Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SO

Sivuja: [1] 2
1
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 24.09.09 - klo: 18.57 »
Tuli itsekin uudet renkaat ostettua.
Michelin Starcross MS2 taakse ja Innova eteen.

Nyt alkaa nappulatkin olemaan sitä kokoa, että pehmeällä pääsee.

Vielä kun sais ne suosiolla "tappelematta" vaihdettua.
Varmaan jotain ruokaöljyä voi käyttää liukasteena vaihto hommassa?

 1 sana : Fairy!

 Se on jumalten litkua näissä hommissa - ja sitten riittävästi rengasrautoja (hyviä sellaisia).

 Nimim. Olen ihan työssäni vaihtanut krossi, mini-mx, mopo ja MP renkaita niin käsin kuin koneellakin.

 -Samppa

2
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 12.09.09 - klo: 09.21 »
Olisi pitänyt laittaa vielä muutama hymiö lisää? Itse haluaisin minin myös, mutta raha tilanne ja aika ei vain anna myöden...

 Käytiin Kiteella kahdesti (tuo kuva), Joensuussa (oli todella mahti rata, mutta vähän hyppyjen alastulot olivat mielenkiintoiset, mutta kaikki oli silti vielä hypättävissä, kunhan mitoitti sopivasti jonkin patin alarinteeseen), Enon kinttupolku käytiin katsomassa, mennessä ajettiin Liepeellä ja tullessa oli pakko koukata Siilinjärven kautta (varmasti Suomen mukavin rata). Lisäksi oli vielä pari rataa, mutta paikkakunnat ovat päässet jo unohtumaan (joitain pikku paikkoja), kun eivät ne mitään mielettömiä ratoja olleet, niin eipä niitä sitten muistakaan.

 Ollaan muuten kohta käyty kiertämässä Suomen ihan jokainen rata, jotka 'virallisista* (OffroadPro ja Bike) rataluetteloista löytyy. Enkä kyllä voi käsittää ,miksi Suomen ratojen tasoa valitellaan - okei osa on huonoja osa luokattomia, mutta kyllä on myös mahtavia baanoja olemassa (Kitee, Siilinjärvi, Heinola, Joensuu ...).

 Oli se Joensuun takaporras aika vinkeä hypätä, kun koko suora oli sellaista patikkoa sopivalla jaolla, että pystyi antaa vaan torvi auki tulla sen mitä laitteet kulki, hypyn nousu ihan urilla ja pateilla, ja puolivälistä nousurinnettä pääsi jo ilmaan. Hienonnäköisiä kuvia, kun alla vaan uraista hyppyrin nousua, ja pyörä kuskeineen liitelee muutaman kymmenen sentin korkeudella ilmassa siinä yläpuolella. Senkin alastulo oli patikolla, mutta taas sopivasti mitoitettaessa pääsi hyppäämään suurinpiirtein puoliväliin hypyn jälkeen olevaa suoraa, ja siitä sitten heti seuraavasta patista taas ilmaan - ja se seuraava oikean käden mutka - oikea märkäuni!!

3
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 11.09.09 - klo: 19.36 »
Käytiin porukalla tuossa kesän lopulla (heinäkuun viimeinen viikko) ajelemassa ympäri Itä-Suomea. Oli kyllä hieno reissu, kun aurinko paistoi ja radat olivat varsin mainioita. Ainoiksi vaurioiksi jäi koko porukalta vain yksi solari ja yksi ranne - tosin molemmat ovat vieläkin parantumis vaiheessa --.
 Harmittaa vain, kun ei ole tänä vuonna oikein ehtinyt kunnolla ajamaan. Koko vuoden ajotunnit taitavat nimittäin olla valitettavasti alle 15h.

 Nytkin olin jo varannut matkan ja majoituksen Viroon syyskuun lopulle, mutta reissu on pakko jättää, koska kouluhommat siirtyivät juuri samalla ajalle. Noh - jääpähän jotain hampaankoloon ensi kaudelle, niin kulkee sitten kovempaa. Onneksi nyt loppuvuodelle on vielä tiedossa pari pitkää viikonloppua, niin voi sitten lähteä jonnekin pidemmällekin ajamaan.



 P.S Ostakaa pojat isompia pyöriä, niin ei tarvitse heti vaihtaa ihan joka osaa?!  :wink:

 

4
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 23.04.09 - klo: 08.44 »
 Ei ainakaan mulla onnistu keskellä viikkoa - nonstop töitä ja pesäpalloa. Tai jos oikein yritän voin tiistaina ehtiä paikalle klo19.00, mutta jos rata-alue menee kiinni klo 20.00, niin vähän laihaksi jää mun panos. Matkoihinkin kun kuluu jo sen puolituntia vähintään per suunta.

 Kuka nuo päivät päättää? RiiUa, HyUa? Varmasti meinaan nostaisi talkoisiin osallistujien määrää, kun päivistä kyseltäisiin edes vähän, eikä vain sanottaisi, 'että näin'. Monelle muullekin varmasti nuo keskellä viikkoa olevat talkoot tuottavat vaikeuksia.

 -Samppa

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 22.04.09 - klo: 21.52 »
Moi,

 Meillä on himassa 'messumattoa', tai sellaista mitä nuo näytteille asettelijat käyttävät yleensä alueidensa alustana. Näyttävän punaista ja kaikkea. Tällä pystyttäisiin siis ainakin muutamat hyppyrit alustaa, mutta tämänkin alle olisi kiva saada varmaan lauta/vaneri pohja - kestäisi paremmin.
 Kyse ei siis ole mistään neulahuopamatosta, ohuempaa ainakin. Ollaan motocross pyörien huoltomattoina tätä käytetty.

 Myöskin ihan peruslautaa löytyy jonkin verran ylimääräistä.

 Onko sen laatan pakko olla ostoskeskuslaattaa? Muut ei toimi? Kun betonilaattojahan saa jämäeristä aika edullisesti. Ainoa haittapuolena niissä on, että ne painavat ihan tolkuttomasti.

 Eihän sille profiilille tarvitsekaan tehdä mitään. Jotkin muutokset, kuten nuo hyppyjen ruodot , lisä hyppyrit/röykyt (puuruodon päälle?) tai laatoitettu mutka toisivat väriä ja lisäisivät ajonautintoa radalla. Harrastelijan näkökulmastahan tuo rata on nyt sinällään mukavan helppo päästä sulavasti ympäri, mutta vaikea ajaa todella nopeasti - varsin mukava kaikille siis?

 -Samppa

6
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 21.04.09 - klo: 18.42 »
Olisiko numeroissa mahdoton idea täysin vapaa valinta?

 Tai siis numerot vaikkapa 1-99 (jos ei riitä, niin 1-999) ja niistä sitten valitsee itselle mieluisen (helpon, onnennumero tms. peruste). Ainoastaan sitten numero 1 olisi edellis kauden ''mestarille'' varattu, mutta ''mestarin'' ei sitä olisi silti pakko käyttää. Samaan henkeen kuin esimerkiksi motocrossissa siis.
Toki numeron 1 voi antaa myös äänekkäimmälle kilpailijalle, joku huutaa koviten, että 'mä haluun olla 1'.

 Tällöin numeron voisi maalata autoon, joka toisi myös grafiikoihin sellaisen tietyn 'ulottuvuuden'.

