Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - kanadanmajava

Sivuja: [1]
1
Tänne upposi anime-setti paremmin. Yksi oli jopa tuttu. Chisu oli ok, mutta Super Discountin piisi ei oikein alkanut lainkaan.

2
Tulokset / Vs: Tulokset ja jälkipelit Espoo Warm Up
« : 11.10.09 - klo: 14.51 »
Huhu kertoo, että radalla olisi ollut majava  :shocked: Kellään kuvia kyseisestä nisäkkäästä?

Oli siellä toinenkin majava radalla XRS Predatorillaan. Mainittavaa menestystä ei tullut (viimeinen kaikessa mahdollisessa), mutta melkoisesta määrästä tilanteita ei kertynyt romua kuin yksi hajonnut vanne ja kääntöpala. Ennen kisoja olin kuitenkin ehtinyt harjoittelemaan autollani ajamista jopa 4 metriä keittiön lattialla, mutta eipä tainnut riittää harjoitukseksi. "Neloshyppyri" oli minulle niin ylitsepääsemätön este, että olisi voinut suosiolla pyytää nostajat kantamaan auton kyseisen kohdan yli...

Kuvia ajostani en voi tarjota. Kiitos kuitenkin kaikille kisoista.

3
Sähköautot / Vs: TAMIYA VINTAGE
« : 21.05.09 - klo: 23.17 »
Sääli, jos keräilyväki oikeasti pahoittaa mielensä tarkasta uusintapainoksesta. Suurin osa varmaan kuitenkin ilahtuu, kun saa tilaisuuden ajaa ehjällä "30 vuotta vanhalla RC-autolla". Sen verran edullinen tuon hinta kuitenkin taitaa olla, että hankintaa pitää vakavasti harkita. Tosin legendaarisen Hotshotin uusintapainoskin on vielä hankkimatta.

Toinen messuilla esitelty uutuus oli mustan 934 Porschen "uusintapainos". Toisin kuin Buggy Champ, Porsche käyttää 70-luvun alustan sijaan TamTech GT-01 alustaa. Paketissa tulee mukana sekä aiemmista GT-01:stä tuttu lexan-kori, että hyvin yksityiskohtainen ja moniosainen kori. Tämän hankkimista en epäröinyt, vaan tilasin Japanin toimittajaltani oitis yhden.

934:n 1:12 muovimallista tehtiin juuri uusi painos, joten muotit olivat sopivasti kunnostettu myös RC-mallia varten. Tamiya on viimevuosina ilahduttanut Porschen ystäviä melko mukavalla tarjonnalla. Ehkä 935:stäkin vielä joku vuosi tulee 1:10 kokoinen malli...

Jos "musta 934" ei ole aiemmin tuttu tapaus, niin tämä oli rajoitettu painos Tamiyan ensimmäisestä RC-autosta aivan tuotannon loppuvaiheessa. Tämä on ilmeisesti keräilijöiden piireissä yksi halutuimpia malleja. Rakentamattomasta mallista on tietojeni mukaan maksettu noin $8000 ebayssa. Jerzi täsmentänee, jos meni väärin. Kuten uusintapainoksen kanssa, niin myös alkuperäisen kanssa tulee hieno kantokassi. Onneksi uudesta kassista on poistettu hieman kömpelön oloinen black-teksti. Alkuperäisessä kassissa todellakin lukee kyljessä "Black Porsche 934".

4
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.04.09 - klo: 16.01 »
Tunkki-juttu olikin tarkoitus huumorilla otettavaksi. En minä niin tosikko ole, että oikeasti suuttuisin pikku takaiskusta. Projekti on "hyllyllä", mutta mitäs puuhailen ennen virallisia sääntöjä...

Joo, auton leveys siis on leveimillään noin 240mm, eli aika kaukana 300mm:stä. TGX:n tai TGR:n alustaa ei kuitenkaan ollut tarkoitus käyttää. Auton oli tarkoitus olla Tamiyan 1:8 Alfa 155 (tai Opel Calibra) koria käyttävä itse kasattava viritelmä, jossa olisi Losin 8ightin etu- ja takadiffi, Serpent F180:n (etu)renkaat, saman auton kääntöpalat edessä ja GO:n .28 moottori. Muita hintavia osia en vielä ehtinyt hankkimaan, mutta takapään jousituksessa olisin käyttänyt Mugenin (Serpentin osia halvempia) etukääntöpaloja, vaimentimina ("iskari") Serpentin 710/960:n säädettävät muovirunkoiset, ja äänenvaimentimeksi olin hahmotellut Sirion EFRA 2015-mallia. Autoa olen CAD:n avulla piirrellyt, ja toteuttamiskelpoiseksi todennut.

