaamista.

25
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 25.08.21 - klo: 11.37 »
Lainaus
Onko muuten SC -autojen suosio jostain syystä laskenut? Eli oliko kyseessä vain jokin 2010 -luvun hetkellinen muoti-ilmiö vai mistä on kyse? Mistä muuten voisin löytää tietoa pidettävistä RC:llä ajettavista SM-kisoista tai muista vastaavista paikallisista kisoista?

SC-luokan suosio on ihan globaalisti laskenut, huippuvuodet taisi osua niin maailmalla kuin Suomessakin tuonne 2010-2015 tienoille. Kun kisaajien määrä on vähentynyt kaikissa luokissa, pienempien luokkien suosio kärsii eniten. 1/10 sähköoffroad -autojen kategoriassa on ollut monia keskenään kilpailevia autoluokkia, esim. stadium truckit jotka taisi saada pari vuotta sitten vähän boostia Euroopassa kun ne otettiin EOS-sarjaan mukaan.

Pihasuttauksen suosio on toki korona-aikana kasvanut, mutta bashaajien suosiossa on enemmän monsterit ja muut isorenkaiset autot.

Jos katsoo SC-autojen tarjontaa, niin varsinkin nelkkujen puolella tilanne on ankea. Ainoat valmistuksessa olevat alustat taitaa olla Tekno SCT410.3 ja TLR TEN-SCTE 3.0 ja molemmat mallit on yli 5 vuotta vanhoja. Tämän lisäksi löytyy RTR-autoja useammalta valmistajalta. Kun 2011 Suomen SC-sarja käynnistyi, oli kisarunkoja tarjolla Assolta, Durangolta, Losilta, Honkkarilta ja parilta muulta pienemmältä.

Tuuppien osalta tilanne on parempi, mutta ei takavuosien veroinen.


26
Multa löytyy myös avaamattomia ulkorenkaita, ml. Volantea. Jää tämän kesän turistiajelut nolliin niin voin luopua omistani. Laittakaa yv:tä. jos tarvetta.

27
Nitrojen semi-finaalin ekat minuutit löytyy Youtubesta. Tässä vaiheessa rata oli kostea ja pientä tihkua tuli taivaalta.

https://youtu.be/kjCt6oTrxIU

28
Palaisin tähän parin kuukauden takaiseen keskusteluun FTT-sarjan kehittämisestä.

Minusta kilpailukausi voisi hyvin olla myös kalenterivuoden mukaan menevä (=aloitus tammikuussa), mutta tällöin sisäkauden pitäisi minusta jatkua syksyllä. Ei ole mitään järkeä tunkea kisoja ylitiiviisti kevääseen, ja sitten jättää koko syys-joulukuu hyödyntämättä. Jokainen vuosi on opettanut että syksyllä sateiden ja iltojen pimetessä jengillä on selvästi halua ajaa sisällä, eikä FTT-kisojen odottaminen tammikuuhun asti ole mielestäni järkevää. Toki syksyllä voidaan järjestää warmup- ja kertsikisoja, mutta monen vuoden evidenssi huomioiden en laskisi sen varaan että niillä saisi syksylle riittävästi.

Mitä tulee kesään, niin en usko että mikään sääntömuutos tai ajettavien luokkien muutos tuo nykymenolla kesäkisoihin merkittävästi enempää kuskeja. Itse tykkään kisata asfaltilla ja ajaisin mielelläni vaikka 4 asfalttikisaa kesässä, mutta yleisesti niiden kiinnostavuus tuntuu olevan niin ja näin. Viime kesänä (toki korona-kesä) Laukaan kisa peruttiin osallistujien vähyyden vuoksi ja sitä aikaisempina kausinakaan kesäkisoihin ei ollut tunkua, ainakaan viimeisen 3-5 vuoteen. Takavuodet sitten erikseen.


29
Onko ratakasi autoihin saatavana kiilakorin tilalle auton näköisiä koreja.

1/8 GT -auton kori saattaisi sopia, mutta niitä on eri akseliväleille tehtynä (short, long). Lisäksi joudut modaamaan taatusti koritolppia, varsinkin etukoritolpat on taatusti liian matalat.

Jos haluat ajaa ei-kiilakorilla, niin yksi vaihtoehto olisi hommata GT8/GT8e -auto ja siihen GT-kori ja sitten oman maun mukaan joko GT-kumirenkaat tai 17mm hexillä olevat foamirenkaat jos haluat parempaa pitoa.

30
Turffeissakin on aika isoja eroja. Hakkilan sisäkrossiradan turffi on sieltä kuluttavammasta päästä. Lavangon ulkkoturffiradalla, jossa ainakin 2018 +40 MM:t ajettiin Spike/stagger -combolla, rengaskulutus oli huomattavasti maltillisempaa.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 31