 
 Amerikassahan ne ajaa VTA luokkaa, jossa koneet on Novakin 21.5 hiilettömiä, mikäli käyttää lipoa, ja ihan hyvin ne ainakin videoissa menee. Pitää muistaa, että kun tehot on maltilliset ja pitoaineet on kielletty kokonaan, eikä ne renkaatkaan ole parhaat mahdolliset, eikä edes kori tarjoa juuri lisäpitoa, ei sillä täydellä kaasulla pysty mutkia ajamaan, ainakaan sulavasti, kun pito ei ole sama kuin vaikkapa TSS luokan autolla. Myöskin vasta-alkajalle on helpompi tulla luokkaan mukaan, kun autot eivät ole älyttömän nopeita, ja myös 'huonommalla' tai vanhemmalla autollakin voi pärjätä, kun alustalta ei vaadita niin paljoa.
 Tai näin olen asiat ainakin ymmärtänyt.

 -Samppa

7
Pesäpallossahan tuo hiekka ainakin lähtee nurmelta jo yhdellä syöksyllä (hiekat harjattava 'takaisin' aina ennen peliä). Miksei siis myös ajouralta tai hypyistä, tai ihan vain harjaamalla RC-radaltakin?

 Hiekkatekonurmella 'nurmi' on myös pidempää kuin kuvan keinonurmella. Kuvan alustassa lisäksi hiekkaa ei ole eikä tule, vaan se on korvattu pienenpienillä kumin palasilla. Tuollainen kumi pysyy myöskin nurmen seassa paljon pidempään kuin hiekka, eikä esimerkiksi pesäpallosyöksy kenttää juuri kuori. Lisäksi tuollainen keinonurmi on ihan tolkuttoman liukas jo ihan kengilläkin (pois lukien nappikset ja piikkarit ym.), joten varmasti myöskin RC-autolla pitoa ei ole nimeksikään.

 Hiekkatekonurmella puolestaan pystyy myös ainakin urheilemaan ihan lenkkareilla ilman suuria pito-ongelmia. Tosin tämä pito on paljolti myös tuon hiekan ansiota, sillä hiekattomalla kohdalla tavan kengällä on todella liukasta esim. juosta. Varmasti näin myös RC-auto touhuissa. Kestäväähän tuo varmasti on, sillä ainakin pesäpallo käytössä (12/7), jossa kentällä ravataan, laahataan, tehdään suunnanmuutoksia piikkareilla ja syöksytään, nurmi kestää vuoden pari ehjänä, sen jälkeen yleensä lyöntipaikka on paikattava. RC-auton aiheuttama rasitus nurmelle ei kuitenkaan varmasti ole lähelläkään 100 kg miehen piikkareilla tekemää äkkikäännöstä tai laahaavaa vauhtiaskelta.

 Sateellakaan hiekkatekonurmi ei ole mahdottoman liukas (jos hiekka pysyy kentällä). Toki onnistunut syöksy menee pitkälle, mutta esimerkiksi täysin kuiva ja pölisevä kenttä on paljon liukkaampi kuin märkä kenttä - ainakin piikkareilla.

 Varmasti tekonurmi on kuitenkin mielenkiintoinen alusta (sähkö)krossiradoilla, jos koko rataa siitä ei kuitenkaan tekisi.

 -Samppa, pesäpalloa pelaajana, valmentajana ja pelinjohtajana jo monta vuotta

8
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 19.04.09 - klo: 17.48 »
 VTA (VTR) auto ollut itselläkin jo jonkin aikaa suunnitteilla - tämmöinen luokka vain vahvistaa päätöstä. En vain ole saanut aikaiseksi laitettua raaseria. Tällä hetkellä tosin näyttää siltä, etten kesällä ehdi oikein kilpailuihin - ensi talvena ajetaan toivottavasti siis myös näitäkin kisoja.

 Tämänkaltaiset luokat ovat mielestäni näin harrastelijan näkökulmasta niitä kaikkein mielekkäimpiä, kun tehot on tarkasti kontrollissa, korit näyttäviä ja autotkin pysyvät vielä näpeissä, kun ne eivät kulje liikaa. Kulutkin ovat kohtalaiset ja autojen alustatkin säätömahdollisuutta -roplaamis mahdollisuuksia- täynnä

 *lähtee laskemaan rahojaan ja etsimään runkoa VTR autolle*

 -Samppa

9
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri Mopo/Kevari keskustelu.
« : 18.04.09 - klo: 22.13 »
Kertokaapa vanhalle papalle et jos hommaan tuolaisen nykykevarin ja vähän piristelen sitä niin täytyykö se jotenkin muutoskatsastaa kun näissä nykykevareissa on mopon tehot

Voihan sen muutoskatsastaa, mutta silloin siitä tulee pikku-A kortilla ajettava peli. Eli siis piikkikortilla ei saa enää lain mukaan sitä ajaa, vaan täytyy olla vähintään 18v. iässä saatava 'vajaa'/'pikku -A joka oikeuttaa ajamaan alle 25 kW pyörää.

 Se on sitten eri asia, onko mitään järkeä laittaa piikkistä A-kortilla ajettavaksi laitteeksi, sillä 2-tahtinen tai pieni 4-tahtinenkaan ei ole mukavin pyörä ajaa pitkää matkaa... Toki lyhyt ajorupeama menee, mutta 100 + km alkaa olemaan jo työlästä - ihan moottorin luonteen takia.


 -Samppa


10
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 16.04.09 - klo: 22.02 »
Moi,

 Ajopolte on taas kova, joten ketjun voisi nostaa esille myös tälle kaudelle.

 Kävin tuossa maanantaina katselemassa (krossi)rataa, ja silloin oli vielä lunta melko reippaasti - asfaltti rata näytti melko kuivalta, mutten sitä sen ihmeemmin miettinyt. Varmaan myöskin tässä viikolla lumet ovat sulaneet lisää ja radat kuivuneet entisestään.

 Tuli myöskin mieleen talvella sähkökrossi videoita maailmalta katsellessa, että olisiko mahdollista kunnostaa/päivittää/ tms. tuo Hyvinkään krossirata totaalisesti? Tai siis olisiko ihmisillä siihen innostusta? Profiililtaanhan rata on oikein mukava, näin harrastelijan näkökulmasta, mutta pinnan ja etenkin hyppyrien kunto oli ainakin viime kaudella silloin kun olin ajamassa melko huono.

 Sunnuntai ajelijan kannalta olisi mukavaa (miksei myös kisakuskitkin tykkäisi), kun hyppyreihin olisi tehty 'ruodot' puusta, jolloin ne olisivat samanlaiset koko radan leveydeltään niin lähdössä kuin alastulossakin. Myöskin joku profiililtaan 'mielikuvituksellinen' hyppy-röykky yhdistelmä ja ihan puhdas röykkysuora olisi mukava - toki rytmi-osuus/suorakin olisi hauska, mutta sille ei oikein ole varmaankaan paikkaa nykyisellä profiililla.
 Yksinkertaisena 'päivityksenähän' voisi jonkin mutkan tehdä vaikkapa kivi/betoni/tms. laatoista, jolloin radan pinnoitteeseenkin tulisi vaihtelua.

 Varmaankin jos 2 viikonloppua tehtäisiin porukalla saataisiin rata päivitettyä reilusti, hyvällä tuurilla jopa yhdessä viikonlopussa, jos porukka on ahkeraa, pitkään paikalla runsain määrin ja kaikki tarvikkeet saadaan kerralla paikalle.

 Tarvitaanko tällaiseen projektiin/talkoo systeemiin minkä tahojen luvat? HyUa? RiiUa? Ja olisiko porukalla ylipäätään mitään mielenkiintoa tällaiseen?