En minä kapeutta hirveänä suorituskyvyn esteenä näe, mutta siitä on sekä haittaa, että etua.

Noiden Kyoshon SuperTenien sotkemisen Tamiyan 1:8:hin voisi silti lopettaa, sillä ne ovat erikokoisia, eivätkä korit ole vaihtokelpoisia. HPI:llä taitaa olla myös Kyoshon SuperTenin kokoisia autoja. SuperTenien akseliväli on noin 280 mm ja leveys 220 mm. Tamiyan 1:8:eissa mitat ovat noin 300 ja 240 mm. Sen verran samankokoisia ovat, että  jossain päin maailmaa niillä ajetaan samoissa luokissa.

5
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.04.09 - klo: 13.02 »
Jahas, lopullisiin sääntöihin tulikin sitten näemmä minimileveys. Eipä tarvinnut sitten rakentaa autoa loppuun asti. Onneksi en osia kovin monella sataa ehtinyt ostaamaan...

"Auton tulee olla mittakaavassa 1:8 tai 1:7 ja sen tulee olla luonnollinen ja pääpiirteittäin GT-/Touring esikuvansa mukainen."
"Leveys: Minimi 300 ja maksimi 350 mm pois lukien peilit ja muut dekoratiiviset ulokkeet."

Eli, jos tuosta nyt sitten laskee autolla esikuvan leveyden, niin 1:8 auto olisi 2.4-2.8 metriä leveä, ja 1:7 auto 2.1-2.45 metriä leveä. Kuulostaapa tosi "luonnolliselta".

Pitäkää tunkkinne, rakentelen sitten jotain muuta.

6
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 26.03.09 - klo: 18.20 »
Go:n mallimerkinnästä vielä. Hankin itse moisen, ja mallimerkintöjä tuli kovasti ihmeteltyä.

Eli merkintä on muotoa R2800-zyyxxx

z on siis sylinterikansimalli
M täysin pyöreä ulkomuoto
P ulkoreunassa koneistukset

yy on kannen väri
00 maalamaton alumiini
10 sininen maali
20 musta maali

xxx on takalevyn starttioptio
0SG umpinainen takalevy
HSG vetokäynnistin
DSG käynnistinpääty kuusiokololla
SSG Käynnistinpääty kuusiokololla 90 asteen kulmassa

Lisääkin variaatioita löytynee, mutta nuo ainakin sain selville.

Itse tilasin mallin R2800-M10DSG. Koska vetokäynnistimen poisto oli sallittua, joten en sellaisen sisältävää mallia turhaan tilannutkaan. Jostain syystä tuo kuusiokolo käynnistinpääty oli kaupassani halvin, mutta varmaankin korvaan senkin itse väsätyllä tulpalla. Jos vetokäynnistin nyt lopullisiin sääntöihin tulisikin vaatimukseksi, niin saa sen tuohon lisättyä.

Nettikaupat eivät oikein taida itsekään osata noita mallimerkintöjä, ja eri kansi laatikostani paljastui, kuin olin kuvitellut myynti-ilmoituksen kuvista. Saksalaisissa kaupoissa näkyi jotain epämääräisesti niemttyjä "evo-malleja", mutta moiset saattavat olla Go:n kireämmistä tuotteista väsättyjä.

7
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 09.03.09 - klo: 23.59 »
Sopivia renkaita etsiskellessä noita erikokoisia 1:8 krossivehkeiden vanteille ja vähän muitakin tuli käytyä valtava määrä läpi, ja jonkinlaista vaihtelua löytyi. OFNAn slicksit olivat halkaisijaltaan 4":sia (102 mm), mutta profiili on niissä aika pullea. Suurin löytämäni järkevä koko taisi olla jopa 106 mm, mutta valitettavasti merkki ei jäänyt mieleen. Suurin osa GRP:n, Goldin, Mantuan jne. rally game -renkaista oli noin 95 mm, kuten myös suurin osa Kyoshon GT-renkaista. Pienempiäkin löytyi, mutteivät vaikuttaneet kovinkaan kilpailukykyisiltä, sillä melkein kaikista puuttuivat vyöt.

Joihin truggyihin ja monstereihin sai noin 120-130 mm slicksejä tai kevyesti kuvioituja asfalttirenkaita. Leveyttä piisasi tosin myös melkoisesti, ja sopivuus GT-korin sisälle lienee heikko.

Itse päädyin tilaamaan GRP:n rally game -renkaat.

Unohtui muuten noista valmistajista Mantua, jolta vaikuttaisi muutama rally game -auto löytyvän. Firman sivut olivat kuitenkin niin kehnot, etten saanut oikein selvää mitkä olivat rakennussarjoja tai edes valmistuksessa. Ainakin osa autoista on hihnavetoisia.

8
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 06.03.09 - klo: 13.48 »
Tamiyan TGR:t ja TGX:t ovat kai massaltaan (en omista, joten punnitus ei onnistu, mutta ilmeisesti vain runsaat 2kg) tuosta kaavaillusta rajasta kaukana, mutta moottorin vaihto ja läjä lisämassaa silti ratkaisee massan puutteen. Voimansiirto olisi varmaan isommalla koneella kovilla, mutta osia saa yhä...

Juuri tuo Alfa 155 DTM-malli tässä oli kyseessä. Jos se on leveämpi kuin esikuvan mitat skaalattuna 1:8 kokoon, niin ei se mittakaavaltaan voi 1:9 olla.

Tällä hetkellä kaavailin käyttäväni parhaimmaksi katsomani crossi/rally_game/gt -vehkeen voimansiirtoa, valita mittakaavan sopivimman renkaan, ja säätää tukivarsi- ja vetoakselivirityksellä autot leveyden tuohon Alfan koriin sopivaksi. Ei varmasti helpoin ratkaisu, mutta jos tämä sääntöjen puolesta sopii, niin tuollaisen yritän kasata.


9
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 06.03.09 - klo: 12.17 »
Mittasin varastosta löytyneestä varsin tarkasta Tamiyan 1:24 mittakaavan DTM-autosta korin leveyden ja akselivälin, ja vertasin niitä samasta korista tehtyyn Tamiyan 1:8 koriin, joka on tarkoitettu TGX-autoa varten. 1:8 kori oli suhteutettuja mittoja lähellä, leveys 3% suurempi, ja akseliväli 5% lyhyempi. Eli kyseinen kori on siis hyvin lähellä mittakaavan mukaisia mittoja, ja luulisi riittävän tarkkuudeksi tulkittavaksi 1:8 mittakaavaiseksi. Kori on mittakaavaltaan varmasti tarkempi, kuin suurin osa muiden merkkien käyttämistä koreista.

Asia siis siinä mielessä kiinnostaa, että haluaisin tuota kyseistä Tamiyan 1:8 koria käyttää, mutta alle tuleva auto on vielä vähän epäselvä...

10
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.03.09 - klo: 23.48 »
Surffailin tarjolla olevia GT-henkisiä rakennussarjoja, ja löysin muutamia. Mielestäni kävin kaikki mahdolliset tunnetut valmistajat läpi.

OFNAn DM-ONE:stä näytti olevan tarjolla RTR-roinan lisäksi rakennussarjat DM-ONE SPEC (1:8) ja DM-ONE PRO TOURING (1:7). Thunder Tigerilta löytyy EB-4 S3 Rally Game. Cronolta löytyi RS03 Rally Game. Losiltakin löytyi yksi jossain määrin GT-henkinen L8IGHT (mutta oikeasti hiekkaovaalille tarkoitettu). Kyoshon GT2:stakin on yksi rakennussarjaversio, mutta siinä tulee mukana Sirio S24T-moottori (hintavahko, listahinta Japanissa vajaa 700e).

Kaikki ovat keskenään hyvin samankaltaisia. Suurimmat erot lienevät kätevästi säädettävä taka-aurauskulma, jota DM-ONE ja Crono RS03 käyttävät melko samankaltaisena, ja DM-ONEn vaimenninratkaisu keinuvipuineen. Kaikki perustuvat jossain määrin 1:8 crossivehkeisiin. Mallimerkinnästä löytyvä "rally game" tosin tarkoittaa, ettei auto ole tarkoitettu GT-sarjoihin. Sääntöehdotuksen mukaan Thunder Tigerin, Cronon ja Losin laitteet ovat siis pois pelistä.