 -Samppa, harrastelija ajelija

11
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 07.04.09 - klo: 19.00 »
Ihmettelen, ettei kukaan ole pahemmin vielä noista difsuusoreista vaimitäneoli spekuloinu täällä. Säännöissä on mun mielestä pahasti ristiriitaa jos 2 isointa tallia ei ole sitä autoonsa kyhännyt, heti kauden alkuun ?

Noh, tuskin ferraria ja mäkkiä sekään vielä ylivertaiseen vauhtiin nostais, mut ite olen tätä ihmetelly miksi sitä ei ole tehty.
Tuskin ferrarin ja mäkin inssit on torstempia kun toyotalla, brawnnilla ja mikä se kolmas oli.
Tuntuu täysin käsittämättömältä, että talli joka saatiin talvella pystöön tekee noin paljon paremman auton, kuin tallit jotka alotti kehittämisen jo viime kauden aikana  :shocked:

Saapa nähä mitä päättävät, 14 päivä  :roll:

 Ei ne inssit torsteja ole ei, mutta Mclaren, Ferrari ja muut, joilla nyt on yksinkertainen diffuusori autoissaan, tulkitsivat ''super''diffuusorin sääntöjen vastaiseksi, eivätkä siksi sitä ole edes kehittäneet.

 Kaikkien 'perus'diffuusoria käyttävien tallien virallinen lausunto on asiasta ollut se, että kaksinkertaista diffuusoria mietittiin kauden alla, mutta se todettiin tallin omissa pähkäilyissä sääntöjen vastaiseksi (kukaan ei tajunnut kysyä?) ja jätettiin siksi pois autoista. Ja jos valtaosa talleista on näin päätellyt, täytyy sääntöjen olla todellakin vähintäänkin hämärät.

 Ja Brawn (vanha Honda) painoi tosiaan tämän vuoden auton aerodynamiikan kehitystyötä parhaimmillaan 4 vai 5 eri tuulitunnelissa viime kauden aikana, ennen kuin tunneleidenkin määrä rajoitettiin...
 Nykyiset kuskit puolestaan Brawnilla ovat vähintäänkin kovia: Buttonista puhuttiin aikanaan seuraavana 'kuninkaana' ja Barrichello ajeli erään Schumacherin tallikaverina useaan tallimestaruuteen ja hyvään mm-loppusijoitukseen - toki ylivertaisella autolla. Molempien ura ollut kuitenkin viime vuosina hiipumassa, mutta turhista kuskeista ei tosiaankaan voida puhua.

On kyllä niin huvittavaa oikeesti tää ruletti.
Kun ferrarilla otetaan kimin kohdalla riski rengasvalinnan suhteen ja se menee pieleen... schumi on dorka eikä ymmärrä taktiikoista mitään... Kimi on tyhmä kraavilohi jne jne jne...
Kimin aika ohi... yms.


 Kimin uran ohi olemisesta tai muusta ei käsittääkseni olla puhuttu on vain ihmetelty sitä, miten Kimille laitetaan välikelin renkaat kun muut tulevat jo takaisin laittamaan saderenkaita, kun ovat todenneet ihan radalla  (!) ettei välirengas pidä.. Parhaimmillaan osa porukasta tuli laittamaan välirenkaat ja heti seuraavalla kierroksella takaisin saderenkaat. Ainakaan minä en tätä käsitä.

 Ensimmäinen riski oli okei ja on helppoa olla jälkiviisas - totta.
 Silti luulisi myös Ferrarilla tajuttavan, että jos ei aja voittavalla autolla, kannattaa tyytyä myös niihin pienempiin pisteisiin. Saattavat nimittäin auttaa kummasti kun kauden jälkeen pisteet lasketaan yhteen.

 -Samppa

12
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 06.04.09 - klo: 19.41 »
Hiukka kostea kisa oli... Suomalaisittais meni huonosti, mutta muuten oli kyllä kiva katella. Button taas hoiti voiton, toki sai vaan 5 pistettä, mutta voitto kuitenkin. Mielestäni ihan rohkea yritys oli laittaa Räikköselle sadekelin renkaat, koska tiedettiin että sade tulee, tuli vaan vähän liian myöhään.

Korostetaan viellä että mitään välikelin renkaita sinne ei laitettu vaan monsuuni renkaat :evil:
Jerzi

 Niin ja samalla kierroksella, kun muut tulivat laittamaan takaisin sadekelin (monsuuni) renkaita , Räikkönen tuli ja laittoi välikelit.......

 Joku todellinen propellihattu ollut siellä rengastaktiikoita hieromassa. Oli jo ne sadekelin renkaat vähän surkuhupainen yritys, kun muistaa, ettei Räikkösellä ollut lainkaan pisteitä ennen kisaa ja nyt oli tulossa ihan ''reilusti''. Kimillä oli siis myös hävittävää.. Toki onnistuessaan olisi kisan voitto ollut lähellä - tällä kertaa riski ei vain onnistunut.

 -Samppa

13
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 02.04.09 - klo: 22.57 »
 Eikö mennyt niin, että Hamilton oli antanut tietä Trullille (lue: päästänyt ohi) ja Trulli oli sitten mennyt. Turva-auton takana siis.
 Kisan jälkeen Trullia 'kuulusteltaessa' Trulli oli tämän kertonut, mutta Hamilton oli antanut tuomaristolle 'harhaan johtavaa' tietoa (väitti, että Trulli ohitti). Tästä Trulli siis sai sen aikasakon.

 Nyt sitten tuomaristo tutki asiaa uudemman kerran tässä viikolla (Toyota ja/tai Trulli oli protestoinut päätöstä aikasakosta) ja Hamilton oli sitten 'reiluna' miehenä tunnustanut johtaneensa tarkoituksellisesti harhaan (lue: valehdellut) tuomaristolle.
 Tämän seurauksena sitten Trullin aikasakko kumottiin ja Hamiltonin ajo hylättiin (myös Hamiltonin tallille ajamat pisteet), mutta Kovalaisen tulos jäi silti voimaan (ei sillä, että sillä olisi merkitystä).

 Toki mukana saattoi olla Trullin vierailua niityn puolella jne jne, mutta näin lyhyesti.

 -Samppa

 P.S En sitten malttanut kuitenkaan olla hiljaa... :sad:

14
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 29.03.09 - klo: 18.15 »
 Kimin Ferrarihan toimi ihan mukiinmenevästi. Ei se toki voitto vauhdissa ollut, mutta mitä siinä silloin kisan aikana laskeskelin äkkiseltään, olisi Kimi varikko rumban jälkeen ollut 3 ilman omaa ajovirhettä. Viime vuoden luokkaa, talli edellä on vain vaihtunut (loppukausi 2008).

 Oli myöskin itselle yllätys, miten Barrichellolla alkoi pää pettää, kun tajusi ajavansa jopa voitosta. Älyttömiä virheitä niinkin kokeneelle kuskille. Kubican ja Vettelin tilanne oli nyt... noh... surkuhupainen. Olisi luullut, että Kubica olisi viime kaudesta oppinut, mutta ei.. Toisaalta ei siinä Vettelin päätäkään paljoa järki painanut

 Ainoat asiat, mitkä kisasta jäivät kaivelemaan olivat Rosbergin huono onni ja Hamiltonin moukan tuuri. Harmittaa, että palkintopallille pääse ansaitsematta paikkaa edes top 10:ssä. Trulli ajoi myöskin hienon kisan, ottaen huomioon sen, että hän lähti varkikolta.