Näiden lisäksi löytyy myös Tamiyalta 1:8 GT-autoja (TGX ja TGR), jotka tosin eivät ole enää tuotannossa, mutta silti vielä hyvin saatavilla. Näissä on koneena pykälää pienempi, 0.15-kone. Osa osista on thety juuri noita varten, mutta monet osista ovat peräisin Tamiyan 1:10 "muovi-touringautoista". Mutta sääntöehdotuksissa on pottumaisesti tuo "RTR-kappale", jonka vuoksi Tamiyan auto ei kelpaa, koska niitä sai lähinnä rakennussarjoina, eikä sukulaissuussuhdetta löydy M8-autoihin.

Saattaa vaikuttaa jankuttamiselta, mutta edelleenkin kaipaisin vähän hienosäätöä sääntöehdotuksen ensimmäiseen kappaleeseen. Olisi kurja karsia kelvolliset rakennussarjat ainoastaan noihin OFNAn autoihin ja Kyoshon hintavahkoon erikoismalliin, vain lauseenmuotoilun vuoksi. Mikään noista löytämistäni ei varmasti ole muihin nähden mitenkään ylivertainen.

11
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 04.03.09 - klo: 16.11 »
Kiva, että säännöt ovat jo saatu niin pitkälle, että niistä on alustavat versiot saatu julkaistua. Olin ajatellut seurata sääntöjen etenemistä passivisesti osaa ottamatta, ja päättää vasta sitten sarjaan osallistumisen. Sarjaan osallistuminen ainakin jossain määrin siis kiinnostaa.

Sääntöehdotuksissa kuitenkin yksi kohta jäi vaivaamaan. Ihan heti ensimmäisessä kappaleessa on autorajoitteena "...valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set) myytäviin GT- ja Touring autoihin..." tai "M8-luokan auton tekniikkaan perustuvat GT-konversiot". Itse en noihin RTR-paketteihin mielellään koske edes pitkällä tikulla, ja varmaan moni muukin innokas haluaisi rakentaa autonsa itse (myönnän, eivät varmasti kaikki, mutta monet kuitenkin). Jos en siis halua RTR-paketilla ajaa, niin autoni olisi aivan pakko olla M8-luokan autoon pohjautuva.

Olisiko tuota "RTR-vaatimusta" jotenkin mahdollista vähän lieventää, jotta mukaan kelpaisi myös auto, joka on rakennussarjasta kasattu, mutta sillä ei M8-johdannaista lähtökohtaa ole?

12
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 12.06.08 - klo: 16.45 »
Tässäpä kuva uusimmasta hankinnastani, eli 1:12 Tamiyan 935 Porschesta (#57104). Porsche saapui viime viikolla Japanista, ja saattaa olla ensimmäinen Suomessa. Takalokasuojien vauhtiraidat olivat kyllä melko haastavat saada siististi paikoilleen (eivätkä siis täysin edes osuneet). Kuvaan on myös mahtunut vertailun vuoksi Lancer Evo IV sekä kevyesti käytössä rähjääntynyt Mini.


13
Minun lähes 20 vuotta vanhat Traxxasin elektroniset säätimet jättivät "kaasun" jonkin verran auki, kun vastaanotin ei enää pystynyt (liian matalalla jännitteellä) toimimaan. Tällöin autoni eivät tosin edenneet enää kuin kävelyvauhtia, ja ne sai helposti kiinni, mutta kyllä Blackfoot muutaman kerran ehti johonkin ojaan muljahtamaan.

14
Polttisautot / Vs: Serpent 710 ja välityssuhde
« : 08.05.08 - klo: 10.57 »
Vastauspa löytyikin näemmä vahingossa, Centax-III:ssa on eri hammasväli kuin Centax-II:ssa.

15
Polttisautot / Vs: Serpent 710 ja välityssuhde
« : 08.05.08 - klo: 10.47 »
Tähän ei kyllä mitkään normaalit Serpentiin tarkoitetut viritysosat riittää, sillä tarkoitus oli virittää autoon kokeilumielessä O.S:n nelitahti-moottori, ja käyttökelpoinen kierrosalue laskee selvästi, sillä nelitahti-moottorin maksimipyörimisnopeus on vain runsaat 20000 rpm. Saattaa olla, että välityssuhde pitäisi saada yli 50% pidemmäksi, mutta tähtään nyt ensimmäisenä yrityksenä 30%:een.