Nyt on taas hetken mielenkiintosta katsoa mitä ferrari ja mäkki saavat aikaan isoilla rahoillaan.
Saas nähä onko ensi kisassa sama tilanne vai saako isot tallit tehtyä autoista taas niin ylivoimasia että nähdään jälleen kerran samat värit eturiveissä, vai käykö pitkästä aikaa niin että fefe ja mäkki kitkuttelee pitkään ennenkuin alkaa eturivit täyttymään.


 Kyllä veikkaisin, että Ferrarin ja varsinkin Mclarenin nousuun ainakin pari kolme kisaa vielä menee, mutta olen ollut nyt kauden alla jo niin monessa asiassa väärässä veikkauksissani, että ehkä vain katselen tällä kertaa hiljaa.

-Samppa

15
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 28.03.09 - klo: 18.13 »

 Toinen mun mielestä hassu juttu on tämä Brawn GP:n hypetys. Onhan se jo ollut markkinointi kikkana iän päivää, että annetaan mahdollisille mainostajille ja katsojille kuva tasaisemmasta ja yllätyksellisemmästä sarjasta kuin oikeasti ollaan. Ei ole meinaan ensimmäinen vuosi, kun joku talli x ajaa nopeimmin läpi talven, mutta sitten kaudella joku meneekin pieleen yllättäen ja samat Ferrarit ja McLarenit vie voiton kisasta toiseen.
 
 Toivon kuitenkin hartaasti olevani väärässä, ja näkisin todella mielelläni McLarenit viimeisissä ruuduissa ja Brawn GP:t eturivissä. Myöskin Kubicalle soisi menestystä tältä vuodelta. Tekisi ihan hyvää Formuloiden ''vähän'' näivettyneelle imagolle.


Nyt meni veikkauksesi vähän metsään Brawn gp:n kohdalla.En olisi kyllä itsekään uskonut että tuo Brawn GP olisi noin nopea.
Eiköhän tuo Ferrari ja mäcci saa lisää vauhtia kauden aikana.
Kubican vauhti näytti olevan kohdillaan ilman kerssiäkin.Saa nähdä mihin mies pystyy kun saa vielä lisä hevoset käyttöön.
Ei taida suomalaisilla olla palkintopallille asiaa vähään aikaan.


 Juuri tulin samaa kirjoittelemaan. Toki oletin sen olevan nopeahko, mutten todellakaan uskonut sen ajavan edes top5 sijoista. Ehkä jotain sijoja 8-14 maksimissaan. Harvoin olen kuitenkaan ollut näin iloinen ollessani täysin väärässä!

 Vettelin suoritus oli myöskin upea! Sillä kun taitaa olla vain yksinkertainen diffuusori autossa, eli periaatteessa, sillä ei pitäisi edes pärjätä, mikäli ''propagandaa'' on uskominen.

 Kubica meni multa aika-ajoissa noin ajon puolelta vähän ohi, toki aikoja katselin, mutten ajoa hirveämmin seurannut, sillä Barrichellon ja Buttonin ajo oli jotenkin niin mykistävää. Kubicahan on varmasti tasaisempi kuski kuin viime vuonna ja on varmasti oppinut ottamaan kisoissa vähän varovaisemmin, joten luulen, että hällä on ihan hyvä kausi edessä - vaikkei voitosta toiseen seilaakaan.

 Lehdistötilaisuuskin oli moneen vuoteen mukavaa katsottavaa, kun kaikki kolme kaiffaria olivat ihan ekstaasissa suorituksistaan - ihan aitoa iloa myös 2. ja 3. sijasta, eikä mitään 'emmä tiiä, tiimi teki hyvää työtä' -sepustusta. Vähän yrittivät jopa keskenäistä huultakin heittää.

 Nyt ollaan mun mielestä oikeasti ajamassa kilpaa myös aika-ajoissa, eikä yksikään talli voi pelata edes Q1:stä puolivaloilla - muuten matka tyssää aika-ajojen osalta siihen. LOISTAVAA!

 Mitenhän sitä jaksaa huomisen kisaan asti odottaa?

 -Samppa

 

16
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 27.03.09 - klo: 14.42 »
 Ne uudet siivet ovat ihan hirveät. Tai siis eivät yksistään, mutta kun samaan autoon laitetaan hillitön etusiipi ja säälittävä takasiipi, on lopputulos lähes koomisen näköinen. Muuten autot ovat paremman näköisiä kuin edellisvuosina.

 Toinen mun mielestä hassu juttu on tämä Brawn GP:n hypetys. Onhan se jo ollut markkinointi kikkana iän päivää, että annetaan mahdollisille mainostajille ja katsojille kuva tasaisemmasta ja yllätyksellisemmästä sarjasta kuin oikeasti ollaan. Ei ole meinaan ensimmäinen vuosi, kun joku talli x ajaa nopeimmin läpi talven, mutta sitten kaudella joku meneekin pieleen yllättäen ja samat Ferrarit ja McLarenit vie voiton kisasta toiseen.
 Se kun vain on tyly totuus, että kukaan mainostaja ei lähde mukaan sarjaan, joka ei kiinnosta katsojia (lue: epätasainen yllätyksetön sarja). On siis keksittävä jotain koukkua, millä raha saadaan lajiin mukaan. Ja laittamalla huonompaan autoon vähemmän bensaa yms. yms. ja nopeampaan autoon raskas kuorma ja vähän säädötkin eritavalla, niin heti saadaan tulokset näyttämään kiinnostavilta satunnaisen Santerin silmissä.
 Formulat ovat kuitenkin loppu peleissä bisnestä.

 
 Toivon kuitenkin hartaasti olevani väärässä, ja näkisin todella mielelläni McLarenit viimeisissä ruuduissa ja Brawn GP:t eturivissä. Myöskin Kubicalle soisi menestystä tältä vuodelta. Tekisi ihan hyvää Formuloiden ''vähän'' näivettyneelle imagolle.


Joo onhan se takasiipi aluks "ruma" mut kyllä se muuttuu nätiks ku vähä aikaa sitä ihmettelee  :wink:
Taka- ja etusiiven yhteinen tehtävänä onkin saada auton taakse "puhdasta" pyörteetöntä ilmaa jotta takana oleva auto pystyy ajamaan ihan kontissa kiinni menettämättä downforsen antamaa pitoa, jolloin ohitukset ovat helpompia kuin esim. viimekaudella.

 Ohitukset kuitenkin samalla tapettiin KERS-systeemillä, joka sekin kehitettiin ohituksia helpottamaan. Ei varmasti ole meinaan yksi tai kaksi tilannetta, jossa KERS:iä käytetään ohitusten estämiseen ohittamisen sijasta, ja tulevalla kaudella tulaan varmasti näkemään pidempiä Trulli-junia pidempään kuin viime kaudella. Toki syntyyhän siinä illuusio kilvan ajamisesta, kun kukaan ei pääse siitä hitaimmasta ohi, ja 6 autoa kiertää rataa samassa nipussa.

 Mutta toivotaan taas, että olen pahasti väärässä


 On myöskin mielenkiintoista nähdä, miten lisätty mekaaninen pito vaikuttaa starteissa, joissa aerodynaaminen pito ei vielä ole niin merkittävä (lue: olematon). Äkkiseltään ajateltuna vauhdit ensimmäisessä mutkassa tulevat olemaan kovemmat, vaikka koneet ovatkin laiskempia kuin männä vuosina.