Serpent 705 käytti samaa vaihteistoa kuin 960, ja niissä kytkiminäkin oli Centax-II (710:ssä ja 720:ssa käytetyn Centax-III:n sijaan). Mahtaako Centax-II:n ja Centax-III:n rattaissa olla eri jako? Liitäntä rattaille kytkimeen on erilainen, joten pelkkiä rattaita ei voi vaihtaa toisesta toiseen, mutta jos rattaiden jako on sama, niin minun ei tarvitsisi vaihtaa kytkintä vaihteiston vaihdon vuoksi.

Juu, ja tiedän, ettei tässä välttämättä ole mitään järkeä, eikä autolla saa ajaa kilpaa nelitahtisena miissään "oikeassa" kilpailussa.

16
Polttisautot / Serpent 710 ja välityssuhde
« : 07.05.08 - klo: 14.11 »
Tämä saattaa vaikuttaa vähän hölmöltä kysymykseltä, mutta älkää takertuko tämän järkevyyteen. Tässä on eräs jännä kokeilu meneillään.

Miten mahtaisin saada pidennettyä Serpent 710:n välityssuhdetta selvsäti pidemmäksi? Autossa on alkuperäinen Centax-kytkin paikoillaan. Laskuni mukaan autossa on Serpentin omilla osilla välityssuhteen edessä ykkösvaihteella 5,91-6,39 ja toisella 4,57-4,83, sekä takana vastaavasti 6,02-6,51 ja 4,65-4,91. Välityssuhde pitäisi nyt jollakin konstilla saada muutettua arviolta 20-30% pidemmäksi (eli "pienemmäksi"). Pikaisesti laskin, että saisin välityssuhteen pitenemään 18-27% pidemmäksi, jos käyttäisin 960:n vaihteiston rattaita. Äkkiseltään manuaaleista vertailemalla näyttäisi, että osat olisivat vaihtokelposia. Pienenä miinuksena moottori kuitenkin siirtyy taaksepäin, ja jonkinlaista ahtautta saattaa moottorin ympärillä syntyä. Hihnapyörien vaihtaminen voisi olla toinen keino, mutta rattaiden vaihtaminen vaikuttaisi kätevämmltä. Tietääkö kukaan mahtavatko 960:n osat olla todellakin sovitettavissa 710:iin?

17
Yleinen keskustelu / Vs: Model Expo pienoismalli messut
« : 05.05.08 - klo: 11.00 »
Juu, "oikea" rata varmaan vetäisi varsin mukavasti yleisöä. Muistan itse juniorina Model Expossa 90-luvun alussa tuijottaneeni todella kiinnostuneena touring-autojen kilpailuja. Kotiseudullani ei tuohon aikaan ajettu vielä lainkaan kilpaa, joten Model Expo oli ainoa paikka missä kisaamista tuli edes nähtyä. Tuohon aikaan taidattiin myös päristellä polttiksilla pihalla asfaltille rakennetulla radalla. En kyllä muista, ajettiinko ulkona tosissaan kilpaa.

Tämän vuoden näyttelyssä junioritkin pääsivät kokeilemaan ajamista radalla, mutta noin ahtaalla radalla ajminen oli varmasti junioreille tosi vaikeaa, ja isommalla radalla kokeilukin olisi varmasti ollut helpompaa.

18
Yleinen keskustelu / Vs: Model Expo pienoismalli messut
« : 28.04.08 - klo: 12.18 »
Mini tuntui menevän radalla ihan kivasti, mutta servo saverini antautui parin kierroksen jälkeen, ja ajot jäivät kesken. Harmi, ettei paikalla olleilta kauppilailta löytynyt sopivaa varaosaa.

19
Vapaa keskustelu / Vs: "letkuohjattavia" työkoneita
« : 09.03.08 - klo: 16.48 »
Minulla taisi olla samasta sarjasta telallinen puskutraktori. Se oli ihan mahtavan hauska laite. Telat meni useasti poikki, mutta sain ne jollakin liimalla korjattua. Toinen ajomoottori lopulta kärähti, ja vehje jäi kaappiin tekeytymään. Noissa oli muistin mukaan savukone, joka puksutti savua, kun puskulevyä ajeli edestakaisin.