 -Samppa

17
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 14.03.09 - klo: 20.54 »
Sekin kannattaa tosiaan miettiä, että ostaako sen halvimman, vai laittaako omalle päälle vähän enempi hintaa. Ei nyt tietenkään tarkoita sitä, että kaiken pitää olla sitä kalleinta ja komeinta, mutta esimerkiksi kypärissä ja saappaissa on hinnalla oikeastikin merkitystä. Myöskin mukavuus paranee yleensä hinnan kasvaessa, myös harttareissa, polkkareissa, kypäristä ja saappaista nyt puhumattakaan.
 Mukavoittaa meinaan myöskin sitä omaa ajamista, kun harttarit eivät tökkää jokaisessa ylipitkässä kurkkuun ja polkkarit pysyy edes suurinpiirtein oikeilla paikoillaan myös kaaduttaessa.
 
 Harttareistahan nyt ollaan muutenkin melkolailla muutamaa eri mieltä. Toiset tykkää, toiset ei käytä lainkaan ja jotkut käyttävät vain ''harttarien etuosaa''. Karu totuushan periaatteessa on, että mikäli harttarien olka osat eivät ole ''kelluvat'', riski solisluun murtamiselle kasvaa kokolailla paljon. ''Kelluvalla'' harttarilla näin taas ei pääse käymään.
 Myöskin omasta kokemuksesta, monta kylkiluuta murtaneena voin kertoa, että yleensä ne harttarit evät suojaa myöskään kylkiä, mistä ne kylkiluut helpoiten murtuvat, toisaalta suoria iskuja edestä (ja takaa) harttarit kyllä pehmentävät kovasti. Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, ihan avoimestikin, että harttarit ovat vain tiellä, ja käyttävät pelkkää rintapanssaria, pelkästään kivisillä radoilla lähinnä kivisuojana. Lähinnä mistä itse kukin tykkää - itse käytän EVS:n hihattomia, kelluvia harttareita.

 Myöskin niskatuki on harkitsemisen arvoinen, mikäli meinaa yhtään enempi tosissaan päästellä. Itse ostin niskatuen, kahden sairaalassa vietetyn päivän jälkeen, kun niskat olivat vähän päässeet taittumaan supercross patikossa, enkä ole radalle enää uskaltautunut ilman tukea.

 Polkkareissa mukaan tulee myös omat polvet. Toisilla on vain synnynnäisesti heikommat polvet, toisilla taas vahvemmat - toiset ovat polvensa aikanaan rusikoineet huonoon kuntoon. Mikäli omat polvet ovat vähän heikot, kannatta melkeinpä sijoittaa edes jonkinlaisiin polvituellisiin suojiin. Niitäkin saa ihan edukkaasti, kun ei sokeasti vain mene virran mukana ja osta EVS:n tms. titaanitukisia suojia, vaan hakee vähän vaihtoehtoisempaa.

 Suolivyö tai alaselän tuki, miten sitä tykkää nimittää on myös ihan mukava olla olemassa. Vaikka se vähän heppoiselta voi tuntuakin, niin sen vaikutus on kyllä ihan selvä. Itselläni kun on tuo selkä aikanaan vähän ottanut kipeää, niin en enää oikeastaan täyttä erää pysty ilman suolivöytä ajamaan, se kuitenkin tukee ihan hyvin. Lisäksi se pehmentää pahimpia kiveniskuja alaselkään ja alavatsaan.
 Kyynärit ovat sitten makupide kysymys. Itse en käytä, sillä saavat käteni puutumaan todella pahasti. Toisaalta veli ajelee ''kovilla'' kyynäreillä ja serkku ennen lopettamistaan pehmeillä. Mistä kukin tykkää, kyllähän ne pahimmat iskut pehmentävät.

 Saappaat kannattaakin ostaa sitten kerralla kunnolliset, varsinkin mikäli isolla pyörällä ajelee. Halvemmat saappaat kun antavat nilkan pyöriä aikalailla vapaasti, nimim. vasen nilkka ihan pillanpäreiksi, halpojen saappaiden takia. Kalliimmissa saappaissa on nykyään jo todella hyvät tuet nilkoille, ja varsinkin heikkonilkkaisempien kannattaa harkita ihan tosissaan selvää nivellettyä, tuellista saapasta. Ne ovat sitten kyllä jo todella kalliita, mutta pelastavat monilta revenneiltä nivelsiteiltä ja murtuneilta nilkoilta. Kuitenkin 300€ ylöspäin ja jopa vähän allekin saa todella laadukkaita saappaita, joissa on ihan jämäkkä nilkkaosa. Mineillä taitaa nuo saappaat kuitenkin olla vain edessä, joten kannattaa varmaan harkita jotain Mini-mx saappaantapaisia tai sitten lyhyt vartisia katupyöräkenkiä. En tiedä varmaksi, sillä ajan vain isolla pyörällä.

 Kypärissä kannattaa myös huomioida paino. Vaikka se vähän voi hassulta kuulostaakin, niin sen oikeasti huomaa ajossa ja ajopäivän jälkeen. Raskaalla kypärällä niskat ovat yleensä ihan tulessa ajojen jälkeen ja ylipitkät tuntuvat niskassa todella pahalta, kun kypärän massa on iso. Kuori materiaalilla ei ole enää nykyään kovinkaan paljon väliä. Ainakaan, mikäli Mx-lehtien kirjoituksia on uskominen. Ainoa ero on siinä, että muovikuorinen kestää yhden kovan iskun, ja sen jälkeen se pitää vaihtaa, kun taas kuitukuorinen saattaa kestää montakin kovaa iskua, riippuen ''tuurista''.

 Sekin kannattaa muistaa, että kun kerralla ostaa kunnon suojat, voi olla lähes varma, että ne kestävät vuodesta toiseen, kunhan vain pesee hienhajun pois aina välillä.  :wink: Ja joka kerran sitä jaksaa olla tyytyväinen kun on tullut ostettua kunnon varusteet, kun sitä ''maaperää lähtee tutkimaan''.

 -Samppa - motocrossia since 6v., totisella harrastelu pohjalla.

18
Sähköautot / Vs: Tamiya M-04M Alfa Romeo
« : 14.03.09 - klo: 19.50 »
Ihan pystymettästä vetästyn noobin näkemys (joka on kai edes jotenkin relevantti, jos tää on kuitenkin jossainmäärin "helppo" luokka vaikka alottelijalle..)

Jos lähette ajaan nuilla L tai M (ilmesesti M) runkosilla takapotkuilla, niin voisko korimuodon vapauttaa vaikkapa siten, että esikuva ois jostain 70-luvulta tai vanhempi. Silleen ratkeais tuo alfan korin hankala saatavuus, ja Sampan kaltaset jenkkiboogiemeininkiä haikailevat vois istuttaa jonku dartin tai chevy 2 kopan? Ikäkausi rajannee korimallit kuitenkin jossain määrin kanttikertaa kantti autoiksi, joten aerodynamiikkapuljaus pysys ehkis kurissa.
edit: TransAmissahan on lista sallituista koreista käsittääkseni, joka estää jollain protosukkulalla ajamisen.

Vai onko toi alfan koppa jotenki niin hankala mitoiltaan et se on just det ja jetsulleen.


ps.Jossakin jenkkipalstoilla bongasin kun olivat Parmalla teettäneet rerunin jostain 80s kopasta.. olikohan 50kpl minimimäärä.. sieltä saattas saada..  :wink:

 Jos tällaiseen lopputulemaan päästäisiin, olisin satavarmasti mukana heti rahatilanteen salliessa!  :grin:  Kaikissa koreissa vielä, kun takasiivet kiellettäisiin, pystyttäisiin estämään älyttömät puljailut ja sikailut. Ongelmaksi taitaa vain muodostua se, että ainakin HPI:n jenkkimuskeliauto (parhaimman näköiset) korit ovat kaikki 200mm leveitä, mikä saattaa muodostua tuon Alfan rungon kanssa ongelmaksi. WB noissa koreissa oli muistaakseni 255mm. Eikö M-04M:n WB ollut 259mm?
 Ja vaikka tuon korin WB olisikin sopiva, tuo leveys on todennäköisesti liikaa, ainakin ilman suuria Offsettejä vanteissa.

 Voisiko joku laittaa mittoja tuosta alfasta, lähinnä WB:n ja renkaiden ulkoreunoista mitatut leveydet? Osaisi arvioida, olisiko mahdollista sovitella vaihtoehtoisia koreja tuon rungon päälle.

 -Samppa

 //EDIT// Tarkistin sen M-04M WB:n ja eihän se ollut kuin 225mm.. 3 cm lyhkänen siis.  :cry: Leveyttä en löytänyt kuin M-04L rungolle, mutten tiedä, oliko kyseessä renkailla vai ilman.

19
Sähköautot / Vs: Tamiya M-04M Alfa Romeo
« : 11.03.09 - klo: 20.24 »
Okei, asia selvä. Korjautuipa ainakin muutama väärinymmärrys Mineistä omalla kohdallani.

 Suomen Rc - piirit eivät ole selvästikään vielä valmiit mun jenkkirauta huumaan ja Trans-Am luokkaan. Yritän ensi syksynä uudestaan - tai nöyrryn ja ostan Minin. Tai sitten vain kapinoin ja laitan ihan yksin oman Trans-Amin.  :grin:

 TTKoo - On muuten harmi jos tuo tosiaan noin on. Luulisi kuitenkin tämänkaltaisissa (Minit, Trans-Amit yms.) luokissa jonkinlaiset herrasmiessäännöt ja maalaisjärki pyörivän mukana.

 -Samppa

P.S Vielä selvennykseksi, etten ollut mitenkään todellakaan Minejä korvaamassa näillä tms. Toin vain tosiaan esille sitä tässä nyt uuden ''Mini'' luokan perustamisen (ko?) yhteydessä myös toista mahdollisuutta harrasteluokaksi. Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta. :embarrassed:

20
Sähköautot / Vs: Tamiya M-04M Alfa Romeo
« : 11.03.09 - klo: 17.39 »
Miten olen itse ymmärtänyt, niin Minin kun ostaa, pitää ensin laittaa uudet iskarit ja kuulalaakerit. Autosarja ja kuulalaakerit maksavat 110€, radiot, mikäli ei osta halvinta mahdollista, niin 100€, iskarit päälle, joitakin kymppejä, nopari 50€, servo, sen jälkeen kun on muovirattaset radion mukana tulleet rikottu 50€, pari nikkeli akkua tai lipoa 80€ (saa allekin, jos haluaa) ja laturi, 60 € vähän yli. Sitten kaikki perustarvikkeet, joita oikeasti aloittavalla ei ole. Mennään sinne 400 € luokkiin vähintään.
 Toki, jos haluaa ajaa ilman niitä lakruja ja parempia iskareita, ei rahaa mene ihan niin paljon, mutta silloin ei taideta ajaa voitosta, vai olenko ymmärtänyt väärin? Nuo olivat nopeasti laskettuja summia, mutta silti..

 En sanonut, etteikö Mini olisi halvin luokka kilpailla, tai ettei se olisi hyvä luokka aloittelijalle - se ei ole vain niin halpa, kuin annetaan ymmärtää-, mutta yritin tuoda omaa näkemystäni, hupiluokasta ilman ''leluautoja'' paremmin esille.  :cheesy: Ja siitä, että samanhenkistä luokkaa olisi mahdollista ajaa laadukkaammilla autoilla, samaan tai jopa halvempaan hintaan.

 Tuossa jenkkien Trans-Am luokassahan ideana on pienet vauhdit ja se, että auton ei tarvitse olla uusi, jotta pärjää - tc3 ja uusin Xray tai Tamiyan TRF on samalla viivalla niin sanotusti.

 Mutta kuten sanoin omakohtaista kokemusta näistä ei ole, mutta sivustaseuranneen asemassa ja näkökulmasta näkisin tuollaisen turistiauton runkoa käyttävän harraste/hupiluokan paljon houkuttelevampana kuin Minin - mutta ehkä se vain on mun korvien välissä.   :grin:

 -Samppa

 P.S Ei ollut tarkoitus millään muotoa mollata Minejä tms. Halusin vain tuoda näkemyksen toisenlaisesta harrasteluokasta esille. Lukekaa tuosta Rctechin linkistä edes se avaus post, avaa hieman tätä mun ajamaani ideaa paremmin.

21
Sähköautot / Vs: Tamiya M-04M Alfa Romeo
« : 11.03.09 - klo: 16.45 »
Menee vähän ehkä ohi aiheen, mutta  mielestäni myös huomioitava seikka.

 Pohjustus: En omista Miniä tai Alfaa, mutta sivustaseuraavan asemassa vähän omia mielipiteitäni ja näkemyksiä.

Näin sivusta Mini touhuja seuranneena - netin välityksellä, puheitten perusteella yms. Niin omaan silmään ja korvaan särähtää ainakin todella kovasti tuo lopullinen hinta, jonka joutuu maksamaan täydestä hleluautosta. Toki lelujahan nämä kaikki ovat, ja enemmän tai vähemmän hupaisia ja ilokseen ajamiseen tehtyjä, mutta silti..

 Tuntuu siltä, että luokka ei oikeasti ole niin halpa, kuin mitä annetaan ymmärtää. Lisäksi autojen laatu ei ole loppupeleissä varmastikaan turistiautojen tasolla. Jos esimerkiksi lasketaan jo kilpailevan kuskin aloituspanostusta Mineihin (ja myöskin näihin), niin liikutaan siinä 200-350€ hujakoilla riippuen, mitä joutuu ja haluaa laittaa autoonsa. Täysi aloittelija joutuukin sitten laittamaan sellaisen 450-550€ paukun kerralla. Miniin - tai Alfa Romeoon. Tästä pystyttäisiin säästämään n. 100€, mikäli autojen rungot sattuisivat löytymään jo harrastajilta, missä tullaankin pointtiini.


 Amerikan maalla on ajettu jo jonkin aikaa Vintage Trans-Am luokkaa (täälläkin jossain aiheessa sivuttiin ko. luokkaa). Rungoksi mikä vain turistirunko ja koriksi sitten vanhoja jenkkirautojen koreja. Kisakuskeilta löytyy varmasti vanhoja runkoja tarpeettomina, sopiva servokin varmasti löytyy, ja vanhat kisa-akut menevät hyvin tähän käyttöön. Ei siis tarvita kuin mahdollinen moottori - nopari combo ja rengassetti, sekä kori.
 Aloittelijan kannalta taas - vanhoja turistiautoja saa samaan hintaan kuin Minejä, ellei jopa halvemmalla, ja kestävyys, sekä laatu on varmasti ihan eri luokkaa. Moottori - nopari paketti 100€, servo riippuen, minkälaisen laittaa, parit lipot (näitäkin alkaa saamaan jo halvalla Suomestakin) ja sopiva laturi.  Lisäksi kori ja rengassetti. Loppuhinta pyörii jossakin 450-550€ hujakoilla, ellei jopa alle. Sama kuin Minillä siis, mutta kalusto vain on laadukkaampaa.