20
Yleinen keskustelu / Vs: Servo hajosi oudosti
« : 06.02.08 - klo: 11.09 »
Sain eilen messinkirattaan (muovisen tilalle) servoon, ja illalla servo olikin jälleen käyttökunnossa. Ensi viikoksi on taas Mini ajokunnossa.

Huomasin servoa irtonaisena pyöritellessäni hassun ominaisuuden HPI:n rattiohjain-vastaanotin -yhdistelmästä. Jos käänsin rattia nopeasti oikealle, servo pyörähti sukkelasti äärireunaan, mutta toiseen suuntaan nopeasti kääntämällä servo pyörähti äärilaitaan, ja kääntyi sieltä samantien muutaman asteen takaisinpäin. Tämä tuntui toistuvan aina vasemmalle reunaan asti nopeasti kääntäessä. Futaban ohjaimella servo toimi normaalisti. HPI:n ohjain on "kiinalainen" halpamalli, joten kaipa tämä on vain hieno "ominaisuus".

21
Sähköautot / Vs: Mamba Max
« : 23.01.08 - klo: 10.42 »
Mamba 5700 moottorini pahastui jotenkin, ja lakkasi toimimasta. Käyttäytyi kuin siitä olisi ollut yksi vaihe pelistä pois kokonaan, ja se vain nyki vimmatusti edestakaisin. Käämi meni varmaan poikki jostakin, mutta mitään ei ainakaan jäänyt roottorin väliin (pahasti), koska tämä tuntui edelleen pyörivän siististi ja ilman rohinoita. Pistin eilen postia CC:lle, ja saapa nähdä mitä vastaavat. Ajoin autolla haaverin  aikaan mattoradalla, ja edellisistä pihareissuistakin on yli puoli vuotta (ja useita akullisia).

Haaverin jälkeen kokeilin GM:n stock-moottoria, ja tämä tuntui toimivan melko hyvin vaikkakin liikkeelle lähtiessä moottori pyöri hieman nykien, mutta vauhtiin päästyään toimi mainiosti. Mr Cale kokeili autoa (TB Evo IV MS) pikaisesti, ja totesi säätimen olevan senrorillisiin "oikeisiin kisasäätimiin" verrattuna vähän tunnoton. Itse en vielä moisia omista, joten omiin tarpeisiin säädin on toistaiseksi riittänyt mainiosti.

22
Yleinen keskustelu / Vs: Servo hajosi oudosti
« : 10.01.08 - klo: 23.18 »
Ne ovat hieman erilaisia signaalin modulointitekniikoita. PPM (Pulse-Position Modulation) on oman ymmärrykseni mukaan tavallisin digitaalisetn signaalien lähetysmuoto, ja tuo HRS (High Response System) Futaban oma kehitelmä (jota tosin Spektrumin laiteetkin taitavat käyttää), jota ei suositella käytettäväksi kuin Futaban omien digitaaliservojen kanssa. Joku signaalinkäsittelyyn enemmän perehtynyt saattaisi tietää miten tuo HRS tila poikkeaa PPM:stä, mutta karkea veikkaus olisi, että asentosignaalia lähetettäisiin servoille jotenkin poikkeavalla taajuudella. Ainakin mainosesitteiden mukaan HRS:llä signaalin viive vastaanottimelta servoille pienenisi alle puoleen PPM tilan aikaan verrattuna.

23
Yleinen keskustelu / Vs: Servo hajosi oudosti
« : 10.01.08 - klo: 13.50 »
Sainpa potentiometrin elvyteltyä melko liukkaasti pyörivään kuntoon (after run-)öljyllä, ja pihdeillä vimmatusti pyörittelemällä. Jahka uusi ratas on hankittu, niin eiköhän tämä servo vielä ajokuntoon elvy.

24
Yleinen keskustelu / Vs: Servo hajosi oudosti
« : 09.01.08 - klo: 15.21 »
En ole ohjainta vielä edes kokeillut HRS:nä, koska en satu vielä omistamaan yhtään Futaban digitaaliservoa, jossa tätä olisi uskaltanut kokeilla. Mielestäni tuo ohjain onkin sitkäesti näyttänyt aina PP:tä ruudulla.

Melkein sulkisin nuo BEC-ongalmatkin pelistä (Tamiyan TEU-101 on siis autossa nopeudensäätimenä), sillä servon kaikki sähköiset osat olivat kunnossa, jos ei potentiometrin mekaanista jämähtämistä lasketa.