 Mielestäni olisikin mukavaa, mikäli toista tällaista  ''Mini'' luokkaa nyt puuhataan tosissaan, niin mietittäisiin olisiko mahdollista käyttää aihoina vanhoja turisteja, ennemmin kuin ''pakottaa'' porukka ostamaan taas uusi auto. Täysin uuden harrastajan kannaltahan tällä ei ole niinkään isoa merkitystä, sillä sen auton joutuu joka tapauksessa ostamaan, mutta jo harrastavan kohdalla, vanhat jo käytöstä poistuneet autot sasivat ''uuden'' elämän, ja kuski uutta hupia touhuun.
 Lisäksi aloittavan kuskin etuna tällaisessa Vintage Trans-Am  -tyylisessä luokassa olisi se, että mikäli Rc-kärpänen sitten todenteolla puraisee, voi jo omistetusta autosta sitten laittaa pienehköllä rahalla turistin vakiluokkaan tai Pro-Stockiin, vaikkei auto nyt ehkä kaikkein tuorein olisikaan.

 Itseäni kiinnostaa myös tuo Trans-Am henki paljon enemmän kuin Alfa tai Mini, vaikkakin molemmat jälkimmäisistä ihan veikeitä ovatkin. Lisäksi vanha 'Cuda tai Camaro nyt vain on paljon näyttävämpi kuin Mini tai Alfa Romeo, ainakin allekirjoittaneen mielestä.
 Ensi syksynä, jos vain rahatilanne - ja tyttöystävä - antaa myöden, ja löytyy joku ajokaveriksi, ''laitan'' itselleni yhden tuollaisen Trans-Amin, vaikka kokeeksi.

 Linki Trans-Am keskusteluun Amerikan foorumilla:

 http://www.rctech.net/forum/electric-road/198728-u-s-vintage-trans-am-racing.html


 -Samppa

 P.S Anteeksi mahdollinen OT, mutta mielestäni tämän ketjun voi tulkita myös uuden harrasteluokan perustamis -topikiksi.

22
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 09.03.09 - klo: 15.41 »
Ehkä mäkin uskallan jotain vilauttaa..

 Suihkun uudet vaatteet D4, kun tajusin, ettei vanhoissa koreissa juuri enää maalia kiinni ole. Ei mitään ihmeellistä, sellainen, jotta saa kolistella rauhassa. Kuvan värit ovat aika kaukana oikeista, mutta kun ei vaan osaa.. Sininen on paljon tummempi, ja pinkit osat ovat enemmän pinkkejä, myös ''etummaisin'' pinkki. Taisi vähän ylivalottua....  :roll:

 

 Lisää kuvia samasta autosta:

http://s236.photobucket.com/albums/ff162/Orska/Orhanen%20Race%20Design/?action=view&current=HBD4001evo.jpg

http://s236.photobucket.com/albums/ff162/Orska/Orhanen%20Race%20Design/?action=view&current=HBD4009evo.jpg

 -Samppa

 Jay, olis kiva kun ois noin paljo harrastuskalustoa, vähän meinaa vaan olla rahasta tiukkaa tän yhenkin kanssa, kun ei meinaa pysyä ehjänä. Pitäis opetella ajamaan kai.  :laugh: Pitkänkin ''keräilyn'' tulos tuossa?

23
Vapaa keskustelu / Vs: Huvittavat myyntipuheet..
« : 27.02.09 - klo: 22.23 »
Niin ja jos tuo olis naapurimaan kielellä se menis näin.
MÄLAD=MAALATTU
EJ MÄLAD=MAALAMATON

Mitenköhän Mikke tämän selittää nyt :lol:
Jerzi

 En tiedä pitäisikö söhlätä mukaan, mutta mutta...

 Lukion ja yläasteen ruotsinoppien pohjalta mielestäni mälad ei tarkoita tasan mitään. Edes ruotsiksi. Maalattu kun on muistaakseni kuitenkin Målad - näin oikeinkirjoitettuna, mutten varmaksi mene sanomaan. Kunhan muistelin.. :azn: Onhan siitä jo silti puoli vuotta kun ruotsin kirjoittelin. En vanno, että oikeinkirjoitus näin meni, mutta kuitenkin...


 Ihan näin aiheeseen sitten, niin ''rc-autojen'' puolelta kovin mieleenpainuvia myyntipuheita on ollut Nikko -autojen pakettien kylkeen lätkityt 48 km/h tarrat. Joskus olen Sittarista joululahjoja ostaessa törmännyt Nikko -lootan kyljessä tarraan, jossa luki: ''60km/h!''.
 
 Myöskin Vehon huollon seinällä oli joskus pahvi''taulu'', johon oli tylysti isolla kirjoitettu :
 '' tuntiliksa 65,-
asiakkaan osallistuessa 200,- ''
 Näin  prätkähuolloissa työskennelleenä tuo oli kovin huvittava taulu, sillä niskan takaa ''huoltoa tekevät'' asiakkaat osaavat nimittäin olla kokolailla ärsyttäviä.

 -Samppa

 P.S Anteeksi alun OT.

24
Vapaa keskustelu / Vs: Jyrkkä ei aseiden kieltämiselle.
« : 26.01.09 - klo: 17.39 »
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

 Toivottavasti yllä olevat parit viestit eivät ole tosissaan kirjoitettu....


 Ihan vain pari sanaa - Medianlukutaito ja retoriikka!

 Jos tuon videon joku ottaa kirjaimellisesti, niin ei hyvää päivää.


 -Samppa

 P.S En ole aseita vastaan, en ampuma harrastusta vastaan, en aseenkantolupia vastaan tai mitään. Olen sitä mieltä, että aseluvan saamista pitäisi vain tarkentaa. Tuo videon yliampuva päivittely vain osui silmään.

25
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 24.08.08 - klo: 11.43 »
Tällä hetkellä ainakin taitaa sataa, mikäli vain on noita netin sääkoneita uskominen..

 Harmi, jää silloin mun osalta ajot väliin, kun ei kiinnosta ottaa riskiä rikkoa kalliita ja ihan ajamattomia leluja. Jos sade vähän edes taukoaisi, niin voisi käydä sitten moottoripyörä retkellä tarkastamassa tilanteen, kun ei muutakaan tekemistä ole, ja jos rata näyttää hyvältä, niin sitten illasta voisi tulla ajamaan. Vantaallakin on varmaan sama tilanne..

 -Samppa

 P.S Mitenkäs noilla hiilettömillä koneilla. Nehän eivät tykkää vedestä, niin miten niitä on ollut tapana suojailla? Entä servot? Riskillä vaan ja kovalla luotolla, että kestää, vai miten?

26
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 23.08.08 - klo: 19.38 »
Olisiko mahdollista saada tietää Hyvinkään krossiradan tämänhetkistä kuntoa? Märkää, kosteaa, vai ihan kuiva?

 Tänään oletettavasti oli ainakin lämmin päivä, mutta mitenkäs perjantai ja torstai oli?

 Jos vaikka huomen (sunnuntai) aamuna/aamupäivällä jonkun olisi mahdollista laittaa vaikka tähän topikkiin, miltä tilanne radan suhteen näyttää. Tai edes, millainen sää Hyvinkäällä on, ettei tule tehtyä ihan turhaa reissua.

 Kiitos jo etukäteen!

 -Samppa

27
Yleinen keskustelu / Vs: Ramppi
« : 18.08.08 - klo: 17.40 »
Ihan näin fysiikan pohjalta, jos asiaa tarkastellaan, niin takatuuppari pyörii helpommin voltteja, juurikin sen takia, että auto pyrkii pyörimään vain yhden akselin ympäri, kun taas nelkku pyörii molempien (etu- ja taka-akselien suhteen). Pyörimisen muoto ei ole samanlainen, mutta kyllä se nelkkukin ihan hyvin pyörii, takaveto vain pyörii nopeammin.
 Takatuupparilla voltteja helpottaa lisäksi, mikäli keula on kevyt, eli auton painopiste on lähellä pyörimisakselia, ja vetävät renkaat ovat mahdollisimman raskaat. Renkaiden raskaudella saadaan suurempia pyörimismääriä, joiden muutoksiin ja määriin auton käytös, voltit sekä ohjaaminen ilmassa perustuvat. Jos taas takarenkaat (tai vetävät/jarruttavat renkaat yleensä) ovat toivottoman kevyet auton runkoon nähden (osat, jotka eivät pyöri auton ollessa maassa), volttien tekeminen hankaloituu kummasti.

 Toisaalta tuota, että takatuuppari on helpompi käsitellä ilmassa (ol. rataa ajettaessa), en allekirjoita lainkaan. Jälleen fysiikan kannalta tutkittuna, nelkku on paljon vakaampi ilmassa (kaksi pyörivää akselia), sekä vastaa paremmin kaasuun ja jarruun, olettaen, että renkaat ovat vakio painoiset (nelivetorengas vs. takavetorengas). Nelkulla pyörimismäärän muutokset ovat tällöin suuremmat, koska pyörivä massa on suurempi (neljä rengasta, joiden pyörimis nopeus muuttuu vs. kaksi pyörivää rengasta, joiden nopeus muuttuu) ja sen aiheuttama muutos esim. auton asennossa on nopeampi. Se ei kuitenkaan ole yhtä kiikkerä keikahtamaan nurin etu tai takakautta, jarrua tai kaasua painettaessa, juurikin kahden momenttipisteen (pyörivät akselit) ansiosta. Takavetoinen auto on siis ilmassa kiikkerämpi, kuin nelkku. Nelkun Oneway vakauttaa myös autoa kovin paljon, mutta samalla hidastaa auton reagointia jarrun painamiseen ilmassa (eturenkaat eivät pysähdy--> niiden pyörimismäärä ei muutu suuresti).
 Käytännössä kuitenkin kisasäädöissä olevassa takatuupparissa renkaiden massa on todella pieni runkoon nähden, joten pyörimisen muutokset ovat sen tähden kovin pieniä, ja tapahtuvat hitaasti.

 Lisäksi vielä näin loppu huomautuksena, että auto pyörähtää voltin nopeammin, mikäli hypylle tulo nopeus ei ole kovin suuri, mutta hyppyrin nousun alkaessa painaa kaasun pohjaan. Toki hyppy on näin lyhyempi kuin jos hyppyrille tultaisiin täysillä pitkän matkaa, mutta itse voltti pyörähtää nopeammin. Tämäkin perustuu pyörimismääriin, ja niiden muutoksiin.

 Näin siis teoriassa...

 -Samppa

28
Sähköautot / Nopari paloi, mikä meni vikaan?
« : 27.07.08 - klo: 14.58 »
 Moi, tänään olin ajamassa Hyvinkäällä nelkkukrossia, kunnes 4:n akun puolivälissä (noin) auto hyytyi. Kävelin alas tornista, ja auto oli täysin savun peitossa. Juoksin autolle, poistin korin, ja repäisin akun johdot irti. Tämän jälkeen sensorijohdon moottorin päästä, ja noparin johdon vastarilta. Nopari oli kuitenkin mennyttä.

 Auto sai jäähtyä joka akun välissä täysin viileäksi (nopari ja kone), akku ei ollut enää kuuma latauksen jälkeen, ja kaikki omat juotokset olivat säilyneet ehjänä (akussa, noparissa ja motissa). Nopari vain suli klöntiksi muovia, ja kaikki noparin tehtaan omat juotokset (konkka, virtakytkin, jne.) putosivat irti liitoksistaan, kun sain noparin irti autosta. Tässä kohtaa myös minun juottamani akun johdot irtosivat noparista, mutta annoin itseni ymmärtää, että koska nopari oli kuuma, tina suli. Tai jotain.

 Kun sain vahinkoja kartoitettua moottori näyttää ehjältä, sisään ja ulospäin. Vastari on koskemattoman näköinen, ja servo on vain pölyinen. Onko oletettavaa, että joku noista on myös särkynyt?? Moottoria nyt itse veikkaisin, mutta mutta...


 Moottoriin vaihdoin uuden roottorin juuri ennen ajoja, ja se näyttää vieläkin täysin uudelta.


  Nopari oli LRP TC Spec, vajaa vuoden vanha , kohtuu vähällä käytöllä.
  Moottori on LRP Vector X11 4,5 lankainen
  Radioina Graupner XS-6 Pro Sportit, ja servo joku Hitecin metalli rattainen.

 Auto toimi moitteettomasti, kulki normaalisti ja hyvin, eikä akut, moottori tai nopari lämmennyt normaalia enempää. Se vain hyytyi, jonka jälkeen Hyvinkää oli hetken aikaa savun peitossa.

  Tapahtuuko näin myös kokeneemmille ketuille, vai onko kyseessä vain huono mäihä, noparin matkan luonnollinen päätös, vai jokin käyttäjä häiriö, eli oma moka?
 Ei muuten, mutta jos kyseessä on viimeinen, voisi jotain tehdä toisin, ja säästää sitten vähän rahaa.


 -Samppa, ongelmien täyteinen kesä vasta puolillaan..

29
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 06.07.08 - klo: 11.05 »
Siis ei ollut kyse siitä, saako radalla ajaa, kun rata ei ole auki, vaan siitä, saako rata-alueelle mennä levittäytymään jo ennen kuin kello on jo just? Tottakai ratamaksun olisin hoitanut jne. heti kun se olisi ollut mahdollista. Itse kun olen käsittänyt tuon radalle menon siten, että radalle meno = auto menee radalle, ei =kuski menee varikolle.

 Mutta jos näin on näppylät, niin ei auta. Tämän takia vain varmistin, koska käytäntöjä on niin monta erilaista.

 -Samppa

30
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 06.07.08 - klo: 09.33 »
Ei nyt varsinaisesti aiheeseen liity, mutta ajattelin vain, ettei tarvitse uutta topiccia tätä varten tehdä.

 Saako tuonne rata-alueelle mennä, vaikka portti on kiinni? Esim vaikkapa tänään, niin saako rata-alueelle mennä klo. 11.30, jos alkaa ajamaan vasta tuon klo 12.00 jälkeen?

 Entäpä sitten, jos hyva:n sivuilla ei lue, että rata olisi sulki (normaali aukiolo aikojen mukaan auki) , mutta portti onkin kiinni, niin saako tällöin mennä radalle ajamaan, vai onko tuolla portilla se kaikista ylin auktoriteetti?


 Yleensä noilla motocross radoilla on ollut sellainen periaate, että alueelle saa mennä, mutta laitteet eivät saa edes käydä, ennen kuin kello on just.
Parempi silti vissiin varmistaa, ettei tule sanomista.

 -Samppa

Sivuja: [1] 2