Täytynee varmaan yrittää herkistellä potentiometrin runkoa öljykylvyllä, ja ankaralla edestakaisin pyörittelyllä. Tuohon servoon näyttää olevan tarjolla Airtronicsilta muovirattaan korvaava messinkiratas, joka ei varmaan ihan heti pääse hajoamaan, mutta muovinen on ilmeisesti servon "sulake" pahaa iskua varten, joten mahtaako messinkirattaan kanssa hajota jotain pahempaa?

25
Yleinen keskustelu / Vs: Servo hajosi oudosti
« : 09.01.08 - klo: 00.38 »
Joo, kesken ajon se hajosi. Radio oli juurikin tuo sama 3PM 2,4GHz, mutta varoituksia luettuani, en käyttänyt sitä HRS-tilassa (vaan perinteisemmässä PPM:ssä). Sähköosat olivat kyllä hajoamisen jälkeen kunnossa, ja kokeilin pyöritellä purettua servoa (käänsin pihdeillä jumittunutta potentiometriä, ja moottori pyöri iloisesti molempiin suuntiin).

26
Yleinen keskustelu / Servo hajosi oudosti
« : 08.01.08 - klo: 23.40 »
Hajonnut servo on siis Airtronics 94357 (Sanwa ERG-VR) ja auto melko vakiokuntoinen Tamiyan M-03 Mini.

Olin tänään harjoittelemssa Minillä ajamista Järvenpään mattoharjoituksissa, mutta ajot keskeytyivät yllättäen ohjausservon pyörähdettyä jumiin toisen laitaan. Olin muutamaa kierrosta aiemmin törmännyt autolla seinään viistosti keula edellä, mutta autossa on Minin vakio servo saver, joka on jo alkanut käymään hieman lepruksi, mutten ole vielä tehnyt edes nippusidevirityksiä. Servon kiinnityskin on löystynyt toistuvasti kesken ajon, joten en siis huolestunut kontaktista seinään.

Jahka ryhdyin purkamaan servoa, niin huomasin heti, että kääntökulmaa tarkkaileva potentiometri oli todella jäykkä kääntää. Ulostuloakselin ja potentiometrin välissä oleva pieni muovinpalakin oli muuttanut jonkin verran muotoaan. Tarkempi tarkastelu paljasti, että myös rattaiston ainoa muovinen ratas oli kärsinyt jonkin verran vauriota, mutta hampaat olivat silti jossain määrin jäljellä. Avasin myös potentiometrin, mutta sisältäkään ei löytynyt mitään ihmeellistä. Messinkiakseli ei vain suostunut pyörimään kevyellä voimalla alumiiniholkissaan (akseli ruuvipuristimeen, ja sormin kiinni potentiometrin rungosta). Voitelu ja suurempiin kulmiin pyörittely vain pahensi tilannetta.

Rattaita ainakin näytti olevan tarjolla varaosina, mutta potentiometriä en heti löytänyt. Mikä ihme tuon potentiometrin on oikein mahtanut jumiuttaa, ja miten tuo servo on toiminut tähän asti aivan hyvin? Kastumisen aiheuttama korroosiojumiutuminen tuli ensiksi mieleen, mutta servossa ei näkynyt mitään kostumisen merkkejä.

27
Yleinen keskustelu / Vs: Ebay
« : 14.12.07 - klo: 17.20 »
Olen ostanut eBayn kautta 4 RC-autoa, 3 RC-tankkia, ja älyttömästi kaikenmoista muuta roinaa. Noin puolet olen ostanut käytettynä yksityisiltä, mutta uudet osat ovat tulleet lähes aina yrityksiltä. Hyvin ovat ostokset sujuneet, ja tähän mennessä pahimmat ongelmat ovat olleet: 540-koon moottorissa olikin hassusti 5 mm akseli (eikä 3,2 mm) ja langattomat kamerat jumittuivat pariksi viikoksi tullipostiin (koska niiden mukana ei tullut mitään selvitystä niiden käyttämästä taajuudesta). Yhden Yhdysvalloista ostamani auton kuljetutin "tullin ohi", koska mukana tuli hölmön taajuuden vastaanotin (ei kuitenkaan lähtetintä), joka olisi tuottanut ylimääräisiä ongelmia tullipostissa.

Jenkkilästä yksityisiltä isompien ja kalliimpien tuotteiden ostamista olen yrittänyt välttää, koska nämä haluavat usein lähettää tuoteet törkeän kalliilla lähetystavoilla, eikä tullipostissa ramppaaminen myöskään houkuttele. Saksasta ostamista olen suosinut, koska sieltä tavarat tulevat nopeasti ja edullisesti, eikä tulliongelmia tule EU-maiden  välillä. Luottokortittomien riemuksi saksalaiset suosivat usein tilisiirtoa Paypalin sijasta.

Saksaan olen muutaman tuotteen maksanut tilisiirrolla (Überweisung), mutta muuten kaikki olen maksanut Paypalin avulla.

28
Yleinen keskustelu / Vs: Drifting
« : 05.12.07 - klo: 17.02 »
Itse olen tilaillut sekalaista rojua sekä Genki Dori Dorista, että RC Martista, ja olen aina maksanut ostokset luottokortilla (Visa). Tänään saapui juuri paketti jälkimmäisestä kaupasta. Minä en ainakaan keksi mitään kummoista valittamista kummastakaan (kerran onnistuin tosin tilaamaan korin, jota ei enää varastosta löytynyt, mutta löysin tilalle toisen valikoimasta). Kovimpien pihistelijöiden kannattanee myös tarkistaa RC Martin ebay-kauppa (http://stores.ebay.com/Dinball), sillä siellä tarjolla olevat tuoteet ovat yleensä vielä vähän pääsivua halvempia, mutta valikoima on vähän suppeampi.

Tämä meni nyt vähän mainospuheeksi, mutta kysytään nyt yksi mielipidekin. Onko näkemystä mikä mahtaisi olla drifting-käytössä hyvä caster-kulma?

Tähän ei varmaan mitään absoluutisen oikeaa lukuarvoa ole, koska renkaan muoto ja kovuus, sekä alustan muu geometria varmasti vaikuttaa tähän. Tilasin itse TB Evo IV:ni c-palat 2 asteen caster-kulmalla, mutta vaihtoehtona olisi ollut myös 4 astetta. Oma arvioini oli siis, että kovalla drifting-renkaalla pienempi kulma olisi hallittavuuden kannalta parempi, mutta käytännössä en pääse tätä testaamaan, koska vain 2 asteiset löytyvät. Mahtoiko arvioni mennä väärin?

29
Yleinen keskustelu / Vs: Teidän autonne kautta aikojen?
« : 26.06.07 - klo: 13.36 »
Tunnustetaan nyt omakin kalusto hankintajärjestyksessä:
    -Nikko Mercedes-Benz 300E (tallella, mutta epäkunnossa)
    -Tamiya Black Foot #58058 (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Tamiya Celica Gr.B #58064 (hyllyllä huollon tarpeessa)
    -Team Losi JRX-PRO SE (hyllyllä ilman sähköosia)
    -HPI RS4 3 18SS Gallardo #10252 (ajokunnossa)
    -Tamiya Hot/Super Shot #58047 (loppuun ajettu, osien tarpeessa)
    -Tamiya TB-02 Subaru #58338 (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Serpent 710 (seinällä ilman sähköosia)
    -Tamiya TB Evolution IV MS #49353 (ajokunnossa)
    -Yokomo YR-F2 (ajokunnossa)
    -Tamiya M03 Mini Cooper #58211 (ajokunnossa)
    -Tenth Technology DTM (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Tenth Technology Streetwise (kunnostuksessa)
    -Tamiya TA-02 Alfa Romeo 155 V6 TI DTM #58128 (ajokunnossa)
    -Tamiya TA-03F Mitsubishi Lancer Evolution IV/Carisma GT #58199 (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Tamiya TB Evolution #58267 (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Corally RDX Phi (ilman sähköosia)
    -Tamiya GT-01 Porsche 935 #57104 (hyllyllä)
    -Tamiya GB-01 Frog #57102 (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Serpent 710 (kasattu, mutta ajamaton)
    -Serpent 720 (odottaa sähköosia)
    -XRAY T1 Raycer (hyllyllä ilman sähköosia)
    -Serpent S400 (ilman sähköosia)
    -Tamiya GT-01 Porsche 934 #84057 (runko kasattu, korit maalaamatta)

Sivuja: [1]